روزی روزگاری: تکینگی در هزارتوی کنترل زمان | نقد و بررسی بازی Singularity
از زمانی که در وبسایت گیمفا به عنوان یک نویسنده مشغول کار شدم همواره نکته ای را در ذهن داشتم که از آن جا که شاید از بسیاری از بازیبازهای جوانتر تجربه بیشتری در دنیای بازی ها دارم و تعداد عناوین زیادی را در طول این بیست و اندی سال تجربه کرده ام، بتوانم بازی هایی را که کمتر کسی آن ها را می شناسد و خیلی ها این عناوین را از دست داده اند و حتی شاید نامشان را هم نشنیده باشند، به بازیبازها و کاربران عزیزمان معرفی کنم و از آن جا که تعداد مخاطبان وبسایت گیمفا بسیار زیاد است و بخش اعظمی از جامعه بازیبازان کشورمان را شکل می دهد، بتوانم سهمی را در آشنا کردن هر چه بیشتر بازیبازهای جوان تر با عناوین بی نظیر قدیمی تر و همینطور نسل هفتم داشته باشم و همیشه سعی کرده ام تا جدا از عناوین جدید و مقالات جانبی و … به نقد بازی هایی نیز بپردازم که بسیار با کیفیت و عالی هستند ولی به هر دلیلی مانند عدم تبلیغات و متای پایین و … کمتر کسی از آنها اطلاع دارد و به این ترتیب شاید با خواندن مقاله بنده، عده ای به سراغ تجربه آن ها بروند و یک بازی جذاب را تجربه کنند.
خوشبختانه تا امروز موفق شده ام که تعداد خیلی زیادی از این قبیل بازی ها را برای شما عزیزان معرفی کنم و واقعا باید بگویم بازخوردی که تاکنون از شما دریافت نموده ام، فراتر از سطح انتظارم بوده است و واقعا خوشحالم که موفق شده ام خیلی از شما دوستان عزیزم را به سمت عناوینی سوق دهم که قبلا ساده از آن ها گذشته بودید و یا اصلا نمی شناختید و با تجربه آن ها، بازخورد مثبت و محبت آمیزی را به من انتقال داده اید تا هر چه بیشتر انگیزه و روحیه بالایی را برای هر چه بیشتر معرفی کردن این قبیل بازی ها در خودم حس کنم و به عنوان نویسنده ای که به لطف شما عزیزان، تعداد مخاطبان بالایی مقالاتم را مطالعه می کنند، این را به عنوان یک وظیفه و مسئولیت برای خودم بدانم که نسل جوانتر بازیبازها را با بازی های جذاب و قدرتمند قدیمی و اکثرا ناشناخته آشنا نموده و سهمی کوچک در بالاتر بردن آگاهی و اطلاعات بازیبازان از عناوین زیاد شناخته نشده ولی بی نظیر داشته باشم.
تا امروز عناوینی مثل Heavenly Sword ,Enslaved Odyssey to the West ,Majin and the Forsaken Kingdom ,Lords of the Fallen ,Shadows of the Damned ,Dante’s Inferno Splatterhouse ,Alice Madness Returns ,Asura’s Wrath ,Folklore ,Lollipop Chainsaw ,Hunted The Demon Forge ,The Darkness و تعدادی عناوین دیگر را برای شما عزیزان معرفی کرده ام که شاید سبب شده باشد تا برخی از شما به فراخور سلیقه تان سراغ آن ها بروید و شاید از تجربه آن ها لذت ببرید. بازی مورد نظر ما در مطلب امروز نیز یکی از همین قبیل عناوین است که شاید خیلی از شما آن را تجربه نکرده باشید و نشناسید ولی به معنای واقعی یک شوتر معرکه و بی نظیر است. این عنوان Singularity نام دارد و یک شوتر بسیار خاص و معرکه ولی تقریبا ناشناخته است و خیلی ها با آن آشنایی ندارند. بگذارید تا مقداری بیشتر شما را با این بازی زیبا و منحصر به فرد آشنا کنیم.
سال ۲۰۱۰ و در نسل هفتم بود که استودیو Raven Software و اکتیویژن یک شوتر اول شخص با نام Singularity را برای پلتفرم های Microsoft Windows, PlayStation 3 و Xbox 360 منتشر کردند و بازخوردهای تقریبا خوبی را نیز دریافت نمودند. لازم است بدانید که استودیو Raven Software مسئول ساخت بخش های چند نفره و مولتی پلیر و برخی از دی ال سی ها و بخش زامبی تقریبا تمامی عناوین کال او دیوتی از زمان Call of Duty: Black Ops در سال ۲۰۱۰ تا کنون است و حتی بخش چند نفره بازی Call of Duty: WWII نیز اکنون توسط این استودیو در حال ساخت است. همچنین این شرکت بازی های دیگری مثل Marvel: Ultimate Alliance و X-Men Origins: Wolverine و X-Men Legends و Quake 4 و Wolfenstein (سال ۲۰۰۹) را نیز تا به امروز ساخته و منتشر کرده است. بازی Singularity در زمینه کسب امتیازات بازخوردهای نسبتا موفقی را دریافت نمود و امتیازاتی مثل نمره ۸ از وبسایت گیم اسپات و امتیاز ۹ از Destructoid و امتیاز ۷ از آی جی ان و امتیاز ۸۵ از گیم اینفورمر و امتیاز ۳٫۵/۵ را از جوی استیک دریافت نمود و نهایتا موفق شد تا متای خوب و قابل قبول ۷۷ را دریافت نماید که نشانگر یک عنوان جذاب و موفق بود. اما به عقیده بنده این بازی نیز از همان عناوینی بود که متای آن مقداری غلط انداز بود و کیفیت بازی در مجموع بسیار بهتر از متای آن بود. نکته اصلی جذابیت بازی مکانیک کنترل زمان در آن بود که به بهترین شکل در بازی قرار داده شده بود و استفاده از هآن برای کارهایی مثل پیر کردن و کشتن دشمنان و … بسیار لذتبخش و جذاب بود.
