سلطه هیولاهای رباتیک در نقطه صفر بشر | پیش نمایش بازی Horizon: Zero Dawn
هرگاه که به یاد بازی Horizon: Zero Dawn و ایده بی نظیر آن می افتم، در دل سازندگان خوش فکر بازی در گوریلا گیمز را تحسین می کنم. در دوره ای در بازی های رایانه ای هستیم که ایده ها ته کشیده اند! بدجور هم ته کشیده اند! احتمال دیدن ایده جدید مخصوصا در بازی های AAA چیزی نزدیک به صفر است. تنها در بازی های مستقل است که شاهد هستیم هنوز خلاقیت نمرده است اما در بازی های بزرگ همه ایده ها در داخل یک چرخه قرار دارند که به طور مدام نیز تکرار می شوند. به همین خاطر است که کار گوریلا گیمز در اجرای یک ایده جدید و جذاب داستانی و خلق دنیایی بی نظیر، بسیار تحسین برانگیز است. در ظاهر ایده بازی همان بحث پایان دنیاست اما سازندگان با خوش فکری هر چه تمام تر ایده پایان دنیا را به نوعی با آغاز دنیا و عصر حجر در هم آمیخته اند. انسان ها در تکنولوژی آنقدر تا انتها رفته اند که دنیا دوباره ریست شده است و همان تکنولوژی باعث شده است تا انسان ها دوباره به کنار رانده شوند و به غارها و زندگی قبیله ای بازگردند و به نوعی عصر حجر دوباره تداعی شود منتها عصر حجری که دنیا یک بار تا پایان رفته و دوباره به آغاز رسیده است. دیدن انواع و اقسام هیولاهای مکانیکی که دقیقا به مانند گونه های مختلف دایناسورها خلق شده اند بسیار جالب و جذاب است و دنیا در زمانی به سر می برد که این هیولاها و ربات ها حاکم مطلق دنیا هستند. این ایده به واقع بسیار جذاب است و به سازندگان فرصت خلق دو نوع از بازی را در کنار هم داده است. یعنی دنیایی که از نظر تکنولوژی بسیار پیشرفته است و دست سازندگان برای خلق دستگاه ها و لوازم مجهز و پیشرفته باز است و از طرفی ولی زندگی، به شکل عصر حجر است و پوشش انسان ها و سبک زندگی انها و … کاملا مانند دوران اغاز زمین است که این نیز به سازندگان اجازه خلق قبایل مختلف و پوشش های قدیمی زیبا و شکار برای بقا و … را داده است.
این مسئله باعث ایجاد یک تضاد فوق العاده عالی و جذاب شده است که در هیچ عنوان دیگری تا کنون در تاریخ بازی های رایانه ای چنین تضادی را در دنیا ندیده ایم و همین موضوع Horizon: Zero Dawn را تبدیل به یکی از خاص ترین عناوین سال جاری میلادی کرده است. زمانی که در یک سال عنوانی از God of War قرار باشد منتشر گردد و مخصوصا برای اولین بار پای به نسل هشت بگذارد ولی مورد انتظارترین بازی برای من نباشد، یعنی بایستی در آن سال عنوانی وجود داشته باشد که بسیار بسیار خاص و دوست داشتنی باشد. عنوانی که قطعا بایستی نقش افرینی باشد و ایده ای بسیار جذاب داشته باشد. تمامی خصوصیات مثبت و دوست داشتنی را بازی Horizon: Zero Dawn با هم دارد و همنین موضوع سبب شده است تا برخلاف خیلی از بازیبازان در دنیا مورد انتظارترین بازی برای من در سال ۲۰۱۷ بازی Horizon: Zero Dawn باشد و نه عنوان دیگری. یک نقش آفرینی جهان ازاد با داستان و ایده داستانی جذاب و شخصیتی دوست داشتنی و گیم پلی متنوع و فوق العاده هیجان انگیز. از همان روز نخست که عنوان Horizon: Zero Dawn برای اولین بار در کنفرانس سونی به نمایش در آمد و در همان اولین لحظه گیم پلی بازی که شخصیت اصلی بازی از چند قطعه سنگ پایین امد همگان متوجه شدند که باید منتظر این بازی باشند و نام ان را در ذهن داشته باشند زیرا که در ادامه خیلی بیشتر از آن خواهند شنید. تا به حال در مطالب مختلفی در مورد این عنوان با شما صحبت کرده ایم و این بار با توجه به این که داریم به زمان انتشار آن بسیار نزدیک می شویم و اطلاعاتی که از بازی منتشر شده است تقریبا به حد کاملی رسیده است، قصد داریم تا برای اخرین بار قبل از انتشار بازی در مورد ان و اطلاعاتی که از آن منتشر شده است با شما صحبت کرده و در مورد موفقیت بازی گمانه زنی کنیم. پس اگر شما نیز به عنوان Horizon: Zero Dawn علاقمند هستید و طرفدار این عنوان زیبا هستید، با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا در ادامه مطلب پیش نمایش بازی Horizon: Zero Dawn همراه شوید.
