مافیای کثیف دوست داشتنی | مصاحبه با سازندگان Mafia III
Mafia III تنها یک عنوان محیط باز با فعالیتهای جنایت کارانه نیست. طی دوره Hands-on که به تازگی برگزار شده، گفت و گویی با سازندگان این عنوان، استودیوی Hanger 13 انجام گرفته است. وقایع Mafia III در سال ۱۹۶۸ و در جنوبی ترین منطقه شهر ایالت متحده، New Bordeaux اتفاق میافتد. در این شهر ساختگی که از New Orleans الگو برداری شده است، بازیبازان جنایتها را از چشمان Lincoln مشاهده میکنند. یک کهنه سرباز جنگ ویتنام که پس از جنگ به سراغ آدمهایش، مافیای سیاه میرود اما آنها را قتل عام شده مییابد. حال، شما باید در نقش لینکلن کلی تیم خود را تشکیل دهید و با نفوذ به مافیای رقیب، آنها را نابود کنید تا تعادل در شهر برقرار شود.
به تازگی وبسایت Gamespot مصاحبهای را با هیدن بلکمن، خالق و کارگردان بازی و بیل هارمز، نویسنده بازی ترتیب داده است و درباره مسائل مختلف و جنبههای متفاوت عنوان Mafia III بحثهای جالبی صورت گرفته است. یکی از موارد مهم در این مصاحبه انتخاب سالی است که وقایع بازی در آن رخ میدهد و هر دو به این نتیجه رسیدهاند که سال ۱۹۶۸ بسیار مناسب است. پدر آقای بلکمن از جنگ ویتنام بازمیگردد و چند ماه بعد، پدر آقای هارمز خانه را به مقصد خط مقدم ترک میکند. هر دوی این سازندگان، در مورد قهرمان داستان خود، بسیار مصمم و مطمئن هستند، البته به دلایل زیادی نمیتوانیم به لینکلن قهرمان بگوییم، البته سازندگان به اهمیت داشتن یک پروتاگونیست ناقص آگاه هستند. تا زمان انتشار بازی هنوز مدتی زمان باقی مانده اما هنوز برخی از محیطهای بازی را ندیدهایم. به عنوان مثال Bayou محیطی در جنوب شهر بازی است (یکی از مناطق ۹ گانه) که بسیاری از افراد مافیا، چیزهایی را در آن مخفی میکنند که نمیتوانند آنها را در شهر مخفی کنند. همچنین همکاران لینکلن را دیدهایم اما اطلاعات چندانی از آنها نداریم؛ هر چند میدانیم که چگونگی تقسیم قدرت بین آنها، برروی منابع شما در بازی تاثیر گذار خواهد بود.
مدت زیادی از عرضه Mafia II میگذرد. برایم جالب است تا بدانم که در این مدت چه اتفاقاتی برای فرانچایز افتاده است و نقش شما در این مدت چه بوده است؟
بلکمن پاسخ میدهد:
بحثهای فراوانی در مورد شرایط کار برروی قسمت بعدی مطرح شد. ایدههای زیادی در مورد نسخه سوم شکل گرفت و طرحهای اولیه زیادی به نمایش گذاشته شد. من فکر میکنم که فرانچایز Mafia برای شرکت 2K بسیار محبوب و مهم است پس هیچگاه موضوعی نیست که آدمها در مورد آن صحبت نکنند و به راه حل نرسند. اما قضیه تا زمانی که دوره تاریخی و پروتاگونیست بازی، لینکلن را تعیین کردیم به درستی روشن نشد. از آن جا بود که ساخت استودیو در اینجا شروع شد و تلاشهای زیادی در آن صورت گرفت. خوشبختانه ما بسیار خوش شانس بودیم زیرا بسیاری از افرادی که برروی Mafia II کار کرده بودند، تصمیم گرفتند تا به ما بپیوندند و بسیاری از افرادی نیز که در جمهوری چک ماندگار شدند، قبول کردند تا کار برروی پروژه را ادامه دهند.
شما اشاره کردید که زمانی همه چیز منظم شد، همه عوامل به شما کمک کردند. حال، میتوانید بگویید که این گفت و گو ها به کجا رسید و ایده چگونه خلق شد و تکامل یافت؟
خب باید بگویم که Mafia III از ابتدا ایدههای فوقالعادهای داشت و زمانی که من به صورت اصلی وارد روند ساخت شدم، بحثهایی شده بود و با توجه به عالی بودن آنها، من فقط نسبت به آنها ابراز علاقه کردم و تیم را به جلو بردن این ایدهها و کاوش در آنها تشویق کردم. پس بله، یک سری طرحهای مفهومی و اولیه ساخته شده بود و نمونههای اولیهای از شهری که بازی در آن جریان دارد بررسی شد. این طرحها و کارهای انجام شده به وسیله گروههای مختلفی ساخته شد و آنها این کارها را بین Mafia II و Mafia III انجام دادند.
