جنگ جهانی دوم در قرنی دیگر – پیش‌نمایش Call of Duty: Infinite Warfare - گیمفا
جنگ جهانی دوم در قرنی دیگر – پیش‌نمایش Call of Duty: Infinite Warfare - گیمفا
جنگ جهانی دوم در قرنی دیگر – پیش‌نمایش Call of Duty: Infinite Warfare - گیمفا
جنگ جهانی دوم در قرنی دیگر – پیش‌نمایش Call of Duty: Infinite Warfare - گیمفا
جنگ جهانی دوم در قرنی دیگر – پیش‌نمایش Call of Duty: Infinite Warfare - گیمفا
جنگ جهانی دوم در قرنی دیگر – پیش‌نمایش Call of Duty: Infinite Warfare - گیمفا

جنگ جهانی دوم در قرنی دیگر – پیش‌نمایش Call of Duty: Infinite Warfare

عرفان استادی
۱۵:۰۰ ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
جنگ جهانی دوم در قرنی دیگر – پیش‌نمایش Call of Duty: Infinite Warfare - گیمفا

زمانی را به یاد داریم که حداقل در میان جامعه کاربران ایرانی وقتی نام نبرد همیشگی فرنچایز بتلفیلد با مجموعه ندای وظیفه یا Call of Duty می‌آمد تعداد طرفداران معدود میدان جنگ هیچ حرفی برای گفتن نداشتند و در هجوم هواداران بی‌شمار کاپیتان پرایس و مک‌تاویش و سری جنگاوری مدرن مجبور به سکوت بودند. چند سال گذشته است و حال گویا قضیه دقیقاً برعکس شده است!‌ به گونه‌ای که طرفداران ندای وظیفه دائماً از این موضوع گله دارند که چرا فقط به اخبار و حواشی بتلفیلد ۱ توجه می‌شود و Infinite Warfare (جنگاوری بی‌کران؟!)‌ را به فراموشی سپرده‌ایم! بله، بالاخره وقت آن رسیده بود که یک مقاله هم در باب این بازی جدید بنویسیم؛ خدا را چه دیدید، شاید با غافلگیرکردن همه در واقع تبدیل به یک بازی خیلی خوب و باکیفیت شود و دیگر محیط پیشرفته و علمی-تخیلی آن برای ما دغدغه‌ای نباشد.

البته در این مقاله نمی‌خواهیم بگوییم که چرا بتلفیلد ۱ تاکنون موفق‌تر از اینفینیت وارفر ظاهر شده است و برعکس، بلکه می‌خواهیم مثل تمامی پیش‌نمایش‌های سنتی رسانه هرآنچه از بازی Infinite Warfare می‌دانیم با شما در میان بگذاریم. این مطلب را بخوانید، شاید باری دیگر Infinite Warfare را با تنفر کمتر در نظر گرفتید. پس بیایید از ساده‌ترین اطلاعات ممکن شروع کنیم.

تاکنون دیگر می‌دانید که نسخه جدید Call of Duty نه تنها به گذشته برنمی‌گردد، بلکه از Advanced Warfare و Black Ops III هم جلوتر می‌رود و پیشنهاد تجربه نبردهای عظیم در فضای بی‌کران را به مخاطبان و طرفداران خود می‌دهد. بااینکه بسیاری از عناصر این بازی جدید کاملاً وارد قلمروی علمی-تخیلی می‌شود، اینفیتینی وارد اصرار دارد که آن‌ها هنوز به واقع‌گرایانه بودن سیستم مبارزات و محیط بازی اهمیت می‌دهند. مثلا یکی از چیزهایی که این اهمیت در آن نمو پیدا می‌کند این است که در لباس پیشرفته سربازان این بازی تکنولوژ‌ی‌ای وجود دارد که صدای محیط اطرافشان را در فضای بی‌صدا شبیه‌سازی می‌کند! دیگر با همین قضیه مشخص می‌شود که اینفینیتی وارد چقدر نسبت به قابل قبول بودن بازی خودشان در میان مخاطبان تقلا می‌کنند.

call of duty infinite warfare cover art jpg optimal

Call of Duty: Infinite Warfare

داستان از چه قرار است؟

داستان بازی جدید اینفینیتی وارد در آینده دور زمین روایت می‌شود. انسان‌ها دیگر نمی‌توانند برروی ذخایر باقی مانده زمین حساب باز کنند و برای همین سازمانی با نام UNSA (اتحاد فضایی ملل متحد) برای نظارت بر برنامه ساخت مستعمرات و یافت ذخایر جدید در منظومه شمسی ایجاد می‌شود. همچنین سازمان SATO (سازمان معاهده‌های مربوط به منظومه شمسی)‌ که یک مجموعه نظامی است وظیفه دفاع کردن از UNSA و زمین را در برابر نیروهای افراطی بر عهده دارد. یکی از این نیروهای افراطی جدید که گروهی سرکش و یاقی از نیروهای خود UNSA هستند در طول بازی دشمنان اصلی شما خواهند بود. SDF (خط مقدم مدافعان مستعمراتی) در ابتدای بازی با حمله ناگهانی به ژنو (که مرکز اتحاد فضایی است) نیروهای ساتو را به شدت در برابر نیروهای سرکش آسیب‌پذیر می‌کند. حال به عنوان فرمانده سفینه Retribution (مجازات) در نقش کاپیتان نیک رِیس وظیفه دارید نیروهای متحد را در برابر جنگ اجتناب ناپذیر با SDF هدایت کنید. وقتی بیشتر به بازی و داستان آن دقت کنیم می‌بینیم که Infinite Warfare دقیقاً داستان یک دنیای جنگ زده را روایت می‌کند و وقتی در تیتر خواندید «جنگ جهانی در قرنی دیگر» منظور ما داستان بازی و نحوه روایت آن بود.

call of duty infinite warfare 5 wm 1200x668

با توجه به ادعای سازندگان، اگر جنگ جهانی در قرنی دیگر اتفاق می‌افتاد، شبیه Infinite Warfare می‌شد!

آوایی آشنا با جلوه‌های متفاوت

جیکوب مینکاف و تیلر کوروساکی که کارگردان‌های این بازی هستند در مصاحبه‌های خود به دو فیلم تاثیرگذار در ساخت، طراحی و توسعه بازی Infinite Warfare اشاره می‌کنند. اولین فیلم Black Hawk Down نام دارد که در سال ۲۰۰۱ به کارگردانی ریدلی اسکات بزرگ ساخته شد و داستان آن نبرد موگادیشو سال ۱۹۹۳ را به تصویر می‌کشید. در این فیلم مهم‌ترین موضوع این بود که هیچ سربازی در میدان نبرد رها نمی‌شود و برادران جنگ همه با هم به خانه برمی‌گردند. در واقع این فیلم برروی صمیمیت و برادری عمیقی که در میان سربازان شکل می‌گیرد تاکید داشت.

فیلم بعدی را همه‌مان بارها دیده‌ایم! Saving Private Ryan یا نجات سرباز رایان که به عنوان یکی از فاخرترین آثار سینمای جهان شناخته می‌شود در سال ۱۹۹۸ به کارگردانی استیون اسپیلبرگ ماجرای کاپیتان جان میلر و تلاشش برای پیدا کردن و نجات دادن سرباز رایان را نشان می‌داد که در پس زمینه هجوم به نورماندی در جنگ جهانی دوم روایت می‌شد. موضوع این فیلم هم اهمیت و تاکید افسر ارشد برروی تکمیل کردن ماموریت بود و اینکه برای نجات آن سرباز و به پایان رساندن آن، کاپیتان میلر از فدا کردن هیچ کدام از نیروهای تحت فرمانش دوری نمی‌کرد. حال موضوعاتی که گفتیم را به صورت الگو گرفته شده در قالب یک بازی ندای وظیفه در نظر بگیرید و فکر کنید که آیا داستان خوب از آب در خواهد آمد یا خیر!

