روزی روزگاری: معمای دروازه های رنگی| نقد و بررسی بازی PORTAL 2
به جرئت استودیوی ولو را میتوان یکی از پیشتازان صنعت بازی های رایانه ای به نحوی که ما هم اکنون میشناسیم، خواند. استودیویی که سخن داوینچی یعنی “پیچیدگی در عین سادگی” را سر لوحه کار خود قرار داده و تا به حال بسیار موفق عمل کرده، بازی های کم اما در عین حال بسیار غنی را ساخته که حتی تا ده سال بعد از ساخت چنین بازی هایی بازیکنانش آن ها را به هیچ وجه رها نمیکنند و به نوعی با آن ها خو گرفته اند. به عبارتی دیگر این کمپانی ید طولانی در ساخت بازی های پر طرفدار و همینطور ماندگار دارد. بازی هایی که میلیون ها پلیر ها دارند و حتی برای بازی هایش مسابقاتی با جایزه هایی میلیون دلاری برگزار میشود. کمپانی ولو به خوبی از همان ابتدا دربافته بود که یک بازی هیچ گاه بدون یک ایده خوب و تازه حرفی برای گفتن نخواهد داشت، به همین سبب برای یافتن این ایده و کار کردن بر روی آن گاها تا چند سال بازی جدیدی تولید نمیکرد( دقیقا بر خلاف کمپانی یوبیسافت که به محض یافتن ایده ای خوب دیگر زحمتی برای به ثمر رسیدن آن انجام نمیدهد) اما هنگامی که سخن از بازی جدید این کمپانی به میان میآمد همگان به خوبی بر حجم کاری که بر روی بازی انجام شده بود واقف بودند و میدانستند که ولو تولید یک بازی خوب را همچون یک تعهد میداند و هیچ گاه قرار نیست که با انتشار اخبار و تریلر های دروغین آن ها را فریب دهد و به همین سبب بازی های این کمپانی بدون هیچ شکی از سوی جامعه ی گیمر ها پذیرفته شده و فروش بالایی را رقم میزدند.
حتی در زمان حال هم اوضاع کم و بیش به همین گونه است و بازی هایی چون cs go و دوتا( در زمان گذشته) جزء پرفروش ترین های هر هفته استیم بودند، هستند و خواهند بود. اما این کمپانی قبل از این که در سالیان اخیر طرفداران آفلاین بازش را فراموش کند، بازی های جذابی برای آن دسته از طرفدارانش میساخت که اگر نگوییم بیشتر از بازی های چند نفره حداقل به اندازه آن ها جذاب و سرگرم کننده ظاهر میشدند. یکی از زیبا ترین و در عین حال ماندگار ترین این بازی ها سری بازی PORTAL است که در زمان انتشارش تمامی منتقدان را شگفت زده کرد، به گونه ای به که هر فردی از خودش میپرسید مگر میشود یک بازی اینقدر ساده اما در عین حال به این اندازه شیرین و جذاب باشد؟ سوالی که بازی های پرتال یک و دو تقریبا بهترین جواب های آن محسوب میشوند. بیایید برای زنده شدن خاطراتمان باری دیگر به نسخه ی دوم این بازی نگاهی داشته باشیم.
بازی قدرت
دقیقا در زمانی که تصور اکثر کمپانی ها از یک داستان خوب، روایتی اکشن، پر از خون و خون ریزی، جنگ و وجود شخصیت های فراوان بود( البته زمان حال هم کم و بیش اوضاع به همین ترتیب است.) پرتال دو، بار دیگر نظیر نسخه ی اول و حتی بهتر از آن شیوه ای نو را پدید آورد. شیوه ای که در آن همه چیز گفتنی و نشان دادنی نبود بلکه بسیاری از قسمت های آن درک کردنی و فهمیدنی تهیه شده بود. روایتی که تنها و تنها سه شخصیت داشت اما داستان هزاران هزار نفر را بازگو میکرد. داستان به قدرت رسیدن افراد ناشایست، فرمانروایی بدون تفکر و سرانجام شوم آن ها. اینکه چنین داستان پیچیده ای که هر روز حتی امروز! هم در بسیاری از نقاط دنیا رخ میدهد توسط تنها سه شخصیت روایت شود واقعا قابل تقدیر است. پرتال دو داستانش را بسیار ساده بازگو میکند اما به این سادگی ها از یاد نمیرود. داستان این نسخه دقیقا بعد از ماجرا های شماره اول اتفاق میافتد. شل( همان شخصیتی که شما کنترل میکنید) در یک اتاق استراحت چشم میگشاید و پس از انجام نرمش های لازم! دوباره به خوابی طولانی فرو میرود که در نهایت توسط wheatley بیدار میشود و از این جاست که ماجراهای نسخه دوم شروع میشود. wheatley قصد دارد به کمک شل به اتاق اصلی مدیریت برود و خود را به هوش اصلی مجموعه APERTURE تبدیل کند اما در این راه ناخواسته glados(هوش مصنوعی سابق کمپانی APERTURE که در قسمت قبلی نابود شد.) را بیدار میکند و اتفاقات تازه ای را رقم میزند. glados شل را مقصر نابودی اش میداند و به همین سبب قصد کشتن او را میکند اما شل به کمک اسلحه ی پورتال خود و هوش سرشار(شما!) از معمای های سخت جان سالم به در میبرد و به کمک دست های پشت پرده( همان wheatley) در نهایت glados را شکست میدهد.
