اژدها بازی مایکروسافت | اولین نگاه به بازی Scalebound
عنوانی فانتزی در سبک «نقش آفرینی» و «ماجراجویی» که در آن دنیای زیباییها و افسانهای روایت میشود. میتوانید در این دنیا با سوار بر اژدها به اعماق ماجراجویی ها بتازید و لحظات به یاد ماندنی را برای خود رقم بزنید. عظمت با «اسکیل باند» (Scalebound) در انتظار شما است! «اسکیل باند»، نامی که ای روزها بر سر زبانها افتاده است. عنوانی که در همان ابتدای معرفیاش، شور و اشتیاق بسیاری از بازیبازان، به ویژه «ماکروسافت» (Microsoft) فنها را بر انگیخت. این عنوان قرار است با ارائۀ المان، مکانیزمها و با کوله باری از تجارب جدید روانۀ بازار شود. «اسکیل باند» جدیدترین ساختۀ «هیدکی کامیا» (Hideki Kamiya)، که میتوان او را به عنوان یک کارگردان خلاق و کار بلد خطاب کرد، هم اکنون در استودیوی «پلاتینیوم گیمز» (Platinum Games) و تحت حمایت ماکروسافت در دست توسعه است. مطمئناً وقتی نام این کارگردان خلاق به میان میآید، بدون درنگ به یاد عناوین موفقی همچون «بایونتا ۱» (Bayonetta)، «بایونتا ۲» و فرانچایز معروف «رزیدنت اویل» (Resident Evil) در زمان «پلیاستیشن ۱» (Play Station 1) میافتیم. چه کسی فکرش را میکرد که در زمان عرضه، این عناوین مورد استقبال خوب منتقدین قرار گیرد؟ چه کسی فکرش میکرد که گیم پلی و داستان سرایی آنها بسیار خوش ساخت و حماسهای باشد؟ آری! چنین است جادوی یک کارگردان. گویا جادوی خاصی در این عناوین وجود داشت که بازیباز را چنان مجذوب خود میکرد که ساعتها تجربۀ آن به ساعتها خاطره و لذتی ناب تبدیل میشد. میدانیم که در صنعت محبوب و دوست داشتنیِام، یعنی صنعت بازیسازی، هر از گاهی شاهد عرضۀ عناوین هستیم که پنجرهای تازه ای به سوی آیندۀ این سری باز میکنند. اینطور که به نظر می رسد این موضوع در رابطه با «اسکیل باند» نیز صادق است! همانطور که پیشتر ذکر کردیم، این عنوان از مکانیزمها و ایدۀ های داستانی متفاوتی نسبت به باقی عناوین همسبک بهره میبرد و قرار است تصویری دیگری از سبک خود یعنی «نقش آفرینی» را نمایش دهد. «اسکیل باند» را میتوان مورد انتظارترین انحصاری «ماکروسافت» دانست. قرار است این عنوان حاصل تجربیات یک کارگردان باشد. تجربههایی که «هیدکی میازاکی» سالهاست با ساخت عناوین معروف کسب کرده و با این عنوان میخواهد طوفانی در بین بازیهای همسبک به پا کند.
«اسکیل باند» عنوانی معمولی نیست! در واقع این بازی یکی از امیدهای بزرگ ماکروسافت محسوب میشود. پس در نتیجه نمیتوان آن را دست کم گرفت. «هیدکی کامیا» همیشه در سخنان خود، اشارهای بر وضعیت ساخت بازی داشته که در آنها مستقیم یا غیر مستقیم این موضوع را بیان می کرد: “تیم ما در حین ساخت بازی در بسیاری از مواقع با مشکلات زیادی روبرو میشد که پشتیبانی بسیار خوب «ماکروسافت» از تیم ما در همۀ جهات، سبب گشت که روند ساخت بازی بهتر از گذشته پیش برود”. پس بدون شک میتوان گفت که این بازی یکی از مهرههای اصلی «ماکروسافت» محسوب می شود. اما قضیۀ انحصاری شدن این عنوان چیست؟ میدانیم که «اسکیل باند» سالهاست که در دست توسعه است و ابتدا در سال ۲۰۱۴ از آن رونمایی شد. پیشتر، یعنی در زمان کنسول «اکسباکس ۳۶۰» (Xbox 360) استودیوی «ماکروسافت» علاقۀ زیادی به ساخت یک انحصاری آنهم با همکاری یک استودیوی دیگر را داشت، اما با توجه به شرایط و ایدههایی که بازی سازان استودیوی «ماکروسافت» در نظر داشتند، در آن زمان استودیوی خاصی مایل به همکاری در ساخت یک پروژۀ مشترک برای «اکسباکس ۳۶۰» نبود. سرانجام پس از مدتها «ماکروسافت» با استودیوی «پلاتینیوم گیمز» مشغول ساخت پروژهای جدید شدند، که بعدها، یعنی در سال ۲۰۱۴ از آن رونمایی شد. «اسکیل باند» در واقع عنوانی برای کنسول «Wii» بود، که طراحی اولیۀ آن در سال ۲۰۰۶ آغاز شد. این عنوان قرار بود چنین باشد که بازیبازان با استفاده از دستۀ کنسول، دایناسوری (قابل ذکر است که سازندگان ابتدا قصد داشتند دایناسورها را در بازی قرار دهند) را فرا بخواند و با آن به مبارزه با دیگ گونههای دایناسور مشغول شوند. البته این ایده به مرحلۀ نهایی نرسید و منطفی شد.
