در میان ستارگان | نقد و بررسی بازی No Man’s Sky
مغروق در کهکشان بی کران و پایان ناپذیر… این اولین توصیفی بود که از No Man’s Sky تا همین چند روز پیش در سر داشتم، ولی پس از گذشت مدتی از تجربه بازی به این نتیجه رسیدهام که دیگر نخواهم داشت! البته، این به این معنی نیست که جهان No Man’s Sky کوچک است یا حتی کوچکتر از وعدههای سازندگان، نه، اصلاً این گونه نیست. منظور من بیشتر در کلمه”مغروق” پنهان شده است. در حقیقت No Man’s Sky عنوانی نیست که بتواند شما را در خود غرق کند. البته شاید چند ساعتی نظر شما را به شدت به خود جلب کند، ولی هر چه جلوتر میروید بازی بیشتر رنگ میبازد و متوجه میشوید “این همان عنوانی نیست که سه سال منتظرش بودیم!”
جمله بالا اخیراً برای بازیهای زیادی به کار میرود و در مورد بسیاری از عناوین مورد انتظار، صدق میکند. از همان سال ۲۰۱۳ که مشخص شد عنوانی جالب (حداقل، در آن زمان که بازی جالب بود!) به نام No Man’s Sky قرار است متولد شود نظر بسیاری از مردم و منتقدان به این بازی جلب شد. همه چیز هم تا قبل از عرضه بازی خوب پیش میرفت. مصاحبههای سازندگان سرشار از شوق و البته امید نسبت به آینده بازی بود، نمایشهای بازی جذابیت خاصی داشتند و اطلاعاتی هم که از بازی منتشر میشدند همگی نوید یک بازی شگفت انگیز را میدادند. اما اکنون، با عرضه بازی با اطمینان میتوانم بگویم که ورق برگشته است. بارها در مورد ناامیدی در بازیهای کامپیوتری صحبت کردهام و صحبت هم کردهاند، ولی متاسفانه جدیداً هرگاه بازی مورد انتظار و مهمی قرار است عرضه شود، با ترس و لرز باید آماده شنیدن احتمالی جمله همیشگی “این بازی ناامید کننده ظاهر شده است” باشیم. با ما همراه باشید تا در ادامه به نقد و بررسی بازی No Man’s Sky بپردازیم و ببینیم که دقیقاً چرا این بازی همان عنوانی نیست که مدتها در انتظارش بودیم.
جدیداً تعداد بازیهای فاقد داستان نسبت به گذشته کمتر نشده است و هنوز هم برخی سازندگان پیدا میشوند که به داستان به عنوان یکی از ارکان اصلی یک بازی بی توجهی میکنند. چنین عناوینی الزاماً “بدون داستان” نیستند، ولی داستان آنها آن قدر کمرنگ و به نوعی بی اهمیت است که خیلی راحت میتوان آنها را در شاخه بازیهای فاقد داستان جای داد. البته این مسئله را الزاماً نمیتوان یک نکته منفی تلقی کرد چرا که چنین عناوینی معمولاً تمرکز خود را روی ارائه یک گیم پلی اعتیادآور و به شدت دلچسب میذارند و به همین جهت، نبود یک داستان منسجم و خوب در بازی چندان حس نمیشود. از همان قبل از عرضه No Man’s Sky هم مشخص بود که این بازی داستان آن چنانی و چشمگیری ندارد و حداقل از لحاظ داستانی نباید به آن دل خوش کنیم. حال که بازی عرضه شده نیز دوباره میتوان تاکید کرد که از لحاظ داستانی به این بازی دل نبندید چرا که به طور کلی داستان خاصی انتظار شما را نمیکشد. شما از همان ابتدای بازی خود را در وسط ناکجا آبادی پیدا میکنید در حالی که هیچ ایدهای در مورد مختصات جغرافیایی و اکوسیستم حیات وحش آن ندارید. سپس متوجه میشوید که باید به دنبال تعمیر سفینه خود بروید و برای این امر هم باید تا حد نیاز منابع مختلفی را به دست آورید. داستان کلی بازی در همین دو خط خلاصه میشود و در ادامه بازی با یک داستان واحد و جامع رو به رو نیستیم و در حقیقت بازی شما را در ادامه آزاد میگذارد تا بدون توجه به داستان، هر کاری که دوست داشتید انجام دهید! در ادامه هم اطلاعات خاصی راجع به شخصیت اصلی و وقایع قبل از شروع بازی به دست نمیآورید و در حقیقت، داستان بازی در همان ابتدا، انتها مییابد! این مسئله را از دو بعد میتوان بررسی کرد، یکی با دیدی کلاسیک، منسوخ و قدیمی و دیگری با دیدی مدرن. اگر بخواهید به شیوهای منسوخ به این مسئله نگاه کنید قطعاً سر تا پای بازی را به خاطر همین نبود داستان (حداقل با آن تعریفی که طی این سالها در ذهن بازیبازان نقش بسته) زیر سوال خواهید برد و قطعاً به این نتیجه خواهید رسید که این بازی برای شما نکته خاصی برای تجربه در بر نخواهد داشت. اما اگر بخواهید هوشمندانه به این مسئله نگاه کنید به چند نکته اساسی پی میبرید، یکی این که اصلاً این بازی از همان ابتدا نیازی به داستان نداشته است و خود