الزامات کیفی انتشار بازی در «کافه بازار»
مقدمه: در چند مطلب کوتاه قصد دارم الزامات اولیه و حیاتی و اجتنابناپذیری که یک بازی باید داشته باشد تا در فروشگاه کافه بازار شکست نخورد را ذکر کنم. البته این موارد اصلاً ضمانتی نمیکنند که بازی موفق شود یا حتی شکست نخورد. اما ضمانت میکند که اگر این الزامات رعایت نشود بازی قطعاً شکست میخورد.
امتیاز بازی بیشتر از ۴
- اگر امتیازی که کاربران به بازی شما میدهند در همان روزهای اول و تا پایان ۵۰ رأی اولیه کمتر از ۴ شد دیگر به محصولتان فکر نکنید. آن محصول سوخته است و فقط به این درد میخورد که از آن پندهای عبرتآموز یاد بگیرید. البته که درس گرفتن از شکست خیلی مهم است اما به درد پروژههای بعدی میخورد.
- شاید اگر کافه بازار امکان امتیاز دادن توسط منتقدین یا همچون چیزی را داشت فاکتور دیگری هم با «امتیاز کاربران» رقابت میکرد. اما در حال حاضر که ندارد.
تفسیر امتیازات کاربران
- در اصل فروشگاه کافهبازار ۵ نمره از ۱ تا ۵ را برای کاربر فراهم میکند. معنی هرکدام از امتیازها به شرح زیر است:
- ۵= من از بازی راضی هستم و مشتری شما شدم.
- ۴= من از بازی راضی هستم و مشتری شما شدم. (اما ۵ نمیدهم)
- ۳= من از بازی شما راضی نیستم و مشتری نشدم
- ۲= من از بازی شما راضی نیستم و مشتری نشدم (همراه با غضب)
- ۱= بازی کار نکرد (همراه با بد و بیراه)
توزیع امتیازات
- هرچند شخصاً فعالیت آماری درست و درمانی روی مطالعهی این موضوع انجام ندادهام اما اطلاعاتم اینگونه میگوید که تعداد ۱ ها و ۵ ها از ۲ ها و ۴ ها بیشتر است و تعداد ۳ ها از همه کمتر. در اصل اگر امتیازات کافه بازار را به نحو زیر تغییر دهید فهمیدنشان خیلی راحتتر میشود:
- ۵ و ۴ نمرهی قبولی است، یعنی ۵=۴=Pass
- ۳ همان مرز است و مردود
- ۲ و ۱ نمرهی مردود
- یا به عبارت نمرات دانشگاهی و مدرسههای ایران ۵و۴ بزرگتر مساوی ۱۰ محسوب میشوند و ۱و۲و۳ کوچکتر از ۱۰.
چرا کاربران به بازی نمرهی مردودی میدهند
- دلایلی که من برای نمره مردودی دادن کاربران بیش از بقیه مشاهده کردهام عبارتاند از:
- اجرا نشدن بازی روی گوشیشان: این عامل مهمترین عاملی است که بازیهای خوبی را هم به درهی شکست انداخته است و مسئولیتش هم مستقیماً به گردن برنامهنویس گروه است. این مشکل که مشکلی بسیار اولیه و آماتوری محسوب میشود در اغلب بازیهای ایرانی وجود دارد و چارهاش هم «تست سازگاری» است و دلیل بروزش هم دو چیز است. یا برنامهنویس گروه کمسواد است یا غرور جلوی سوادش را گرفته است.
- هنگ کردن در وسط بازی: اگر بازی شما اصلاً روی گوشی کاربر اجرا نشود، همان ثانیهی اول نمرهی ۱ را خواهد گرفت، اما اگر بازی اجرا شود و مقداری هم پیش برود و در اواسط راه هنگ کند و خارج شود احتمالاً بلافاصله بعد از خروج کاربر از بازی نمرهی ۱ را دریافت کرده است.
- ادعاهای کاذب: به نظر من کاربران ایران به ادعای کاذب حساسیت بیشازحدی دارند، دلیلش هم احتمالاً این است که روزانه دروغهای زیادی میشنوند که نمیتوانند با آنها مقابله کنند و اتفاقاً در اینجا که یک اسلحهی هرچند ضعیف دارند با تمام قوا با آن اسلحه شلیک میکنند. یعنی اگر شما در توضیحات بازیتان بنویسید با گیم پلی طولانی ولی گیم پلی بازیتان خیلی هم طولانی نباشد قطعاً کاربر نمرهی مردود میدهد و فحشهایی هم در کنترل پنل نصیبتان میشود. یا اگر بنویسید بازی کاملاً رایگان ولی بازی در جایی طلب کمک مالی دلخواهی بکند، بازهم کاربر احساس دروغگویی خواهد کرد و بازی را مردود میکند. از این جمله هستند بازیهایی میگویند ما فارسی هستیم و در ایران ساختهشدهایم ولی کافی است جایی در توضیحاتشان انگلیسی نوشته باشند تا کاربر مطمئن شود که نهتنها این بازی ایرانی نیست بلکه سازندهاش هم دزد و دروغگو است و اتفاقاً کاربران از این کشف خود خیلی هم احساس هوش و ذکاوت میکنند و به همهی کاربران دیگر در بخش دیدگاهها اطلاع میدهند. غافل از اینکه بازیساز بیچاره که منتظر دیدگاههای دلگرمکنندهی کاربران است، ناسزاهای زیادی را در کنترل پنل تحمل میکند. اما در کل بار وزنی مشکلات هنگ کردن و بهتبع آن امتیازات منفی خیلی بیشتر از این قسمت است.
- احساس تلکه کردن: کافی است کاربر به هر دلیل حس کند که بازی دارد او را تلکه میکند. آن وقت است که از بازی خارج شده و بازی را از روی گوشیاش پاک میکند و با امتیاز مردودی که به بازی شما میدهد مشت محکمی بر دهانتان خواهد زد. این مشکل مخصوص بازیهای با پرداخت درونبرنامهای است و دلیلش هم کمسوادی و بیتجربگی گیمدیزاینر است.
به فکر درست کردن مشکلات حیاتی در آپدیتها نباشید
یادتان باشد که ۵۰ نفر اولی که به بازی شما امتیاز بدهند کار را تمام کردهاند. یعنی اگر شما ظرف یک هفته یک بهروزرسانی بدهید که همهی مشکلات را رفع کرده باشد، دیگر دیر شده است و نمرهی کمتر از ۴ شما خیلی سخت به بالای ۴ منتقل خواهد شد. فلذا فکر نکنید که نسخهی اولیه را منتشر میکنیم و سعی میکنیم کمکم بازی را درست کنیم. البته این کار بدی نیست اما برای پروژههای تمرینی خوب است. اگر میخواهید روی محصولتان آزمونوخطا کنید فکر پول درآوردن از آن را از سرتان بیرون کنید.
همین موارد کوچک و غیر عجیبوغریب هستند که باعث میشوند مثل آب خوردن امتیاز بازی شما از ۴ کمتر بشود و بعد از آن دیگر کمتر کسی آن را دانلود خواهد کرد حتی اگر در بنرهای کافه بازار بیاید.
آرش حکیمی
اردیبهشت ۹۵
پر بحثترینها
- ۱۰ بازی ویدیویی با گیمپلی عالی و داستان ضعیف
- ویدیو: Marvel’s Spider-Man 2 در حالت Fidelity ویژه PS5 Pro با نرخ فریم ثابت ۶۰ اجرا نمیشود
- فیل اسپنسر: هیچ خط قرمزی برای انتشار عناوین ایکس باکس روی پلی استیشن وجود ندارد
- سونی از ۲۰۲۵ به بعد سالانه بازیهای انحصاری تکنفره بزرگی را برای PS5 عرضه خواهد کرد
- کار ساخت بازی جدید ناتی داگ از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است
- Red Dead Redemption 2: آیا آرتور مورگان رستگار شد؟
- کار ساخت STALKER 2: Heart of Chornobyl به پایان رسید
- ۱۴ دقیقه از گیمپلی Indiana Jones and the Great Circle را مشاهده کنید
- گزارش: ایکس باکس درحال آمادهسازی پیشنمایشهای South of Midnight است
- بازی چندنفره Horizon احتمالاً در سال ۲۰۲۵ منتشر خواهد شد
نظرات
بله نسخه ی دزدی و غیرقانونیش رو میتونی از هر سایتی دانلود کنی. در ضمن قیمتش تو بازار نسبت به پلی استور خیلی خوبه.
اگه از بازار بخرم پولش نمیره تو جیب سازنده
جیب کی رو نمیدونم ولی جیب سازنده نمی ره
اون قیمت اصلی بازی رو گذشته
ولی بیشتر افراد(نه همه) اونو مجانی از سایت های دیگه میگیرن ?:-)
توسعه دهنده باید از هفت خان رستم رد شه چه قوانین سختی
داداش اینا قانون نیستن اینا استانداردایین که اگر شما نداشته باشید بازیتون به هیچ وجه موفق نمیشه
خواره یه کمیش میره تو جیب بازار به عنوان ناشر وحامی
حدود ۳۴% پول فروش مال بازاره.
درسته زیاده ولی اگر بازار نبود بازی اصا فروش نمیرفت پس زیادم بد نیس
قانونشم همینه
هزینه سرور عدد کمی نیست.
اگر یه برنامه خوب باشه ۳۴ درصد برای اون گروه پول ناچیزی میشه
یه سوال؟
اگه من یه برنامه یا بازی خارجی بخرم از بازار پولش میره جیب سازنده یا کس دیگه ای؟
میگم راسته میگن بازار ویروسی شده هی یکی میگه نشده یکی میگه شده من گیج شدم
اینجور مضخرفاتو شرکتای رغیب راه میندازن
بابا من یه سوال پرسیدم چرا منفی میدین 😐