شاید فکر کنید که این نقطه ی پایان بازی است اما نه! این دقیقا نقطه ی آغاز پرده ی دوم داستان است، جایی که wheatley به قدرت میرسد، رباتی که هدف از ساختش تنها راهنمایی افراد درون ساختمان بر حسب دستور العمل های خاص بوده و نه ساختن دستور العمل! حالا این ربات کم هوش از فرط قدرت نه تنها به وعده ی خود مبنی بر نجات دادن شل عمل نمیکند بلکه او و glados( که حالا به یک باتری سیب زمینی شکل بدل شده!) را به اعماق ساختمان مخروب APERTURE میفرستد تا هر گونه تهدیدی را در نظر خودش از بین برده باشد اما امان از کم عقلی که در نهایت نابودی اش را رقم میزند. شاید گاهی اوقات فکر کنید که داستان به اندازه کافی سرعت ندارد و آهسته پیش میرود اما همین آهستگی باعث میشود که بقیه ی قسمت های بازی از جمله گیم پلی غنی آن بیشتر به چشم بیایند و در نهایت تجربه کامل تری از بازی به دست آورید. نکته ی جالب دیگری که همیشه در ذهن میماند این است که تمام بازی بدون حتی شلیک یک گلوله یا کشتن واقعی یک نفر به اتمام میرسد که در تاریخ بازی های اول شخص تقریبا نظیرش وجود ندارد و یک پارادوکس تمام عیار به حساب میآید. اما با این حال داستان به زیبایی هر چه تمام تر پیش میرود و شما را با زوایای پنهان بازی قدرت آشنا میکند.
نارنجی، آبی و دیگر هیچ
برای بنده بسیار جای تعجب است که چطور به کمک اسلحه ای ای که تنها دو دریچه ی آبی و نارنجی تولید میکند میتوان چنین گیم پلی غنی تولید کرد! این بازی نه رایفل دارد و نه نارنجک و نه حتی گرز و شمشیر! حتی در ابتدای بازی اسلحه ی شما رنگ نارنجی را نیز ندارد و پس از طی کردن مراحلی این رنگ را بدست میاورید و به کمک این دو رنگ، دریچه هایی برای عبور خود ایجاد میکنید. احتمالا گمان میکنید یک اسلحه هر چقدر هم خلاقانه طراحی شده باشد بعد از گذشت مدت کوتاهی تکراری و کسل کننده میشود اما هنر طراحان بازی دقیقا در اینجا مشخص میشود. همین که فکر تکراری بودن مراحل به ذهن شما خطور کند، بازی شما را سورپرایز میکند و آبجکت جدیدی را به بازی اضافه میکند که برای مدتی ذهن شما را مشغول میکند و این روند همین طور تکرار میشود و بازی مدام تغییر میکند، بگذارید چند مثال بزنم: از همان مراحل ابتدایی برای اینکه بتوانید در هایی که به آسانسور منتهی میشود را باز کنید بایستی بر روی نقاط خاصی از زمین مکعب هایی قرار دهید تا در برای شما باز شود پس از چندین مرحله این بار مکعب هایی به شما داده میشود که تقلبی هستند و سریعا پودر میشوند سپس این مکعب ها را بایستی به عنوان نوعی سپر در مقابل لیزر استفاده کنید، در بعضی نقاط این مکعب ها را استفاده میکنید که رویشان بایستید در بعضی نقاط از این مکعب ها برای مختل کردن علکرد دستگاه ها استفاده میکنید و …. در ابتدای بازی تنها معماها به کمک پورتال و مکعب ها حل میشوند. در مراحل بعدی لیزر ها، مکعب هایی که لیزر ها را بازتاب میدهند، ربات هایی که لیزر به طرف شما پرتاب میکنند،پرش های بلند، سکو های پرتاب و بسیاری چیز های دیگر اضافه میشوند که همیشه و همیشه بازی را برای شما جذاب و مهیج نگه میدارند. به طور کلی بازی سراسر معماست اما تعادل به خوبی در بازی رعایت شده و هر باز که آیتمی به بازی اضافه میشود برای اینکه با نقش آن به خوبی آشنا شوید معماها از آسان به سخت در مقابل شما قرار میگیرند و برای اینکه این تعداد معما دل شما را نزند در تعدادی از قسمت های بازی از معما ها برای پیشبرد داستان استفاده میکنید( نظیر قسمت انتهایی بازی که از سفید بودن سطح ماه استفاده میکنید)