برای من، انتخاب New Orleans به عنوان منبع الهام کار سختی نبود اما فکر میکنم کار سخت، پیاده کردن و در واقع روایت این شهر در آن زمان بود زیرا ما میتوانستیم وقایع بازی را در هر زمان، پس از Mafia II پایه گذاری کنیم (Mafia II در دهه ۱۹۴۰ و اوایل دهه ۱۹۵۰ جریان داشت). من واقعا فکر میکنم که انتخاب سال ۱۹۶۸ ریشهای در افکار شخصی داشت…(با خنده). خب در آن زمان در حال گوش دادن به یک موسیقی بودم و با خود گفتم:«اگر سال ۱۹۶۸ نبود ما در حال حاضر این قطعه موسیقی را در اختیار نداشتیم.» اما در حقیقت سال ۱۹۶۸ سالی بود که پدر من از ویتنام بازگشت و سالی بود که مشکلات ما واقعا حل و فصل شد. در طرف دیگر، واضح است که این سال، یک سال شلوغ در تاریخ آمریکا است
آیا میتوانید درباره دیگر گزینههایی که در سر داشتید صحبت کنید و اینکه نشانه نهایی برای تایید سال ۱۹۶۸ چه بود؟
من خیلی نمیخواهم در مورد دیگر گزینهها صحبت کنم و دوباره آنها را بازبینی کنم. ما یک خط را در نظر گرفتیم و آن را دنیال کردیم. به عنوان مثال Empire Bay را در نظر میگیریم که گزینه انتخاب شده برای Mafia II بود. من میخواستم تا با انجام کاری متفاوت، به آن حس تازگی بدهم و بعد آن را در جهت دیگری ادامه دهم. ما ایدههای غیر قابل انتظاری داشتیم. اما هدف بسیار مهمی که من در سر میپروراندم این بود که بازیباز با مشاهده شهر با خود بگوید:«من میتوانم باور کنم که مافیا بخش بزرگی از این شهر را اداره میکند و از دیدگاه بومیشناسی، کارهای زیادی برای آنها در این شهر وجود دارد.» بنابراین شما باید صنعت داشته باشید، شما باید سرگرمی داشته باشید، باید گردشگری داشته باشید و باید همه این موارد را داشته باشید تا یک مافیا به وجود آید. اما از طرفی من میخواستم تا این شهر به گونهای شود که شما با خودتان تصور کنید:«اگر من این شهر را اداره میکردم، به گونهای تبدیل میشد که باعث سرگرمی من شود.» قطعا شما نمیخواهید شهری را اداره کنید که جنایت کاران قدرتمندی در آن حضور دارند و از طرفی این شهر اصلا آرمان گرا نیست. بنابراین از هر منظری که به New Orleans نگاه کنید، با عقل جور در میآید. این حقایق که این شهر سابقه موسیقی غنی دارد، دزدان دریایی و بسیاری از عوامل دیگر واقعا به ما کمک کرده است.
در طول این سالها، پس از Mafia II ما به سالهای پس از وقایع این عنوان فکر میکردیم و نمیخواستیم به عقب تر از آن برگردیم، در واقع ما میدانستیم که باید در اواخر دهه ۶۰ توقف کنیم. در هر حال ما در مورد یک داستان ۱۰ ساله، مانند Mafia II (وقایع بازی ۱۰ سال به طول انجامید) فکر کردیم اما برای من بسیار مهم است که داستان این نسخه را فوری درآوریم و در طول مدت زمان کمی به اتمام برسانیم. با این حال، ساعتها گیمپلی در انتظار بازیبازان است اما مدت زمان کوتاهی از زندگی لینکلن را شامل میشود.
در مورد لینکلن، آیا درباره شخصیت اصلی داستان نیز به مانند سابق عمل کرده و گزینهها را مرور کردید؟
بله، در واقع این موضوع بسیار جالب است زیرا من به درستی به یاد نمیآورم که کدام گزینه را در ابتدا در نظر گرفتم؛ سال بازی، New Bordeaux (شهر بازی) یا لینکلن (شخصیت اول بازی)! میشود اینطور گفت که همه اینها در یک مرحله و یک زمان اتفاق افتادند و یکدیگر را کامل کردند. ما قطعا در مورد شخصیت اصلی صحبت کردیم و اینکه لینکلن چه جور آدمی باید باشد. ما ایدههایمان را روی هم ریختیم و در ابتدا به یک گنگستر ایتالیایی رسیدیم؛ کسی که توسط Empire Bay زخم خورده و میخواهد نشان خود را در New Bordeaux به جا بگذارد. ما همچنین ایده شخصیت Vito را در سر داشتیم زیرا پیش داستان Vito ما را به این سمت برد.
ما ایدههای دیگری را بررسی کردیم؛ آدمهایی که از نظر حاشیهای به مافیا مربوط میشدند اما قسمتی از آن نبودند و تبدیل کردن این شخصیتها به شخصیت اصلی بازی اما در واقع وقتی که درباره دوره زمانی بازی بحث کردیم و همه اتفاقهایی که در کشور رخ میداد و مکان داستان ما (در جنوب کشور)، به این نتیجه رسیدیم که شخصیت لینکلن را به یک دو رگه تبدیل کنیم. چون او رنگ پوستی سیاه دارد، مانند یک سیاه نیز رفتار میکند. وقتی که تصمیم را گرفتیم و شروع کردیم به ساخت این شخصیت، هیچ وقت دچار تردید نشدیم و فکر دومی در سر نداشتیم و هیچ وقت نگفتیم که:«این کار بسیار ریسکی است… شاید نباید این کار را انجام دهیم.»