جیکوب و تیلر در صحبت‌های خود گفتند که فیلم‌های جنگی زیادی را برای الهام‌گیری تماشا کردند اما بازی جدیدشان خود را واقعاً در بطن دو فیلم اشاره شده نشان می‌دهد. این دو که قبلاً در استودیوی ناتی داگ کار کرده‌اند در مورد اهمیت تفاوت‌های این بازی با عناوین قبلی سری گفتند. مینکاف گفت:

در Infinite Warfare شما یک کاپیتان هستید. این خیلی نسبت به بازی کردن به عنوان یک سرباز وظیفه و تازه وارد متفاوت است که در آن توسط یک کهنه‌کار هدایت می‌شوید. این بار شما آن کهنه‌کار هستید [مانند کاپیتان پرایس در سری Modern Warfare] و این شمایید که دستورات را صادر می‌کنید.

codiw03

به عنوان فرمانده Retribution – که یکی از آخرین سفینه‌های بازمانده نیروهای متحد است – باید مسیر خود را در کمپین تک‌نفره بازی پیدا کنید. در واقع این یکی از تغییراتی است که با حجم و بینش وسیع بازی برای اولین بار به دنیای Call of Duty آورده می‌شود. نقشه کهکشانی در سری مس افکت را بخاطر دارید؟ اینفینیت وارفر هم یک نقشه دقیقاً مانند همان نقشه دارد که در سفینه بازیکن است و شما با آن و با انتخاب خودتان می‌توانید ماموریت‌های جدید و فرعی را انتخاب و آن را به پایان برسانید. شاید جذاب‌ترین جنبه بازی هم همین مسئله باشد که برای بازی خطی‌ای مثل ندای وظیفه یک تغییر و تکامل بنیادین به حساب می‌آید. شاید به معنای ساده‌تر سازندگان این مجموعه بازی‌های شوتر اول شخص دیگر ایده‌ای در زمینه داستان‌ها و ماموریت‌های خطی ندارند (به هرحال، این سیزدهمین بازی این فرنچایز است!)‌ و چنین مکانیک گیم‌پلی بازتر می‌تواند حس و حال تازه‌ای به آن تزریق کند.

وقتی بازی را آغاز می‌کنید، SDF کم‌کم به تمامی ایستگاه‌های متحدین حمله می‌کند و احتمال جنگ در این میان پررنگ‌تر می‌شود. وقتی زمین و اتحاد فضایی ملل متحد نیروهای قدرتمند خود را برای ضربه زدن به SDF جمع می‌کنند، بازی شما را برای اولین بار در چکمه‌های پیشرفته و خفن کاپیتان نیک ریس قرار می‌دهد!‌

همان‌طور که گفتیم، یکی از مراحل ابتدایی بازی مربوط به حمله SDF به ژنو و مرکز نیروهای متحد می‌شود. پس از حمله ریس و جوخه‌اش از خیابان‌های سوزان ژنو عبور می‌کنند. همه جا آشوب است و شهروندان وحشت‌زده در حالی که ساختمان‌ها می‌سوزند در خیابان‌ها سرگردانند. سفینه‌ها در شهر پرسه می‌زنند و سربازان جانی و قاتل SDF را در شهر پخش می‌کنند. ریس و نیروهایش به همراه یک روبات به نام ایثن شهروندان را به یک مکان امن هدایت می‌کنند و به دنبال نقطه‌ای برای صف‌آرایی کردن در مقابل دشمنان تروریست می‌گردند. این نمایشی بود که اکتیویژن از مرحله موردنظر به ما نشان داد. فضاسازی انجام شده را در نظر بگیرید چرا که در شرح دادن این نمایش برای شما هدفی است.

اینفینیتی وارد هنوز نگفته که بازی در چه سالی اتفاق می‌افتد و می‌توانیم انتظار چه تکنولوژی‌هایی را داشته باشیم و تنها موضوعاتی که می‌توان فهمید، همان چیزهایی هستند که در تریلرها به نمایش گذاشته می‌شوند. در واقع اگر یک نگاه عمیق تر به مراحل به نمایش گذاشته شده از این بازی بیندازیم، می‌فهمیم که اینفینیتی وارد سخت در تلاش است تا حس و حال جنگ کلاسیک را علیرغم فضای علمی-تخیلی بازی به بازیکنان منتقل کند. بله، در Infinite Warfare هم هواپیماها و روبات‌های بدون سرنشین کوچک وجود دارند که در دسته‌های هزارتایی شما و تیمتان را شکار کنند و قطعاً سلاح‌هایی وجود خواهد داشت که دشمنان را در لحظه به طور کامل ذوب کند اما اگر به ریشه‌های آن توجه کنیم، متوجه می‌شویم که به ارمغان آوردن آن حس و حال قدیمی که در Modern Warfare تجلی یافت، در اولویت کاری تیم سازنده این بازی قرار دارد.

maxresdefault

تصویری از نمایش بازی در کنفرانس مطبوعاتی سونی در E3 2016

گیم‌پلی پیوسته و متوازن

گیم‌پلی و سیستم مبارزات و تیراندازی بازی‌های Call of Duty همیشه یک حالت بخصوص و منحصربه‌فرد داشته است که بعد از قسمت نهم این مجموعه کم کم به سمت تکراری شدن رفت. برای معکوس کردن این تکراری شدن، سازنده‌های مختلف این مجموعه تکنیک‌های زیادی به کار گرفته اند. مثلاً‌ در بازی سال ۲۰۱۴ با نام Advanced Warfare شما با مکانیک‌های جدیدی در سیستم مبارزات از جمله پریدن ارتفاع‌های زیاد، حرکت سریع با رانشگر‌های اگزواسکلتون و اسلحه‌های متفاوت و ابزار پیشرفته همراه بودید و Black Ops III این ارتقاء را به کمال خود رساند. حال در نسخه جدید شاهد چه چیزهایی خواهیم بود؟

این موضوع بسیار مهمی در بررسی گیم‌پلی بازی است. Infinite Warfare گیم‌پلی گسترده‌تری نسبت به بازی‌های قبلی ندای وظیفه دارد و به نظر می‌رسد که سازندگان توانسته‌اند بین این گستردگی و شاخه‌های جدید توازن و پیوستگی مثال‌زدنی‌ای بوجود بیاورند. بازی در مکان‌های زیادی شما را به چالش می‌کشد. هم در فضا و با سفینه‌ها درگیر می‌شوید و هم در داخل این سفینه‌ها با سربازان سوار بر آن‌ها مبارزه می‌کنید. از طرفی ایستگاه‌های فضایی قمرهای سیاره‌های منظومه شمسی همگی متفاوت طراحی شده‌اند و می‌دانیم که بعضی از مراحل بازی در خود زمین انجام می‌شوند. این گستردگی فضا که باز هم عنصری برای معدوم کردن المان‌های خطی ندای وظیفه است، به مکانیک‌ها و قابلیت‌های گسترده‌ای هم احتیاج دارد تا توازنی میان محیط و گیم‌پلی و در نهایت داستان ایجاد شود.

در نمایش E3 بازی دیدیم که ریس از نقشه سفینه خود یکی از ناوهای دشمن را انتخاب کرد و سپس Retribution آماده حمله همه جانبه به آن شد. با جنگنده‌های فضایی به سمت این ناو یورش برده شد و در فضای بی‌کران اطراف آن ریس و همرزمانش با جنگنده‌های دشمن مبارزه کردند. یک مسئله جالب که در همین قسمت تریلر دیدیم این بود که ریس خیلی راحت و در وسط فضا از سفینه خود پیاده شد و با قلاب خود را به سطح ناو دشمن رساند. سفینه هم به صورت خودکار به حرکت خود در فضا ادامه داد. در ابتدا فکر می‌کردیم که برای اینکار باید حالت خاصی بوجود بیاید یا در نقاط خاص و پیش فرض می‌توانید از سفینه پیاده شوید اما این‌طور نیست! سازندگان می‌گویند که در طول چنین مراحلی بازیکنان آزادی کامل دارند و می‌توانند هرگونه که می‌خواهند بازی را پیش ببرند و به همرزمان NPC خود دستور دهند. یعنی شما هروقت بخواهید می‌توانید سوار جنگنده خود (با نام Jackal) شوید و هروقت احتیاج بود پیاده ماموریتتان را ادامه دهید. البته فضا هم جای شوخی برداری نیست و مهارت‌های بازیکنان را با نشانه‌گیری دقیق قلاب لباسشان – آن هم وسط درگیری و جنگ با نیروهای دشمن – به چالش می‌کشد.

