طریقت سامورایی مرگ است… | پیش نمایش بازی Nioh
آنجا که میان مردن و زنده ماندن دودل باشی، بی درنگ مرگ را برگزین؛ طریقت سامورایی مرگ است. این یکی از آموزه ها و باورهای اصیل و بنیادی سامورایی هاست. آموزه ای که تنها با یک جمله، واقعیت یک گروه را بازگو می کند. سامورایی ها جنگجویانی قدرتمند و با ابهت و البته مرگ طلب بوده و هستند که در راه باور و اعتقاد خود به شیرینی و با رغبت خود را به آغوش مرگ می سپارند. یکی از دلایل قدرت بسیار زیاد آن ها نیز در همین باور نهفته است. کسی که دست از جان شسته است بسیار در مبارزه ترسناک تر است و بی محابا تر حمله می کند مخصوصا زمانی که باور و عقیده اش را نیز در تیغ شمشیر خود بیاورد و این زمان است که باید از او ترسید. سامورایی ها چنین مبارزانی بوده اند و همین عزم راسخ و جان بر کف بودن در کنار آموزه های رده بالای نظامی، آن ها را تبدیل به یکی از نام های جاودانه در تاریخ جنگجویان افسانه ای کرده است و حتی می بینیم در عنوانی مانند For Honor آن ها به عنوان یکی از ۳ قوم جنگجوی افسانه ای در طول تاریخ، در کنار وایکینگ ها و شوالیه ها قرار گرفته اند.
این که در آغاز این مقاله از صحبت از سامورایی ها را مطرح کردیم به این دلیل است که عنوانی که قصد داریم در مطلب امروز به آن بپردازیم از یک شخصیت اصلی جذاب که یک سامورایی است استفاده می کند و اتفاقا داستان بازی نیز در ژاپن فئودال چریان دارد و روایت می شود. به همین دلیل خالی از لطف نیست که اطلاعات مختصری را از سامورایی ها و رسم و رسوم آن ها را برای شما عزیزان بیان کنیم تا علاوه بر خصوصیات ذاتی شخصیت اصلی حاضر در بازی مورد نظر ما در این مطلب، مقداری نیز اطلاعات تاریخی کسب کرده باشیم. “سامورایی به نظامیان ژاپن قبل از صنعتی شدن گفته می شود. آنان از خانواده های اشراف ژاپنی بودند که در ارتش های خصوصی اجیر می شدند و به دایمیو (اربابان محلی) خدمت میکردند. سامورایی ها سوارکارانی بسیار ماهر و در استفاده از شمشیر، کمان و نیزه زبردست بودند. پاداش آنان، بر خلاف نظامیان دیگر، برنج یا مواد غذایی بود.
سامورایی ها نسبت به دوستان و اربابان خود سوگند وفاداری ادا می کردند. آنان همچنین از نظام ویژه ای به نام بوشیدو پیروی می کردند. این نظام دارای انضباط شخصی، مهارت، شجاعت، اطاعت، احترام و ایثار بود. هاگاکوره (یعنی پوشیده با برگها) کتاب بوشیدو آیین نامهٔ سلحشوران ژاپن است که راه و رسم سامورایی ها را مشخص ساختهاست.” برخی از این رسوم و آموزه ها شامل مواردی که در ادامه مطرح می شوند، هستند: ” راه کمال بی پایان است. آراسته بودن نه شیوهٔ زندگی سامورایی است. برتریجویی رسم و راه سامورایی است. حسابگری ناجوانمردی است. فروتنان محبوبند. زبان را نگاه دار. اگر هم میبازی، جانانه بباز.”
این ها برخی از اصول و عقاید سامورایی ها هستند که تا پای مرگ به آن پایبند بوده و هستند. عنوانی که به آن اشاره کردم و قرار است تا در این مقاله به صحبت در مورد آن بپردازیم Nioh نام دارد که شاید بسیاری از شما با آن آشنایی داشته باشید و برخی نیز خیر. در این مطلب به بیان اطلاعات و جزییاتی که تاکنون از این عنوان در اختیار ما قرار گرفته است خواهیم پرداخت. اگر شما نیز به این عنوان علاقمند بوده و خواهان کسب اطلاعات بیشتری از آن هستید، در ادامه مقاله پیش نمایش بازی Nioh با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.
نمی دانم که چگونه است به محض این که تریلر یک بازی را می بینم که از هر جهتی کوچکترین شباهتی به سری Souls دارد ناخودآگاه و خودآگاه، عاشق و شیفته آن می شوم؛ حال می خواهد یک بازی ۲ بعدی در سبک و سیاق Dark Souls باشد مثل Salt and Sanctuary و یا یک بازی نسل هشتمی و هم سبک سری Souls مانند Lords of the Fallen. علاقه شدید من به سری عناوین Souls باعث این مسئله شده است که به هیچ وجه نمی توانم در برابر عنوانی شبیه به آن مقاومت کنم و کاملا در برابر چنین بازی هایی ضعف دارم. مدتی پیش بود که یک تریلر از عنوانی را دیدم که اصلا فکرش را نمی کردم جالب باشد و حتی اسمش هم چندان جذاب نبود. تریلر را دانلود کرده و یک بار مشاهده کردم. خدایا… این چه بازی است؟ این که Dark Souls است در سبک و سیاق شرقی و خانه های ژاپنی و … این واقعا Dark Souls است. چه مبارزاتی دارد. چقدر جذاب و سخت به نظر می رسد. مانند Dark Souls مبارزاتش کمی کند است. تریلر جلوتر رفت و ناگهان هیولایی از دل یه توده تاریک بیرون آمد. وای خدای من! عجب طراحی، چقدر مخوف و ترسناک است این هیولا.
