آخرالزمان رباتی | اولین نگاه به بازی Horizon: Zero Dawn
کنار گذاشتن عادتها و سنتهای قدیمی و قدم نهادن رو به جلو، کاری بس سخت و دشوار است. وفادار ماندن به ارزشها و استانداردهای سبک شوتر اول شخص به مدت دوازده سال اصلاً زمان کمی نیست و وقتی قرار است سازندهای پس از این زمان طولانی، همه تجربیاتی که طی این دوره بلند مدت کسب کرده را کنار بگذارد و به سراغ تجربههای جدید برود، نشان از شجاعت آن سازنده دارد. گوریلا گیمز (Guerrilla Games) همان سازندهای است که در موردش صحبت کردیم. آنها در E3 2015 برای دنیای بازیهای کامپیوتری یک سورپرایز بزرگ به نام Horizon: Zero Dawn داشتند، عنوانی که کاملاً با بازیهای دیگری که گوریلا گیمز ساخته بود (چند نسخه از سری Killzone و عنوانی در سبک شوتر اول شخص به نام Shellshock: Nam ‘۶۷) تفاوت داشت و در سبک اکشن – ماجرایی جای میگرفت. از همان ابتدا، این بازی با نمایش خیره کننده خود دل بسیاری از بازیبازان را ربود و تحسین بسیاری از مردم را برانگیخت. در ادامه، با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به ویژگیها و خصوصیاتی که این بازی در دل خود جای داده تا ببینیم چرا این بازی تا این حد مورد توجه بازی دوستان قرار گرفته است.
تقابل سنت و مدرنیته
قرار است تا داستان Horizon: Zero Dawn در دنیایی پسا آخرالزمانی روایت شود. تا کنون در فیلمهای سینمایی و بازیهای مختلفی شاهد به تصویر کشیده شدن دنیایی پسا آخرالزمانی بودهایم و حال Horizon: Zero Dawn هم قرار است به جمع آن دسته از آثار اضافه شود. البته، خوشبختانه راهی که Horizon: Zero Dawn در پیش گرفته خیلی هم کلیشهای و نخ نما نیست. داستان Horizon: Zero Dawn مربوط به هزار سال آینده است، یعنی اوایل هزاره چهارم. مدتها پیش از آن زمان و در حالی که پیشرفت تکنولوژی سیری به شدت صعودی به خود گرفته بوده است، انسانها به خاطر اختراعات خودشان، در خطر میافتند. روباتهای بسیار هوشمند و قدرتمندی در آن دوره ساخته شده است و همان روباتها سرنوشت انسانها را تغییر میدهند. این روباتها برای به دست آوردن مالکیت زمین به پا میخیزند و موفق هم میشوند و به این ترتیب انسانها به سرنوشتی شوم دچار میشوند. انسانها که روزی در مدرنترین و پیشرفتهترین شهرها زندگی میکردند، اکنون تمام شهرهای بزرگ را از ترس جانشان ترک کردهاند. بسیاری از آنها جان خود را از دست دادهاند و آن عدهای هم که باقی ماندهاند، در قالب قبیلههایی چند نفره به زندگی ادامه میدهند. آنها بازماندگان نسل بشر بر روی زمین هستند و هم چنان در این دنیای پرخطر و وحشی به حیات خود ادامه میدهند. آنها در این دنیای خشن زندگی پر مشقتی دارند، روباتهای بزرگ و کوچک در گوشه و کنار این جهان آماده شکار کردن آنها هستند و انسانها همواره باید مراقب جان خود و همراهانشان باشند. قهرمان اصلی بازی الوی (Aloy) نام دارد و عضوی از یکی از قبایل دنیای بازی است. قبیله او از تکنولوژی به دور است و همچون قبایل عصر حجر زندگی میکند. البته به طور کلی به نظر میرسد که دیگر قبایل هم چنین وضعی داشته باشند و شاهد قبایلی که از موبایل برای برقراری ارتباط استفاده میکنند نخواهیم بود! سازندگان در مورد قبایل بازی تنها به این نکته اشاره کردهاند که هر قبیله خصوصیات و ویژگیهای مختص به خود را خواهد داشت. آنها حتی از تعداد قبایل بازی هم پرده برنداشتند.