داستان به گفته سازندگان Horizon: Zero Dawn یکی از بخش های پایه ای و مهم بازی محسوب می شود که البته از ایده خاص بازی نیز مشخص است که سازندگان زیاد به داستان بازی توجه کرده و پرداخته اند. البته با توجه به حجم اطلاعاتی که داریم نمی توان قضاوت خاصی در مورد داستان بازی کرد و یا خوب و بد بودن ان را پیش بینی کرد اما قطعا کفه ترازو به سمت یک داستان زیبا و جذاب سنگین تر است. بد نیست تا مقداری از داستان بازی را که تاکنون توسط سازندگان مشخص شده است را برای شما عزیزان بازگو کنیم. داستان بازی Horizon Zero dawn در ۱۰۰۰۰ سال آینده اتفاق می افتد که گویی همان ۱۰۰۰۰ سال قبل است. انسان ها از زمین و زندگی عادی و خانه و شهرهایشان طرد شده اند و دوباره مانند عصر حجر روی به زندگی قبیله ای و غارنشینی و زندگی در طبیعت آورده اند. دلیل این موضوع نیز قدرتمند شدن بیش از حد و بسیار زیاد موجودات رباتیکی است که زمانی توسط خود انسان ها خلق شده اند و اکنون زندگی آن ها را نابود کرده اند و مانند زمان دایناسورها بر زمین حکومت می کنند.
اتفاقا شکل و اندازه و … این ربات ها هم درست مانند دایناسورها است که همین موضوع یکی از جذاب ترین نکات بازی است زیرا موضوع خاص و جالبی را سازندگان بازی انتخاب کرده اند که به نوعی کنایه ای است از این که خود انسان بلا را بر سر خود می آورد و به طور کلی انتخاب ایده “عصر حجر در ۱۰۰۰۰ سال اینده با دایناسورهای مکانیکی” ایده ای بسیار یونیک و منحصر به فرد است. شما در بازی در نقش دختری به نام Aloy قرار دارید که عضو یکی از قبیله های بومی کوچک است که باید برای بقای خود این موجودات مکانیکی وحشی را شکار کنند تا هم وسایل و لوازم به دست آورند و هم از جان خود در برابر آن ها محافظت کنند. تا کنون در تمامی ویدئو ها و تریلرهایی که از بازی نمایش داده شده اند شاهد چیزی بیشتر از این مواردی که خدمت شما عرض کردیم در بخش داستانی و روایت داستان نبوده ایم و حتی خود سازندگان نیز از دادن اطلاعات بیشتر و جزییات در مورد داستان بازی خود داری کرده اند و تاکنون مورد خاصی را برای ما روشن نکرده اند، به جز همان بنیان و اساس داستان و موارد کمی که خدمت شما عزیزان گفته شد. در ویدئوی پخش شده از بازی که در مراسم توکیو گیم شو ۲۰۱۶ نمایش داده شد برای اولین بار در ویدئوهای این سری دنیای post-apocalyptic این بازی را زمانی که هنوز همه چیز به نابودی کشیده نشده بود و زندگی عادی انسان ها در جریان بود، مشاهده کردیم. این ویدئو دنیایی را نشان می داد که پر از شهرهای دارای تکنولوژی های اینده بود و تاکنون در ویدئوهای بازی چنین زمانی را مشاهده نکرده بودیم ولی با این ویدئو این گمانه زنی به وجود می اید که این بازه زمانی را در بازی مشاهده نماییم.
همانطور که قبلا نیز خدمت شما عزیزان عرض کرده ام بستری که سازندگان برای داستان بازی انتخاب کرده اند بسیار جالب است و پتانسیل بالایی برای روایت یک داستان خوب دارد. در دوره ای که کمتر خلاقیتی در بازی های بزرگ و اصطلاحا AAA می بینیم و یا بهتر است بگوییم نمی بینیم، سازندگان Horizon Zero dawn ایده داستانی خلاقانه و غیر تکراری را برگزیده اند که این بسیار قابل تحسین است و به واقع تم داستانی بازی منحصر به فرد و خاص است. اگر در زمان انتشار بازی شاهد یک روایت خوب به همراه پرداخته شدن کافی داستان باشیم می توان مطمئن بود که این بازی یکی از داستان های جذاب و موفق نسل هشتم را برای ما به ارمغان خواهد اورد. البته هنوز تا زمان انتشار بازی در ۲۸ فبریه ۲۰۱۷ می توان امیدوار بود که شاید طی این روزها شاهد اطلاعات بیشتری از داستان بازی از سوی سازندگان یا در قالب تریلرهای داستانی باشیم که بی صبرانه منتظر آن هستیم تا بیشتر در مورد داستان Aloy و سرنوشت او و قبیله اش و به طور کلی نژاد انسان بدانیم.