«اسکیل باند» عنوانی با حال هوای «نقش آفرینی» است که مبارزات آن نیز بر پایۀ سبک «هک اند اسلش» (Hack’n Slash) خواهد بود. این عنوان شباهت زیادی به عناوین همسبک ژاپنی دارد و بسیاری از معیار مبارزات، همان چیزی است که ما در عناوین ژاپنی دیدهایم، منتها با این تفاوت که «اسکیل باند» خوش ساختتر است. عنوان خوش ساخت «اسکیل باند» که جدیدترین ساختۀ «هیدیکی کامیا» به شمار میآید، ابتدا قرار بود در سال ۲۰۱۶ عرضه گردد اما به دلایل بسیاری «ماکروسافت» انتشار آن را به تعویق انداخت. در حال حاضر انتشار این عنوان در تاریخی نامعلوم که شایعات انگشت اشاره را بر روی ۳۱ ماه مارس ۲۰۱۷ (۱۱ فروردین ۱۳۹۶) نهادهاند، به صورت انحصاری برای «ماکروسافت ویندوز ۱۰» و «اکسباکس وان» (Xbox One) برنامهریز شده است. اکنون نیز میخواهیم نخستین نگاهی به این بازی و اطلاعاتی که تا بدینلحظه به دست ما رسیده، داشته باشیم. پس با گیمفا در ادامۀ مطلب همراه باشید.
اگر به تاریخچۀ استودیوی «پلاتینیوم گیمز» و «هیدکی کامیا» نگاهی بیندازیم، میبینیم که این استودیوی با همکاری «هیدکی کامیا» در ساخت عناوین سبک «هک اند اسلش» خبره است. چرا که استودیو مذکور ساخت عناوین زیادی همچون «DMC»، «Bayonetta»، «Bayonetta 2»، «Metal Gear Rising :Revengeance» و «Wonderful 101» را در کارنامۀ خود دارد، که از میان آنها دو نسخۀ «Bayonetta» و البته «DMC» جزء پرطرفدارترین عناوین «هک اند اسلش» این استودیو هستند. پس با توجه به کارنامۀ استودیو یاد شده میتوان گفت که «اسکیل باند» جزء آن عناوینی است که طرافداران زیادی خواهد داشت. بازی در زمینۀ گیم پلی دارای تمامی المانهای یک عنوان فاخر در سبک «نقش آفرینی» است، البته این جمله را سازندگان گفتهاند! در کنار این المان، سازندگان سرزمین بزرگی نیز برای بازی در نظر گرفتهاند که برخلاف دیگر آثار، محیط آن تماما سرسبز و البته افسانهای است. در دنیای بازی، همه چیز وجود دارد! در هر گوشه از آن مأموریتی قرار دارد که جزء دهها یا شاید صدها مأموریت فرعی این بازی باشد. آری! درست خواندید! علاوه بر مراحل اصلی، در عنوان «اسکیل باند» شاهد مراحل فرعی زیادی هستیم که هرگز طمع تکراری بودن را نسیب بازیبازان نخواهد کرد. البته این تنها در حد صحبتهای سازندگان است! علاوه بر مراحل فرعی، سازندگان وعده دادهاند که مراحل اصلی نیز عاری از هرگونه تکرار هستند. همچنین بازی به صورت «جهان باز» خواهد بود و این قابلیت را به بازیبازان میدهد که به کند و کاو درون محیط آن بپردازند. البته در هر گوشه از بازی، دشمنی در انتظار شما است که کار را برای کند و کاو در محیط دشوار میسازد. جهان بازی بسیار وسیع خواهد بود که این موضوع تأثیر زیادی بر بهتر جلوه دادن روایت بازی دارد. علاوه بر شمشیر یا دیگر سلاحهای سرد، بازیبازان میتوانند پیش از آغاز بازی یا بعد از آن (دقیقاً مشخص نشده است)، اژدهایی برای خود بسازند. جای دارد ذکر کنیم که در بازی قابلیت شخصی سازی اژدهای مورد نظر نیز وجود دارد و بازیبازان میتوانند، اژدهای خود را در سه بخش شخصی سازی کنند! این سه بخش عبارتند از: تغییر شکل، تغییر قطعات و زره، که هر یک شاخههای گستردهای برای شخصی سازی دارند. همچنین در بازی سه گونه از اژدها، تحتنام های: «رکس» (Rex)، «تانک» (Tank) و «وایوِرِن» (Wyvern) که هر یک توانایی منحصر به فرد خود را دارند، در دسترس خواهند بود. یکی از ویژگیهای جالب شخصی سازی بازی که سازندگان مانور زیادی روی آن دادهاند، مکانیزم تغییر شکل (Morphing) میباشد. مکانیزم ذکر شده این قابلیت را فراهم میکند که نوع اژدهایان را با یکدیگر ترکیب کنید. به فرض مثال بازیباز در کنار مشخص کردن نوع زره و قطعات، میتواند دو اژدهای «تانک» و «وایوِرِن» را ترکیب کرده و اژدهای جدیدی با شکل و شمایل متفاوت که توانایی آن نیز ترکیبی از دو گونۀ ادغام شده است، را به وجود آورد. گذشته از این مسئله، به گفتۀ سازندگان، مبارزات در این بازی بسیار واقعگرایانه هستند و طبیعی کار شدهاند. به لطف انجین گرافیکی بازی، المانهای تخریب پذیری بسیار عالی خلق شدهاند و در هر زمان بازیباز شاهد تخریب پذیری بزرگی خواهد بود؛ به ویژه زمانی که دو نوع از اژدهایان با یکدیگر درگیر شوند! در بازی این قابلیت وجود دارد که به هر شیوه دشمن خود را از پای در آورید، حتی میتوان اژدهای خود را نیز به جنگ برد که این کار تنها با فشار دادن یک دکمه انجام میشود. همچنین میتوان با استفاده از سیستم «دراگون لینک» (Dragon Link)، کنترل اژدهای خود را برعهده