دیدن این تریلر همانا و عاشق و شیفته عنوانی به نام Nioh شدن همانا. شاید هر روز دو یا چند بار این ویدئو را نگاه می کردم و لذت می بردم. مدام در اینترنت جستجو می کردم تا تصاویر جدید یا تریلر جدیدی را از این بازی پیدا کنم. با دیدن تصاویر باس ها و طراحی آن ها دیگر همان ذره ای شک که باقی مانده بود نیز به یقین تبدیل شد که Nioh کاملا نسخه ژاپنی Dark Souls است و به وضوح آن را به عنوان منبع الهام خود قرار داده است؛ اما جالب اینجا بود که بازی فضاسازی و طراحی شخصیت و قدرت های کاملا منحصر به فردی داشت و با وجود شباهت بسیار زیاد به سری Souls که در تار و پود بازی مشهود بود، اما کاملا شخصیت خود را نیز حفظ می کرد و به هیچ وجه یک بازی تقلیدی محض به نظر نمی رسید. قبلا نام نقد و بررسی بازی Salt and Sanctuary را دارک سولز ۲ بعدی گذاشته بودم و اکنون به Nioh لقب Dark Souls ژاپنی را می دهم که کاملا برازنده آن است. پس از آن بود که تریلرهای مختلف دیگری و حتی نسخه دموی بتای بازی نیز منتشر شد و با دیدن هر یک از آن ها علاقه من به این بازی بیشتر و بیشتر می شد تا جایی که بیراه نگفته ام اگر اشاره کنم که Nioh اکنون مورد انتظار ترین بازی من است و در صدر عناوین من برای خرید قرار دارد.
حتی شخصیت اصلی بازی نیز طراحی بسیار خوبی دارد و با ابهت و جذاب است، حتی در برخی تصاویر شباهت های زیاد هم به گرالت افسانه ای دارد که وی را مخصوصا برای من جذاب تر از قبل نیز می کند. به نظر می رسد که همه چیز در بازی Nioh آماده و ساخته و پرداخته شده برای انتشار یک عنوان عالی هستند و سازندگان نمی خواهند تا اشتباهی در این بازی مرتکب شوند تا این گونه یکی از برترین عناوین انحصاری کنسول پلی استیشن ۴ را رفم بزنند.
تاکنون اطلاعات زیادی از این بازی به واسطه تصاویر و تریلرها و نسخه های دمو و همچنین صحبت های سازندگان منتشر شده است و همچنین در روز های اخیر دومین نسخه دموی بازی که در حقیقت دموی آلفای آن است، نیز به صورت رایگان و برای همه بازیبازان در فروشگاه پلی استیشن قرار گرفت که شامل ۳ مرحله از بازی است. لازم به ذکر است که دموی بتای این عنوان نیز قبلا در ماه می منتشر شده بود.
یکی از نخستین عناوینی که در مراسم E3 امسال به نمایش در آمد بازی Nioh ساخته Tecmo Koei و Team Ninja بود که اتفاقا یکی از خوشایندترین سورپرایزهای مراسم نیز بود و نوید یک انحصاری عالی را برای کنسول پلی استیشن ۴ داد. عنوانی که داستانی بسیار طولانی در پشت پرده ساخت آن وجود دارد و حتی از زمان کنسول PS2 چندین بار کم و بیش ساخته شده و باز متوقف شده است و از اول آغاز شده و انواع تصمیمات مختلف را به خود دیده است تا سرانجام به عنوانی که امروز منتظرش هستیم تبدیل شود.
Nioh یک اکشن نقش آفرینی تاریک با محوریت سامورایی است که بازیباز در آن باید در نقش ویلیام ظاهر شود، شمشیرزنی که مهارت بسیار یالایی در فنون مختلف شمشیر زنی دارد و همین دانش و مهارت بالای وی به او و البته به شما کمک خواهد کرد تا از میان انواع و اقسام هیولاها در سرزمین سامورائی ها جان سالم به در ببرید. همان طور که قبلا خدمت شما عزیزان عرض کردم Nioh تاکنون دو نسخه دموی مختلف را به خود دیده است که دموی بتا در ماه می و دموی آلفا در هفته گدشته برای کاربران پلی استیشن ۴ منتشر گردید و به رایگان در دسترس علاقمندان قرار گرفت که اتفاقا دربرگیرنده اطلاعات بسیار خوبی نیز از این عنوان زیبا است.
Nioh در واقع داستان ویلیام را دنبال می کند که بر اساس شخصیت شوالیه بدنام انگلیسی یعنی “William Adams” بنا نهاده شده است؛ داستان مبارزه او با انواع و اقسام هیولاها و شیاطین در مناطق مختلف ورژن افسانهای تر ژاپن فئودال، داستان بازی را شکل می دهد. بازی در ذات خود کاملا از عناوین سری Souls الهام گرفته شده است و تعدادی المان های مشترک با شاهکار From Software دارد. پس از مرگ شما، یک علامت قبر در محلی که کشته شده اید ظاهر می شود و باید دوباره بتوانید به آن منطقه بازگردید تا Amrita های خود که همان امتیاز تجربه درعناوین دیگر و روح ها در سری Souls هستند را دوباره جمع کنید.
