بازار بازیهای رایانه ای ایرانی با اعمال سیاست های کنترلی درعرضه بازی خارجی شکل می گیرد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقش و اهمیت حوزه بازیهای رایانه ای اشاره کرد و گفت: بسیاری از محتوا های فرهنگی را می توانیم از طریق بازیهای رایانه ای منتقل کنیم.
به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازیهای رایانه ای ، “علی جنتی” در حاشیه بازدید از این بنیاد و در جمع خبرنگاران افزود: بازیهای رایانه ای به رغم قدمت در دنیا ، صنعتی نوپا در ایران است و استعدادهای درخشانی در این حوزه وجود دارد که اگر مورد اهمیت قرار گیرند ، می توان تولیدات فاخری در این زمینه داشت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بازیهای رایانه ای از ظرفیت بالایی برای انعکاس افکار،اندیشه ها ودیدگاه هایمان در دنیا برخوردار است.
**نقش حاکمیتی دولت در عرصه فرهنگ
جنتی به رویکرد دولت یازدهم در حوزه بازیهای رایانه ای اشاره کرد و توضیح داد: یک سیاست کلی در دولت مبنی بر واسپاری امور به بخش خصوصی وجود دارد ، شیوه ای که در دنیا به آن عمل می شود .
وی در عین حال افزود: دولت به نقش حاکمیتی خود در حوزه حمایت، نظارت و هدایت در عرصه فرهنگی قائل است و باید حتما انجام شود. اینکه خود دولت به عنوان تولید کننده عمل کند، قابل قبول نیست.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به رویکرد خصوصی سازی امور در حوزه فرهنگ و کاهش تصدی گری دولت در موارد یادشده اشاره کرد و افزود: بخش خصوصی می تواند با این روند نقش فعال و پررنگی را در این عرصه و در قالب فرآیند منظور ایفا کند.
**تجدید نظر در نوع حمایت دولت در تولید بازی رایانه ای
جنتی همچنین به وظایف و نقش بنیاد ملی بازیهای رایانه ای در حوزه گیم اشاره کرد و ادامه داد: فعالیت های این بنیاد به رغم اینکه کمتر تبلیغ شده اما از جایگاه قابل قبولی در حوزه اعطای مجوز به بازیهای خارجی که قابلیت نشر و توزیع را دارند، داراست.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شیوه حمایت از تولید بازی های ایرانی اشاره کرد و توضیح داد: تاکنون تولید بازی به این شکل بود که بنیاد بازیهای رایانه ای به منظور اینکه اطمینانی در تولید کنندگان برای فعالیت بوجود آید مشارکت در تولید می کرده که این روند می بایست با توجه به رویکرد دولت در آن تجدید نظر صورت گیرد.
جنتی به ضرورت غنی سازی اوقات فراغت از طریق بازیهای رایانه ای در فصل تابستان اشاره کرد و ادامه داد: برای تابستان یک مجموعه تولیدات ارایه شده و تعدادی نیز در فرآیند تولید قرار دارد که با عرضه ان می توان در این زمینه ایفای نقش کرد.
**چابک سازی ساختار بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به ساختار بنیاد ملی بازیهای رایانه ای اشاره کرد و ادامه داد: تصور می شود که این بنیاد در دراز مدت در قالب تشکیلاتی منسجم و جمع و جور عمل کند و از طریق تعریف منابع درآمدزایی خیلی وابسته به بودجه های دولتی نباشد.
جنتی ، کسب درامد از طریق اعطای مجوز و هولوگرام و تجاری سازی گیم را از راهکاری ایجاد منابع درامدی برای بنیاد ملی بازیهای رایانه ای عنوان کرد و گفت: بنیاد از این طریق می تواند وابستگی خود به بودجه های دولتی را کم کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به ضرورت محدود سازی ورود بی رویه بازیهای خارجی به کشور اشاره کرد و افزود: برای ایجاد رونق در عرضه بازیهای داخلی می بایست در مرحله نخست درامد زایی برای تولید کننده ایرانی ایجاد و بازار را در اختیار گرفت.
وی همچنین تاکید کرد که بر اساس رویکرد دولت برگزاری نمایشگاهها و رویدادهای فرهنگی به فعالان بخش های مختلف به مرور واگذار می شود.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- ۱۰ حقیقت تلخ که گیمر ها نمیخواهند به آنها اعتراف کنند
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- روابط عاطفی در The Witcher 4 معنای عمیقتری خواهند داشت
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
- سونی ۳۱۹ میلیون دلار از سهام Kadokawa، شرکت مادر FromSoftware، را خریداری کرد
- فهرست نامزدهای بهترین بازی های سال ۲۰۲۴ گیمفا
نظرات