گرفته و دستوراتی اعم از به آنجا حلمه کن و خیلی موارد دیگر را به او داد. البته بد نیست بدانید که اژدهای بازی همیشه به دستورات بازیباز عمل نخواهد کرد و هر از گاهی کاری که خود دوست داشته باشد را انجام میدهد. سازندگان سعی داشتهاند با اعمال چنین کاری در هوش مصنوعی اژدهایان، چالشهای معتددی را بر سد راه بازیبازان قرار دهند. اژدهایی که توسط بازیباز شخصی سازی و انتخاب میگردد، «توبان» (Thuban) نام دارد که یکی از هستههای اصلی داستان بازی است. هوش مصنوعی «توبان» بسیار پیشرفتهتر از آنچه که تصور میکنیم است. «توبان» به مانند هر موجود زندۀ دیگر در مواقع معینی نیاز به استراحت دارد و به این هنگام اگر او با اژدهای دیگری درگیر شود، به شدت دچار آسیب میشود. همچنین در صورت استفادۀ اژدها به مدت زمان طولانی، سبب میشود که بازیباز در جمع آوری «GEM» که به عنوان پول در بازی محسوب میشود، به مشکل بر بخورد. در این صورت قابلیت ارتقای اژدها به سطحهای بالاتر ممکن نیست. برای جمع آوری «GEM» باید بازیباز خود به تنهایی، بدون دخالت اژدها در جنگ، دشمنان را از پای در آورد، در غیر این صورت «GEM» دریافت نخواهد کرد. این یکی از موضوعات مهمی است که سبب میشود مبارزات مهیجتر شوند. در کنار این موارد باید گفت که هوش مصنوعی «توبان» مستقل است و بازیبازان نمیتوانند در نقش او بازی کنند. شاید برای شما سوال پیش آید که چگونه باید مبارزات اژدهای خود را کنترل کنیم؟ در این رابطه سازندگان اذعان داشتهاند که در همان بخش شخصی سازی اژدها، تعیین نوع حملۀ اژدها و استراژیهای او در برابر دشمنان نیز در دسترس خواهد بود. قابلیت اژدها سواری نیز در بازی وجود دارد که کمک شایانی به طی کردن مسافتهای طولانی در بازی میکند، البته این قابلیت در ابتدای بازی در دسترس نخواهد بود. تا بدینجا تمامی اطلاعاتی که گفتیم دربارۀ اژدهای بازی بود، جای دارد ذکر کنیم که اژدهایان در بازی به عنوان قلب تپندۀ آن هستند و نقش مهمی در پیشبرد مراحل دارند. شخصیت اصلی بازی «درو» (Drew) نام دارد (در بخش داستان، اطلاعاتی در مورد شخصیت اصلی بیان میکنیم) نام دارد. «درو» نیز همانند اژدهای بازی قایلیت شخصی سازی دارد، اما میبایست با از بین بردن دشمنان امتیاز بسیاری به دست آورد تا بتوان به بخش شخصی سازی دست یافت. سلاحهای «درو» دارای ماندگاری مشخصی هستند و این موضوع باعث میشود به هنگام استفاده ، میزان قدرت آنها به مراتب کمتر و کمتر میشود، تا جایی که سلاح قدرت خود را از دست میدهد و به همین سبب آسیب کمتری را به دشمنان وارد میکند. به گفتۀ سازندگان، تنوع سلاحها در بازی بیداد میکند! هر کسی با توجه به استراژی خود وارد جنگ با دشمنان می شود. یکی از استراژی های بازی استفاده از یک سپر و یک شمشیر معمولی میباشد و دیگری با استفاده از یک شمشیر فوق العاده قدرتمند دشمنان خود را از پای در میآورد. در هر صورت این عنوان دست بازیباز را باز خواهد گذاشت تا با استراژی خاص خود وارد عمل شود. دنیای «اسکیل باند» قرار است دنیایی بسیار بزرگ با انواع و اقسام موجودات، مراحل و اتفاقات بزرگ و کوچک باشد. در جای به جای بازی مبارزات نفس گیر آن انتظار شما را میکشند. این عنوان قرار است در زمینۀ وسعت محیط بازی، یکی از آن عناوین باشد که ماهها طول میکشد که جای به جای آن را کند و کاو کنیم. در محیطهای خاصی میبایست «درو» از اژدهای خود دور و خود به تنهایی وارد جنگ شود که این یکی از آن مواردی است که سازندگان سعی دارند با اعمال آن بر گیم پلی بازی، چالشهای زیادی را در مقابل بازیبازان قرار دهند. همان چیزی که پیشتر به آن اشاره کردیم! «درو» تواناییهای زیادی برای سرکوب دشمنان بازی دارد، یکی از این تواناییها گیج کردن آنها است که بسیار کار آمد خواهد بود. همچنین پس از نابود کردن دشمنان، قابلیت برداشت وسایل آنها وجود خواهد داشت که میتوان با آنها شخصیت خود را شخصی سازی کرد. چنین موضوعی نیز برای اژدهای بازی صادق است! با کشتن اژدهایان دیگر، میتوان وسایل آنرا برداشت و بدینترتیب اژدهای خود را شخصی سازی کرد. اگر به تصاویر بازی دقت کرده باشید، میبینید که بر روی دست راست «درو» نوعی نیروی قرار گرفته است که میتواند وی را به یک اژدها شبه انسان تبدیل کند و قدرت زیادی در برابر دشمنان داشته باشد. تا بدینلحظه اطلاعات منتشر شده از گیم پلی بازی تا این حد است. به نظر میرسد تیم ۱۰۰ نفرۀ ساخت بازی به خوبی توانستهاند به وعدههای خود عمل کنند. تمامی این موارد در تریلرهای منتشر شده از بازی به خوبی قابل مشاهده هستند.