شما تغییر بزرگی در بازی خود ایجاد کردهاید و شخصیت اصلی بازی را یک آدم سفید پوست انتخاب نکردهاید. آیا فشار زیادی بابت این موضوع احساس میکنید؟ این اتفاق چگونه در ذهن شما تداعی شد؟
من احساس فشار میکردم برای اینکه نتوانم مردم را راضی کنم. ما میخواستیم عنوانی را بسازیم که از هر لحاظ مطمئن باشد. اما در آخر کار وقتی این موضوع را بررسی میکنیم، به یک دو راهی میخوریم که آیا ما تجربه خاص این شخصیت را به تصویر میکشیم یا تجربه یک مرد سیاه پوست در جنوب آمریکا در سال ۱۹۶۸ را ارائه میکنیم؟ ما تمام روز به این فکر میکنیم. ما در تیم خودمان افراد آفریقایی-آمریکایی داریم و همینطور تحقیقات زیادی را انجام دادهایم اما هیچ کدام از ما نمیداند که بودن در نقش این شخصیت در سال ۱۹۶۸ چه حسی دارد و چگونه خواهد بود، زیرا او یک شخصیت دو رگه است و هیچ کدام از ما در آن زمان، یک سیاه پوست نبودیم؛ کسی که یک کهنه سرباز جنگ ویتنام و یک جنایت کار است. بله او واقعا یک جنایت کار است و ما نمیخواهیم در این مورد چیزی را پنهان کنیم.
پس من به عنوان کاگردان به تیم سازنده و نویسندگان بازی تاکید میکردم که با اطمینان کار کنید و نسبت به شخصیت اصلی مطمئن باشید و همچنین داستانی را تعریف کنید که با توجه به شخصیت جور در بیاید. این الزاما قرار نیست داستان هر جنایت کار در سال ۱۹۶۸ باشد، قرار نیست تجربه هر کهنه سرباز جنگ ویتنام به تصویر کشیده شود، قرار نیست تجربه هر آفریقایی-آمریکایی تداعی شود و قرار نیست داستان هر کسی باشد. این داستان لینکلن است و ما باید با نگاه به شخصیت، راه او را بسازیم. این حس واقعی و مطمئنی به لینکلن میدهد که او چه کشیده است و چه اتفاقاتی در آینده برایش رخ میدهد.
اینجا جایی است که ما فشار زیادی به خودمان آوردیم تا مطمئن شویم وقایع داستان را واقع گرایانه تعریف میکنیم و احساس واقعی بودن به مخاطب دست بدهد و زمانی که شما آن را تجربه میکنید با خود بگویید:«خب، این اتفاقات در زندگی واقعی نیز رخ میدهد و حتی اگر پای یک دو رگه در میان باشد ممکن مسائل در دنیای واقعی بالا و پایین شود.» واضح است که بعضی از موارد را مانند واقعیت نساختهایم زیرا این یک بازی است. نمیشود که پس از به قتل رساندن یک نفر، پلیس به طور بی وقفه و همیشگی به دنبال شما باشد؛ اتفاقی که در دنیای واقعی رخ میدهد. اما واکنش لحظهای به این اتفاقات بسیار واقع گرایانه است.
تحقیقات خود را در کجا انجام دادید؟ آیا موقعیت شناسی کردید؟ کجا را بررسی کردید؟
بله ما موقعیت شناسی کردیم. ما افرادی را نه تنها به New Orleans بلکه به مکانهای دیگری که به ما مربوط بود فرستادیم، زیرا من فکر میکنم که هر شهر دو رگه خوبی، از هر منطقه افرادی را در خود دارد. با این حال، New Orleans منبع الهام اصلی ما برای پروژه بود. البته عناصر دیگری نیز وجود داشتند. به عنوان مثال Bayou که در آخر شهر است و ما برای ساخت آن، بازدیدهایی را ار مردابهای مختلف داشتیم.
قسمت سخت این قضیه این است که مکانهای بسیار کمی هنوز به شکل سال ۱۹۶۸ باقی ماندهاند. ما چند عدد از این مکانها را پیدا کردیم اما مقدار زیاد الهامات و کار ما از تحقیق کردن و مشاهده پروندهها بدست آمد. منظور من از پروندهها تنها پروندههای بایگانی شده نیستند بلکه از چیزی مانند تبلیغات و پوسترهای فیلم استفاده کردیم… در بازی پوسترهای فیلم وجود دارند که البته همه آنها ساختگی هستند اما اگر با فاصله به آنها نگاه کنید آنها بسیار یادآور آن دوره زمانی هستند. از طرفی ما به شدت و به مقدار زیادی مطالعه کردیم و این مطالعه تنها به کتابهای تاریخی مربوط نمیشد. Matterhorn کتابی است که به وسیله یک سرباز جنگ ویتنام نوشته شده است و با اینکه یک کتاب داستانی است اما واضح است که از اتفاقات و حال و هوای آن دوران الهام گرفته است و یک تجربه خوب است. من، بیل (نویسنده ارشد بازی) و دیگر نویسندگان بازی، حدود ۱,۰۰۰ کتاب را مطالعه کردیم که در مورد آن دوره زمانی و گنگسترهای آن زمان بوده است.
