روزی روزگاری: جهنم در جستجوی شمشیر بهشتی | نقد و بررسی بازی Heavenly Sword
برخی بازیها خیلی به دل مینشینند. برخی بازیها شاید در تکتک بخشهای خود یک عنوان بینقص نباشند ولی در مجموع و در کلیت بازی، معجونی فوقالعاده لذتبخش و سرگرمکننده را تحویل بازیباز میدهند و در میان عناوین رنگارنگی که وی تجربه کرده است، جایی برای خود در دل او باز میکنند و تا مدتها فکر او را معطوف به خود میکنند تا همواره طعم شیرین و لذت تجربه آنها در کام بازیباز باقی بماند. باور کنید ساخت یک چنین عنوانی حتما نیاز به گرافیک مافوق تصور و …. ندارد و بلکه کمی عشق میخواهد و بس. عشقی که سازنده به بازی که در حال ساخت آن است داشته باشد و آن را از صمیم قلب دوست بدارد. بدون شک عناوینی که وقتی آنها را بازی میکنیم به دل ما مینشینند همان بازیهایی هستند که سازندگان آنها تمام عشق و احساس خود را به بازی، در آن به کار بردهاند و این احساس را به ما نیز منتقل میکنند.
همانطور که قبلا نیز گفته بودم در ۳ گانهای از مقالات روزی روزگاری قصد دارم تا به نقد و بررسی ۳ عنوان جذاب و خاطرهانگیز خود در نسل هفتم بپردازم که هر ۳ جزو بهترین تجربههای بنده در طول دوران بازیباز بودن من هستند. عناوینی که شاید هر ۳ برای شما کمتر شناخته شده باشند و یا مثلا با یکیدو تا از آنها آشنا نباشید. در این ۳ گانه مقالات روزی روزگاری قصد دارم تا علاه بر تحلیل و بررسی بازی، به طور کامل آن را برای شما عزیزان معرفی کنم. شاید از کلمه معرفی تعجب کنید ولی باید بگویم هر چند که این ۳ بازی همگی نسل هفتمی هستند ولی بین بسیاری از بازیبازان به دلیل عدم وجود تبلیغات پر سروصدا و هایپ بالا و ادعاهای واهی، کمتر شناخته شده هستند و مطمئنا برای بسیاری از شما این مقالات حکم معرفی عناوین یاد شده را خواهند داشت.
در بخش اول این ۳ گانه به نقد و معرفی عنوان زیبای Enslaved: Odyssey to the west پرداختیم و آن را از زوایای مختلف تحلیل و بررسی کردیم. در بخش دوم این مقالات بناست تا به معرفی و تحلیل بازی دیگری به نام Heavenly Sword یا “شمشیر بهشتی” بپردازیم که از آنجایی که یک عنوان انحصاری پلیاستیشن ۳ است، شاید برای دارندگان پلیاستیشن ۳ در نسل قبل کمی آشناتر از دو عنوان دیگر این مقالات ۳ گانه باشد. نکته جالب اینجاست که بازی Heavenly Sword هم به مانند عنوان قبلی (Enslaved) ساخته تیم هنرمند نینجا تئوری (Ninja Theory) است و در واقع این بازی قبل از عرضه Enslaved ساخته و منتشر شده است و عنوان قدیمیتری نسبت به آن به حساب میآید.
به واقع میتوان گفت Heavenly Sword و Enslaved پیشزمینهای بودند برای این که نهایتا نینجا تئوری شاهکار DMC: Devil May Cry را بسازد و در مبارزات هر دو بازی یاد شده مخصوصا در عنوان Heavenly Sword کاملا میتوان شباهتهایی آشکار را با DMC مشاهده کرد. Heavenly Sword در سال ۲۰۰۷ همانطور که عرض کردم به صورت انحصاری برای پلیاستیشن ۳ منتشر گردید و بازخوردهای مثبت و تحسین منتقدان و بازیبازان را به همراه داشت و در نهایت موفق شد تا از مجموع ۶۴ نقد، امتیاز متای ۷۹ را کسب کند و از سایتهای معتبری مثل گیماینفورمر امتیاز ۸۸ را دریافت کند که یک موفقیت بزرگ برای تیم نینجا تئوری محسوب میشد. (امتیاز ۷۹ در آن زمان خیلی بیشتر از الان بود! حدود ۹۰ بود!)
داستان بازی حول محور دختری به نام ناریکو میچرخد و دغدغهها و سختیهایی که وی برای حفظ میراثی ارزشمند به نام “شمشیر بهشتی” برای جلوگیری از افتادن آن به دست پادشاهی شیطان صفت متحمل میشود را دنبال میکند و شما نیز باید در این مسیر او را یاری کنید. ناریکو دختری بسیار قدرتمند، با اراده و مهربان است که مسئولیت بسیار سنگینی را بر دوش خود میبیند ولی ذرهای نیز پا پس نمیکشد و تا پای جان برای انجام صحیح این مسئولیت و ماموریت تلاش میکند و میجنگد. در لحظاتی از بازی نیز شما کنترل دختری که مانند خواهر کوچک ناریکو است به نام kai را بر عهده میگیرید که به طرز عجیبی شبیه به شخصیت اصلی بازی جدید و در دست ساخت نینجا تئوری یعنی Hell Blade دارد که گویی در این بازی بزرگ شده است ولی سازندگان این موضوع را تکذیب کردهاند.
شخصیتپردازیهای بازی به خصوص در مورد چند شخصیت اصلی آن فوقالعاده است و این شخصیتپردازی عالی سبب هر چه بیشتر جذاب شدن داستان نیز شده است. پادشاه شیطان صفت بازی که ایفای نقش و صداگذاری وی را اندی سرکیس (که در بازی Enslaved نیز در نقش شخصیت اصلی بازی یعنی مانکی ایفا کرده است) بر عهده داشته است بیشک بهترین شخصیت بازی است که شخصیتپردازی و صداگذاری بینقص وی سبب شده است تا در بازی از ته دل از وی متنفر شوید و آرزوی کشتن او را داشته باشید. پادشاهی بیرحم، دیوانه و جانی که همواره از طنز و مسخره بازی در صحبتهای خود استفاده میکند و برای به دست آوردن شمشیر بهشتی از هیچ قتل و کشتاری فروگذار نمیکند.
همانطور که مشاهده میکنید داستان بازی کاملا توانایی لازم برای جذب بازیباز را داراست و شخصیتپردازی عالی آن نیز مزید بر علت میشود تا در طول بازی، کسب اطلاعات بیشتر از داستان، به یکی از دلایل اصلی شما برای ادامه آن تبدیل شود. نینجا تئوری در این عنوان هم نشان میدهد که توانایی استفاده از داستانی نسبتا کلیشهای و تبدیل آن به داستانی کاملا قابل قبول و زیبا را با شاخ و برگ دادن به آن و روایت جذاب و شخصیتپردازی عالی داراست و این در Heavenly Sword هم به مانند عنوان دیگر آنها یعنی Enslaved کاملا واضح و مشخص است و باعث شده است تا این بازی در بخش داستان موفق به کسب امتیاز بالا و راضی نگاه داشتن طرفداران و کاربران شود.
هر چند که اکنون وقتی به حرکات و احساسات صورت شخصیتها در بازی نگاه میکنیم آنها را بسیار ضعیف قلمداد میکنیم، چرا که ناخودآگاه آن را با عناوین نسل هشتمی مقایسه خواهیم کرد ولی باید در نظر داشته باشید که با یک بازی نسل هفتم که ان هم در سال ۲۰۰۷ و اوایل آن نسل منتشر شده است طرفیم و در آن زمان بازی یک عنوان فوقالعاده از لحاظ گرافیکی بوده است.
گیمپلی بازی بسیار جذاب، سریع و هیجانانگیز است که بر پایه مبارزات نزدیک و ساختن زنجیره های طولانی و زیبا از کمبوهای مختلف بنا شده است و با انجام صحیح این کمبوها شاهد صحنه ها و مبارزاتی بسیار نفسگیر و زیبا نیز هستیم و البته گاها نیز بالا بردن تعداد کمبوها لازم و حیاتی است زیرا مبارزات سختی را نیز در بازی پیش رو دارید. هر گاه که حس کنید کمی از این مبارزات نزدیک خسته شدهاید بازی برای تنوع شما را در نقش خواهر ناتنی ناریکو یعنی kai قرار میگیرید که مجهز به تیر و کمان است و بازی را به نوعی از مخفیکاری و شوتر سوم شخص تبدیل میکند که این باعث میشود به هیچ وجه احساس یکنواختی در بازی نکنید.
همچنین در همین راستا، مراحل دیگری نیز برای تنوع بخشیدن به بازی وجود دارند مثل مرحلهای که باید از قلعه خودی در برابر ارتش مجهز دشمن که به سمت قلعه در حال حرکتند استفاده از منجنیق محافظت کنید و آنها را قبل از نزدیک شدن به قلعه شما و از بین بردن دیوار و منجنیق و … از پای در آورید و منجنیقهای آنها را نیز شکسته و از رده خارج کنید. همچنین باسفایتهای مختلفی نیز در بازی برای شما قرار داده شدهاند که قبل از نبرد نهایی بازی، شامل مبارزه با زیردستان اصلی پادشاه شیطان صفت و حتی پسر دیوانه او میشود که نقاط ضعف مختلفی دارند و باید به روشهای مختلف آنها را از پای در آورید.
در زمینه تنوع سلاح و … بازی به هیچ وجه خوب عمل نکرده است و در واقع شاید بتوان گفت تنها سلاحی که در بازی در اختیار دارید همان سلاح اصلی ناریکو است که البته با گذر زمان و پیشرفت شما انوع و اقسام فنون مختلف و کمبوهای زنجیرهای و بسیار زیبا برای آن آزاد میشود و میشود گفت تا حدی جای تنوع سلاح را با تنوع فنون پر میکند اما باز هم این دلیلی بر کمتنوعی سلاحها در بازی نیست. ئر مبارزات بازی گاهی با دستههای بسیار پرتعداد از دشمنان مواجه میشوید که حتی گاهی شما را به یاد سری عناوین Dynasty Warriors و One Piece میاندازد و مبارزه با این تعداد دشمن و قلع و قمع کردن آنها با فنون و کمبوهای زیبای ناریکو حس قدرت خاصی را به بازیباز منتقل می کند و از آنجا که همیشه در بازی به این شکل نیست، در این لحظات که پیش میآیند بازیباز لذت نابی را تجربه می کند.
دشمنانی که در بازی باید با آنها مبارزه کنید به هیچ وجه تنوع زیادی ندارند و بازی در این زمینه نیز مانند تنوع سلاحها کاملا ضعیف عمل کرده است و اغلب، دشمنانی مثل هم در تعداد زیاد بر سر شما خراب میشوند و باید آنها را از بین ببرید. حتی گاهی در مراحل آخر بازی، مبارزه حالتی مثل عناوین Dynasty Warriors پیدا میکند و شما به وسط سیلی از دشمنان میروید و ناگهان با چند ضربه، همه آنها را میبینید که مثل مور و ملخ به هوا میریزند و قلع و قمع میشوند که حالتی لذتبخش دارد زیرا که در همه مراحل اینکونه نیست و در واقع این مورد یک تنوع در گیمپلی بازی محسوب میشود. دشمنان اغلب همان سربازهای عادی پادشاه شیطان صفت هستند که در نوع کمانانداز و شمشیر به دست و … به استقبال شما میآیند. استایل مبارزه ناریکو بسیار جذاب و منحصر به فرد است و سبب خلق حرکات و کمبوهایی زیبا میشود که گاها بیشباهت به ضربات و حملات کریتوس کبیر نیست.
به طور کلی باید گفت Heavenly Sword در زمینه گیمپلی با این که ضعفهایی به خصوص از لحاظ تنوع سلاح و دشمنان و … دارد ولی در اصلیت خود که مبارزات نزدیک است کاملا موفق عمل کرده است و شاهد مبارزاتی بسیار زیبا و نفسگیر هستیم که تشکیل زنجیره کمبوهای مختلف آن کاملا به توانایی و زمانبندی دقیق شما بستگی دارد و به هیچ وجه یک عنوان Hack and Slash که تنها بر پایه فشردن پشت سر هم و بیهوده دکمه ها باشد، نیست. همین مسئله سبب شده است تا مبارزات بازی بسیار لذتبخش و جذاب جلوه کند و با تنوعی که هر از چندگاهی در مراحل بازی اتفاق میافتد بازی اصلا خستهکننده نمیشود. هر چند که اگر برخی ارتقاها، اسلحهها و دشمنان متنوعتری نیز در بازی وجود داشتند سبب میشد که گیمپلی بازی دستخوش تغییرات بسیار مثبتتری نیز بشود. در نهایت در مورد گیمپلی بازی میتوان به جرات گفت که Heavenly Sword کاملا موفق عمل کرده است و در این بخش شاهد یک عنوان بسیار هیجانانگیز هستیم که کام بازیباز را با طعم خوش یک Hack and Slash زیبا، شیرین میکند.
صداگذاری شخصیتهای بازی مخصوصا چند شخصیت اصلی بازی بسیار عالی انجام شده است و از اندی سرکیس که در نقش آنتاگونیست بازی، فوقالعاده ظاهر شده است تا صداگذاران ناریکو و دیگر شخصیتهای بازی همگی خیلی حرفهای به وظیفه خود عمل کردهاند. در زمینه هماهنگی حرکات صورت و لبها و لیپسینک نیز بازی درست و صحیح عمل میکند. البته اگر اکنون به این بازی بنگرید و بخواهید آن را تجربه کنید باید انتظارتان در زمینه حرکات صورت و لب ها در محدوده یک عنوان که در اوایل نسل هفت منتشر شده است باشد و نه یک بازی نسل هشتمی روز دنیا.
در زمینه موسیقی، Heavenly Sword بسیار روتین و نرمال عمل کرده است و در بازی شاهد قطعاتی بسیار زیبا و همینطور معمولی هستیم که به خوبی با محیط بازی تطابق دارند و وقتی که به موسیقیهای بازی گوش میدهید یکی دو قطعه بسیار زیبا وجود دارند که قطعا از آنها لذت بسیاری خواهید برد. موسیقی بازی کاملا با حال و هوای غم زده بازی و این حس که ناریکو تنها در برابر یک دنیا ایستاده است تا از ارزشهای خود و مردمش دفاع کند، همخوانی دارد و شنوای موسیقی هستیم که گاها به نظر میرسد تمی از موسیقی شرقی نیز در آن به کار رفته است و از غم و اندوهی که در موسیقی مشرق زمین وجود دارد برای انتقال حال و هوای بازی در پس زمینه موسیقی بازی استفاده شده است. در کل باید گفت بازی در بخش صداگذاری و موسیقی نیز مانند اکثر بخشهای دیگر موفق عمل کرده است و صداگذاران شخصیت ها و سازندگان موسیقی بازی به خوبی بازی و داستان و شخصیتهای آن را شناختهاند و در انتقال حس آن به بازیباز کاملا موفق عمل کردهاند.
Heavenly Sword به طور خلاصه و در توضیحی کوتاه، یک عنوان Hack and slash جذاب و سریع با داستان و روایت عالی، شخصیتپردازی فوقالعاده، جلوههای بصری چشمنواز، مبارزات بسیار هیجانانگیز، صداگذاری حرفهای و موسیقی زیبا است که البته ضعفهایی نیز دارد که شاید گاها چندان کوچک هم نباشند ولی همانطور که در ابتدای مقاله خدمت شما عرض کردم، از آن دست عناوینی است که در مجموع بخشهای مختلف آن، یک معجون دلچسب و لذتبخش محسوب میشود و ارزش تجربه چند باره را داراست.
اگر از دارندگان پلیاستیشن ۳ هستید، علاقمند به عناوین سبک Hack and Slash میباشید و به دنبال یک عنوان انحصاری زیبا در این سبک میگردید باید بگویم Heavenly Sword یکی از زیباترین و برترین گزینههایی است که در اختیار دارید و ممکن است که از زیر دست شما در رفته باشد و آن را بازی نکرده باشید. عنوانی با مبارزات بسیار سریع و جذاب بر پایه کمبوهای طولانی و قدرتمند که یادآور مبارزات Devil May Cry هستند و اتفاقا چندین سال بعد نیز توسط نینجا تئوری در عنوان فوقالعاده DMC مدل تکامل یافته این مبارزات را مشاهده کردیم.
همانطور که در مقاله نقد و بررسی Enslaved نیز خدمت شما عرض کردم عناوین نینجا تئوری نوعی جذابیت خاص دارند که بازیباز را شیفته خود میکنند و با داستانی زیبا و شخصیتپردازی عالی در کنار گیمپلی هیجانانگیز باعث میشوند تا هر لحظه بازیباز به ادامه روند بازی و پیشروی در داستان تشویق شود که این فرمول دقیقا در عنوان Heavenly Sword نیز پیاده شده است و یکی از انحصاریهای زیبا و قدرتمند پلیاستیشن ۳ را رقم زده است. پس اگر احیانا این بازی را از دست دادهاید، مطمئن باشید که به هیچ وجه برای تجربه آن دیر نیست و بازی هنوز هم میتواند کاملا شما را جذب کند و ساعاتی لذتبخش را برایتان پدید آورد. هر چه سریعتر و تا دیگر واقعا دیر نشده و یک نسل دیگر نیز نگذشته است، با ناریکو همراه شوید و وی را در مسیر خلق افسانهاش و حفظ “شمشیر بهشتی” یاری کنید.
پر بحثترینها
- اینترگلکتیک، کانکورد، ناتی داگ؛ در اتاق فکر سونی چه میگذرد؟
- گزارش: طراحی سختافزار پلی استیشن ۶ برخلاف نسل بعدی ایکس باکس، به پایان رسید
- حساب توییتر پلی استیشن باعث ترند شدن دوباره Bloodborne Remake شده است
- یوشیدا: Horizon Forbidden West در حد انتظارم نفروخت
- یوشیدا: اگر خواهان بازی های انحصاری جدید PS5 هستید، بهتر است از ریمسترها حمایت کنید
- شایعه: اطلاعات فاش شده از GTA 6 توسط کاربری که ادعا میکند چندین ساعت از گیمپلی را دیده است
نظرات
نقد عالی بود :yes: ممنون آقا سعید.
نقد خوبی بود ولی من از بازیش خوشم نیومد .همون اولش که شروع کردم گذاشتمش کنار و چون رو ps3 همه مشکل حجم هارد داشتن پاکش کردم :-((
حالا نمیدونم ارزش بازی کردن داره برم دوباره بگیرم یا نه؟ ?:-) 😕
ممنون بابت نقد .اونایی ک بازی نکردن پشیمون میشن این بازی واقعا جالب بود و تو میدان نبرد خیلی بازی سرعتی می شد ی بازی عالی بود تو اون سالها
تشکر از شما. واقعا بازی زیبایی بود.
دوستای عزیزم دقت کنید که من به نظرات همه تون که زحمت کشیدید نظر گذاشتید ج دادم ولی گاها خیلی بعد از نظر شما میاد و خواستم بگم یه موقع حمل بر بی ادبی بنده نکنید که یه سری رو ج دادم و یه سری رو نه.
هنوزم بازی می کنم نسل هفت تکرار تاریخی بود
خیلی ممنونم. قطعا نظر شخصی شما از هر نقدی مهمتره. ولی فکر کنم اگر یکم صبر میکردید بعد علاقمند می شدید
خیلی ممنونم. قطعا ارزش داره. مطمئن باشید.
ممنون ایدن جان.
اسم این بازی رو به سبد خریدم درماه های اینده اضافه کردم
😀 😀 😀
راجبه هر بازیی هم پست بزارن شما همون روزه اول بصورته اورجینال و ۲۷۰ تومن خریدیش 😀
زیر کامنت های ایشون اسپم(نظر)ندید باعث بن شدنش میشید.
اگه گوش کردن
این بازى رو به چه صورت مى خرى ؟؟؟ 😀 😀
قطعا لذت خواهید برد.
نقد عالی بود :yes: ممنون
____________
الان محمد رضا میاد از این شکلکا میزاره :
:inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove:
:rotfl: :rotfl: :yes: :yes:
خیلی متشکرم از شما.
نقد عالی بود اقا سعید مثل همیشه جذاب و زیبا
ممکنه این بازی در عانوین پشتیبانی نسل قبل قرار بگیره؟
پ.ن:اونایی که تو پست کالاف داشتن از من بد میگفتن شعور و شخصیتشون رو نشون دادن 😉
عانوین =عناوین :sweat:
خیلی متشکرم از شما.
این بازی انحصاری پی اس ۳ هست و نمیشه برای پشتیبانی از نسل قبل بیاد چون اون فقط واسه ایکس باکسه.
ممنوم سعید آقا.واقعا عالی بود.ای کاش ps3 داشتم تا بتونم این شاهکار رو تجربه کنم.واقعا حیف شد.فقط آقا سعید به نظر شما احتمال ریمستر شدنش برای ps4 هست؟؟؟؟
داداش یه منتقد درجه یک و با یوشیدا اشتباه گرفتیا :laugh: :laugh: :laugh: :evilgrin: :evilgrin: :rotfl:
—————————————————————-
ممنون اقاى بابایى
من فقط گفتم احتمالش هست یا نه
خیلی ممنونم از شما. لطف دارید.
درود بر شما. خیلی متشکرم. والا من از خدامه ولی واقعیت اینه که خیر احتمالش خیلی کمه. مگر به صورت ۲ تا بازی با هم ریمستر بشه همراه انسلیود.
اقای بابایی شما نقد میکنید تلفات داره منظورم خیلی طرفدار دارین 😀 :yes: ممنون از نقد
درود بر شما. خیلی ازتون متشکرم. نظر لطف و محبت شماست.
نقد عالی . فقط باید مینوشتین که از قابلیت های sixaxis تو بازی استفاده میشه
خیلی متشکرم. بله اتفاقا عجب نکته خوبی رو گفتین. واقعا یادم نبود بنویسم. معلومه که مقاله رو خوندید. خیلی ازتون متشکرم و عذر میخوام.
اقا این سریال سایبر شبکه ۵ رو دیدید 🙂
همه ی اهنگ های دلست اف اس رو تو سریالش جا دادان 😀 :reallyangry:
الانم داره تکرارشو نشون میده برید ببینید :-X
تایید لطفا
آهنگ های خندوانه همون آهنگ های ریمن هستن 😀
این بازی یکی از بهترین روایت داستان ها و دیالوگها و شخصیت پردازی ها و موسیقی رو داشت بازی ادامه دار نبود و شناخته نشد و گرنه شخصیتی مثل روباه پرنده لاغر مردنی تو عکس پنجم به مراتب دیوانه تر و غیر قابل پیشبینی تر از شخصیت هایی مثل جوکر یا واس فار کرای بود البته اکثر شخصیتا از مثبت گرفته تا منفی رگه هایی از دیوانه گی داشتن ولی این شخصیت دیوانه های دیگه کنارش عاقل به نظر می رسیدن.
فقط گیم پلیش زیاد روان نبود در کل ۴ بار بیشتر واسه میان پرده هاش تموم کردم تا گیم پلی.
ناریکو هم که مثل همه شخصیتهای فمینیستی مثل لارا و بیونتا تو لباسش با کمبود پارچه مواجه بود.
شما جوکر رو فقط توی بازیاش دیدی وگرنه هیچ کسی قابل پیشبینی تر از جوکر نیست. حالا واس رو نمیدونم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بنظر بازی خیلی خوبی میاد. حیف که نتونستم بازیش کنم. گیمپلی بازی های نینجا تئوری حرف نداره.
ممنون آقا سعید.
این رو از کجا متوجه شدی که من جوکر رو فقط تو بازیا دیدم؟ اونوقت خودت این شخصیت رو دیدی؟
نمیخواستم این رو بگم و گرنه بنیان مفهومی جوکر یه شخصیت منطقی و عاقلیه که حقیقت رو میگه واسه اینکه کسی حرفش رو نمیفهمه میگن دیوانه هست این بتمنه که یه روانی عجیب و غریبه و به زور کارگردان حرف دروغ و غیر منطقی رو تو داستان پیش میبره. ولی شخصیت روباه پرنده در این بازی قطعا یه روانیه به تمام معناست.
خیلی متشکرم علی جان. لطف دارید.
بله واقعا در مورد نینجا تئوری موافقم باهاتون.
ای بابا حیف که تروفی نداره 😥 😥