شما می توانید در معابد عبادت کنید که در واقع محل ذخیره بازی نیز هستند و بی شباهت نیز به بونفایرها نیستند. البته برخلاف بونفایرها شما می توانید در همین معابد شخصیت خود را ارتقا دهید و شخصی سازی کنید. تعداد بسیار بسیار زیادی قابلیت های شخصی سازی متنوع در اختیار شما در بازی قرار دارد و چندین المان مختلف نیز وجود دارند که می توانید آنها را ارتقا دهید. برخی گزینه های شخصی سازی بسیار جالب هستند مثل تجهیز کردن روح های مختلف (Spirit) بر روی ویلیام که به شما دسترسی به برخی اسلحه های خاص زنده می دهد!
اشتباه نابخشودنی و بزرگی کرده اید اگر Nioh را تنها یک تقلید کورکورانه از سری Souls بدانید، زیرا المان ها و مکانیک های منحصر به فرد این بازی هستند که اصل درخشش بازی بر اساس آن هاست. برجسته ترین مثال در این مورد سیستم مبارزه بازی است و جالب اینجاست اکثر کسانی که نسخه دمو را تجربه کرده اند اتفاق نظر دارند که این بازی دشوارتر از سری Souls است. سیستم مبارزات بازی ترکیبی از درگیری های بی رحمانه و مرگبار است با الهام هایی معنوی و جادویی که از تمی سامورایی گونه برخوردار هستند.
سلاح ها در بازی نسبت به عناوین Souls، زمان استفاده کمتر و همچنین تمایزپذیری کمتری دارند. به جای تمرکز بر روی یک سلاح، Nioh شما را به سمتی می برد تا بر روی یک کلاس از اسلحه ها تمرکز کنید نه یک سلاح؛ مانند کلاس های ax ،katana یا spear. شما می توانید انواع سلاح ها را قابلیت ها و مهارت های جدید ارتقا دهید. همچنین شما می توانید درخت کمبوهای خود را شخصی سازی کنید تا تمام کننده های مخصوصی را برای هر کمبوی خود تجهیز کنید.
هر سلاح همچنین چند وضعیت (Stance) مختلف دارد که شامل high ،medium و low (متوسط، بالا و پایین) هستند. این حالت های مختلف در واقع تفاوت اصلی مبارزات این عنوان را با سری عناوین Souls رقم زده اند و باعث ایجاد تاکتیک های مختلف شده اند. ضربه های حالت High stances، ضربات خیلی قوی هستند که مقدار زیادی از خط استقامت شما را مصرف می کنند و همینطور کند و آرام هستند، ولی با آسیب خیلی بالا. ضربات متوسط که همواره مشترک و با میزان مشخصی از آسیب هستند و حالت low که ضربات در آن بسیار سریع هستند ولی آسیب کمی می زنند.
شما می توانید در هر زمان حالات مختلف سلاح ها را جابجا کنید حتی در وسط یک کمبو؛ اتفاقا برخی از موثرترین روش های حملات در بازی شامل همین تعویض سریع سلاح ها هنگام مبارزه و اجرای کمبوها است. این مسئله باعث می شود تا مبارزات بازی حس بسیار متفاوتی را نسبت به سری Souls به شما منتقل کنند و همین طور نحوه وابستگی بسیار زیاد بازی به نوار استقامت نیز موضوعی متفاوت از سری Souls است.
استقامت یا قدرت بدنی نقش خیلی بزرگی را در مبارزات Nioh بر عهده دارد. هم بازیباز و هم دشمنان نوار قدرت بدنی دارند و درک صحیح شما از نحوه مدیریت نوار قدرت بدنی، بخش اعظمی از موفقیت شما در بازی را شکل می دهد. حملات قدرت بدنی مصرف می کنند و برخی از آن ها نیاز به قدرت بدنی بیشتر از دیگر حملات دارند. بر خلاف سری سولز، تمام شدن قدرت بدنی در Nioh کاملا ویران کننده است. شما کاملا آسیپ پذیر شده و حتی نمی توانید حرکت کنید و تبدیل به طعمه ای آسان برای دشمنان بسیار قدرتمند بازی می شوید. البته دشمنان نیز کاملا می توانند همین حالت را تجربه کنند.
همچنین سیستم Ki Pulse نیز در بازی اهمیت زیادی دارد که با کمک آن می توانید استقامت از دست رفته خود را خیلی سریع بازیابید. وقتی شما قدرت بدنی مصرف می کنید آن نوار به آرامی شروع به پر شدن می کند اما با یک زمان بندی صحیح در طول مبارزات و رد و بدل کردن ضربات با دشمنان، می توانید در یک پنجره زمانی کوتاه و موقعی که ویلیام لحظاتی با نوری آبی رنگ می درخشد، بلافاصله استقامت خود را بازیابی کنید.
مبارزات در Nioh حس کاملا متفاوتی دارند و شبیه به هیچ عنوان دیگری که تاکنون تجربه کرده اید نیست. شما ضربه می زنید، عقب می روید، خیلی با احتیاط خط قدرت بدنی خود را مدیریت می کنید و به دنیال ضعف و ضعیف کردن دشمنانتان هستید. این احساس شبیه به یک فیلم سامورایی با لحظه های سریع و مرگباری از خشونت است. وقتی کاملا با مبارزات آشنا شوید آن گاه می توانید Ki Pulse ها را به صورت زنجیروار استفاده کنید تا کمبوهای خیلی پیچیده تری را خلق کنید و کار دشمنان را قبل از این که بخواهند پاسخ حملات را بدهند یکسره کنید. این جاست که Nioh استایل خاص و جاذبه واقعی خود را می یابد.