در طول تحقیقات خود به عجیب و غریب ترین چیزی که برخوردید چه بود؟
مردم در آن زمان موضوعات زیادی را دنبال میکردند که الآن اصلا با عقل جور در نمیآید. شما فقط مقدار پولی که آنها، حتی در سال ۱۹۶۸ با آن کار میکردند را ببینید. ما در اوایل مرجعی داشتیم که در مورد black lottery (قرعه کشی سیاه) بود. در شهرهای زیادی black lottery انجام میشد و در آن مردم اعدادی را خریداری میکردند. این اعداد بر اساس بالا و پایین شدن بازار سهام و یا اعداد دیگری تصادفی بودند، انتخاب میشدند. به این صورت که شما یک شماره میخرید و مثلا در آخر روز بازار سهام، با خوش شانسی برنده میشوید و مردم مقدار توافقی را به شما میدادند. کسی که قرعه کشی را راه انداخته بود نیز قسمتی از مبلع را برمیداشت.
من در مورد اینکه مردم از چه راههایی پول در میآوردند غافلگیر شدم. هنوز هم این مسئله را درک نمیکنم؛ جوری که آنها بازارهای گاز را دست کاری میکردند و با قانونهای مبهم مالیاتی، گاز را از یک کشور به کشور دیگر میبردند تا از آن سود بهدست آورند. این کتاب Double Deal که ما میخواندیم در مورد فردی بود که تبدیل به رئیس پلیس میشود اما دستش در جیب مافیا بود. او کار خود را با صاحب شدن یک پمپ بنزین که مافیا در آن هر گونه کار غیر قانونی (مانند پوکر) انجام میداد شروع کرد و در بازی ما جلسات پوکر را در پشت پمپ بنزینها داریم. بله این برایم عجیب و جالب است که آنها کوچک ترین کارهای غیر قانونی که بشود از آنها پول درآورد را پیدا میکردند و کارشان واقعا جالب بود.
من علاقه دارم تا بازی را کامل کنم. اگر بنشینم و همه کارها در بازی را انجام دهم، چه مقدار سرگرم خواهم شد؟
ما هنوز در مورد مدت زمان دقیق بازی صحبت نکردهایم. من هم دوست دارم تا بازی را کامل کنم. ساعتها و ساعتها محتوا در بازی وجود دارد.امیدوار هستم تا مردم تشویق شوند بازی را چند بار تمام کنند و چیزهایی را ببینند که در تجربه اول مشاهده نکردهاند. مانند نمایشی که به تازگی نشان دادیم و آدمهای Marcano یک نفر را به صورت دراماتیک به قتل میرسانند. شما این صحنه را در هر بار بازی نخواهید دید. امیدواریم تا بازیبازان بازگردند و نکات مخفی بازی را پیدا کنند.
پس از اتمام مصاحبه با آقای بلکمن، با آقای بیل هارمز، نویسنده Mafia III نیز صحبتی شده است که در ادامه میخوانید:
چرا New Orleans سال ۱۹۶۸؟
جواب من به این سوال، خود فرانچایز Mafia است. یکی از جنبهها و پایههای استوار در فرانچایز Mafia این است که هر بازی در یک دوره زمانی و در یک مکان خاص صورت میگیرد. قسمت اول Mafia در مکان خاصی جریان داشت، Mafia II نیز در مکان بسیار خاصی جریان داشت و این دو قادر بودند تا شهر را به یک شخصیت تبدیل کنند. این موضوع برای من مهمترین دلیل بود که به سراغ New Orleans سال ۱۹۶۸ رفتیم.
