ویژه: تغییرات گرافیکی Tomb Raider: Definitive Edition از زبان نویسنده ی IGN
با مقاله ی Hands-on نویسنده ی وبسایت معتبر IGN خانم Leah B. Jackson در رابطه با تغییرات گرافیکی عنوان Tomb Raider: Definitive Edition همراه شوید
نسخه ی نسل هشتمی Tomb Raider به تازگی برای کنسول های Xbox one و PS4 منتشر شده است. مقاله ی Hands-on این عنوان محبوب را از زبان نویسنده IGN از دست ندهید. لازم به ذکر است که این مقاله با توجه به نسخه ی PS4 بازی نوشته شده است.
هنگامی که سال پیش Tomb raider را در یک سیستم High-end اجرا کردم از گرافیک بصری آن حیرت زده شدم. مو های لارا بخاطر بهره گیری از تکنولوژی TressFX بسیار طبیعی به نظر می رسیدند و در برخی از مکان ها کاملاً محو تماشای محیط اطراف می شدم! فکر می کردم که گشت و گذار در جزیره ی اسرار آمیز Yamatai و خرابه های تاریخی آن بسیار لذت بخش است. چیزی که به آن فکر نکردم این بود که گرافیک Tomb raider در کنسول PS4 تا چه حد بهتر خواهد بود.
اولین چیزی که در نسخه ی نسل هشتمی توجه مرا به خود جلب کرد پیشرفت شگرف صورت و سر لارا بود و مرا سورپرایز کرد. این پیشرفت باعث شده که چهره ی لارا جلوه ای بسیار نمادین پیدا کند. چگالی شبکه ی چهره ی لارا بسیار بیشتر شده و این تعداد پولیگون موجب طبیعی تر و قابل لمس تر شدن هر چه بیشتر صورت لارا شده است. هر تکسچر موجود در صورت لارا ارتقا یافته و حتی زیر لایه ی پوستی هم به صورت او اضافه شده است. در نتیجه هنگام تابش آفتاب به آن، یک بر افروختگی ملایم و زیبا مشاهده می شود. هنگامی که او می ترسد و یا عصبی می شود حتی صورتش عرق هم می کند که موجب درخشش آن می شود. در مواقعی که خیس می شود، پوست و لباس های او هم خیس می شوند .
حتی گل و خون هم در این بازی ارتقا یافته اند و بسیار به واقعیت نزدیک شده اند. تکنولوژی TressFX استودیوی Crystal Dynamics هم همراه این نسخه به نسل هشتم آمده و برای این کار دوباره پایه ریزی شده است و اکنون بهتر از هر زمان دیگری به نظر می رسد. به عنوان مثال هنگام دویدن لارا، مو های او به زیبایی هر چه تمام تر در اثر وزش باد تکان می خورند.
اشیائی که هم لارا آن ها را حمل می کند هم از لحاظ فیزیکی پیشرفت کرده اند. چیز های بسیار ساده ای مثل در دست گرفت کاغذ هم با جزییات فوق العاده ای همراه هستند. تبر لارا که هنگام راه رفتن او تاب می خورد، هر دانه از پیکان هایی که در کیف لارا هستند، کمان لارا که هنگام راه رفتن او جلو و عقب می رود و حتی گردن بند لارا که تکان خوردن هایی به شدت واقعی دارد، همه و همه نزدیکی این بازی به واقعیت را صد ها برابر می کنند.
بدون شک چهره و شمایل لارا در نسخه ی Definitive پیشرفت چشمگیری داشته ولی از آن غافلگیر کننده تر اتمسفر حیرت آور جزیره ی Yamatai است. گویا Crystal Dynamics با این جزیره همانند یک کاراکتر برخورد کرده و گرافیک آن را ارتقا بسیار زیادی داده است.
هر تکسچر موجود در بازی تا حداکثر رزولوشن (4K) بهینه شده و سازندگان روی محیط های بازی فراوان کار کرده اند تا عمق بیشتری به هر بخش از دنیای بازی ببخشند. در معرض آب و هوا قرار داشتن چوب های ساختمان ها، حجیم و پر تر به نظر آمدن درختان و ترک های دیوار ها و سنگ ها همگی در اثر بهینه سازی های محیط بازی بوده اند.
به منظور زنده نشان دادن محیط و پر نقش کردن آن در داستان گویی بازی، سیستم وزش باد هم داینامیک شده است. باد به زیبایی در میان علف ها، برگ ها ودرختان می وزد و بسته به شدید یا ملایم بودن آن، نوع حرکات عوامل موجود در محیط هم تغییر می کند. بوته ها و آب هم به حضور لارا در خود واکنش می دهند و مثلاً اگر در داخل بوته ها بدوید آن ها تکان می خورند و با قدم گذاشتن در برکه ها، آب به اطراف پاشیده می شود. همچنین افکت های نورپردازی اضافه مرحله ی جدیدی از واقعیت را برای بازی تعریف می کنند و سایه ها و پرتو های نور در محیط های مختلف مثلاً میان برگ ها طبیعی به نظر می رسند.