درست است که مبارزات بازی در نحوه اجرای خود هیچ شباهتی به عناوین Souls ندارند اما به طرز مرگباری دشوار هستند و کوچکترین اشتباهی ممکن است منجر به این شود که یک Oni غول پیکر با گرز خود چیزی ار سر و صورت شما باقی نگذارد! همچنین باید به این نکته اشاره کرد که کنترل راه رفتن و مخصوصا دویدن ویلیام در بازی چندان جالب نیست و حس می کنید که انگار کنترل او در دست شما نیست و سازندگان باید در نسخه نهایی بازی این مورد را نیز مد نظر قرار دهند. دشمنان نیز انگار تا ابد به دنبال شما می دوند و هیچ گاه شما را رها نخواهند کرد.
محیط ها و مراحل بازی و همچنین طراحی عجیب، خاص و خوفناک محیط ها و موجودات بازی، همان لذت و جاذبه بازی های سری Souls را دارند اما به سبکی متفاوت و منحصر به فرد. در نظر بگیرید که در بازی می دویم تا به یک راهرو باریک و کثیف می رسیم، در یک انتهای راهرو یک تله پرتاب کننده تیر وجود دارد و در انتهای دیگر یک گنج درخشنده و وسوسه کننده، یک دشمن که متوجه شما نیست و یک پلتفرم فشاری وجود دارد. اگر بی فکر و تاکتیک به سمت گنج حمله کنید تله فعال می شود و از پشت تیرهای مرگبار می خورید، دشمن متوجه شما شده و حمله می کند و این گونه توسط یک حمله دو جانبه که به راحتی می تونستید با برنامه آن را حنتی کنید، خواهید مرد. وقتی باهوش عمل می کنید می توانید از همان تله بر روی دشمن استفاده کنید تا کشته شود و شما هم راحت گنج خود را با کمترین ریسک بردارید. این که بخواهیم بر اساس تنها تریلر های بازی و نسخه دمو در مورد کل طراحی مراحل بازی قضاوت قطعی کنیم کاملا اشتباه است اما همین قدر می دانیم که اگر طراحی کل مراحل بازی مانند ویدئوها و دموی بازی باشد با یک عنوان تحسین برانگیز از این منظر (طراحی محیط) طرف خوهیم بود.
از سوی دیگر گرافیک بازی نیز زیبا و جذاب به نظر می رسد اما نمی توان گفت در حد و اندازه های عناوین خوش گرافیک نسل هشتم بر روی پلی استیشن ۴ است که البته با توجه به این که تنها با یک دموی آلفا طرف هستیم این نکته را اصلا و ابدا با قطعیت نمی توان بیان کرد و با توجه به این که در همین نسخه دمو شاهد گرافیک بسیار خوبی هستیم، ممکن است که در نسخه نهایی کیفیت گرافیکی بازی باز هم بسیار بالاتر رود و شاهد عنوانی نه تنها با گرافیک خوب و جذاب بلکه با گرافیکی عالی نیز باشیم.
در واقع اگر سازندگان بازی مقداری بر روی جلوه های گرافیکی بازی، اصلاح کنترل شخصبت و بالانس کردن بیشتر این عنوان کار کنند می توانیم شاهد عنوانی باشیم که بدون هیچ کم و کاستی همان لذت شاهکاری مثل عناوین Souls را به ما ارائه دهد آن هم با سیستمی منحصر به فرد و نه تکراری. حال که بحث بالانس کردن بیشتر بازی را نیز مطرح کردیم در ادامه در خصوص این مورد نیز با شما صحبت خواهیم کرد، البته بعد از ارائه اطلاعاتی در مورد تنوع مراحل بازی.
تنوع مراحل بازی بسیار زیاد است و انواع و اقسام محیط های باز و بسته و سیاهچال ها را در این عنوان خواهیم دید. مثلا یکی از مراحل بازی که escapes me نام دارد در یک شهر زیرزمینی که معماری و حالتی ماز گونه و پیچ در پیچ دارد اتفاق می افتد که در اولین نگاه شما را به یاد مراحل تاریک دارک Souls می اندازد. انواع تله ها، آسانسورها، طبقات مختلف و دسترسی های میان بر گونه در این مرحله کاملا الهام گرفته شده از سری Souls هستند. همچنین می توان از مرحله ای دیگر به نام “Of Withered Grass and Yokai” نام برد که منطقه ای پر از پستی و بلندی و انواع گیاهان مرده و علف های هرز است. این مرحله نسبت به سایر مراحلی که تاکنون در دو نسخه دموی بازی مشاهده کرده ایم حالتی خطی تر دارد و بیشتر بر روی مکانیک های مختلف مبارزات متمرکز است.