شاید شاخص ترین بخش در بازی Horizon Zero dawn با توجه به ویدئوهایی که تاکنون از ان دیده ایم، مبحث گرافیکی آن باشد که واقعا یکی از بی نظیرترین، زیباترین و چشم نوازترین عناوین نسل هشتم را در آن شاهد هستیم. با توجه به سابقه عالی سازندگان بازی در گوریلا گیمز در بخش گرافیکی بازی ها این امیدواری به گرافیک نهایی بازی بیشتر نیز می شود. این سازندگان در نسل هفتم دو بازی کیلزون ۲ و ۳ را منتشر کرده است که هر دو از برترین گرافیک های نسل خود به حساب می ایند و همچنین عنوان کیلزون شدو فال با این که در ابتدای نسل هشتم برای پلی استیشن ۴ منتشر گردید یکی از زیباترین و چشم نوازترین بازی های است که در این نسل برای پلی استیشن ۴ ساخته شده است. در گذشته به تفصیل در خصوص بخش گرافیکی فنی و هنری بازی با شما عزیزان صحبت کرده ایم و بد نیست تا به آن مباحث نگاهی داشته باشیم.
Horizon Zero dawn در بحث گرافیکی و خلق یک دنیای زیبا و در حقیقت طراحی و کارگردانی هنری در سطحی بسیار بالا و در واقع باید گفت گوریلا گیمز با این عنوان یکی از زیباترین و تماشایی ترین جلوه های بصری که تاکنون در نسل هشتم دیده ایم را برای مخاطبان و طرفدراران بازی نمایش داده است؛ عنوانی هم رده برترین عناوین گرافیکی خوش رنگ و لعاب، پرزرق و برق و زیبای نسل هشتم. این کیفیت گرافیکی بازی زمان زیادی لازم نداشت تا به وضوح توسط همه مشاهده گردد بلکه از همان دقیقه نخست اولین ویدئویی که از Horizon Zero dawn پخش شد همه را شگفت زده کرد و به معنای واقعی کلمه “زیبا” بود. البته بر خلاف بخش گرافیک و طراحی هنری بازی، هنوز نمی توانیم با قطعیت در مورد گرافیک فنی و موارد مربوط به اجرای بازی با توجه این که آن را تجربه نکرده ایم، صحبت کنیم، زیرا که از وجود یا عدم وجود مواردی مثل باگ و مشکلات گرافیک فنی مثل افت فریم و … هنوز نمی توان با قطعبت نظری داد، اما در زمینه هایی مثل کیفیت تکسچرها در بازی و سایه زنی و نورپردازی بازی تا آن جا که تاکنون در ویدئوهای گیم پلی بازی دیده ایم، Horizon Zero dawn مشکلی را از خود بروز نداده است و شاهد هیچ کدام از این دست مشکلات گرافیک فنی نبوده ایم.
نورپردازی بازی با توجه به دنیای بزرگ و آخرالزمانی آن بسیار با کیفیت انجام کرفته است و تلالو نور زیبای خورشید بر دایناسورهای غول پیکر رباتیکی که در حال گذر از دنیای بازی هستند و انعکاس نور از سطح براق و فلزی انها شما را به وجد می اورد و قابل تحسین است. طراحی دنیای بازی بسیار عالی و منطبق با فضا و تم داستانی بازی انجام شده است و حتی رنگ بندی ها و تم قالب این دنیای آخرالزمانی نیز به شما این را القا می کنند که همه چیز تمام است، دیگر راه نجاتی نیست و دنیا دیگر برای نوع بشر نیست و نخواهد بود. زمانی دایناسورها حاکمان مطلق زمین بودند و اکنون نیز ربات های بسیار پیشرفته با شکل و شمایل همان دایناسورها بر زمین حکومت می کنند؛ با این تفاوت که در عصر حجر اصلی، حاکمان زمین توسط پروردگار یکتا خلق شده بودند ولی حاکمان امروزی دنیا (که به واقع یک عصر حجر دیگر است) به دستان خود ما انسان ها خلق شده اند و در نهایت یقه خود ما را گرفته اند و از خانه و زندگی متمدنانه دورمان کرده اند تا راهی غارها و قبیله ها و شکار برای بقا و … شویم. یک دنیای بسیار بزرگ و وسیع برای ماجراجویی که در نهایت زیبایی طراحی شده است و البته با انواع و اقسام مناطق مختلف و متنوع و همچنین تعداد زیاد و متنوعی از ربات های مختلف که به زیبایی و با کیفیت بالا، به مانند گونه های دایناسورها و حیوانات دیگر خلق شده اند.
در حقیقت می توان گفت سازندگان توانمند و خوش فکر بازی در گوریلا گیمز یک حیات وحش رباتیک با بافت ها و پوشش های گیاهی مختلف خلق کرده اند که نقش بسیار زیادی در زیباتر کردن این بازی بر عهده دارند؛ تماشای چندین ربات غول پیکر با فرم ظاهری کاملا شبیه به برونتوزوروس ها که در حال عبور از یک دشت سرسبز و زیبا هستند شما را به وجد می آورد و یا برخورد ناگهانی با یک ربات وحشی با طراحی تیرانوزوروس که به دنبال شکار است ترس و استرس توام با لذت را برای بازیباز به همراه خواهد داشت. حتی برای معرفی کنسول PS4 Pro نیز یکی از بازی هایی که اول از همه برای نشان دادن کیفیت این کنسول جدید و پتانسیل و قابلیت ۴K آن، انتخاب شده بود بازی Horizon Zero Dawn بود که این نشان دهنده کیفیت بسیار بالای این بازی از لحاظ بصری و اعتماد سونی به این عنوان از لحاظ داشتن گرافیک بسیار بالا است. بدون شک گرافیک عنوان Horizon Zero dawn یکی از برگ های برنده این بازی در زمان انتشار و عرضه خواهد بود که سازندگان و دست اندر کاران آن امید زیادی به نقش این بخش در بازخوردهای موفق تر بازی دارند و مشخص است که وقت و تمرکز زیادی را بر روی کیفیت ظاهری بازی گذاشته اند. فارغ از موفقیت یا عدم موفقیت کلی این عنوان، با ویدئوها و تصاویری که تاکنون از بازی دیده ایم می توان تقریبا مطمئن بود که بازی از لحاظ طراحی ظاهری و کارگردانی هنری عنوانی بسیار تحسین شده خواهد بود.