اما به خود الوی برسیم، او دختری نترس و بیباک است و در کنار قبیلهاش به شکار روباتهای مکانیکی میپردازد. شکار موجودات مکانیکی در دنیای بازی بسیار مهم است چرا انسانها میتوانند منابع مورد نیاز برای ساخت و ساز را از شکار آنها به دست آورند. الوی موهایی به رنگ سرخ دارد و به شخصه وقتی برای اولین بار با او مواجه شدم، به یاد شخصیت اصلی انیمیشن Brave محصول شرکت دیزنی (Disney) افتادم. الوی دوست دارد بداند که چه اتفاقی افتاده که روباتها سیاره زمین را تسخیر کردهاند و این احتمالاً خط اصلی داستان بازی را تشکیل میدهد. سازندگان اعلام کردهاند که برنامههای زیادی برای الوی دارند و میخواهند کاری کنند تا بازیبازان در طول بازی حس همذات پنداری بینظیری را با او داشته باشند. ما هم امیدوار هستیم که سازندگان بتوانند برای شخصیت پردازی الوی به میزان کافی وقت بگذارند و او را تبدیل به یکی از برترین شخصیتهای مونث بازیهای کامپیتوری کنند. الوی دختری مصمم و ماجراجو به نظر میرسد، دختری که چندان دوست ندارد با روباتهای دنیایش به ستیز بپردازد، اما، به اقتضای شرایط مجبور است که آنها را از میان بردارد. سازندگان برای طراحی شخصیت الوی از شخصیتهایی چون سارا کانر (Sarah Connor) از سری Terminator و الن ریپلی (Ellen Ripley) از سری Alien تاثیر پذیرفتهاند و این نوید آن را میدهد تا سازندگان بتوانند در خلق شخصیتی مستحکم و قدرتمند، موفقتر عمل کنند. بدون شک در چنین عنوانی (که سازندگاناش این شجاعت را به خرج دادهاند شخصیتی مونث را به عنوان قهرمان بازی انتخاب کردهاند) وجود یک شخصیت اصلی میتواند نقشی تعیین کننده در موفقیت بازی داشته باشد. مارک نوریس (Mark Norris) تهیه کننده ارشد بازی در مصاحبهای اذعان داشت که مردسالاری در بازیهای کامپیوتری را دوست ندارد و نگاه منفی به شخصیتهای مونثی که قهرمان داستان هستند را نمیپسندد و به نظرش این مسئله مایه تاسف است. سازندگان تمرکز زیادی بر روی داستان بازی داشتهاند و به همین علت در بازی هیچ گونه بخش چند نفرهای وجود ندارد. سازندگان قصد داشتهاند تا قصه زندگی الوی در این دنیا را به بهترین شکل ممکن روایت کنند و به عقیده خودشان در این زمینه سنگ تمام گذاشتهاند. البته هنوز از شخصیتهای مکمل بازی اطلاعاتی به بیرون درز پیدا نکرده است، مثلاً از آن مردی که به الوی در تیراندازی کمک میکرد. البته در آینده مسلماً اطلاعات بیشتری از داستان بازی منتشر خواهد شد. از آن جایی که مدت بسیاری است که نویسندگان گوریلا گیمز در چارچوب داستان کلی سری Killzone کار کردهاند بدون شک Horizon: Zero Dawn چالشی بزرگ برای آنها خواهد بود، اما، اگر بازی همان قدر که سازندگان آن را از لحاظ داستانی قدرتمند میدانند راضی کننده باشد، تبدیل به دستاوردی بزرگ برای آنها خواهد شد.
شکار کن تا شکار نشوی
از داستان Horizon: Zero Dawn که بگذریم، به گیم پلی آن میرسیم که حرفهای زیادی برای گفتن دارد و یکی از ارکان اصلی مورد توجه قرار گرفتن آن بوده است. در نگاه اول، باید گفت که شیرازه و اساس گیم پلی این بازی با سری Killzone تفاوت دارد و این دو سری با یکدیگر کوچکترین نقطه مشترکی ندارند. در سری Killzone ما شاهد درگیریهای پر سر و صدا با اسلحههای گرم بودیم، ولی در Horizon: Zero Dawn شاهد هیچ گونه اسلحه گرم نخواهیم بود. بله، درست خواندید، با وجود آن که در دنیای بازی انسانها به بالاترین سطح از تکنولوژی و علم رسیدهاند، اما، بنا به دلایلی نا معلوم در دنیای بازی اسلحه گرم خاصی وجود ندارد. البته در یکی از نمایشهای بازی شاهد آن بودیم که الوی از اسلحهای شبیه به نارنجک انداز (که در اصل یکی از وسایل دفاعی مربوط به روباتی بود که الوی با آن مبارزه میکرد) استفاده کرد تا بتواند یک دایناسور روباتی غول پیکر را از پای در بیاورد. احتمالاً اسلحههای گرم بازی در چنین مواردی خلاصه خواهد شد و منظور سازندگان از عدم وجود سلاح گرم، اسلحههایی همچون مسلسل یا شات گان بوده است. البته در طرحهای اولیه سازندگان، قرار بوده تا الوی از اسلحه گرم استفاده کند ولی بعد سازندگان به این نکته پی بردهاند که در این صورت بازی بسیار شبیه به سری Killzone و دیگر عناوین سبک شوتر میشده است، به همین علت این ایده را کنار گذاشتهاند. همان طور که اشاره شد افراد قبیله الوی به شکار روباتها میپردازند و خود الوی هم از این قضیه مستثنی نیست. در نمایشهای بازی شاهد آن بودیم که در بازی قابلیت مخفی کاری وجود دارد و الوی میتواند با پنهان شدن در میان بوتهها، هنگامی که یک روبات به