این نوع حرکت در تمام بازی آزادی بی حد و مرزی به بازیکنان می‌دهد و از همین الان می‌توانیم بگوییم که به عنوان یکی از نکات مثبت بازی در زمان عرضه‌اش در نظر گرفته می‌شود. اما این گستردگی قابلیت‌ها در فضایی به این بزرگی مشکلاتی هم بوجود می‌آورد که در بازی‌های قبلی سری دیدیم. مثلاً روان بودن این مکانیک‌ها (که برای یک بازی شوتر اول شخص بسیار مهم است) برای جلوگیری از کاهش سرعت و شتاب گیم‌پلی باید در راس کار اینفینیتی وارد باشد. یعنی تعداد باگ‌های بازی باید به حدی کم باشد که دیگر آن فاجعه Black Ops III را (بخصوص برروی رایانه‌های شخصی) بوجود نیاورد.

call of duty infinite warfare 6 wm 1200x668

معنای واقعی نبردهای فضایی Star Wars این‌بار در Call of Duty!

بعد از ماموریت ژنو شما کنترل سفینه Retribution را در دست می‌گیرید. این یک ترفیع میدانی برای کاپیتان ریس محسوب می‌شود چرا که بسیار غیرمنتظره و با کشته شدن فرمانده قبلی سفینه اتفاق می‌افتد. یکی از نکاتی که قبل‌تر هم به آن اشاره کردیم این بود که شما در انتخاب مراحل آزادی کامل دارید. یعنی می‌توانید به سراغ اهداف و مراحل اصلی بروید یا حتی وقت خود را صرف تکمیل کردن مراحل فرعی کنید! بله، این‌بار در Infinite Warfare شاهد مراحل فرعی مختلفی خواهیم بود که به شما در طول کمپین اصلی کمک می‌کنند. مثلا با حمله به ایستگاه‌ها و ناوهای دشمن می‌توانید تکنولوژی‌های پیشرفته آن‌ها را بدست آورید و از آن‌ها استفاده کنید.

این نبردهای بین سفینه‌ها در فضا با چالش‌ها و حالت‌های مختلف گیم‌پلی بازی را متنوع می‌کند و شما در شرایطی مثل جاذبه صفر یا تخلیه فشار با دشمنان متحدین رو به رو می‌شوید. Infinite Warfare تقریباً با بکارگیری المان‌های جدید مثل یک بازی نقش‌آفرینی شده است! شما می‌توانید در سفینه Retribution بگردید و با قسمت‌های مختلف و اعضای او تعامل داشته باشید. حتی خود سفینه هم حالت‌های مختلفی دارد. مثلا می‌توانید آن را ارتقا دهید یا حتی اگر آسیب دیده دست به تعمیر آن بزنید که خود شما را با چالش‌های جدید و بخش متفاوتی از گیم‌پلی بازی رو به رو می‌کند. در این سفینه شخصیت‌های مختلفی هستند که هرکدام پس‌زمینه و داستان خود را دارند و بعضی از آن‌ها سال‌ها با ریس و در کنار او خدمت کرده اند.

در کنار این شخصیت‌ها، یک روبات هم در تیم به نام ایثن وجود دارد که برای تبدیل شدن به یک سرباز کامل طراحی شده است. در نهایت می‌توان گفت که Infinite Warfare یک محیط علمی-تخیلی مرده و بی احساس ندارد و می‌خواهد دقیقاً تجربه همان جنگاوری سنتی را در قالب محیط‌‌ های جدید که به سازندگان اجازه بکار گرفتن مکانیک‌ها و گیم‌پلی گسترده بازی را می‌دهند به ارمغان آورد. وقتی این همه جزییات و قابلیت‌های گیم‌پلی را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که چرا اینفینیتی وارد این نوع محیط و زمان را برای بازی خود در نظر گرفته است چرا که مثلاً یک بازی در جنگ جهانی دوم نمی‌توانست از پس این همه عنصر پویا با چنین حجمی پشتیبانی کند.

infnitewarfaremaincharacter

شخصیت اصلی بازی، نیک ریس (Nick Reyes)

چه خبر از بخش چند‌نفره؟

بخش چندنفره Infinite Warfare هم مانند بخش تک‌نفره نوآوری‌های زیادی به دنیای ندای وظیفه می‌آورد. مثلا در نظر بگیرید که نبرد فضایی بازی را در قالب بخش چند نفره تجربه کنید (با همه تفاسیر و موضوعات مطرح شده، هنوز هم یاد استاروارز در ذهنمان زنده می‌شود!) و یا با نقشه‌هایی رو به رو شوید که هردو محیط را در خود جای داده‌اند و شما را در فضای بی‌کران یا در محیط میان فضا و یک ایستگاه فضایی قرار می‌دهند. دیگر چه چیزی بهتر از این گستردگی در یک مچ بخش چندنفره؟ حالت‌های کلی این بخش که در Infinite Warfare بازمی‌گردند رادر اینجا مشاهده می‌کنید:

  • TDM
  • Domination
  • Kill Confirmed
  • CTF
  • Search And Destroy
  • Search And Rescue
  • Free For All
  • Grind
  • Drop Zone
  • Infected
  • Demolition
  • Gun Game
  • Reinforce
  • Uplink

اما در کنار این‌ها، چند مد جدید به بخش چندنفره اضافه می‌شوند که عبارتند از:

  • Defender

در این حالت بازیکنان باید از نقاط خاصی از نقشه فاصله بگیرند. تیم‌ها باید سفینه بدون سرنشین را در اختیار خود داشته باشند و از آن دفاع کنند و آن را نگه دارند. امتیازات با نگه‌داشتن هرچه بیشتر این سفینه بدون سرنشین بدست می‌آید.

  • Frontline

هنوز جزییات زیادی از این مد منتشر نشده است اما فکر می‌کنیم که حالت کلی مبارزات جدید بازی در فضا را به بازیکنان ارائه دهد. Frontline یا خط مقدم احتمالاً مهم‌ترین حالت جدید بخش چندنفره بازی خواهد بود. هنوز اطلاعات زیادی از بخش چندنفره بازی نداریم اما می‌دانیم نوآوری کمپین و بخش تک‌نفره در این قسمت هم پیاده خواهد شد تا علاقه‌مندان به بازی‌های آنلاین تا مدت‌ها از آن مانند بخش چندنفره Modern Warfare لذت ببرند. همچنین شایان ذکر است که بخش چندنفره بر اساس گروه‌های مختلف سربازان مثل Merc (روبات‌های غول‌آسا)، Marksman (تک‌تیرانداز)، FTL (آدمکش)، Styker (پشتیبانی فنی)، Warfighter (جنگجو) و Synaptic (مبارز تن به تن) هستند.

۳۰۵۶۷۷۴ callofdutyinfinitewarfare 4wmcopy

یکی از تصاویر منتشر شده از بازی – فقط من این حس را دارم یا شما هم فکر می‌کنید این شات خیلی آشنا به نظر می‌رسد؟ قبلاً آن را در بازی‌های COD ندیده‌ایم؟!

سلاح‌های بازی با تکامل زیادی روبه‌رو شده اند. بااینکه محیط بازی در آینده دور اتفاق می‌افتد هنوز هم نام آشنای بسیاری از اسلحه‌های Call of Duty کلاسیک را در طول بازی مشاهده می‌کنید. در کنار این سلاح‌های فشنگی و سنتی، اسلحه‌های انرژی که با متمرکز کردن انرژی لیزر کار می‌کنند هم در بازی دیده می‌شود و در تمام دنیای ساخته شده برای Infinite Warfare می‌توانید به دنبال ابزار و تکنولوژی‌های جدید برای مقابله با دشمن‌ها و چالش‌هایی که بازی جلوی روی شما قرار می‌دهد باشید. در طول بازی با صدها اسلحه مختلف مواجه می‌شوید و جالب است که بدانید خودتان هم می‌توانید اسلحه‌های آزمایشی بسازید که قابلیت‌های مختلفی با توجه به ساختار خود دارند. پرک‌های بخصوص این اسلحه‌های آزمایشی آن‌ها را تبدیل به سلاح‌های قدرتمندی می‌کنند که این یکی دیگر از جنبه‌های زیاد گیم‌پلی پروسعت Call of Duty جدید است.