در بخش گیم پلی بازی اولین نکته ای که باید بازگو شود و به چشم می اید این است که سازندگان بازی Horizon Zero dawn در استودیو گوریلا گیمز ریسک بسیار بزرگی کردند که به سمت ساخت چنین عنوانی با چنین سبکی رفتند. سازنده شوترهای اول شخص خطی و سری کیلزون اکنون به سراغ اکشن نقش آفرینی سوم شخص جهان آزاد رفته است که این ریسک بسیار قابل تحسین است مخصوصا اگر شاهد گیم پلی جذابی از بازی باشیم که به نظر می رسد همینطور هم باشد. در حقیقت وجود گوریلا گیمز به عنوان سازنده Horizon Zero Dawn به نوعی است که هم می تواند باعث نگرانی باشد و هم باعث دلگرمی. نگرانی از این بایت که شاید اعتقاد داشته باشید به دلیل عدم تجربه در ساخت بازی نقش آفرینی اکشن ممکن است که در ساخت بازی اشتباهاتی مرتکب شوند و دلگرمی از این جهت که به هر شکل تمامی عناوین این سازنده از یک سطح بالا برخورار بوده اند و می توان مطمئن بود که در هر سبکی بازی بسازند عنوانی با کیفیت خواهد بود. همچنین این سازنده اعضای جدیدی را که تجربه ساخت این سبک را داشته اند نیز از آغاز کار به خدمت گرفت تا از تجربه آنها در ساخت Horizon Zero Dawn استفاده کنند که این موضوع شانس موفقیت بازی را بیشتر از قبل نیز می کند.
Horizon Zero Dawn در بخش گیم پلی بسیار شبیه به یک شوتر سوم شخص است که اضافات بسیار جذاب و لذتبخشی به آن اضافه شده اند و این اضافات همان المان های نقش آفرینی هستند. نکته جالب در مبارزات بازی، آن است که قطعات بدن ربات های موجود در بازی و دشمنان شما، مانند یک توپ لیزری، برای شما قابل استفاده هستند و می توانید با جدا کردن آن ها از بدن دشمنان این سلاح ها را بر علیه خود آن ها استفاده کنید که به نظر می رسد این امر مخصوصا در مبارزه با دشمنان غول پیکر و دشوارتر بازی بسیار حیاتی خواهد بود. همچنین بعد از شکست دشمنان می توانید از آنها آیتم های ساخت و ساز و تجهیزات جدید به دست آورید که این نیز یک مسئله حیاتی برای بقا و آداپته شدن با این دنیای بی رحم است. Aloy می تواند از انواع تله ها، تیر و کمان و موارد منفجره استفاده کند و تجهیزات وی با گشت و گذار و اکتشاف بیشتر شما در دنیای بازی قویتر و متنوع تر می شوند. شما می توانید آزادانه بین ماموریت های مختلف بازی در دنیای زیبای آن به گشت و گذار بپردازید و می توانید با شخصیت های غیر قابل بازی و قبیله های همسایه صحبت کنید و ماموریت جانبی دریافت نمایید.
همچنین Horizon Zero dawn از سیستم آب و هوای کاملا داینامیک بهره مند است و چرخه شب و روز نیز در بازی وجود خواهد داشت. شما می توانید با استفاده محیط بازی از المان های مخفی کاری آن نیز استفاده کنید و مثلا در لابه لای علف های بلند پنهان شوید و ناگهان دشمن را غافلگیر کرده و با یک ضربه کار او را بسازید. زمانی که به ویدئوهای مختلف گیم پلی بازی نگاه می کنم بی اختیار به یاد عناوینی مثل Monster Hunter, Rise of the Tomb Raider و حتی Uncharted می افتم. به نظر می رسد یک عفونت در حال گسترش در دنیای بازی است که بر روی حیات وحش رباتیک بازی اثر می گذارد و تمام ربات ها را دشمن شما می کند. همچنین مشاهده کردیم که Aloy می تواند با روشی شبیه به هک کردن برخی از گونه های ربات های موجود در بازی را رام کرده و از آن ها به عنوان وسیله نقلبه برای گشت و گذار در دنیای بزرگ بازی استفاده نماید. Aloy می تواند با NPC هایی که در بخش های مختلف نقشه بازی پراکنده هستند ارتباط بر قرار کند و اطلاعات بیشتری را در مورد افسانه ها و روایات قومی بازی کسب نماید و ماموریت های جدیدی دریافت نماید. طی مکالمه با این شخصیت ها شما به دیالوگ های مختلف دسترسی دارید که انتخاب هر کدام از آن ها، نگاه دنیای بازی به شما و کارهایی که انجام می دهید را رقم می زنند.