او نزدیک شد به وسیله یک اسلحه شبیه به نیزه آن را نابود کند. وجود این قابلیت در بازی باعث میشود تا در مواجهه با گروه پر تعدادی از روباتها، بتوان هوشمندانهتر عمل کرد و قبل از آغاز نبردی پر سر و صدا و سهمگین با آنها، ابتدا چند روبات را به صورت مخفیانه از بین برد تا کار آسانتر شود. الوی علاوه بر آن اسلحهای که به آن اشاره کردیم، از یک تیر و کمان هم استفاده میکند که در واقع اسلحه اصلی اوست. این تیر و کمان همه فن حریف نزدیکترین یار و همراه الوی است و در بازی نقش بسیار مهمی را ایفا خواهد کرد. این تیر و کمان، یک تیر و کمان ساده نیست. انواع مختلفی از تیرها برای این تیر و کمان وجود دارد که هر یک از آنها برای عمل خاصی به کار میروند. پیش از این هم در بازی Crysis 3 شاهد چنین مسئلهای (یعنی وجود تیرهای مختلف برای تیر و کمان) بودیم ولی Horizon: Zero Dawn قرار است عملکرد بسیار بهتری نسبت به آن بازی داشته باشد. یک نوع از تیرها، همان تیرهای معمولی هستند که نوک آنها فلزی و بسیار تیز و بُرنده است و برای صدمه زدن به دشمنان از آن استفاده میشود. نوع دیگری از تیرها در واقع طنابهایی هستند که الوی میتواند دو سر آنها را به نقاط مختلفی متصل کند و از آنها به عنوان تلهای انفجاری برای روباتها در هنگام فرار (به این صورت که وقتی آنها میخواهند فرار کنند، پایشان به آن طناب گیر میکند و باعث منفجر شدن آن تیر میشوند) استفاده کرد. همچنین از نوع دیگری از این تیرهای طناب دار نیز میتوان برای عبور کردن از میان دو مکان مرتفع استفاده کرد (همچون عنوان Tomb Raider) که البته از این قابلیت هنوز در نمایشهای بازی استفاده نشده است ولی با توجه به منوی انتخاب تیرها (که در یکی از نمایشهای بازی در معرض دید عموم قرار گرفت) حضور چنین تیرهایی در بازی قطعی است. تیرهایی انفجاری هم در بازی وجود خواهند داشت که به طور مستقیم باید به اهداف شلیک شوند و از آنها میتوان برای متوقف کردن روباتهایی که با سرعت به سمت الوی حمله میکنند استفاده کرد. البته احتمالاً گستره تیرهای این تیر و کمان در همین موارد خلاصه نشده و موارد دیگری هم وجود خواهند داشت که با گذشت زمان شاهد معرفی آنها خواهیم بود. الوی قابلیت شیرجه زدن به اطراف برای جاخالی دادن را هم خواهد داشت. این قابلیت وقتی که دشمنان به سرعت به سمت شما حمله ور میشوند یا زمانی که دایناسورهای روباتی غول پیکر به سمت الوی بمب پرتاب میکنند بسیار کارآمد خواهد بود و استفاده از آن به امری حیاتی تبدیل خواهد شد.
تا به این لحظه تنها در مورد مبارزات بازی صحبت کردیم، حال بهتر است تا به دیگر مکانیزمهای گیم پلی بازی نیز بپردازیم. گیم پلی Horizon: Zero Dawn تلفیقی از المانهای دو سبک اکشن و RPG است. سازندگان گیم پلی بازی را چیزی میان دو سری Assassin’s Creed و The Elder Scrolls میدانند و تصور میکنند که بازیشان همچون پلی میان این دو سبک خواهد بود و ویژگیهای بارز هر دو سبک اکشن و RPG را در خود جای خواهد داد. البته، قبلاً هم شاهد تلفیق این دو ژانر با یکدیگر بودهایم که یک نمونه از آن که به موفقیت بسیاری هم رسید بازی تحسین شده Middle-Earth: Shadow Of Mordor بود. آن عنوان هم توانست با قرض گرفتن المانهایی از عناوین مختلف سبک اکشن و تلفیق آنها با المانهای عناوین سبک RPG به فرمولی دوست داشتنی دست یابد که اکثر بازیبازان و منتقدان از آن راضی بودند. حال Horizon: Zero Dawn هم آمده تا پا جای پای آن بازی بگذارد و بار دیگر دست به ترکیب المانهای سبک اکشن و RPG بزند. اولین ویژگی که Horizon: Zero Dawn از بازیهای سبک RPG قرض گرفته است، وجود قابلیت Loot در بازی است. الوی در یکی از نمایشهای بازی وقتی که یک روبات را به صورت مخفیانه از پای در آورد، با فشردن دکمه مثلث به منوی معروف قابلیت Loot وارد شد که در آن مواردی که او میتوانست با خود بردارد به نمایش در آمد. الوی میتوانست دو مورد را بردارد، یکی قطعات فلزی (Metal Scrap) و دیگری قطعاتی به نام Flamecoil که طبق صحبتهای سازندگان برای ساختن بمبها و موارد انفجاری از آن استفاده خواهد شد. همان طور که گفته شد استفاده از منابع روباتها برای قبایل از اهمیت بسیاری برخوردار است و قطعات فلزی هم در زمره همان منابع قرار میگیرند. هم چنین الوی میتواند از گلها و گیاهان این دنیای پهناور نیز استفاده کند و از آنها برای پر کردن نوار سلامتی خود و مواردی دیگر استفاده کند. یکی دیگر از المانهای Horizon: Zero Dawn که وام دار سبک RPG است، امتیازاتی هستند که در ازای نابود