از آن جایی که در مدت اخیر همانطور که قبل تر عرض کردم عناوینی را برای شما معرفی کرده ام که ممکن است به خاطر متا از کنار نام آن ها گذشته باشید و یا اصلا نامشان را نشنیده باشید، باید بگویم Singularity نیز از همین دسته است و عنوانی است که ایراداتی دارد ولی مجموع تجربه آن به عنوان یک سرگرمی و لذتی که از آن می برید بالاتر از متای آن است (هر چند که متای ۷۷ خودش نشانه یک بازی با کیفیت است ولی باز هم به عقیده من کیفیت بازی بالاتر است). به همین دلیل هم تصمیم گرفتم تا در مطلب امروز به بررسی بخش های مختلف و کلیات و جزییات بازی Singularity بپردازیم و آن را به همراه شما به طور کامل واکاوی نموده تا از نقاط ضعف و قوت آن آگاه شوید. پس اگر به هر دلیلی حس می کنید که به این بازی علاقمند هستید یا می خواهید خاطره آن برایتان زنده شود و یا اصلا نامش را نشنیده اید و دنبال یک شوتر اول شخص خاص و جذاب می گردید، با بنده و گیمفا در ادامه مطلب نقد و بررسی بازی Singularity همراه شوید.
داستان بازی از آنجا آغاز می شود که یک موج الکترومغناطیسی از یک جزیره غیر مسکونی به نام Katorga-12 که قبلا توسط اتحاد جماهیر شوروی اداره می شده است به یک ماهواره جاسوسی آمریکا آسیب وارد می کند. یک گروه حرفه ای از تفنگداران دریایی آمریکا که شامل پروتاگونیست اصلی بازی یعنی کاپیتان Nathaniel Renko نیز هستند، برای بررسی به آنجا اعزام می شوند. یک موج دیگر هلیکوپتر آن ها را نیز از کار می اندازد و در جزیره Katorga-12 سقوط می کنند. بعد از سقوط، Renko به طور عجیبی شروع به جابجا شدن بین زمان حال و سال ۱۹۵۵ که رویداد فاجعه بار catastrophic در جزیره رخ داده است، می شود. وی در زمانی به سال ۱۹۵۵ می رسد که فرصت می کند یک دانشمند به نام Nikolai Demichev را قبل از سوختن در آتش نجات دهد. در همین حال که وی مشغول نجات دانشمند است، یک مرد دیگر سعی می کند که به او هشدار دهد که آن دانشمند را نجات ندهد و سپس در آتش می سوزد.
۴ پاراگراف پیش رو در این مقاله دارای اسپویلر بسیار شدید در مورد بخش های پایانی بازی تا رسیدن به انتهای آن و تمام کردن آن است. در صورتی که می خواهید این عنوان را تجربه نمایید، از خواندن این ۴ پاراگراف قطعا صرف نظر کنید.
وقتی به زمان حال باز می گردیم، Renko مشاهده می کند که Demichev دنیا را تصرف کرده است و او توسط سربازان Demichev دستگیر می شود. ولی توسط کاترین که یک عضو گروه مقاومت به نام Mir-12 است نجات داده می شود. بر اساس یک دفترچه اطلاعات که آن ها در جزیره پیدا می کنند، گروه مقاومت به رنکو می گویند که او می تواند به سلطه دمیچف بر دنیا پایان دهد، آن هم با استفاده از ماشین دستکاری زمان یا Time Manipulation Device (به اختصار TMD) که توسط ویکتور باریسوف ساخته شده است. باریسوف در گذشته توسط دمیچف به قتل رسیده است، به همین خاطر هم رنکو با TMD به آن زمان می رود و باریسوف را نجات می دهد. در بازگشت دوباره به زمان حال، رنکو و باریسوف به این نتیجه می رسند که آنها می توانند با برگشتن به سال ۱۹۵۵ و نابود کردن کل جزیره با استفاده از بمبی ساخته شده از E99 که همان ماده ای است که سبب فاجعه catastrophic در جزیره شده است، تاریخ را به مسیر درست خود بازگردانند. رنکو و کاترین به دنیال یافتن بمب می روند ولی وقتی می خواهند آن را بازگردانند، کاترین گم می شود. آنها از بمب در جزیره استفاده می کنند و بنابراین ساختمان تحقیقاتی که دمیچف با استفاده از آن بسیار قدرتمند می شود نیز نابود می گردد.
وقتی رنکو به زمان حال باز می گردد، می بیند که دمیچف، باریسوف را گرفته و اسلحه بر روی سر وی قرار داده است. دمیچف به رنکو می گوید که او بعد از این که ساختمان تحقیقاتی توسط بمب از بین رفت دوباره آن را ساخته است و به این ترتیب تاریخ دست نخورده باقی می ماند. باریسوف به رنکو می گوید که کلید تغییر تاریخ لحظه نجات دادن دمیچف است و از رنکو می خواهد به همان زمان برگردد و اجازه ندهد که خودش دمیچف را از آتش نجات دهد. در مقابل، دمیچف به رنکو در ازای TMD قول یک مقام بالا در امپراطوری خودش را می دهد. همچنین او اشاره می کند که این نقشه باریسوف از قبل شکست خورده است. چگونه؟ اینجا داستان معرکه می شود.. دقت کنید… دمیچف به رنکو می گوید که آن مرد مرموزی که هنگام نجات دمیچف توسط رنکو از آتش، به رنکو می گوید که این کار را نکند، خود رنکو بوده است که طبق همین نقشه ای که اکنون باریسوف به رنکو گفت، رفته تا نگذارد خود گذشته اش، دمیچف را نجات دهد!
