ماینکرفت به سبک سرزمین آفتاب تابان | نقد و بررسی Dragon Quest Builders
پیش از عرضه بازی Dragon Quest Builders مخالف این ایده بودم که این عنوان را دقیقا میتوان یک ماینکرفت (Minecraft) نامید. فکر میکردم که اسکوئر اینکس فلسفه و طرز فکری متفاوت در مورد این عنوان دارد و نباید به سادگی آن را کپی یک بازی غربی دانست. اما پس از عرضه بازی و تجربه آن، به این نتیجه رسیدم که Dragon Quest Builders نه تنها بسیار شبیه به ماینکرفت است بلکه در بسیاری از موارد ساختارهای آن را میشکند و استانداردهای جدیدی معرفی میکند. Dragon Quest Builders یک بازی برای استفاده از محبوبیت ماینکرفت نیست؛ Dragon Quest Builders عنوانی فراتر از ماینکرفت است. با نقد و بررسی عنوان Dragon Quest Builders با وبسایت خبری، تحلیلی گیمفا همراه باشید.
تا بیکران بساز و خلق کن
Dragon Quest Builders بازیبازان را وارد سرزمین Alefgard میکند که از نظر جادویی، قدرت و قابلیت ساخت و ساز خود را از دست داده است. شما در نقش یک شخصیتی که حافظه خود را از دست داده قرار میگیرید و هدفتان این است که شکوه و پادشاهی این سرزمین فراموش شده را بازگردانید. همین جا صبر کنید؛ برای طرفداران سبک ماجرایی و داستانهای ماجراجویی، این بهترین شرایط است و انگیزه اولیه را برای تجربه بازی به وجود میآورد. از این جا با بازی همراه شوید و ماجراجویی خود را آغاز کنید.
بازی پس از یک معرفی و مقدمه ابتدایی با مکانیکها، شما را به دنیای بزرگ خود پرتاب میکند. البته این پرتاب کردن به آن شکلی که فکر میکنید، نیست و خیلی هم روی پای خود نمیایستید. بازی و راهنماییهای آن، چند ساعت اولیه بازی را در بر میگیرند و تنهایتان نمیگذارد. در چند مرحله اول بازی، کاملا با مکانیکها و سبک و سیاق گیمپلی آشنا میشوید و این را میتوان به حساب طراحی حساب شده و کار خوب سازندگان بازی گذاشت.
همان طور که میدانید، اساس بازی Dragon Quest Builders بر ساخت و ساز است. حال، از کجا باید ساختن و خلق کردن را آغاز کنیم؟ بازیبازان باید با جمع کردن تکههای ساخت و ساز، مانند درختها، سنگها، گیاهان و … شروع به ساخت و ساز کنند؛ دقیقا همان چیزی که در ماینکرفت شاهد بودیم. پس از جمع کردن مواد اولیه و ساخت و ساز، باید به ایستگاههای کار بروید. بدیهی است که در ابتدای بخش کمپین، فهرست چیزهای قابل ساخت کوتاه و اندک است و تنها شامل وسایلی ضروری مانند درب، تخت و پتک میشود. با پیشروی در بازی این فهرست بزرگ و بلند تر شده و وقتی به خود میآیید، مشاهده میکنید که دست به خلق چه چیزهایی زدهاید.
ماموریتها در بازی به وسیله افراد شهر به شما داده میشوند، بنابراین برای دریافت آنها مجبور به محبوب کردن شهر خود و رونق بخشیدن به فضای کلی آن هستید. اما خارج از شهر نیز افراد ماموریت دهنده وجود دارند و ماموریتهای آنها معمولا به ساخت اشیا برای پیدا کردن آیتمهای خاصی خلاصه میشود. شاید بازی در ابتدا و با این روند ماموریتها کمی خسته کننده و ابتدایی دنبال شود اما باید در نظر داشته باشید که ساختن شهری بی نقص، بزرگ و حساب شده، ملزم به کار و تلاش بسیاری است.
ساخت و ساز آسان نمود اول ولی افتاد مشکلها!