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که در Advanced Warfare هم وجود داشت مربوط به مراحل تیمی می‌شود که با انجام دادن آن به محتوای اختصاصی و مخفی دست پیدا می‌کنید. در بازی چهار تیم JTF Wolverines و Orion Initiatives و Sabre Team 7 و Wraith وجود دارند و هرکدام از این‌ها در عملکرد و قدرت خود متفاوت هستند. اگر از طرفداران سبک شوتر اول شخص هستید دیگر چه چیزی از یک بازی می‌خواهید؟ اینفینیت وارفر اگر به تمام وعده‌های خود به درستی عمل کند می‌تواند تبدیل به یکی از برترین شوترهای این چندسال اخیر شود.

call duty infinite warfare type 2

شخصی‌سازی کم‌نظیری در بازی وجود خواهد داشت که شما را حداقل در بخش چند نفره راضی نگه می‌دارد.

نفرت و موج منفی همگانی وضعیت را سخت می‌کند

بله، همه ما به اندازه خودمان کمی از مجموعه Call of Duty فاصله گرفته‌ایم و نسبت به آن نفرت داریم. چرا؟ آن زمان را بخاطر دارید که ندای وظیفه به عنوان برترین بازی تیراندازی تاریخ انتخاب شد؟ شکوه و قدرت Modern Warfare 2 و ساختارشکنی‌های کم‌نظیر آن را به یاد دارید؟ شخصیت‌های فوق‌العاده و عمیقی چون کاپیتان پرایس یا جان (سوپ) مک‌تاویش را چطور؟ یا گوست افسانه‌ای؟ آیا در Call of Duty های بعدی شخصیت‌هایی مثل ژنرال شپرد، راول منندز، فرنک وودز یا میسون پدر و پسر تکرار می‌شوند؟ وقتی به چند سال اخیر توجه می‌کنیم می‌بینیم که اکتیویژن با شیردوشی این فرنچایز و برخلاف درخواست جامعه طرفداران نه تنها به گذشته و ریشه‌هایش برنمی‌گردد، بلکه هرقسمت جدید از بازی و سال قبلی بدتر عمل می‌کند و بیشتر Call of Duty را زیر سوال می‌برد.

در واقع سال‌هاست که طرفداران از اکتیویژن می‌خواهند که به جنگ جهانی دوم بازگردد. این دقیقاً کاری بود که الکترونیک آرتز با بتلفیلد ۱ انجام داد و در مدت زمانی که این دو بازی معرفی شدند، دیدیم که چقدر موج منفی به سمت اینفینیت وارفر سرازیر شد و در برابرش همه به تحسین بتلفیلد ۱ مشغول شدند. هنوز مشخص نیست که چرا اکتیویژن به چنین محیط و برهه زمانی‌ای علاقه دارد. شاید آن‌ها موفقیت فرنچایزهای بزرگی مثل استاروارز یا استار ترک را می‌بینند و برای همین فکر می‌کنند ژانر علمی-تخیلی و عناصر دنیای مدرن و آینده در میان مخاطبان عام جلب توجه بیشتری می‌کند. اما آن‌ها بهتر است فراموش نکنند که داریم در مورد Call of Duty حرف می‌زنیم! شاید اگر چنین چیزی می‌خواستند بهتر بود مثل الکترونیک آرتز به سراغ دنیای دیگری چون Titanfall می‌رفتند.

هم‌اکنون تریلر معرفی اینفینیت وارفر در لیست منفورترین ویدیوهای یو.تیوب رتبه دوم را به خود اختصاص داده است و هیچ شخصی هم از این موضوع تعجب نمی‌کند! با آن تریلر ابتدایی بینش منفی و بدی نسبت به Infinite Warfare داشتیم اما حالا که با ویژگی‌های متعدد گیم‌پلی و نوآوری‌های تیم اینفینیتی وارد آشنا شده‌ایم و گیم‌پلی بازی را چندبار مشاهده کرده‌ایم، می‌خواهیم با دیدی بازتر به سراغ آن برویم و شاید در این بین حتی توانستیم از آن لذت ببریم. همه این‌ها برمی‌گردد به اینفینیتی وارد! اینکه چطور می‌توانند یک داستان غنی، عمیق و چندلایه‌ای با گیم‌پلی روان و جذاب و دل‌نشین و به طور کل اثری باکیفیت را برای جامعه طرفداران ندای وظیفه گسترش دهند.

اریک هرشبرگ از مدیران اکتیویژن در پاسخ به این واکنش منفی گفت:

دقیقاً برروی همان کاری که قبل از بازخوردها انجام می‌دادیم تمرکز می‌کنیم؛ که ساخت یک بازی فوق‌العاده است.

تریلر دیگری که خیلی بازخورد منفی داشت برای معرفی Black Ops II بود. این بازی اولین باری بود که فرنچایز را به زمان آینده بردیم. و دیدید که این بازی چگونه به یکی از موفق‌ترین بازی‌های تاریخ [حداقل از نظر فروش] تبدیل شد.

Black Ops II در ۲۴ ساعت اول عرضه خود بیش از ۵۰۰ میلیون دلار فروش داشت و ۷.۵ میلیون نسخه از بازی توسط جامعه گیمران جهان خریداری شد. او در ادامه گفت که این واکنش منفی تنها در یو.تیوب بوده است و در دیگر رسانه‌ها و آمار پیش‌خرید بازی خود تاکنون مشکلی نداشته اند. اکتیویژن همیشه می‌تواند از فروش عالی سری ندای وظیفه در بازار مطمئن باشد اما این باعث نمی‌شود که ما به عنوان طرفداران هرسال با یک بازی‌ باکیفیت و درخور این فرنچایز روبه‌رو شویم. تنها می‌توانیم امیدوار باشیم که اینفینیتی وارد به رسم گذشته باری دیگر دست به خلق یک شاهکار نه، ولی حداقل یک بازی خیلی خوب می‌زند.

cod infinite warfare mp frost 2 wm

اسباب‌بازی‌های جدید و پیشرفته سربازانی که با ندای وظیفه به میدان جنگ فرستاده شده‌اند

جان اسنو، ببخشید… کیت هرینگتون! ستاره جدید ندای وظیفه

وقتی Infinite Warfare معرفی شد، طولی نکشید که فهمیدیم کیت هرینگتون که برای نقش محوری جان اسنو در سریال Game of Thrones یا بازی تاج و تخت شناخته می‌شود قرار است به عنوان شخصیت منفی این بازی حضور پیدا کند؛ درست مانند کوین اسپیسی افسانه‌ای که در بازی سال ۲۰۱۴ یعنی Advanced Warfare آدم بده‌ی داستان شد! بااینکه به هیچ‌وجه نمی‌خواهیم بازی استثنایی کیت هرینگتون (و لهجه بامزه او) را زیر سوال ببریم، باید در نظر داشت که این بازیگر چگونه می‌تواند نقش شخصیت منفی و سردسته سرکش‌های SDF را به صورت دیجیتالی به تصویر بکشد.

کیت هرینگتون در یکی از مصاحبه‌های خود در مورد بازی کردن این شخصیت صحبت کرد و گفت چرا این پروژه را پذیرفته است. (البته قصد بدی ندارم اما همه می‌دانیم که او فقط و فقط برای یک دلیل این کار را قبول کرده است… با تشکر از برادر اکتیویژن و حساب بانکی‌اش!) هرینگتون قرار است به عنوان دریاسالار سلن کوچ (Salen Kotch) کار را برای قهرمانان این بازی سخت کند! او در مصاحبه‌اش اظهار داشت که هیچ‌وقت فکر نمی‌کرد در Call of Duty حضور داشته باشد:

من خودم خیلی به چیزهایی که در فضا هستند علاقه دارم و اینکه این بازی هم در فضا اتفاق می‌افتد قدم خیلی جالبی است. چیزی که برای آن هیجان زده شدم این بود که قرار است نقش شخصیت منفی و شرور را بازی کنم؛ من تابه‌حال نقش شخصیت منفی بازی نکرده بودم.

نظر من در مورد دریاسالار کوچ این است که مانند یک دیکتاتور رفتار می‌کند. او یک فرمانده مهاجم است. او شخصی است که می‌خواهد کل نژاد انسان‌ها را کنترل کند و فکر می‌کند که اینکار حق اوست. او از مرگ نمی‌ترسد و همین باعث می‌شود که به شدت خوفناک شود. او روانی است. و بازی کردن نقش او برای من خیلی جذاب بود.

