پیش نگاهی بر بازی Vanquish
حتما شما نام شینجی میکامی (Shinji Mikami) را شنیده اید. کارگردان معتبر و مشهوری که آن قدر افتخار در بازی سازی دارد که نوشتن تمام آن ها کاری بس دشوار است. ولی تا همین حد بدانید که او کارگردان مجموعه بازی های مشهور Resident Evil بوده است. حال او این بار دست بر بازی ای گذاشته که نوع و داستان آن کاملا با بازی محبوب Resident Evil متفاوت است.
این مقاله توسط یکی از کاربران سایت به نام پارسا فرستاده شده است.
انرژی! بحث مهمی که بر سر آن امروزه جنگ و ستیز فراوان است. داستان بازی Vanquish هم از همین جا آغاز می شود. سفینه ای که می تواند انرژی زیاد خورشیدی را در خود ذخیره کند، این بار عامل این جنگ و ستیز است.
جالب است که داستان و جنگ بازی هم مانند مجموعه بازی های محبوب Call of Duty میان دو کشور آمریکا و روسیه است. آن ها با تمام توان خود می کوشند که این سفینه را زود تر از رقیب خود به دست آورند و سرانجام هم روسیه موفق می شود که کنترل سفینه را به دست بگیرد؛ اما این پایان کار نیست و کشور روسیه برای تسلیم رقیب دیرینه خود به وسیله نیروی عظیم این سفینه می کوشد تا آن ها را تهدید کنند و…
در بازی با دشمنان مختلفی رو به رو می شوید که به خوبی می توان گفت بر جزییات آن ها کار شده است. بنا بر رسم و اصول بازی سازی، تنوع دشمنان فقط به ظاهر آن ها نیست بلکه به بزرگی و کوچکی آن ها هم هست. این جاست که می توان به بخش جذاب بازی رسید که همراه با ربات های غول پیکر (Boss) است که مثل همیشه شما باید آن ها را نابود کنید. نابود کردن آن ها هم چندان بدون سود نخواهد بود! چون شما می توانید با از پا در آوردن آن ها چیز های زیادی به دست آورید که یکی از آن ها ارتقاء (Upgrade) سلاح هاست.
اما نکته دیگر که می توان در این مورد ذکر کرد این است که اگر تصور شما این است که این ربات ها بی آزارند، سخت در اشتباهید! این دشمنان نوپا ربات های ساده زمینی نیستند و به انواعی از جدید ترین سلاح ها مجهز اند که با آن ها می توانند جان شما را بگیرند.
تنوع سلاح ها هم بد به نظر نمی رسد و در سطح قابل قبولی قرار دارد. تا جایی که می توانیم در این باره بگوییم شما را خسته نمی کنند؛ یعنی هر چه جلو تر می روید بر تنوع سلاح ها افزوده می شود و هر یک از سلاح ها هم صدا و ضربه ی مخصوص به خود را دارند و میزان اثر پذیری هریک از آن ها متفاوت با دیگری است.
اما ابزار شما برای جنگ با روبات ها تنها تفنگ هایتان نیستند؛ بلکه Sam (شخصیت اصلی بازی) قادر هست که حرکات آکروباتیک هم انجام دهد!
از دیگر نکات مثبت این بازی می توان گفت که نور پردازی هم در آن به خوبی انجام شده است و حس و حال فضای بازی را تا حدی به شما منتقل می کند.
گرافیک هم در سطح قابل قبولی قرار دارد و شما را دل زده نمی کند! البته قابل ذکر و گفتن است که مسلما گرافیک نسخه ی PlayStation 3 بیشتر از نسخه ی Xbox 360 است و دلیل آن هم این است که پلتفرم اصلی این بازی PlayStation 3 است و در ابتدا قرار بود که انحصارا برای این کنسول ساخته شود.
این بازی پر از نکات مثبت است و نمی توان همه ی آن ها را به زبان تمثیل درآورد. ولی یکی دیگر از آن ها این است که پس از نابود کردن یک ربات دشمن و وقتی آن منفجر می شود، قطعاتی از بدن او به اطراف پخش می شود و جالب است که این قطعات پس از چند دقیقه (مانند بعضی از بازی ها که آدم را دل زده می کنند) هم محو نمی شوند.
قابل ذکر است که صدا گذاری هم آن طور که از Trailer های پخش شده شنیده شده است، بد نیست و در حد خوبی قرار دارد.
این بازی را می توان تلفیقی از چند بازی در همین سبک دانست. ولی به هیچ وجه نمی توانیم آن را تقلید یا کپی برداری از بازی های دیگر بدانیم؛ چون هنوز هم Vanquish دارای نوآوری های تازه ای هست که در هیچ یک از بازی ها ی دیگر این سبک قابل مشاهده نبوده اند.
فضا را هم بد نساخته اند؛ به طوری که پس از تریلر های پخش شده ما در فضا اشیایی مانند درخت را هم مشاهده کردیم که نشان می دهد تیم سازنده این بازی نه تنها به کلیات بلکه به جزییات هم خوب توجه کرده اند.
شخصیت اصلی بازی یعنی Sam ویژگی های جالبی دارد که هر یک از آن ها می تواند بازی را زیبا تر و جذاب تر کند. یکی از این ویژگی ها ، کُند کردن زمان است؛ بله! درست خواندید؛ کُند کردن زمان می تواند به حفظ جانتان و سنگرگیری و هم چنین از بین بردن دشمنان تان کمک شایان و قابل ذکری کند.
لباس Sam هم با توجه به سبک و نوع بازی به خوبی ساخته شده و به بدن وی انعطاف بیشتری می دهد. همچنین این لباس ظرفیت حمل سلاح قابل قبولی دارند.
این بازی نوامبر امسال برای پلتفرم های PlayStation 3 و Xbox 360 عرضه می شود تا شاید PC داران حسرت بخورند که چرا یکی از این دو کنسول را تهیه نکرده اند!
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
شینجی میکامی به چه زبونی بگم دوستت دارم
تقریبا ۶ سال میگزره..
چه دورانی بود، دوران ناب گیمریم.. همه چی عوض شده الان همه چی..
گیمفا چی بود چی شد یاد قالب قدیمیه بخیر..
دقدقم این بود حجم مکس پین ۶ ۷ تا دی وی دیه چیکار کنم چی پاک کنم بتونم بازی کنم.. چ دوران طلایی بود
الان دقدقم شده کار و دانشگاه..
پاییز فصل ما گیمرا بود همیشه.. دلم تنگ شد اول مهری..
یاد PS3 بخیرم.. بیاند ۲ سولز، هوی رین، و..
خدایا شکرت.