در اینجا بازیباز یک انتخاب دارد. اگر شما به دمیچف شلیک کنید، در زمان باز می گردید به عقب تا نگذارید خودتان دمیچف را در گذشته نجات دهید. سپس در اپیلوگ بازی مشاهده می کنید که باریسوف خودش TMD را بازیابی کرده و از آن برای غلبه بر دنیا استفاده کرده است! اگر بازیباز به باریسوف شلیک کند، رنکو و دمیچف با هم بر دنیا حکومت می کنند. سپس بعد از مدتی دمیچف از افزایش قدرت مداوم رنکو می ترسد و یک جنگ سرد بین سرزمین هایی که توسط رنکو اداره می شوند و سرزمین هایی که توسط دمیچف اداره می شوند در می گیرد. اگر هم بازیباز به هر دوی دمیچف و باریسوف شلیک کند، رنکو باعث می شود تا دنیا به آشوب و هرج و مرج فرو رود. سپس بعد از مدتی وی به عنوان یک رهبر جدید بر می خیزد و با استفاده از TMD قدرتش را بر دنیا دیکته می کند. سپس صحنه جالبی نمایش داده می شود که کاترین زخمی را در سال ۱۹۵۵ نشان می دهد که در حال نوشتن همان دفترچه اطلاعاتی برای Mir-12 است که بعدا از همان برای ردیابی رنکو استفاده خواهد شد.
بله درست فهمیدید… کلا چیزی به اسم پایان خوب نداریم و حتی پایان معمولی، بلکه همگی تراژدی هستند و البته وقتی هم که دستگاهی مانند TMD به دست انسان بیافتد، قاعدتا همین اتفاق رخ خواهد داد و قدرت وحشتناک آن، هر انسانی را به فساد و طمع خواهد کشاند. در واقع اگر در چنین داستان سیاهی آخر بازی همه چیز ختم به خیر و گل و بلبل شود مخاطب به هیچ وجه آن را از سازنده نمی پذیرد و برای او داستان بازی حالتی تصنعی پیدا می کند. همانطور که با توجه به شرح کامل داستان بازی از ابتدا تا انتها متوجه شوید (اگر تمام آن را خوانده باشید) این عنوان از داستان جالبی بهره می برد و مهمترین نکته آن روایت خوب آن است که مدام با عوض شدن زمان و رفتن به گذشته و حال، بازیباز را ترغیب می کند تا بفهمد سرانجام چه اتفاقی رخ خواهد داد و با توجه به یکی دو پیچش داستانی جذاب که در بازی وجود دارد و بازیباز را هبجان زده می کند، می توانیم بگوییم که عنوان Singularity موفق شده است تا در زمینه داستان و روایت موفق عمل کند. البته این کلیت خط داستانی بازی است که زیباست وگرنه تک تک شخصیت های آن به صورت جداگانه چنگی به دل نمی زنند و در کل بازی هیچ شخصیت قدرتمند و پرداخت شده ای نمی بینید و بی شک هیچ کدام از شخصیت های بازی در یاد شما نخواهند ماند، ولی کلیت خط داستان بازی را به خاطر خواهید داشت.
بازی در زمینه گرافیک فقط خوب عمل کرده است و نه بیشتر. اگر بخواهم مثالی برای گرافیک این عنوان بزنم باید گفت جلوههای بصری Singularity چیزی مثل یک بازی متوسط نسل هفتمی در زمینه گرافیک فنی و هنری است که البته گرافیک آن هیچ گاه مشکلی را برای بازیباز ایجاد نمی کند. بازی گرافیک نسبتا خوبی دارد و از لحاظ فنی دچار ایرادات خاصی نیست و مواردی از قبیل افت فریم و پارگی تصویر و دیر لود شدن تکسچرها در آن مشاهده نمیشود. در واقع همانطور که گفتم فقط به طور کلی میتوانیم بگوییم گرافیک بازی مقداری کهنه به نظر میرسد و کاملا به روز نیست (نسبت به زمان خود) ولی نمیتوان گفت که بازی جلوههای بصری ضعیفی دارد. در واقع شاهد یک عنوان با گرافیک نسبتا خوب در نسل هفت هستیم که به هیچ وجه در سطح برترین های نسل نیست ولی کاملا با ثبات بوده و به خوبی بهینه سازی شده است. البته این که بازی دارای گرافیکی تقریبا کهنه و رنگ و رفته و متوسط باشد بهتر از آن است که یک بازی کاملا جلوه های بی نظیر و قدرتمند داشته باشد ولی بهینه نباشد و از افت فریم و تکسچرهای صعیف و … رنج ببرد و تجربه بازی را برای بازیباز تلخ کند. خوشبختانه چنین اتفاقی هرگز در Singularity برای شما رخ نخواهد داد.
در بازی شاهد محیط های گوناگون و جذابی هستیم که تنوع قابل قبولی دارند و به خوبی فضاسازی شده اند. در واقع باید این طور گفت که بازی پر است از لوکیشن های عالی و زیبا و محیط های گوناگون که هر کدام اتمسفری بسیار تاریک و غمناک و کاملا مناسب با جو بازی دارند، ولی هیچ کدام از آن ها از نظر گرافیکی کاری نمی کنند که شما با خود بگویید “وااای چه محیط زیبایی!… چه گرافیک فوق العاده ای!”، بلکه فقط شاید و شاید قسمت اول جمله را بگویید. در زمینه گرافیک هنری شاهد طراحی هنری با کیفیت و زیبایی در بازی هستیم که به خوبی حال و هوای جزیره ای مخوف را به ما منتقل کرده و جو خفقان آور حاکم بر آن را به ما نشان می دهد تا هر چه بیشتر در دنیای بازی و محیط سنگین و تاریک آن فرو رویم. طراحی گرافیکی و هنری بازی به طور کلی تمی بسیار سیاه و تاریک دارد که برگرفته از اوضاع خفقان آور جزیره است. در مجموع باید گفت Singularity از لحاظ کیفیت گرافیکی فنی و هنری تقریبا نمره قبولی میگیرد. گرافیک بازی Singularity برای آن یک ضعف محسوب نمیشود، ولی نقطه قوت خاصی نیز برای آن نیست.