کردن دشمنان به الوی تعلق میگیرند و سازندگان آنها را ارزش ضربه (Damage Value) مینامند و به نظر میآید که در واقع عملکردی شبیه به امتیاز XP دارند. یک نوار هم در گوشه سمت راست بازی وجود داشت که به نظر مربوط به سطح الوی بود، چرا که با کسب امتیاز Damage Value آن نوار بیشتر میشدبا توجه به این مسئله، در بازی قابلیت ارتقای سطح هم وجود دارد و احتمالاً با بالا رفتن سطح، الوی تواناییهای جدیدی پیدا میکند و این امر به هر چه جذابتر شدن بازی کمک شایانی میکند. مسئله دیگر، وجود قابلیت ساخت و ساز (Crafting) در بازی است. همان طور که اشاره شد، در بازی سیستم Loot وجود دارد که به واسطه آن الوی میتواند به موارد و منابع مختلفی دست یابد. برخی از این منابع در ساخت مواردی نظیر تیرها و تلههای انفجاری و … به کار الوی خواهند آمد و او میتواند در ساخت چنین مواردی از آنها استفاده کند. هنوز مشخص نیست که آیا سیستم ارتقای اسلحهها هم در بازی وجود خواهد داشت یا خیر، ولی احتمال حضور این قابلیت در بازی بسیار بالا به نظر میرسد. روباتهای موجود در بازی هم از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند. نکته جالب اینجا است که تمامی آنها هم دشمنان انسانها نیستند و در اصل، حیات وحش در دنیای واقعی در جهان Horizon: Zero Dawn هم پیاده سازی شده است، به این صورت که همچون دنیای واقعی که در یک جنگل، هم حیوانات اهلی و هم حیوانات وحشی و درنده وجود دارد، در جهان بازی نیز (که دسته کمی از جنگل ندارد) هم روباتهای وحشی و خطرناک وجود دارد و هم روباتهای بیآزار. اکو سیستم یک جنگل به شکلی دقیق در جهان بازی پیاده شده است و به طور مثال شاهد روباتهایی هستیم که از لحاظ ظاهری به گوزنها شباهت دارند (و بیآزار هستند) یا روباتهایی پرنده که به حیواناتی نظیر شاهین یا عقاب شباهت دارند؛ روباتهایی هم در بازی هستند که شبیه به دایناسورها هستند و وحشی هستند و به عنوان دشمنان اصلی الوی و قبیلهاش شناخته میشوند. البته همان روباتهای بیآزار هم اگر مورد اذیت و آزار الوی قرار بگیرند، از خود دفاع خواهند کرد و ممکن است به الوی حمله کنند، پس بازیبازان باید همواره مراقب اعمال و رفتار خود در دنیای بازی باشند. دنیای Horizon: Zero Dawn تمامی این روباتهای گوناگون را در کنار یکدیگر جای داده و قرار است شاهد اکوسیستمی بسیار جالب و پویا باشیم که پیش از این در کمتر بازی شاهد آن بودهایم.
ویژگیهای دنیای بازی هم در این موارد خلاصه نمیشود. در ابتدا، جا دارد اشاره کنیم که تم کلی بازی و دنیای آن شباهتهایی با بازی Enslaved: Odyssey To The West دارد. در هر دو بازی، دامان طبیعت شهرهای مدرن و بزرگ را در بر گرفته و شاهد رویش گیاهان مختلف در قلب شهرها هستیم. انسانهای زیادی در دنیای هر دو بازی باقی نماندهاند و آن عدهای هم که با چنگ و دندان هنوز زنده ماندهاند، برای بیشتر زنده ماندن تقلا میکنند. البته این شباهتها را نمیتوان به چشم تقلید صرف سازندگان Horizon: Zero Dawn از Enslaved: Odyssey To The West دانست و به غیر از مواردی که گفته شد، این دو بازی تفاوتهای شگرفی با یکدیگر دارند. دنیای Horizon: Zero Dawn قرار است هم از لحاظ کیفی در بالاترین سطح ممکن قرار داشته باشد و هم از لحاظ وسعت بسیار پهناور باشد. سازندگان بارها تاکید کردهاند که بیشتر کیفیت را مدنظر قرار دادهاند تا کمیت، اما، این باعث نشده تا آنها دست به ساخت دنیایی کوچک بزنند بلکه در نظر دارند تا دنیایی را خلق کنند که بازیبازان تا مدتها در آن به جست و جو و کاوش بپردازند. در همین راستا، سازندگان اعلام کردهاند که دنیای بازی پر از رمز و راز است و با جست و جو در محیط بازی میتوانید هر چه بیشتر در مورد آنها اطلاعات کسب کنید. البته سازندگان خاطر نشان کردهاند که شاید در بازی شاهد وجود غارهای مخفی و مواردی از این دست نباشیم، اما، بازی به شیوهای خاص و نوین دنیایی پر رمز و راز را به تصویر میکشد که در آن موارد زیادی برای کشف کردن وجود خواهد داشت. در بازی محیطهای مختلفی وجود خواهد داشت، از ارتفاعاتی که مه آنها را در بر گرفته است تا دشتهایی سر سبز و پر از درختان و گیاهان رنگارنگ. هیچ کدام از اینها صرفاً یک منظره نیستند و بازیبازان میتوانند به تمامی این مکانها سرک بکشند. آسمان خراشهای سر به فلک کشیده نیز جلوه خاصی به دنیای بازی دادهاند و نمایانگر شهرهای بزرگ هستند، هرچند که هنوز مشخص نشده که به شهرها هم میتوان سفر کرد یا خیر. هم چنین در بازی شاهد هیچ گونه صفحه بارگذاری (Loading) نیز نخواهیم