مرحله “Of Withered Grass and Yokai” حالتی مثل مبارزات در Arena دارد که باید با موج های مختلف دشمنان مبارزه کنید و آن ها را از پای در آورید و سپس به منطقه بعد بروید. در این بخش دشمنانی مثل Oni های غول پیکر که زبانشان پوشیده از شعله های آتش است و همینطور سربازان Undead وجود دارند. نکته جالب اینجاست که با توجه به مراحل مختلفی که تاکنون در دو نسخه دموی بازی تجربه کرده ایم، هر مرجله از دیگری نه تنها از نظر محیط و منطقه و .. متفاوت اسیت بلکه حتی روند گیم پلی و شیوه مبارزات بسیار مختلفی را نیز دارد که کاملا حس و حال متنوع و غیر تکراری را به شما هدیه می دهد. زمان مشخص خواهد کرد که آیا در نسخه نهایی و تمام مراحل بازی نیز شاهد چنینی تنوعی خواهیم بود یا خیر. امیدوار هستیم که اینطور باشد.
بدون شک فرنچایز Souls برگترین منبع الهام بازی Nioh است که البته جای هیچ تعجبی هم ندارد که سازندگان این سری را به عنوان الگوی خود قرار دهند. اما نکته اصلی اینجاست که به نظر می رسد Nioh بارزترین مثال از الگو گرفتن از سری دارک سولز بدون کپی کردن از آن باشد. مبارزات و گیم پلی بازی که بر پایه سامورائی هاست، احساس فوق العاده متمایزی را از تمام عناوین دیگر به بازیباز می دهد.
مبارزات بازی و مدیریت نوار استقامت در بازی بسیار سخت و دشوار و نفس گیر هستند و حتی از سری عناوین Souls که الگوی این عنوان بوده است نیز سخت تر هستند که این در صورت بالانس بودن بازی خبر بسیار خوبی برای علاقمندان به عناوین هاردکور و بسیار سخت است، اما از طرفی نیز باید دید که این سختی چگونه و به چه قیمتی در بازی وجود دارد و در حقیقت سخت شدن بازی بر پایه تمرکز بر چه المان و چه بخشی است. در نسخه های دموی بازی Nioh در مورد درجه سختی بازی مسئله ای به چشم می خورد که مربوط به بالانس درجه دشواری بازی است و جا برای بحث و صحبت بیشتر در مورد آن وجود دارد. بد نیست تا با شما عزیزان کمی در باره این مسئله صحبت کنیم.
در مورد درجه سختی بازی باید به موردی اشاره کرد که در واقع مربوط به “بالانس سختی بازی” است و در صورت توجه نکردن سازندگان به آن ممکن است در نسخه نهایی دردسرساز شود و از کیفیت بازی بکاهد. گاها در مبارزات بازی احساس می شود که بازی از بالانس خوبی برخوردار نیست و در نسخه نهایی باید تعادل بیشتری وجود داشته باشد تا در مواردی بازی عادلانه تر شود.
شما تعجب خواهید کرد که چگونه سربازان سامورایی لخت با چندین ضربه شما هیچ اتفاقی برایشان رخ نمی دهد اما شخصیت سامورایی مجهز به بهترین زره ها که در اختیار شماست با یک ضربه کارش ساخته می شود. در واقع سازندگان باید بدانند که اگر هدفشان از سختی بازی چیزی مانند سختی لذتبخش عناوین Souls است، در شاهکارهای فرام سافتور سختی به واسطه با یک ضربه کشته شدن نیست، بلکه دشواری بازی باید بر اساس یادگیری و کسب تجربه از مبارزات و آموختن الگوی حملات دشمنان باشد که کار را برای شما سخت کند نه این که با یک ضربه کشته شوید. در جایی مشاهده کردم که شخصی در مورد درجه سختی بازی Nioh گفته بود:
فکر می کنم سازندگان بازی در تیم نینجا به عنوان Dark Souls نگاه کرده اند و گفته اند: بازیبازان سری Dark Souls را به خاطر سختی بالای آن دوست دارند. نه؟ پس حالا صبر کنید تا نشانتان دهیم درجه سختی بالا یعنی چه!
Nioh عنوانی است که باید منتظر آن باشید و چشم از آن برندارید. عنوانی که حتی نسخه های دموی آن نیز جادوی خاصی از جذابیت را به همراه خود دارند. سیستم مبارزات بازی و مکانیک های جذاب آن بدون شک نقطه عطف بازی هستند و بیشترین پتانسیل Nioh در این بخش نهفته است. اما از سوی دیگر با کنار هم قرار دادن تجربه های مختلفی که از بخش های مختلف این عنوان در نسخه های دمو داشته ایم باید اشاره کرد که یکی دو مورد نیز وجود دارند که می توان کمی نگران آن ها بود تا مبادا به بازی لطمه بزنند و اشتباه پیش روند. مواردی مثل کنترل شخصیت یا بالانس بازی که در مورد آنها توضیحاتی ارائه شد.
البته همان طور که قبلا نیز خدمت شما عرض کردم از آن جا که تاکنون تنها دمو از این عنوان دیده ایم و نسخه نهایی آن را هنور مشاهده نکرده ایم، بسیار محتمل است که در نسخه نهایی بازی همین موارد نگران کننده کوچک نیز رفع شده باشند. اگر هم بخواهیم واقع بین باشیم باید گفت این موارد نگران کننده در نسخه های دمو بازی Nioh نسبت به پتانسیل فوق العاده بالای آن و نکات مثبت پرتعداد بازی جایگاه خیلی پایین تری دارند و از هم اکنون مشخص است که با یک عنوان خوش ساخت و عالی طرف خواهیم بود که چه بهتر همان یکی دو مورد ریز نگران کننده را نیز در آن شاهد نباشیم و تجربه ای بی نقص را به مانند عناوین شاهکار فرام سافتور در این سبک داشته باشیم.