Singularity یک شوتر اول شخص با المان های وحشت بقا و قابلیت کنترل زمان است. ماشین دستکاری زمان یا Time Manipulation Device (به اختصار TMD) مهم ترین وسیله در بازی محسوب می شود که توسط هسته ای از E-99 قدرت می گیرد و می تواند تا زمان را دستکاری نماید. این وسیله می تواند مثلا یک ایتم را در زمان به عقب ببرد یا برعکس آن را به جلوتر انتقال دهد. چیزی را به خود جذب کرده و نگاه دارد، یک موج یا پالس انرژی قدرتمند ایچاد کند که دشمنان را گیج کند یا بکشد. TMD تنها می تواند روی موجودات زنده اثر بگذارد و یا بر روی وسایلی که قبلا با E-99 تماس داشته اند. در واقع این راهکار منطقی سازندگان بازی است که به شما بگویند چرا نمی توانید روی هر آیتمی در بازی که می بینید اثر بگذارید و هر کار می خواهید با آنها بکنید. در بازی می توانید روی دشمنان بخت برگشته خود اثر بگذارید و آنها را در زمان آنقدر جلو ببرید که از استخوان هایشان هم چیزی باقی نماند که این بسیار در مبارزات لذتبخش است. البته برخی موجودات زنده مثل سربازان Spetsnaz troop ها که زره سنگینی به تن دارند که قابلیت دفع E-99 را داراست، در برابر این دستگاه ایمن هستند. شما می توانید در بازی و در ایستگاه های قدرت های خاص، TMD را بهبود ببخشید و قدرت های آن را بسیار افزایش دهید. به عنوان مثال شما می توانید با افزایش قدرت این وسیله، آیتم ها و وسایل خیلی بزرگتری را نسبت به حالت نرمال جابجا کنید و در مسیر جابجایی در زمان قرار دهید، مانند پل های شکسته و … که برای پیشروی در بازی حیاتی و لازم می باشد.
در بازی انواع و اقسام سلاح ها نیز وجود دارند و سیستم تیراندازی بازی و استفاده از سلاح ها بسیار خوش دست و جذاب از کار در آمده است و بازی را برای شما لذتبخش تر می کند. ترکیب استفاده از سلاح های مختلف در کنار استفاده از TMD گیم پلی متنوع و لذتبخشی را برای بازیباز رقم می زند و مخصوصا در برابر دشمنان چالش برانگیزتر بازی که کم هم نیستند و بسیار هم مخوفند، مبارزات هیجان انگیز و گاها دشواری را به شما هدیه می دهند. بازی دارای بخش چند نفره نیز هست که این بخش دو مد مختلف دارد. هر دو مد به بازیباز اجازه می دهند که در نقش سربازها یا موجودات جهش یافته قرار بگیرد که هر گروه، کلاس ها و قابلیت های مخصوص خودشان را دارند. یکی از مدها که “Creatures vs. Soldiers” نام دارد، در حقیقت یک team deathmatch است و مد دیگر که “Extermination” نام دارد به این شکل است که در آن سربازان باید کنترل یک سری مناطق خاص را برعهده بگیرند و از سوی دیگر موجودات جهش یافته باید از این مناطق دفاع کرده و نگذارند که سربازان آن ها را تصرف کنند. وقتی که زمان تمام شود، هر تیمی که همه مناطق را در اختیار داشته باشد برنده است و سپس جای تیم ها با هم عوض می شود. بخش چند نفره بازی در همان زمان انتشار بازی نیز شلوغ نبود و به خاطر سطحی بودن و محتوای کم آن و همچنین ناشناخته بودن بازی برای خیلی از بازیبازها در سراسر دنیا، توجه خاصی به آن نشد و معمولا کسانی که بازی را تجربه می کردند، تنها به بخش داستانی آن بسنده می کردند.
در زمینه صداگذاری و موسیقی در بازی Singularity شاهد یک کیفیت متوسط هستیم که نه لذت خیلی خاصی را به تجربه بازیباز از بازی می افزاید و نه کام وی را با یک کیفیت افتضاح تلخ می کند. صداگذاری شخصیت های بازی از اصلی گرفته تا فرعی، با کیفیت معمولی رو به بالا انجام شده است و مانند بازی های بزرگ در این زمینه، شاهد انتقال حس و حال عمیقی به بازیباز با صحبت کردن شخصیت ها نیستیم. تنها شخصیت دمیچف است که در این زمینه مقداری بهتر است و می توانیم بگوییم کار خود را خوب انجام داده است و همواره در صحبت کردن وی لحن و حس خاصی از طمع و رذالت را مشاهده می کنیم و می شنویم. صداگذاری های محیطی در بازی خوب انجام شده است و صداهای سلاح ها و افکت های مختلف و ضربه زدن ها در بازی مشکل خاصی ندارند. در بخش موسیقی نیز قضیه دقیقا همین است و در حال تجربه کردن بازی و بعد از اتمام آن انگار چیزی به نام موسیقی در بازی نشنیده اید و به هیچ عنوان چیز خاصی از آن به یاد نمی آورید. نهایتا در مورد بخش صداگذاری و موسیقی بازی Singularity باید گفت این بخش کیفیت خیلی بالا و معرکه ای ندارد، اما ایراد خاصی نیز ندارد و باعث ضربه زدن کیفیت کلی بازی نمی شود.
نهایتا در مورد بازی Singularity باید بگویم به اعتقاد بنده ارزشی که این بازی دارد، از نمره های خوب آن بیشتر است، زیرا که Singularity یک بازی نسبتا خاص است، یک شوتر اول شخص با المان های کنترل زمان و جابجایی در زمان که آن را از بسیاری از عناوین هم سبک خود متمایز کرده است و حال وهوای جذابی به بازی بخشیده است که در کنار جو و داستان تاریک بازی، ترکیب لذتبخشی را پدید آورده اند. Singularity از دیدگاه بنده در زمره بازی هایی قرار می گیرد که اگر آن را تجربه کرده باشید احتمالا آن را به یاد خواهید داشت. مطمئن باشید که هنوز هم کاملا ارزش دارد که به نسل هفتم بازگردید و این شوتر اول شخص عالی را تجربه نمایید تا یکی از بازی های خوب نسل هفتم را از دست نداده باشید، مخصوصا با توجه به این که Singularity جزو بازی هایی است که بسیاری از بازیبازها حتی نامش را نیز نشنیده اند و سراغ آن نرفته اند.