بود و بازی به صورت Real – Time اجرا خواهد شد که مسئله خوشایندی است. در مورد هوش مصنوعی روباتها هم باید به این نکته اشاره کرد که سازندگان عملکرد بسیار خوبی داشتهاند. مثلاً، بعضی از آنها به صورت گروهی و در کنار یکدیگر هستند و در صورت مواجهه با خطر، به صورت گروهی از خود دفاع میکنند. حرکات روباتها خطی و از پیش تعیین شده نیست و آنها به صورت پویا در محیط بازی میگردند و این به این معنی است که ممکن است در طول گشت وگذار در طول بازی، به هیچ روباتی بر نخورید و ممکن است که در عرض چند دقیقه، با دو روبات غول پیکر و عظیم الجثه مواجه شوید که این مسئله به هر چه طبیعیتر و پویاتر شدن دنیای بازی کمک میکند. برخی از سازندگان The Witcher و Fallout: New Vegas نیز مدتی است که به تیم سازنده بازی ملحق شدهاند، این موضوع نوید آن را میدهد تا تیم سازنده بازی با تجربه بیشتری دست به خلق بازی بزند. در کل، به نظر میرسد که گیم پلی Horizon: Zero Dawn راه درستی را در پیش گرفته است و در ترکیب کردن ویژگیهای سبک اکشن با المانهای سبک RPG بسیار خوب عمل کرده است.
اینک آخرالزمان
استفاده از تم پسا آخرالزمانی در Horizon: Zero Dawn باعث نشده تا سازندگان تنها دنیایی ساده و خاکستری خلق کنند که سیاهی و تیرگی همه جای آن را فرا گرفته است. در خلق بازی از رنگهای گرم استفاده بسیاری شده است و به همین جهت شاهد جهانی رنگارنگ، زیبا و چشمگیر هستیم. از لحاظ گرافیکی، میتوان گفت که Horizon: Zero Dawn قدمی بسیار جدی در نسل هشتم است و پتانسیل فوقالعادهای را از خود نشان داده است. فارغ از این که دنیای بازی پهناور است و در بازی شاهد هیچ گونه صفحه بارگذاری نخواهیم بود، دیگر جزئیات گرافیکی در بازی نیز فوقالعاده به نظر میرسند. در یکی از نمایشهای بازی الوی بر روی صخرهای مرتفع ایستاده بود و به اطراف نگاه میکرد، در همین حال مه محیط اطراف را در بر گرفته بود و جلوهای خاص به بازی داده بود. Draw Distance بازی نیز بینظیر جلوه میکند. کیفیت بافتها نیز در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد. جلوههایی نظیر دود و آتش نیز فوقالعاده هستند. نورپردازی بازی نیز پویا و زیبا است و عبور پرتوهای نور از میان شاخ و برگ درختان بسیار درخشان به نظر میرسد. البته، با وجود تمام زیباییهای بازی، به نظر میرسد که مواردی نظیر افکتهای آب هنوز جای بهبود و کار بیشتر دارند و حداقل در نمایشهای بازی به اندازه دیگر موارد گرافیکی درخشان و مطلوب به نظر نمیرسیدند. در بازی سیستم تخریب پذیری محیط و اشیا هم وجود خواهد داشت. در بازی سیستم چرخش شب و روز نیز وجود خواهد داشت. بازی با رزولوشن ۱۰۸۰p و به صورت ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا خواهد شد. در مجموع، Horizon: Zero Dawn از لحاظ گرافیکی بسیار خوب به نظر میرسد و بر اساس نمایشهایش، جزو برترین بازیهای این نسل از لحاظ گرافیکی بوده است.
افقی تازه برای گوریلا گیمز
بدون شک Horizon: Zero Dawn مهمترین عنوانی است که تا به امروز توسط گوریلا گیمز توسعه داده شده است. پس از گذشت ۱۴ سال، آنها وارد فاز جدیدی از بازیسازی شدهاند و Horizon: Zero Dawn اولین تجربه آنها در ساخت عنوانی غیر شوتر است. آنها تصمیم گرفتهاند تا ویژگیهای دو سبک اکشن و RPG را با یکدیگر ترکیب کرده و دست به خلق گیم پلی دوست داشتنی بزنند. در گیم پلی بازی ویژگیهای مختلفی وجود خواهد داشت که طرفداران هر دو سبک اکشن و RPG را راضی خواهد کرد. از لحاظ داستانی اطلاعات زیادی از بازی منتشر نشده است ولی به نظر میآید که سازندگان تمرکز زیادی روی داستان بازی داشتهاند و یکی از نقاط قوت بازی، داستان آن خواهد بود. گیم پلی بازی تنها در مبارزه با روباتها خلاصه نخواهد شد و جست و جو و کاوش در محیط نیز نقش مهمی در روند بازی خواهد داشت. بازی از لحاظ گرافیکی هم عملکرد خیره کنندهای داشته است و باید از این نظر به سازندگان آن تبریک گفت. در مجموع، Horizon: Zero Dawn یکی از مهمترین و مورد انتظارترین عناوین امسال است که قرار است به طور انحصاری برای کنسول پلی استیشن ۴ در تاریخ نا معلومی از سال ۲۰۱۶ عرضه شود. باید منتظر ماند و دید که آیا گوریلا گیمز در ساخت اولین IP جدید خود پس از ۱۲ سال چطور عمل خواهد کرد.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
بابا دمتون گرم دارید پشت سر هم انحصاری ps4 میزارید :inlove: :-))
ممنون
No man sky
Horizon
بازی فوق العادیه مخصوصا روباتاشبا تیرکموناش اون گرافیکش
بازی زیبایی به نظر میرسه!