سازندگان هم به این مسئله واقف بودهاند. نکته بعدی این که سازندگان خودشان هم باور داشتهاند که نباید یک داستان ضعیف را سر هم کنند و به نوعی، وقت خود را صرف کاری کنند که در نهایت هم به ضرر بازی تمام خواهد شد (چرا که ذات پهناور بازی که قرار است برای هر کسی تجربهای متفاوت خلق کند، چندان با یک داستان خطی که مسلماً باعث میشود بازیبازان با تجربهای یکسان رو به رو شوند به هیچ وجه همسو و در یک راستا نیست) و به جای آن تصمیم گرفتهاند وقتی که میخواستهاند صرف داستان کنند را خرج موارد دیگر بازی کنند. در حقیقت این نوعی کم لطفی در حق بازی و سازندگان به شمار میرود که بخواهیم آنها را صرفاً به خاطر داستان بازی سرزنش کرده و زیر سوال ببریم. خود بازی هم اگر در هر زمینهای ادعا داشت، در زمینه داستانی خیلی خیلی بی ادعا بود و سازندگان زیاد در مورد داستان بازی صحبت نکردند. باز هم باید تکرار کنم که اضافه کردن یک خط داستانی خطی و مشخص به بازی، با دیگر ویژگیهای بازی (که برای هر بازیباز تجربه متفاوتی را رقم میزند) به طور کامل در تضاد بود و همان بهتر که سازندگان بر خلاف بسیاری دیگر از توسعه دهندگانی که جرئت حذف داستان را از بازی ندارند و به هر قیمتی که شده یک داستان آبکی را به بازیشان میافزایند، این شجاعت را به خرج دادند و داستان را از بازی کنار گذاشتند.
بارها در بررسی بخش داستانی به این نکته اشاره کردیم که بازی تمرکز اصلی خود را روی گیم پلی و به رخ کشیدن عظمت جهان خود گذاشته است و حال بد نیست ببینیم که آیا بازی توانسته در بخشی که خیلی روی آن قبل از عرضه مانور داده بود موفق باشد یا خیر. گیم پلی بازی روی یک ستون اصلی استوار است: جهان بیکران و پایانناپذیر بازی. در اصل تمام بازی حول همین محور میچرخد و بزرگترین دستاورد بازی را هم همین مورد میتوان دانست. گیم پلی بازی را میتوان هم جدید دانست و هم قدیمی! یعنی مکانیزمهای مختلف گیم پلی بازی را پیش از این به گونههای مختلف در عناوین دیگر بازار نیز تجربه کردهایم ولی برخی از آنها اینجا در لباسی جدید دوباره خودنمایی میکنند. احتمالاً دیگر با توجه به تبلیغات گسترده این بازی در مورد آمار و ارقام عجیب و بالای سیارات موجود در بازی متوجه شدهاید که با عنوانی بسیار عظیم و بزرگ مواجه هستیم. در این بازی چیزی در حدود ۱۸٫۶ کوئینتیلیون (هر کوئینتیلیون معادل ۱٫۸×۱۰۱۹ واحد است!) سیاره مختلف وجود دارد! زیاد است، نه؟ این تعداد سیاره احتمالاً در بازی وجود دارند، البته از آن جایی میگوییم “احتمالاً” که نمیتوان به طور مشخص تمامی این سیارات را گشت و نسبت به وجود آنها در بازی اطمینان حاصل کرد، اما، مشخصاً سیارات موجود در بازی بسیار زیاد هستند و به شخصه در طول تجربه بازی شگفت زده شدم. سیارات موجود در بازی کاملاً متنوع هستند و با یکدیگر تفاوت دارند، یکی پوشیده از برف و یخ زده است، دیگری ممکن است پر از درخت و گل و گیاه باشد و به نوعی یک جنگل به شمار برود و یکی هم شاید همچون یک بیابان بی آب و علف، خشک و گرم به نظر برسد. حتماً در جریان هستید که سیارات این بازی به شکلی پویا و با استفاده از الگوریتمی خاص، در آن واحد تشکیل میشوند و در حقیقت این سیارات از پیش ساخته نشدهاند بلکه با سفر کردن شما به سمتشان، به طور کامل تشکیل مییابند. این مسئله این فرصت را برای سازندگان به وجود آورد که اولاً مراحل ساخت بازی را بسیار سریعتر پیش ببرند (اگر قرار بود آنها به صورت دستی، یک به یک این سیارات را خلق کنند احتمالاً در سال ۲۰۲۶ باید منتظر عرضه این بازی میبودیم!) و دوماً شانس برخورد چند بازیباز به یک سیاره خاص را تا حد بسیاری کاهش دهند. سیارات بازی تماماً با یکدیگر متفاوت هستند، حال ممکن است همان طور که بالاتر اشاره شد تفاوتهای آنها بسیار کلی باشد و شاید هم جزئی. مثلاً ممکن است به دو سیاره با آب و هوای گرم و خشک بر بخورید، ولی از لحاظ وسعت با یکدیگر متفاوت باشند. یا شاید دو سیاره از لحاظ وسعت هم تقریباً شبیه به هم باشند، ولی از نظر اشیا، حیوانات، پوشش گیاهی و منابع موجود با یکدیگر تفاوتهایی داشته باشند. این تنوع بسیار زیاد سیارات باعث شده تا بازیبازان خیال کنند که میتوانند تا مدتها با بازی سرگرم شوند.