بازی دارای نقاط قوت بسیاری است که سبب شده اند نقاط ضعف آن کم رنگ تر شوند و خاطره خوبی از این عنوان برای بازیباز باقی بماند. داستان و روایت جذاب بر پایه تغییر اتفاقات گذشته با سفر در زمان و پایان بندی و نتیجه گیری قبل قبول، محیط های خفقان آور و مناسب با جو بازی، گیم پلی و مبارزات بسیار لذتبخش و هیجان انگیز با ترکیب سلاح های گوناگون و دستگاه کنترل زمان که هیجانی بی نظیر به بازی بخشیده است، دشمنان قدرتمند و مخوف و وجود یک تم ظریف و مناسب از وحشت بقا در لایه زیرین بازی، همگی سبب خلق یک شوتر خوش ساخت و هیجان انگیز شده اند که دستگاه کنترل زمان آن را بسیار خاص و جذاب کرده است. بدون هیچ شک و تردیدی و به طور قاطع می گویم اگر ذره ای به عناوین شوتر علاقمند هستید “باید” Singularity را بازی کنید، زیرا از آن لذت بسیاری خواهید برد.
Singularity مانند دیگر شوترها نیست، زیرا با مکانیک کنترل زمان که در بازی در اختیار دارید و با ترکیب آن با سلاح های مختلف می توانید لذت ناب یک بازی خوش ساخت را از این عنوان کسب نموده و مبارزات بسیار جذابی را با دشمنان مخوف و قدرتمند بازی تجربه نمایید. مخصوصا این که با خوش ذوقی سازندگان، یک تم ظریف و جذاب وحشت بقا نیز در بازی قرار داده شده است که آن را هیجان انگیز تر از حالت عادی کرده و لحظاتی در بازی وجود دارند که واقعا جا می خورید و می ترسید. Singularity به هیچ عنوان بازی بی نقصی نیست و قطعا ایراداتی مانند شخصیت های نه چندان پرداخت شده، گرافیک کهنه و رنگ و رو رفته و بخش چند نفره سطحی دارد که در بخش های مربوطه به آن ها اشاره کردیم، اما نقاط قوت پرتعداد آن، بسیاری از معایب را می پوشانند و سبب می شوند تا یک تجربه لذتبخش در یک داستان و دنیای تاریک برای شما رقم بخورد و عنوانی را تجربه نمایید که وقنی آن را به پایان می رسانید، از وقتی که برای آن گذاشته اید راضی هستید و می گویید که ارزشش را داشته است.
پر بحثترینها
- ۱۰ بازی ویدیویی با گیمپلی عالی و داستان ضعیف
- ویدیو: Marvel’s Spider-Man 2 در حالت Fidelity ویژه PS5 Pro با نرخ فریم ثابت ۶۰ اجرا نمیشود
- فیل اسپنسر: هیچ خط قرمزی برای انتشار عناوین ایکس باکس روی پلی استیشن وجود ندارد
- سونی از ۲۰۲۵ به بعد سالانه بازیهای انحصاری تکنفره بزرگی را برای PS5 عرضه خواهد کرد
- Red Dead Redemption 2: آیا آرتور مورگان رستگار شد؟
- کار ساخت STALKER 2: Heart of Chornobyl به پایان رسید
- ۱۴ دقیقه از گیمپلی Indiana Jones and the Great Circle را مشاهده کنید
- گزارش: ایکس باکس درحال آمادهسازی پیشنمایشهای South of Midnight است
- کار ساخت بازی جدید ناتی داگ از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است
- مدیرعامل Take-Two نگران عملکرد GTA 6 روی Xbox Series S نیست
نظرات
مگه میشه با خواندن مقاله های استاد آقابابایی،آدم حالش بهتر نشه؟
واقعا لذت بردم خسته نباشید.
حتما این عنوان زیبا رو باید تجربه کنم.
سامان جان خیلی خیلی از شما متشکرم بابت این لطف و محبتی که دارید. به واقع با این نظر شما نه تنها خستگی باقی نمی مونه بلکه انگیزه بنده برای هر چه بالاتر بردن کیفیت مقالات به طوری که شایسته شما باشه، بیشتر میشه. انشالله که لایق این محبت شما باشم.
سلامت باشید سامان جان.
انشالله بازی کنید و لذت ببرید که مطمئنم همینطور هم خواهد بود.
انشالله که کاربرای عزیزمون که تهران هستند و می خوان در نمایشگاه حضور داشته باشن رو فردا و پس فردا در غرفه گیمفا از نزدیک ببینیم و با هم صحبت کنیم.
خدایی ببینین یکی از سونی فنا تو این پست نظر میده…
از همینجا معلوم میشه چند سالشونه.
هیچکدوم تا حالا اسم نشنیدن.
جناب آقابابایی من تو دنیا به هرچی شک کنم با این بازیهایی که انتخاب میکنین واسه معرفی به اینکه شما یه گیمر قدیمی.حرفه ای وخاص هستین شک نمیکنن.
تنها طرفدار سونی که حرف ندارین. :yes: :yes: :yes:
درود بر شما. خیلی از لطفی که به من دارید ممنون و سپاسگزارم ازتون. از اعتمادی که به بنده دارین واقعا متشکرم و قطعا مطمئن باشید که هیچ اه علاقه م به یک پلتفرم باعث نمیشه که بقیه رو دشمن خودم بدونم و خدایی نکرده توهین کنم به کسی. نظر لطفتونه ارش جان.
ارش عزیز این حرف شما هم از نظر من صحیح نیست. یعنی ببینید شما الان خودتون در حالی که هیچ کسی هیچ حرفی نزده ممکنه با همین حرف باعث شروع یک سری بحث ها و جدل ها بشید. هیچ وقت نمیشه گفت همه طرفدارهای یک پلتفرم همگی چند سالشونه یا نیست. ازتون خواهش میکنم که شما هم این موضوع رو رعایت کنید و کسی رو از خودتون نرنجونید. خیلی ممنونم
چشم.
حرف شما کاملا صحیحه.منم کاملا قبولش دارم.
من خودم ps4 دارم و خیلیم راضیم ولی یه چن نفر تو سایت هستن که که به پلتفرم مایکروسافت که اونم دوس دارم(با اینکه به سونی نمیرسه) خیلی توهین میکنن که حتی منم ناراحت میکنه.
آقای آقابابایی همه تو سایت شمارو قبول دارن یه نصیحیت و امر به معروفی بکنین اینارو.