همانطور که کمی قبل تر خدمت شما عزیزان عرض کردیم سازندگان بازی Horizon Zero dawn در استودیو گوریلا گیمز ریسک بسیار بزرگی کردند که به سمت ساخت چنین عنوانی با چنین سبکی رفتند. سازنده شوترهای اول شخص خطی مگر ناگهان به سراغ اکشن نقش آفرینی سوم شخص جهان آزاد می رود؟ خیر نمی روند؛ اما آیا کار درستی می کنند که ریسک نمی کنند؟ آیا باید همیشه همان یک سبکی که بیشتر بلد هستند را پشت سر هم بسازند و خود را در پیله احتیاط مخفی کنند؟ نه! نباید این گونه باشد. ریسک کردن در وضعیت کنونی دنیای بازی های رایانه ای که تکرار و تقلید و عناوین تکراری از سر و روی آن می ریزند بسیار ارزشمند است و به عبارتی دل شیر می خواهد، آن هم برای ساخت یک بازی انحصاری بسیار بزرگ. نکته اینجاست که همین ریسک کردن ها هستند که این صنعت و این هنر را زیبا می کنند و آن را برای ما تازه و جذاب نگاه می دارند. همین عناوین هستند که همچنان تجربه انتظار کشیدن شیرین و سخت برای عرضه یک بازی را به ما هدیه می دهد. اگر روزی برسد که به هیچ وجه منتطر هیچ بازی نباشیم دوره بسیار بدی برای ما و هنر هشتم خواهد بود و امیدواریم که به لطف همین بازی های جدید و نوآور که سازندگانشان از ریسک کردن نمی ترسند، همیشه بازی وجود داشته باشد که از صمیم قلب منتظر آن و تشنه برای تجربه کردنش باشیم.
Horizon Zero Dawn در تاریخ ۲۸ فبریه ۲۰۱۷ (برابر با ۱۰ اسفند ۱۳۹۵) در آمریکای شمالی و در تاریخ ۳ مارچ ۲۰۱۷ (برابر با ۱۳ اسفند ۱۳۹۵) نیز در انگلستان انحصارا برای پلی استیشن ۴ منتشر می گردد. بعد از تاخیری که بازی با آن مواجه گردید، سازندگان بازی طی مصاحبه ای اعلام کردند که دلیل این تاخیر، اندازه بازی و حجم محتوای بالای آن بوده است. گوریلا گیمز که اکنون یکی از سری بازی های محبوب و انحصاری سونی یعنی کیلزون را در اختیاز دارد می تواند تا با ساخت و عرضه موفق Horizon Zero Dawn استارت شروع به کار یک سری جدید و جذاب دیگر را نیز برای خود رقم بزند آن هم در یک سبک کاملا متفاوت از دیگر عنوان این سازنده بعنی سبک اکشن نقش آفرینی. آن چه که ما تاکنون از Horizon Zero Dawn مشاهده کرده ایم نشان از یک عنوان بسیار عالی و پخته اکشن نقش آفرینی با داستانی زیبا دارد و همه چیز تا کنون در بازی فوق العاده با کیفیت و بسیار زیبا به نظر می رسد اما به هر حال تا کنترلر را در دست نگیریم و بازی نکنیم نمی توانیم چیزی را در مورد شکست یا موفقیت بازی به قطعیت بیان کنیم. زیرا تمامی این تلاش های سازندگان و نتیجه دادن یا ندادن آن ها نهایتا در زمانی که کنترلر بازی را به دست می گیرید جمع می شوند و برآیند آنها برای بازیباز بررسی می شود. البته به نظر می رسد که سونی و گوریلا گیمز اعتماد و اعتقاد بسیار زیادی به این بازی دارند زیرا که چند روز قبل اعلام شد که زمان انتشار نمرات و نقدهای این بازی روز ۲۰ فبریه یعنی ۸ روز قبل از انتشار بازی است که خبر مربوط به آن را نیز در گیمفا مطالعه کردید و جالب است بدانید که معمولا هیچ سازنده و شرکتی چنین کاری را نمی کند ان هم با یک عنوان انحصاری بزرگ و غول پبکر که هزینه بسیاری صرف ساخت ان شده است. دلیلش هم این است که اگر نقدها و نمرات بازی بد باشند شاید قبل از انتشار ان روی فروش بازی تاثیر بگذارند که حتما هم می گذارند، اما سونی و گوریلا گیمز گویا لااقل در مورد Horizon Zero Dawn چنین فکر نمی کنند و خیلی بیشتر از این حرفها به بازیشان اعتماد دارند و انگار می دانند بازی قطعا موفق و بی نظیری منتشر خواهد شد. به هر صورت بایستی تا زمان انتشار بازی صبر کنیم تا سرانجام بتوانیم به قطعیت در مورد Horizon Zero Dawn نظراتی را بیان کرده و از نکات مثبت و منفی آن بگوییم.