البته، این مورد کم کم رنگ میبازد چرا که گیم پلی بازی جز این مورد در خود ایرادات بسیاری دارد. اولاً همین بی کران بودن محیطها پس از مدتی از آن جایی که دیگر المانهای گیم پلی بازی ضعیف هستند، به شما نوعی حس پوچی را القا میکنند. به طور مثال، به یک سیاره جدید سفر میکنید. اگر مدتی به تجربه این بازی پرداخته باشید هیچ بعید نیست که دیگر آن ذوق و شوق اولیه شما برای کشف سیارات جدید فروکش کرده باشد و پس از گذراندن مدتی در آن سیاره، با خود بگویید “حالا که چه؟” یعنی این حس پوچ بودن هر چه که بیشتر در بازی پیشرفت میکنید، بیشتر به چشم میآید. در بازی به طور کلی چیز خاصی به نام طراحی مراحل وجود ندارد و بازی در واقع شما را در یک محیط پایان ناپذیر رها میکند تا هر چقدر که دوست داشتید در آن به گشت و گذار بپردازید. این آزادی عملی که No Man’s Sky به بازیبازان میدهد قابل تقدیر است، خصوصاً در این دوره که تمامی بازیها افاده “اعطای آزادی عمل به بازیبازان” را در خود دارند و هیچ وقت هم نمیتوانند به معنای واقعی کلمه به این ادعای خود جامه عمل بپوشانند. این که در یک دنیای پایان ناپذیر میتوانید آزادانه به هر گوشه سرک بکشید نکته مثبتی است ولی به هیچ وجه نمیتواند دیگر ایرادات گیم پلی بازی را بپوشاند و حتی مانع از القای حس پوچی به شما شود. مهمترین هدف شما از سفر به سیارات مختلف جمع آوری منابع مختلف و مورد نیاز است. در این میان منابع مختلف هم مشخصاً قسمتی از فضایی که برای جای دادن آیتمهای مختلف به کار میرود را اشغال میکند. این فضای قابل استفاده را میتوان ارتقا داد تا بتواند موارد بیشتری را در خود جای دهد، ولی به طور کلی این مورد نیز یکی از ایرادات گیم پلی بازی است. وقتی سازندگان قصد داشتهاند تا این مورد را به عنوان یکی از بخشهای اصلی گیم پلی بازی در نظر بگیرند، پس دیگر وجود مشکلاتی نظیر کم آوردن همیشگی جا برای قرار دادن برخی آیتمها در بازی غیر قابل توجیه به نظر میرسند. بازی همواره شما را تشویق میکند تا کوله پشتی را ارتقا دهید. البته در این میان به برخی ابزار جدیدتر، قدرتمندتر و بهتر نیز میتوان دست پیدا کرد تا به نوعی شما حس پیشروی داشته باشید هرچند که چندان هم این مورد موفق نبوده است. البته گفتیم که بخش عمده بازی در جمع آوری منابع خلاصه شده ولی موارد جزئیتر دیگری همچون مبارزه با دشمنان، زنده ماندن در شرایط آب و هوایی سخت و … نیز در بازی وجود دارند و متاسفانه بسیار هم پیش پا افتاده هستند. در این میان مبارزات بازی بیش از همه به چشم میآیند چرا که مدت زمان بیشتری صرف آنها میشود. مبارزات، چه آنهایی که در فضا دنبال میشوند و چه آنهایی که روی سطح سیارات، همگی ساده و فاقد جذابیت هستند. مکانیزمهای تیراندازی اصلاً جذاب نیستند و مخاطب مدام آرزو میکند که کاش مجبور به مبارزه نشود. البته در این میان از طراحی خوب اسلحهها نیز نباید چشم پوشی کرد. سفینههای فضایی هم طراحی بسیار مناسب و جالبی دارند و مشخصاً سازندگان برای طراحی اشیایی از این دست زمان بسیاری را صرف کردهاند چرا که خروجی کاملاً قابل قبول و مناسب است. البته این طراحی خوب متاسفانه شامل شخصیتهای غیر قابل بازی که در ایستگاههای فضایی مشاهده میکنید نمیشوند و اکثراً آنها طراحیهای نزدیک به هم و فاقد جذابیتی دارند.