با تشکر دوباره.
متاسفانه این بازی ( سینگولاریتی) را بازی نکردم… سرچ کنید سیستم بالایی نمی خاد . میشه راحت در pc تجربه اش کرد. مرسی آقای بابایی….
لطفا توضیح دهید نقد بازی دیروز چرا به یکباره حذف و برچیده شد…
نقد بازیش عالی بود….
درود بر شما. خیلی ممنونم از لطفتون که مطالعه فرمودید.
بله میشه بازیش کرد با یه سیستم معمولی و واقعا ارزش داره.
خدمتتون عرض کنم که به دلیل موضوعی که نامش رو “ترویج خشونت” گذاشتند مجبور شدم مقاله رو حذف کنم تا برای سایت مشکلی به وجود نیارند.
تو نقد بازی ( اسپلاتر هوس) جالب گفتید وخیلی مسائل را نسبی اتلاق کردید.. این موضوع واقعا صحت داره . من خودم سالها بازی های ترسناک و خشن بازی کردم . اما هیچ خشونتی در وجودم نبوده و خیلی هم مقید به کوچکترین مسائل اخلاقی هستم..
در فضای مجازی تا به امروز به کسی توهین نکردم. فیلمها و سریال های ایرانی را قانونی خریداری می کنم و …..
به قول استاد ایپ.. اینکه با چه شیوه ای مبارزه می کنید مهم نیست . مهمتر اینه که خودت باشی…….. ..
با تشکر…..
خیلی از نظر زیباتون متشکرم. کاملا با شما موافق هستم در این مورد. قطعا بازی خشن دلیلی بر خشن بودن بازیباز نیست و عدم بازی کردن بازی خشن، دلیلی بر خشن نبودن بازیباز نیست. بسیاری از ما که انواع بازی های خشن رو بازی می کنیم مثل خود شما در زندگی واقعیمون بسیار پایبند به اصول اخلاقی و مخالف کوچکترین خشونتی هستیم. واقعا خیلی از موضوعات هستند که اصلا سیاه یا سفید نیستند دیگه و کاملا خاکستری هستن و کاملا نسبی هستن.
دقیقا درست می فرمایید.
باز هم ممنونم از نظر زیباتون
من کلیشه سرباز روسی ترکوندن رو دیگه خیلی دوست ندارم!!! کلا تو بازیهای آمریکایی – اروپای غربی یک سیخی به روسیه هم زده میشه. چرا؟!!!!
صرفا جهت شفاف سازی شخصیت منفی این بازی یک دیمیچوف نامی هستش که روسه!!! دیگه بقیشو نمیگم که اگر بازی کردین بی مزه نشه!!! 😛
مرسی آقا سعید
حیف pc من دیگه قدرت کافی نداره
وگرنه با خوندن مقاله شما کاملا جذب این بازی شدم
آقا سعید ویدیو نقد last of us رو در نظر دارید برای آینده ؟
یه درخواستم داشتم که میشه یه مقاله راجع به موسیقی بازی ها بنویسید
صالح جان منظورتون برترین موسیقی ها مثلا در قالب تاپ ۱۰ هست یا یه مقاله کلی در باره نقش موسیقی در ساختار بازی ها؟
در قالب تاپ ۱۰ که عالی میشه
انشالله سعی میکنم که چنین موضوعی رو هم بنویسم.
مرسی
خواهش میکنم
درود بر شما صالح جان. خیلی ممنونم از لطف و محبتتون.
سیستم بالایی نمی خواد ها برای بازی کردن. شاید بتونید بازی کنید. واقعا ارزش داره
بله حتما صالح جان.
بعد از داشتن یه روز مزخرف با پروژه گسسته … و افتادن جاوا . خوندن یه نقد و بررسی از حاج سعید مث خوردن یه لیوان شیک نوتلا وسط صحرای کالاهاری میمونه
درود بر شما. واقعا بعد از نوشتن یه مقاله طولانی خوندن نظرتون مثل کلی انرژی خالص و ناب هست که به من منتقل میشه و واقعا چیزی به اسم خستگی باقی نمیذاره. خیلی خیلی متشکرم از تشبیه زیباتون. خیلی لطف دارید به بنده. انشالله که لایق لطفتون باشم و مقالات خوبی براتون بنویسم
باتشکر فراوان از این مقاله ؛ اگه رویکردتون معرفی بازی های کمتر شناخته شده هست فک کنم anno 1404 هم گزینه خوبی باشه
درود بر شما رضا جان. خیلی از لطفتون ممنونم که مطالعه فرمودید.
بله گزینه خوبی هست البته فکر کنم استراتژی باز ها میشناسن کاملا این بازی رو. من متاسفانه تجربه نکردم این بازی رو ولی در لیست قرارش میدم تا اگر کسی بازی کرده بود بنویسه نقدش رو
سپاس سعید جان بازهم یک خاطره انگیز دیگه.البته من فکر نمی کنم این بازی خیلی ناشناخته بوده باشه چون که در زمان خودش هم خیلی ها رو به یاد دارم که این عنوانو تجربه کردن. ولی نمیشه منکر یونیک بودنش شد.راستی بنظرتون چرا اکتیویژن دیگه از چنین بازی هایی حمایت نمی کنه؟
درود بر شما امیر عزیز. خیلی از لطف و محبت شما سپاسگزارم.
بله خب نسبت به بازی های قبلی که نوشتم شناخته شده تر هست ولی بازم نسبت به بازی های بزرگ دیگه خیلی کمتر شناخته شده و خیلی ها بازیش نکردن. دقیقا درست میگید که بازی یونیک هست. اون هم یونیک از نوع خیلی جذاب.
والا این بازی تا جایی که میدونم فروش خیلی زیادی نداشت و برای ناشرها هم که پول حرف اول و اخره پس وقتی نفروشه نمیسازن دیگه
ممنون اقای بابایی واقعا خوب بازی هارو نقد میکنین ادم خاطراتش زنده میشه یادمه این بازی رو اون زمان که سنم پایین بود بازی می کردم کله وجودم پر از ترس بود مخصوصا همون اول بازی که فقط یه چاقو دستته تو یه جزیره عجیب
ممنون از تلاشتون برای گیم :inlove: :inlove: :inlove:
درود فراوان بر شما. نظر لطف و محبتتونه که مطالعه می فرمایید و باعث افتخار من هست که به نظرتون راضی کننده هست مقالات. انشالله که بتونم همیشه شما رو با مقالات خوب راضی نگه دارم و مقالاتی شایسته شما بنویسم.