البته یکی از دلایلی که بر سر این موضوع به نتجیه رسیدیم این بود که ۱۹۶۸ یک سال دیوانه وار بود و این مانند یک خط موازی با داستان لینکلن پیش میرود. داستان لینکلن: او پس از دادن افراد خانوادهاش عذاب میکشد و در راه انتقام قدم میگذارد و به همین دلیل هرج و مرج و بی قانونی زیادی در شهر رخ میدهد که البته وقایعی که همزمان در کشور رخ میدهد را بازتاب میکند. در آن زمان کشور در بحران قرار داشت؛ پادشاه Martin Luther به قتل رسید، وجود شورشیان، تیراندازهای همراه با Black Panthers، به قتل رسیدن Bobby Kennedy، بحثهای دموکراتیک و…
لینکلن شخصیت جالبی از نظر من است زیرا او یک جنایت کار، یک دو رگه و یک کهنه سرباز جنگ ویتنام است. همه اینها میتواند او را به شخصیت خوبی تبدیل کند. به عنوان یک نویسنده، چالشهای شخصیت پردازی او چه بودند؟ چه نوع تحقیقاتی را انجام دادید؟
من عاشق لینکلن هستم. شاید این مقداری مبتذل به نظر برسد اما من عاشق او هستم. او یک مرد ناقص است که در نویسندگی بازیهای ویدیویی به ندرت پیدا میشود. من نوشتن در مورد لینکلن و در کل داستان را فرصت بسیار کمیابی میدانستم تا شخصیتی داشته باشم که اغلب در دیگر بازیهای ویدیویی دیده نمیشود. حال، ما این شخصیت را در اختیار داریم و به آن عناصر مختلفی وصل میکنیم. او یک جنایت کار اما در عین حال یک یتیم است، به همین دلیل است که او سرانجام به یک جنایت کار تبدیل میشود. او به ارتش میپیوندد و سعی میکند به زندگی خود ساختاری بدهد و به جایی که به آن تعلق دارد برسد اما او ارتش را مناسب نمیبیند و باز هم مانند قبل به زندگی جنایی روی میآورد. در کنار همه اینها، او یک دو رگه در جنوب آمریکا و در سال ۱۹۶۸ است؛ همین موضوع قطعا فشار را برروی او بیشتر میکند.
یک موضوع جالبی که در نمایشهای بازی متوجه آن شدم، این بود که در توضیحات مراحل بازی یا در توضیحات یک آیتم که در تصویر به چشم میخورد، همگی به زبان محاوره و مانند حرف زدن روزانه مردم نوشته شده بودند. میتوانید در مورد این موضوع با ما صحبت کنید؟
از ابتدا و پایه کار همیشه میخواستیم تا آن شور و لحن بازی را به رابط کاربری بازی منتقل کنیم و نوشتههای خیلی رسمی در بازی دیده نمیشود. برای مثال برای توضیح آیتم مولتوف… دقیق نمیتوانم به یاد بیاورم که چه بود اما چیزی شبیه به “برای وقتی که میخواهی یک حرامزاده را بسوزانی” نوشته شده بود. من میتوانستم خیلی راحت بگویم:« این یک ظرف پر شده از بنزین است که با پرت کردن آن به سمت دشمنان، آنها آتش میگیرند.» اما این کاملا شما را از تجربه بازی دور میکند. با حرکات و کارهای لینکلن در بازی و دیدن نوشتههای موجود در صفحه نمایش، هر گونه احساس ناباوری و عدم اطمینان در شما از بین میرود. اینها همگی بخشی از یک تصمیم خلاقانه هستند. در طرف دیگر کاری که انجام میدهیم این است که عنوانهای مراحل را ار عمد بسیار مغز دار مینویسیم تا با این کار به عصر طلایی داستانهای جنایی بازگردیم؛ مانند رمانهای سنتی دهه ۵۰. The Crow Flies at Midnight از نمونههای آن است و ارائه این تجربه کاملا از عمد است.
امیدوار هستید تا بازیبازان چه چیزی را در بازی شما متوجه شوند؟
چیزی که من از بازیبازان میخواهم این است که آنها نگاهی همه جانبه به بازی داشته باشند و به عنوان مثال تنها روی شخصیت اصلی بازی، لینکلن، بزرگ نمایی نکنند؛ او یک دو رگه است و با کلی ماجرا اما وقتی آنها وارد بازی میشوند باید تجربه واقعی بازی را حس کنند. نشان یک بازی خوب این است که یک بازی علاوه بر روایت داستان تاثیر گذار، گیمپلی فوقالعادهای نیز داشته باشد. من فکر میکنم که اگر بتوانیم این دو را در راستای یکدیگر ارائه دهیم، عالی خواهد بود.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
خیلی ممنون اقا اشکان انشالله این بازی رو توی همون روز های اول که اومد میگیرم خیلی دلم برای یه مافیا تنگ شده احتمالا تا چند روز دیگه دوباره مافیا۲ رو دوباره بازی میکنم
فردا مادرمو برای خواستگاری میفرستم
برام دعا کنید
ممنون میشم
جدی چدی راست میگی؟؟ داداش برای ازدواج زیاد عجله نکن ولی انشاالله که عروس خانوم بله رو میگه
امیدوارم هر چی به صلاحته برات پیش بیاد و بیشتر آرزو میکنم همین انتخابت به صلاحت باشه 🙂 🙂
ایشالا همه چی ردیف میشه و یکی از دوستان گیمرمون هم به جمع متاهل ها میپیونده
کجا به این زودی؟!
بزار آنچارتد بیاد بعدا
انشاالله همسرت هم مثل خودت گیمری باشه
بازی خوبیه و امیدوارم موفق بشه .
دوستان یه نظر سنجی میکنم ممنون میشم جواب بدید . جای دیگه ای به ذهنم نرسید بپرسم .
بین دو تا بازی زیر کدومشون رو ترجیح میدید . ( کلی میگم . سبک هارو کاری نداشته باشید )
دیویژن لایک
فالوت۴ دیس لایک .