آوای لابراتور APERTURE
صدا گذاری و موسیقی در هر بازی تاثیر گذار است و هر چقدر که بازی ساده تر طراحی شده باشد ناخود آگاه ذهن، بیشتر به موسیقی توجه میکند به خصوص در این بازی که در بسیاری از مراحل بایستی در گوشه ای ایستاده و گاها تا نیم ساعت به موسیقی بازی گوش فرا دهید بلکه راه حلی برای معمای پیش رویتان بیابید. در اینجا هم ولو کم کاری نکرده و موسیقی های فراوانی به سبک الکترونیک در بازی قرار داده که علاوه بر هماهنگ بودن با جو کلی بازی در مواقع کاملا مناسب پخش میشوند. به عنوان مثال در معما هایی که هیجان زیادی وجود ندارد موسیقی به صورت آرام و با صدای کم در پس زمینه اجرا میشود اما در صحنه های هیجانی موسیقی امانتان نمیدهد و کاملا ذهن شما را بر هم میزند تا دقیقا خود را در چنین موقعیتی احساس کنید. جدای از موسیقی های بازی، صدا گذاری نیز در بازی به نحو احسنت انجام شده به نحوی که بخش اعظم ارتباط شل با دو ربات دیگر تنها از طریق صدا انجام میشود مثلا در صحنه هایی که glados که صدا گذاری آن را Ellen McLain خواننده ی اپرا انجام میدهد شما را با آن صدای مخوف و وهم انگیزش تهدید میکند یا برایتان از داستان های لابراتور تعریف میکند به راستی که محو صحبت هایش میشوید نه از آن جهت که صدایش طبیعی است بلکه کاملا برعکس! صدایی ماشینی که به طرز عجیبی روان ادا میشود باعث میشود حس بازی در لابراتوری آخر الزمانی را به طور کامل حس کنید. هنر صدا پردازان در آنجا مشخص میشود که با وجود رباتیک بودن اصوات کلمات، جملات و حتی حنده! های بازی بیشتر از یک صدای طبیعی در ذهن شما ماندگار میشوند.
خلاقیت بیانتها
ولو در این بازی به طور کاملا خاصی نشان داد که خلاقیت و نو آوری در صنعت بازی های رایانه ای حرف نخست را میزند. بازی پورتال دو نه گرافیک خیره کننده ای دارد و نه موسیقی هایش را ارکستر نواخته است بلکه سازندگان و طراحان مراحلی دارد که میتوانند در ذهن مخاطب با نواختن سمفونی نوآوری او را مجذوب خود کنند. نوابغ ولو بازی را در سه شخصیت خلاصه کرده اند gladosکه شخصیتی محافظه کار است و نمیخواهد چیزی از شخصیت درونش برای دیگران فاش شود اما کم کم با طی کردن مراحل از باطن و قصد واقعی او یعنی سر پا نگه داشتن لابراتور و رسیدگی به آن آگاه میشویم. شل که جز یک زندگی نامه کوتاه چیزی بیشتر از او نمیدانیم و طبق رسم همیشگی ولو او همانند نسخه اول همین بازی و یا نظیر دکتر گوردون در half life هیچ حرفی نمیزند و صد البته شخصیت Wheatley که یک ربات جاه طلب و کوته بین است که صحنه ی به قدرت رسیدنش و فراموش کردن عمدی قرارش با شل به راستی که در ذهن ماندگار است. امیدوارم نسخه ی سوم این بازی حداقل برای هدست واقعیت مجازی ولو منتشر شود تا دوباره بتوانیم این شاهکار را در محیطی جذاب تر ملاقات کنیم .
