روزی روزگاری: رستگاری در مریخ | نقد و بررسی بازی Red Faction 3 : Guerrilla
وقتی در سال ۲۰۰۸ اعلام شد شماره سوم یکی از بازی های محبوبم یعنی Red Faction از اول شخص به سوم شخص تبدیل شده، خیلی ناراحت شدم.موج موفقیت Gears Of War باعث شده بود بسیاری از بازی های سوم شخص به سمت GOW منحرف شوند و به نظر می رسید RF3 هم جزو این دسته بازی ها باشد.اما باید گفت آن زمان که مقابل ما بود، نه تنها هیچ شباهتی به سری GOW نداشت؛ بلکه روح سری RF را کاملا حفظ کرده است.
عنوان : Red Faction 3 : Guerrilla
سازنده : Volition
ناشر : THQ
پلتفرم : Xbox 360 ، Playstation 3 و PC
سبک : شوتر سوم شخص
تاریخ انتشار : ۵ ژوئن ۲۰۰۹
داستان | انتقام خون برادر
وقایع RF3 حدود ۵۰ سال بعد از RF2 به وقوع می پیوندد.الک میسون ( Alec Mason ) شخصیت اصلی بازی بعد از فوت پدرش به مریخ سفر می کند تا با برادر خود زندگی جدیدی را آغاز کند.نیروی دفاعی زمین ( Earth Defense Force ) که گروه اصلی دو قسمت اول RF بودند؛ اکنون به دشمنان اصلی مردم مریخ تبدیل شده اند و برای به دست آوردن انرژی و منابع مریخ دست به هرکاری می زنند.نیروهای دفاعی زمین در همان ابتدا برادر الک را می کشند؛ ولی الک به کمک نیروهای Red Faction ( حزب سرخ ) نجات پیدا می کند و حالا هدفش انتقام خون برادر و بازپس گیری مریخ از دست نیروی دفاعی زمین است.
داستان RF هیچ نکته جدید و فوق العاده ای ندارد.حتی روایت آن هم باعث جذب بازیباز نمی شود.هر چند داستان گروهی که خود یک نظام دیکتاتوری را از بین برده اند و حالا بعد از سال ها به شکل یک نظام دیکتاتوری دیگر در آمده اند، می تواند جالب باشد؛ اما حداقل استودیو سازنده یعنی، Volition نتوانسته از لحاظ داستان مخاطبان خود را جذب کند.
گرافیک | مریخ زیباست!
Red Faction Guerrilla در بخش گرافیک و فیزیک می درخشد.گرافیک بازی نسبت به سبک خود واقعا عالی کار شده و نسبت به نمایش های قبل از عرضه بسیار بهبود یافته است.نورپردازی بسیار قوی، طراحی بسیار خوب وسایل نقلیه در کنار طراحی بسیار عالی مریخ دلایلی است که می توان از RF3 به عنوان یک اثر با گرافیک بالا و قوی یاد کرد.به جرات می توان گفت فیزیک و تخریب پذیری RF3 در زمان خود،هیچ رقیبی نداشت و بعید به نظر می رسید بازی دیگری تا مدت ها از این اثر بهتر عمل کند.در روزگاری که بازی هایی چون Battlefield : Bad Company 2 و Star Wars:Force Unleashed ادعا می کردند با استفاده از چندین موتور، بهترین تخریب پذیری را دارند، RF3 با موتور Geo-Mod 2 از همه بازی ها پیشی گرفت. به جز صخره های مریخ، تمام وسایلی که در بازی وجود دارد منهدم می شوند و چیزی بین ۸۰ درصد موارد قابل تخریب به همان شکل تا آخر بازی باقی می مانند.اما بزرگی کار سازندگان زمانی معلوم می شود که تمام این تخریب پذیری ها بدون افت فریم انجام شده است.به جز موارد جزیی بازی دارای هیچ گونه افت فریمی نیست که جای تقدیر بسیار دارد. محیط مریخ بسیار جالب کار شده است. هر چند مطمئنا هیچ کدام از ما مریخ را با چشمان خود ندیده ایم! اما می دانیم که این سیاره به خاطر شرایط جوی دارای خاکی سرخ و صخره هایی بلند است.سازندگان در ساخت محیط بازی دقیقا به این نکات توجه کرده اند.متاسفانه بیشتر محیط های بازی بیشتر شبیه به هم هستند.یکی دیگر از ایرادهای وارده بر طراحی محیط، خلوت بودن بیش از حد آن است.