ممنون از حمایتتون.
خیلی ممنون اقای بابایی بابت مقاله من این بازی فوق العاده رو،روی pc سه بار تمام کردم و به جرائت میتونم بگم بهترین بازی تو سبک خودش بعد از مترو هست واقعا دست مریزاد بابت معرفی این بازی به دوستانم بگم حتما این بازی رو تهیه کنین
درود بر شما حمید جان. خیلی متشکرم از لطف شما.
بله واقعا بازی فوق العاده ای هست
واقعا در حسرت نسخه ی جدید بعضی از بازی ها موندن واقعا سخته و بسیار در حق بعضی از یازی ها مثل این ظلم شد من که برای همیشه در حسرت نسخه جدید این بازی و gun خواهم موند :weep:
ایده تغییر زمان واقعا تو زمان خودش فوق العاده بود.اتمسفر عجیب بازی هم بی تاثیر نبود.اون موقع واقعا لذت برم و یکی از ده بازی برتر عمرمه.
بله دقیقا اون زمان خیلی ایده خوبی بود
یادش بخیر تو x360 بازی میکردم، یجا بازی گیر کرد و نمیشد جلو رفت. بعدم سیواش پاک شد ولش کردم دیگه
واقعا عالی بود لذت بردم
درود بر شما علیرضا جان. خیلی متشکرم مطالعه فرمودید.
ممنون آقا سعید خیلی خوبه که بازی هایی که انتخاب میکنین بازی هایی هستن که ممکنه خیلی ها بازی نکرده باشن و موقع بازی کردن غافلگیر بشن(چقدر از کلمه ی “بازی”استفاده کردم!)…این بازی رو اکتیویژن زمانی ساخت که شاهکارهایی مثل mw و mw2 رو به بازار عرضه میکرد و رو کیفیت بازی هاش خیلی حساس بود البته نسل ۷ همه حساس بودن رو کیفیت بازی هاشون مثل این نسل نبود.
درود بر شما. خیلی از شما ممنونم و خوشحالم که به نظرتون خوب هست انتخاب بازی ها. بله واقعا سعی میکنم که بازی های خوب که کمتر شناخته شدن رو معرفی کنم.
عالی بود آقای آقابابایی حتما باید تجربش کنم کاش ریمستر بشه
منم مثل شما خیلی از سفر در زمان و دنیا های موازی و …اینجور چیزا خوشم میاد
اقای آقابابایی من به شما سریال فلش رو پیشنهاد می کنم همش در مورد اینجور چیزاس حتما ببینید
بازم مقاله از این بازیهای خاص 😎 بذارین مثل آلیس و همین سینگولاریتی
درود بر شما عرفان جان. خیلی متشکرم ازتون. ژیشنهاد میکنم تجربه کنید حتما چون عالیه واقعا و احتمال ریمستر شدنش هم صفره تقریبا.
بله اتفاقا اشنا هستم با این سریال و دیدم چند قسمتش رو. خیلی ممنون از پیشنهادتون.
چشم حتما
نقد عالی بود اقا سعید واقعا این رویه تنوع خاصی به وبسایت شما داده. چیزی که بسیار بنده رو اذیت میکرد مکالمات به زبان روسی بود که برای من که داستان بازیاولویت است کمی ازار دهنده بود و نهایتا من رو تشویق کرد کمی روسی یاد بگیرم. المان های بازی هم چاشنی ترس را منتقل میکنند.
درود بر شما. خیلی از لطفتون متشکرم. خوشحالم که به نظرتون خوب هست نقد کردن این عناوین. نظر لطفتونه.
بله دقیقا درست می فرمایید
متاسفانه این بازی رو کامل تجربه نکردم تا اونجا ک من پیش رفتم بازی متوسطی بود
ممنون اقای اقابابایی برای مقاله و خسته نباشید
درود بر شما. خیلی ممنونم. سلامت باشید.
انشالله فرصت کنید دوباره بازی کنید
فقط کپشن تصویر آخر 😀 😀 😀 😀 … مثه اینکه برای جلوگیری از منگولاریتی باید تجربش کنیم . خسته نباشید آقای آقابابایی
درود بر شما. خیلی متشکرم از لطف و محبتتون. خوشحالم که طنزش مورد توجهتون قزار گرفته. البته شوخی بود ها.
تشکر فراوان از اقا سعید :heart:
تشکر از لطف شما.
خیلی لذت بردم واجب شد این بازی رو تجربه کنم. خسته نباشی سعید اقابابایی. در مورد دیروز می خواستم بگم که من نقد splatterhouse رو ندیدم خیلی دوست داشتم ببینم چون یکی از بهترین بازی هک اسلشی بود که بازی کرده بودم. جالبه بازی mortal kombat که با گرافیک بالا صحنه های خشن رو نشون میده اشکال نداره ولی این بازی با اون گرافیکش که تازه چیز خاصی هم نداره اشکال داره.اتفاقا وقتی بازیش کردم هیچ تاثیری روی من نداشت با اینکه اون موقع ۱۳ سالم بود.
خیلی ممنونم محمد علی جان. لطف کردید که مطالعه فرمودید. سلامت باشید.
انشالله بعدا دوباره نقدشو با مقداری ویرایش تصاویر قرار میدم. من هم ناراحت شدم از این که مجبو.ر شدم حذفش کنم ولی خب چاره ای نبود. شرمنده واقعا.