No mans sky ps4 and Windows 10
ﺧﻼﻗﻴﺖ ﺟﺎﻟﺒﻴﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ اﻳﻨﻜﻪ ﺩاﺳﺘﺎﻧﺶ ﺷﺒﻴﻪ ﻋﺼﺮ ﺣﺠﺮﻱ. ﻭﻟﻲ ﺑﺎ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮﮊﻱ ﺁﻳﻨﺪﻩ.اﻳﻦ ﺑﺎﺯﻱ ﺟﺎﻟﺒﻲ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ اﻻﻥ ﺑﺎﺯﻱ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺩاﺳﺘﺎﻥ ﺟﺎﻟﺐ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﻣﻴﺸﻦ ﻛﻤﻦ اﻻﻥ
این بازی پر ار ایده های خلاقانست…خوشبختانه این دفعه یه استودیو هست که مثل یوبی ایده ها رو ضعیف اجرا نمیکنه (در بعضی موارد اجرای یوبی ضعیفه)…ps4 دارا لذت ببرن :yes:
سونی امسال ترکوند
ولی به نظر من بیشتر شبیه فارکرای هست تا اساسین کرید(البته اسلحه های گرم فارکرای روکنار بزارید)در کل بازی خیلی فق العاده ای هست و ممنون بابت مقاله
ممنونم بابت اولین نگاه به این شاهکار. شک ندارم این بازی متای بالایی دریافت میکنه. مبارک هممون!! :yes:
این بازی تجربه جدیدی از سبک RPG میده به شدت منتظرم
امسال سال خوبی برا انحصاری هاست البته اگه سونی با ps4k
خرابش نکنه :-((
عالی
واقعا خسته نباشید ((واقعا))
در ضمن No Mans Sky انحصاری کنسولی هست در نتیجه واسه پی سی هم میاد
بازی فوق العاده ایه. فقط نمی دونم چرا هر چی بازی خوبه واسه PS4 می آد یا اگه یه بازی درست و حسابی هم بخواد واسه PC بیاد انقدر مشکلاتش زیاده که آدم از بازی کردنش پشیمون می شه با این که همه ی بازیای کنسول با کامپیوتر ساخته میشن بازم پلتفرم PC بدبخت ترین پلتفرمه بیچاره :-(( :-(( :-((
دادا بهترین انحصارى ها واسه PCهست عزیز 😐
شما اشنایى ندارى.
دقیقا بهترین انحصاری ها واس ماس همه چی که گرافیک نیست
PC MASTER RACE
بشدت منتظر این بازی هستم
با اومدن این بازی ویچر و امثال ان مانند اسکاریم و dragon age در برابرش زانو خواهند زد برگ برنده سونی درسال۲۰۱۶
خخخخخخخخ :laugh: :rotfl:
اسمو نگاه صبر کن بازی منتشر شه بعد درموردش بیایم مقایسه کنین که ویچر واسکایرم جلوش نگ بندازن فعلا رگ برنده سونی انچارتده
خخخخخخخخخخخ درباره ی اسکایریم و ویچر که نمی دونم ( چون بازیشون نکردم ) ولی عمرا اگه بتونه از دراگون ایج بهتر باشه ( آقا حمله نکنید بخدا خودم فن سونی ام)
این بازیه شاهماریه خیلی منتظرشم….
ولی توجه کردین بازیایه آخرالزمانی یا رباتی داره زیاد میشه؟ انگار تم های دیگه برا ساخت بازی کمه همه چسبیدن به این جور تم ها….
فکرشو کنین مثلا داستان هرکول رو بیان خیلی با قدرت بسازن بعد گیم پلیش تو سبکه گاد اوف وار یا دارک سولز بشه به نظرم خیلی محبوب میشه….
منتظر دورغ گیمفا :-)) هستم راستی ۱۳ بدرتون مبارک.