گیم پلی و صداگذاری | مریخ نــوردی!
شاید داستان بازی باعث جذب بازیبازها نشود؛اما در عوض RF3 با ارایه گیم پلی فوق العاده هیجان انگیز و لذت بخش بازیباز را کاملا محو خود می کند. اگر قصد داشته باشیم Red Faction 3 را در یک کلمه توصیف کنیم آن کلمه خرابی ( Destruction ) است! چیزی حدود ۸۰ درصد گیم پلی این بازی در خراب کردن و از بین بردن محیط سپری خواهد شد؛ اما همین خرابی به قدری لذت بخش کار شده که تا پایان بازیباز از آن لذت می برد.تکان های شدید دوربین در هنگام خرابی، بازسازی ساختمان های بازی بر اساس فیزیک واقعی، افکت های صوتی قوی و … باعث شده خرابی در RF3 به یکی از لذت بخش ترین المان های حال حاضر دنیای بازی تبدیل شود.تخصص میسون در بازی، خراب کردن است؛ ولی بعد از اتفاقاتی که برای وی رخ می دهد، تصمیم می گیرد تمام منابع EDF را از بین برده و آن ها را به انحصار جناح سرخ در آورد.بیشتر ماموریت های میسون در طول بازی در خراب کردن ساختمان های EDF خلاصه می شود.در هر منطقه تعداد زیادی ماموریت فرعی و ۴ ماموریت اصلی وجود دارد.ماموریت های فرعی صرفا در خراب کردن پایگاه های نیروی دفاعی زمین و آزاد کردن گروگان ها به اتمام می رسد. بر خلاف ماموریت های فرعی، ماموریت های اصلی از جذابیت بهتری برخوردار هستند و هر از گاهی جو بازی را به طور کلی تغییر می دهند. به عنوان مثال الک در یکی از ماموریت ها به یک محوطه مخفی می رود. در این مرحله سازندگان با کنار گذاشتن جو معمولی بازی و پخش موسیقی رعب آور و جو Fallout گونه به کلی روند بازی را عوض و آن را به سمت دیگر هدایت کرده اند.این تغییرات کاملا موثر واقع شده است؛ طوری که ممکن می باشد بازیباز برای لحظاتی فکر کند در حال انجام یک بازی دیگری است. یکی دیگر از نکات مثبت این اثر، القای حس سینمایی فوق العاده به بازیبازها می باشد.در Red Faction Guerrilla از دیالوگ های کمی استفاده شده ولی این در حالیست که صداپیشه ها وظیفه خود را به خوبی انجام داده اند.بعضی از ماموریت های RF3، پایانی کاملا غیر منتظره دارند که این مهم ترین عاملی است که بازی را به یک اثر سینمایی تبدیل می کند.با این حال گیم پلی طولانی این عنوان تمام چیزی که دارد تخریب همه چیز محسوب می شود؛حتی با وسایل نقلیه عجیب که تا حدی موجب خستگی بازیباز نیز خواهد شد و تنوع ماموریت های اصلی نیز مانع تکراری شدن موقت بازی Red Faction Guerrilla نمی شود.