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
نظرات
عالی بود
حقیقتا همیشه بازی های شرکت والو شاهکار و به یاد ماندنی هستن. یکیش همین پورتال ۲ است. با تشکر فراوان :rose:
همین مینیمال بودنش باعث جذابیتشه
خیلی ببخشید اینجا میپرسم ولی خواهش میکنم راهنماییم کنید.به نظرتون الان زمان مناسبی برای خرید ps4 معمولی هست؟باتوجه به مدت زمان پشتیبانی از این کنسول و مدت زمان اتمام نسل ۸
چقدر شخصیت پردازی کاکتر ها عالی بودن ! مخصوصا اون گرده! که با وجود اینکه شبیه توپه وی چقدر طنزه و اون بد منه ( بد زنه) اونم خیلی خوبه بنظرم از کارکتر منفی ۲۰۰۱ ادیسه فضایی الهام گرفته شده .در کل یه بازی ساده و زیبا
عالی بود ممنون :yes: :yes: :yes: :yes:
بله حرفتون واقعا زیباست به یه شاهکار نمیشه ایراد گرفت
یا از ایراداش چشم پوشی کرد
از جمله شاهکارهایی مثل این
Valve بازی بسازه … شاهکار میسازه!!
به امید روزی که Valve بزرگ half life 3رو معرفی کنه…
_——————–
سیستم نمره دادن گیمفا رو اصلا دوست ندارم… نویسنده محترم تو نکات منفی خودش داره جواب خودشو میده!
این اثر انقدر عالی بود که کامل میشه از این موارد کوچک چشم پوشی کرد….
و در احر سپاس از نوسنده بابته نقذ…
ممنون از اینکه وقت گذاشتید مقاله رو خوندید
دوست دارید سیستم نمره دهی چطور باشه؟
ایرادی بود که به نظرم رسید، ولی بعد پیش خودم گفتم اخه این شاهکاره و از این همه میشه چشم پوشی کرد :yes:
یه شاهکار به تمام معنی بود، با اینکه به من اصلا نچسبید!
یکم نقدتون کوتاه بود 😀 ولی در عین زمان پر محتوا :yes:
من بابت کوتاهی مقاله معذرت میخوام از این به بعد سعی میکنم به ابعاد بیشتری بپردازم
خواهش میکنم آقای عباسپور، اخه چرا معذرت بخواین… نقد با اینکه کوتاه بود، خیلی پر محتوا بود :yes: :yes: :yes:
جالبیه پورتال اینه که فقط یه اسلحه داره ولی به هیچ وجه بازیش خسته کننده نیست :yes:
الحق که ولو به غیر از شاهکار چیز دیگه ای نمیسازه
در انتظار نسخه ۳ هستم ، حالا نسخه ۳ این بازی یا هر کدوم از بازی های ولو :giggle:
دست شما درد نکنه.جای نقد شاهکاره دیگه ای تو گیمفا خالی بود :yes:
از valve دیگه انتظار ساختن بازی کمتر از ابرشاهکار رو نداریم
portal 2 واقعا از شاهکار های صنعت گیم هست مخصوصا دو نفره بازی کردنش با قابلیت split screen که جزء ناب ترین تجربه های تمام دوران گیمریم بود.
از نظر من portal 2 فکری ترین و عمیق ترین بازی تاریخه که تمام کردنش کار هر کسی نیست.
سپاس بابت این مقاله و نقد و بررسی این عنوان خاطره انگیز آقای عباسپور.
مرسی از همه کاربرای عزیز و دوستان خوبم توی گیمفا که نظراتشون رو از ما دریغ نمی کنن و همیشه ما رو به سمتی که بفهمیم داریم درست میریم یا غلط هدایت می کنن. سپاسگزار تک تک شما هستیم.
خسته نباشی سهند جان. مقاله مفید و زیبا بود. این بازی بی نظیره. ۹٫۸ هم همون ۱۰ هست. فرقی نداره.
سلام.
اقای اقابابایی واقعا شوکه شدم که مثله بقیه کاربرا توی این پست نظر میدید.
…….
این بازی رو انجام ندادم ولی کلا بازی های ولو بازی های خوبی اند.
……….
اقای اقابابایی و اقا سهند عزیز و کلیه اعضای تیم گیمفا لطفا سیستم نمره دهی رو درست کنید،یا معیار رو ۱۰۰ قرار بدید و یا ۱۰ولی در معیار ۱۰ دیگه اعداد ریز نباشه(هر جور که خودتون میدونید).و مورد دیگه اینکه مثله سایت متاکریتیک (توی بخش نظرات)بخش نظرات همراه نمره کاربر به اون بازی کنار هم باشد(که معلوم باشه کدوم کاربر به بازی چند داده)و جمع نمرات کنار نمره منتقد محترم قرار بگیره)مرسی
اقا منم مثل شما کاربر سایتم دیگه. حالا این که سردبیرم یا مقاله می نویسم به کنار در درجه اول کاربر گیمفام.
در مورد سیستم نمره دهی احتمالا از ۱۰۰ قرار میدیم کلا. چون نیازه که بعضی وقتا نمره هایی مثل ۷۳ ۷۷ ۸۴ یا … داده بشه ته دقیق تر نظر نویسنده مشخص بشه در مورد بازی.
متشکرم از نظرتون و توجهتون به سایت.
در وصف این بازی هیچ وقت زبونم نچرخیده خداییش بی نظیره :inlove:
دوستانی که به بازی های تو این سبک علاقه دارن turning test رو پیشنهاد میدم البته اصلا با این شاهکار قابل قیاس نیست ولی ارزش تموم کردن رو داره
تشکر بابت نقد این شاهکار
Portal 1 هم گزینه خوبیه ساخته ea و متای ۹۰ :rose: و portal 2 هم ساخته valve و متای ۹۵ :rose:
یادمه تو یک مجله خونده بودم valve جایی با صندلی و میز های متحرک (که به معنی تلاش زیادشون بود)
هنوز هم که هنوزهر از گاهی با دوستم دو نفره میریم که خیییییلی شیرین تر میشه نسبت به تک نفرش :heart:
اینم :rose: خدمت اقای عباسپور که واقعا نقد هاش جالب هست
Portal 1 یا ۲ تفاوتی نداره سازنده ی هر دو نسخه همین استدیو هست.
اوه راست میگید من عذر میخوام :rose: جملم رو تصحیح میکنم
توسعه دهنده هر دو نسخه شرکت valve هستش
توزیع کنندگان هم valve & ea هستن بازم عذر میخوام از دوستان :rose:
عالی بود آقای عباسپور.دو نسخه پورتال جزو بهترین بازی های پازل محورن که تا حالا دیدم
نمیخوام بحث pc گیمر بودن رو وسط بکشم ولی یکی از دلایلی که pc گیمر موندم اینه که میتونم چنین شاهکارهایی رو پس از ۹ سال دوباره بازی کنم و لذت ببرم
این بازی الان واسه xbox one هم هست اگه اشتباه نکنم ( bc)
بله به تازگی همراه با lef4dead واسه xbox 1 عرضه شده
عالی
فقط این که ربات ها لیزر پرتاب نمی کنن بلکه با لیزر شناسایی میکنن و بعد تیر اندازی میکنن اون لیزر کشنده منبعش از این ربات ها نیست و اینکه سفید بودن ماه باعث ساخته شدن پرتال رو اون نمیشه بلکه این خاصیت خاک ماهه که روش پرتال ساخته بشه دلیل سفید بودن دیوار های قابل ساخت پرتال هم همینه که از خاک ماه ساخته شدن
داستان پرتال شخصیت های دیگه ای مثل رتمن و کسایی که قبلا تو آزمایشگاه کار میکردن هم داره و هم زمان با half life اتفاق می اوفته
با سلام
لب تاپ من lenovo ip 500 هستش
دموی بازی رو اجرا میکنم ولی با گرافیک فول نمیاد و تو تنظیمات قفله
Screenshot (3).png
گرافیک اولم که setting بازی نشون میده Intel(R) HD Graphics 520 (PS5.0/VS5.0)
ولی گرافیک دوم لب تاپم
Graphics Chipset
AMD Radeon (TM) R7 M360
این هستش
هر کاری میکنم که بازی با گرافیک دومم بالا بیاد نمیشه
چیکار کنم؟؟؟
لطفا کامل راهنمایی کنید چون تو گوگل سرچ کردم هرچی توضیح میدادن نفهمیدم
دیگه گیمفا جایی شده اگه به مایکرو سافت توهین کنی معروف میشی و اگه به سونی توهین کنی منفور جاش نبود ولی باید گفته میشد :yes:
خسته نباشید اقاى عباسپور.یکى از زیبایى هاى این بازى که الان خیلى بیشتر به چشم میاد حرص و طمع قدرت و تغییر رفتار ادما با توجه به جایگاهشون هست که این شاهکار خیلى خوب اینو به نمایش گذاشت.هنوز صداى گوش خراش Glados رو به یاد دارم.
به یاد ولو روز های گذشته …نه به این که نشسته از steam پول پارو میکنه
گفتن نداره ولی به امید ۳ (hl و portal و team fortress )
این بازی یه شاهکار به تمام معناست
این بازی بینظیر بود ولی بازم به سوپر شاهکار valve که half life هست نمیرسه گیمرا قدیمی میدونن چی میگم همه خاطره دارن باش متاش هم برین ببینید
یعنی آنقدر این بازی خوبه که هرچی بگم کمه یه چیزی تو مایه های inception بازی ها واقعا چندبار باید بازی کنی
یادمه وقتی بازی رو تموم کردم چند ساعت بهش فکر میکردم و از فرداش دوباره شروع کردم به تموم کردنش
خدا کنه پورتال سه هم بیاد
در وهله ی اول خیلی ممنونم از دوستانی که وقت کذاشتند و مقاله رو مطالعه کردن به همه دوستان این بازی رو پیشنهاد می کنم یه جورایی ذهن ادم رو به روی بازی های رایانه ای باز میکنه و باعث میشه نقش خلاقیت رو در بازی ها بهتر متوجه بشید 😉
اسپم
سلام دوستان من گرافیگ نصب کردم الان باید چی رو برای نصب نرمافزاری دانلود کنم چون cd نداشت تو کارتونش
Radeon rx 460 2 gb gigabyte هست
آپدیت گرافیکی AMD رو می تونی آخرین نسخشو از سایتای ایرانی دان کنی یا بری سایت خودش دان کنی(البته باید با فیلتر شکن بری تو سایتش)
بدون شک این بازی توی سبک خودش بهترین در تاریخ گیم هست
البته منتشر نکردن نسخه ۳ بازی نشون دهنده اینم هست که valve احترام برای بازی های خوبش قائله و صرفا برای پول دراوردن حاضر نشده از این موقعیت خوب تا الان استفاده کنه … . هنر رو بیشتر به جای سرگرمی توی بازی هاش وارد میکنه..و این خوبه. گرچه از نظر مالی )steam) تامینه ! .. ولی بازم دلیل نمیشه که بگیم به خاطر استیم نسخه بعدی همچین شاهکار هایی رو نمیسازه (یا دیر میسازه)
خدا بگم چیکار کنه این ولوو!!
کشته مارو با این بازیاش!
واقعا به نظرم بهترین بازی فکری و صد البته سرگرم کننده و جذاب موجود در طول تاریخ بازی های رایانه ای همین پورتاله! واقعا زیبا بود و هیچ وقت ازش خسته نشدم!هنوزم رو دستش نیومده!! و به نظرم نخواهد اومد تا موقعی که خود ولو دست به کار شه!!! تو بازی های معمایی پورتال بهترین هستو خواهد بود و تو بازی های اول شخصم هف لایف…
همیشه وقتی یاد این دو بازی و همچنین لفت ۴ دد می افتم اعصابم له میشه که این ولو چرا اینقدر بی تفاوته نسبت به ساختن نسخه سوم این ۳ بازی محشر(با اولویت هف لایف D:) دلیل اولویتم ناقص تموم شدن اپیزود ۲ بود که امیدوارم ولو بسازه این لعنتیو…
هنوزم جای یه بازیه مشتی مثه این ۳ تا تو این نسل خالیه!
از این حرکت روزی روزگاری گیمفا هم خیلی خوشم میاد! دمتون گرم که یادی از این شاهکار کردید
اصلا بازی موردعلاقه من نبود چون اساسا طرفدار قصه در بازی هستم همانطور که سینمای قصه گو را می پسندم و بنظرم حتی گیم پلی و معما ها در نبود قصه ی درست و حسابی و نبود طراحی بصری جذاب به دلیل سادگی بیش از حد محیط اصلا به فرم درست یک بازی نرسیده بود و افراط در ایجاد معماها بازی را به کل نابود کرده بود و از نیمه به بعد بسیار کسالت بار شده بود در کل بازی مور پسند من نبود ، نه گیم پلی و نه داستان و نه حتی یک طراحی چشم نواز در بازی حضور نداشت.
شاید یه روزی اسممو فراموش کنم، ولی اندینگ پورتال ۲ رو هرگز…
واقعا بازی خوش ساختی هست. اینکه آخرش به حساب wheatley میرسی و میفرستیش به فضا خیلی باحال بود.