رفع اسپم
تو این مقاله در مورد خیلی از قابلیت های بازی صحبت شد اما در مورد یکی از اساسی ترین عنصربازی های rpg صحبت نشد اونم داستان بازی هست که به چه شکلی روایت میشه واصلا این ربات ها توسط کی ساخته شدن اگه توسط انسان ساخته شدن یعنی هوش مصنوعی هستن پس چرا هم ربات خطرناک هست و هم ربات غیر خطر ناک (طبق گفته های متن)اصلا این ربات ها چجوری انرژی حرکتیشون رو بدست میارن چرا شبیه دایناسور طراحی شدن (ایا سناریو بازسازی دایناسور های ژوراسیک بشکل ربات هست ؟!)و در اخرانسان ها چرا کم شدن چون هم ربات خطرناک هست هم غیر خطر ناک اگه همشون خطرناک بودن باز یچیزی شاید این سوالات هنوز زود باشه شاید اطلاعاتی در این زمینه منتشر نشده باشه شایدم من خبر ندارم در اینکه ایده بازی نو هست درش شکی نیست اما اگه به این سوالات بشکل درستی جواب ندن ایده بازی هدر میشه به امید موفقیت این بازی
PS 4.5 خدا کنه دروغ این باشه
بابا اینو بی خیال ps5 رو چه کنیم معرفی شده :-(( :-(( :-((
البته بازم می گم دروغ اول آپریله
ID : EHSANIMANI1992
دیویژن منتظرم
ی بازی عالی از گوریلا ک امیدوارم مثل KILLZONE : SF فقط به گرافیک اکتفا نکنه
فوق العادست
یه چیزی بین اساسین و اسکایریم !!
این بازی سبک RPG جدید هست و نو آوری داره (مثل Fallout)
امیدوارم بازی عالی از آب دربیاد منم که عاشق بازیای نقش آفرینی ام پس حتما این عنوانو تجربه میکنم
من خیلی از بازی خوشم اومد 😉
ایده این بازی فوق العادست ، گذشته رو یه جوری در آینده قاطی کرده ! انسان ها به اوج علم میرسن که اخرالزمان میشه و باز مانده ها از قبلی ها هیچ دانشی ندارن و در عین حال همه چیز رباتیک و پیشرفته ، خیلی جالبه ، گرافیک بازی تحسین برانگیزه ، درباره گیم پلی چیز کمی میدونیم ولی همون قدر که دیدیم هم تحسین برانگیز بوده.
پتانسیل خوبی داره امیدوارم ازش استفاده بشه
به گوریلا اعتماد دارم و میدونم که بازی عالی میسازه
از کیلزوناش معلوم بود
چون کیلزون ۳ جز بهترین بازیهام بود
داداش false shepherd(چوپان دروغین خودمون)خصوصیتو بچک
رفع اسپم
طراحی هنریش شاهکار محضه.ایده شم فوق العادست.هوش مصنوعیم به خاطر کیلزون۲ اطمینان دارم عالی میشه فقط چه کنم که با شخصیت اصلی مونث حال نمیکنم(طرفداراش کیف کنن)
انتخاب شخصیت اصلی مونث حرکت جسورانه ای بود به امید موفقیت این بازی :yes:
ممنون نقد عالی بود – گرافیک بدون نقصی داره -گیم پلی جذب کننده وآخرالزمانی باید ببینیم این شاهکار چیکار میکنه–بی صبرانه منتظرشم :chic: :chic: :chic: :chic:
بازی جالبی از نظر من نیست اینکه بیای با تیر کمان دایناسور های مکانیکی بزنی کی عجیب است تازه اینکه نمی دانم چطور ممکن است نسل بشر یکدفعه در حد ۱۰۰۰۰ سال پسرفت کند؟ ولباس و حتی طرز بستن مو و تیپ شخصیت انها این همه افول کند؟تازه از نظر من داستان این بازی و اینکه چندتا روبات بکشی هم بعد مدتی خسته کننده خواهد بود.
خب بازی نکن
فقط یه تیرکمون نیست ده ها تیر کمون میتونی با سیستم کرفینکش بسازی تیرهای مختلفی هم داره که با بلا رفتن لولت میتونی اپگریدشون کنی و چیز های جدیدی رو ش بزاری بعد اگه بازی ها تخیلی نبودند اسمشو نمیزاشتن بازی خواهشاکمی درمورد بازی تحفقیق کن بعد نظر قطعی بده
اگر سیستم کرفتینگ هم نداشت که فاتحش خونده هست .در ضمن تخیلی بودن بازی باید بر طبق قاعده ای حتی اگر ان قاعده تخیلی هم باشد استوار باشد .مثلا زانرهایی مثل دارک سولز و بلاد بورن ومس افکت و ویچر را می توانم مثال بزنم اما اینکه در این بازی دایناسور های مکانیکی را کی ساخته وا صلا چرا ساخته شده به شکل دایناسور و اینکه چرا فاصله ی قهرمان بازی با دایناسور ها از نظر تکنولوژی اینقدر هست کمی بازی را عجیب می کند. این بازی خوب است حتی شاید بتوان گفت عالی است اما شاهکار نیست.
ببخشید شما از داستان بازی هیچی نمیدونی و داری از روی یه تریلر بازی رو میکوبی؟؟
برادر انسان ها بسیار پیشرفت میکنن و همچین دایناسور هایی رو میسازن
آخرالزمان میشه و همه جا تاریک میشه و ده هزار سال بعد انسان ها از غارنشینی شروع میکنن.
الوی هم دقیقا هدفش همین ارتباط بر قرار کردن و فهمیدن حقیقته.
ایده ی داستانی بازی فوق العادست. خیلی عظیمه.