کاملا باهاتون موافقم
متاسفانه متاسفانه بنده این بازی رو بازی کردم و خیلی هم دوستش داشتم ولی تو یه مرحله حالا نمیدونم مشکل از بازی بود یا از کرک تو یه اتاقی که داره با گاز سمی پر میشه گیر میکردم و تقریبا فکر کنم ۳۰ ثانیه وقت داشتم که از اونجا فرار کنم هرکاری کردم از اونجا خارج شم نشد که نشد منم بعد ها بازی رو دادم به رفیقم و اونم بهم پس نداد همینجور نا تمام موند این بازی ولی بابت یاد آوری ممنونم دوباره میزنم دانلود شه و نصب کنم خیلی دوست داشتم این بازی رو کاش دستگاه تی ام دی واقعی بود اشتباهات گذشته خودمون رو درست میکردیم کاش
درود بر شما. خوشحالم که باعث یاداوریتون شد و امیدوارم مجددا بازی کنید و این بار تموم کنید بازی رو.
اگر چنین دستگاهی وجود داشت باز هم انسان ها راهی برای بدبخت کردن خودشون پیدا می کردن!!
ممنون آقا سعید مقاله های شما تو گیمفا از دید بنده حرف اول رو میزنه بعد مدت ها با خوندن مقاله های شما عطشم نسبت به بازی بیشتر میشه و یاد سال های دور گیمری خودم (البته الانشم گیمرم) قبل دانشگاه و خدمتم میفتم ولی جدا از بدبخت کردن خودمون هر آدمی تو زندگیش بعضی جا اشتباهاتی کرده جبران ناپذیر بوده و همیشه تو ذهنش باقی میمونه به نظرم هر کسی لیاقته اینو داره که بتونه اشباهات خودش رو حداقل برای یه بارم که شده جبران کنه
خیلی ازتون متشکرم. شما لطف دارید واقعا به من. باعث افتخارم هست که راضی هستید از مقالات و مطالعه می فرمایید.
بله یه گیمر همیشه گیمر باقی می مونه و توی دلش یه گیمره.
واقعا کاش یک بار فقط یک بار فرصت داشتیم یه اشتباه رو برگردونیم اما …
اسپم:دوستان من چیزای ضد و نقیضی میشنوم در یه مورد که اگه اطلاع دارید بهم بگید ممنون میشم
من اگه یه بازی پلاس رو ذخیره کنم تو Libarary و ماه اون بازی بگذره و هنوز هم ممبر پلاس باشم میتونم دانلودش کنم؟
اره دادا دیگه خریدیش دیگه فقط مجانی حساب شده واست رسید خرید اینام خود استور واست میفرسته
ممنون داداش :yes:
این ماه پلاس عالیه چه از نظر بازی چه از نظر تخفیفات
library*
Stupid mistake
این موضوع هیچ جواب ضد و نقیضی نداره اریان جان.
وقتی شما یه بازی رو با پلاس رایگان می گیری تا زمانی که عضو پلاس باشی اون مال شماست. اگر یه ماه قطع شه پلاست اون بازی هم دیگه دانلود نمیشه از کتابخونه ت و لی باز ماه بعد پلاس بگیری اون بازی برات ازاد میشه دوباره.
سپاس آقای آقابابایی :yes:
آقا سعید ممنون از مقالاتتون
ی سوال داشتم ازتون من تو باس دوم niohموندم میشه ی راهنمایی کنین؟با اون گوله آهناش دوتا میچرخه به فنا میرم
بعد تا الان همه kodma spiritها رو جمع کردم ولی تو shrineهمش ۴تا اکسیر پر میشه واسم:/فک میکردم ب تعداد کودماها اکسیر پر میشه
درود بر شما ارش جان. خیلی متشکرم از لطف شما.
ارش جان شما باید خیلی خیلی با صبر این باس رو بکشید. چون فضای مبارزه اش محدوده و دامنه ضرباتش زیاد. شما باید فقط از دستش در بری و زمانی که ضربه اش رو می کوبه زمین و چند ثانیه وقت دار بزنیش و دوباره بری عقب.
نه اون روح های سبز که جمع می کنی میتونی یه ردیفشون رو در هر مرحله فعال کنی که هر کدوم یه چیزی اضافه میکنن بهت. مثلا یه ردیفشون هست که وقتی مثلا یکی رو از اون ردیف پیدا کرده باشی و اونو فعال کنی ۱ درصد مثلا به قدرت ضرباتت اضافه میکنه. حالا اگر توی مرحله ۴ تا از اون ردیف رو پیدا کرده باشی ۴ درصد به قدرت ضرباتت اضافه میشه
خیلی ممنون از جوابت آقا سعید عزیز :heart:
نقد عالی بود واقعا کار های شما تک هستش
با خواندن این نقد شما سریع رفتم سراغ دانلود بازی
درود بر شما عرشیا جان. نظر لطف و محبت شماست واقعا. خیلی ممنونم.
انشالله بازی کنید و لذت ببرید
آقا سعید جسارتا چرا از resistance 3 نقدی ندارید. بازی اگرچه نسبت به نسخه های قبلی افول داشت اما قطعا درخور توجه هست.
درود بر شما. اتفاقا چه بازی خوب و معرکه ای رو یاداوری کردید. واقعا نمیشه نداشته باشیم نقد از این بازی. قطعا نگاه میکنم و اگر نبود سعی میکنم نقد لااقل دو نسخه رو از این ۳ گانه بنویسم. بسیار بسیار عالی شد که گفتید. خیلی ممنونم
ممنون از مقاله خوبتون سعید جان، خدا قوت.
اتفاقا هفته پیش داشتم به این فکر می کردم که چرا هنوز دنباله یا نسخه دیگه ای از این بازی زیبا ساخته نشده. این بازی زمان انتشارش حسابی سر و صدا کرد و ایده های خلاقانه ای هم داشت. از شرکت پول دوستی مثل اکتیویژن بعید هست که این عنوان رو کنار گذاشته باشه.
یادش بخیر :* :inlove:
سلام فقط یه گیمر خسته میفهمه شما چی میگی یه بازی فوق العاده بود خیلی دوسش داشتم مخصوصا از همین بازگشت زمان به عقب که یک ایده جدید بود
ممنون از آقای آقابابایی نقد وبررسی عالی بود باید حتما امکانش بود تجربه اش کنم . فقط ای کاش طولانی تر بود بازیش یعنی مثلا در حد رایز آف توم ریدر یا اگه در حد اویل ۶ بود چقدر عالی میشد !