حافظ میراث Mega man / پیش نمایش Mighty No 9
مثل خیلیهای دیگر در سراسر دنیا من هم با شنیدن خبر به راه افتادن کمپین کیکاستارتر بازی Mighty No 9 بسیار خوشحال شدم و البته زمانی که این کمپین تنها در دو روز به هدف خود دست یافت بسیار خوشحالتر نیز شدم! پس از آن این کمپین تا زمان پایان خود و برای اضافه کردن مراحل اضافی و مدهای مختلف و … موفق شد چیزی حدود ۴۰۰% میزان هدف اولیه را جمع آوری کند! گویا بالاخره قرار بود پس از سالها انتظار بتوانیم عنوان جدیدی در قالب فرنچایز افسانهای مگامن تجربه کنیم آن هم با سازنده و خالق توانمند سری یعنی Keiji Inafune.
بر اساس اطلاعات منتشر شده از بازی در زمان معرفی مشخص شد Mighty No 9 که عنوانی در سبک اکشن پلتفرمر است توسط استودیو Comcept و با همکاری Inti Creates ساخته خواهد شد و البته بعدا سازندگان موفق شدند تا یک ناشر نیز برای بازی پیدا کنند و به این ترتیب شرکت Deep Silver وظیفه نشر آن را عهدهدار شد. این بازی چه از نظر سبک و سیاق گیمپلی و چه از نظر طراحی شخصیت بسیار شبیه به موفقترین اثر آقای Keiji Inafune یعنی سری مگامن است و به نوعی از همان روز آغاز معرفی بازی همگان آن را دنبالهای معنوی برای این سری محبوب و پرطرفدار در نظر گرفتند.
معمولا وقتی اصطلاح دنباله معنوی برای یک بازی مطرح میشود یک معنی و مفهوم دارد و آن این است که یک شخص کارگردان و خالق یک سری بازی محبوب که از استودیوی صاحب امتیاز آن سری جدا شده است قصد میکند تا عنوانی جدید بسازد و از تمامی المانها و نکاتی که در سری اصلی خلق کرده است در بازی جدید خود هم استفاده کند، اما از آنجایی که امتیاز استفاده از نام سری را ندارد باید یک اسم جدید برای بازی خود بگذارد و به این شکل است که عنوانی خلق میشود که دقیقا دارای مکانیکها و خصوصیات والمانهای فرنچایز مرجع است اما نامی متفاوت بر خود میبیند که در این حالت چنین عنوانی را دنبالهای معنوی یا یک Spiritual Successor برای سری اصلی و فرنچایز مرجع قلمداد میکنند. مانند بازی Dark Souls که دنبالهای معنوی برای Demon’s Souls بود و همین بازی Mighty No 9 که دنباله معنوی سری Mega Man محسوب میشود.
پس از معرفی بازی و موفقیت در کپین کیکاستارتر تا مدتی اخبار خیلی زیادی از این بازی منتشر نشد تا این که در مراسم E3 2015 عدهای موفق شدند این عنوان را مقداری تجربه کنند و اتفاقا بازخوردهای جالبی نیز از این تجربیات به دست آمد. نکته جالب اینجا بود که اکثر کسانی که بخشی از بازی را انجام دادند و البته قبلا نیز سری مگامن را بازی کرده بودند بر این باور بودند که علیرغم این که آنها منتظر بودهاند تا عنوانی دقیقا مانند مگامن را تجربه کنند ولی Mighty No 9 با وجود حفظ اصالت و ریشههای این بازی بسیار متفاوت از مگامن به نظر میرسد که نکتهای در خورد تحسین است. Mighty No 9 شاید ظاهری مشابه و موسیقیهای شبیه به مگامن داشته باشد و شاید از شجرهنامه مگامن باشد ولی نقش بسیار متفاوتی را از این سری ایفا میکند.