Nioh به طور قطع در سبد خرید علاقمندان به سبک اکشن نقش آفرینی و مخصوصا طرفداران عناوین هاردکور این ژانر مثل سری عناوین Dark Souls و Bloodborne وجود دارد و آن ها امیدوار هستند تا در نهایت شاهد یک بازی خوش ساخت و جذاب باشند که ارزش انتظار و صبر آن ها را داراست. آرزویی که بسیار هم محتمل به نظر می رسد و در واقع با توجه به شواهد و قرائنی که تاکنون از این عنوان مشاهده کرده ایم، احتمال موفقیت Nioh بسیار بیشتر از شکست آن به نظر می رسد؛ اما به هر حال بایستی تا زمان انتشار این عنوان که قرار است در سال ۲۰۱۷ انحصارا برای پلی استیشن ۴ منتشر شود صبر کنیم.
دست اندر کاران بازی در Tecmo Koei و Team Ninja بدون شک یک فرنچایز خیلی عالی را برای الهام گرفتن برگزیده اند و اگر درس های خود را به درستی با یادگیری صحیح از المان های عالی سری Souls پس دهند قطعا شاهد عنوانی در حد یک بازی معرکه از سوی آن ها خواهیم بود. تمامی این حدس و گمانه زنی ها تنها به یک راه ختم می شوند و آن هم انتظار برای انتشار این عنوان است. بد نیست تا این مطلب را با نقل قولی جالب که در مورد عنوان Nioh مشاهده کرده ام و جمله زیبایی را در مورد این بازی بیان می کند به انتها برسانیم. نقل قولی که به نوعی کلیت بازی Nioh را در یک جمله شرح می دهد:
Nioh شاید در بسیاری از المان ها کاملا شبیه به سری Souls باشد اما این اصلا دلیلی بر آن نیست که با یک بازی بی نظیر طرف نباشیم و تجربه فوق العاده ای را برای ما رقم نزند.
پر بحثترینها
- بازی Intergalactic ناتی داگ را زود قضاوت نکنید
- رسمی: Forza Horizon 5 بهار امسال برای PS5 عرضه خواهد شد
- گزارش: بازی بعدی God of War با محوریت اساطیر مصر در دست ساخت قرار دارد [بهروزرسانی شد]
- کارگردان Ori: پلی استیشن بهزودی استراتژی چندپلتفرمی ایکس باکس را دنبال خواهد کرد
- فیل اسپنسر: بازیهای بیشتری از Xbox برای پلتفرمهای دیگر عرضه خواهند شد
- شایعه: لیان کندی شخصیت اصلی Resident Evil 9 خواهد بود
نظرات
اقاى بابایى ممنون بابت مقاله… مى گم عکس پروفایل شما یه زمانى نبود؟؟ :laugh:
ممنونم از شما. بله درسته همین تصویر شخصیت اصلی بازی بود.
ممنون از آقا سعید
Nioh داره سعی میکنه پا جای پای Ninja Gaiden بذاره.طراحی شخصیتش مخصوصا اون خانوم خیلی به شخصیت های Dead or Alive شباهت داره که یکی دیگه از ساخته های تیم نینجاست
————–
برای عضویت در گروه “جمهوری خودمختار گیمفا”، لطفا بر روی اسمم کلیک کنید.
ممنون از شما شهروز عزیز.
این بازی در حقیقت ترکیبیه از نینجا گایدن و سولز که المان های جذاب هر دو رو ترکیب کرده. باید دید در نسخه نهایی این موضوع جواب مثبت داده یا خیر.
دکتر منو یکی از گروه کیک کرد الانم ک رو اسمت میزنم میگه گروه وجود نداره
درود.
دکتر چرا لینک خرابه .هر بار میزنم میگه همچین گروهی وجود نداره ?:-)
از نینجا گیدن خوشم میاد ولی این یکی زیاد جالب نیست ولی آخرش انحصاری سونیه همین مارابس
واقعا چرا ژاپنی ها این قدر به این گونه بازی های سختی علاقه نشان می دهند؟ ?:-)
اینا بازى خیلى سخت نیست.
نمی دونم شاید هم مشکل از ما بوده که در گیم هم راحت طلبیم ولی اگر دقت کرده باشین یکی از تغییراتی که روی نسخه ی غربی بازی های خودشون انجام میدهند ساده تر کردن اون بازیه چون میدونند که چندان گیمر ها ی غربی با بازی های سخت میانه ی خوبی ندارند.
ی کمکی ک داره اینه ک دشمنات استامینا دارن و از نفس میافتن و زیاد در حال حمله نیستن و این خیلی خوبه و مث دارک سولز لباس ها تجهیزات روی سنگینی شخصیت اثر داره
ولی در کل منتظرشم
تشکر آقای بابایی مقاله خوبی بود
طبق روال از انحصارهای خوب برای Ps4 هست
نمیدونم تو نسل ۸ بعضی از شرکت ها تصمیم دارن انحصار رو حذف کنند شاید کارشون درست باشه شایدم نه
نمونه بازی هم Metal Gear Solid 5 شاید در انحصار بود الان این اوضاع رو نداشت شاید .
