رازی که برملا شد/نقد و بررسی گرشاسپ: راز اژدها
اواخر پاییز سال ۸۹ بود که انتشار بازی به نام گرشاسپ:گرز ثریت خیلی ها را به آینده ای درخشان برای صنعت بازی سازی در کشورمان امیدوار کرد.داستان این بازی از شاهنامه گرفته شده و با گیم پلی جذاب محبوبیت فراوانی بین گیمر های ایرانی کسب کرد.از افتخارات این بازی میتوان به بهترین بازی سال شدن(ایران) درسال ۸۹ و انتشار این بازی برروی شبکه استیم آن هم با قیمت ۲۰$ اشاره داشت.همچنین اینکه بسیاری از سایت های معتبر از جمله Gamespot این بازی را مورد نقد قرار داد و اینکه متای ۵۳ نصیب این بازی شد.حال پس ازدوسال یک Expension pack از این بازی بانام رازاژدها منتشر شده که روند چندان روبه رشدی نسبت به نسخه ی قبل نداشته اما مارا همچنان به آینده ی این IP امیدوار نگه داشته است.
نام:Garshasp: The Secret of the Dragon
ژانر:Hack & Slash/Action Adventure
سازنده:Dead Mage Inc.(فن افراز شریف-ایران-)
ناشر ایران:Lohe Zarrin Nikan
پلتفرم:PC
رازی نهفته
گرشاسپ: راز اژدها یک expension pack از بازی گرشاسپ: گرز ثریت محسوب می شود به همین جهت داستان این دو بازی کاملا به هم مرتبط اند.بازی روایتگر تلاش گرشاسپ برای رسیدن به گرز ثریت است که پس از رفتن به جنگلی در سیستان که در آن گرز وجود دارد ، متوجه می شود که چیزی باعث شده تا هیچ دیوی بدان گرز دست نیابد.همچنین متوجه حضور اژدهایی در آن جا می شود.در این بازی گرشاسپ به همراه برادرش، اوروخش ، سعی در رمز گشایی رازهای نهفته ی این جنگل و دست یابی به گرز ثریت که میراث آنهاست ، دارند.در پایان گرشاسپ: گرز ثریت دیدیم که اژدهایی به سراغ گرشاسپ آمد و گرشاسپ بر او سوار شد و پایان بازی.حال راز اژدها این معمای نه چندان سخت را حل کرده.گرشاسپ به گرز دست می یابد و چون گرز ثریت ازآن جد او یعنی طورگ و از میراث اوست اژدها که همان نگهبان ناشناس گرز بوده از گرشاسپ و برادرش حمایت می کند.داستان بازی مبرا از مسائل گنگ و احساساتی است که باعث می شود تا بازیکن براحتی پایان بازی را حدس بزند و جذب آن نشود.متاسفانه با توجه به این که این بازی Hack & Slash بوده و محیط بازی در مناطقی وسیع مانند جنگل رخ می دهد و داستان بازی روایتگر ماجراجویی یک شخص است ، جا داشت که شخصیت مونثی هم در بازی وجود داشته باشد اما این بازی تنها از سه شخصیت اصلی بهره مند بود و البته اطلاعاتی اندک درباره ی جد گرشاسپ ، طورگ که این اطلاعات به طرز جذابی توسط گرشاسپ کسب می شود.بدین صورت که کاغذ های کاهی نسوزی که از دفترچه ی شخصی که بدنبال گرز بوده جداشده و در مسیر های فرعی و اصلی پراکنده است.چیزی که پیش از این در سایر بازی ها ازجمله Alan Wake دیده بودیم.
هیچ اضطرابی در داستان بازی وجود ندارد.حضور اژدها و ترس از حمله ی ناگهانی او به گرشاسپ ویا غافلگیر شدن گرشاسپ توسط آگوره که باتوجه به کاغذ های پراکنده در بازی از سوی هیتاسپ مامور یافتن گرز شده بود،می توانست به این موضوع کمک کند اما داستان بازی به خوبی و راحتی تام جلو میرود و گرشاسپ با هیچ مانعی مواجه نمی شود مگر چند دیو که کشتن آنها کار سختی نبود.
یک شمشیر قدرتمند!
از یک Hack & Slash ماجراجویی چه توقعی دارید؟گیم پلی متنوع و زیبا؟اندکی ماجراجویی و تفکر؟روش های متفاوت برای از بین بردن دشمنان؟گیم پلی روان و جذاب؟
گرشاسپ: راز اژدها گیم پلی تنوع پذیری ندارد.ماجراجویی ندارد و تنها برای بازکردن چند در بایست اندکی سرعت در کنار کمی فکرکردن برای حل معمای فوق ساده به خرج دهید.همه چیز دم دست است.با هیچ در بسته ای مواجه نمی شوید.گیم پلی بازی بطور میانگین ۴ یا ۵ ساعت طول می کشد و این برای یک Hack & Slash/Action Adventure مدت کمی است اما expension pack بودن این بازی می تواند این مشکل را توجیه کند.اما انتشار این بازی پس از دوسال از انتشار نسخه ی اصلی صورت گرفت و این مسئله باعث شد که در ظاهر این عنوان ، خود بازی مستقلی محسوب گردد.گیم پلی کوتاه اجازه ی تنوع چه در محیط و چه در اسلحه و روش های کشتن را نمی دهد.گرشاسپ با یک شمشیر آن همه دیو را از بین می برد.حتی در ابتدای بازی او پیش بینی مبارزه با اژدها را هم می کند و ظاهرا اگر قرار بود او با اژدها درگیر شود ، به نظر با همان شمشیر قصد انجام این کار را داشت.تعامل سینماتیک هم در بازی موجود است.برای کشتن دیو های ضعیف با فشردن یک دکمه براحتی با حرکتی سینماتیک او از پای در میاید اما برای شکست دادن دیو های سرسخت و قوی تر ابتدا باید با شمشیر خود از سلامتی آنها بکاهید و سپس تعامل کنید و در صورت لزوم سرعت عمل خود را بکار گرفته و کلید هایی که بازی به شما نشان می دهد را در زمان معهود بفشارید تا شاهد یک صحنه ی سینماتیک باشید.صحنه ی مبارزه با آگوره در مرحله ی آخر را به یاد آورید.سرعت عمل حرف اول را در آن مبارزه می زند و میدان نبرد کاملا حال و هوای Action Adventure دارد.ای کاش از این میدان نبردها در بازی بیشتر می دیدیم.گرشاسپ با جمع آوری گوی های قرمز مهارت رزمی کسب می کند.مسئله ای کلیشه ای اما بی نقص.البته میزان مبارزات گرشاسپ درکسب مهارت چندان بی تاثیر هم نیست.این مهارتهای رزمی روش های متفاوت استفاده از شمشیر با فشردن چند دکمه خاص است.اما یک ایراد دیگر این است که هیچ چیزی در بازی وجود نداشت که مدیریتی را به دست گیمر بسپارد.در بخش درجه ی میزان سختی بازی دو لول آسان و متوسط واقعا ساده هستند.بعبارتی برای به پایان رساندن بازی گرشاسپ:رازاژدها کار سختی در پیش ندارید.چه در مواقع نبرد وچه در موارد فکری ماجراجویی.
جنگلی سرسبز
بازی با استفاده از موتور In-House که همان physX است ساخته شد.موتوری که نمی شود از آن توقع یک گرافیک real و فوق العاده را داشت.همانطور که می دانید داستان بازی برگرفته از داستان های اساطیری شاهنامه است.داستان های اساطیری در تصویر از نوعی تم هنری بهره مند هستند که فن افراز شریف از همین تم هنری برای ایجاد یک گرافیک بازی نشعت گرفت اما دور از انصاف است که بگوییم از پس این کار خیلی خوب برآمده.سایه اشیاء به خوبی کار نشده و برخی ریزه کاری ها واقعا در حد این نسل نیستند.مثلا طراحی دست ها و قرارگرفتن سلاح یا هر وسیله ای در دست کاراکترها و دشمن ها.طراحی چهره هم چندان چنگی به دل نمی زند امابا توجه به سایر مباحث این نوع گرافیک هنری ، نمی شود که خیلی این مسئله را نکته ی منفی دانست.همانطور که می دانید و بارها اشاره شد محیط بازی یک جنگل باستانی است.طراحی درخت ها واقعا به تم هنری اساطیری احترام گذاشته و طراحی قابل قبولی دارند.نورپردازی ها با توجه به انجین مورد استفاده در سطح خوبی قرار دارد.
این موتور واقعا ضعیف است.توقعی بیش از اینها نمی شود از این انجین داشت البته از آنجایی که نسخه ی بعدی گرشاسپ درراه است امیدواریم که انجین دیگری مورد استفاده فن افزار شریف قرار گیرد.
موسیقی اساطیری ، تشویقی برای نبرد
موسیقی هایی با ریتم و ضرب تند را در بسیاری از بازی ها و فیلم ها شندیده ایم.چیزی که هیجان و تشویق و پیشروی به سوی نبرد را فرا می خواند.البته در بازی های رایانه ای در مواقع فرارهم از ضرب تند بارها استفاده شده. اصلیت این موسیقی در حین نبردهای تن به تن در زمان های دور بوده است ودر تاریخ کشور ما از این سبک موسیقی بارها یاد شده.چیزی که ما هم اکنون از آن به نام موسیقی اساطیری یاد می کنیم.موسیقی بازی گرشاسپ از همین سبک است و حق را به جا نیاورده ایم که اگر بگوییم این موزیک هیچ هیجان و تشویقی برای نبرد در بازی نداشته است.اما صداگذاری کاراکترها با دیالوگ های کلیشه ای کوتاه واقعا این بخش قابل احترام بازی های رایانه ای را در گرشاسپ:راز اژدها قابل هضم نمی سازد.صدایی هم از محیط شنیده نمی شود.صداهایی مانند صدای باد،راه رفتن و دویدن و تکان خوردن گیاهان و درختان و…..
———————————————————————————————————-
گرشاسپ پتانسیل بالایی دارد.عنوانی که اگر کمی داستانش وسعت یابد و گرافیک بهتری داشته باشد مطمئنا براحتی با عناوین خارجی هم سبک قابل قیاس خواهد بود.
انجام هردوقسمت گرشاسپ ، این بازی ایرانی را به تمامی شما دوستان پیشنهاد می کنیم.
داستان:۶
گیم پلی:۶
گرافیک:۵
موسیقی و صداگذاری:۶
امتیاز نهایی:۶/۱۰
(باسپاس از قاسم نجاری)
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
نظرات
مرسی :yes:
For ever Alone :yes:
آی قربون دست سازنده هاش!!! گرافیکش از Darksiders 2 هزاران بار بهتره!!!
اینو باهات هستم! 😉 :laugh:
کلا یه زره سخت گرفتی
خود من هم که نسخه اولش رو بازی کرده بودم فکر می کردم این نسخش از انجین جدیدی استفاده بشه که نشد
ولی باز هم امیدی هست
بله..یه ذره(خیلی کوچولو) سخت گرفتم چون بازی خیلی یعنی بیش از حد مشابه نسخه قبلی بود..باز تو نسخه قبلی یه قایق سواری بود 😀 و محیط ها متنوع تر بود..به هر حال به نظرم نمره ۶ عادلانس..
😉
بسیار نقد خوبی بود بهزاد جون…دستت درد نکنه…
———————-
من که هنو نتونستم بازیش کنم ،یعنی هنوز به کشور ما نرسید! 😀
من امروز خریدم قشنگه 😐
نمرات بازی بسیار بد است!
گرافیک بازی ۵ 😮 😐
گرافیک به این خوبی رو شما میگی ۵!!!
بازی مث اینکه ایرانیست نه خارجی :reallyangry: :reallyangry:
میخواستی گرافیک the lust of us برات بزارن 😕
خیلی سخت گیرانه هست نمرات
نقدتم همش بازی رو کوبوندی تا جایی که جا داشت :no: :no:
بهتره بدونید که گرشاسپ انتشار جهانی هم داشته و اگر ما قرار باشه بازی هامون رو فقط محدود به ایران بدونیم،حتی یک میلیاردم درصد هم شانس پیشرفت نخواهیم داشت..
پیشنهاد میکنم گرافیک E.T Armies رو به یاد بیارید..پس بازی های ایرانی هم میتونن دارای یک گرافیک نسل هفتی باشن.! 😉
دوست عزیز استغاده از انجین UDK برای ایرانی ها غیر قانونیه و بازی رو نمی تونن به اسم شرکت خارج از کشور منتشر کنن این کار از حرفه ایی شدن شرکت جلوگیری می کنه و راه پیشرفت رو هم سخت تر …
در ضمن با اومدن نسل بعد شرکت هایی که تجربه ی ساخت یا بهینه کردن یک انجین نسل قبل رو ندارن تو این راه ضربه ی بیشتری می خورن چون کو تا اومدن یک انجین رایگان دیگه…
ادم باید آینده نگر باشه یک دفعه که نمی شه راه صد ساله رو یک شبه رفت
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یه بار یکی از کاربرای وبلاگ گرشاسپ از ادمین سایتش پرسید چرا از UDK استفاده نمی کنید ادمین سایت هم جواب داد :
” البته اجازه استفاده از UDK نیز برای ایران وجود ندارد، در واقع مشکل هنگامی بروز می کند که بازی بخواهد در خارج از ایران منتشر شود. تفاوت اصلی Unreal3 و UDK نیز در دسترس نبودن سورس کد برنامه در UDK است. هدف ما ساخت بازی است و به هیچ وجه تلاشی برای ساخت موتور بازی و یا رقابت با موتورهای موجود نداریم.
استفاده از هر نرم افزاری با توجه به شرایط هر پروژه باید انتخاب شود و مناسب بودن یک نرم افزار برای تمام پروژه ها کاملا بی معنی است.
آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا بازی Mass Effect از Unreal3 استفاده می کند ولی سری Dragon Age که از همان شرکت و در واقع با تیمهای مشترک هستند از موتور مخصوص به خودش استفاده می کند.
نظر جان کارمک در مورد اینکه چرا موتور idTech 5 برای بازی های دیگر Bethesda مناسب نیست نیز در این مقاله جالب است:
http://www.gamasutra.com/view/feature/6461/carmack_on_rage.php
مطمئن باشید که در تصمیمگیری از استفاده از فناوری جنبه های بسیار متعدد و پیچیده ای وجود دارد و افراد شرکت حتما این موارد را در نظر می گیرند. ”
=================================
http://garshasp.ir/blog/?p=367#comments
ممنون از اطلاعاتی که دادی..حرفت درست اما به هرحال..از هر نظر بخوای به قضیه نگاه کنی،نباید بدلیل اینکه فلان بازی ایرانیه پس نقد رو کمی آسون بگیر،باشه..کلا منظور من این بود 😉
بله..در جریان این مسئله هستم..فن افراز کمپانی کار بلدیه مطمئنم با این مشکلات بخوبی مبارزه میکنه و بازی های آیندش در سطح خیلی بالاتر از اینها قرار خواهند گرفت..
در یک کلام:جای کار زیاد داره … :chic:
دست اقا بهزاد درد نکنه 😉 :yes:
ولی نمرات سخت گیرانست :struggle:
به گرافیک هم اگه ۶ میدادن بهتر می شد :shy:
تاثیری تو نمره ی نهایی بازی نمیگذاشت..شما فرض کن که ۵ ، همون ۶ هست.. 😀
آقا هر چی هست از Darksiders 2 بهتره!
سبکش هم باید تو مایه های سوس مایونز ۲ …. :hypnotized: ……..
………ببخشید :sweat: ( منظورم Darksiders2 بود ) باشه. :blush:
دارکسایدز۲ رو با هیچ بازی مقایسه نکنید،چون ارزششو نداره!
آره والا :rotfl:
مفتخرم که ایشالله تا سه روز دیگه شاهد نمرات Darksiders II و همچنین چهره میلاد عزیز پس مشاهده همین نمرات باشم.. :rotfl: :rotfl: :laugh:
بعد از انتشار نمرات،من قول میدم با میلاد همکاری کنم تا دارک…..ز۲ رو مسخره کنیم! :rotfl: :reallypissed:
(ببخشیدا بهزاد جون!)
راستی Hack & Slash فقط و فقط و فقط و فقط GOD OF WAR و دیگیر هیچ! :chic:
Devil My Cry :-/
مفتخریم که پس از عرضه باب اسفنجی ۲ بر روی PC ان را بر روی سیستم عامل مجهز و نسل جدید Unix 1960 بالا می آوریم بدون نیاز به حتی ۱ واحد پردازشی استریم. :rotfl: :rotfl:
:rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
آقا بهزاد دستت درد نکنه،نقد خیلی خوبی بود :yes: :laugh:
مرسی
ممنون از همه دوستان،
باور کنید نقد سخت گیرانه نبوده..گرافیک بازی با اون انجین بهتر از این نمی شد اما توقع نداشته باشید که واسه نقد شرایط گیم و بازیسازی تو ایران رو در نظر بگیریم..(دیگه چه برسه به اینکه این عنوان انتشار جهانی هم داره)..
در مورد داستان بازی هم این رو هم اضافه کنم گرشاسپ:راز اژدها یک بازی رایانه ای هست ، نه روایت تصویری شاهنامه..
ممنون :yes: :yes:
دستت در نکنه آقا بهزاد 😀 :yes:
باااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا تشکر!
نقد خوبی بود هر چند من زیاد با این بازی حال نکردم و این بازی رو تقلیدی از بازی شاهزاده ایرانی می دونم.
————————————————————
————————————————————
بهزاد جان فقط یه خرده به بازبینی بعد نوشتن وقت بذار. بعضی جاها فعلت شکسته هست و جمله ناقص تموم میشه که زیاد خوشایند نیست.
مرسی. 😉
_______________________________
هیچ تبصره ای وجود نداره که جملات فارسی اونم تو مقالات طولانی حتما باید با فعل تموم بشن..جابجایی ارکان جمله در مقالات طولانی نوشته رو از یکنواختی در میاره و امریه که پیشنهاد میشه..
________________________________
به کلاسهای آموزش زبان فارسی گیمفا،خوش آمدید..به مناسبت رمضان تخفیف ویژه داریما..
می دونم الان فکر می کنی دارم گیر میدم ولی این طوری نیست. اگه نظری یا انتقادی می کنم فقط واسه ارتقا سطح کیفی کارهای خودتون هست. فکر می کنم منظورم رو بد فهمیدی. من از ارکان جمله حرفی نزدم. مثلا الان این جملت که از دستم در رفت:
البته در بازی های رایانه ای در مواقع فرارهم از ضرب تند بارها استفاده شده
آخرش فعل ناقصه. یا باید بشه ” شد.” یا “شده است”
———————————————–
آموزش زبان فارسی گیمفا تضمینی 😎 🙂
اقا بهزاد دستت درد نکنه نقد خوبی بود خیلی دوست داشم در مورد گرشاسپ : راز اژدها چیز هایی بدونم ممنون :yes: :yes: :yes: :yes:
فقط بدیش اینه که کمه و خیلی زود تموم میشه
🙁 :-/
گرافیکش عین گرافیک جنگ ها صلیبیه. گیم پلی هم خوبه ولی بعضی از معما هاش واقعن. نسخه بعدیش کی میاد دوستان؟
تشکر از تیم سازنده بازی گرشاسپ بابت زنده نگاه داشتن افسانه های قدیمی ایران و شاهنامه بزرگ فردوسی
با در نظر گرفتن امکانات و بودجه و محدودیت ها، من به این بازی امتیاز ۹ میدم
یک امتیاز هم بخاطر ضعف در خط داستان و دستکاری در داستان اصلی کم میکنم
که یک مورد آن سلاح افسانه ای گرشاسب گرز هست نه شمشیر به این بزرگی..
در اوستا، از گرشاسپ با صفتهای زبردست، گیسوَر (موبلند) و گُرزبُردار (حامل گرز) یاد میشود.
گرشاسب مهارت کامل در به کارگیری همه سلاح ها رو داشت ولی سلاح اصلی آن گرز است نه شمشیر.