شما در بازی کنترل شخصیتی به نام Beck را بر عهده دارید که قادر است بدود، پرش کند و به سمت دشمنان شلیک کند. همچنین شما قادر هستید تا اسلحهها و تواناییهای مختلف را از دشمنانی که شکست دادهاید در اختیار خود بگیرید و از آنها استفاده کنید. بازی دارای یک مرحله معرفی و ۸ مرحله اصلی است که درست به مانند عناوین مگامن شما میتوانید به طور آرادانه ترتیب پیشروی خود در مراحل را تعیین کنید و اجباری در روند به اتمام رساندن مراحل وجود ندارد. در پایان هر مرحله Beck بایستی با یکی دیگر از ۸ واحد “Mighty” در قالب یک باسفایت مبارزه کند. در پایان بازی تعدادی مراحل نهایی آزاد میشوند که منتهی به رویارویی پایانی بازی میشوند.همچنین در برخی قسمتهای بازی مراحلی هستند که میتوانید در آنها کنترل همکار و همراه Beck یعنی Call را بر عهده بگیرید. سرعت این بازی بسیار بالاست، حتی بالاتر از عناوین Mega Man X و این به آن دلیل است که تقریبا تمامی سیستمها و مکانیکهای گیمپلی که در بازی قرار دارند شما را تشویق به حرکت و پیشروی سریع و بدون توقف می کنند.
اول از همه اجازه دهید تا در مورد قابلیت Dash شخصیت اصلی بازی صحبت کنیم که دارای استفادههای بسیار زیادی در این بازی است. جدا از حرکت سریع و جاخالی دادن حملات با این قابلیت، باید گفت یکی از نقشهای اصلی این مکانیک برای حمله و هجوم ناگهانی است. کارآمدترین راه برای کشتن دشمنان در Mighty No 9 تیراندازی به آنهاست تا زمانی که ثبات و مقاومت خود را از دست بدهند که این حالت با حلقههای رنگی که در اطراف آن دشمن به وجود میآیند مشخص میشود و به شما نشان میدهد که اکنون زمان تمام کردن کار است. در این حالت که دشمن بیثبات شده است تنها یک Dash سریع به سمت او کافیست تا ناکارش کنید و “Essence ” یا “جوهره وجودی” او را جذب کنید.
۴ نوع و در حقیقت ۴ رنگ مختلف از این “جوهره وجودی” در بازی وجود دارند و اگر از هرکدام آنها به مقدار کافی جمعآوری کنید به طور موقتی شارژ خواهید شد و قویتر می شوید. بگذارید تا ببینیم هر کدام از این ۴ رنگ چگونه عمل میکنند و چه نقشی دارند. با جمعآوری جوهره قرمز به مقدار کافی، Beck دارای تقویت موقتی قدرت می شود که نه تنها آسیب ضربات او را بیشتر میکند بلکه باعث میشود شلیکهای او از میان دشمنان رد شود و به بقیه هم آسیب بزند. جوهره سبز وقتی به میزان کافی جمع شود باعث ارتقا موقتی سرعت حرکات Beck میشود. زردها باعث افزایش دفاع وی خواهند شد و اگر به مقدار کافی از جوهره آبی جمع آوری کنید یک مخزن پر کننده سلامتی مصرف شونده میگیرید که کاملا خط سلامتی شما را پر میکند.
این ارتقاها فوقالعاده کارآمد و مفید هستند ولی اصلا مدت زیادی طول نمیکشند و کوتاه هستند و یکی از مکانیکهای سرعت دهنده به بازی نیز همین است زیرا وقتی این ارتقاها فعال میشوند به دلیل زمان کوتاهی که دارند باید با بیشترین سرعت حرکت کنید تا بیشترین استفاده را از آنها ببرید. واقعا نمیتوان بیان کرد که مثلا در یک محیطی که تعداد بسیار زیادی دشمن پشت سر هم قرار گرفتهاند و کار سختی را برای شما رقم میزنند پیدا کردن جوهره قرمز و شارژ موقتی قدرت که باعث میشود تیرها از میان دشمنان رد شود و به بقیه هم بخورد چقدر و به چه میزان زیادی تغییر در این مرحله ایجاد خواهد کرد و چقدر کارآمد و مفید است. فرق شارژ شدن ارتقا در این بخش از بازی با حالت عادی این است که اینجا به دلیل افزایش قدرتتان یک تیر میزنید و به دلیل رد شدن تیر از دشمنان همه با هم گیج و بیثبات میشوند و شما هم سریعا کارشان را میسازید ولی در حالت عادی تصور کنید که باید به یک دشمن ۳ تیر بزنید تا گیج شود و بعد یک Dash بزنید تا از بین برود و مجددا دشمن بعدی و ۳ تیر و یک Dash و الی آخر تا زمانی که همه دشمنان بمیرند، پس باید حسابی قدر این ارتقاها را دانست.