البته جان اسنوی… یعنی همان کیت هرینگتونِ عزیز، این چیزی که شما تعریف کردی به طور خلاصه تمام شخصیت‌های منفی مجموعه Call of Duty تاکنون بوده‌اند. اما به هرحال امیدواریم که کیت هرینگتون بااستعداد بتواند رنگ و لعاب منحصربه‌فردی به این دریاسالار خشمگین و بی‌اعصاب ببخشد.

call of duty infinite warfare rogue asteroid

Infinite Warfare محیط‌های متنوع و نوآورانه زیادی دارد. دیگر در میان ساختمان‌ها یا میدان‌های نبرد زمین مشغول به مبارزه نخواهید بود بلکه در بین فضا و سطح سیاره‌ها و قمرهای آن‌ها به نبرد کیت هرینگتون و دوستانش می‌روید!

بالاخره دیگر خبری از نسخه‌های اکس‌باکس ۳۶۰ و پلی‌استیشن ۳ نخواهد بود 

وقتی بازی معرفی شد، یکی از اولین سوالات طرفداران این بود که آیا برای کنسول‌های نسل هفتم عرضه خواهد شد یا خیر. یکی از آن‌ها از سازندگان بازی این سوال را در توییتر پرسید که آیا Infinite Warfare برای پلی‌استیشن ۳ عرضه می‌شود؟ یکی از سازندگان گفت که نسخه پلی‌استیشن ۳ در کار نخواهد بود. پس می‌توانیم تصور کنیم که برای اکس‌باکس ۳۶۰ هم منتشر نخواهد شد.

درسال ۲۰۱۵ بازی Black Ops III برای کنسول‌های نسل هفتم منتشر شد اما تنها شامل بخش چندنفره می‌شد. این موضوع جنجال زیادی در رسانه راه انداخت و اکتیویژن بالاخره امسال فهمیده‌است که باید مانند دیگر سازندگان و ناشران نسل هفتم را رها کند و تمرکز خود را برروی نسل هشتم بگذارد. شاید اگر اینکار را با بلک آپس ۳ انجام نمی‌دادند، نسخه رایانه‌های شخصی کمی برای بازیکنان قابل بازی می‌شد!

Infinite Warfare شروع سری جدیدی خواهد بود

اینفینیتی وارد در نظر دارد که این زیرمجموعه جدید را تبدیل به یک سری تمام عیار کند. یعنی اگر سه سال بعد با نام Infinite Warfare 2 مواجه شدید، تعجب نکنید! البته این شرکت گفته بود که مجموعه Ghosts را هم ادامه می‌دهد اما با توجه به بازخورد منفی آن بازی، باید اول ببینیم که Infinite Warfare موفق می‌شود یا خیر. اینفینیتی وارد چند سال پیش سه نسخه از Modern Warfare ساخت (که هر سه با ستایش منتقدین و طرفداران مواجه شدند) و Treyarch هم مسئولیت گسترش Black Ops را بر عهده گرفت. حال که هردو این مجموعه‌ها تمام شده‌اند، نباید تعجب کنیم که هردو این سازنده‌ها به دنبال ساخت یک مجموعه جدید باشند.

شاید سال آینده Advanced Warfare 2 معرفی شود و سال بعد از آن اولین نسخه از مجموعه جدید Treyarch را ببینیم. تیلر کوروساکی، کارگردان بخش داستانی، که در سال ۲۰۱۴ از استودیو ناتی داگ به اینفینیتی وارد آمد در یکی از مصاحبه‌های خود گفت که از داستان Ghosts لذت نبرده است و می‌خواهد داستان جدیدی برای ورودش به مجموعه Call of Duty تعریف کند و به تصویر بکشد. که این موضوع در ادامه تبدیل به بازی‌ای شد که تا دو ماه دیگر عرضه می‌شود! او گفته است:

ما می‌خواهیم زیرمجموعه جدید خود را در درخت Call of Duty بسازیم. و دنیایی که هم‌اکنون می‌سازیم مسلماً از چندین بازی پشتیبانی می‌کند. ما در حال پردازش یک دنیای غنی هستیم و هنوز به استفاده از پتانسیل کامل آن حتی نزدیک هم نشده‌ایم.

نمی‌دانم از این جملات آقای کوروساکی خوشحال باشم یا متعجب! یعنی اگر این بازی موفق شود حالا حالاها باید منظومه شمسی و ناوگان و جنگ در فضا و به طور کلی این دنیای علمی-تخیلی را تحمل کنید.

۳۰۵۶۷۷۸ codmwremastered crewexpendable 1 wmcopy

اکتیویژن این نسخه ریمستر شده را با بازی منتشر می‌کند تا اگر از خود بازی اصلی خوشتان نیامد، حداقل دلتان خوش باشد که یکی از بهترین شوترهای تاریخ را به صورت ریمستر شده دارید که شما را مشغول کند!

جنگاوری نوین ریمستر می‌شود! (بالاخره!)

دیگر خیلی سخت است که یک بازی نسل هفتمی پیدا کنید که برای نسل هشتم ریمستر نشده باشد! دیگر زمانش بود که اکتیویژن به جلو بیاید و موفق‌ترین مجموعه خود از بازی‌های Call of Duty را برای کنسول‌های نسل هشتمی منتشر کند. Call of Duty 4: Modern Warfare Remastered قرار است بهبودهای زیادی در گیم‌پلی داشته باشد و گرافیک بازی را به حد قابل‌توجهی افزایش دهد. البته شما نمی‌توانید این بازی را به صورت جدا تهیه کنید اما اگر از واقعا نسبت به آن هیجان زده هستید، با پرداخت ۲۰ دلار بیشتر (نسخه ویژه Infinite Warfare که ۸۰ دلار است) باری دیگر با ماجراهای خود را با کاپیتان پرایس افسانه‌ای مرور می‌کنید.

به نظر می‌آید که بازی چهارم به صورت کامل دوباره پولیش شده باشد. اینفینیتی وارد ادعا می‌کند که تک تک پیکسل‌های آن را تغییر داده‌اند. مدیر اکتیویژن آقای اریک هیرشبرگ گفت که با توجه به شهرت اولین Modern Warfare آن‌ها باید دقت و زمان زیادی برای ساخت این نسخه ریمستر به خرج می‌دادند:

این بزرگ‌ترین و باارزش‌ترین محتوای اضافی ما است. ما نسخه‌های کلکسیونر باارزشی داشته‌ایم که بازخورد خوبی هم از آن‌ها دریافت کرده‌ایم اما این دیگر جای آیتم‌ها و لوازم واقعی گذشته مثل دوربین دید در شب را می‌گیرد؛ این بار قرار است یک بازی کاملاً ریمستر شده از یکی از بزرگ‌ترین عناوین تاریخ را برای شما آماده کنیم.

وقتی بحث بازی Call of Duty 4 باشد قضیه آسان نیست؛ این بازی خیلی بزرگی بود. باید تمامی پیکسل‌ها را عوض کنیم [و آن را کاملاً تغییر دهیم] و این کاری است که تیم سازنده ما انجام داده.

نسخه کلکسیونر Call of Dutyهای قبلی معمولاً شامل ابزار نظامی برای اتاق مخصوص بازی‌های ویدیویی و اکشن‌فیگرهای شما می‌شدند اما این بار قرار است بجای این آیتم‌ها یک بازی کامل دریافت کنید!

call duty infinite warfare

فعلا با دیدی مثبت به این بازی نگاه می‌کنیم

نظر نهایی

اکتیویژن خیلی لج‌باز است. چرا خواسته طرفداران را برآورده نمی‌کنید و به سراغ محیط‌ های کلاسیک و قدیمی نمی‌روید؟ Infinite Warfare گستردگی زیادی دارد و در جهتی قدم گذاشته که هیچ‌کدام از بازی‌های ندای وظیفه حتی فکر آن را هم نکرده بودند. اما آیا این گستردگی می‌تواند بازی را در برابر نظرات منفی فعلی هواداران نجات دهد؟ معیارهای متفاوتی برای بررسی و تحلیل این بازی هستند که فعلاً نمی‌توانیم در مورد آن‌ها نظر دهیم. آیا کشش و جذابیت گیم‌پلی به اندازه‌ای خواهد بود که مثل بازی‌های قدیمی گیمرها را برای دوباره یا سه‌باره بازی کردن به کنسول یا دستگاه خود بازگرداند؟ داستان بازی چطور؟ می‌توانیم انتظار عمق داستانی و شخصیت‌پردازی بازی‌های قدیمی را داشته باشیم؟ یا حتی موسیقی‌های دلنشین و فوق‌العاده بازی‌های قدیمی (مثل همین سری Modern Warfare) که برای همیشه در ذهنمان حک شده اند. در ۴ نوامبر (۱۴ آبان) که این بازی برای پلی استیشن ۴، اکس‌باکس‌وان و رایانه‌های شخصی منتشر می‌شود پاسخ تمامی این سوال‌هایمان را بدست می‌آوریم. این آخرین فرصت اکتیویژن است.

