۵ موتور بازی سازی برتر
موتور بازی سازی <<Engine>> از جمله ابزار های مهم برای ساخت یک بازی است. هر سال شاهد عرضه شمار زیادی از بازی های ویدئویی هستیم که خیلی از سازندگان برای عناوین خود از موتورهای بازی سازی عمومی یا انحصاری استفاده می کنند. با موتور بازی سازی می توان اجزای یک بازی را به هم مرتبط کرد و گیم پلی را خلق نمود. به طور معمول بیشتر بازی ساز ها از زبان <<C++>>استفاده می کنند. کسی با موتور بازی سازی کار می کند که با برنامه نویسی آشنا باشد و احتمالا در آن تخصص داشته باشد، البته فقط برنامه نویس ها با موتور بازی سازی سر کار ندارند و افراد دیگری مثل طراح مراحل نیز با آن کار می کند. در ادامه ۵ موتور بازی سازی برتر از نظر گیمفا را می خوانید.
۱.Unreal Engine
<< Unreal Engine>> یکی از معروف ترین و قدرتمند ترین موتور بازی سازی است. این نرم افزار پیچیده توسط استودیو خلاق << Epic games >> طراحی و توسعه داده شده است. آنریل انجین برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ برای ساخت بازی <<Unreal Tournament>>استفاده شد. با موفقیت های پی در پی خود توانست به یکی از محبوب ترین انجین های بازی سازی تبدیل شود. آنریل انجین بیشتر برای ساخت بازی های اول شخص، سوم شخص اکشن مخفی کاری و نقش آفرینی در نظر گرفته شده است. این انجین بیشتر منحصر به ساخت بازیهای سه بعدی است، کم پیش آمده است که با آن بازی دو بعدی بسازند. بازی هایی همچون: Gear of War، Unreal Tournament یکی از اصلی ترین عنوان های آنریل انجین است که توسط طراح آن یعنی اپیک گیمز ساخته شده است. با محبوبیت آنریل انجین بیشتر شرکت ها به این انجین روی آوردند و بازی های خوبی از جمله : سری بازی Batman Arkham، Dishonerd ، Gear of War، Mortal Kombat و عنوان های دیگر که به یاد ندارم ساخته شده است. خب قطعا یک موتور بازی سازی خوب باید خروجی های متنوعی داشته باشد که خوش بختانه آنریل انجین ۳ از خروجی های نظیر Pc, linux, ios, Ps3, xb360 پشتیبانی می کند، اما اپیک گیمز به فکر بازی ساز های مستقل هم بوده است، UDK موتور بازی سازی به مراتب محدود تری نسبت به آنریل انجین است که می توان بازی های خوبی با آن ساخت بهتر است در کشور خودمان مثال بزنم، بازی اکشن اول شخص ارتش های فرازمینی با UDK در حال ساخت است.
محمد حسین جعفریان: دوستان ما داخل مدرسه خودمان یک استودیو مستقل بازیسازی به نام گنجینه ساخیتم و در حال ساخت عنوانی به نام میراث زال هستیم. موتوری که استفاده می کنیم آنریل انجین ۳ هست و واقعا از این موتور راضی هستیم. (فکر می کنم منظور دقیق محمد حسین UDK بوده است) از دلایل خوبی این موتور بازی سازی می توان به ارزان بودن آن نسبت به موتور های دیگر اشاره کرد. به علاوه این که این موتور بسیار محیط کاربری ساده تری نسبت به موتور های بازی سازی دیگر و همین موضوع باعث شده تا آموزش و یادگیری کار با آن در زمان کوتاه ممکن باشد. به شخصه از قدرت و امکانات این موتور راضی هستم و بدون شک برای یک بازی ساز مستقل ایرانی حتی شخصی که خودش بخواهد بازی بسازد به شدت این انجین را توصیه می کنم.
علیرضا مرادی: یکی از بهترین انجین های ساخته شده بدون شک unreal engine بوده است، موتور گرافیکی استودیو epic در نسل هفتم کولاک به پا کرد و باعث شد تا بسیاری از استودیوها از این انجین در ساخت بازیهایشان استفاده کنند. این انجین که از directX 9 استفاده میکرد، موفقیت های بسیاری کسب کرد. سال ۲۰۰۵ با انتشار اولین نسخه gears of war گیمران و منتقدان برای اولین بار چشمشان به جمال UE3 خورد. پس از آن بازی های بسیاری که با این انجین ساخته شدند، توانستند، جوایز متعددی در بخش گرافیک تصاحب کنند، مثل بازی های batman arkham، bioshock infinire، mass effect
همه ی این بازی ها بخش اعظمی از موفقیتشان را مدیون این انجین هستند.
۲.Unity
یونیتی جزو یکی از موتور های بازی سازی بزرگ است. محبوبیت یونیتی باعث شد که بازی سازهای زیادی به خصوص بازی سازی های مستقل به سمت آن روی بیاورند. همچنین مناسب بودن قیمت یونیتی آن را در ایران پر طرفدار کرده است جالب است بدانید یونیتی کاربران میلیونی دارد. کار با یونیتی نسبت به آنریل انجین و کرای انجین ساده تر است چرا که بیشتر کار همانند گیم میکر بدون کد نویسی هم امکان پذیر است اما اگر بازی ساز حرفه ای باشید قطعا نوشتن کد بهتر از دستورات آماده است. یونیتی از دو زبان برنامه نویسی C# و Java پشتیبانی می کند. از یونیتی اغلب برای ساخت بازی های کوچک برای تبلت های و گوشی های هوشمند استفاده می شود، اما خروجی های بیشتری از جمله کامپیوتر شخصی نیز پشتیبانی می کند. محیط کاربری یونیتی بیشتر برای ساخت بازی های سه بعدی در نظر گرفته شده است اما امکان ساخت بازی های دوبعدی نیز وجود دارد. محبوبیت یونیتی منجر شد که شرکت های بازی سازی بزرگ از جمله SQUARE ENIX نیز بازی معروف و زیبا Deus Ex: The Fall را برای Ios , Android, pc منتشر کند.
۳.Game Maker
گیم میکر مختص برای ساخت بازی های دو بعدی است. این موتور بازی سازی در حال حاظر توسط یویوگیمز توسعه و ارائه می شود. گیم میکر ۸ آخرین نسخه از این نرم افزار است و به کاربران خود اجازه می دهد به راحتی بازی های دوبعدی را خلق کنند، چرا که بخش بزرگی از این نرم افزار را دستورات آماده تشکیل داده است. جالب تر از همه گیم میکر از زبان اختصاصی خود یعنی <<GML>> نیز پشتیبانی می کند و نسبت به زبان های دیگر ساده تر است. اما تحولی که در نام گیم میکر صورت گرفت زمانی بود که نسخه جدید و البته جدا از آن طراحی و توسعه پیدا کرد. گیم میکر استودیو <<Game Make Studio>>یکی از بهترین موتور های بازی سازی دوبعدی است البته با گیم میکر می توان بازی های سه بعدی و دو نیم بعدی ساخت اما برای این کار بهتر است به یونیتی مراجعه کنید. از جمله ویژگی های خوب گیم میکر استودیو می توان به خروجی : Android, Ios, pc, Linux, Windows Phone اشاره کرد. همچنین گیم میکر استودیو نسبت به سایر انجین های دیگر مقرون به صرفه تر است اما کمتر پیش می آید که شرکت های بزرگ بازی سازی به سراغ گیم میکر بروند. در این چند سال گذشته گیم میکر و گیم میکر استودیو به موفقیت خوبی رسیده است عنوان های همچون Hotline miami ، Stealth B…ard باعث شد تا مخاطبان زیادی را به دست آورد.
۴.Cry Engine
برای اولین بار موتور بازی سازی کرای انجین در ساخت بازی Far Cry استفاده شده که احتمالا همه این بازی زیبا را می شناسید. این انجین بیشتر برای ساخت بازی های اکشن استفاده می شود. کرای انجین توسط استودیو آلمانی <<Crytek>> طراحی شده است و تا شماره ۳ توسعه یافته است. از مهم ترین عنوان کرای انجین می توان به سری بازی Crysis اشاره کرد که قدرت کرای انجین را به نمایش گذاشت و با نسخه سوم آن همه را خیره کرد. کیفیت بالای بافت ها، مدل، واقع گرایانه بودن صورت شخصیت ها، افکت ها، فیزیک و سیستم ذرات در شماره سوم کرایسیس باعث شد که از آن به عنوان یک بازی نسل هشتمی یاد کنیم ( کرایسیس ۳ در نسل هفتم منتشر شد.). علت آن هم جلو بودن شرکت کرایتک نسبت به بقیه رقبا است. با اینکه کرای انجین ۳ یکی از بهترین موتور ساخت بازی است اما کاربران کمی دارد و اغلب افرادی که با آن کار می کنند بیشتر مشغول ماد سازی هستند تا ساخت بازی چرا که کرای انجین نسبت به سایر نرم افزاری های موجود در بازار گران تر است.
۵.Id Tech
اما آخرین انجین این لیست متعلق به موتور بازی سازی <<id Tech>> است. این نرم افزار توسط Id Software طراحی شده است و یکی از قدیمی ترین انجین های بازی سازی است. Quake, wolfenishtain 3D, Doom از عنوان های اصلی Id Tech است. در چند سال پیش بازی Rage توسط نسخه پنجم آن ساخته شد، بعد از اینکه Zenimax این انجین (Id Tech 5) را خریداری کرد آن را به انحصار خودش در آورد در واقع این انجین مثل انجین های دیگر در دسترس عموم قرار نگرفته است. Id Tech مخصوص ساخت بازی های سه بعدی است و ۹۰ در صد بازی های ساخته شده با آن سبک اکشن داشته است. ID tech 5 نسبت به نسخه ۴ پیشرفت های بیشتری کرده است از جمله می توان به اضافه و پیشرفته تر شدن تکنولوژی Motion Blur,pixel Shader , Shadow اشاره کرد، تا اکنون ۶ نسخه از ID TECH توسعه یافته است.
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
نظرات
ولی زیبا ترین نمایش گرافیکی رو Cry Engine میده 😎
بهترین برای خروجی android ios کدومه
خدایی Unreal engine 3 موتور خوبی هست. من خودم قبولش دارم و کلا ایرانیا می تونن خیلی باهاش نوآوری به وجود بیارن. خیلی از بازی های شاخ دنیا با آنریل ساخته میشن که واقعا هم این موتور قابل تقدیر هست. :yes:
ممنون بابت مقاله. :yes:
قبولت دارم خفن :yes: 😎
ولی cry engine هم خیلی خوبه!! :yes:
ممنون بابت مقاله آقای حیدری :yes: :yes: :yes: :yes:
بسیار اطلاعات خوبی بود!! :snicker:
ب نظر من آی دی تک id Tech از همشون قوی تره فقط اشکالش سنگین بودنشه
مثلا برای مکس پین ۳ گل کاشت! :inlove:
خوب متن جالبی بود ولی چرا این متن فروستبایت ۳ رو نداشت که مال ea هستش ؟؟؟؟؟ ولی ممنون بابت متن زیبا
بسیار عالی :yes: :yes:
:yes: :yes: :yes:
من که CryEngine دانلود کردم پشیمون شدم
میخای یه کم چمن درست کنی جونت در میاد :no:
ببخشید موتور فروسبایت ۳ چی ?:-) نظرتون در مورد اون چی ?:-)
حالا که خودشو با کنسول های نسل بعد وفق داده فکر کنم جز موتورهای خوب باشه :sarcasm:
خیلی خوب بود می گم اینا به ترتیبن؟
کرایسیس ۳ کجاش نسل هفتمی بود !؟…اون که همین چند ماه پیش منتشر شد کعه نسخه های کنسولیش از نسل هفتم هم پایین تر بودن.
کرایسیس به عنوان یک بازی نسل بعئی اومد برای PC …وگرنه نسخه ی کنسولیش افتضاح بود.
در مورد موتور ها هم هر کدوم یک خوبی هایی دارن.آنریل انجین تقریبا بین این موتور رو بیشترین امکانات رو داره و اپیک هم همینطوری برنامه براش لایسنس می کنه و نسخه ی چهارمش هم تو زمینه نور پردازی و رفلکس کولاک کرد و همینطور پارتیکل…
و البته مطمنا یکی از بهترین امکاناتش همون ویژوال اسکریپتش هست یا همون Kismet
یونیتی هم که بیشتر کاربردش برای بازیساز های مستقل هست .مخصوصا برای موبایل که برنامه نویسی خیلی ساده ای هم داره و برای پلتفرم های مختلف هم خروجی میده {با دردسر کمتر :دی}
کرای انجین هم از نظر خروجی عالیه و همینطور برای ساخت محیط های جنگلی و سندباکس با جزییات زیاد…به نظر من تو این نسل همراه آنریل انجین یکی از پرکاربرد ترین موتور ها میشه و بازی های زیادی هم با این موتور ساخته میشه.id tech هم که تقریبا جزو قدیمی ترین موتور ها هست و زیر دست یکی از گردن کلفت ترین برنامه نویس ها مثل جان کارمک بوده و همیشه هم با بازی هاش مخصوصا Doom تو زمینه گرافیکی و نورپردازی کولاک کرده {گرچه Id tech 5 به نظرم اون چیزی نبود که باید باشه}حالا باید ببینیم Id tech 6 با Doom 4 چکار می کنه.امیدوارم مثل همیشه کولاک کنه :دی
ریدیف ترین کامنتی بود ک تا حالا تو این سایت خوندم :dazed:
دم شما گرم :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
داش من قربونت برم اگه کرایسیس ۳ واسه نسل هشت منتشر بشه تنها بازی میشه که بتونه قدرت کتسول ها رو نشون بده :yes:
اصلا وقتی موتور فروسبایت ۳ تو مقالتون نیست برای چی عکسشو زدید ?:-) ?:-) ?:-)
راس میگیا!!! :-))
ولب امرو. نمیدونم چرا زدی تو فاز ایراد!!!! 🙁
ولب امرو.=ولی امروز :sweat:
ای بابا پی الان اینجا
RAGE , FROSTBITE کوه
😎 😎
از نظر من فقط و فقط frosbite 3 وCryEngine وUnreal Engine
Fox Engine یادت رفت 😐
اقا مهرشاد شما خارج از کشور زندگی میکنی؟!
شرمنده بابت اسپم :-((
نه جانم
کاش اینجوری بود 🙁
چطور مگه؟
یکجا گفتی حقوقت ۳۵۰۰ دلاره فکر کنم یا شما بودی یا یکی دیگه!
من داداشم اونجا درس مخوند ۴یا ۵ سال پیش
انگلستان بود 😉
ها فهمیدوم (با لهجه مشهدی!)
الا مگه چند ساله جناب؟!
چاکر شما دی ماه رفتم تو ۱۵
:sweat: :dazed:
یه صحنه فکر کردم اونجا لیسانس گرفتی الان اومدی به ایران! چون گفتی ۴ یا ۵ سال!
با خودم گفتم مرد گنده اینجا چکار میکنه :laugh:
البته منم سال اخر کارشناسیمه! فکر کردم تو هم مثل منی!
اقا اینجا زیاد اسپم شد من میرم یه ساعت دیگه برمیگردم
پستای دیگه میبینمت ! 😐
خوب شد یادم انداختی شاه کار استاد کوجیما با این موتور ساخته شده :yes: :yes:
وای خدا الان دارم Rage بازی میکنم واقعا گرافیک جالبی داره نسبت به زمان خودش بازیشم خیلی خلاقیت داره
ولی من Cry Engine رو بیشتر میپسندم ولی زیاد ندیدم که تخریب پذیری داشته باشه نمیدونم تقصیر کار موتورشه یا سازنده هاش
بقول اقا حسین باید فروسبایت ۳ هم میاوردین میشد ۶ تا
فقط FROSTBITE :yes:
Unreal Engine به خوبی توی رتبه اول قرار گرفته.
دمو هایی که از Unreal Engine 4 نشون داده شده کاملا پیشرفتش رو نشون داده و این موتور همین الآن تا قبل از عرضه شدنش محبوب ترین موتور نسل بعد هستش. جوی که تا الآن فقط ۳۵ تا بازی تایید شدن که دارن با این موتور ساخته میشن، تایید نشده هاش بماند. بیشتر از کل تاریخ CryEngine
Cry موتور خوبیه ولی فقط برای Crytek اون هم فقط از لحاظ گرافیکی. هیچ کسی به جز کرایتک حتی نتونسته از این موتور گرافیک خوب بگیره. بازی خوب پیش کش
در کل Unreal بهترین موتوری هست که تا به حال اومده
مرسی استفاده کردیم :yes:
داداش مقاله نویس میبینی FROSTBITE چقدر طرفدار داره اونم بیاری تو مقالت مقالت عالی میشه اگه Fox Engine روهم بیاری دیگه گلستون میشه :yes: :yes: :yes:
مقاله خوبی بود مسعود جان
فقط خوب بود frosbite 3 هم بهش اضافه میکردی
رویکرد نویسنده در نوشتن این مقاله اصلاً مشخص نیست. شما ۵ انجین برتر رو از چه لحاظ دسته بندی کردید؟!
گرافیک بالا؟ با این رویکرد Unity و Gmaker توی این لیست جایی ندارن.
در دسترس بودن؟ پس id Tech باید از این لیست خارج بشه.
همه گیر بودن و استفاده زیاد؟ پس Cry Engine اینجا چه کار می کنه؟
طراحی خوب انجین و رابط کاربری روزآمد؟ پس فقط Unreal و id Tech باید تو لیست بمونن.
همه موارد؟ من واقعاً درک نمی کنم Gmaker و Unity چه طور می تونن جزء انجین های برتر دسته بندی بشن.
من فکر کنم بهتر بود برای انتخاب کردن، معیار خاصی مشخص می کردید و بر اون اساس انتخاب می کردید.
یا اینکه اسم مقاله رو به این تغییر می دادید:
“۵ انجین که نویسنده مقاله می شناسد”
ممنون :yes:
پس FROSTBITE کو؟ :-((
فراست بیت که سگش می ارزه به ای دی تچ :no: :no:
بهترین صحنه ها رو Id tech درست کرده :inlove:
اگه ریج رو بازی کرده باشید از دور کوه ها رو ببینید گرافیک و طراحی عالیه :yes: :laugh:
فراست بایت و……….. هم خوبن ولی id tech یکیه خیلی گرافیک و صحنه های هنری زیبایی درست میکنه 😉
علی حرفتو قبول دارم. :yes:
واقعا id tech یه چیز دیگه س. وقتی برنامه نویسی مثل استاد جان کارمک پشت همچین انجینی باشه معلومه چی میشه.
حیف شد استاد از id رفت. واقعا حیف…
دوستان ببینید id tech 4 چی بود که سال ۲۰۰۳ DOOM 3 رو باهاش ساختن بعد ۶ سال اومدن با همون موتور wolfenstein2009 رو دادن بیرون! 😯 شگفت آور بود برای زمان خودش.
یعنی ببینید چه موتوری طراحی کردن که تا اون موقع هم جواب میداد.
wolfenstein2009 هم که یکی از بهترینها در زمینه ی گرافیک در اون سال بود.
حالا نسخه ی پنجمش خیلی باهاش بازی طراحی نشده. همون RAGE بود که علی جان اشاره کرد که بینظیر بود از همه لحاظ.
id tech 5 هم قدرتشو در DOOM 4 نشون میده.
در جواب دوستانی که از frost صحبت میکنن باید بگم frost هم عالیه اما متاسفانه هیچوقت خوب بهینه نشده. نمونه ی بارز میتونیم به NFS:RUNو BF3,BF4,MOH:WF اشاره کرد که داد همه رو درآورد. اما اونم واقعا قدرتمنده.
عجب طولانی شد خودم یه مفاله نوشتم!
اقای حیدری سپاس بابت این مقاله ی مفید.
شما هم اگر بتلفیلد ۴ بازی کرده باشید قدرت تخریب پذیری رو به صورت بسیا زیبا مشاهده خواهید کرد البته نباید به نمایش گذاشتن بسیار زیبای عناصر فصلی رو جا انداخت
درسته علیرضا جان. قدرت تخریب پذیری درBF4 محشر بود ولی تخریب پذیری همه چیز رو شامل نمیشه.
میشه اینجوری گفت که id tech موتوری سنگین با کاربری بسیار آسان اما فراست بایت موتوری سنگین با کلی دردسر. زمانی که من rageرو بازی میکردم باورتون نمیشه با یه کارت 9600GSO کارمو راه مینداخت. یه سری باگ داشت که با یک آپدیت کاملا برطرف شد.۹۶۰۰ gso برای زمان خودش خوب بود ولی نه برای زمانی کهRAGE اومد.
همه میگفتن اجرا نمیشه تا اینکه روی حالت میانگین اجرا شد .باورتون نمبشه چقدر هم فریم ریت عالی میداد .همش به خاطر بهینه بودن بازی و انجینش بود.
به قدری راحت بازی میکردم که هیچ مشکلی با عناصر مداخله گر مثل محیط پهناور(چیزی که توی rage فراوون بود) انعکاس نور روی برجهای شیشه ای (که از دور هم برات جذابیت داشت) نداشتم. اما BF3(فکر کنم زمان انتشار این ۲ نزدیک به هم بود)
گرافیکی سنگین با نور پردازی فوق العاده و افکت های بینظیر از جمله آتش. ولی چطور بود؟روی low هم سردرد میگرفتی یا صدا دوبل میشد یا مدام لگ بی بهانه داشت. منBF3 رو همون موقع روی یه سیتم قدرتمند امتحان کردم بازم فرقی نکرد. فقط شما روی سیستم قدرتمند دستتون برای بالا بردن گرافیک باز بود همین و بس .باورتون نمیشه اونسال تنها بازی ای که با خیال راحت انجام دادم همین rage بود! بدون هیچ دردسری. اونم همش بخاطر بهینه بودن id tech5 بود.
اصلا حرفت رو قبول ندارم یک گرافیک به تنهایی نمیتونه بار costumize گرافیکی رو به دوش بکشه من با 4gig ram 800
vga:9500gt
cpu:7500 cor2 dou
main b:s series giga
تونستم بتلفیلد ۳ رو روی Medium بازی کنم
حسین جان اون زمان cpu خوبی داشتم.من حرف از یک قطعه زدم شما بد متوجه شدید. ram4 رو فراموش کردم ذکر کنم. بنده هم بتل رو روی حالت medium اجرا میکردم ولی این مشکل بهینه نبودن موتور بود.
اگر دقت کنید عرض کردم که روی یک سیستم قویتر امتحان کردیم نتیجه خیلی جالب نبود ولی بهتر بود. گفتم سیستم نگفتم یک قطعه بنام گرافیک.
اما یه سوال اینجاست قبول دارید دوستانی که سیستم قدرتمندی داشتند از این مشکلاتی که سر بازیهایی با موتور فراست وجود داشت حرفی نمیزدند؟چون واقعا اونا مشکلی نداشتن وامثال من بودن که باید به فکر ارتقای سیستم می افتادن. اما اینکه چرا من حرف ازبازی rage زدم تمامش بخاطر بهینه بودن انجینش بود. شما میخوای بگی من خیالاتی شدم؟!!!! 😮 😮
قوی ترین موتورها در حال حاضر اولیش بدون شک frostbite3 و دومیش یقینا 4A engine موتور metro :snicker:
۴A engine هم انجین خوبیه
والبته red engine موتور ویچر
🙂
frosbite 3 سالاره…… 😀
Cry Engine
هم عالیه……. :yes: 😀
😉
:yes: :yes: :yes: :yes:
Ignite چی شد پس؟
همینطور موتور بازی سازی کپکام phanta ray
یا موتور نسل بعد اسکوار انیکس؟! ?:-)
موتور زیاد هست کی پول داره بخره،همین دوچرخه داریم از سرمونم زیاده :rotfl: :yes:
راستی یه چیزی fox engin یادتون رفت،اما از این حرف ها گذشته تنها موتوری که من واااقعا دوسش داشتم این بوده و بس:
ONLY HAVOK :laugh: :laugh: :laugh: :yes:
یه سوال:اگه با برنامه نویسی اشنایی نداشته باشی ،می تونی یه بازی نسبتا ساده با انریل انجین بسازی؟؟؟خواهشا زود جواب بدین
فکر نکنم داداش. ولی بهترین پیشنهاد برای افرادی برنامه نمینویسن game maker و unity هست. UDK هم خوبه اما باز به مشکل بر میخورید
مرسی.
Fox Engine بهترین بدون شک…………….. :yes: :yes: :yes:
با تشکر 😉
البته الان برنامه نویسان به سمت سی شارپ میروند و همین سی پلاس برای وی یوو مشکلات زیادی درست کرد اما به هر حال پایه و اساس c و خیلی ها رو ترکیبی از c و c می سازند که واقعا زبان سختیه و من که هیچ وقت به سمت c رجوع نکردم
در مورد این بحث های حساس رتبه بندی نکنید بهتر بود در ضمن نسل مورد نظرتون رو هم باید مشخص میکردید در خیلی موارد سبکی و سلیقه ای هست در ضمن بهتر بود به جای این دو سه مورد از انجین هلی برتر استفاده می کردید انتخاب ها هم باید از بین این ها باشه
Anvil next
naughty dog game engine
RAGE
Cryengine
Avalanche Engine
Dead Engine
Iw engine
Frosbite
Unreal engine
Hero engine
Unity
Shiva
Game maker
Mermalade
Havok vision engine
در مورد نسل بعد که صد در صد موتور division
اینی که گفتین از نظر گیمفا خیلی خوبه ولی ای کاش معیاراتون رو میگفتین مثلا :
90% صلیقه شخصی
5% قابلیت های انجین
5% هم به خاطر بازی های بزرگی که ساخته
:laugh: ولی جالب بود یه سری اطلاعات هم اضافه شد در مورد انجینا :yes:
خیلی ممنون از نظراتتون معلوم شد که همه فراست بایت ۳ خیلی دوست دارید 🙂
در مورد این که چرا فقط ۵ تا انجین چرا اصلا من نیومدم ۲۰ تا انجین معرفی کنم چون اطلاعات در موردشون کم بود و سعی کردم انجین هایی انتخاب کنم که به درد بازی سازا میخوره و البته خودم تجربه بیشترشون رو داشتم بجز ایدی تک، یکی گفت چرا گیم میکر گفتم چرا فراست بایت نگفتم؟ اینو باید بگم معیار اصلی من معرفی انجین به علاقه مندان بازی سازی بود و از یه طرف هم به کاربرا عزیز. اینکه ایدی تک رفته اخر و انریل اول هم با توجه به متای بوده و البته انتخاب خودم بوده. 😉 اینکه چرا اسلاید هم فراست بایت شده دیگه از طراح بپرسید 😀 در آخر نظرتون رو به ۵ انجین برتر سایت moddb جلب میکنم:
1. Unity Commercial
2. CryENGINE 3
3. Unreal Development Kit
4. Source
5. Game Maker Studio
:yes:
آقای حیدری همین که از id tech هم سخن به میان آوردین کافیه. بله بخاطر تک روی های id software این انجین همگانی نشد و آخرین رتبه براش درسته. لااقل شما یه صحبتی از این انجین قدرتمند کردین.
خداشاهده خیلی از دوستان این موتور رو نمیشناسن چون که انحصار شرکت خودش بوده. وگرنه خیلی موتور فوقالعاده ایه. رتبه بندیتون هم از روی انصاف بود. unreal حقشه بهترین باشه. بازم ممنون دستتون درد نکنه
یه چیزی یادم رفت متذکر بشم:بازیهایی مثل codو medal باهمین موتور idtech در اوایل کار رشد کردند.
بهترینا از نظر من اول:
unreal engine
id tech
4a engine
rage engine
:laugh: :laugh:
الان منظورتون بهترین انجین ها از نظر چی بود؟؟؟
همشون به غیر از Cryengine، انجین های دم دستی هستن که راحت میشه باهاشون کار کرد و البته همشون هم برای فروش وجود دارند…
ولی از لحاظ قدرت این انجین ها خیلی هم رو صدر نیستن، البته به جز Unreal و cryengine
ببخشیدا ولی لیست خوبی نیست…
طبق تحقیقاتی که من کردم بهترین انجین های نسل عبارت اند از
Cryengine
naughty dog engine
frostbite
rage engine
unreal engine
dead engine
این انجین هارو از یک سایت در نیاوردم بلکه از سایت های مختلف جمع کردم که edge و IGN هم جزو آن ها بودند…
ولی تو هیچ کدوم اثری از UNITY و یا Game maker ندیدیم تازه Id sofware هم تو لیست ده تا از برترین های سایت های خارجی نبود بجز بعضی ها…
امیر جان این موتور هایی که گفتی همه خوبن اما چرا هرچی باهاش بازی جدید میسازن رو میگید.
موتورهایی مثل unityو game maker به این خاطر در این لیست قدرتمند عنوان شدند که برای بازیسازان مستقل بهترین انتخابه.
موتورهای دیگری هم مثل id tech به این خاطر توی بعضی لیستها نیستند که دیر به دیر بازیهای ساخته شده با این موتور عرضه میشن. برای همین هم منتقدها موتورهایی رو معمولا برتر میدونن که حداقل یه بازی در سال با اون ساخته بشه که دقیقا این اشتباهی بیش نیست که منتقدها مرتکبش میشن.
البته unreal و cry رو واقعا از روی حقیقت انتخاب میکنند ولی بقیه نه متاسفانه.
نمیدونم در بالا اشاره نمودم اما بعضی از دوستان قانع نشدن !
5 انجین که انتخاب کردم می تونستم ۳۰ انجین انتخاب کنم.
1. ده انجین برتر توی همین گیمفا موجوده !
2. قصد نداشتم مثل اون مقاله بنویسم ! یک بخش جدید زدیم که نمیخواستم بگم و سورپرایز بود به اسم طراحی بازی!! حالا اینکه چرا عنوان مقاله من عوض شده دیگه از سردبیر بپرس.
3. من چون خودم بازی سازی میکنم تصمیم گرفتم انجین هایی بررسی کنم که بیشتر بازی سازای مستقل باهاش کار می کنن مثل خودم و منبع خوبی باشه که بازیسازان عزیز بتون یه انجین مناسب انتخاب کنن.
4. کرای انجین هم چون تو ایران جدیدا داره طرفدار پیدا میکنه در بین بازیسازا.
5. آنریل هم که طرفدارش دیگه کم نیست.
6.گیم میکر میتونی توی سایت معتبری مثل moddb اشاره کردم ببینی.
7. تاکیدم بر بازیسازا مستقل بوده خب البته بیشترون بازیکن هستید تا بازی ساز !
8.این نظر شخصی خودم بوده و دلیل نمیشه من ۳۰ تا انجین دوست دارید انتخاب کنم.
9. من نخواستم بهترین انجین نسل هفتم انتخاب کنم.
10.هر کی یه سلیقه ای داره دلیل نمیشه که ناراحت بشید چرا فلان انجین نبوده.
11. توی این مقاله یه سری چیزا خودم برداشتم و خیلی ها میگن چرا خروجی ها کامل ننوشتی بازم میگم من مهمترین خروجی هاشو نوشتم.
اگه کسی قانع نشد با این ۱۱ مورد بیاد بگه 😐
:laugh: عزیزم خوب کردی هرکاری کردی خوب کردی :laugh: راستش منم اول شک زدم ولی از همین عنوانتون (( ۵ موتور بازی سازی برتر )) و توضیحاتتون و این که گفتین از نظر گیمفا و … ( همین یعنی نه اینکه فقط از نظر فنی و اسم و رسم و اینجور چیزا ) تقریبا حله :yes:
ولی کلی هم با توجه به انجین های جدید و اینده نگری نسل ۸ یه مقاله بزنین خیلی جالب و مفیده 😉
منتظر مقاله های عالی و مفید بعدیتم :yes:
پس باید عنوان مطلب رو به ۵ موتور بازی سازی برتر از نظر نویسنده متن تغییر بدی
cry engine3. unreal 4!
من کری انجین رو موتور قدرتمندی میدونم ولی موتور خوبی نیست چون یه موتور باید طیف گسترده ای از بازی ها رو بشه باهاش به بهترین وجه ساخت در حالی که عناوین ساخته شده با این موتور کم ، سنگین و ….. :snicker: انریل از این لحاظ بهترینه
و بعد فرست بایت
فقط unreal engine
بهترین موتور واقعا کرا انجین هست
اونایی هم که میگن فراست بایت دارن اشتباه میکنن
فرلست بایت یه موتور سنگینه که بهینه سازیه بازی ها باهاش خیلی کار دشواریه
و پر باگ
من نمبگم موتور بدی هست
ولی موتورش پر دردسره که نمونشم تو باتلفیلد دیدید
بازی از لحاظ گرافیک عالی بود
ولی جزئیات بازی یک پنجم کالاف هم نمیشد
قدرت کرای انجین هم که همه تو کرایسیس و بازیه فوق گرافیکیه رایز دیدین
مرجع موتورهای بازیسازی نسیم سافت
از سایت دیدن فرمایید
http://www.NasimSoft.com