موسیقی: Heavy Rain
تاکنون در دنیای سینما، اقتباسهای متعددی از بازیهای ویدیوئی شده است اما هنوز اثر ارزشمندی که بتواند مخاطبان هر دو گروه را جلب نماید پدید نیامده است؛ اما در صنعت بازیهای ویدیوئی بودهاند نمونههایی که توانستهاند مرزهای مابین هنر هفتم و هشتم! را در نوردند. امروز با یکی از این آثار فرهیخته در خدمت شما عزیزان خواهیم بود…
عنوان Heavy Rain از خاصترین بازیهایی میباشد که ظرف چند سال اخیر منتشر گردیده است. این اثر توسط نویسنده، طراح بازی، موسس و مدیر عامل استودیوی بازیسازیِ Quantic Dream، آقای David De Gruttola مشهور به David Cage کارگردانی و در همین استودیو ساخته شده است.
Heavy Rain یک اکشن ماجراجوئی/درام تعاملی میباشد که از نقطه نظر سینمائی نیز در ژانر Noir قرار میگیرد. این سومین بازیِ ویدئوییِ ساخته شده توسط استاد مسلم شکنندهی مرزهای مابین سینما و بازی، یعنی آقای Cage در این استودیو میباشد. این اثر در فوریهی سال ۲۰۱۰ بهطور انحصاری برای کنسول PlayStation 3 منتشر گردید و با بازخوردهای بسیار مثبتی نیز، هم از سوی منتقدان و هم بازیبازان مواجه گشت؛ بهطوری که توانست از بیش از ۵۷ نقد از پایگاههای GameRankings و Metacritic، نمرات بسیار خوبِ ۸۹ و ۸۷ را کسب نموده و همچنین از سوی سایتهای IGN و GameSpy بهعنوان بهترین بازیِ سالِ کنسول PS3 انتخاب گردد.
ساخت موسیقی متن چنین عنوانی، حساسیتهای خود را میطلبید و آقای Normand Corbeil بهخوبی توانست از پس چنین مسئولیتی برآید؛ بهطوری که موسیقی متنِ این بازی توانست جایزهی BAFTA را بهعنوان بهترین Original Music کسب نماید.
آقای Corbeil موسیقیدانی کانادایی تبار بود که پیش از آن نیز سابقهی کار بر روی عناوین متعدد سینمائی و تلویزیونی و همچنین بازیهای ویدیوئی را داشتند. ایشان در سال ۲۰۰۵ ساخت آلبوم موسیقیِ متن بازیِ Fahrenheit – یکی دیگر از آثار منتشر شدهی همین استودیو – را بر عهده داشتند. آخرین اثر بهیادماندنی از ایشان، آلبوم موسیقی متن عنوان منحصربفرد Beyond: Two Souls میباشد که در اواسط ساخت آن، بعد از حدود ۶ ماه مبارزه با سرطان لوزالمعده، متاسفانه در تاریخ ۲۵ ژانویهی ۲۰۱۳ در سن ۵۶ سالگی دار فانی را وداع گفتند. بههمین سبب آقای David Cage و استودیوی Quantic Dream، عنوان Beyond: Two Souls را بهصورت نمادین تقدیم ایشان و خانوادهی محترمشان نمودند.
آلبوم موسیقی متن عنوانِ Heavy Rain در استودیوی Abbey Road شهر لندن که با بیش از ۸۰ سال فعالیت یکی از قدیمیترین استدیوهای ضبط موسیقی بهشمار میرود، ضبط شده و با بیش از ۴۲ دقیقه موسیقی در قالب ۱۴ قطعه در تاریخ ۲۳ فوریه سال ۲۰۱۰ روانه بازار گردید. موسیقیِ Heavy Rain با اتمسفرِ بازی بسیار هماهنگ و همخوان میباشد. این آلبوم حاویِ ۵ تم برای شخصیتهای اصلیِ داستان، ۷ قطعهی اکشن برای صحنههای پر زدوخورد و پرتحرک بازی و ۴ قطعه نیز که برای توصیف لحظات خاص داستان نوشته شده است میباشد و از جهت تنوع تمها برای عنوانی Noir، هیچ کم و کاستی ندارد. از خصوصیات آثار آقای Corbeil میتوان به ساختار آرام و زیرپوستی و در عین حال محکم و احساسیِ ریتم و ملودیها اشاره نمود؛ آثار وی در زمرهی آثارِ ظریف و دقیق و در عین حال، بزرگ و حماسی بهشمار میرود. قطعات اکشنِ این آلبوم چندان چنگی بهدل نمیزند ولی این از ارزشهای آن نمیکاهد، زیرا که تمرکز اصلیِ آهنگساز بر روی شخصیتها و داستان بوده و با چندین تم درگیرکننده، اثری متفاوت را نسبت به موسیقیِ دیگر بازیهای غربی بوجود آورده است.
این آلبوم با تم شخصیت اصلیِ بازی، Ethan Mars آغاز میشود. تمی بس ثقل و سنگین که ارتباط مابین بازیباز و این شخصیت را بهخوبی برقرار مینماید. این قطعه با ملودیِ نرم ویولون آغاز میشود و در ادامه سازهای زهی نیز بهصورت سوال و جواب، هارمونیِ بسیار خاطرهانگیزی را بهوجود میآورند. در ادامه پیانو میدان را بهدست گرفته و سازهای زهی، ریتمی سنگین را تا پایان قطعه حفظ مینمایند.
[jwplayer config=”player” mediaid=”144865″]
تم Madison Paige نسبت به دیگر تمها بسیار آرامتر میباشد؛ اگرچه در اواسط قطعه ملودیِ چشمگیری را میشنویم. این قطعه ترکیبی از موسیقیِ Jazz و سبکهای عاشقانه بوده و درست مانند شخصیت آن، از عناصر مرموزی بهره میبرد. همچنین تم Lauren Winter بهمانند شخصیتش بسیار آرام ساخته و پرداخته شده است. در مجموع تمامِ تمهای شخصیتهای اصلی، کاملا با خصوصیات خود آن کاراکتر همخوانی داشته و کمک شایانی به ایجاد ارتباط و تعامل میان بازیباز و آن شخصیت مینماید؛ و حتی اگر شخصی تجربهی انجام این بازی را نداشته باشد باز هم با شنیدن چنین اثری، تحت تاثیر اتمسفر سنگین داستان آن قرار میگیرد.
همانطور که پیش از این عرض نمودیم، ۴ قطعه از این آلبوم نقش مهمی را در شکلگیریِ لحظات کلیدیِ داستان بازی مینمایند. قطعهی Before the Storm از ملودیِ Ethan Mars بهره میبرد، البته با استفاده از سازبندی و تنظیمی متفاوت. این قطعه در شکلدهی به لحظهای بسیار عاطفی در بازی نقش بهسزائی را ایفا مینماید. Painful Memories از آن قطعاتی است که مطمئنا تا زمانهای طولانی در یاد و خاطرهی مخاطب باقی خواهد ماند؛ اثری بسیار کوتاه اما شنیدنی که برای ساز پیانو تنظیم گشته است. Redemption نیز قطعهای کوتاه با سولویِ سوزناک ویولون و همراهیِ گروه زهی میباشد که در پس زمینهی رخدادهای تلخ داستان شنیده میشود. Last Breath تقریبا تکرار ملودیِ Painful Memories اما با تنظیمی جدید برای ارکستر سازهای زهی میباشد.
قطعات اکشن این آلبوم جزو معمولیترین آثار اکشن بازیهای غربی میباشند که ساختار بیشتر این قطعات با ترکیب گامهای بالای سازهای زهی و کوبهای بهوجود آمده است. قطعهی The Chase ریتم تندی دارد در حالی که The Bulldozer بهمانند تپش قلب سنگین است. این قطعات میتوانستند کمی طولانیتر باشند؛ البته اگرچه کوتاه هستند اما عمل انتقال مفاهیم را بهخوبی انجام میدهند. اگر بخواهیم عادلانه قضاوت نمائیم اگرچه این قطعات شما را به صندلیتان میخکوب نمیکنند اما از سوی دیگر، آهنگساز تلاش مضاعفی را صرف معرفیِ شخصیتها و روند داستانی بازی نموده است که این جای بسی تقدیر و ستایش دارد.
در آخر با هم به اجرای زندهی قطعهی Ethan Mars که با هنرمندیِ تمام، برای ارکستر تنظیم گردیده گوش میسپاریم؛ امیدواریم که از این اثر لذت ببرید.
[jwplayer config=”player” mediaid=”144866″]
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
نظرات
ممنون. خوب بود.
Fahrenheit رو Angelo Badalamenti آهنگسازی کرده بود.
:yes: :yes: :yes:
همکاریِ مشترک بوده؛ ی نگاه به Wiki بنداز 😉
ممنون روحش شاد
من به خاطر این بازی بود که ps3 گرفتم بینظیره :yes:
خدا رحمتش کنه،مرسی بابت خبر :yes:
خیلی عالی بود :-)) :-)) :wilt: :wilt:
بهترین بازی عمرم بود :yes: :yes:
وقتی این بازی رو با ps3 کردم تازه فهمیدم ps3 یعنی چی !
ولی بابتش ۸۰۰۰۰ تومن سولفیدم :reallypissed:
درباره موسیقی اسسین کریدم مطلب بذارید 🙂 بهترین موسیقی ای که توی دنیای گیم شنیدم مال aC بوده مخصوصا نسخه ۲