شما باید از حداکثر مزیتهایی که در بازی دارید استفاده بهینه کنید زیرا Mighty No 9 عنوانی فوقالعاده سخت و اشکدرآور است، البته بایستی تا انتشار نسخه نهایی صبر کرد تا صحت این موضوع را کاملا تایید شود زیرا این سختی بسیار زیاد در نسخه دموی بازی وجود داشته است و ممکن است تغییر کند که البته باید بگویم بعید به نظر می رسد که بازی نهایی آسانتر شده باشد. حتی میشود با شناختی که از کیجی اینافونه خالق مگامن و سازنده این بازی داریم بگوییم بازی شاید سختتر هم بشود. در نسخه دمو شما ۲ عدد جان دارید که باید مرحله را با آن پشت سر بگذارید آن هم مراحلی که حداقل ۲ برابر از مراحل استاندارد و معمول مگامن بزرگتر هستند و تازه این که ممکن است خبری از جانهای جایزه که در طول مرحله بتوان برداشت و استفاده کرد هم نباشد که در این صورت کار بسیار سختتر خواهد شد. حالا به اینها اضافه کنید قسمتهای بسیار بسیار پرتعدادی در بازی که باید حرکات پلتفرمینگ را با زمانبندی دقیق و در کسری از ثانیه به صورت صحیح انجام دهید واگر نه در تیغهای کشنده بازی میافتید و درجا به مهدی رحمتی! ببخشید به رحمت ایزدی میپیوندید. دشمنان بازی هم که به ناجوانمردانهترین شکل ممکن در بازی جاسازی شدهاند تنها و تنها هدف وجودیشان این است که سعی کنند شما را از پلتفرمها پایین بیاندازند و شاهد به تیغرفتگی شما باشند!
البته میگویند هرچه مبارزه چالش برانگیزتر باشد لذت و رضایت حاصل از پیروزی هم بالاتر و شیرینتر است (مثال بارزش دارک سولز) و قطعا در Mighty No 9 هم گذراندن مراحل سخت و دشوار بازی و به انتها رساندن مرحله احساس عرور و حماسهآفرینی به ما میدهد! مخصوصا وقتی که به باس مرحله برسید و با یک جان باقی مانده خود مبارزه را طوری مدیریت کنید که به شکست باس بیانجامد.
هیچگاه در یک مقاله پیشنمایش نمیتوان به قطعیت در مورد موفقیت یا شکست قطعی یک بازی نتیجهگیری کرد (مگر در موارد استثنا) و باید تا زمان انتشار بازی و به دست گرفتن کنترل آن صبر کرد و بعد در خصوص رضایتبخش بودن یا نبودن آن صحبت کنیم اما به هر حال با اطلاعاتی که از بازیها داریم میتوان شانس بیشتری برای موفقیت یا شکست یک بازی قائل شد. عنوان Mighty No 9 از آن بازیهایی است که کفه ترازو به سمت احتمال موفقیت بسیار زیاد آن سنگینی میکند. اینطور که به نظر میرسد تنها در صورت مرتکب شدن اشتباهات فاحش ار سوی سازندگان آن است که احتمال عدم موفقیت بازی وجود دارد که البته با توجه به حضور Keiji Inafune در راس سازندگان بازی و تجربه بسیار زیاد وی در ساخت عناوین این سبک، این ریسک و درصد خطا بسیار پایین میآید.
اینطور که از شواهد و قرائن پیداست باید منتظر یک بازی بسیار جذاب، پرسرعت، نفسگیر، دشوار و نیازمند به عکسالعملهای سریع از سوی بازیباز باشیم و البته با توجه به صبر و انتظار زیاد طرفداران سری مگامن، این حق ما است که به عنوانی کمتر از عالی قانع نباشیم و همه چیز را دست بالا بگیریم. به هر شکل باید صبر کرد و صبر کرد تا زمان انتشار Mighty No 9 فرا رسد و آنگاه دستپخت سازندگان بازی را بچشیم و بدون حدس و گمان، در مقاله نقد این بازی در مورد نقاط قوت و ضعف آن (که امیدوارم بسیار کم باشند) صحبت کنیم. بازی Mighty No 9 در ۳ ماهه دوم سال ۲۰۱۶ میلادی یعنی فصل بهار که اکنون در آغاز آن هستیم برای پلتفرمهای پیسی، پلی استیشن ۳، پلی استیشن ۴، پلی استیشن ویتا، ایکسباکس ۳۶۰، ایکسباکس وان، وییو و نینتندو ۳DS منتشر خواهد شد و در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- از صنعت بازی های ویدیویی در سال ۲۰۲۵ چه انتظاراتی داریم؟
- شایعه: کمپانی مادر FromSoftware احتمالا برای جلوگیری از تصاحب خصمانه از سوی یک شرکت کرهای به سونی مراجعه کرده است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- شایعات مربوط به حضور God of War در TGA 2024 قوت گرفت [تکذیب شد]
- گزارش: GTA 6 وضوح فوقالعادهای روی پلی استیشن ۵ پرو خواهد داشت
- سازنده STALKER 2 به دنبال بررسی بازخوردها و رفع سریع مشکلات بازی است
نظرات
حیف پول نیس برای این بازی بدی میری فارکرایی پیریمال یا دیوایسون رو میخری یا دیجیتالی هیتمنو
اولا دیوایسیون نه دیویژن 😐
دوما این بازی هیچیش شبیه بازی هایی که تو گفتی نیست!!