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

جنگ جهانی دوم در قرنی دیگر – پیش‌نمایش Call of Duty: Infinite Warfare - گیمفا
جنگ جهانی دوم در قرنی دیگر – پیش‌نمایش Call of Duty: Infinite Warfare - گیمفا
جنگ جهانی دوم در قرنی دیگر – پیش‌نمایش Call of Duty: Infinite Warfare - گیمفا
جنگ جهانی دوم در قرنی دیگر – پیش‌نمایش Call of Duty: Infinite Warfare - گیمفا
جنگ جهانی دوم در قرنی دیگر – پیش‌نمایش Call of Duty: Infinite Warfare - گیمفا
جنگ جهانی دوم در قرنی دیگر – پیش‌نمایش Call of Duty: Infinite Warfare - گیمفا
جنگ جهانی دوم در قرنی دیگر – پیش‌نمایش Call of Duty: Infinite Warfare - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • جنگ در فضا واقعا ایده جاه طلبانه ای هستش. بالاخره باید ریسک کرد و وارد دنیای جدیدی شد. امیدوارم یه شاهکار بشه اگه نشه ناراخت میشم

  • NirSaN21 گفت:

    اول از همه سلام ب همه گیمفایی ها و عید رو ب همه تبریک میگم
    من خودم شخصا با نسخه های قدیمیش خیلی حال کردم درسته این نسخه های اخیر یکم دارای نوامری هستن و ب مزاج همه خوش نمیاد ولی ب عنوان ی طرفدار قدیمی ارزوی موفقیت میکنم برای این بازی و مبارک طرفدارای تیزش 😉 😉 😀 :-*

  • Reyes SH گفت:

    انشالله این بازی لقب THE BIG SURPRISE OF 2016 رو میگیره و به تمام اون افرادی که به تریلر اولیش دیسلایک دادن میفهمونه قضاوت عجولانه کار درستی نیست. 😎

  • mahdi m77 گفت:

    نمیدونم چرا یه حس خوبی نسبت به این نسخه دارم ?:-) 😐

  • Hamid1376 گفت:

    من ک طرفش نمیرم،تنها مشکلم نبرد هواییش هس،ارتباط باهاش برقرار نمیکنم 🙁

  • INJURED گفت:

    کالاف دیوتی داره از ریشه ی خودش فاصله میگیره
    از جنگ های پیشرفته به بعد ارزش بازی کردنش اومده پایین.
    نظر من بر اینه

  • MahdiLGMMP گفت:

    کا لاف مثل انچارد یا دارک سولز باید در اوج تموم میشد الان به یه عنوان یا بهتر بگم یه عادت تبدیل شده باری گیمر ها که فقط بازی کنن هر سال حیف شد یادمه کالاف ۴ اومده بود همه جا صحبت میکردن نام کالاف دیوتی عجب ابهتی داشت حیف شد 😕 😥 :struggle:

  • hossian گفت:

    هنوز انسان ها با فیلم های فضایی ارتباط برقرار نمیکنند چه برسه یا بازی های فضایی چون میدونیم تماما تخیلی هستن . به نظرم این سری بتلفیلد ۱ خیلی بالاتر از Cal of duty است.
    فضایی آخه یعنی چییییییییییی …….

  • هرچی باشه از bo3 بهتره.
    کاشکی مثل AW بشه حداقل چون این چندسال از همه بهتر بوده.

  • heropersia گفت:

    سازندگانی ک اولین تجربه بازی ساختنشون ghost بود مطمئنم این یکی هم گلی به سر نمیزنه……..

    • Reyes SH گفت:

      اولا که اولین تجربشون برای اون عده ای که مد نظرتونه مدرن ۳ بود که البته با کمک اسلج همر ساخته شد اما دلایل شکست گوست :
      ۱- میان نسلی بودن بازی و در نتیجه مجبور به بهینه سازی بازی برای ۵ پلتفرم مختلف
      ۲- دوساله بودن ساخت بازی.
      و….
      اما حالا دلایل امیدواری به IW که مثل گوست نشه:
      ۱- ۳ ساله شدن ساخت بازی
      ۲- بهینه سازی بر روی ۳ پلتفرم
      ۳- اومدن ۲ شخص بزرگ از نا.تی داگ به خصوص تیلور کوروساکی که یکی از اولین افراد استخدام شده در نات.ی داگ بود
      ۴- اومدن یکی از کارگردانای Rise Of The Tomb Raider یعنی بریان هورتون.
      ۵- تجربه به دست آمده از گوست.

    • red dot sight گفت:

      اقا گوست شکست خورد ولی خیلی هم بد وتکراری نبود حداقل ایده های خیلی خوبی داشت
      مثالاً
      ۱-اولین شوتری بود که دور دوربین اسنایپر هاش بجای اینکه سیاه باشه تار بود(چیزی که تازه تو بتل ۱ دیدیم)و بعد از اون بقیه هم از این ایده استفاده کردن
      ۲-نایف کردن یا همون کشتن دشمن با چاقو توی گوست از همه ی کالاف ها (حتی کالاف های بعد از اون)طبیعی تر بود
      ۳-اولین کالافی بود که وقتی از رویه مانعی میپریدی دستتو نشون میداد
      ۴-اولین کالافی بود که یه قابلیت جالب اورد که اگر موقع دویدن دکمه ی نشستن رو بزنید روی زمین سر میخورید که این قابلیت در کالاف های بعدی (حتی بلک اپس ۳ که خودش توی بلک اپس۲ یه قابلیت دیگه داشت)تکرار شد
      ۵-اولین کالافی بود که میشد تو نقشه تغییراتی هرچند محدود ایجاد کرد مثل خراب کردن قسمت های مخصوصی از نقشه.و..
      ۶-نارنجک هاش هم انواع شون زیاد تر شده بود هم طریقه ی پرتاب کردنشون(مثالا یه نارنجک فلش بنگ رو اگه ۴ثانیه میگرفتید و پرت میکردید بجای یک بار چهار بار میترکید)
      ۷-اسکور استریک های جدیدی مثل اوردن سگ داشتو..
      و در اخر به نظر من دلایل شکست گوست(در بخش چند نفره)تفنگ های بسیار کم و صداگذاری بسیار ضعیف بود

  • monsef گفت:

    کالافای جدید برنامه کودک ان
    اقا بازی اینده بساز ولی یکی نه اصن دوتا
    بازیشو با توجه به مقاله خوب ساختن ولی هیچی برام شیرین تر از نبرد واقعی نیست
    البته از تجربه کالاف۱۱ واقعا لذت بردم ولی این اایدده تخیلی نباید تکرار میشد

    • فرشاد گفت:

      موافقم فقط نبرد واقعی و نفس گیر باید برای کشتن و همینطور زنده موندن خودت تلاش کنی نه اینکه با چهار تا روبات و اسکیل و آیتم بدون اینکه کوچک ترین خطری تهدیدت کنه دشمن رو بکشی صحنه مرحله اسنایپری مک میلان و پرایس آدم نفسش بند میاد تو استتار هستی یهو یه تانک و با چندتا آدم دقیقا از فاصله ۳۰ سانتی متری تو رد میشن یا صحنه برفی قسمت دوم مدرن وارفر که با کاپیتان سوپ شروع میشه همینطور آخرش که چاقو از قفسه سینه خودت بیرون میکشی اون شپرد بی شرف رو حیف جاش نیست وگرنه بازم فحش میدادم باز یادم اومد اعصابم ریخت بهم میزنی میکشی

    • الان رچت اند کلنک هم تخیلى نو منز اسکاى هم تخیلى هیلو و گیرز و تایتان فال هم تخیلى .. خود من شاید اصلا این بازى و بازى نکنم !ولى دوستان یه جورى مى گن تخیلى انگار مثلا بازى ها با واقعیت هیچ فرقى نداره!!