Horizon Zero Dawn عنوانی است که امید را با خود دارد و دید بسیار مثبتی نسبت به آن در مجامع و محافل گیمینگ در دنیا وجود دارد. دلیل آن هم این است که به واقع هر چیزی که از این بازی می دانیم و دیده ایم مثبت است و امیدوار کننده. Horizon Zero Dawn یکی از مورد انتظارترین عناوین برای دارندگان پلی استیشن ۴ است و با توجه به مجموع اطلاعاتی که تاکنون از بازی کسب کرده و ویدئوهای مختلفی که از آن مشاهده کرده ایم، باید گفت این مورد انتظار بودن کاملا به جا و به دلیل شایستگی ها و پتانسل بسیار بالایی است که این عنوان دارد و با دقت سازندگان می تواند تا به یک فرنچایز جدید انحصاری و بسیار موفق برای سونی و پلی استیشن تبدیل گردد. این عنوان در مقاله مورد انتظارترین عناوین سال ۲۰۱۷ که مدتی قبل تقدیم حضورتان کردیم نیز موفق شد تا در جایگاه سوم مورد انتظارترین بازی های سال جاری میلادی قرار بگیرد و البته باید اعتراف کنم که برای بنده این بازی مورد انتظارترین عنوان سال است. به امید این که شاهد یک بازی بسیار موفق و فوق العاده از سوی سونی و گوریلا گیمز باشیم و فرنچایزی جدید و موفق در دنیای بازی های رایانه ای خلق گردد. فرنچایزی که امید می رود حتی ذره ای از پتانسیل بالایی که از خود نشان داده است نیز به هدر نرود و یک فرنچایز جذاب و افتخار آمیز دیگر برای صنعت بازی های رایانه ای و دوستداران و دارندگان کنسول های پلی استیشن خلق شود تا در اینده نیز بتوانیم شاهد انتشار نسخه های دیگری از آن نیز باشیم. مهمترین نکته موفقیت عنوان Horizon Zero Dawn در ان خواهد بود که حاوی پیامی است برای دیگر سازندگان در این صنعت. پیامی که به آن ها می گوید از ریسک کردن نترسید و به سراغ ساخت آی پی های جدید و نو با سبک های تازه بروید نه این که تنها و تنها نسخه های دهم و بیستم یک فرنچایز را که در اختیار دارید بسازید. بازیبازان باهوش هستند و خیلی زود عناوین خوب و موفق را خواهند شناخت و کاری به این که یک نام جدید است یا قدیم نداشته و نخواهند داشت، زیرا برای بازیبازان کیفیت حرف و اول آخر را می زند.
پر بحثترینها
- اینترگلکتیک، کانکورد، ناتی داگ؛ در اتاق فکر سونی چه میگذرد؟
- گزارش: طراحی سختافزار پلی استیشن ۶ برخلاف نسل بعدی ایکس باکس، به پایان رسید
- حساب توییتر پلی استیشن باعث ترند شدن دوباره Bloodborne Remake شده است
- یوشیدا: Horizon Forbidden West در حد انتظارم نفروخت
- یوشیدا: اگر خواهان بازی های انحصاری جدید PS5 هستید، بهتر است از ریمسترها حمایت کنید
- شایعه: اطلاعات فاش شده از GTA 6 توسط کاربری که ادعا میکند چندین ساعت از گیمپلی را دیده است
نظرات
دستتون درد نکنه :yes: :yes:
عجب پیش نمایشی :inlove: هایپم n برابر شد :silly:
هرجور شده باس روز اول تهیه اش کنم
ممنونم از شما علی جان که مطالعه کردید مقاله رو. خوشحالم راضی بودید.
انشالله.
فردا هم نقد فور انر براتون قرار می گیره و بعدش هم پیش نمایش sea of Thieves
نقد فور آنر رو کی می نویسه؟ دوست داشتم شما بنویسید چون به این سبک علاقه دارید :-((
نه والا ایدن جان من بازی نکردم فور انر رو و خب نمی تونستم بنویسم چون درگیر نقد نی او بودم و پیش نمایش هورایزن. اقای دهنوی در روز اول بازی رو تهیه کردن و با تجربه کامل از بخش تک نفره و چند نفره مقاله عالی رو براتون خواهند نوشت.
http://www.aparat.com/saeedsliipknott
اشکال نداره.همین که به این زودی نقدش آماده میشه جای تشکر داره. :rose: آقای دهنوی هم نویسنده و منتقد خیلی خوبی هستن :yes:
وظبفه من هست که تمام بازی های جدید و روز رو به سرعت نقدش رو براتون قرار بدم تا در وقت مناسب بخونید مقاله رو. برای شما عزیزان با این همه معرفت و محبت کاری غیر از این انصاف نیست.