Volition که پیش از این مهارت خود را در سبک Open-World با سری Saints Row ثابت کرده بود؛ این موضوع را دوباره در RF3 به اثبات رساند. Mini Map بسیار خوب طراحی شده و این عنوان جزو معدود بازی های جهان باز است که راهنمای آن ( GPS ) باعث گیج شدن بازیباز نمی شود.در بیشتر یا شاید همه بازی های جهان باز راهنمای نقشه به صورت یک فلش در بالای صفحه ظاهر می شود که در بسیاری از مواقع به جای نشان دادن راه درست، بازیباز را گیج می کند.اما در RF3 تمام علامت گذاری و راهنماها روی مسیر مورد نظر نشان داده شده و بازیباز به هیچ وجه دچار سردرگمی نخواهد شد.
همچنین تعداد وسایل نقلیه چندان قابل توجه نیست.البته باید گفت همین تعداد نسبتا کم، تنوع بسیار خوب و هر یک هندلینگ مخصوص به خود دارند. کنترل ماشین ها بسیار راحت و لذت بخش است و صخره های زیاد، باعث می شود بازیباز حس کند در حال انجام دادن یک بازی ریسینگ آرکید است.با این که Red Faction Guerrilla یک اثر جهان آزاد محسوب می شود؛اما مبارزه های آن بسیار خیره کننده است و حتی می توان آن را یک شوتر سوم شخص به حساب آورد.در این بازی قابلیت سنگرگیری نیز وجود دارد؛اما RF3 به هیچ وجه روند گیم پلی GOW را ندارد و بسیار سریع تر است.با توجه به تخریب پذیری محیط و آبجکت ها، سنگرگیری راهکار چندان مناسبی برای پیشبرد بازی نیست. هر چند در یک سری مراحل مخصوص بسیار کاربرد دارد.تنوع سلاح ها خیلی خوب است و چندین مدل اسلحه متفاوت در بازی وجود دارد.علاوه بر این قابلیت ارتقای سلاح ها و خرید آن ها باعث می شود بازیباز به دنبال گرفتن امتیازهای بیشتر باشد.هر قدر ماموریت های فرعی و اصلی بیشتر انجام دهید تجهیزات اضافی تری در اختیارتان قرار می گیرد.در کنار المان های خوب گیم پلی، هوش مصنوعی خوب دشمنان باعث می شود مبارزات بازی جذاب تر شوند.آن ها نیز سنگر می گیرند و از هر قابلیتی استفاده می کنند تا شما را از پای در بیاورند.بازیباز از یک سو با هوش مصنوعی ضعیف یاران خودی روبرو است.در بسیاری از ماموریت ها یاران خودی به کمک شما می آیند؛اما به جای کمک کردن، تمام مدت جلوی دست و پای شما را می گیرند و مزاحمت آن ها از کمک شان بیشتر است! به گونه ای که علاوه بر دشمنان، به یاران خودی نیز هجوم خواهید برد!
جدا از بخش تک نفره، بخش چند نفره ( Multiplayer ) بازی Red Faction Guerrilla، بسیار قوی طراحی شده است.در بخش چند نفره نمی توانید از وسایل نقلیه استفاده کنید؛در عوض با یک گیم پلی بسیار قوی و تجربه ای کاملا جدید مواجه خواهید شد.در این بخش ۶ حالت ( Mode ) وجود دارد.از جمله مدهای معمول Death Matches و Capture The Flag و دو بخش فوق العاده و منحصر به فرد RF3 به نام های Siege و Damage Control هستند که لحظات خوشی را برای تمامی بازیبازها فراهم می سازد.
Red Faction Guerrilla یک تجربه بسیار زیبا بوده و اگر تا به حال این عنوان را بازی نکرده اید، در اولین فرصت به سراغ بازی نام برده شده بروید چرا که با بیش از ۱۵ ساعت گیم پلی در بخش تک نفره و ساعت ها بازی در بخش چند نفره، هر بازیبازی را سیراب می کند.