      • Clicker گفت:

        دقیقا مثل اینکه بعضی ها نمیدونند ذات گیم با تخیل گره خورده اگه بخوایم اینطور حساب کنیم تمام بازی ها تخیلی اند چون وقتی تیر میخوری درجا نمیمیری فقط یکم جونت کم میشه بعدم دوباره خوب میشه یا اصلا کسی تا حالا توی زندگیش زامبی دیده.پس کجای زامبی واقعیه؟این که کالاف از ریشه هاش دور شده یه بحثه تخیلی شدنش یه چیز دیگه.این که بعضی ها میگن از ریشه دور شده قبوله ولی تخیل همیشه بوده و خیلی از وسایلی که هممون بدونش میمیریم ابتدا تخیل بودن.شاید یه روز واقعا توی آینده این چیزا رو ببینیم. تکنولوژی زود پیشرفت میکنه.اونوقت یه نفر از آینده اگر این پیاما رو ببینه میگه اینا رو ببین هیچی نمیدونن.

  • FireLion گفت:

    زود باشید بتل فن ها بیاید دوباره یه پست در مورد کالاف زدن بیاید و کلی بد بگید ما که عادت کردیم هرجا پست کالاف هست معرکه بتل فن ها هم باشه
    ممنون بابت مقاله

    • فرشاد گفت:

      داداش ناموسا کالافی دیگه نمونده بگو استار وارز قشنگ تره من خودم فن کالاف بودم ولی بعد از نمایش بتل ۱ و تست بتا کلا نظرم عوض شد و به این سری گرایش پیدا کردم اگه از اولین نسخه کالاف با این سری باشی به حرفم میرسی تنها دلیل خرید این نسخه رو بخاطر مدرن وارفر ریمستر هست همین و بس

  • safir گفت:

    فقط میتونم بگم ی بازی تمام بچه گانه .

    ولی cod 4 در کلام واقعی ابهت و شکوه یک بازی خوش ساخت . انشالله که در بازی تغییرات بیخودی ندن حتی صدای تفنگ ها حتی جای یونیفورم سربازها . چون تک تکشون رو حساب کتاب بود. حتی زمپلا هم به این موضوع اشاره کرد

    و از قول نویسنده محترم که فعلاً با دید مثبت به بازی نگاه میکنیم .
    جواب من این است . خیر مجبور نیستیم .

  • فرشاد گفت:

    آقای استادی ممنون از مقاله خوبتون با تمام تفاسیر و توضیحاتی که درباره این نسخه از کالاف داد و اون اول مقاله که به شاخ و شونه کشیدن فن های کالاف در زمان مدرن وارفر اشاره کردید همش درسته ولی خوب طی این چند سال خودتون هم گفتید از نسخه ۹ به بعد این بازی نه تنها افول کرد حالا گرافیک به کنار از نظر گیم پلی و داستان و محیط کلا به فنا رفت سری مدرن وارفر جدا از جنگ با سلاح های فعلی موجود و کارگردانی خالقان این سری اقایان وست و زامپلا که دیگه حضور ندارن و اون تیم کارکشته اینفینیتی وارد رو هم با خودشون بردن داستان بسیار قوی و احساسی داشت که بازیکن رو درگیر خودش میکرد و یجورایی حس همزاد پنداری ( حداقل من اینجوری بودم ) به بازیکن دست می داد و جلوه های ویژه و صحنه های زد و خورد شدیدی که بین شخصیت ها بود کاری کرد سه گانه مدرن وارفر تا ابدیت در ذهن ها بمونه هنوز که هنوزه مرگ سوپ ، روچ ، گوست و یوری از ذهن خیلی از بازیکن ها پاک نشده و خیلی ها من جمله خود بنده خواهان بازگشت به جنگ های جهانی هستن فکر میکنم بعد این وقفه و استراحت تقریبا ۱۰ ساله ای باعث دوری از جنگ جهانی دوم بود بهتره که این سری به همون دوران برگرده به امید اون روز و اینم بگم این نسخه هر چقدر خوب و عالی از آب دربیاد من یکی از جنگ های تخیلی و فضایی کلا خوشم نمیاد مگر سری دد اسپیس که اون اصن کلا همه چیش متفاوته

  • god of war گفت:

    کال اف. بتل
    Infinite . dice
    من خیلی دوست دارم بدونم چرا اینقدر زود گرشته رو فراموش می کنیم
    درسته در اخرین رقابت این دو شرکت بتلفیلد ۴ کاملا گاست رو مغلوب کرد
    حرفی هم توش نیست
    ولی من از گیمر های حرفه ایی خواهش دارم
    زمان بتلفیلد ۳ و کال اف دیوتی مدرن وارفر ۳ رو بیاد بیارید
    یادتونه بتلفیلد مثل یه صخره ی تو خالی بود و به قیر از گرافیک هیچ چیز دیگه ایی نداشت؟؟>
    من اون سال ها معنای واقعیی اکشن و هیجان رو درک کردم
    احساساتی که کاپبیتان پرایس تو من گراشت عالی بود
    ولی در عوض وقتی بتلو بازی کردم
    حالم از هر چی اکشن اول شخص بود به هم خورد
    من این رو یاد اوری کردم که بگم
    دایس همون دایسه و Infinite همون Infinite هست
    این رقابت فوقالاده خواهد شد
    من طرفتار Infinite هستم چون واقعا طمع اکشن اول شخص رو بهم چشوند
    ولی اگه بخواد دوباره سوتی های سری قبل رو تکرار کنه
    دیگه ازش نا امید می شم

    • Tommy Angelo گفت:

      داداش اون زمان دیگه مرد!یعنی کالاف اگه بخوایم واقع بین باشیم از MW3 شروع به افت کرد و هنوز هم متاسفانه داره افت میکنه و باید ببینم با این نسخه جدید ایا میشه جلوی افتش گرفته شه که من زیاد خوشبین نیستم متاسفانه

      • .gentelman. گفت:

        کالاف اخرین نسخش متاش شد ۸۱ در همین حال با اینکه بتلفیلد اخرین نسخش متاش شد ۷۳ و همچنین یکی از عنوان انحصاری سونی یعنی کیلزان هم متاش شد ۷۴ و همچنین یکی از Fps های فوق العاده دنیا یعنی هیلو رسیده به ۸۴ اگه به قول شما کالاف افت کرده پس اسم کاری که این ای پی ها کردن چیه؟با توجه به این روی عنوان های انحصاری خیلی خیلی بیشتر کار میکنن
        من که خیلی راضیم بازی مورد علاقم بعد از ۱۳ تا نسخه در حد عنوان های انحصاری و حتی بیشتر متا کسب کرده

  • استاد عجب مقاله پر پیمونی بود! 😯 😯 به همه ی جوانب بازی پرداختید.
    میتونم بگم فقط امیدوارم که خوب از آب در بیاد و بتونه حداقل با کم باگ بودنش و وسیع تر شدن محیط بازی و گیم پلی برگ برنده ای داشته باشه

  • هرکسی گفت:

    سلام
    خب من سبکه بتلفیلد بیشتر دوست دارم وبابتاش خیلی حال کردم
    اما قبول کنین این سبکم طرفدارایه خودش داره!
    خیلی خوبه که ماهم جنگ جهانی قدیم داریم وهم جدید
    بدم نمیاد این نسخه تجربه کنم به نظرم موفقیت خوبی بدست میاره :yes:

  • White_Wolf302 گفت:

    اسپم:
    آقا میخوام یه داستانی براتون تعریف کنم که پریروز واسم اتفاق افتاد.رفتم بازی بخرم(injustice چون بازی نکرده بودم و میگفتن شبیه کمبات هست منم عاشق کمبات)
    رفتم دیدم روی بازی نوشته injustice heroes among us! 😐 😐
    به فروشنده گفتم اسمشو اشتباه زدن اون هم گفت نه اسم اصلیش همینه :laugh: :laugh:
    با خودم گفتم مشکلی نداره اسمش مهم نیست.اومدم خونه نصبش کردم.
    بعد دیدم نخیر فعالیت های انسان دوستانه ی شرکتی که بازی رو پخش کرده(م.د.ر.ن) خیلی گسترده تر از این حرفاست!
    تمام شخصیت های زن رو حذف کرده بودن!بعد گفتم ای بازم اشکال نداره کی دنبال شخصیت زنه.بعد میخواستم برم توی بخش داستانی بازی،دیدم اون رو هم حذف کردن :party: :party:
    بخش تمرین با سینگل فایت(مبارزه با کامپیوتر رو گذاشته بودن)
    میخواستم از همین جا از برادران شرکت م.د.ر.ن تشکر بکنم که همیشه به فکر ما هستند
    ببخشید بابت اسپم :kissing: :kissing:

  • awmin گفت:

    کالاف از همون MW3 واسم تموم شد …. (بحث را احساسی میکند 😀 )

  • من که خیلی به این کالاف امید دارم
    هم سینگل خوب هم مالتی عالی دیگه چی می‌خواهید؟
    بین بتل و این (به خاطر بخش داستانیش) این رو انتخاب میکنم
    تریلرش که عالی بود (دومیه) البته تریلر ها همیشه خوب اند
    دوستان بتل فن هر کاری هم بکنیم (منم یکی از فن های مالتی بتل ام) باز هم کالاف کمپین بهتری داره داشته و خواهد داشت
    مالتی کالاف ۴که عالی بود ببینیم این چکار میکنه
    البته ما که کرکی میزنیم مالتیش هم تو سرور کرکی بازی میکنیم :laugh: :laugh:

  • به شدت منتظر روز انتشار این بازی هستم.
    ممنون بابت پیش نمایش.