مسلماً تمامی نکاتی که در بخش بالا (گیم پلی) عرض کردیم، نیازمند یک داستان حماسهای و پر رنگ و لعاب است که هر اتفاق در دنیای بازی معنا دار و اهداف اصلی آن مشخص شود. اما داستان از چه قرار است؟ به نظر میرسد داستان بازی بر پایۀ نیروهای ماورای طبیعی و جریاناتی از این قبیل باشد. همانطور که گفتیم بازی در جهان بسیار بزرگی دنبال میشود که «دراکونیس» (Draconis) نام دارد. وقایع بازی از جایی آغاز میشود که «دراکونیس» توسط نیرویی ناشناس، تحتنام «پالس» (Pulse) که این دنیا را ساخته و سبب شده است بسیاری از جزایر شناور بمانند، رهبری میشود. «درو» و اژدهای خود نیز برای یافتن اینکه چه کسی این نیرو را به وجود آورده است، راهی ماجراجویی پرفراز و نشیبی میشوند. تا بدینلحظه اطلاعات زیادی از چگونگی اتفاقات بازی منتشر نشده است، اما سازندگان گفتهاند بازی بیشتر بر پایۀ روابط میان انسان، اژدها و اتحاد آنها با یکدیگر دنبال میشود. میدانیم که اژدها موجودی افسانهای، با ظاهری بسیار خشن و عظیم الجثه است که توسط هیچ کس رام نمیشود و انسان در برابر آن موجودی کوچک و ضعیف حساب میشود. اما در بازی ماجرا فرق میکند! در تصویر بالا، به خوبی مشخص است که دست راست «درو» شباهت زیادی به پنجههای اژدها دارد. همانطور که در بخش گیم پلی نیز گفتیم، دست چپ «درو» توانایی منحصر به فردی را به او میدهد و وی را شبیه یک اژدهای انساننما میکند. با تکیه بر این موضوع میتوان گفت که «درو» نیز جزء اژدهایان محسوب میشود، اما سوالی که پیش میآید این است که دست «درو» چگونه این چنین شد؟ مطمئناً تا هنگام عرضۀ بازی، جواب این سوال بیپاسخ خواهد ماند. بگذریم! اگر تریلرهای بازی را مشاهده کرده باشید، حتماً به این پی بردهاید که شخصیت «درو» از لحاظ حالت و رفتار شباهت زیادی به قهرمان سری «Devil May Cry» یعنی «دانته» (Dante) دارد. به نظر میرسد سازندگان میخواهند از «درو» شخصیتی طنز خلق کنن و شخصیت جدی جزء اولویت هایشان نمی باشد.
در زمنیۀ گرافیک، تاکنون اطلاعات زیادی منتشر نشده است. البته باید گفت که به ندرت پیش میآید سازندهای اطلاعاتی از گرافیک بازی (به غیر از انجین ساخت) منتشر کند. این مسئله در رابطه با «اسکیل باند» نیز صادق است! به همین سبب با توجه به آنچه که تاکنون در تریلرهای بازی مشاهده کردیم، گرافیک آن را ارزیابی میکنیم. به مانند تمامی انحصاریهای ماکروسافت در نسل هشت، انجین سازندۀ «اسکیل باند» همان «آنریل انجین» ۴ (Unreal Engine 4) معروف است. دیگر هر کسی میداند که هر وقت انجین ساخت یک عنوان «آنریل انجین ۴» باشد، تمامی انتظارات از یک گرافیک خوب کاملاً بر آورده میشود. بازی در بخش گرافیک بسیار عالی است! حداقل در تریلرهای منشر شده این چنین به نظر میرسد. سازندگان قصد داشتهاند که با خلق یک دنیای سر سبز و زیبا، جنبهای دیگر از جنگهای افسانهای را به تصویر بکشند. کل جریانات بازی در دنیایی شاد و هیجان انگیز دنبال میشود و در آن اصلا شاهد یک محیط پژمرده و خشک نخواهیم بود. این شیوه از ساخت محیط بازی بسیار هوشمندانه است و بیشتر در برخی از عناوین همسبک ژاپنی شاهدش بوده ایم، سازندگان نیز سعی داشتهاند «اسکیل باند» را طبق المانهای یک نقش آفرینی ژاپنی بسازند. بخش گرافیک مطابق انتظارات طرفداران نسل هشتم است و تمامی جزییات به خوبی خلق شدهاند. خلق محیطی بسیار زیبا در بازی یکی از اهداف اصلی سازندگان است که باعث میشود بازیبازان تجربۀ متفاوتتری را نسبت به سایر عناوین هم سبک داشته باشند. در زمینۀ صداگذاری نیز بازی حرفی برای گفتن نگذاشته است! در تریلرهای بازی ما شاهد یک صداگذاری بینقص و بسیار طبیعی بودیم. البته باید گفت که صداگذاری بازی به هنگام مبارزه با دشمنان کمرنگتر میشود، چرا که هدستی که «درو» از آن استفاده میکند برای این است که او تمرکز بیشتری بر روی مبارزات داشته باشد و این موضوع نیز یکی از استراژیهای بزرگ سازندگان برای جلوه دادن بخش موسیقی است. به هنگامی که «درو» از هدست خود استفاده میکنده موسیقی زیبای بازی پخش خواهد شد و حس و حال آن را عوض خواهد کرد. البته این بدان معنا نیست که به هنگام جدال با دشمنان از صداگذاری بازی محروم میشویم! سازندگان در طی مصاحبههای اخیر خود گفتهاند که این قابلیت در بازی وجود دارد که بتوان صدای موسیقی بازی را کم یا افزایش دهیم و یا اصلا از هدست «درو» استفاده نکنیم.
«اسکیل باند» قرار است عنوانی در سبک «نقش آفرینی»، با المانهای «هک اند اسلش» و «جهان باز» باشد. این عنوان در دنیایی فانتزی روایت میشود که در آن محیطهای خشک و پژمرده دیگر معنی نخواهند داشت و بازی قرار است تماماً در دنیایی سر سبز، و با کلی مناظر زیبا که توجۀ هرکسی را به خود جلب میکند، دنبال شود. بدون شک جدیدترین ساختۀ «هیدکی کامیا» یکی از مورد انتظارترینهای ۲۰۱۷، «اکسباکس وان» و «ویندوز ۱۰» است که طرفداران بسیاری از زمان معرفیاش منتظر آن بودهاند. سال ۲۰۱۷ نزدیک و تا آن موقع که بازی منتشر شود، به شما پیشنها میدهیم که سایر عناوین «هیدکی کامیا» را تجربه کنید تا متوجه شوید که این اسطوره چه خلق میکند! اگر نیز آنها را تجربه کردهاید، تجربۀ دوبارۀ آن ضرری ندارد! «هیدکی کامیا» میخواهد با جدیدترین دست پخت خود، تجارب تازهای را برای بازیبازان رقم بزند! اکنون فکر کنم جملۀ نخست مقاله برای پایان بخشیدن به آن نیاز باشد!
“عنوانی فانتزی در سبک «نقش آفرینی» و «ماجراجویی» که در آن دنیای زیباییها و افسانهای روایت میشود. میتوانید در این دنیا با سوار بر اژدهای خود به اعماق ماجراجویی ها بتازید و لحظات به یاد ماندنی را برای خود رقم بزنید. عظمت با «اسکیل باند» در انتظار شما است!”
پر بحثترینها
- ۱۵ مشکل بزرگ سری GTA که طرفداران سرسخت نمیخواهند به آنها اعتراف کنند
- ویدیو: مقایسه Call of Duty Black Ops 6 روی PS5 و Xbox Series X/S [زیرنویس فارسی]
- نقدها و نمرات بازی Dragon Age: The Veilguard منتشر شدند
- رسمی: سونی دو استودیوی Neon Koi و Firewalk، سازنده Concord، را تعطیل کرد
- نقدها و نمرات بازی Call of Duty: Black Ops 6 منتشر شدند
- ادعای سازنده Concord: اثری ساختیم که تجربه فوقالعادهای را به گیمرها ارائه میدهد
- بیش از ۸۰ بازی برای PS5 Pro بهینه شدهاند
- گزارش: کارگردانان بازی Marvel’s Wolverine نقش خود را رها کردند
- شمار بازیکنان همزمان Dragon Age: The Veilguard در روز عرضه به بیش از ۷۰,۰۰۰ نفر رسید
- تحلیلگر: Ghost of Tsushima ارزش سرگرمی و عدم تحمیل ایدئولوژی را در اولویت قرار داد
نظرات
این بازی استاد رو از دست نمیدم
حالم ازش بهم میخوره
این بازی در بخش گرافیک عالی است؟؟؟نویسنده فن بوی گیمفا عکس اخر رو ببین حرفتو پس میگیری!!گرافیک بازی ریشه های فانتزی داره!!!کجاش عالیه؟؟
انقدر که شما ماکروسافت رو گنده نشون میدین خود خود کارمنداش گنده نشون نمیدن
جلوی god of war هیچی نیست
#شفا
fanboys are doing the exact same f**king thing….over and over and over and over again..thinking this time is gonna be diffrent…no no no no plz..this time is gonna be diffrent…sorry i don’t like this
these are fanboys….insanity of fanboy
پس شما PC گیمر بودى
FanBoy
FanBoy Everywhere!!!
خودم فن سونی هستم ولی از اسمت پروفایلت معلومه که جناب عالی هم فقط فن یه بازی هستی نه یه شرکت.تعصب بی جا نسبت به یه عنوان کار درستی نیست برادر من.با اینکه ماکروسافت امسال کلا زیاد خوب نبوده ولی باز هم انحصاری های خوبی داشته
سلام و علیک.
عزیزم اولا فن سونی هستم و چرا برای بازی ای که تا بدین جا خوب ظااهر شده بد بگم؟
گرافیک بازی کاملا هنری انجام شده و همه میدونن. برای نوشتن که نباید فن بازی در آورد!!
فن بوی های سونی :shy: خوب به در.ک که از بازی مت.نفری. نه که شما اصلا سونی رو بزرگ نکردید?? الان این دقیقا چه ربطی به god of war داره که مقایسه میکنین? دقیقا منطق و میزان شعورتون رو نشون میدید
آقای old keratos اولا کیفیت بازی هیچ مشکلی نداره.اگه به جزئیات و نور پردازی بازی دقت کنی میبینی که چقد چشم نوازه.بعدشم از اژدها و شخصیت بازی معلومه که جو فانتزی هم داره
بازی عالی میشه
یکی از انحصاری های ناب اکس باکس
عالیه :inlove: :inlove:
بی شک موفق میشه یه انحصاری عالی دیگه واسه مایکروسافت
این کلمات نمیتونه با هم در یک جمله بیاد مخصوصا در وصف مایکروسافت لطفا ویرایش کنید مخصوصا اون ((یه انحصاری عالی دیگه))
هر هر هر 😐
از یه فن بوی بیشتر انتظار نمیره
گفتم که به احترام عکس پروفایلت هیچی بهت نمیگم
ایسگا فن :rotfl: :-*
@hunter
بیخیال 😉
یه سری افراد خودشونو صاحب نظر دیگران میدونن و از احترام چیزی نمی فهمن. :-/
:yes:
چه خبر هانتر? :-D. با اینا بحث نکن. ولشون کن هر چی میخوان بگن
چطوی داداش :laugh:
ارزش بحث نداره :heh:
Hunter nightmare
درود بر خودت و بر عکس پروفایلت :yes:
اسم هانتر که میاد دلم اب میشه …. گریم میگیره !!!! یاد ۱۰۰ ها ساعت خاطره ای که از بلادبورن داشتم میوفتم .
اون گیمپلی درگیرکننده گرافیک هنری عالی دیالوگ های فوقالعاده دال و گرمن و از همه مهم تر داستان مرموز و جذاب و پیچیده بازی
درسته دیگه نمیتونمن بازیش کنم . ولی هنوز با فیلم هایی که از بازیم گرفتم و ساندترک هاش و دیالوگ هالش و … خوشم 😥
زیباترین rpg تاریخ از نظر من همین عنوان است و بس :inlove:
Welcome home good hunter
شرمنده بابت اسپم
نظر منم همینه :laugh:
تا الان ۳۰۰ ساعت بازی کردم خسته نشدم ! واقعا بازی هیچی کم نداره :inlove: :yes:
اصلا خستگی براش معنی نداره ، بعد از پلات کردن خود بازی و DLC , بازی رو حدود ۲۰ بار و DLC رو ۷_۸ بار تموم کردم + دانجن ها تقریبا مو به مو رو حفظ بودم !! بازم برای تازگی داشت به خصوص به خاطر بخش PVP :inlove:
منفیتو بخور صدات در نیاد
به احترام عکس پروفایلت هیچی بهت نمیگم
انحصاری ؟!؟!؟..مگه برای PC نمیاد؟
حرف نداره این بازی
فوق العاده هست در واقع کامیا در خلق عناوین هک اند اسلش یک نابغه هست همه چیه بازی تا الان عالی بوده و خداروشکر تریلر هم ازش زیاد نیومده تا بعدا سورپرایز کننده باشه اژدها سواری اونم در این دنیا بسیار جالب خواهد بود و مطمئنن سال ۲۰۱۷ عناوین مختلف و متنوع اکس باکس غوغا خواهند کرد و طبق گفته کامیا اسکیل باند قراره قدرت واقعی اکس باکس وان رو به نمایش بذاره و بی صبرانه منتظر عرضه بازی هستم
سالار بازیکن جای ما
طلایی داش رضا چشم شما هم جای ما رو با کریتوس کبیر خالی کن
امیدوارم برای پیسی هم بیاد.
این بازی را یک ژاپنی ساخته و سبکش هم سبکی است که ژاپنی ها دوست داره.
چند پست قبل هم اسپنسر گفته بود که مخاد تو ژاپن فروش کنسول اکس باکس افزایش بده.
شاید شروعش با این انتشار این بازی باشه.
سلام
مایکرو یه بازی استراتژیک مثل رایس آف نیشن بده ببیرون
خیلی وقته یه بازی تو سبک جنرال و رایس نیومده
سال اینده بازی هیلو وارز۲ استراتژیک هست
Rise of nation که فقط یک کپی از civil-ization بود که همزمان شده بود.که البته بازی اسطوره ای هم بود !..
EA هم که با نسخه ی آخر C&C یک بازی ضعیف داد بیرون و کلا از رقابت رفت بیرون.مایکروسافت هم که بازی ضعیفی نداد بیرون ! ولی مشغول ایکس باکس شد و مخصوصا بعد از ۳۶۰ که فروش بالایی داشت و کلا ویندوز و PC گیمینگ رو گذاشت کنار…
سبک استراتژیک هم که الان افتاده دست یکسری استدیو و بازی خاص مثل همون توتال وار و استارکرفت و civil-ization و Company of heroes و غیره…
هنوز که هنوزه استراتژیک رو دست company of heroes ندیدم
نیافتاده دست یک سرى استدیو خاص کسى از ساخت بازى استراتژیک جلو گیرى نکرده فقط جرئت میخواد!
باید اعتماد به آسمون هفتم داشته باشى برا ساخت بازى استراتژیک مخصوصا اگه Turn-Based باشه :laugh:
با این حال میبینى یهو یه استدیو عین Triumph Games میاد یه چیزى عین Age of wonders III میسازه که همه عاشقش میشن! یا Europa Universals که خودش انقلابى بود – بازى Mount & Blade هم به نوعى ترکیبى از استراتژى Real Time و سبک اکشن سوم شخصه! که بخش استراتژى خیلى تاثیر گذاره تو بازى
نمیدونم چرا C&C – Tibrium Twilight خراب کرد اما نسخه Tibrium Wars بهترین Real Time کل عمر منه از گرافیک بگیر تا ایده انقلابى شخصیت پردازى و داستان و بخش multi player هنوزم دارمش :inlove:
سلام
بازی استراتژیکی دوست دارم که در زمان حال باشه و واقع گرایانه باشه از سبک تخ…ی تخیلی خوشم نمیاد
هر کسى یه چیزى دوست داره – خودم علمى تخیلى دوست دارم -XCOM-Fallout-MassEffct….
موضوع نمرات و موفقیت بازی نیست.خیلی بازی های استراتژیک بودن که از نظر نمرات موفق بودن ولی فروش آنچنانی نداشتن.همین Age of wonders نهایت روی استیم ۵۰۰ هزار فروش داشته (که البته خودش یک نوع موفقیت تو فروش هست) در صورتی که یک بازی مثل COH 2 بیشتر از دو میلیون نسخه فقط روی استیم فروش داشته و یا نسخه آخر توتال وار (total war warhammer) همین ۴-۵ ماه انتشارش یک چیزی حدود یک میلیون نسخه روی استیم فروش داشته و یا روم ۲ و یا Civilization که یک چیزی حدود ۱۰ میلیون روی استیم فروش داشته.
استارکرفت هم که نیازی نیست در موردش حرفی زد بشه..
به غیر از یکسری از بازی های خاص الان دیگه کمتر بازی هست که تو این سبک بتونه خودش رو به همین راحتی بکشه بالا.
Tibrium Wars هم فوق العاده بود و جزو بازی هایی بود که یک عمر رو پاش گذاشتیم ! البته بهترین هم نبود شاید از نظر شما اینطور بوده.
دقیقا!
حالا منظورت رو کامل فهمیدم
اره سبک استراتژیک اینقد فرانچایز شاخ داره که جایى براى بقیه نیست واقعا!
مثلا Civilization و XCOM و Total War و Starcreaft و… اینها اینقد قوى عمل کردن که کمبودى در زمینه استراتژیک باقى نمونه! زمانى یه چیزى ابداع میشه که بهش نیاز باشه – اما نیاز نداره واقعا!
البته نمیشه هم گفت نیاز نیست همین سبک استراتژیک هم نمونه اش از یک سال مثل ۲۰۰۴ تغییرات زیادی داشت و مطمنا باز هم تغییرات زیادی خواهد داشت…کاری هم به بازی های بزرگ این سبک نداشته باشیم مشکلی که هست اینه که کمتر استدیویی پیدا میشه که کلی هزینه برای ساخت یا تبلیغات یک بازی ناشناخته تر تو این سبک کنه.
هزینه ای که بلیزارد برای ساخت استارکرفت و پشتیبانی از ماد ساز هاش و مسابقاتش کرده رو کمتر استدیویی می تونه انجام بده..
الان هر سبک یا طبقه بندى که نگاه کنى یه فرانچایز شاخ هست…
کم کم استراتژیک داره اشباه میشه
اقا ایجه جدید اومده؟من ۶ سال اینطورا پیش چن تا ایج بازی کردم یکی از اوناس یا جدیده؟بگید تا بگیرمش بعد سال ها ی گیمم با پی سی بزنیم
انتظارات من از این بازی محشر خیلی زیاده. حتی از دریای دزدان هم بیشتر.! بازی کم نظریه خداییش.
به به شاهکار جدید استاد کامیا :heart: بدون شک یکی از بهترین RPG های ۲۰۱۷ میشه :deadrose: :present:
سلام محمد رضا یه سوال داشتم بازی rise of tome raider تو استور مایکروسافت زده try for free یعنی چی ؟؟؟ دمو هسته یا نسخه ی کامل ؟؟؟
😐 😐 😐 😐 😐 😐 😐 😐 😐 😐 😐
سلام ابول الفضل جان ولا نمیدونم ولی فکر میکنم همون ۵۹ دلار زده باشه و نسخه کامل هست
شاید منظورش Time Trial باشه ?:-)
که یه مدت محدود بازى رو امتحان میکنى اگه خوشت اومد میگیرى اگر نه…
همیشه بازیای کامیا رو دوست داشتم.
اما حیف شد که نمیتونم اینو بازی کنم.
مبارک مایکرو فنا ، امیدوارم ازش لذت ببرین و موفق بشه.
امیدوارم تو هم با پرسونا حال کنی 😉
چرا مثل سایه شدی؟ 😀
یعنی چی سایه?? :-/
خدایا آرزوی منو براورده بکن.تا منم ایکس باکس وان بخرم و این بازی های انحصاری فوق العاده رو بازی کنم :inlove:
پلی استیشن نگه دار البته من فقط بهت پیشنهاد میدم چون از بعضی جهات ضرر میکنی :shy:
چه ضرری.انحصاری های ایکس باکس وان فوق العاده عالی هستند.مگه روی این کره خاکی کسی هست که بتونه از انحصاری های وان چشم پوشی کنه :pain: اصلا یه کلاس خاصی دارن.یه جور دیگه هستند :inlove:
میدونم چى میگى… ایده هاى نابى دارن واقعا
کاملا با داداش امیر موافقم
گفتم بعضی جهات 🙄
اگر میتونیpc رو ارتقا بده
انحصاری های وان رو بازی کن (البته جز هیلو)
اگر نه هم هر کنسولی که دوست داری بخر
نه ماکروسافت نه سونی ارث پدر هیچ کدوممون نیست،پس چرا این همه تعصب الکی روشون داریم؟
این هم بازی جالبی به نظر میرسه اگه نگاه بی طرف بش بندازیم ‘-‘
باید براش یه فکرى بکنم
به شخصه ارزو داشتم این انحصارى سونى میبود و Horizon :ZD (نظر شخصى) انحصارى ایکس باکس
😎
زمانى که یکى مثل من از ایده ى یه چیزى خوشش بیاد براش پورت ضعیف و باگ و متاى پایین مهم نیست – بازیشو میکنه و عشق میکنه
خب ممکنه یکى بگه این ایده مزخرفه و بازى نکنه! برادر من دعوا که نداریم -بازى نکن،کامنت نده ،نظرتو القا نکن!
حالا بگذریم
کى ایکس باکسشو میده به من؟ 😀
قیمت وان معمولی خیلی امده پایین تا ۸۵۰ تومن هم گیر میاد یکم بودجه بذاری کنار راحت میتونی بخری :yes: :yes:
:-(( ندارم خو
اما فکر کنم بتونم موقع انتشار بازى یه ایکس باکس اجاره کنم 😛
اهان :yes: :yes:
آره داداش محمد رضا.دیدم قیمت وان همینجور داره میاد پایین برا همین تصمیم گرفتم به عشق فورزا هم که شده تا عید یکی جور کنم.راستی شما موفق شدی فورزا هورایزن رو تجربه کنی
اره داداش خیلی وقته حدودا ۲ هفته ای میگذره نقدش رو هم نوشتم رفت
شک ندارم که این بازی همه ی انتظارات رو برآورده میکنه.چون پلاتینیوم گیمز و استاد کامیا سابقه ی طولانی تو ساخت هک و اسلش دارن.گرافیک و جزئیات بازی هم عالی به نظر میان.مخصوصا عکس آخرین که مثل یه تابلوی نقاشیه.قطعا این بازی جزو برگ برنده های مایکروسافته و امیدوارم متای بالای نود بگیره :yes: :yes: :yes:
به به بسیار زیباست ایشالا موفق شه و من هم بتونم تجریش کنم چون میخوره واقعا بازیه خوبی باشه
قک نکنم از لحاظ متا حرفی برای گفتن داشته باشه ولی طرفدارای خاص خودشو داره و انشالا توی همه ی زمینه ها موفق بشه (نظر شخصی)
راجع ب لست گاردین هم همین حس رو دارم (نظر شخصی)
ولی امیدوارم دوتاشون موفق بشن و خوش بدرخشن … هرچی باشه همه گیمریم و فک نکم کسی از خراب شدن بازی ای خوشش بیاد
بازیه خوبی میشه به نظرم .مبارک طرفداراش که منظرشن
صمد اقام خیلی اژدها باز بود :rotfl:
این عکس یکی مونده به اخری یکم تو ذوق میزنه.
ولی بازیه خوبیه
از لحاظه فضا و گرافیکو اتمسفرش خیلی شبی دراگون ایجه
امیدوارم بازی استاد بیاد موندنی بشه،مثل بازی های دیگه اش.
جووون چه کارکتر نازی داره :inlove:
اسپم:سلام دوستان،میخواستم ببینم وبسایت گیمفا گروه تلگرامی داره یا نه که گیمر ها دور هم جمع باشن؟ اگه داره لطف کنین لینک رو بدین اگه نداره بنده یکی ساختم،که کاربران گیمفا کنار هم باشن و بحث کنن :wilt: .ممنون میشم جوین بدین اینم لینک:https://telegram.me/joinchat/BYUO30Ei8EHGKlBb2MjJxw
ناموسا چرا واسه ایکس باکس اینقد انحصاری کمه؟خداییش دارن قدرتشو دست کم میگیرن.شایدم صبر کردن واسه اسکورپیو.ولی ماکرو داره ایکس باکسو خراب میکنه با این کاراش