داش سعید خوش به حالت معلوم این بازیارو جلو خانواده انجام نمیدی من اگه اینو بازی کنم زحمت چندین سالم برای فهموندن به خانواده که بازی برای بچه ها نیست به باد میره 😀 mohamadدوره فارکرای پریمال نرو بی نهایت بازیش خسته کنندست حالا میفهمم که منتقد سایت همسایه اون همه بد از بازی گفت واقعا حق داشت و حتی گفت این بازی رو تجربه نکنین اما باز من به حرفش گوش نکردم و اشتباه کردم و کلیم ضرر کردم :reallypissed: دوستان رای به این نقد یادتون نره پایین پست گوشه صفحه سمت راست فقط یک کلیک بعد نظر :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
میدونم چی میگی سینا جان. حق داری. البته من دیگه رچت و کلنک رو هم جلوی خانواده بازی کنم موردی نداره. چون بازی کردم و باهاشون مقابله هم کردم یه بار برای همیشه که دیدشون رو درست کنن. دیدشون که درست نشد ولی دیگه به من کاری ندارن!!!!
دیوایسون؟! فارکرایی؟!پیریمال!توهینی بزرگ تر از این به شرکت یوبی سافت؟! حمله :pissedoff: :pissedoff: :pissedoff:
بابا الان چندتا غلط املایی داشت چتونه شما هم
اینا غلط املایی نیستن غلط زیادین
جدای از اینکه نام تمام بازی هارو اشتباه نوشتید باید خدمتتون عرض کنم سبک سکو بازی یا (Platformer) یه نوع سبکه که طرفدارای خودش رو داره، خیلی هم درگیر کننده و زیباست. 😉
آخه بچه ن.و.ب چند ساله که اومدی تو صنعت گیمی
mega man از زمانی که من ب.چه بودم بود آخه .(ps1)قشنگ یادمه وقتی حوصلم سر میرفت و از کرا.ش و داینو کریسیس خسته میشدم اینو بازی میکردم.این بازی باس فای.تایی داره که تو حتی نمیتونی فک.رشو بکنی.حالا درسته الان این سبکو اصلا بازی نمیکنم اما دلیل نمیشه گذشته ی خودمو فراموش کنم.
(یادش بخیر ی زمان منو امیرو محمد امینو علی و خیلی هایی دیگه نظر میدایم نه عین شما ن.وب بازی در میاوردیم((بلانسبت بعضی ها)) نه چیزی. نه به بازی تو.هین میکردیم نه به کسی الان شده فقط ب.چه بازی
منم نزدیکه یک ساله نظر نداده بودم عین خیلی ها وحتی نظرا رو هم نمیخوندم امروز گفتم ی نظرو بخونم دیدم که اولین نظر چ.رته دیگه وای به حال بخیشون)
Mohamad…فار کرایی پیرمال wtf
دیواسیون@#$(;
کلا بیخیال گیم شو برو دو کلاس زبان بخون
حد اقل به بازی توهین نمی شه
آقای آقابابایی واقعا خسته نباشید و واقعا ممنون که این بازی ها رو هم نقد میکنید چون واقعا بعضی هاشون از خیلی از با زی های AAA الان بهتر و سرگرم کننده ترن امیدوارم به این کارتون ادامه بدید
ببخشید میدونم به این پست ربطی نداره ولی ببخشید آقای آقابابایی چند پست پیش فرمودید پی اس ویتا دارید میشه زحمت بکشید یه چند تا بازیه قشنگش که ارزش پول دادن دانلود کردن داره معرفی کنید متاسفانه یه گوشه الکی داره خاک میخوره
خیلی ممنون از شما. واقعا همینطوره.
به نظرم بهترن های ویتا شامل گرویتی راش، کیلزون، انچارتد، سول سکریفایس، دراگونز کراون هستن. البته خیلی دیگه هم هستن ولی خب نمیشه همه رو باهم خرید.
باز هم حرفهای نامربوطی درمورد بچه گانه بودن بعضی بازیها گفته شد. برای اثبات این که واقعا کدوم بازیها بچه گانس کدوما نه، خودتون میتونید یه بچه ی ۴-۵ ساله بیارید و بازیهای هاردکورنماتونو بدید بهش. مطمئن باش عین آبِ خوردن بازی رو میره جلو. ولی همین بازی یا یکی از بازیهای نینتندو رو بذار جلوش. قدم از قدم نمیتونه برداره.
مگه پیش نمایش از این کامل تر داریم? عالی بود آقا سعید اون از پیش نمایش gears 4 از همکارتون اینم از این واقعا کامل کامل هستن
—————————-
حالا که شما اینجور بازیا رو زیر نظر قرار دادین،به بازی broforce هم سری بزنید واقعا تو این سبک فوق العادس و جون میده برا چن نفره بازی کردن.
خیلی ممنونم از شما. لطف دارید.
اتفاقا به تازگی بازی کدم این بازی رو و خیلی عالی بود.
با پوزش از محمد جان اما
ممد فقط هیتمن رو درست نوشت بقیه رو از جمله فارکرایی پیریمال و دیوایسون
خدا چرا همه با یوبی لج هستن :reallypissed: :reallypissed:
من لج نیستم من فن درجه یکش هستم.بهترین بازی های عمرم ساخته اون هستن.پرنس آف پرشیا-اساسین کرید-فارکرای-واچ داگز-درایور سان فرانسیسکو-گاست راکون-اسپلینتر سل و به زودی سری رینبو سیکس هم میگیرم بازی میکنم
تشکر از آقای بابایی بابت مقاله عالیشون nice :yes:
با تشر از شما. ممنونم.
آقا سعید پیش نمایش عالی بود تشکر :-*
فکر کنم این بازی رکورد دار تاخیر باشه :-/
خیلی متشکرم. واقعا خیلی تاخیر خورد دیگه.
چه خاطراتی که با مگامن نداشتم. امیدوارم که بتونه دوباره اون خاطراتو زنده کنه و حتی از مگامن هم جلو بزنه.
ممنون آقابابایی جان. :yes: :yes: :yes:
_____________
لطفا هم این نظرات نامربوط رو هم پاک کنید. 😉
خیلی ممنون از شما.
والا من معمولا مگر این که نظرات حرفهای رکیک باشن اونها رو پاک نمی کنم چون میگن نظر شخصیه و ….. بهتره هر کسی حرفش رو بزنه. اگر غلط باشه مزمئنا کاربرای خوبمون بهشون گوشزد میکنن.
یادش به خیر بچه بودم mega man رو توی NES بازی میکردم عاشقش بودم موقع هایی هم که بازی نمیکردم یه لیوان میکردم تو دستم(مثلا اون دست مگا من بود که باهاش پلاسما شلیک میکرد) تو خیالاتم مگا من میشدم 😀 😀 امیدوارم این بازی هم موفقیت های مگا من رو تکرار کنه.از آقا سعید هم بخاطر مقاله ی زیباشون تشکر میکنم مثل همیشه عالی
خیلی متشکرم از شما. واقعا مگامن زیبا و نفس گیر بود.
سلام آقای بابایی بابت مقاله ممنون.
من چند روز پیش گزارش تخلفی مبنی بر کپی برداری مقاله ای تحت عنوان«۵ ویژگی که از GTA VI انتظار داریم» دادم.بجای اینکه آقای احمدی پاسخ بنده را بدهد به من تهمت جاسوسی و شایع پراکنی هم داده است!
من از هچین سایت بزرگی این توقع اخلاق غیر حرفه را نداشتم.
ولی بازم میگم آقای احمدی یک متقلب کار هست که از روی کارهای زومجی اسکی میرود.
من با اینکه ۱۵ سالمه کل سریاشو بازی کردم خیلی بازیه جالبیه. اون باس فایت اخر مگامن هشت جونم رو دراورد.خیلی خوشحالم یه دونه مگامن دیگه میبینم
فقط خدا کنه باس فایتاش به سختی مگامن ایکس ۵ تو پلی وان نباشه! من فقط یه بار تونستم تا اخرش برم ولی تا یه هفته انگشتای دستم درد می کرد!