دنیای بازی با وجود پهناور بودن، بسیار تکراری و یکنواخت است. از آن جایی که میتوانید هر چیزی را در هر جایی بسازید، سازندگان راهی برای حل این مشکل نداشتند و این موضوع شاید در ابتدا نا امید کننده به نظر برسد، اما با پیشروی در بازی متوجه میشوید که این استایل دنیا کاملا با بازی جور در میآید
اما قطعا میپرسید که مواد اولیه بازی به صورت عمده در کجا یافت میشوند. سرزمینهایی در بازی وجود دارد که کاملا برای اکتشاف و جست و جو طراحی شدهاند. این مناطق از دنیای اصلی بازی جدا هستند و با پای پیاده نمیتوان به آنها دست یافت. برای باز شدن این مناطق، بازیباز باید ماموریتهای داستانی را با موفقیت انجام دهد و در بخش اصلی بازی پیشروی داشته باشد. به محض ورود به مناطق اکتشاف، حس خطر را کاملا حس میکنید و این بخش، بازی را کاملا از مردن و یکنواخت شدن دور میکند. حس ماجراجویی واقعی بازی در مناطق اکتشاف سر باز میکند. هر منطقه اکتشاف شکل و شمایل متفاوت و منحصر به فردی دارد و موجودات و هیولاهای مختلفی در هر کدام زندگی میکنند؛ دشمنانی که برای شما یک خطر واقعی به حساب میآیند.
پیروی از خط داستانی به هیچ وجه اجباری نیست. شما یک دنیای پهناور در اختیار دارید و میتوانید در هر جا که خواستید، دنیا، شهر و خانه خود را بسازید. اما به این توجه داشته باشید که با پیشروی در خط داستان بازی، ابزار و وسایلی برای خود آزاد میکنید، که سطح شهر و خانه شما بسیار بالا میبرد. به عنوان مثال برای ساخت یک اتاق، شما به وسایل تزئینی و زیبا احتیاج دارید که این آیتمها را با پیشروی کردن در داستان به دست خواهید آورد.
خانه ساختن با عشق
با پیشروی در بازی، شرایط و امکاناتی در اختیار شما قرار میگیرند که بازی کردن برایتان راحت تر و روان تر میشود؛ به عنوان مثال کاربرد یکی از آیتمهای جالب بازی، تبدیل بلوکهای معمولی به بلوکهای ویژه سنگی یا آجری است. این آیتم، ساخت و ساز را برای بازیباز بسیار راحت تر میکند و سرعت خلق کردن در بازی بسیار بیشتر میشود. قطعا پس از مدتی کار کردن با بلوکهای خاکی اعصاب خرد کن، به دست آوردن این آیتم بازیباز را بسیار خوشحال میکند. علاوه بر این، در طول کمپین، قدرتها و حملات ویژهای را میآموزید که نه تنها در بخش اکشن و دفاع از خود کاربرد دارند، بلکه کارایی خود را در معدن کاری و ساخت و ساز به خوبی نشان میدهند؛ به عنوان مثال یک نیروی طوفان در بازی وجود دارد که با آن میتوان تعداد زیادی بلوک را یک جا خرد کرد و زمان را به مقدار قابل توجهی حفظ کرد.
در ابتدای متن، صحبت از ماینکرفت و شباهت Dragon Quest Builders به این پدیده فوقالعاده شد. یکی از دلایلی که باعث میشود Dragon Quest Builders را از ماینکرفت بهتر بدانم، دلیل و هدف بازی برای بازی کردن است. قطعا تا به حال رخ داده که در ماینکرفت پس از اتمام ساخت یک خانه (یا هر چیز دیگر) با خود بگویید که «حال چه کار کنم؟»؛ این اتفاق به هیچ وجه در Dragon Quest Builders رخ نمیدهد و بازی همیشه برایتان هدف و مسیری قرار میدهد. همین موضوع باعث میشود که چند ساعت متوالی پای بازی بنشینید و خسته نشوید.
سیستم کنترل بازی، اولین نقطه ضعف آن محسوب میشود. چند ساعتی طول میکشد تا با کنترل عجیب و نا متعارف بازی دست و پنجه نرم کرده و به آن عادت کنید. یکی از موارد برای کنترل بد این است که شما با فشردن کلید X علاوه بر این که یک حرکت اجرا میکنید، منوی بازی را نیز باز شده میبینید. تا قلق این کلید در بازی را یاد بگیرید، هم اعصابتان به هم میریزد و هم چند موقعیت خوب را از دست میدهید. این قضیه زمانی بد تر میشود که بدانید در بازی هیچ گزینه و تنظیمات تغییر کلید یا حتی گزینه تغییر کلی کلیدها وجود ندارد و مجبور هستید هر طور که هست با کنترل بازی کنار بیایید.
زیبا و دوست داشتنی
Dragon Quest Builders از نظر بصری در یک کلام، زیبا است. زمانی که در ساعات شب در حال جست و جو و کاوش برای یافتن مواد اولیه ساخت و ساز هستید، نور ماهی که شما را به غارهای مخفی راهنمایی میکند، فوقالعاده است. در طول روز، آسمان همیشه تغییر شکل میدهد؛ همیشه حس میکنید که زمان در جریان است و شاید اگر ایمنی خانه خود را تا شب نسازید، مشکلاتی بر سر راه پیش آید. این زیبایی و شادابی در بازی به گونهای است که همیشه مشتاق هستید ساعتها زمان بگذارید، بازی کنید، مکانهای ناشناخته را کشف کنید، ماموریتهای تازهای به دست آورید و با غولآخرهای مخفی کمیابی درگیر شوید. قطعا طرفداران بازیهای ماجرایی از این موارد با آغوشی باز استقبال میکنند.
موسیقیهای بازی نیز دست کمی از بحث بصری ندارند. تجربهای که در گشت و گذار در دنیای بازی و کشف محیطهای جدید به دست میآورید، قطعا بدون موسیقی فوقالعاده و با حس و حال یک Dragon Quest کلاسیک، به اوج نمیرسید. آهنگ ساز بازی، آقای کوییچی سوگیاما (Koichi Sugiyama) قطعا یکی از بهترین کارهای خود را در Dragon Quest Builders به ثبت رسانده و کاری کرده است که بازیباز در هر محیط، حس و حال مشابه به آن را داشته باشد. ماجراجویی خوش ساخت بازی قطعا بدون موسیقیهای آن، لذت خاصی نداشت.
یکی از مشکلات فنی بازی زمانی خود را نشان داد که ۵-۶ ساعت در حال بازی کردن بودم. نکتهای که باید آن را در نظر گرفت این است که بازی هیچ گونه قابلیت ذخیره خودکار ندارد و به نوعی این کار را مسئولیت و وظیفه بازیباز میداند. حال، وقتی چند ساعت بازی کنید و یک کرش، شما را از بازی بیرون بیندازد، چه حسی پیدا خواهید کرد؟ قطعا حس خوبی نیست. من پس از گذراندن این اتفاق، در فاصلههای زمانی کوتاهی بازی خود را ذخیره میکردم اما کرشهای بازی مشکلی است که نمیتوان به این راحتیها از آن رد شد. فعلا بهروزرسانی برای بازی منتشر نشده است و باید امیدوار باشیم که این مشکل در گذر زمان حل خواهد شد.
همان گونه که در ابتدای متن اشاره کردم، Dragon Quest Builders ریشه و بنای اصلی ماینکرفت را قرض گرفته و چند مرحله بالاتر از سطح ماینکرفت، ساختمان ساخته است. ترکیب خط داستانی با چندین و چند مکانیک ساخت و ساز و دنیای دوست داشتنی Dragon Quest، یک معجون موفقیت آمیز را به همراه آورده است. سازندگان مطمئن شدهاند که ساخت و ساز و روند آن در بازی پیچیده نباشد و با آیتمها و مواردی که در بازی داده میشود، این روند به مرور زمان ساده و ساده تر شود. نکته مهم در این گونه بازیها (بازیهای ساخت و سازی مانند ماینکرفت)، این است که روش و روند هر بازیباز با بازیباز دیگر تفاوت دارد. یک دنیای وسیع و تعداد بسیار زیادی آیتم و ابزار در اختیار است و حال، هر کس میتواند در هر جا از هر ابزار و وسیلهای برای ساخت شهر خود استفاده کند. ساعتها و ساعتها بازی کردن این بازی به من نشان داد که چقدر زیبا میشود یک ایده خوب را گرفت و آن را بهتر و بهتر کرد. علاقهمندان به بازیهای ماجرایی و البته بازی ماینکرفت، Dragon Quest Builders را به هیچ وجه از دست ندهند.
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- از صنعت بازی های ویدیویی در سال ۲۰۲۵ چه انتظاراتی داریم؟
- شایعه: کمپانی مادر FromSoftware احتمالا برای جلوگیری از تصاحب خصمانه از سوی یک شرکت کرهای به سونی مراجعه کرده است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- شایعات مربوط به حضور God of War در TGA 2024 قوت گرفت [تکذیب شد]
- گزارش: GTA 6 وضوح فوقالعادهای روی پلی استیشن ۵ پرو خواهد داشت
- سازنده STALKER 2 به دنبال بررسی بازخوردها و رفع سریع مشکلات بازی است
نظرات
مرسی بابت نقد
واقعا دم سونی گرم در هر سبکی عناوین انحصاری داره :inlove: :inlove:
دهن این مملکت سرویس زدن سرورهای سونی رو ف.ی.ل.ت.ر کردن
الان نمیشه با psx download روی کامپیوتر دانلود کرد
با خود پلی هنوز امتحان نکردم
عمو ف.ی.ل.ت.ر چی هم فن بوی مایکرو در اومد
من امتحان کردم مشکلی نداشت
ماینکرفت با گرافیک بهتر برا پلی استیشن.
امیدوار همه پلی استیشن دارا نهایت لذت ببرند ازش.
تازه فهمیدم شبیه ماینکرفته 🙄
مبارک به پلی استیشن داران و طرفداران این سبک :yes:
.
منتظر نقد گیرز هستم 😎
سلام
دوستان من میخوام ps4 یکی از دوستان رو بگیرم
بازی ای که بخش داستانی رو دو یا چهار نفره بریم
چیزی هست؟
فازتون چیه؟
من سوال کردم
مثبت و منفی چی میگه
تا حالا چیزی به اسم اسپم شنیدی؟
اینجا سایت گیمع چت روم نیست
نه داداش بعید مى دونم داشته باشه اگه بازى اینجورى مى خواى گیرز ۴ هست که انحصارى Xbox one هست … اینا فازشون سنگینه یبار یکى هیچى تو کامنت ننوشته بود شد نظر محبوب تو که جاى خود دارى 😉 :yes:
تا اونجایی که میدونم کیلزون coop داره ولی نمیدونم تا چند نفر…
Sniper elite 3 و Bloodborneهم Coop دارن
بقیه بازی ها هم حضور ذهن ندارم ولی چند تا دیگه هم هست…
بلاد بورن داره؟؟؟
درایو کلاب هم داره فک کنم.
——————
عجب بازی شاخی :inlove: بدون ذره ای هایپ بدون انتظار بدون شلوغ کاری قشنگ متای برابر با یه بازی پر ادعا و پر هایپ و مورد انتظار گرفت:))
:-)) :-)) من که مورد انتظار ترین بازیم لست گاردین هستم :-* :-* ۴ ابان :pain: :pain:
تو پست لست اف آس جوابتو دادم.
ببین دوست عزیز اگه می خوای بهتر به جوابت برسی برو سایت co-optimus
اگه منظورتون اسپلیت اسکرین و در کنار همه که در این بخش بازیهای هستن مثل call of duty سه سری آخرش و اگه انلاینه باید حساب پلاس داشته باشی که در اونموقع دستت بیشتر بازی خواستی خصوصی بیا
به نظر بازی عالی ای باشه :yes:
قیمتش چند دلاره داخل psn ؟
داداش ر.یکور که نیست، انگار سازندش به کیفیت بازی خودش هم شک داشته که قیمت رو ۴۰ دلار زده.
۶۰ دلاره
آیا inside هم ۶۰ دلار بود؟
خدایا توبه، من چیکار به inside دارم؟ نمیبینی نوشتم ریکور؟
اونم بازی مستقل بود سازندش به هر دلیلی عشقش کشیده ارزون داده ولی ریکور با اون نمراتش مشخصه خوده سازندش ارزون زده که وقتی همچین نمراتی رو گرفت حداقل با قیمت پایین تر یه تعدادی بخرن
جالبه حجمش ۸۰۰ مگابایته با این قیمت
خواستم بگیرم گفتم منتظر نسخه موبایلش بمونم
ههههه
نگاه کن این حرفا فقط منشا از کم اوردنه
خب که چی الان؟ ماینکرافت هم حجمش ۲۰۰ مگه
تا جایی هم که من میدونم این بازی انحصاری سونی هست پس :yes:
منم مثل شما جماعت فن بوی بیکار نیستم بشینم تا صبح بحث بیهوده کنم پس بای
داداش چیزی نگفتم من ۵۹ دلار نمی تونم بدم واسه این بازی حرفم این بود کلی بازی دیگه با این رنج قیمت تو استور سونی هست
چرا بی ربط میگی یخورده کمتر توهم توطعه بزن
slm.نقد کاملی بود تشکر.سوالی داشتم در مورد بازی dark soul3 که ایا دوباره می توانم بازی رئ با لولی قبلی که تموم کردم از اول برم و دوباره به /اخر برسونم؟منظور+New game ممنون بابت پاسخ.
:yes:
ممنون بابت نقد :yes:
:rotfl: عجب :rotfl:
😀
جالب و دوست داشتنی.ماینکرفت با گرافیک بالا :inlove: :inlove: :inlove:
بازی فوق العاده هست. ممنون از آقای عالی خانی بابت نقد خوبشون.
—————————-
دوستان متای این بازی همچنان با ۲۸ نقد ۸۵ هست.
متای بازی gears of war با گرفتن یه نمره ۵۰ به ۸۴ کاهش یافت …
:rotfl: :rotfl: :rotfl:
پس بازی دیگه gears 85 نیست gears 84 !!!
😀
داداش امیر منطقی شدی مثل اینکه 😀 قدیما خیلی فن بوی بودی
نه من اون امیر نیستم! اون آواتارش عکس انویدیا هست فکر کنم. خسته شدم از بس توضیح دادم به همه 😀
اهان.پس اشتباه گرفتم 😀
@احسان
سلام ارادت :doh:
این سل قلابی هم کرکره رو کشید پایین بست و رفت
این جریان ri.p چی هست
چرا تو پست دو.بله last of us نظرات غیب میشد ?:-)
اقا بهترین خبر امروز همین عقب گرد متا سلطان شوفر بود شد ۸۴ :rotfl: :rotfl: :laugh: :yes:
گونی شد گوتی نشد
عمو فیل داش برا متا recore گریه میکرد اگه متا جدید ۸۵ به ۸۴ حرز دنده یا GOW4 رو بفهمه خودشو ج.ر میده :rotfl:
به عمو فیل گزارش کنید :rotfl:
این rip بخاطر اینکه مسعود آنچارتد رو مسخره می کرد و میگفت متای مافیا بیشتر از انچ میشه و گوتی میشه. 😀
#rip masoud
——–
گیرز هم با اون همه ادعا از این بازی کمتر گرفت
احسان@
خدا نکشتت پوکیدم :laugh: :rotfl: :yes:
متا مافیا ۳ اصلا متا نیست منا هست گوتی نشه گونی میشه
۵٫۳ xbox one score
۳٫۲ pc score
۵٫۹ ps4 score
جالب اینه score نسخه ps4 از همه بیشتره
امپراتور نسل ۸
:yes: :yes:
کاش ۸۵ می موند :-(( خیلی عدد مقدسی بود 😀
ممنون اقای عالی خانی که چنین بازی هایی رو که تو کشور ما کم طرفدار داره نقد می کنین این یعنی به اونا هم ارزش قاعلین خسته نباشین :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
سلام ببخشید بابت اسپم ی سوال دارم این اکانتای ترکیپی اگه دیگه وارد پروفایله طرف نشیم بازم امکانه بن شدن هست؟
امکان کمه دیگه بن بشه
در چ صورت امکان بن شدن هست؟یعنی سونی چجوری میخواد بفهمه ک منو بن کنه؟البته اگه نرم تو پروفایله طرف