مقاله یونس بهرامی در مورد همین
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain 5 جالب هست
اگر افت کردن metal gear 5 به خاطر مالتی پلتفورم بودن بود کوجیما که نمی آمد بازی جدیدش رو هم برای پلتفورم دیگری (pc) تایید کنه. ?:-)
منظور اینه که وقت و هزینه ای که برای مالتی پلتفورم میشد به جای این صرفه کار کردن بیشتر روی بازی میکردن :yes:
شاید هم بی دلیل نباشه چون یکی از بهینه ترین بازی های نسل روی pc بود و معلوم بود خوب وقت گذاشتند. 🙂
درود بر شما. خیلی متشکرم.بله معمولا بازی های انحصاری سونی عناوین با کیفیتی هستند.
این که کلا انحصار حذف بشه از این نظر خوبه که همه می تونن همه بازی ها روانجام بدن و جنگ و دعوای الکی نباشه. از طرف دیگر اما از اونجا که مسائل مالی برای شرکت ها حرف اول رو میزنه خب قطعا میخوان که برگ های برنده ای داشته باشن و سونی با همین انحصاری های بی نظیرش بسیاری از افراد رو در دوراهی انتخاب به سمت خودش کشیده. به عقیده من داشتن عناوین انحصاری خیلی جذاب تره اما در صورتی که به خاطرش کشته ندیم!!!!
مرسی از شما آقای بابایی :yes: 😉
به نظر خودم ارزش یه کنسول به عناوین انحصاری کنسول هست در واقع یه کنسول بدون عناوین انحصاری دیگه کنسول نیست
cell حرف هاى اقا سعید رو گوش کن… دوباره فن بازى در نیار…وگرنه با موتور سم دریک زیر مى کنم 🙂 :rotfl: …ببین الان دوباره دارى کنسول رقیبشو مى زنى زمین… :-)) ولى من جنگ و دعوا دوست دارم :pain: :rotfl: حال مى ده مخصوصا با پنکه سوخته و امیرو امیر حسین دهنوى :pain:
Naughty Dog.uncharted 4@
عزیزم چشم
سم دریک رو خیلی دوست دارم با صدا پیشگی تروی بیکر شاهکار شده. موتورشو
در مورد کنسول عمو فیل نبود بیشتر منظورم نینتندو بود :tremble: :pray: :eat:
سامورایی به نظامیان ژاپن قبل از صنعتی شدن گفته می شود. آنان از خانواده های اشراف ژاپنی بودند که در ارتش های خصوصی اجیر می شدند و به دایمیو (اربابان محلی) خدمت میکردند. سامورایی ها سوارکارانی بسیار ماهر و در استفاده از شمشیر، کمان و نیزه زبردست بودند. پاداش آنان، بر خلاف نظامیان دیگر، برنج یا مواد غذایی بود. منبع : ویکی پدیا فارسی . متشکرم بابت نقدی که بر این عنوان زیبا داشتید اما در آخر انتظار بر این بود تا منبع یا منابعی که از آن برداشت و یا کمکی گرفته اید ذکر می شد . با موفقیت روز افزون
واقعا قشنگه اگه بیاد حتما میخرم منو یاد دارک سولز می اندازه آقای بابایی خسته نباشید اگه امکانش هست یه مقاله در باره بازی Layers of Fear بنویسید:evilgrin:
درود بر شما. سلامت باشید. چشم می نویسم حتما توی لیست.
یعنی عالی بود سعید جان، سپاس بابت زحماتت :yes: شاید باورت نشه میون این همه بازی فوق العاده که قراره تو ماه های اینده عرضه شه من فقط و فقط منتظر nioh هستم. حتی با خودم نقشه کشیدم که بازی رو تموم نکنم و مراحلشو بارها و بارها بگردم و لذت ببرم، آخه دیگه مثه این بازی دیگه نداریم. راسی ی سوال سعید جان: آیا میشه بین مراحل فست تراول کرد و دوباره دشمنانو واسه لول گیری کشت؟ باز هم ممنون بابت زحماتت شبانه روزیت :inlove:
درود فراوان محمد عزیز. خیلی ممنونم از لطف همیشگیت. وظیفه هست محمد جان.
منم مثل شما واقعا این بازی در صدر لیستمه. والا محمد جان چیزی در مورد سفر سریع ندیدم من ولی این که دشمن ها رو دوباره بشه کشت قطعا وجود خواهد داشت و البته اگر نظر من رو بخوای محاله که بازی چیزی مثل سفر سریع نداشته باشه اون هم در این سبک.
خیلی ممنونم محمد جان.
سلام.
میگم اگه من این رو بگیرم بجای دارک سولز هم میتونم بازی کنم؟
به همون اندازه قشنگه؟
مقاله زیباییه.
درود بر شما. ممنونم ازتون.
به حضورتون عرض کنم که این طور که اط شواهد و قرائن پیداست این بازی سخت تر هست از سری سولز. اما این رو بدونید که این عناوین خیلی کار دارن تا دقیقا بشن دارک سولز و موفقیت شاهکارهای میازاکی رو تکرار کنن.
از سرى سولز سختره :pain: :pain: :pain: :pain: :pain: :pain: :pain: :pain: مگه سخترم داریم :laugh:
والا به نظر این طور می رسه. البته این رو تو مقاله هم گفتم که این سخت تر بودن مقدار زیادیش به خاطر بالانس نبودن بازیه و باید اصلاح بشه.
سلام.
ممنون اقا سعید بابت مقاله هنوز مقدمشو خونوم خیلی جذاب بود.
درود بر شما. خیلی متشکرم.