http://www.aparat.com/saeedsliipknott
آیدن@
از شما بخاطر حوابی که دادید دیروز متشکرم. گفتم همونجا بنویسم نمی بینید اینجا نوشتم
پوریا@
وظیفه بود.باید به عنوان طرفدار شرکت سازنده اون بازی اطلاعاتم رو در اختیار بقیه قرار میدادم :yes:
ینی سعید جان قشنگ تا سر حد جنون همه رو با پیش نمایش هات هایپ میکنی 😀
با تشکر از زحمات شما…عالی بود…مثل همیشه :yes:
با توجه به تریلر ها و اطلاعت گوناگونی که از بازی منتشر شده بدون شک عنوان بسیار بزرگی خواهد بود …
هر لحظه که به انتشار رسمی بازی نزدیک تر میشیم امیدم به موفقیت بازی بیشتر میشه…
درود بر شما حامد جان. خیلی ممنونم. نظر لطف و محبت شماست. ممنون از شما که مطالعه کردید حامد عزیز.
بله واقعا امید زیادی هست به موفقیت این بازی بزرگ و زیبا
http://www.aparat.com/saeedsliipknott
سعید جان مثل همیشه عالی در مورد بازی هم قطعا یکی از بزرگترین انحصاری های سونی میشه و شاهکار خواهد شد ولی سعید جان در سالی God of war خدای بازی ها عرضه میشه چجوری این بازی مورد انتظار ترین بازی برات هست ؟ :))
درود بر شما. خیلی متشکرم. لطف کردید که مطالعه فرمودین.
والا عرض کنم که من همیشه اولویت اولم بازی های ارپی جی جهان ازاد با المان های خیلی زیاد و متنوع و مبارزات همزمان هست. یعنی همیشه بازی ار پی جی ارجحه برام. بعد از اینها هک اند اسلش رو دوست دارم.
همیشه به این فکر نی کردن که اگه بشریت رو به انحطاط بره و فرو بپاشه و ما بر گردیم به دوره ای مثل انسان های نخستین چطوری تاریخ رو از سر خواهیم گرفت. وقتی داستان این بازی رو دیدم یکه خوردم از این که استودیویی واقعا جرات انجام چنین ایده ای رو داشته باشه. واقعا صبر برای این عنوان خیلی سخته.
در نهایت ممنوناز شما آقای آقابابایی، پیش نمایش بسیارهایپ کننده ای بود.
کاملا درسته پوریا جان. واقعا یک ای پی جدید اون هم با همچین داستان و ایده جالبی خیلی ارزشمنده. امیدوارم که بازی موفق بشه.
ممنون از شما پوریای عزیز که مطالعه کردی مقاله رو. لطف کردی.
http://www.aparat.com/saeedsliipknott
عجب بازیی بشه این.من که الان با ترافیک سنگین بازی ها مواجهم.نمیدونم کدومو بگیرم،کدومو بازی کنم!اما صد در صد اینم بعد یه مدت که ارزون شه میگیرم.از اون بازی هاس که بشینی پاش متوجه گذر زمان نمیشی
صندوق پیامت رو لطفا چک کن.
:yes: فرستادم
این بازی غوغا به پا میکنه، بازی دست یه عده از افراد افتاد و تو فروم های Raddit در موردش حرف زدن؛ گفته شده آغاز بازی شباهت زیادی به یکی از مراحل بازی تلو داره؛ در مباحثی همگفته شده به شدت بازی کنان رو یاد بازی افسانه یی رد دد ردمپشن میندازه؛ موارد زیادی از آیتمدر محیط پراکندن و همه هم هدفی دارن یعنی بیهوده نیستن؛ پس گشت گذار در بازی بشدت باید لذت بخش باشه؛ گرافیک بازی هم در مواردی شبیه گرافیگ انچارتد ۴ هستش؛ سیستم کرافتینگ بازی خیلی کامل و زیبا هستش؛ طراحی هنری بازی گفته شده بی نظیره در حدی که تا الان شبیهش دیده نشده! مبارزاتش هم انگار دارین Tomb Raider جدید بازی میکنین…. خلاصه گوریلا گیمز نفس هر یکی از ماهارو قرار بگیره با این بازیش؛ اسطوره قرار پا به میدون بذاره؛ یک کلام، به کجا روم؟ مگر آنجا که هنر باشد !
پیش نمایش زیباتون رو با عشق تمام مطالعه کردم… خیلی کامل و زیبا بود سعید جان…
درود بر شما علی عزیز. خیلی ممنونم از لطفتون و نظر زیباتون مثل همیشه. متشکرم که مطالعه کردید و خوشحالم که راضی بودید.
http://www.aparat.com/saeedsliipknott
محیط های متنوعی داره و همشون زیبا طراحی شدن.زیبایی محیطش در حد تلو و آنچارتده :inlove:
گرافیکش هم اگر بهترین در کل بازی ها نباشه در بازی های جهان باز بهترینه.
سیستم کرفتینگ و skill اش رو که دیدم یاد فارکرای پریمال افتادم.بهترین بخش پریمال همین بخش skill و کرفتینگش بود و بقا رو به زیبایی نشون می داد پس بخش بقا و کرفتینگ و skill هورایزون هم مطمئنا عالیه.
فیزیک و انیمیشن ها نه در حد شاهکار های ناتی داگ ولی عالی و تا حدودی طبیعی طراحی شدن که بازم آفرین داره.طراحی ربات ها عالیه و مبارزه باهاشون میتونه خیلی جذاب باشه.در مورد گیم پلی اطلاعات زیادی ندارم و نمیدونم چقدر سلاح داره ولی تا اونجا که اطلاع دارم هر دشمن ویژگی و نقطه ضعف خودش رو داره و همین باعث میشه گیم پلی جذاب تر باشه.در مورد موسیقی های بازی هم امیدوارم تعدادی موسیقی حماسی موقع مبارزات پخش بشه تا هیجان به آخر خودش برسه.با توجه به تریلر ها داستان بازی محشره.پیش داستانش هم ایده جذابی داره.
این ایده و ریسک سازنده های این بازی خودش یک دنیا ارزش داره و تنها چیزی که در مورد این بازی میتونم با قاطعیت بگم اینه که یکی از بهترین بازی های ساله. :yes: مبارک تمام کسایی که میتونن تجربش کنن.
ممنون بابت پیش نمایش.خیلی زیبا بود
تشکر از شما ایدن جان. لطف دارید. بسیار عالی و زیبا گفتید در مورد بازی. به نظر من هم یکی از بهترین بازی های ساله فارغ از هر نمره و .. که بگیره چون کاملا باب طبع و سلیقه من هست این بازی.
http://www.aparat.com/saeedsliipknott
بنظرم باید سونیو گوریلا گیمزو بخاطر خلق همچین شاهکاری ایستاده تشویق کرد
خیلی عالی بود.
سبک بازی کاملا جدیده.من فکر میکنم اگه بجای استفاده از دایناسورهای ربانیک از نوع واقعیش استفاده میشد و بازی از نظر محیطی هم دقیقا میشد یک چیزی شبیه عصر یخبندان ۳ شاید حتی بازی بهتر هم میشد هر چند همین الان هم یک شاهکاره.بازیها از نقشه سال به سال بزرگتر میشن و من بشخصه فکر میکنم تو اینده روزی میرسه که تو یک بازی یک کره زمین رو از رو نقشه های هوایی و ماهواره ای بازسازی کنن.فقط میکنم بازیش حداقل صد تا DVD بشه. 😀
خیلی ممنونم از شما.
اخه در اون صورت اگر بازی رو می بردن عصر دایناسورها نمی شد از سلاح های روز و تکنولوژی استفاده کرد و میشد حدودا فار کرای پریمال. مگر در زمان سفر می کردن که اونم می شد داینوکرایسیس و دیگه ایده جدید نبود و خاص نبود بلکه قبلا استفاده شده بود بارها.
http://www.aparat.com/saeedsliipknott
کاملا درسته.اما تفاوت هایی وجود داره.اول اینکه FarCry Primal ایده خوبی داشت که ازش درست استفاده نشد چه بسا میتونست با این ایده حتی متای ۹۰ هم بگیره ولی ضعیف ظاهر شد.دوم اینکه دوره بازیش مال انسان های نخستین بود و دایناسور نداشت.در ۶۵ میلیون سال پیش که دایناسورها وجود داشتن اصلا انسان در کار نبوده پس با این ایده که انسان بره تو عصر دایناسورها ،میشه هرنوع سلاحی رو هم برد داخل بازی هر چند من ترجیح میدم از تیر و کمان و شمشیر و خنجر استفاده بشه.یکجورایی میشد چیزی شبیه به فیلم اواتار که پرفروش ترین فیلم دنیاست.تصور اینکه بشه سوار اون پرنده ها شد و در همون حین از تیرکمون استفاده کرد خیلی دیدنیه. 😉
ممنون آقا سعید.دیگه نمیتونم بیشتر از این براش صبر کنم .تا اینجا کلی پیش نمایش و تریلر و….. ازش دیدیم و فقط خود بازی مونده تا تجربش کنیم.امیدوارم یکی از بهترین ای پی های سونی بشه.
خیلی ممنونم کامیار جان. لطف داری. منم مثل شما هستم واقعا
http://www.aparat.com/saeedsliipknott
بسیار مقاله خوبی بود تشکر از نویسنده.به نظر من بعد از اتمام فرانچیز ویچر این بازی میتونه جای خالیش رو تا حدودی برای علاقه مندان پر کنه.
درود بر شما علی جان. خیلی متشکرم ازتون. لطف دارید.
http://www.aparat.com/saeedsliipknott
نگارش جناب آقابابایی به قدری آراسته و دلنشینه که شخصا از خوندن مطالبشون _ لذت _ میبرم.
پی نوشت: قلم همه عزیزان نویسنده در گیمفا :heart: رو دوست دارم و از زحماتشون سپاسگزارم :rose:
درود بر شما. واقعا من رو شرمنده کردید با این نظر زیباتون. واقعا لطف و محبت دارید به بنده و امیدوارم لایقش باشم و بتونم براتون مقالاتی که شایسته شماست بنویسم. باز هم ممنون
http://www.aparat.com/saeedsliipknott