این بازی عشقه…خیلی با این شخصیت حال میکنم
فال اوت رو بخر…فقط یادت باشه یا عاشقش میشی یا ازش متنفر میشی و تو ۲ ساعت اول در موردش قضاوت نکن
…….
بازیش عالیه و خیلی وقته یه بازی این سبکی بازی نکردم
اگه ثانیه ۱۸ تریلر اخیر رو دیده باشید می فهمید که لینکون هد شات میشه
.
.
.
.
این اسپویل نیست؟؟؟؟؟؟؟
اگر به بازی ایمان ندارید و فکر میکنید موفق نمیشه متن های بالا رو بخونید و قطعا ایمان میارید به بازی.
این بازی شاهکاره ی در صنعت گیم و داستان پردازیه با جرئت میتونم بگم بهترین بازی سال ۲۰۱۶ میشه برام هم مهم نیست دیگران چی میگن چون دیگران چیز هایی که من میدونم رو نمیدونن 😀 :yes: (شوخی)
۴ ماه دیگه شاهکار میاد و برید لذت ببرید 😀
باهات موافقم 🙂 ولی این انتشار تو ۷ مهر عصابم رو داغون کرده :reallypissed: :pissedoff: یک سوال دیگر قفل دینووو نداره که داشته باشه بدبخت شدم 😥 😥
تو یه منبع دیدم دنوو نداشت.
تا جایی که من میدنم 2k تو بازیاش از دنوو استفاده نمیکنه.
ولی اگه داشته باشه هم میشه با ۱۰ تومن به صورت اشتراکی بازی رو تهیه کنی دیگه اصلا نگران کرک یا مشکلات کرک نباشی.
اشتراکی؟ چ خیلی از بازی هارو اشتراکی میزنم حواسم نبود اصلا اشتراکی میتونم بگیرم :rotfl: :rotfl:
امسال خشکسالی نیست که مافیا گوتی بشه مافیا بازی زیباییه ولی کلی رقیب داره مهمتریناش آنچارتد ۴ و دیس آنرد ۲
حتی Mirror’s Edge هم میتونه با مافیا رقابت کنه! 😀 😀 😀 😀 😀
کلا با بازیای شرکت 2K حال نمیکنم :no: :no: :no: :no: :no:
تنها بازیش که خوشم اومد Spec Ops The Line بود
فازت چیه؟ سبک میرورس اج پارکور این گانگستر :hypnotized: تو اومدی این دو تارو مقایسه میکنی 😐 😐
گوتی سبک نمیشناسه
گوتی سبک که نمیشناسه ولی مافیا میشناسه
این بازی همه بازی ها رو میزنه زمین و گوتی سال ۲۰۱۶ که هیچ بلکه ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ رو میگیره
به نظر من رقابت برای گوتی مثل ۲۰۱۳ خواهد شد و واقعن نفس گیر خواهد بود بین آنچارتد و مافیا و دارک سولز. به دیس هانرد وdeus ex هم ایماان دارم. ببینیم چه خواهد شد
آخه مرد مومن 2K حتی یه گوتی هم برده تا حالا؟ کارنامش هم همچین نسبت به این شرکتایی که گفتم درخشان نبوده!
گوتی مافیا همیشه نو قلب ماست
من با گوتی مافیا کاری ندارم ولی شما که اطلاعاتتون ناقصه این قد با اطمینان نظر ندید.سری بایوشاک تو خیلی از موارد بهتر از اون بازی هایی هست که شما نام بردی.
با بغییه بازی هاش مثل Civilization یا Xcom کاری ندارم
دادا پس بایوشاک کشک بود . که میگی گوتی نبرده
نیل دراکمن بله بایوشاک برنده گوتی شده قبلا
بعید بدونم یه بازی انحصاری رقیب مافیا بشه…کلا حقش نیست…سال ۲۰۱۳ که The Last of Us از نظر منتقدین نظر سنجی Gamespot تونست نظر ۲۷% گیمرهارو جلب کنه و GTA V 13% رو همش ساختگی و پوچ بود من هنوزم این موضوع رو قبول ندارم…نه این که تو فن PC باشما ولی کاری که شرکت های سونی و مایکروسافت (خصوصا سونی) در حق بازی ها میکنه واقعا ظلمه و اصلا درست نیست این کار که گیمر رو به خاطر یه بازی مجبور به خرید کنسولی بکنه که سخت افزارش از PC ضعیف تره :smug:
راستی مسعود کجایی؟ 😀
دوست من Ash
الان خوشحال میشم بفرمایین مافیا تو چه زمینه ای از آنچارتد بالاتره؟
من اصلا درباره ی مافیا حرف نزدم.
شما گفتید 2k تو کارنامش بازی بزرگی نداره منم مثال آوردم سری بایوشاک رو که که تو داستان و روایت داستتان و شخصیت پردازی و حتی گرافیک هنری یکی از بهترین های تاریخ هست.
کسایی که بایوشاک رو بازی کرده باشن میتونن حرف منو تایید کنن.
هرچند منظظور من آنچارتد نبود و من کلی گفتم ولی سری مافیا به خصوص نسخه ی اول یکی از به یادماندنی ترین و نوستالژیک ترین بازی های تاریخ هست و کلی طرفدار داره.
دادا میرم تو استور پیش خرید این بازی نوشته:
Developer: From masoud of iran :evilgrin:
میگم حالا که توسعه دهنده بازی خودتی نمیتونی این بازی رو گلد کنی تا ۳ماه زودتر ریلیز بشه!! ?:-) :evilgrin: ?:-) :evilgrin:
منم چیزایی میدونم جه فقط تو میدونی 😉 :evilgrin:
مافیا ۳ عالیه، نمیونم بین انچارد و مافیا برای بهترین بازیه سال شدن فرق بزارم
گرافیکش عالی هندلینگ ماشینا خیلی باحاله با ماشینای ۸ سیلندر عضلانیه اون زمان کاملا میخونه بهتر از این نمیشه، ماشین لینکن هم خیلی خوب انتخاب کردن،گیم پلی هم دیگه حرفی توش نیست ،امیدوارم ازادیه عمل بالا و محیط بزرگی داشته باشه
کلا 2k بازیاش بی نقصه
بدجور براش هایپم
الان یکی میاد میگه گوتی سال
من گفتم بالا داداش چون میدونم هست
ممنون بابته مقاله
خیلب دوستش دارم فقط نگران یه چیزشم
مجله هاش :reallypissed:
خیلی بده لامصب
اتفاقا من فقط منتظر مجله ها هستم اصلا مافیا یه طرف و مجله ها یه طرف 😀 😀
قضیه ی مجله هاش چیه 😕
۳کسی هست فرهاد 😀
اوووو چه خوب عه ببخشید چه بد :laugh:
پس همون انقدر مشتاق داره
خب مجله ها رو نگاه نکن! ولی اگه مجله ها نباشن این بازی مافیا نمیشه! :laugh: :laugh: :laugh:
مجله های pl*y boy :inlove:
وااا ی دو باره نمیسس :pain:
اصلا من این بازیرو فقط واسه مجلات فرهنگیش میخوام اگه اینا نباشه که من نمیخرم
تو یک مجله هم بود؟؟
نبود ؟؟؟؟؟
اخخ من چند باری تمومش کردم
امسال بازی های خوبی هست که میاد به نظر من انتخاب بهترین بازی سال مشکله مخصوصا انچارتد
با اون انچارتدون مارو کشتین :reallypissed:
خب پس سازنده های قبلیام توی بازی نقش دارن به جز کارگردانش.از لحاظ داستان خیالم راحت شد و شهر واقعی ولی معلومه چقدر به خاطر لینکلن تحت فشارن
به نظر بازی خوبی میاد کاشکی یکم زودتر منتشر میشد.شخصیت سیاه پوست هم در نوبه خود ریسک بالایی دارد البته در GTAv شخصیت سیاه پوست به خوبی جواب داد.امیدوارم کرک شه تا بتونیم بازی کنیم.
gta v چیه؟
چرا cj رو نمیگی
تو gtasanandresss
با cj اینقد حال کردم ۵،۶باری تمومش کردم 😀 کاش اینم مثل اون باشه
من به عشق CJ این شخصیت رو دوست دارم :yes:
یه حسی بهم میگه این نسخه قرار خیلی باحال باشه :inlove:
اخه یکی نیس به این 2K بگه: اخه عزیز من تو که اینقد به این فرانچایز اهمیت میدی پس چرا نسخه یک رو ریمستر نمیکنی؟ هااا؟
بچه ها کسی نمیدونه phonix credit تو بازی divison به چه درد میخوره؟
اصلا گیم پلیش یه طوریه که آدمو به خودش جذب میکنه.جذابه.
خیلی براش هایپم
مممون بابت نقد
با خوندن مقاله امیدم به نسخه این نسخه چند برابر شد :inlove: با دو نسخه قبل بازی واقعا زندگی کردم و به جرعت میتونم بگم بیشتر از gta باهاش حال میکنم :yes:
مافیا از خیلی از عناوین امسال بهتره ولی چون یه کم کم حاشیس زیاد تو دید قرار نداره به نظر من.
من خودم فن شرکت و کنسول خاصی نیستم نسل قبل ایکس ۳۶۰ این نسلم پی اس ۴ دارم ولی خدایی بهم ثابت شده مافیا بازی بدی از آب در نمیاد چون با یک و دوش خیلی حال کردم محو بازی بودم :blush:
عالی عالی عالی. یکی از بهترین باز یهای امسال. یا حتی بهترین بازی سال. گوتی خودشه.
بله بله به شدت موافقم
خدایی خیلی بازی ردیفیه بعد انچارتد این خیلی دوس دارم دوش ک عالی حتما این عالی تره فقط ی بدی داره مهر ماه میاد
اقایون ببخشید بابت اسپم
یکی خبر دقیق بده ببینیم 3dm دنوو رو شکسته یا نه چون تو سایتش کزک همه ی بازیهای جدیدو گذاشته ?:-) ?:-) ?:-) ?:-) ?:-) ?:-)
لینک سایتش رو بگو :laugh: با ق.ن.د شکن وارد شم ؟ ?:-)
/www*3dm-games*com/far-cry-primal-3dm-download-cracked-game/ :laugh:
احتمال داره حقیقت داشته باشه
افراد زیادی توی سایت کامنت گذاشتم و تایید کردن و گفتن که بازیا به خوبی اجرا شدن.
شایدم فیک باشه! :-/
من اوایل دید مثبتی به مافیا ۳ نداشتم ولی به مرور زمان بش امیدوار شدم. بنظرم حال و هوای جدیدی به سری داده. بازی با تم مافیا زیاد هست البته مافیا ۱ یکی از بهترینها بود. اما مافیا ۳ اگه به جزییات توجه خاص و بسزایی بشه میتونه موفق بشه. پروتگنیستهای سیاه پوست همیشه شخصیت خاص و جذابی دارن، همین یکی از عوامل شه که توجهم رو جلب کرد.
بر عکس خیلیا عاشق شخصیت فوقالعاده سیاه پوستشم…صداش منو یاد RAMBO میندازه :yes: :yes: :yes:
ممنون بابت مصاحبه بازیه قشنگیه امید وارم امسال هم دل هوادارشو به دست بیاره .به امید موفقیت 😉
داداش میدونی رگ به رگ شدن کمر چیه؟…..اگه میدونی دیگه از اینا ننویس….. من یه سر برم دکتر و بیام…اخ کمرم..اخ….
من ﺑﺎ ﺩﻭﺵ ﻛﻪ ﺧﻴﻠﻲ ﺣﺎﻝ ﻛﺮﺩﻡ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺳﺎﻝ ۲۰۱۰ اﻭﻣﺪﻩ ﺑﻮﺩ و ﺑﺎ ﮔﺮاﻓﻴﻜﺶ ﺗﻮ اﻭﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﻏﻮﻏﺎ ﻣﻴﻜﺮﺩ ﺭﻭ ﻳﺎﺩﺗﻮﻥ ﻫﺴﺖ ﺧﺪا ﻛﻨﻪ اﻳﻨﻢ اﻳﻦ ﻃﻮﺭ اﺯ ﺁﺏ ﺩﺭ ﺑﻴﺎﺩ
خیلی با صدای شخصیت اصلیش حال میکنم.نمیدونم چرا یاده ریک تو سریال واکینگ دد افتادم 😀
صدای خیلی خفنو جذابی داره
ولی ریک همتا نداره بهترین شخصیت تلوزیونیه
گه تو بازیش با اون شخصیت شخمیش با اون نورپردازی داغونش چرت ترین بازی سال میشه نه گوتی
قشنگ زدی بازیو نابود کردیا! پیشنهاد میکنم تریلر داستانی که چند وقت پیش دادن بیرون ببینی
شما ساکت باش برو ماریو بازی کن وقتی هیچی حالیت نیست.یه مشت ادم احمق اومدن کارشناس شدن بگو خوشت نمیاد حرف مبفت نزن مجبور نیستی بازی کنی.
داداش میدونی متا های ماریو چنده همچین بازی ضعیفی نیس که شما میگید برو “برو ماریو بازی کن وقتی هیچی حالیت نیس”!
هر چی که هست ایشون حق نداره بیاد به مافیا توهین کنه مگه کسی میاد به انچارتد توهین بکنه؟
عزیزم شما میخوای از یه بازی دفاع کنی چرا به یه بازی دیگر توهین میکنی
باشه :quiet: :quiet: :quiet:
نژاد پرست :footmouth:
شخصیتش خیلی باحاله. سه متر قد داره دو متر پهنی شونه:-)
کسی ترویج عقاید نمیده. بنده خدا نظر خودشو گفت. در ضمن خوش اومدن یا خوش نیومدنش هم به خودش مربوطه. الان این شما بودی که به اعتقادات یه نفر توهین کردی. 😐
تو عکس سوم چی پشت کلشه؟:|
عالیه
از این شخصیت جدیده زیاد خوشم نمیاد 😛
دلم میخواست که ویتو شخصیت اصلی باشه
چرا چ.ر.ت و پ.ر.ت میگی.یعنی واقعا نفهمیدی دارن شوخی میکنن. 😐 😐 😐 😐 😐 😐 😐 😐 😐 :-/ 😮
@alireza khan
انچارتد جلوی این باید لنگ بندازه مافیا گوتی مال خودته :-*
با یه اکانت دیگه اومدی mahammad_nomad? :laugh: باشه چون تو گفتی انچارتد رو شکست میده و گوتی میشه :rotfl:
نه بابا ایشون یکی از فن بوی های سایت هستن که به قولشون آنچارتد هر لحظه در حال لنگ انداختن هست :quiet:
دیدمش دادا :laugh: انتی ناتی داگ فنه :laugh: بدجوری ناتی داگ سوزونددش
درود بر شما با حرفت کاملا موافقم علی رضا خان
:yes: :yes: :yes: