من بتمن نیستم |نقد و بررسی Batman: Arkham VR
قطعا تا به حال این فکر به سراغ شما آمده است که اگر به جای قهرمان بازیها قرار میگرفتید، چه کاری انجام میدادید و چگونه با خطرات موجود در آن دنیا دست و پنجه نرم میکردید. با ظهور پدیده واقعیت مجازی و رسیدن آن به دست سازندگان و توسعه دهندگان محبوبمان، حال میتوانیم به بازی کردن خود عمق بیشتری بدهیم؛ میتوانیم خود را در دنیای بازی قرار داده و دنیای پیرامون خود را ساعاتی تغییر دهیم.
یکی از جذاب ترین و هیجان انگیز ترین موقعیتهایی که میتوانیم با استفاده از هدست واقعیت مجازی در آن قرار بگیریم، شهر گاتهام و مکانهای فوقالعاده پرخطر آن است. تا به حال، هیچگاه گاتهام را تا این اندازه از دید شوالیه تاریکی مشاهده نکرده بودیم و این موضوع نه تنها یک نوآوری کامل و هیجان انگیز است، بلکه برای طرفداران شخصیت «بتمن» به مانند یک رویا میماند. عنوان Batman: Arkham VR هنگام عرضه هدست واقعیت مجازی سونی، یعنی پلیاستیشن ویآر، منتشر شد و پیشنهادی شگفت انگیز به بازیبازان و طرفداران داد؛ «بتمن بودن در نزدیک ترین حالت ممکن».
اما آیا واقعا تجربه Batman: Arkham VR همان تجربهای است که انتظار داشتیم؟ و آیا واقعا از استودیوی راکاستدی تا این حد انتظار میرفت؟ با ما در ادامه همراه باشید تا ببینیم Batman: Arkham VR دقیقا چگونه است و چه نقاط ضعف و قوتی دارد.
افسانهای که از حقیقت تبدیل به واقعیت شد
داستان «کوچه جرم» (Crime Alley) از زمان خلق شخصیت بتمن در هر اثر و محصولی روایت شده است و میتوان آن را بخش بزرگ و جدا نشدنی شخصیت پردازی شوالیه تاریکی نامید. اتفاقی که گویی سرنوشت تعیین کرده بود و تا ابد در ذهن بروس وین خواهد ماند. سکانس اولیه Batman: Arkham VR، همین داستان مشهور و کلیشهای است اما در اینجا شما بروس وین هستید، در اینجا شما در بطن حادثه قرار میگیرید و میتوانید افسوس از دست دادن پدر و مادر، آن هم در یک لحظه را به خوبی احساس کنید. در سکانس اولیه بازی تازه متوجه میشوید که چرا بروس وین از بی عدالتی متنفر است و برای اجرای عدالت هر کاری میکند. سکانس اولیه یکی از نقاط قوت بازی است و این داستان تاریخی مشهور را طوری روایت میکند که بدون واقعیت مجازی هرگز ممکن نیست.
پول، جواهر؛ همش رو بده به من! خیلی زود…
-نگاه کن رفیق ما دنبال دردسر نیستیم… فقط میخوایم همکاری کنی____
-بنگ!…
-میبینی بچه جون؟ این چیزیه که موقع قهرمان بازی سرت میاد.
آماده برای هیجان!
با توجه به روایت و کارگردانی خوب سازندگان سری آرکهام، یعنی استودیوی راک استدی، از Batman: Arkham VR نیز انتظار میرود و بازیباز برای دیدن و حس کردن هیجان پا به دنیای بازی میگذارد. داستان در Batman: Arkham VR به معنی واقعه کلمه، فاجعه است. تمام ماجراها، غافل گیریها و شخصیت پردازیها و روایتهای فوقالعادهای که در سری آرکهام دیده بودید را فراموش کنید. در Batman: Arkham VR نه تنها شبیه آنها را نمیبینید، بلکه حتی یک داستان استاندارد و معمولی نیز برایتان تعریف نمیشود.
داستان بازی از جایی آغاز میشود که آلفرد (Alfred) گزارشی را برای شوالیه تاریکی آماده کرد است؛ در ۲۴ ساعت گذشته امکان برقراری ارتباط با نایت وینگ (Nightwing) وجود نداشته و به نظر میرسد تیم دریک (Tim Drake) نیز در مکانی نا مشخص گیر افتاده است. ایده اولیه داستان به نظر هیجان انگیز میرسد و بازیباز را برای ادامه دادن بازی ترغیب میکند اما زمانی که متوجه میشوید داستان در ادامه چقدر ضعیف و بی رمق است، فقط میخواهید بازی سریع تمام شود که اتفاقا سریع نیز به اتمام میرسد.
جوکر: چیزی برای گفتن داری جیسن؟
جیسن تاد: اسم من جیسن تاده
جوکر: از کی متنفری؟
جیسن تاد: «بتمن»
جوکر: گرفتی بتمن!؟ بچههه دیگه برای تو نیست… برای منه…من. من. من
سیر شدن از بنمن بودن
یادم میآید زمانی که Batman: Arkham VR برای اولین بار در مراسم E3 2016 و با صدای فوقالعاده مارک همیل افسانهای معرفی شد، آن قدر خوشحال شدم که تیتر خبر مربوطه را «آیا رویای قدم زدن در گاتهام محقق شد؟» انتخاب کردم اما حال، متوجه میشوم که پاسخ این سوال، بدون شک یک «نه» بزرگ است. بازی به مانند یک اکشن ریلی (سبکی قدیمی در بازیهای ویدیویی) میماند که از شما میخواهد در یک مکان به یک فایل صوتی گوش دهید یا نتایج خون را آزمایش کنید. بازی اصلا تکلیف خودش را نمیداند؛ از طرفی دشمن اصلی بازی را جوکر معرفی میکند و از طرف دیگر جوکر اصلا در بازی دیده نمیشود (جز صحنههای اندک). استفاده از رابینها در بازی کاملا بی بهره مانده است. اگر بازی را به انتها برسانید متوجه میشوید که نایت وینگ و رابین تنها برای پر کردن جای خالی یک شخصیت کاغذی و به عنوان بهانهای برای پیشروی بتمن استفاده شدهاند.
به ادامه مقوله اتمسفر و فضای بازی که بپردازیم، باید گفت که بازی با این که از فناوری واقعیت مجازی استفاده میکند و شما در دید شوالیه تاریکی قرار میدهد اما کم ترین چیزی که در بازی حس میکنید، «بتمن بودن» است. به شخصه در Batman: Arkham VR حس میکردم یک عروسک خیمه شب بازی بی زبان هستم که درگیر یک مسئله بی سر و ته است. به این دلیل گفتم «بی زبان» که کوین کانروی (Kevin Conroy)، صداگذار و بازیگر افسانهای بتمن به اندازه ۱ بند نیز در بازی دیالوگ نمیگوید. مکانهای زیادی در مدت کوتاه بازی در اختیار بازیباز قرار میگیرد اما تمام کاری که میشود در آنها نجام داد یا گوش دادن به اطلاعات «بت کامپیوتر» است یا حرکت دادن یک شیء از جایی به جای دیگر.
رابین: من اومدنشون رو متوجه نشدم اما با توجه به این طرح روی دیوار، به نظر میرسه اونها کپیهای جوکر باشن.
جوکر: بوووق… اشتباهه. بعدش هم کی رو کپی جوکر صدا کردی رابین شماره ۳؟
دوتایی هوشمند جدا نشدنی
در ادمه داستان پای پنگوئن نیز به بازی باز میشود اما جدا از این که حضور او به شدت بی مورد و سطحی است، مشخص نمی شود در لحظههای آخر چه اتفاقی میافتد و بتمن چگونه به یک باره سر از آزمایشگاه خود در میآورد یکی از بزرگ ترین نقاط ضعف Batman: Arkham VR که بر خلاف شعار سازندگان نیز قرار دارد، نا پیوسته بودن سکانسها و بخشهای بازی است. به عنوان مثال لحظهای در حال آزمایش و مدرک یابی در آزمایشگاه مخفی هستید و با پیدا کردن مدارک کافی، با فشردن کلید Move به یک باره به مکانی دیگر میروید؛ یعنی هیچ پیوستگی و زنجیری، سکانسهای مختلف بازی را به هم وصل نمیکند. وقتی میشود از بت موبیل به خوبی استفاده کرد و سرعت و شتاب فوقالعاده آن را در قالب واقعیت مجازی به بازیباز ارایه کرد، چرا تنها صدای آن را میشنویم و بعد از چند ثانیه به هدف خود میرسیم؟
از بحث جو و اتمسفر و پتانسیلهای از دست رفته بازی که بگذریم، به دیگر نقطه ضعف بازی میرسیم؛ سازندگان در Batman: Arkham VR از صداگذاران و بازیگران سری آرکهام (به غیر از بتمن و جوکر) استفاده نکردهاند و کاملا مشخص است که صداگذاران بازی بسیار تازه کار و غیر حرفهای نقش خود را ایفا میکنند. شنیدن صدای آلفرد از زبان کسی غیر از مارتین جارویس (Martin Jarvis) یا شنیدن صدای پنگوئن بدون نولان نورث (Nolan North) بسیار ناخوشایند است. وقتی نام بازی Arkham است و سازنده آن نیز مانند همیشه استودیوی کاربلد راک استدی، دیگر نمیتوان چنین موردی را به راحتی پذیرفت. موسیقیهای بازی نیز به این دلیل که همگی از عناوین قبلی سری گرفته شدهاند، مانند همیشه خوب هستند (با این وجود هیچ چیز جدیدی ندارند).
با این که کارگردانی سکانس آخر بازی عالی و هنرمندانه است اما وقتی طرح کلی داستان و مجموعه طرح کلی بازی اصلی مشکلات بسیاری دارد، این سکانس چندان به چشم نمیآید. جالب این جا است که شاید نیمی از مشکلات بازی بر اثر کوتاه بودن آن به وجود میآیند و مشخص است که در عنوانی که در خوش بینانه ترین حالت ۱ ساعت به طول بینجامد، نمیتوان انتظار چندانی داشت.
Batman: Arkham VR یک بازی خلاقانه و لذت بخش است. فناوری واقعیت مجازی و مشاهده شخصیتهای محبوب و مشهور سری به صورتی کاملا نو و دیده نشده کاملا ایده آل است اما برای ساخت یک بازی خوب، آن هم با یدک کشیدن نام Arkham این اصلا کافی نیست (حتی با در نظر گرفتن واقعیت مجازی بودن بازی). بازی خوب داستانی خوب میخواهد، گیمپلی متناسب با فناوری استفاده شده میخواهد و البته باید بتواند حس و اتمسفر را (با توجه به فناوری در حال استفاده) به خوبی به بازیباز القا کند که متاسفانه Batman: Arkham VR موفق به انجام هیچ یک از این موضوعات نشده است.
جوکر: بالاخره!… دوتایی هوشمند جدا نشدنی (The Dynamic Duo) به هم پیوستن. تا حالا نفهمیدی؟ ما جدا ناشدنی هستیم.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
نقد کوتاه ولی فوق العاده پر محتوا بود، خسته نباشید آقای عالی خانی :heart:
در یکی از عناوین نوشتین “سر شدن از بنمن بودن” اگه زحمتی نیست اصلاحش کنین.
سیر 😀
ارخام نایت خدا بود
۲۷ سالمه از کمودور و سگا بگیر تا الان…واقعا آرخام نایت یک شاهکار تکرار نشدنی بود
آره انصافا رو دستش نخواهد آمد.
کجاش خدا بود میشه بگین؟ ارکام نایت یه نمونه به روز رسانی شده از ارکام سیتی بود. بازی شاهکار ارکام سیتی بود که یک سیستم مبارزه انقلابی داشت و داستانی شاهکار. وگرنه ارکام نایت فقط یه به روز رسانی نسخه قبل بود نمراتم گویا هستن. ak: 87 ac: 96. اینقدر ارکام نایت رو بزرگ نکنین..
اولا متا رو بزار در کوزه
دوما گیم پلی انقلابی شروعش از اسیلم بود
سوما هر سه سری این بازی فوق العاده و تکرار نشدنی هستن من حتی با اوریجینس هم حال کردم!
خیلی ها نایت رو بیشتر دوست دارن خیلی ها سینی مثل من ولی جفتشون خدا بودن :yes:
NirvanaKurtCobain
ارکهام صحیح تر بعد به هر بازی میرسه میگین متا مهم نیست اما به بتمن میرسه خودتون نابود میکنید
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
T.M
:yes:
گیمپلی فوق العاده تکراری … بتمن ارکام هیچ نواوری در بخش مبارزه نداشت اوج نواوری اضافه کردن بتموبیل بود. همین و بس …. جالبه اینروزا هر کی به نفعشه متا رو پیش می کشه …هر جا هم که به ضررش باشه متا رو نقض می کنه. در صورتی که در بیشتر مواقع متا حرف حق رو میزنه.. ak به روز رسانی بیش نبود. + این که نسخه پی سی پر از مشکل گرافیکی بود
من قبول دارم که گیمپلی خلاقیت نداشت ولی داستان نایت رو بیشتر پسندیدم
منم حرفی از داستان نزدم.
من که هیچ موقع متا رو قبول نداشتم و خیلی از بازی های قشنگ عمرم متاشون زیر ۸۰ بوده!!
ولی از لحاظ گیم پلی درسته که کلید ها همون بود ولی گیم پلی خیلی سریع تر و جذاب تر و سینماتیک تر شده بود و همین مکانیزم های جدید مخفی کاری به طوری که پیشرفت بیشتری نسبت به اسیلم تا سیتی داشت
بتموبیل هم جای خود دارد :inlove:
از لحاظ گرافی و موسیقی و داستان هم جای حرفی باقی نمیمونه
مشکلات فنی هم با اپدیت ها به طور کامل حل شده چون خودم اشتراکیش رو گرفتم و بازی کردم
ولی به نظر من مشکل اصلی بازی نبود باس فایت درست و حسابی بود
و همچنین شخصیت پردازی ارخام نایت میتونست بهتر و حماسی تر باشه
:yes:
این نقد مثل صبحانه میموند! سبک و مقوی!
خیلی ممنون آقای علیخانی. اصلا آواتار و تصویر کاملاً با هم تناسب دارند!
وی آر هنوز از پتانسیلش استفاده نشده. شاید نسل نه این تکنولوژی جا بیوفته
پوریا خیلى سنگین حرف مى زنى از اون حرفا زدى … دمت گرم
صنعت گیم داره رو به نابودی میره :silly: اگه این شرکت های معدود خوب هم نبودن تا حالا نابود شده بود.
بازی هایی که تا الان اومدن اصلا درحدی نیستن که منو ترغیب به خرید vr کنن .البته تازه اول راهه بازیهای خوب کم کم واسش میاد(امیدوارم).
ولی خیلی ناراحت میشم میبینم بتمن راک استدی این از آب دراومده :no:
متاسفانه علاوه بر بتمن هر بازی دیگه هم که تو یو،تی.وب گیمپلیشو دیدم چیز باحالی نبوده
ممنون آقا اشکان.همونطور که میدونید تکنولوژی واقعیت مجازی تقریبا تازه وارد صنعت گیم شده و به نظر من یه مقدار طول میکشه تا جا بیفته و سازنده ها دستشون بیاد که چطوری برای VR بازی بسازن.ایده این نسخه بتمن هم فوق العاده بود.ولی حیف شد که درست پیاده سازی نشد 🙁 🙁 🙁
یا این بازی فاتحهی بتمن رو خوندن.
بتمن چیزی نیست که با یه بازی وی ار مسخره فاتحش خونده بشه
SiavashAlmightyh
بازی که متای ۷۵گرفت فکر نکنم این متا یه شکست بزرگ به حساب بیاد
نقد عالی بود :lashes:
یاسین کجایی :rotfl:
😀
بازی بسیار گرافیکی و قشنگیه . ممنون از نویسنده عزیز که به این بازی قشنگ پرداختین . :laugh:
الان این بازی داره فروشگاه های آنلاین بازی به فروش میره من که از بروز گیم گرفتم راضی بودم ادرس سایتشم این بود http://www.beroozgame.com خواستین برید خرید کنید تازه من از کد تخفیف عمومیش استفاده کردم . اگه خواستین از این کد تخفیف استفاده کنید ۱۴۵۵۶۸۷۹۹۹۸۳ ( انگلیسی بزنید ) ممنون 🙂
:yes: :yes: :yes: :yes:
نمی دونم چراvrیه بازی درستو حسابی ندارن
سونی گند زد با این بازی 😕
امیدوارم همچین بازیهایی ساخته نشه
داداش از یه بازی ۲۰دلاری با دو ساعت گیم پلی انتظار چی داری؟
بابا چرا بررسی تایید کنین 😛
اگه رزیدنت اویل هم اینطوری بشه باید کلا فاتحه ی vr رو خوند
کلا فقط یه تجربه ی vr هستش و از یک بازی vr نباید انتظار چندین ساعت گیمپلی و داستان آنچنان و همونطور که گفته شد حتی آهنگاشم مال سری های قبلی بازی هستش.منتقدان هم طوری نقد کردن که انگار بازی aaa هستش در صورتی که اینطور نیست.
من این بازی رو نرفتم ولی میدونم که وارنر سرمایه گذاری جدی روی بازی نکرده.
سلام
دوستان watch dogs 2 برای pc کی منتشر میشه
هر وقت کرک بشه :laugh:
هر وقت کرک بشه :laugh:
۹ آذر منتشر میشه برای pc
چطوری میخوان کرکش بکنن؟
زحمت کشیدید خسته نباشید
خسته نباشید نقد جالبی بود.
تا اونجا که اطلاع دارم زیاد رو بازی سرمایه گذاری نکردن انتظاری هم نمیرفت…
شاید تو نسل بعدی این تکنولوژی بهتر مورد استفاده قرار بگیره
ممنون بابت نقد خسته نباشید :yes:
خسته نباشید میگم
نقد جالبی بود
شاید نیم نگاهی به خرید وی ار داشتم
تا زمانیکه متا و البته مدت زمان این بازیرو دیدم
این سری از بتمن توهین به شخصیت بتمنه
خدایی فقط قیافه بتمنو اینجا نگاه کنید :rotfl: :rotfl:
اینجور که معلومه فقط اول و آخرش خوبه!….حیف شد، میتونست خیلی بهتر از اینا باشه :yes:
آقا اشکان خسته نباشید، نقد زیبایی بود :rose:
خیلی منتظرسری جدید بتمن بودم اما حیف که برا VRاومد