ممنون بابت مقاله عاعلی بود بیش از حد منتظر این بازی و. دی ال سی های دارک ۳ هستم
بازم ممنون
خیلی ممنونم از شما. لطف دارید. بنده هم همینطور.
“بین این همه هیولای خوفناک کمی دلخوشی هم لازم است دیگر… البته مقداری بیشتر از کمی!” از اون جملات سبک آقا سعیدن انگار, باید تو مقاله هاشون باشه… 😛 :rose:
آقای آقابابایی مرسی بابته مقاله و زحماتتون, واقعا خسته نباشید…! :blush: :heart:
درود بر شما. خیلی ممنونم از شما. سلامت باشید. وظیفه بنده هست.
مرسی از نکته سنجیتون و این که حواستون به مقالات مختلف هست.
درود بر اقای بابایی نقد عالی بود من خیلی زیاد از این بازی خوشم اومد بازی عالی ای میشه.
درود بر شما. خیلی ازتون متشکرم. بله کاملا موافق هستم با شما
آقای آقابابایی, ببخشید یه پیشنهاد یا بهتره بگم یه خواهش داشتم ازتون! میشه اگه امکانش هست, یه مقاله با موضوع تاریخچه گیمفا بزارید و تو اون با سردبیرا و تحریربه هایه قدیم و جدید یه مصاحبه ای کنید! البته بازم میگم اگه امکانش واستون هست…
چون خودم اگه اشتباه نکنم از زمان آقای دانیال نوروزی با سایت آشنا شدم بعده یه مدت خیلی به گیمفا علاقه مند شدم, جوری که اگه تو خونه نمیشد بیام گیمفا, میرفتم کافی نت و اونجا میومدم سر میزدم! گیمفا اون زمان تو اوج (و البته تا اونجایی که یادمه خیلی شلوغ که فک کنم همین شلوغی یه مشکلاتی و بوجود میورد و اورد) بود (که البته الانم هست با زحمتای شما و تیم گیمفا که واقعا خیلی زحمت میکشین و همه جوره به سایت میرسین) ولی نمیدونم انگار یه مشکلاتی پیش اومد یهو که آقا دانیال رفت چند تا از تحریریه های سایت (که الان آقای سعید نیک بخت تو ذهنمه) رفتن و سایت یه مدت درگیر مشکلاتی شد و این مشکلات چن وقت یک بار پیش میومدن, اگه اشتباه نکنم از اون موقع هم چند بار سر دبیر و تحریریه های سایت عوض شدن!
واسه خودم جالبه که اگه میشه اون مشکلات و بدونم, بدونم الان دارن چیکار میکنن, چیشد رفتن و…
شاید واسه کسایی هم که خیلی وقت نیست با سایت آشنا شدن هم این بالا پایینایه گیمفا جالب باشه!
به هر حال این یه خواهش یا یه پیشنهاد بود( که اصلا نمیدونم یه جا هست یا نه), میدونم که انجام دادنش اصلا کاره آسونی نیست! باز همه چی به شما بستگی داره!
شما خیلی زحمت میکشین, دسستون درد نکنه! :heart:
درود بر شما. والا امکان این مورد فکر نمیکنم وجود داشته باشه چون اولا پیداکردن همه افراد سخته و ثانیا اشنایی زیادی ندارم باهاشون غیر از یکی دو نفر و از اون گذشته این مطلبی نیست که مثلا به عنوان ماله بشه منتشرش کرد.
باید خدمتون عرض کنم که در حال حاضر برای اولین بار در تاریخ گیمفا رتبه ما در الکسا تا دیشب که دیدم ۳۰۶ شده و در واقعاز زمانی که به عنوان سردبیر مشغول شدم از رتبه ۴۸۰در عرض چند ماه یه ۳۰۶ رسیدیم که بی سابقه بوده و انشالله باید به زیر ۳۰۰ هم ببریم سایت رو. گیمفا از لحاظ تعداد کاربر و بازدید سایت در بهترین دوران تاریخ خودش به سر می بره که این قط به لطف شما عزیزانه و بس. بدون شما سایت معنایی نداره اصلا.
مرسی از پیشنهادی که دادین. باز هم بررسی مینم ببینم میشه ایا چنین کاری یا چیزی شبیه به این رو انجام داد یا خیر.
هر زحمتی که کشیده بشه باز هم در برابر لطف شما عزیزان و عشقی که به گیمفا دارید کمه و باید بیشت باشه. خیلی ممنونم ازشما.
یه جا = به جا
سلام عرض شد
یه چیز خواستم بگم :/
شما به مدت ساخت و معرفی اشاره نکردی:)
این بازی قرار بود سال ها پیش روی کنسول نسل قبل سونی عرضه بشه و زمانی که Tecmo و Koei ادغام نشده بودن شرکت Koei در سال ۲۰۰۴ این بازی رو با نام ONI که در زبان ژاپنی معنی اهریمن داره معرفی کرد اما به دلایل انتشار عنوان های پرطرفدار خود شرکت توی اون زمان این پروژه به تعلیق افتاد و تقریبن فراموش شد بعد از دو سال Tecmo Koei این عنوان رو به اسم NI OH دوباره معرفی کرد اما بازم به دلایلی این پروژه فراموش شد تا سال ۲۰۰۹ که Tecmo Koei دوباره در بیانیه ای اعلام کرد که پروژه NI OH کنسل نشده و یک سال بعد به صورت رسمی اعلام کرد که Team Ninja مسئول ساخت این پروژه هستش
امیدوارم به دردت بخورده:)))