فروش کم Resident Evil: Revelations برای بزرگترین فرنچایز Capcom به چه معناست؟ - گیمفا
فروش کم Resident Evil: Revelations برای بزرگترین فرنچایز Capcom به چه معناست؟ - گیمفا
فروش کم Resident Evil: Revelations برای بزرگترین فرنچایز Capcom به چه معناست؟ - گیمفا
فروش کم Resident Evil: Revelations برای بزرگترین فرنچایز Capcom به چه معناست؟ - گیمفا
فروش کم Resident Evil: Revelations برای بزرگترین فرنچایز Capcom به چه معناست؟ - گیمفا
فروش کم Resident Evil: Revelations برای بزرگترین فرنچایز Capcom به چه معناست؟ - گیمفا

فروش کم Resident Evil: Revelations برای بزرگترین فرنچایز Capcom به چه معناست؟

پوریا معمارور
۱۴:۴۱ ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
فروش کم Resident Evil: Revelations برای بزرگترین فرنچایز Capcom به چه معناست؟ - گیمفا

هفتمین روز از ماه فوریه سال ۲۰۱۲، روز انتشار Resident Evil: Revelations برای Nintendo 3DS بود و برای بسیاری از طرفداران این سری، بازی ای محسوب می شد که پتانسیل کافی برای بازگرداندن فرنچایز به دوران اوجش را دارا بود. در ادامه اشاره ای خواهیم داشت بر فروش کم Revelations و تاثیرش بر کل فرنچایز…

امروز Capcom اعلام کرد که Resident Evil: Revelations موفق به فروش تنها یک میلیون نسخه بر روی هر چهار پلتفرمش یعنی Xbox 360، PS3، Wii U و PC در سراسر جهان شده است. برای بسیاری از بازیبازان این مقدار فروش موفقیتی بزرگ محسوب می شود، اما برای یک عنوان Multi-Platformer از یکی از قدیمی ترین و پا بر جا ترین فرنچایز های تاریخ بازی های رایانه ای چطور؟ باید در جواب این سوال بگوییم، خیر. زمانی که Capcom به این اعداد نگاه می کند، با خود خواهد گفت بسیار به این فرنچایز شاخ و برگ بخشیدیم. بیایید در باره ی این موضوع بحث کنیم.

در نظر من این وضعیت از سه نقطه نشأت می گیرد:

اول از همه، در چنین وضعیتی؛ جذابیت فرنچایز با انتشار تعداد زیادی از عناوین و پورت ها و نسخه های HD بر آب رفته است. در ۵ سال گذشته Resident Evil 5 و در ادامه نسخه ی Gold آن، The Darkside Chornicles و سپس The Mercenaries 3d، پس از آن Revelations و در ادامه Operation Racoon City و در پایان Resident Evil 6 برای این بازه ی زمانی کوتاه بسیار زیاد است. علاوه بر تمام اینها نسخه های انتشار نسخه های HD و کنسولی دیگری مانند Revelations و Code Veronica و اخیرا Resident Evil 4 نه تنها کمکی به نجات سری نمی کنند، بلکه بیشتر به‌ آن لطمه می زنند.

اگر میانگین بگیریم، متوجه می شویم که هر ساله کمی بیشتر از دو عنوان از فرنچایز Resident Evil عرضه شده است!

Resident Evil 4 برای چهارمین بار متوالی با نسخه ی HD بر روی PC آخر این ماه قرار خواهد گرفت. فریم ریت پیشرفته تر، چیز انقلابی ای نیست، اما با این کار می تواند ۱۰ ساعت از عمر طرفداران را سرگرم نماید. اما مشکل اصلی در این وضعیت، بیشتر طرفداران عنوان Resident Evil 4 قبلا این بازی را حداقل بر روی ۲ پلتفرم مختلف تجربه کرده اند، همچنین بازسازی های HD دیگر؛ مانند سه نسخه ی اول این بازی نیز کمکی به فرنچایز نخواهد کرد.

مشکل بعدی که این همه عنوان رنگارنگ دارند، مربوط به بخش کنترل کیفیت Capcom می باشد که ناگهان با شدت نزول کرده است. کیفیت بازی هایی که قبلا ذکر کردیم به طور قابل توجهی افت کردند، هرچند برخی از آنها (Resident Evil 5 و Revelations) توانستند نظر منتقدین را تا حدودی جلب نمایند اما بسیار (The MErcenaries 3d، Operation Racoon city، Resident Evil 6 و Code Veronica) نتوانستند نمره ی قابل قبولی دریافت کنند.

re6

گویا در این روند Capcom از کتابی مخفی نوشته ی Activision با نام “توجه نکردن به طرفداران: چگونه از فرنچایز های سالانه ی خود درآمد کسب کنید و روح عناوین را با پول جایگزین نمایید” (!) استفاده کرده است. چرا که آنها تعداد زیادی از بازی های این فرنچایز را به طور سالانه منتشر می کنند و امیدوارند Resident Evil را هرچه بیشتر به Call of Duty نزدیک نمایند. اما متاسفانه باید ذکر کنم که این کار ممکن نیست جز با…

…جز با از بین بردن آنچه بازی را در وحله ی اول خوب جلوه می داد. با گفتن این موضوع به قسمت سوم می رسیم.

کیفیت بازی ها، همانطور که گفته شد به طور قابل توجهی کاهش یافته و Capcom به طرفداران سری ( یا بهتر است بگوییم تعداد بسیار کمی که هنوز به یاد دارند چه چیز باعث می شد این بازی خوب باشد) اهمیتی نمی دهد. نتیجه تعداد بیشماری از بازی هاست که برای بسیاری حتی ارزش وقت گذاشتن را نیز ندارند. برای مثال به بازی های اخیر نگاهی بیاندازید، مثل Operation Racoon City و Resident Evil 6. هر کردام از آنها دارای شخصیت ها و دشمنانی هستند که از فرنچایز Resident Evil برداشته شده اند؛ اما به هیچ وجه گیم پلی یاد آور این فرنچایز محبوب نیست.

اتمسفر، پازل ها، و سختی فراموش نشدنی با اکشن حرکتی، تعداد بسیار زیادی از سلاح های گوناگون و زنی با لباس های چسبان…! Jill Valentine را در Resident Evil 5 به یاد دارید؟

موشوع اینجاست که طرفداران اعتمادشان به Capcom را از دست داده اند. همین حالا هم بسیاری دیگر مثل قبل به این فرنچایز علاقه ای ندارند. در رای گیری های انجام شده، Resident Evil 7 رده ی پنجم را تنها با ۶ درصد رای؛ مبنی بر مورد انتظار بودن از آن خود کرد. این موضوع واقعا دردناک است.

Capcom روزهای سختی را برای برگرداند اعتماد طرفدارانش در پیش رو خواهد داشت. اما هنوز دیر نیست. آنها می توانند با کم کردن انتشارات سالانه اشان و تمرکز بر روی کیفیت به جای کمیت می توانند به روز های اوج بازگردند.

می خواهم در پایان تصمیم گیری را بر عهده ی شما بگذارم. شما در باره ی فروش Revelation و به طور کلی فرنچایز Resident Evil در ۵ سال گذشته چه نظری دارید؟ ایا Capcom هنوز می تواند Resident Evil را به دوران طلاییش بازگرداند؟ نظرتان را با ما در میان بگذارید.

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

فروش کم Resident Evil: Revelations برای بزرگترین فرنچایز Capcom به چه معناست؟ - گیمفا
فروش کم Resident Evil: Revelations برای بزرگترین فرنچایز Capcom به چه معناست؟ - گیمفا
فروش کم Resident Evil: Revelations برای بزرگترین فرنچایز Capcom به چه معناست؟ - گیمفا
فروش کم Resident Evil: Revelations برای بزرگترین فرنچایز Capcom به چه معناست؟ - گیمفا
فروش کم Resident Evil: Revelations برای بزرگترین فرنچایز Capcom به چه معناست؟ - گیمفا
فروش کم Resident Evil: Revelations برای بزرگترین فرنچایز Capcom به چه معناست؟ - گیمفا
فروش کم Resident Evil: Revelations برای بزرگترین فرنچایز Capcom به چه معناست؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

فروش کم Resident Evil: Revelations برای بزرگترین فرنچایز Capcom به چه معناست؟ - گیمفا