پر بحثترینها
- رسمی: Death Stranding Director’s Cut برای ایکس باکس عرضه شد
- آیپی Death Stranding دیگر متعلق به سونی نیست
- ۱۰ بازی ویدیویی با گیمپلی عالی و داستان ضعیف
- ویدیو: Marvel’s Spider-Man 2 در حالت Fidelity ویژه PS5 Pro با نرخ فریم ثابت ۶۰ اجرا نمیشود
- دیجیتال فاندری: پلی استیشن ۵ پرو نمیتواند برخی بازیها را با نرخ فریم ۶۰ اجرا کند
- دیجیتال فاندری: کیفیت Horizon Forbidden West روی PS5 Pro معادل با قویترین رایانههای شخصی است
- سونی از ۲۰۲۵ به بعد سالانه بازیهای انحصاری تکنفره بزرگی را برای PS5 عرضه خواهد کرد
- کار ساخت STALKER 2: Heart of Chornobyl به پایان رسید
- ۱۴ دقیقه از گیمپلی Indiana Jones and the Great Circle را مشاهده کنید
- گزارش: ایکس باکس درحال آمادهسازی پیشنمایشهای South of Midnight است
نظرات
نقد خوبی بود ممنووووون :-*
تشکر حامد زاهدی عزیز بابت نقد…..من به هیچ وجه با بازی کنار نیومدم اصلا
سیستم امتیاز دهی خیلی جالب شده و همینطور این طرز گذاشتن عکسها! خیلی خوشم اومده از این کار عالیه!
ممنون حامد جان. اگه میشه قسمت داستان بازی رو هم مرتب کنید مثل بقیه بخشها روی اعصابه:دی
ممنون حامد جان بابت نقد ! ولی من زیاد از این نسخه خوشم نیومد !! :yes:
ممنون حامد جان :yes: :yes:
.
.
.
بازیه بدی نبود نسخه یک یا دو رو تو ps2 بازی کردم دقیق یادم نمیاد ۱ بود یا ۲ بازی بدی نبود
حالا بازی از هر نظر بد بود خداییش گرافیک و تخریب پذیریه بازی معرکه بود .
ممنون
نسخه ی جدیدش افتضاح بود
ممنون،بازم لطفا بخش ریپلی رو راه بندازید، قشنگ بود بزم ممنون :yes:
بازم= بزم :shame: :-((
سلام
بخش Gamefa Replay به نام “روزی روزگاری” تغییر نام پیدا کرده است و پنجشنبه ها منتشر می شود.
موفق باشید :yes: 🙂
ممنون بابت نقد :yes:
عالی بود :yes:
چینش تصاویر خوب عمل شده
خسته نباشی حامد جان :yes:
هییی یادTHQ بخیر. :-((
آره واقعاً …. THQ عجب شرکتی بودا :struggle:
مقاله خاطره انگیزی بود ممنون
من THQ رو با بازی های خوبش میشناختم مثل SAINT ROW و HOME FRONT که نسخه ی دوش رو واگذار کرد :weep: :weep: :weep: :weep: 😥 😥 😥 :-(( :-(( :-(( من آلان گریه میخوااااااااااااااااااااام. 😥 😥 😥 😥
یک آشغال دیگه :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no:
چندبار این بازی رو هی نصب کردم هی حذف کردم تا آخرش بازیش کردم.
هیییییییییی یادش بخیر. مقاله هم :yes:
ممنون حامد جان :-* عالی بود خسته نباشی :inlove: :inlove:
حامد جون اگه بدونی من با تخریب پذیریه بالا چ زجری کشیدم 😐 وقتی وارد ی ساختمون می شدی وتویه یک روبات می رفتیم با اون به زمین شلیک می کردیم میرفتیم طبقه ی اول 😕 اصن ی وضی بود 😐
وقتی تو همون ساختمون درگیری بالا میگرفت این قده خرتوخر میشد که هیچی از ساختمون باقی نمی موند :beatup:
به نظر من این قدرت تخریب پذیری و فیزیک بالا(خیلی بالا) ی ضعفه :yes:
مرسی :yes:
با عرض پوزش نسخه ی مور نظر من Armageddon بود :-/ 😉