  • ItsMeGorilla گفت:

    به نظر من دلیل اینکه امسال کالاف موفق نمیشه اینه که معمولا بیشتر بازی هایی که طی این چند سال اخیر عرضه شدند بیشتر در زمان اینده بودن.برای همین نیاز به یک بازی بود تا حال و هوای مدرن یا قدیمی رو به بازیکن ها بده که بتل اومد امسال اینکارو کرد :soldier: :soldier: .(نظر شخصی بنده)

  • MS GAMER گفت:

    امیدوارم بازی خوب و جذابی باشه،مدت هاست در انتظار یه کالاف دیوتیه عالی و شاهکار هستم واقعا بعد از بلک اوپس یک هیچ کالافی نتونست کامل منو ارضا کنه

  • MOBINGAMER گفت:

    واقعا بازی فوق العاده ای هست.
    در مورد مقاله هم که عالی هست. و بی نقص

  • CPJE گفت:

    بخش چند نفرش خیلی جالب بنظر می‌رسه

  • PC and PS4 گفت:

    سلام
    بازی خوبی میشه البته در سبک خودش
    ولی کسایی که جنگ های فضایی دوست ندارن
    برن سراغ شوتر های دیگه
    این عنوان هم موفق بشه انشاءالله

    .
    .
    ببینیم بقیه شوتر ها چیکار میکنن
    ….
    انشاءالله خیر باشه :jump:

  • ARZIO گفت:

    مقاله خوبی بود…نکات خوبی رو درباره infinite warfare گفتی…ولی وقتی به کالاف های قدیمی مثل سری mw یا bo1 و پرایس و سوپ و بقیه فکر میکنم میبینم این نسخه در مقابل اونا هیچی نیست و دوباره حس تنفرم زنده میشه ایکاش کالاف برمیگشت به همون گذشته…

  • joule2016 گفت:

    اولش وقتی معرفی شد اصلا بهش امیدوار نبودم ولی وقتی بخش چند نفره و زامبی و گیم پلی رو دیدم شگفت زده شدم و الان بش امیدوارم.

  • HBO گفت:

    به نظر من که از ریشه هاش دور شده. فقط نسخه های مدرن وار فارش عالی بودن. بقیه نسخه ها هیچ شباهتی به کال اف نداشتن.

    • matin.gamer گفت:

      چی میگی عزیز من؟؟؟؟؟؟
      بلک اپس ۱ و ۲ (۳ ضعیف بود)
      Advance Warfare
      Call of duty 2 . 3 .5(که هر سه این ها جز بهترین بازی ها با محوریت جنگ جهانی دومن)
      از کل سری کال آو دیوتی فقط ghosts و black ops 3 بازی های قابل قبولی نبودن.
      کال آو دیوتی تو modern warfare خلاصه نمیشه.

  • oldgamer-1990 گفت:

    شکستش خیلی براش گرون تموم میشه متاش زیر ۶۰

  • Mohammad361 گفت:

    به نظر شما لباس شخصیت هاش ی کم شبیه تایتان فال نیست؟

  • shah360xbox گفت:

    شک ندارم از بتلفیلد خیلی خیلی بهتر میشه
    بازی یعنی این
    یعنی بتونی کارهایی انجام بدی که تو حقیقت شاید نتونی انجامشون بدی
    یا حداقل تو این زمان

  • mj گفت:

    متاسفم واسه اکتی که داره با این کارش cod رو نابود میکنه

  • من به شخصه به بازی های شبیه ساز بیشتر علاقه دارم واسه همینم اکثرا به سمت battlefield رفتم.تا جایی هم که تونستم cod رو تجربه کردم چون حال و هوای خاصی داره.
    به امید موفقیت هردو :yes:

  • PC_Gamer گفت:

    خخخ همین گیمفا نبود چند ماه پیش یه مقاله منتشر کرد که
    کالاف چرت شده دیگه دوران کالاف تموم شده از این حرفها .. میگفتین
    بعدش با اعتراض ما مقاله رو به طور کامل حذف کردین :footmouth:
    خندم بیشتر از اینجاست که همون موقع گفتم شما الان دارین کالافو تخریب میکنید اما وقتی کالاف موافق شد چی دارین بگین حتما یه مقاله دیگه منتشر میکنید ایندفعه از کالاف جدید تعریف میکنید :pray: :worship: :pray:
    دقیقا حرف من شد :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    • کدوم مقاله عزیز؟!‌ این پیش نمایش کاملا بی طرف نوشته شده و همه نکات مثبت و منفی بازی رو (تا حد امکان بدون هیچ تحلیلی) نوشته… کسی از بازی تعریف نکرد! فقط گفتیم میتونیم یک فرصت دیگه بهش بدیم

      • PC_Gamer گفت:

        اقای استادی اون مقاله رو شما حذف کردین من الان از کجا اون مقاله رو پیدا کنم
        اون مقاله بعد از اولین تریلر کالاف که تو ی.و.تیوب دنیایی منفی خورد منتشر کردین که ظرف چند روزم حذفش کردین
        من نگفتم این مقاله بده خوب و بی طرفانه نوشته شده بود که واقعا خوشم اومد :yes: :yes: :yes:
        عجیبه چی شد اقا بابایی نظر منو حذف نکرد فکر کنم الان ببینه بلافاصله حذف کنه خخخ :rotfl:

  • PC and PS4 گفت:

    آقای shah360xbox
    خودت شروع کردی!!!!
    اتفاقا بتلفید خیلی بهتر میشه چون طرفدار های جنگ جهانی از جنگ های فضایی بیشتر هستند و گیمر های بیشتری جذب میشن
    بعدشم
    مگه شما پیشگو هستی از کجا میدونی بهتر میشه ها!!!!!!!
    از آینده اومدی؟!؟؟!؟؟؟؟
    پس علکی پیش گویی نکن
    هر دوتاشون مساوی هستند
    هر دوتاشون شوتر فوق‌العاده هستند
    پس فرق نزار بینشون!!!!!!!

  • shah360xbox گفت:

    گیمر خوب SEYED
    معلومه که دعوا نداره.
    بعضی از گیمرها که من اسم اونا این نمیدونم . فقط کارشون تخریب بازی های دیگه هست
    بابا جان خوشت نمیاد بازی نکن.بحث های الکی وتعصبی دیگه چیه
    من بجرات میگم ۱۵ ساله دارم گیم به طور حرفه ای بازی میکنم و در این مدت بحث الکی باکسی نداشتم
    یکی PS4 دوست داره و دیگری XBOX

  • matin.gamer گفت:

    به نظر من مشکلی که گریبان گیر call of duty شده،رفتنش به آینده نیست.
    مشکل اصلی عدم تلاش اکتیویژن برای ارائه یه بازی خوب بود و اصلا تمرکز کافی روی عناصر مختلف بازی نداشتن.
    این مشکل رو من توی ghosts و black ops 3 دیدم.
    مخصوصا بلک اپس ۳ که مزخرف ترین بازی سری کال آو دیوتی(حداقل از نظر بخش تک نفره) بود و دقیقا میشه این بازی رو از نظر بدنام کردن یه فرنچایز با metal gear solid V the phantom pain مقایسه کرد.

  • RAZIEL گفت:

    تا بازی نیاد و تجربش نکنیم نمیشه گفت خوب نیست

جنگ جهانی دوم در قرنی دیگر – پیش‌نمایش Call of Duty: Infinite Warfare - گیمفا