در ضمن بازی که نیومده رو چجوری میگید شاهکار نمیشه؟؟
ایده ی داستانیش که شاهکاره
معلومه داستانش انسان ا پیشرفت میکنن وروبات میسازن وطی اتفاقی توازن مین بهم میخوره وچند صد سال بعد روبات های پیشرفته حاکمان کره ن میشن واتفاقا داستان بازی همبین شخصیت های بازی رقم میخوره مثل لست لی باظاهر دیگر
نمونش همین هوش مصنوعی که مایکروسافت ساخت 😀
من داستان را می دانم اما اینکه انسان ها پیشرفت کردند و ربات ساختند به کنار و اینکه ربات ها هم شورش کردند هم خب مشکلی نیست اما چرا شخصیت بازی همانند ادم های ۱۰۰۰۰ سال پیش شده اند ؟اگر پیشرفت کردند که نباید این طور لباس بپوشد یعنی چی انسان پیشرفت می کند روبات می سازد بعد دوباره از صفر شروع می کند؟در ضمن به اجی تیر کمان بازی با روبات ها باید اسلحه ی گرم می بود .. در ضمن اینکه انسان ها چرا دایناسور می سازند ؟
این نسل سونی از لحاظ انحصاری خیلی بهتر کار میکنه.کلا همیشه انحصاری های سونی بهتر بوده
در انتظار این بازی خوش ساخت هستم.
چند وقته خبری از بازی نیست و تو سکوت فرو رفته.
فکر کنم تو e3 نمایش خفنی داشته باشه.
این بازی تا الان فقط ی نمایش داشته
بقیه نمایش هاش همون نمایش قبلی بودن فقط طرز انجامشون فرق داشته
انگار تلو که هی نمایش گیم پلی می داد که همشون تو یک مرحله بود فقط نحوه تموم کردنشون فرق داشت:/
درسته
تو نمایش بعدی فقط تله گذاشتن و فوتو ماد و طرز حمله ی جدید اون دایناسور رو نشون میدادن
امیدوارم یک تریلر داستانی ببینیم
تله رو قبلا نشون دادن 😉
داستانش جالب نیست
فقط گرافیکش خوبه
:yes: :yes: :yes: :yes:
یکی از برترین عناوینی که شدیدا منتظر هستم و می دونم که کلی باهاش وقت خواهم گذروند. ایده عالی. گرافیک معرکه. شخصیت اول با حال. مبارزات جذاب و از همه مهمتر نقش افرینی. ایده این بازی به نوعی اول ازمان در اخرالزمانه. یعنی مثل عصر حجر در زمان پیشرفته ترین روبات ها. فوق العاده اس این ایده اگه درست کار بشه.
ممنون دانیال عزیز با این مقاله عالی.
واقعا آدم تو این دور و زمونه میمونه چه بازی بخره.
مخصوصا اگه کنسول باز باشی.
واقعا ایده ی این بازی عالیه
دقیقا.
بازی خیلی خوبیه، میتونه با اسکیل باند رقابت خوبی ایجاد کنه. ممنون بابت مقاله
———————–
آقا چرا کامنتای پست نمرات کوانتومو بستید؟ 😐
نمیدونم چرا من هر چی بیشتر منتظر یه بازی میمونم بیشتر میریـــ ـنه ! تصمیم گرفتم دیگه منتظر هیچ بازی نشینم 😐
کلا بیش از حد هایپ کردن و هایپ شدن برای بازی ای که هنوز نسخه اولش میخواد بیاد بیرون و جدیده کار اشتباهیه و شدیدا به ضد حال ختم میشه. Watch dogs, The order و حالا هم کوانتوم بریک که گویا فقط یه بازی خوبه و بس. انقدر این بازی رو با انچارتد مقایسه کردن که اخرش … اخه چطور باید یه بازی جدید که هنوز نیم ساعت هم تجربه نکردی و غیر از چند تا ویدئو هیچی ازش نمی دونی رو با یه بازی که ۳ تا نسخه اش جزو برترین های نسل قبل بودن مقایسه کرد.
احسنتم
فی تبارکلله
اسپم:بسمه تعالی
مراسم وداع با ایام خوشی و استراحت .
زمان :جمعه بعد از نماز مغرب و عشا تا نماز صبح روز شنبه .
مداح و سخنران : کلیه دانشجویان ، دانش آموزان ، پرسنل مدارس و دانشگاهی ، کارمندان دولت !!
دم نوحه : مکن ای صبح طلوع ، مکن ای صبح طلوع ….
توجه توجه
خبرفوری
باتوجه به رؤیت نشدن خورشید درمناطق شمالی ایران به علت بارندگی،امروز عربستان سیزده بدر بوده وایران فردا را سیزده بدر اعلام کرد.
ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند
داغ این سیزده بدر بر دل ما بگذارند!
یعنی حالمو گرفتی 😥 دلم میخاد زار بزنم.
به نظرم اگه داستان واضحی داشته باشه و به حفره هایی که تو ذهن گیمر واسه داستان به وجود میاد اهمیت بده خیلی موفق میشه 😉
شاهکاری مثل انچارتد ۴ و این بازی چه کنند ?:-) ?:-) ?:-) :inlove:
با اینکه سونی فن هستم ولی میگم این بازی اونقدرا هم موفق نمیشه حدسم هم در مورد کوانتوم درست از آب دراومد ولی حیف اینجا نگفتم 😀
بنظرم این بازی یه چیزی میشه چون پتانسیل بالایی داره واسه پروبال دادن به داستان و گیم پلی
دمت جیز سونی داری پر و پیمون میکنی لیست انحصاریات
عالی
:yes: :yes: