جهنم در مریخ، مریخ در قهقرا | نقد و بررسی بازی Doom
تا به حال بارها در عناوین مختلف مشاهده کردهایم که به طرق مختلفی دربهای جهنم به دنیای ما باز شده است و موجودات جهنمی به جان انسانها افتادهاند. بر حسب تعریفی که هر شخص از جهنم دارد موجودات جهنمی هم متفاوت هستند و گاهی شبیه موجودات DMC، گاها مثل هیولاهای Shadow of the Damned و برخی هم از معروفترین نوع آنها یعنی هیولاها و دیوهای شاخدار سری مشهور و کلاسیک Doom هستند که گویی واقعا از دل جهنم آمدهاند تا به خدمت ما برسند.
ذر زمانی که هنوز کسی درست نمیدانست اصلا شوتر اول شخص چیست و چگونه میتواند به جهنم ربط پیدا کند، استودیو id software و در راس آنها جان کارمک افسانهای دروازههای جهنم را به روی کامپیوترهای قدیمی گشود آن هم با زاویه دید اولشخص! هیولاهای جهنمی به سمت ما سرازیر شدند و انتظار اتفاقات شومی برای انسانها میرفت، ولی ناباورانه پس از مدتی اتفاق عجیبی رخ داد. به جای آن که کسی ناراحت باشد که چرا جهنمیها به ما حملهور شده اند و یا از آنها متنفر باشیم، همگی عاشق آن هیولاها شدیم و آنها به جای فتح زمین، دروازههای قلب ما را فتح کردند. حتی کسانی که دربهای جهنم بر روی کامپیوترهای آنان باز نشده بود هم خودشان برنامه “دربازکن جهنم” به نام Doom را میخریدند تا هیولاها، کامپیوترهای آنها را نیز بینصیب نگذارند!
هر روز بسیاری از انسانها در حالی که شاتگان دولول و محبوب بازی را دردست داشتند به دل هیولاها زده و خیلی از آنها را دوباره به سرزمین مادریشان باز میگرداندند! گذشت و گذشت و روز به روز محبوبیت این شوتر جهنمی بیشتر و بیشتر شد و تازه همگان فهمیدند که سبک شوتر اولشخص اینگونه است و چقدر هم سرگرم کننده و فوقالعاده است.
بازی Doom تبدیل به عنوان میزان و اولین بازی بزرگ در ژانر شوتر اول شخص شد و جان کارمک هم به جای این که به جرم بازکردن دروارههای جهنم خائن شناخته شود به نوعی خود را به عنوان پدر ژانر شوتر اولشخص معرفی کرد! حتی اکنون و پس از سالها که بازگردیم و به عناوین اولیه Doom نگاه کنیم از خلاقیت و توانمندی که آن زمان در ساخت بازی به کار گرفته شده است شگفتزده میشویم و تازه مهمترین بخش قضیه این است که چنین فرمولی برای ساخت بازی برای اولین بار به کار رفته است و هیچ الگو و مدلی برای خلق چنین عنوانی وجود نداشته است و سازندگان Doom خود، الگوسازی و استاندارد سازی کرده اند و عنوانی را خلق کردهاند که خود تبدیل به مقیاس و معیار برای یک سبک شده است.
مدت زیادی از ساخت آخرین عنوان سری Doom میگذشت و طرفداران و علاقمندان بسیار زیادی در دنیا منتظر معرفی نسخه جدیدی از این سری بودند تا این که سرانجام این اتفاق رخ داد و عنوان جدیدی با نام Doom (که در ابتدا قرار بود شماره چهارم باشد) توسط Bethesda بدون هیچ پیشوند و پسوندی معرفی شد و همگان را بسیار خوشحال کرد. پس از این که در مراسم E3 سال گذشته ویدئوهای گیمپلی بازی پخش شد انتظارات بسیار بالاتر هم رفت و ویدئوها نوید یک شوتر با جذابیت همان عناوین اولیه را میدادند که قرار است روح تازهای در کالبد شوترهای اولشخص کلاسیک، سریع و هیجانانگیز بدمد.
زمان گذشت تا بالاخره موعد انتشار بازی فرارسید و چند روز قبل Doom برای خیل طرفدارانی که منتظر آن بودند منتشر شد و به انتظار آنها پایان داد. بازخوردهایی که تاکنون بازی دریافت کرده است بازخوردهای مثبت و خوبی بودهاند و از یک عنوان موفق و جذاب خبر میدهند ولی نقدهای منفی نیز در کارنامه Doom مخصوصا در روزهای اول عرضه به چشم میخوردند که متای بازی را تا زیر ۸۰ هم پایین بردند و داشتند کار را خراب میکردند ولی خوشبختانه با انتشار نقدهای بیشتر از سایتهایی که زیاد دنبال مطرح کردن خودشان با دادن نمره پایین نیستند وضعیت متای بازی هم بهتر شد و تا امتیاز ۸۳ بالا آمد که امتیازی عالی برای یک شوتر کلاسیک است.
البته باز هم امکان تغییر و بالا یا پایین رفتن امتیاز بازی وجود دارد اما امیدوارم که این تغییر رو به بالا باشد. این را به آن دلیل که طرفدار سرسخت این سری هستم نمیگویم بلکه به این دلیل میگویم که این یک بازی از یک فرنچایز بزرگ است و ما هم عاشق بازیها و عناوین بزرگ هستیم. هر عنوانی که نمره پایین میگیرد، خصوصا اگر از یک سری محبوب و بزرگ باشد، من واقعا ناراحت و غمگین شده و از موفقیت هر عنوانی بسیار خوشحال میشوم. انگار که با موفقیت یک بازی ما گیمرها سربلند میشویم و با شکست آن ما نیز شکست میخوریم. شکست یک فرنچایز بزرگ و محبوب، شکست همه ما گیمرها و شکست کلی خاطرات شیرین و دوستداشتنی ماست. مخصوصا با جوی که اخیرا در برخی سایتهای دنیا به راه افتاده است مبنی بر دادن امتیاز بیهوده و بسیار پایین به بازیهای خوب و حتی بسیار عالی که مورد تحسین همه واقع شدهاند. اینجاست که نمره متا ارزش پیدا میکند، زیرا اگز وجود نداشت ممکن بود هر شخصی با خواندن نقد هر سایتی که همیشه از آن بازدید میکند راجع به بازی دید مثبت یا منفی پیدا کند ولی با وجود متا قطعا همان شخص به امتیاز متا نگاه میکند که دیگر حاصل نظر یک فرد نیست و نظرات منتقدان زیادی را شامل میشود و اعتماد به شعور جمعی بسیار عاقلانهتر است.
نمرات سایتها تنها نظر افراد مختلف است که تبدیل به نمره شده و میتواند ملاکهای بسیاری در آن دخیل باشد که درست یا غلط باشند. اگر اینگونه نبود که نمیشد یک بازی نمره مثلا ۵۰ از ۱۰۰ دریافت کند و همان بازی از شخصی دیگر ۹۰ بگیرد. این یعنی ملاکها و سلایق مختلف کاملا در نمره بازی دخیل هستند و این نمره بر اساس یک فرمول علمی و ریاضیوار و ثابت داده نشده است بلکه در نهایت به حسی که آن منتقد بعد از تجربه بازی داشته است باز میگردد و بستگی دارد. البته امتیاز متایی که یک بازی بعد از مثلا ۵۰ نقد میگیرد دیگر قابل استناد است زیرا به شعور جمعی میتوان اعتماد کرد و اینگونه نیست که یک نفر با غرض بتواند امتیاز یک بازی را کلی پایین بیاورد زیرا در ۵۰ یا ۱۰۰ نقد، نظر یک شخص چندان تاثیرگذار نیست.
در این مطلب قصد دارم تا نمرات و امتیازات و بازخوردهایی که تاکنون بازی Doom در دنیا دریافت کرده است را کنار بگذارم و با تجربه شخصی خود، به بررسی زوایای مختلف این بازی پرداخته و اجزاء و قسمتهای گوناگون بازی و نقاط قوت و ضعف آن را برای شما عزیزان تحلیل کنم تا در نهایت به یک نتیجهگیری دست پیدا کنیم و مشاهده کنیم که آیا این بازی موفق شده است تا میراث باارزش سری Doom را حفظ و نگهداری کند یا تنها یک شوتر اولشخص سریع، خوب و جذاب است و نه بیشتر. اگر قصد دارید تا اطلاعات بیشتری را در مورد نسخه جدید Doom کسب کنید در ادامه با من و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.
داستااااااااااااااااااااان؟؟؟ (با تلفظ جناب خان!)
همان طور که قبلا هم در پیشنمایش ابن عنوان خدمت شما عرض کرده بودم، اصولا داستان در سری عناوین Doom و به طور کلی در شوترهای اولشخص بسیار سریع و کلاسیک مثل Quake ،Unreal Tournament، “سم جدی” یا Pain Killer هیچگاه داستان در درجه نخست و حتی در درجات بعدی اهمیت نیز قرار نداشته است و تنها به عنوان یک عامل توجیهکننده این که “چرا باید دشمنان را بکشیم و چرا آنها دشمن هستند” محسوب شده است زیرا داستانی در همین حد کفایت میکرده است.
اما قاعدتا در یک بازی سال ۲۰۱۶ انتظار میرود که حتی اگر شوتری در سبک شوترهای کلاسیک نیز باشد از داستانی خوب و در بدترین حالت یک داستان معمولی بهرهمند باشد. قرار نیست که چون عناوین کلاسیک این سبک هیچ کدام داستانی درست و درمان نداشتهاند عنوان جدید آن فرنچایزها هم که سالها بعد قرار است منتشر شوند داستان خوبی نداشته باشند و برای عنوانی در سال ۲۰۱۶ بهرهمندی از داستان مناسب یک عامل مهم محسوب میشود. نمیتوان نداشتن پیشینه مناسب داستانی در یک فرنچایز را دستآویزی برای توجیه داستان بسیار آبکی و ضعیف یک بازی کرد.
اگر بخواهیم در مورد داستان عنوان جدید Doom صحبت کنیم باید گفت با داستان بسیار ضعیف و پیش پا افتادهای طرف هستیم. شما در نقش یک ابرسرباز در مریخ هستید که باید دریچهای که از جهنم به آن سیاره باز شده است را ببندید و جلوی ورود موجودات جهنمی را به مریخ بگیرید. این کل داستان عنوان Doom است و تازه شخصیت اصلی بازی کلامی نیز حرف نمیزند و همواره ساکت و مودب است!
بازی Doom با این که از همان ابتدا هم سازندگان آن ادعایی در مورد داستان بازی نداشتند و حتی اعلام کرده بودند تمرکز اصلی آنها بر بخش چندنفره بازی است، با این حال داستان آن به قدری سطحی است که جای هیچگونه توجیهی را باقی نمیگذارد و میشد که با مقداری پیچ و تاب دادن و ایجاد حساسیتهایی در داستان و یا لااقل با روایت جذابتر، آن را بهتر و هیجانانگیز تر جلوه داد. در واقع باید گفت اصل امتیاز و نمرهای که از بازی کم میشود به عقیده بنده مربوط به داستان بازی است و در سایر بخشها همانطور که در ادامه خواهید دید بازی ایراد خاص و بزرگی ندارد که سبب کم شدن نمره از آن شود و تنها ایرادهای کوچکی در بخشهای دیگر وجود دارند. بازی از بخش داستان به هیچ وجه نمره قبولی نمیگیرد و سطحیترین داستان ممکن را ارئه میدهد.
گرافیگ، Hell! it’s Beautiful
در مبحث گرافیک بازی Doom، مثل همیشه آن را در دو قالب فنی و هنری بررسی خواهیم کرد. در بخش فنی باید گفت این عنوان موفق عمل کرده است و کاملا روان و بدون مشکل اجرا میشود. در طول تجربه بازی به هیچ وجه افت فریم در بازی مشاهده نکردم و حتی در صحنههای شلوغ نیز نرخ فریمریت بازی با ثبات و پایدار باقی میماند و به تجربه لذتبخش شما خدشهای وارد نمیکند. نورپردازی در بازی با توجه به تاریکی، بیروح بودن و مردگی اکثر محیطهای آن به خوبی انجام گرفته است و در این بخش نیز مشکل خاص و قابل ذکری مشاهده نمیشود.
در مبحث گرافیک فنی البته مشکلات کوچکی نیز مشاهده شد که قابل ذکر هستند. گاهی برخی تکسچرها و بافتها در محیط بازی کاملا لود نمیشدند و وقتی به نزدیک آنها میرسیدم تازه بعد از مدتی کوتاه کاملا بارگذاری میشدند که نکتهای منفی محسوب میشود. ولی در سایر وجوه گرافیک فنی بازی و به خصوص در مبحث ثبات فریمریت که برای سبک سوترهای اول شخص بسیار سریع یک اصل محسوب میشود همانطور که گفتم بازی کاملا پرقدرت و پایدار عمل میکند و به شما اجازه لذت بردن از آن، چه در بخش تکنفره و چه در بخش چندنفره که ثبات فریمریت اهمیت بیشتری هم دارد را میدهد و خدشهای به آن وارد نمیکند. اگر از ایرادات کوچک در بخش دیر لود شدن برخی تکسچرها در بازی بگذریم باید گفت سازندگان موفق شدهاند تا یک بازی روان و پایدار را برای بازیبازان فراهم کنند.
در مبحث گرافیک هنری نیز باید اذعان داشت که به مانند بخش فنی، شاهد عملکرد موفقی از سوی طراحان بازی هستیم. طراحی مراحل Doom به خوبی انجام شده است و کاملا مناسب عنوانی در این سبک است. محیطها و مراحل مختلفی در بازی وجود دارند که تنوع خوبی به بازی بخشیدهاند و اجازه نمیدهند حس تکراری بودن مراحل شما را آزار دهد. با این که بازی در سیاره مریخ جریان دارد و دست سازندگان برای این که هر محیطی که دلشان بخواهد از قبیل سرسبز و جنگلی و … را خلق کنند بسته بوده است، ولی آنها موفق شدهاند تا با همین محدودیت هم تنوع خوبی به مراحل بازی ببخشند. البته انتظار تنوع و طراحی مراحل Dark Souls 3 یا Uncharted را نداشته باشید ولی به طور کلی کار طراحان هنری بازی در زمینه طراحی و تنوع مراحل، موفقیتآمیز و قابل تحسین است. طراحی دشمنان بازی نیز بسیار مناسب و جذاب صورت گرفته است و شاهد حضور دشمنانی کلاسیک و البته جدید در بازی هستیم که به زیبایی طراحی شدهاند و کاملا به ریشههای این فرنچایز محبوب وفادار ماندهاند. انواع هیولاها و دیوهای جهنمی و اسکلتهای سوزان و… در بازی وجود دارند تا بر سر شما بریزند و شما را به چالش بکشند.
نکتهای که در مورد گرافیک هنری بازی کمی توی ذوق میزند غلبه بسیار زیاد رنگ قرمز در خیلی از محیطها و مراحل بازی است که در برخی تصاویری که از بازی برای شما قرار دادهام کاملا مشخص است و گاها چشم را آزار میدهد که میشد این مورد را کمی بهبود داد و مقداری از این غلبه شدید رنگ قرمز در محیط بازی کاست. در مجموع در مورد گرافیک کلی بازی باید گفت بازی Doom واقعا زیبا و شسته رفته به نظر میرسد و در طول تجربه بازی به هیچ وجه گلهای از آن نخواهید داشت، چه از لحاظ روان اجرا شدن بازی و پایدار بودن نرخ فریمریت و چه از منظر طراحی مراحل و دشمنان و…
گیمپلی، جولانگاه قدرت و جذابیت
در شوترهای کلاسیک و سرعتی، گیم پلی حرف اول و دوم و سوم و… را خودش به تنهایی می زند و داشتن یک گیم پلی عالی، هیجان انگیز، سرعتی و لذت بخش از نان شب هم برای این عناوین واجب تر است. در عناوینی مثل Doom همواره سوار بر مرکب سریع و خونین گیمپلی هستیم و اگر این بخش موفق شود تا بازیباز را به خود جذب کند دیگر کمبودی وی را آزار نخواهد داد زیرا که گیم پلی همه چیز یک شوتر اول شخص کلاسیک است و چنین عناوینی اگر بالاترین کیفیت را در تمام بخش ها داشته باشند ولی فقط گیم پلی آنها جذاب نباشد کل المانها و قسمتهای مختلف بازی را با خود زیر سوال میبرد و البته عکس این موضوع نیز صادق است. یعنی اگر گیمپلی در چنین عناوینی عالی باشد میتواند ضعف سایر قسمتها را پوشش دهد. در عنوان Doom خوشبختانه باید گفت بازی از هر دو نکته مثبت بالا برخوردار است و چه بهتر از این؟. Doom هم در بخش گیمپلی و هم در سایر زمینهها موفق عمل کرده است و نیازی نیست تا یک بخش ضعف دیگری را بپوشاند.
گیم پلی بازی Doom تمامی استانداردهای لازم برای یک شوتر اول شخص کلاسیک با استایل آرکید را در بالاترین کیفیت داراست و ازسرعت بسیار بالای روند گیم پلی تا دشمنانی که دیوانه وار به سمتتان هجوم می آورند و یک لحظه هم شما را راحت نمی گذارند در این عنوان وجود دارد.. Doom از آن دست شوترهایی که پشت یک دیوار یا کاور کمین کنید و آنجا محل امنی برای خود بسازید و همه را از بین ببرید نیست بلکه باید در هر لحظه در حرکت باشید و جابجا شوید و در همین حال به طور مداوم به جلو و عقب و چپ و راست خود بچرخید و شلیک کنید.
همانطور که قبلا نیز در مورد گیمپلی بازی خدمت شما توضیح داده بودم یک سیستم و مکانیک مبارزه به نام “حمله هل دهنده رو به جلو” در بازی وجود دارد که مانع از پناه گرفتن بازیبازان پشت سنگرها و یا استراحت کردن برای پر شدن خط سلامتی میشود. در همین راستا در بازی نه خبری از مکانیک کاورگیری هست و نه خبری از سیستم خط سلامتی پرشونده. بازیبازان میتوانند بستههای سلامتی یا افزایش مقاومت را که در طول مراحل بازی پراکنده هستند جمع کنند و یا برای پر کردن خط سلامتی خود دشمنان را بکشند.
ابزار شلیک را بازی به بهترین شکل ممکن در اختیار شما قرار می دهد و انواع واقسام اسلحه ها را با کارایی های مختلف در دسترس خود دارید. از سلاح های قدیمی و کلاسیک تا انواع و اقسام سلاح های جدید مختلف در توپخانه مجهز شما حضور دارند تا بسته به موقعیتی که یک مرحله یا بخش خاص دارد از بهترین آن ها به نفع خود استفاده کنید و میتوانید در طول بازی سریعا بین آنها سوئیچ کنید. البته باید هم حتما این کار را انجام دهید زیرا که دشمنان و هیولاهای جهنمی Doom آماده دریدن شما هستند.
بسیاری از اسلحههای کلاسیک سری شامل سوپر شاتگان و BFG 9000 دوباره در این نسخه بازگشتهاند. علاوه بر اینها ضربات Melee از قبیل حمله با ارهبرقی که دشمنان را به دو نیم تقسیم میکند نیز در بازی وجود دارند که بسیار هیجانانگیز و خشن هستند. بسیاری از دشمنان مربوط به بازی اصلی سری مثل Revenant ها، Mancubus ها و سایبردیمونها نیز بازگشتهاند که البته برخی از آنها طراحی جدیدی را به خود دیدهاند.
همانگونه که قبل از انتشار بازی نیز مشخص شده بود مکانیک جدیدی در بازی DOOM معرفی شده است که سیستم تمام کنندههای Melee است و به بازیباز اجازه میدهد تا زمانی که به اندازه کافی به دشمن آسیب وارد کرده است با یک تمام کننده melee با خشونت و البته به زیبایی کار وی را یکسره کند. دشمنان بدبختی که برای اجرا شدن این تمام کنندهها روی آنها آماده هستند با تغییر رنگ مشخص میشوند و شما متوجه میشوید که قادر هستید کار آنها را سریعا تمام کنید.
در مورد بخش چند نفره بازی نگاهی به توضیحاتی که قبلا خدمت شما ارائه کرده بودم میاندازیم. “ساخت بخش چند نفره DOOM را استودیو Certain Affinity بر عهده داشته که استودیویی آمریکایی واقع در تگزاس است و در سال ۲۰۰۶ توسط آقای Max Hoberman و تعدادی از کارکنان سابق بانجی و تنی چند از افراد خبره صنعت بازیهای رایانهای تاسیس شده است. چندین مد مختلف بخش چند نفره از قبیل Deathmatch و domination و freeze tag و clan arena در بازی وجود دارند. ارتقاها و تلپورت شدن نیز در این عنوان وجود دارند.
برخی مدهای خاص در بازی دارای قواعد ساختاری نامتقارنی هستند که در آن ها بازیبازان میتوانند یک pentagram را در نقشه بردارند که به آنها اجازه میدهد تبدیل شوند و در نقش یکی از هیولاهای مخوف بازی ایفای نقش کنند. DOOM همچنین دارای یک سیستم ساخت و ساز در بازی به اسم “Doom SnapMap” است که با ما اجازه میدهد نقشههای دلخواه خود را بسازیم، مدهای جدیدی برای بازی با قوانین خودمان خلق کنیم و آنها را در یک جامعه آنلاین به اشتراک بگذاریم.” بخش چند نفره بازی تا به اینجا که کاملا موفق شده است نظر مثبت طرفدراران را جلب کند و رضایت منتقدان را نیز با خود همراه داشته باشد.
در مجموع در مورد گیمپلی بازی باید بگویم که این بخش به جرات برترین و با کیفیتترین قسمت بازی Doom است که البته انتظاری هم غیر از این نمیرفت و مشخص بود که این بازی اگر موفق شود بر اساس گیمپلی جذابش موفق شده است و حالا که این گونه شده است پس خود گواهی بر این است که حتی اگر بازی را انجام نداده باشید نیز بدانید که با گیمپلی قدرتمندی طرف هستید. چرا که همانطور که قبلا هم عرض کردم عنوانی در این سبک “اگر بالاترین کیفیت را در تمام بخش ها داشته باشند ولی فقط گیم پلی آنها جذاب نباشد کل المانها و قسمتهای مختلف بازی را با خود زیر سوال میبرد”. گیمپلی ِDoom دقیقا همان چیزی است که در بهترین حالت باید باشد و میتواند تا طرفداران بازی و همینطور علاقمندان جدید را کاملا راضی نگاه دارد و اوج جذابیت را به آنها منتقل کند.
موسیقی، جهنم Doom، بهشت متالبازها!
برای چنین عناوینی که در سبک شوترهای old-school و کلاسیک سریع هستند و در هر ثانیه چندین هیولا به سرتان میریزند، هیچ موسیقی به اندازه سبک هوی متال و هاردراک مناسب نیست و همیشه هم اگر دقت کرده باشید در عناوینی مثل doom و Pain Killer و Serious Sam و… از همین سبک موسیقی در بازی استفاده میشود که هیجان بازیباز را چند برابر میکند و نقش مهمی را در القا کردن حس سرعت و خشونت و قدرت به بازیباز دارد.
عنوان Doom نیز در بخش موسیقی از همین فرمول پیروی کرده است و همانطور که قبلا هم در مقاله پیشنمایش بازی خدمت شما عرض کرده بودم موسیقیهایی که در بازی DOOM میشنویم غالبا در سبک موسیقی هاردراک، هویمتال و Thrash Metal قرار دارند و قالب کلی موسیقیهای بازی از سبک هاردراک و هویمتال تاثیر پذیرفته است. جالب است بدانید که creative director بازی یعنی آقای هوگو مارتین در باره کل این بازی و نه فقط موسیقیهای آن گفته است “بازی DOOM از موسیقی راکاندرول الهام گرفته شده است”. الحق و الانصاف هم هیچ سبک موسیقی دیگری به اندازه راک و متال با حال و هوای این بازی سازگاری ندارد و سازندگان انتخاب درستی در قرار دادن موسیقیهای مختلف بازی داشتهاند.
نکته منفی که در موسیقی و صداگذاری بازی وجود داشت این بود که گاها در منوی بازی و یا در صفحه Pause، موسیقی بازی ناگهان قطع میشد و دوباره پس از مدت کوتاهی اجرا میشد. این تنها نکته منفی بود که در بخش صداگذاری و موسیقی بازی مشاهده شد وگرنه در بخش افکتهای صوتی و صداگذاریهای مختلف مانند اسلحهها و همچنین اجرای صداگذاران شخصیتهخای بخش تکنفره و داستانی، بازی در بالاترین سطح عمل میکند و هیچ مشکلی در این بخش مشاهده نمیشود. در مجموع باید گفت عنوان Doom در زمینه صداگذاری و موسیقی به جز نکته منفی که خدمت شما عرض کردم، توانسته است تا کاملا موفق عمل کند و در سطح عناوین استاندارد و روز دنیا خود را مطرح کند.
نتیجه گیری، این Doom است، همان بازی خاطرهانگیز
بسیاری از بازیبازان در دنیا و مخصوصا بازیبازان قدیمیتر که عناوین کلاسیک سری Doom را تجربه کرده بودند سالهای زیادی منتظر معرفی و انتشار یک عنوان درست و حسابی در این فرنچایز ماندند و امیدواری بسیار زیادی به بازی Doom جدید داشتند. پس از تجربه بازی باید به شما بگویم که به عنوان یکی از این طرفداران، کاملا از انتظاری که برای عرضه این بازی کشیدهام خشنود و راضی هستم و بازی Doom همان عنوانی است که منتظر بودم تا در سری Doom تجربه کنم.
Bethesda و id Software موفق شده اند تا پس از مدتها منتظر گذاشتن بازیبازان و علاقمندان، عنوانی باب میل هواداران این فرنچایز ساخته و به آنها هدیه دهند (البته هدیهای ۶۰ دلاری!). عنوانی که شاید ضعفهایی دارد و می توانست در بخشهایی مثل داستان، بسیار بهتر و مناسبتر عمل کند ولی انصافا در مجموع یک شوتر کلاسیک فوقالعاده جذاب و هیجانانگیز چه در بخش تکنفره و چه در بخش چندنفره را برای بازیبازان و هواداران به ارمغان اورده است و توانسته تا نام بزرگ و پرآوازه این سری محبوب را همچنان زنده و استوار نگاه دارد و با یک بازی جذاب طرفداران را دوباره به خاطرات قدیم و شیرینشان از این سری بازگرداند، آن هم در لباس یک عنوان نسل هشتمی.
Doom چه برای طرفداران قدیمی و چه برای بازیبازان جدیدی که علاقمند به تجربه یک شوتر اول شخص چالشبرانگیز و جذاب هستند یک عنوان مناسب محسوب میشود و میتواند رضایت هر دو دسته را جلب کند. اگر این عنوان رد بخش تکنفره داستان بهتر و روایت جذابتری داشت بخش اعظمی از امتیازی که از این بازی کسر کردهام به آن باز میگشت، زیرا در سایر قسمتها و المانها و مکانیکهای مختلف بازی ایراد بزرگ و خاصی مشاهده نکردم که باعث شود امتیاز بالایی از بازی کسر شود.
مهمترین نکته مثبت در ساخت این عنوان برای سازندگان بازی آن است که موفق شدهاند تا عنوانی را بسازند که هم جدید و نسل هشتمی باشد و بازیبازان جدید را راضی نگاه دارد و هم از آن مهمتر کاملا به ریشههای این فرنچایز وفادار مانده باشد و به شایستگی نام Doom را آن هم بدون پیشوند و پسوند به عنوان یک شروع دوباره برای این سری یدک بکشد. Doom عنوان است که کاملا یارای رقابت با شوترهای بزرگ این روزها را داراست و در بخشهایی از آنها ضعیفتر (مثل داستان) و در بخشهایی نیز قدرتمندتر است (مثل هیجان گیمپلی). مطمئن باشید که بازی Doom ارزش هزینهای که برای آن متقبل میشوید را دارد و میتواند تا مدتها شما را با بخش تکنفره و چندنفره جذاب خود سرگرم کند.
Doom حافظ شایسته میراث ارزشمند این فرنچایز است و شروعکننده مسیری جدید برای سازندگان و همینطور طرفداران این سری محسوب میشود. پس در صورت علاقه به شوترهای اول شخص، در لزوم تجربه بازی Doom شک نکنید و سریعا به دل جهنم بزنید زیرا که جهنم لااقل در Doom جای بسیار سرگرمکننده و هیجانانگیزی است!
پر بحثترینها
- بازی Intergalactic ناتی داگ را زود قضاوت نکنید
- گزارش: بازی بعدی God of War با محوریت اساطیر مصر در دست ساخت قرار دارد [بهروزرسانی شد]
- رسمی: Forza Horizon 5 بهار امسال برای PS5 عرضه خواهد شد
- کارگردان Ori: پلی استیشن بهزودی استراتژی چندپلتفرمی ایکس باکس را دنبال خواهد کرد
- فیل اسپنسر: بازیهای بیشتری از Xbox برای پلتفرمهای دیگر عرضه خواهند شد
- شایعه: لیان کندی شخصیت اصلی Resident Evil 9 خواهد بود
نظرات
تشکر از آقا سعید همیشه فیکس ساعت نه 😀
داستان هم نداشت که یارو پاشد از تخت لباس پوشید رف :silly:
ولی عنوان بی نظریه :eat:
آقا سعید دمتون گرم…نقد هاتون واقعا فوقالعاده هستن
……………………………………………………..
به نظر من برای داستان از این بازی یک نمره کم کردن یکم زیاده…چون از یه بازی run & gun بیشتر از اینم نمیخواستیم…کنار یه همچین گیم پلی سریعی کی دیگه به داستان فک میکنه…بنظرم میشه با وجود اینهمه خوبی داستانی سطحی رو در نظر نگرفت…در عوض بنظرم یکم طراحی مراحل متنوع طر بود خیلی بهتر میشد
منم موافقم :yes: :yes: ….نقد عالی بود خیلی دوست دارم بازیش کنم…هر وقت نقد هر بازی رو از گیمفا میخونم حس بازیش میاد 😀 😀
منم همیشه همینطوریم 😀 😀
ممنون از نقد بسیار خوبتون خسته نباشید و امید وارم بازیبازان لذت کافى را از این بازیه خوش ساخت برده باشند
تشکر از شما. خیلی ممنون محمد و مهدی عزیز و همین طور سعید و اقای sony.playstation.
لطف دارید.
من یه چیزی رو درک نمی کنم ! وقتی شما شنیدی گیم پلی یه بازی فوق العادست بنظرم باید همونجا همه چی رو بزاری کنار و بری بازی رو بگیری ! این یه بازی تعاملی یا ادونچر نیست ، که بخوای روایت بشنوی!
دوم یعنی : خشن ، فوق سرگرم کننده ، با گرافیک دیگه چی می خوای شما!
شما برای این بازی شوتر گیم پلی رو با داستان دارای یه ارزش دونستید که این درست نیست بعضی اوقات یادمون میره که دقیقا یه “بازی” باید چجوری باشه ! سبک این بازی خواستار یه داستان نیست شما وقتی دوم بازی می کنید انقدر غرق در خشونت و هیجان میشید که اصن داستان از یادتون میره ! من به این حالت میگم “حس ناب بازی کردن” …. مگه عناوین قدیمی داستان داشتن که ما انقدر درگیرشون بودیم و هنوز تو یادمون هستن ؟! خیر ! اون “حس ناب بازی کردن” انقدر توشون موج میزد که هنوزم مزش زیر زبونمونه …
بازیش بازیه خوبیه . ولی فقط همین . ارزش نداره پول جاش داده بشه ولی کرکی تجربه ش خوبه .
از اون دسته بازی هاییه که بعد از یک ساعت میگی خب؟ همین؟ و بازیش خسته کننده میشه . ۸ نمره ی خوبیه براش . بازی گیم پلی محور که داستان خوبی نداره و فقط باید راه بری و تیر بزنی داخلش ۸ براش زیادم هست .
موجودات این بازی به همون اندازه ای که وحشی هستن به همون اندازه برای دریده شدن فرار گرفتن توی این بازی! یعنی شما انتظاری که از شخصیت اصلی داستان داری یه ماشین کشتار و یکجورایی حس ابر قهرمانی هست که اگه با بازیای قدیمی مثل دوک حتی اشنا باشی متوجه منظورم میشی.اینا سبکشون old school هست و نیازی به پیچ و تاب های داستانی ندارن البته میتونن بهتر بسازن ولی بنده لزومی نمیبینم در این باره. به هر حال منتقدین به این مساله واقف بودن و گیم اسپات با اون سختگیریاش داد ۸
بازی اول از همه گیمپلی هست واقعیتش توی دل جهنم که به هیچ چیز دسترسی ندارم فکر نمیکنم روایت داستان چیز مناسبی باشه!
خیلی ممنون از شما. نظرتون محترم.
به نظر من صرف این که یه بازی ۵۰ سال قبل داستان نداشته نمیشه بگید الان هم توی ۲۰۱۶ یه شوتر داستان نداشته باشه. ورزشی که نیست. همه چی پیشرفت کرده داستان هم باید پیشرفت کنه. مثلا اگر گرافیک دست نمی خورد میگفتید این سبک بازی فقطز گیم پلی هست و بکش بکش. گرافیک لازم نداره! نه اینطوری نمیشه. همه چی توی این سال ها پیشرفت کرده و داستان نویسی هم همینطور. کلاسیک بودن سبک بازی به کنار ولی در نهایت یه شوتر اول شخص داریم که در این سبک پره از بازی هاییی با داستان عالی کهاین کمبود داستان پیش اونا ضعف محسوب مییشه. نمیشه به شوتری که هم داستانش عالیه هم گسم پلیش نمره کامل داد و به این هم نمره کامل داد. هر دو شوتر اول شخص هستن و باید بازی که داستانش بهتره به حقش برسه و بازی که داستان نداره ازش کم بشه.
بله اقای اقابابایی اتفاقا با شما موافقم و اصلا نگفتم باید نمره کامل داد.مخاطب حرفم دوستمون deadpool بود که از ضعف داستان بازی رو ضعیف قلمداد کرد در حالی که چنین چیزی نیست. گیمپلی بازی در سطح خیلی خوبی قرار داره.خودم به خاطر بخش مولتی و کمی داستان به این بازی همون دور و بر ۸٫۵ میدم.اما به دلایلی که دووم با اونا مواجه هست داستان کمی کم اهمیت تر قرار میگیره مثل جهنمی که توی اون جریان داره و جنازه هایی که اطرافمون پراکنده شدن و چیز زیادی نیست که بخوایم راجبشون بدونیم همه چیز از بین رفته. ولی درسته که
داستانی بهتر برای مراحل ایستگاه فضایی میتونست نوشته بشه
کاملا باهات موافق هستم محسن جان. تک تک حرفهایی که زدی دقیقا حرف منم هست.
من علاوه بر تایید حرف های اقای بابایی باید بگویم امروزه کم کم داستان وارد بازی های ورزشی هم می شود مثلا ان بی ای ۲ کی حالا دووم هم بازی خوبی است اما اگر به داستان هم بیشتر می پرداخت بهتر بود.
خیلی متشکرم. دقیقا همینطوره. بازی های ورزشی و مبارزه ای هم میرن سراغ داستان چه برسه به یه شوتر اول شخص.
sameoldgamer معلومه از اون گیمرای باحال قدیمی هستی نه این نوب بچه های تازه به گیم رسیده از کامنتت خیلی خوشم اومد
چی میگید واقعا اصلا ادم اسم اقا سعید رو میبینه واسه مقاله شوق خودش میاد
خیلی ممنون محمد جان . نظر لطفته.
به مظر من نمره ای که میشه به این بازی داد ۶۰ هست چون بنظر من داستان مهمترین رکن بازیه اخه اگر کرافیک و گیم پلی ملاک باشه بازی HOMEFRONT که متاش ۵۳ شد از این بازی داستانش بهتره که اونم گرافیک فوق العاده اش با موتور کراینجن خیلی چشم نوازه به نظرم صرفا این بازی بیشتر واسه سرگرمی و مولتی ساخته شده که من اصلا با عناوین به این شکل حال نمی کنم :no: (البته نظر شخصیه )
مرسی که نظر گذاشتید. کاملا نظرتون محترمه. دیلی نمیشه که همه مون مثل هم فکر کنیم و یه نظر داشته باشیم. برای همین هم یکی به یه بازی میده ۹ یکی میده ۶ یکی میده ۷٫ متشکر از شما.
منم ممنون از پاسخگویی سریع شما واقعا در گیمفا هرمقاله ای که شما نویسنده اش باشید بدون نگاه کردن موضوع کاملا اون رو میخونم در مورد هرچیز باشه 😉 🙂 :yes: :yes: :yes:
خیلی از شما ممنونم. وظیفه م هست. خوشحالم که نظرتون مثبته در مورد مقالات بنده. لطف دارید.
با سلام درود ، گیمر های عزیز لطفا به شبکه اجتماعی که برای شما عزیزان طراحی شده سر بزنید و مارو خوشحال کنید : socialworld.ir
(شرمنده بابت اسپم)
تعریفش فقط تو یه کلمست
Old school shooter
تشکر از شما. خیلی ممنونم.
این بازی به طرز عجیبی زیباست هنوز فرصت امتحانشو به لست نیاوردم وگرنه در اولین فرصت تهیه اش می کنم
نمره شخصی من ۹٫۲ هستش که نکات مثبت و منفی ان به شدح زیر است
نکات مثبت:گرافیک مناسب با محیط و حال هواب شیطانی و ررولوشن داینامیک(اگه اشتباه نکرده باشم) بر روب کنسول ها گیم پلی سریه و هیجانی که به من حس فوق العاده ای رو میده که و اون جودی که از ویدیو ها دیدم وصف ناپذیر هست
این بازی نیاز به داسته نداره چون داستان و روایت اون نقطه ارامش و سکوت بازیه که به این بازی نمیخوره
نکات منفی:بر طبق گفته ها مولتی پلیر جالبی نداره و رنگ قدمز هنر دوستان میدانند که سزح و لول بازی رو کم میکنه
اونم در صورتی که با صورت مکرر استفاده شود
و تشکریهم از اقای آقابابایی دارم که با دست به قلم زیبایی که دارند حس بازی رو در دل ما زنده میکنند
ببخشید دوستان که اسپم میدم من هفته ی دیگه میخوام PS4 بگیرم به نظرتون قبل از بازی کردن UNCHARTED 4 بازی کالکشنش رو بگیرم یا نه اخه بین لست و کالکشن گیر کردم ?:-) :-/
واقعا این دو تا بازی که گفتید رو نمیشه انتخاب کرد. البته نظر شخصی من اینه که اگر ۳ تا انچارتد رو بازی نکردید این رو بگیرید چون در حقیقت ۳ تا بازی جدیده با کیفیت فوق العاده.
به نطر من نیتن دریک کالکشن رو اول بگیری بهتره چون برای لذت بیشتر از داستان باید شخصیت هارو بشناسی و بدونی فلان شخصیت چجوری با نیتن آشنا شده و…
بعد دلیل دیگه هم اینه که خیلی نسخه نیتن دریک کالکشن ارزون شده و ارزش خرید بسیار بالایی داره 🙂
ممنون از نظرات شما دوستان پس کالکشن رو میگرم اخه تا حالا انچارتد یک تا سه رو بازی نکردم :yes:
نسخه گوتی ویچر تابستون میاد ؟ اصلا موندم جز انچارتد ۴ چی بخرم . (لست و سه گانه رو پلات کردم) واقعا وی بگیرم .بدجور اعصابم خرابه تازه دارم ps4 میگیرم. ببخشید بابت اسپم اما لطفا جواب بدید
در ضمن ممنون از نقد عالیتون
متشکرم مبین جان. والا من اصلا نمی دونم چه سبکی بیشتر دوست داری شما مبین عزیز.
من اکشن ماجراجویی . RPG . و کلا بازی های سوم شخص
دارک سولز ۳
رچت و کلنک
هر دو عالی هستن
blood born-metal gear solid-witcher 3-division-assasins creed sindycate-until dawn -the order1886-infamous second son{اگه غلط املایی دارن معذرت} :yes:
انچارتد اگر انچارتد نباشد که انچارتد نیست
شهروز ملکی دیگه چرا 😐 😐 😐
اگه که این بازی داستان بهتری داشت و باس هاش بزرگ تر و بسیار سخت تر بود میخریدمش ولی…حس میکنم دارم یه کال اف تکی که دشمناش به زامبی تبدیل شدن رو بازی میکنم
دوم هیچوقت داستان خاصی نداشته…همیشه همین بوده (باز این شماره از دوم ۳ بهتره از این نظر) و البته چون همیشه به خاطر اکشن خالص و سریعش شناخته شده (همراه با مقادیر زیادی خون و دل و روده!) احساس نیازی هم به یه پس زمینه داستانی قوی نبوده مثل بایوشاک و امثالش
هنوزم که هنوزه هیجان مراحل اول دوم ۱ و ۲ و اون اطلاعاتی که تو PDAهای دوم ۳ میگشتیم پیدا میکردیم و چه حالی میداد واقعا یادمه…از خاطره انگیز ترین بازی های عمرم
———————————————————————
سعید جان بشینم ببینم چه کردی.منتظر این نقد بودم.ممنون از پشتکار و متن های قابل فهم و غیر غامض و غیر ملفوفت که زیاد آوانگاردم نیست که آدم دچار مینیمالیسم بشه 😀 :kissed: :rose:
متشکرم شهروز جان. لطف داری. امیدوارم خوشت بیاد.
در مورد داستان هم قبلا گفتم. نظر من اینه:
به نظر من صرف این که یه بازی ۵۰ سال قبل داستان نداشته نمیشه بگید الان هم توی ۲۰۱۶ یه شوتر داستان نداشته باشه. ورزشی که نیست. همه چی پیشرفت کرده داستان هم باید پیشرفت کنه. مثلا اگر گرافیک دست نمی خورد میگفتید این سبک بازی فقطز گیم پلی هست و بکش بکش. گرافیک لازم نداره! نه اینطوری نمیشه. همه چی توی این سال ها پیشرفت کرده و داستان نویسی هم همینطور. کلاسیک بودن سبک بازی به کنار ولی در نهایت یه شوتر اول شخص داریم که در این سبک پره از بازی هاییی با داستان عالی کهاین کمبود داستان پیش اونا ضعف محسوب مییشه. نمیشه به شوتری که هم داستانش عالیه هم گسم پلیش نمره کامل داد و به این هم نمره کامل داد. هر دو شوتر اول شخص هستن و باید بازی که داستانش بهتره به حقش برسه و بازی که داستان نداره ازش کم بشه.
ممنون به خاطر زحمتتون.
دووم که جا واسه حرف زدن داره ولی من در کل از بازی های بزن در رو و شلوغ پلوغ خوشم میاد
ممنونم از شما.
این طور که معلومه پس با یک بازی بسیار خوب روبرو هستیم
پیشنهاد میکنم این مقاله رو هم بخونید که از یه زاویه دیگه به DOOM جدید و شخصیت بی نام و نشانش نگاه میکنه:
eurogamer*net/articles/2016-05-22-the-guy-youre-playing-as-in-doom-is-playing-doom
ممنون سعید جان بابت نقد فوقلعادت از این بازی که واقعا در نوع سبک شوتر بی نظیره و کاملا درسته که ارزش تکرار هم داره من دوباره این بازی رو با درجه سختیش تکرارش دارم میکنم و اصلا از تکرارشم خسته نشدم این بازی واقعا برای ما یک نعمت میمونه با وجود بازی هایی که تمام آنلاین و مولتی پلیر هستن مثل Overwatch بخدا من هرچی گیم پلی این بازی رو دیدم جذبش نشدم گرافیک بازی بی نهایت زدم کرد حتی با دیدن گیم پلی حوصله سربرش نتونستم ارتباط برقرار کنم و مشکل بزرگ دیگه ای هم که داره همون تمام آنلاین بودنش هست که مشکل کمی نیست واسه ما و این بازی کاملا گروهی و اصلا داستان نداره و رقابتی چون تمام گیم پلی هایی که دیدم گروهی بودن که افراد بازی باهم صحبت میکردن پس یک زبان فوق قوی هم واسه تجربه این بازی باید داشته باشین واسه صحبت با طرف مقابلتون پس واقعا Doom یک نعمت واسه ما عاشقای گیم در داخل میمونه با این وضع :no: :no: :no: :no: یک پیشنهاد هم داشتم دوستان که آقای آقا بابایی دیگه جواب هر کامنت رو ندن بخدا من خودم میام تعداد رو میبینم حتی فرصت خوندن نصف نظرات هم نمیکنم چه برسه بخوام جواب تک به تک نظرات رو هم بدم به نظرم اگه آقای آقابابایی میخوان تشکر یا مطلبی رو بذارن یک نظر کلی یا یک تشکر کلی کنن که به نظرم لازم هم نیست چون اینکار وظیفه ماست چون ایشون با نوشتن این مقالات و نقد های فوقلعادشون وظیفشون رو به نحو احسن انجام دادن ولی به دلیل بزرگشیون اینکار رو انجام میدن واقعا سخته با این همه مشغله کاری انقدر وقت گرانبها ایشون گرفته شه به نظرم یک تشکر کلی کافیه که ایشون هم انقدر تو زحمت نیفتن و وقتشون انقدر گرفته نشه ممنون دوستان :yes: :yes: :yes: :yes:
اقا سینا خیلی ازت متشکرم. واقعا از این که به فکر من هم هستی یک دنیا ممنونم و برام ارزشمنده خیلی. اینجا دوستهای خیلی خوبی دارم که وظیفه مه جواب بدم.
وقتی شما زحمتن میکشید وقت می ذارید کلی نظر می نویسید منم باید وقت بذارم جواب بدم. این حداقل تشکره که می تونم ازتون بکنم. بدون شما که مقاله ارزشی نداره.
سعید خواستم یه انتقادی هم بکنم ازت
به نظرم بهتر بود در مقاله ای که به نقد و بررسی بازی اختصاص داره از امتیازات و نمرات و متا چیزی نوشته نشه (اون هم تقریبا ۳ تا ۴ پاراگراف) چون تا جایی که میدونم معمول نیست این روش و یه نکته هم داستان بازی که معمولا در آثار اکشن محض این سبک داستان جایی نداره به اون صورت…نمونش نسخه های قبلی همین بازی یا serious sam :struggle:
غیر از این نکته منفی ای (از نظر خودم) ندیدم و مثل همیشه نگارشت ساده و شیرین و دوست داشتنی بود (همراه با چاشنی طنز که یجورایی تبدیل به امضای پای اثرت شده :yes: )
نمره هم در نوع خودش جالب بود…۸٫۷ 😀
———————
تازه شخصیت اصلی بازی کلامی نیز حرف نمیزند و همواره ساکت و مودب است! —–>خب دکتر فریمنم لال بود یا شخصیت های سری elder scrolls :دی
تو اسکایریم که موقع shout زدن صدا از خودشون در میکردن
یعنی اگه یه داستان خوب و غنی داشته باشه ، اون عنوان ضعیف تر میشه؟! شاید واجب نباشه ولی یقنا لازمه مخصوصا doom باید رو داستانش خیلی بیشتر کار کنه چون اون چیزی که باعث میشه یک اثر در یاد ها بمونه “داستان”ــه بازیه و بعد چیزای دیگه …و داستان باعث لذت بردن از تمام فاکتور های بازی میشه . مکس پین ؛ یه داستان پر محتوا داشت و باعث شد سکانس های زیادی ازش به یاد بمونه و البته اون شیرجه های یه وریش :drool: در هر حال عنوان doom صرفا برای سرگرمی و وقت گذرونی خوبه ولی اگه یک ماه بازیو بزاری کنار میل دوباره برای انجام بازی نداری .
ممنون شهروز جان.
توی این نقد لازم دیدم که در این مورد صحبتی بکنم چون نمرات روز اول این بازی خیلی ناراحتم کرد و باید صحبت می کردم در این مورد. این جور چیزا قانونی نداره شهروز جان. اگر همیشه باشه اره خوب نیست و لی توی یه مقاله به دلیلی که نویسنده لازم می دونه بیان کنه ایرادی نداره به نظر من. نظر شما هم محترم.
سعید جان این رو هم بگم که متای بازی به اون جایگاهی که حقش بود رسیده xbox1 87 و متای ps4 85 شد که بازم با دیدن بازی مثل Overwatch به این نتیجه میرسم واسه این بازی بی نظیر در سبک شوتر واسش کم هستش این متا من به این سبک گفتم که علاقه ندارم اما Doom به دلیل گیم پلی فوقلعاده جذاب و سرعتی بالایی که داره گرافیک زیباش محیط واقعا فضاییش صلاح های خفنی که داره و کشتن موجودات عجیب فضایی و تیکه تیکه کردن اون هاکه یک حس بی نهایت لذت بخش رو بهت میده من رو جذب این سبک و این بازی کرد بی نظیره این Doom :inlove: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
خیلی ممنونم سینا جان که گفتی. بله در جریان هستم که خدا رو شکر بالاتر اومد باز هم. این بازی حقشه واقعا.
ممنون آقا سعید بازم یه نقد فوق العلاده دیگه.حیف که نمیتونم بازیش کنم ۵۰ گیگ رو کی میتونه دانلود کنه 😀
من میتونم سر ۴ روز دانلود کنم به خدا بدون کم شدن حجم از ساعت ۳ تا ۸ صبح 😀
شما استیون اسپیلبرگی، قضیه ت جداست 😀
دکتر شما اطلاعات درباره ی همه چیز بالاست حتی سینما :film: 😀
منم میتونم اینطوری دانلود کنم ولی یه مشکل دیگه هست هاردم تا خرخره پر شده.جا برای ۵۰ گیگ نمونده.
کم بود حجم هارد یه مشکل واقعا مضخرفه درک میکنم
من قبلا برای ps4 هارد ۵۰۰ گیگ داشتم بعد از چهار ماه گیر بحران حجم شدم مثلا من آپدیت ویچر که ۱۷ گیگ داشت رو دانلود کرده بودم و خود بازی رو بلو-ری داشتم و وقتی بازی های جدید رو میخردم مجبور بودم بازی هایی که دلم نمی خواد رو پاک کنم و این موضوع منو واقعا کلافه میکرد :reallypissed:
آخرم ۲۸۱ هزار خرج کردم یه هارد ۲ ترا مخصوص برای ps4 خریدم و هارد ها رو عوض کردم و بعد هم هاردم رو setup کردم و الان خیلی راحت و راضی هستم
درسته ۲۸۱ پول بابت هارد دادم و از اول بازی هارو دانلود کردم ولی کاملا ارزششو داشت :yes:
از من میشنوی هاردتو ارتقا بده چون مشکل کمبود حجم واقعا مضخرفه
خیلی خیلی متشکرم ازت ایدن عزیز.
بعد امتحانات میخرمش
فکر کنم Snap map بخش خیلی جاابی باشه
DOOM واقعا یه فرانچایز فوق العادست :worship: :pray: :worship:
این بازی کرک شده یا نه؟؟؟؟بخش سینگلش چجوریه؟خوبه؟؟جذابه؟/برام زیاد مهم نیس داستان قشنگی داشته باشه فقط سینگلش هیجانی باشه
کرک نشده!
بازی سینگل عالی و هیجانی و توپی داره
یکی از ضعف های بازی هم که بخاطرش نمراتش پایین اومد داستانشه
ولی بازی هنوز کرک نشده
واگه قفل دنوو داشته باشه فکر نکنم بتونن کرکش کنن
اشتراکی بگیر به صرفه است
سایت معتبر بره اشتراکی سراغ دارید با بکاپ میخوام بگیرم اشتراکی دردسر نداره؟؟؟
من از اینجا خریدم کاملا معتبره
telegram.me/keyshop
اینم شماره ی ادمین همین کانال ۰۹۱۵۶۰۷۹۴۸۸
بکاپ هم خواستی به این شماره پیام بده کاملا ارزون ومعتبره تو قم هست
۰۹۱۹۷۴۷۲۰۳۶
ممنون 😉 😉 😉 😉 :yes: :yes: :yes: :yes:
اشتراکی بگیر
همه چیز داره بجز مولتى و داستان قابل قبول
داستان برام مهم نیس فقط هیجانی باشه
این بازی از قفل استفاده میکنه؟کرک شده
ای خدا بگم که این هکر هلرو چیکار کنه بلد نیستند یه قفلو هک کنند
مگه وظیفشونه برای تو بازی هک کنن که اینجوری طلبکاری؟! اینهمه کرک شده بازی کردی یه تشکر نمیکنی تازه دو قورت و نیمت باقیه!
داری میترکونیا.. :inlove: :inlove: دمت گرم :blush:
بازیه خوبیه ولی خدایی فقط بکش بکشه داستان خیلی خاصی نداره واقعا 😐
نظرمو گفتم فقط منفی بارون نکنین باز :smug:
خیلی متشکرم ازتون.
بله توی نقد به داستان اشاره کردم.
بازی بسیار معرکه ای هست
گرافیگ شاخیم داره 😯 😯
تمیدوارم بتونم تجربش کنم :inlove: :inlove:
من سعادت بازی کردن نسخه سومش رو نداشتم ولی اینو حتما میخرم
نسخه ی قبلی رو ۲ ساعت بازی کردم دو روز سر درد داشتم خیلی محیط بدی داره :-X