در بازی نوعی حس تنهایی خاصی وجود دارد. شاید کمی شبیه به حسی که شخصیت اصلی فیلم The Martian در سفر به مریخ داشت. نوعی حس سکوت خاص که البته در این بازی با موسیقیهای شگفت انگیزی ترکیب شده و حس بدیعی را خلق میکند. در سیارات دور دست، سیاراتی که شاید پیش از این در رویاهایتان هم باور نمیکردید روزی به آنها سفر کنید اکنون میتوانید مدتها به گشت و گذار بپردازید و از تنهایی لذت ببرید. این حس ناب که البته فقط مربوط به چند ساعت ابتدایی تجربه بازی است، خود یک دلیل محکم برای خریداری آن است ولی ای کاش، ای کاش که سازندگان به دیگر بخشهای گیم پلی بازی هم بیشتر توجه میکردند تا خروجی نهایی محصولی بسیار باکیفیتتر و بهتر شود.
از لحاظ گرافیکی بازی در دو قطب مختلف قرار دارد، گرافیک هنری بازی که عالی به شمار میرود و گرافیک فنی بازی که افتضاح است! گرافیک هنری بازی را خیلی راحت میتوان جزو برترینهای امسال دانست. هر سیاره با توجه به اکوسیستم خاص خود طراحی منحصر به فردی دارد و بالطبع طراحی موارد دیگر سیارات نظیر پوشش گیاهی آنها هم وابسته به آب و هوا و اقلیم خاص آن است. همان طور که اشاره شد اکثر جزئیات بازی طراحی خوبی دارند و از این نظر نمیتوان به سازندگان خرده گرفت. رنگارنگ بودن محیطها نیز باعث شده که با یک بازی بسیار خوش رنگ و لعاب و زیبا طرف باشیم، عنوانی که حداقل از لحاظ هنری همواره این توانایی را دارد تا ما را تحت تاثیر قرار دهد. از لحاظ فنی اما بازی وضعیت چندان مطلوبی ندارد. بازی مشخصاً به درستی بهینه سازی نشده و مشکلات متعددی دارد و سازندگان هم هنوز در پی رفع آنها هستند. مشکلات بازی به حدی هستند که به راحتی بتوانیم بگوییم سازندگان باید یک ماه دیگر را صرف رفع این مشکلات کرده و سپس بازی را به بازار عرضه میکردند. بازی در مواقع مختلفی کرش (Crash) میکند و این یکی از آزاردهندهترین و خسته کنندهترین مشکلات بازی است. افت فریم نیز که در مواقع مختلفی به چشم میآید و متاسفانه به تجربه بازی صدمه بدی زده است. طبق شنیدهها نسخه رایانههای شخصی نیز مشکلات به مراتب بیشتری دارد و باز هم طرفداران این پلتفرم با بیمهری و بیتوجهی از سوی توسعه دهنده مواجه شدهاند. به هر حال این مشکلات طی زمان و با عرضه به روز رسانیهای مختلف حل میشوند ولی مهم الآن است که هنوز این مشکلات پا بر جا هستند و فعلاً باید منتظر رفع آنها ماند.
یکی دیگر از نقاط قوت بازی بدون شک موسیقیهای متن آن است. این موسیقیها در یک کلام شگفتانگیز هستند و در کنار دنیای وسیع بازی، بزرگترین نکته مثبت No Man’s Sky به شمار میروند. از همان ابتدا که مشخص شد وظیفه ساخت موسیقیهای متن بازی بر عهده یکی از بَندهای (Band) مورد علاقهام یعنی ۶۵daysofstatic است، در مورد موفقیت این بخش از بازی اطمینان خاطر پیدا کردم. این بَند شگفت انگیز که در سبک پُست راک فعالیت دارد پیش از این بارها خود را به من ثابت کرده بود و حالا باز هم کاری کرد که بیش از پیش به آن ایمان آورم. اولاً توصیه میشود که حتماً سری به آلبوم اول این بَند خارقالعاده یعنی The Fall Of Math بزنید تا بیشتر با سبک آنها آشنا شوید، دوماً موسیقیهای این بازی را نیز حتماً به صورت دیجیتالی تهیه کنید. آنها بار دیگر موسیقیهای گوش نواز و بسیار زیبایی را ساختهاند که کاملاً با روح No Man’s Sky مطابقت دارد و گشت و گذار در محیطها به لطف این موسیقیها است که رنگ و بوی خاصی به خود گرفتهاند و بسیار لذت بخش هستند. البته تنها این بند در توسعه موسیقیهای این بازی سهیم نبوده است. موسیقی دان دیگری به نام پل ویر (Paul Weir) نیز که در سبک امبینت (Ambient) فعالیت دارد در ساخت موسیقیهای این بازی شریک بوده است و حتی او یک سیستم خاص نیز برای بازی خلق کرده است که به صورت خودکار موسیقیهای مختلفی را پخش میکند. به لطف این سیستم موسیقیهای بازی در هر محیط به صورت اتفاقی و Random انتخاب میشوند و در نتیجه شاهد پدیده شایعی به نام “تکراری شدن موسیقیها” در این بازی نیستیم. در کل میتوان موسیقیهای این بازی را جزو بزرگترین نقاط قوت آن به حساب آورد و باید خوشحال بود که سازندگان خوش سلیقه بازی به سراغ استفاده از افراد کاربلدی برای این وظیفه خطیر رفتهاند.
در مجموع، No Man’s Sky آن عنوانی نیست که سه سال منتظرش بودیم. بازی در خود ایرادات متعددی دارد که باعث میشود به آن جایگاه رفیعی که انتظارش را داشتیم حتی نزدیک هم نشود. در بهترین حالت، No Man’s Sky عنوانی است که در آینده فقط از آن به خاطر دنیای عظیم و بی کراناش یاد میشود و البته پتانسیلی که بازی داشت ولی آن را از دست داد. سازندگان موارد بسیاری را فدای خلق یک جهان بسیار بزرگ و وسیع کردهاند ولی در نهایت این جهان بی کران هم نمیتواند بازی را از منجلاب شکست بیرون آورد. بازی پس از ۱۰ ساعت (حال بسته به سلیقه بازیبازان، کمتر یا بیشتر) رنگ و بوی تکرار و پوچی به خود میگیرد و این مسئله ناشی از گیم پلی آن است که ایرادات مختلفی در خود دارد. به قول یکی از منتقدان خارجی، “شاید سازندگان بتوانند ۱۸٫۶ کوئینتلیون سیاره مختلف را برای بازی طراحی کنند ولی مسلماً نمیتوانند ۱۸٫۶ کوئینتیلیون کار مختلف را در بازی شبیه سازی کنند” و واقعاً هم همین طور است، وسعت بسیار زیاد بازی در مقایسه با گیم پلی آن همچون قیاس میان فیل و فنجان است! باید امیدوار بود که هلو گیمز (Hello Games) در بازیهای آینده خود از اشتباهاتی که با No Man’s Sky مرتکب شد درس عبرت بگیرد و عناوین کمنقصتری را توسعه دهد. در آخر، باید گفت که No Man’s Sky بازی بدی نیست و حتی تجربه آن به شما توصیه میشود، ولی سعی کنید انتظارات خود را از آن پایین بیاورید چرا که صرفاً بازی “خوبی” است، نه بیشتر!
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- شایعه: کمپانی مادر FromSoftware احتمالا برای جلوگیری از تصاحب خصمانه از سوی یک شرکت کرهای به سونی مراجعه کرده است
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
نظرات
۸ بسیار نمره ی بالایی بود برای این بازی :-/ ۷ مناسب تر بود :yes:
فقط یک جمله برای این بازی کافیه:
به وسعت اقیانوس، به عمق یک برکه
نمره ۸ نمره خیلی خوبیه
من تا حالا به ۷۰ تا سیاره رفتم و واقعا تنوع و جزئیات بازی خیلی عالیه
ولی تنها چیزی که بازی کم داره
گیم پلی ساده و کم محتواشه
امیدوارم تو اپدیت هایه بعدی مراحل و گیم پلی بهتر بشه
ولی واقعا سیستم ارتقا تفنگ و سفینه خیلی لذت بخشه
بقاو تجارت در ۱۸ کوینتیلیون سیاره
زندگی و مبارزه در۱۸ کوینتیلیون سیاره
ولی چه سود چرا که ۱۸ کوینتیلیون سیاره زمانی معنا پیدا می کند که فقط ۳۰ سیارهی {{{واقعاً }}}متفاوت وجود نداشته باشد،
اما برای اونایی که می خوان تجربش کنن سفر خوشی را ارزومندم
نمره ۷٫۵ کافی وعالیه
هه اینو تو زوم.جی نوشته بود 😀
😐 😐 😐 😐 😐 😐
کسی که بتواند میل و هوس شهواتی و دهان خود را از اراجیف حفظ کند موجود با اراده ای است .
سخنی از آدولف هیتلر
اقا به نظر من باید ببینی چه نوع بازی رو دوست داری اگه از فضا :airplane: :airplane: خوشت میاد اینو بگیرم اگه میخوای بکشی 😎 :pissedoff: :pissedoff: :pissedoff: برو کال اف اگه میخوای دستی بکشی :evilgrin: :evilgrin: برو نید فور اسپید
دکی رو عشقه !!! :inlove:
باید ۸٫۲ میشد این بازی محشره :rotfl:
۶ براش زیاد هم هست ولی عدد هشت مال یک بازی قوی و موفق هست. این که اکثرا بازیکنها رو عصبانی کرده چجوری نمرش اینهمه بالا شد؟
شما ها چه گیری دادین به نمره !
مگه نظر شخصی دیگران اینقدر براتون مهمه
خودتون تجربش کنید و حال کنید
به شخصه تجربش کردم(با fps حدود ۶۰) ولی یک ربع بیشتر نتونستم بازی کنم. شاید این بازی هم طرفدارهای خاص خودش رو داشته باشه.
ببخشید بابت اسپم حتما به لینک زیر برید خیلی باحاله
http://www.aparat.com/v/UeLmT
اگه این بازی رو مثلا شرکتی مثل بتسدا میساخت صد در صد توقع خیلی بالایی ازش داشتیم…اما یکم که فکر کنیم به این نتیجه میرسیم که این بازی در حد استدیویی مثل هلو گیمز که یه تیم خیلی کوچیک هستن واقعا عالیه.باید خسته نباشید گفت بهشون.ریسکی که کردن برای ساخت همچین بازی گسترده ای رو حتی استدیو های بزرگ و مطرح هم نمیکنن :yes: :yes: :yes:
لطفا یکی بگه اینهمه میگفتن مرکز کهکشان توش چی بود؟
اصلا این بازی هدف داره توش ؟؟ یا همین طور باید ول گردی کنی ؟
یه جا خوندم انگار جهان این بازی به وسیله ی یک مکانیزم خودکار به طور اتفاقی سیارات بوجود میان..یعنی کسی ننشسته اونارو یکی یکی طراحی کنه…
انگار چند نفر که اصلا اهل بازی نیستند نشستن بازی ساختن همین میشه که بازی هایی مثل رزیدنت اویل ۶ میاد بیرون
به نظر من به جایه این بازی ها grim dawn رو نقد کنید
رزیدنت اویل ۶ انقدر ها هم بد نبود درسته اکشن زیادی داشت ولی پایان کیریس رد فیلد واقعا زیبا بود
اگه قرار بود یکی یکی طراحی کنن که بازی شاید تا صد سال آینده هم منتشر نمیشد
من که ۱۰ دقیقه از گیم پلی بازی رو تو yo.ut.ube دیدم خسته شدم از اون بازیاس که نیم ساعت بازی میکنی بعد میندازی کنار
من ۵ ساعت بازی کردم تا حالا اما خسته نشدم
دقیقا همون مشکلی که همه تا حدودی ازش مطمعن بودن، تکراری شدن بازی
برای کسی که حداقل مطالعه ای در علم نجوم داشته باشه اصلا خسته کننده نیست.یه عده خاص هستن طرفدارای این بازی.به سلیقه هر کسی نمی خوره
ممنون از اقای دهقانی
این بازی معلومه یک بازی کاملا سلیقه ای هست چون به طور مثال بعضی از منتقد های نمره ۹ رو دادن به بازی بعضی ها هم مثلا ۵ فکر میکنم بیشتر به سلیقه فرد برمیگرده بنده به احتمال زیاد تجربه خواهم کرد
از نقد زیباتون تشکر میکنم و همینطور سرعتتون که به این سرعت این بازی رو نقد کردید
اصلا.به درد نمیخوره چون نه با گرافیکش حال میکنم نه با ولگ.ردی هاش توی سیارات
هایپ زیاد زدش زمین وگرنه بهتر میشد
اصلاح میکنم اصن به درد من نمیخوره 😐
بازی خوبیه ولی مشکلات فنی داغونش کرد !
بازی رو تجربه نکردم ولی نمیدونم چرا هر چه قدر گیم پلی ازش میبینم باهاش حال نمیکنم
گیم فا به سانست اور درایو ۷ میدی که باید کم کم ۸ باشه به نومنز که ۶ هست ۸ میدی من موندم چرا فقط گیم فا به بازی های Xbox کم میده!!!!!
هیچ فرقی بین ایکس باکس و دیگر بازی ها تو نمره دهی نیست بازی برسی میشه نمره میدن
سانست بازی کن کیف میکنی اخه ?:-) نو منز ناموسا کجلش باحاله من نمیدونم.
نو منز برا کسایی خوبه که عشق گشت وگذارن درضمن سعی کن به سلیقه دیگران احترام بگذاری
مگه فش دادم به طرف:/ چرا همه چیو قاطی میکنیم
ممنون إز نقدتون خیلی دوست دارم این بازی رو تجربه کنم، از اون بازی هایی که حتما باید بازیش کنی تا بتونی قضاوت کنی
————-
برام خیلی جالبه که تو یک سایتی، یک خانوم گرفت کوانتوم رو نقد کرد و بهش نمره ۸.۵ داد(نمره ای کمک سایت معتبر پالیگان(که در کنار ign معتبر ترین و بهترین مقاله های بازی ها رو مینویسن) داد همه بهش گفتن متعصب ترین فن ایکس باکس بعد اینجا که این بازی ۸ داده شده بهش میان میگن”کاملا منصفانست” در صورتی که ۰.۸ نمره با متاش فرق داره
تازه شما این رو هم در نظر بگیرید که سایت GameSpot که زیر مجموعه NBC که از سال ۲۰۱۵ با سونی قرار داد داره(برید چک کنید) به بازی ۷ داده! سایتای معتبر بهش زیر ۷ دادن در صورتی که سایتای معتبر به کوانتوم ۸،۸.۵ داده بودن ولی الان این نقد منصفانست اون نقد کوانتوم نه!(مه البته به نظر خودم هر دو منصفانه اند و از مقاله ایرادی نمیگیرم)
واقعا که تو أقلیت بودن چقدر سختی داره
کوانتوم بازی عظیمی هست ولی DX12 ی جاهطلبی احمقانه ای بود چون چند سال طول میکشه تا جا بیوفته. به خاطر مشکلات فنی کوانتوم نتونست نمره بالایی بگیره.
من نمیدونم چیشو میگی عظیم بود؟؟؟!!!!
ما ک همش راه رفتیم و بعضی موقع هام بود ک ی تیراندازیم کردیم.
گیمپلیم ک بشدت تکراری. معماهه هم ک مسخره و آبکی
صحنه های سینماییم ک بشدت کم بود
سیستم آپگرید هم اصلا جذاب نبود و اصلا اشتیاقی برای رشدش وجود نداشت. چون آپگریدهای مسخره ای داشت.
دقیقا 🙂 🙂 :yes:
زیادی الکی هایپ بودیم :reallypissed:
قیمت این بازی در حد یک بازی AAA ه در حالی که در حد یک بازی معمولیه… یعنی بازی ۲۰ دلاری رو دارن ۶۰ دلار میفروشن به لطف هایپ کردن طرفدارا…
وقتی حجم بازی ۲.۴ گیگ ه چه نیازی به نسخه ی فیزیکی بود اصن ؟؟
این بازی اصلا در حد نمره ۸ نیست گیمفا…
“ولی هر چه جلوتر میروید بازی بیشتر رنگ میبازد و متوجه میشوید “این همان عنوانی نیست که سه سال منتظرش بودیم!”
جمله بالا اخیراً برای بازیهای زیادی به کار میرود و در مورد بسیاری از عناوین مورد انتظار، صدق میکند. :yes: :yes: :yes: ”
صنعت بازی به شدت به حالت ضعف و تکرار مکررات افتاده.
درسته ولی بعضی شاهکاراییم داریم بینش.مثلا دارک سولز.
fullout 4 با تمام دی ال سیاش :giggle: 😀
گیمفا اگر بشود که در هنگام لحظه ی انتشار هر بازی و همچنین در پایان نقد و بررسی های بازی ها لینک درایور کارت گرافیک مربوط به آن بازی را بگذارید خیلی خوب میشود که دیگر مجبور نباشیم کلی سایت ها را بگردیم 😕
رفع اسپم : هنوز وارد بلزی نشدم اما امیدوارم بازی جالبی برایم باشد :yes:
سلام بچه ها تروخدا کمک کنید عجیب محتاج کمکم
من یه ps4 خریدم توش یه اکانت بود با ۱۰ تا بازی بعدا دستم خورد پاک کردم همه شو تروخدا راهی نیست بشه برگردونم بازی هارو به اکانتمو
تروخدا کمک کنید
لطفا تو انجمن مطرح کنید دوست عزیز. 🙂
نقد بسیار کلاس بالایی بود :yes:
به شخصه از نقد بسیار لذت بردم
نقد خوبی بود ولی از نظر من نمره ۵ از سرش هم زیادیه 😐
واسه امثال شما بدرد نمیخوره این بازی
fanboy everywhere
ایدن سکوت کن
خودت از صد تا فن بوی بدتری
برو بخواب بچه ساعت ۶ صبح چرا بیدار شدی؟ برو بخواب آفرین
واقعا بدترین احساس بازی احساس پوچی بی هدفی هست واینکه هیچ گونه دیا لوگی تو بازی نیست بنظرم نمره رو خیلی زیاد دادید به بازی
حیف ک خیلی تکراریه.حیف……
:weep: :weep: :weep: :weep: :weep: :weep:
به نظر من نمره ش بخاطر تکراری بودنش کم میشه. یکنواختیش توجیه داره چون فضا همینه. هیچ خبر خاصی نیس ولی تکراری بودن سیارات و گیمپلیش خصوصا؛ باعث افت شدید امتیازش میشه.
به نظر من ۵/۱۰ یا ۶/۱۰
اگه مثل جی تی ای یا هر بازی جهان باز دیگه ، یه ذره آزادی عمل بالا داشت، شک نداشتم که یکی از بازیهای اسطوره ای میشد ولی بازی کردن فقط به منظور فشردن چند تا دکنه ، اصلا جالب نیست ! :wilt: :smug: :smug: :idk:
به هر حال دلم برای سازندش میسوزه خیلی زحمت کید اینهمه تو سرش زدن 😥 😥
بازی ایده فوق العاده ای داره ولی خوب پیاده سازی نشده
شبیه ساز فضا هستش برای کسایی که علاقه مند به شیمی و نجوم هستند پیشنهاد میکنم بازی کنند :yes:
با تشکر بابت نقد
اگه روی بازی بیشتر کار میشد میتونست متای بهتری بگیره
توی تریلر ها شاهد این بودیم که با سفینه میشه جاهای مختلف سیاره رو گشت اما توی بازی برای گشتن سطح سیاره باید پیاده راه رفت توی سیاره هایی که جزئیات زیادی دارن خوبه اما بیشتر سیارات فقط سنگ هستن و باید کلی راه رفت تا به جایی رسید که خسته کنندس
اما یاد گرفتن زبان فضایی ها و بدست اوردن اطلس پس ها خودش سرگرم کننده هست
فیلم در میان ستارگان شاهکار بود
ولی این نه
البته ببخشید :yes:
الان مثلا تو شادمانی
تجربه این بازی فقط به شانس بستگی داره
کسی میدونه تو مرکز کهکشان چی بود؟
بازی خوبیه ولی زود خسته کننده میشه !
تو اولای بازی میگه پلاتینیوم برای سوخت سفینه پیدا کن میرم پیدا میکنم ولی اتفاق خاصی نمیفته ! بازم مینویسه ۵۰ تا مونده 😐
احتمالا اشتباه جمع
پلوتونیم با پلاتونیوم فرق داره
و دقیقا هم برعکسه اوایل همه توی فضا هستن و درگیر جمع کردن منابع اما بعد از یه مدت که این مشکلات حل میشن و امکانات بدست میارید گشتن سطح سیارات برای یاد گرفتن زبان بیگانه ها و استفاده از اون برای بدست اوردن blueprint های موارد مختلف از طریق Colonial Outposts ها سرگرم کننده هست
خسته نباشید بابت نقد و بررسی
خیلی تجربه لذت بخشی برام بود عالیه :inlove:
ممنون بابت نقد ولی بازی تا اونجایی که دیدم چند مسیر داستانی داره مثلا میتونین دنبال اتلس برید یا به مرکز کهکشان برید یا اینکه برید دنبال چیز هایی به اسم پولو و نادیا . اسم این دوتا رو زیاد میبینید.
مشکلات فنی بازی یکم اذیت میکنه اما برای من بعد از ۶ ساعت بازی فقط یبار بازی کرش کرد ولی افت فریم زیاده. درکل تجربه بازی رو به همه کسایی که اهل ماجراجویی هستن پیشنهاد میدم .
خوب بود که یه سیاره رو تصرف میکردی و خونه خودت میشد.توش پایگاه و دژ میساختی و میتونستی به سایر سیارات رقبا حمله کنی و اونارو هم فتح کنی و برای سیارات نام انتخاب کنی یا به نام کاربری خودت دربیان.اینجوری حال میده نه اینکه الکی و بی هدف تو محیط بگردی.
همچین این بازی رو کوبوندید بعد بهش ۸ دادید ؟!
خیلی بهش امیدوار بودم
میخواستم همون روز اول بگیرمش
ولی صبر کردم نمره هاش بیاد بعدش پشیمون شدم 😐
نقد خوبی بود ممنون