یک جلوه ی سینماتیک که باعث عمق پیدا کردن اشیاء نزیک به دوربین بازی می شود هم در بازی پیاده شده است که باعث می شود اشیاء نزدیک به دوربین کمی محو شوند. این نه تنها باعث می شود که حواس شما منعطف به محیط شود، بلکه باعث عمیق شدن هر صحنه از بازی هم می شود. میزان جزییات بازی به حد قابل توجهی افزایش یافته، در نتیجه می تواند تا فواصل بسیار دور افق را بسته به جایی که در آن قرار دارید به راحتی ببینید.
شعله های لرزان آتش هم اکنون شکل داینامیک به خود گرفته و نور افشانی آن ها همچون آتش واقعی دارای شکستگی و انکسار است. شما حتی می توانید امواج گرما که در هوا متصاعد می شوند و یا انعکاس نور آتش در دیوار ها را هم به وضوح ببینید. کوبش باران در زمین هم به بازی اضافه شده و به عنوان مثال هنگام افتادن قطرات باران در برکه ها، امواج کوچکی تشکیل می شوند. در هوای توفانی، رعد و برق ها به زیبایی آسمان ها و البته قطرات باران را با هم روشن می کنند، چیزی که در نسل قبل غیر ممکن بود.
هنگامی که تمامی این عوامل در کنار هم قرار می گیرند، این حس به شما دست می دهد که انگار محیط واقعاً زنده است و یک فرد واقعی سعی در نجات دادن خود و دوستانش از این جهان را دارد.
فراتر از تمام پیشرفت های بصری در Tomb Raider: Definitive Edition، موارد اضافه ایست که یکجا نصیب شما می شوند. تمامی DLC ها و همه ی نسخه های کامیک Tomb Raider، یک عدد Art Book، وشش ساعت ویدیوی مربوط به سازندگان بازی. خلاصه بیان کنم، این نسخه واقعاً یک بازی درخور نسل بعد است، نه صرفاً یک پورت ساده. شاید قیمت ۶۰ دلاری آن برای کسانی که در این نسل تجربه اش کرده اند به نظر یک خرج اضافه بیاید ولی برای کسانی که طعم این بازی را یک سال پیش نتوانستند بچشند قطعاً یک انتخاب بسیار خوب خواهد بود.
تصاویر این نسخه از بازی را در اینجا مشاهده کنید
پر بحثترینها
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- از صنعت بازی های ویدیویی در سال ۲۰۲۵ چه انتظاراتی داریم؟
- شایعه: کمپانی مادر FromSoftware احتمالا برای جلوگیری از تصاحب خصمانه از سوی یک شرکت کرهای به سونی مراجعه کرده است
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- شایعات مربوط به حضور God of War در TGA 2024 قوت گرفت [تکذیب شد]
- گزارش: GTA 6 وضوح فوقالعادهای روی پلی استیشن ۵ پرو خواهد داشت
- سازنده STALKER 2 به دنبال بررسی بازخوردها و رفع سریع مشکلات بازی است
- بازی STALKER 2 در عرض دو روز بیش از ۱ میلیون نسخه فروخت
- آیا بازیهای ویدیویی به ما آسیب میرسانند؟
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
نظرات
داداش خبرو درست کن 😉
ممنون مقاله ای شد :-))
اینطور که معلومه خیلی عالی شده و حرفای من اشتباه بود در رابطش :-/
کلا تو تمام سوراخ ها رو رفته گشته ببینه چه تغییری کرده :دی
حالا ببینیم آخرش چی در میارن از این : ))
برو بابا همون نسخه pc هستش فقط این یارو پول گرفته از سنی اینارو بگه
:no: :no: :silly: :silly: :rotfl: :rotfl:
دوستان فکر کنم زمانش هست که حرفاتونو پس بگیرید!الآن که این خبر رو خوندم،فهمیدم چقدر رو این نسخه از بازی کار شده!خیلی خیلی بهتر از نسخه های نسل هفتمی بازی هست!گفته شده تکنولوژی TressFX در این نسخه بهینه تر شده و خیلی بیشتر روش کار شده،اما نسخه ی PC بازی واقعا پر باگ بود! 😐 (البته کنسول های این نسل قابلیت اجرای TressFX رو ندارن و فقط گیمرهای PC باز میتونستن این قابلیت رو فعال کنن من که کردم فوق العاده بود فقط چون اولین بار بود از این تکنولوژی توی صنعت گیم استفاده می شد ایرادات ریز و درشتی داشت که بعضیاش با دادن آپدیت حل شد بعضیاشم نه. در کل انگار نسخه ی PS4 بازی خیلی عالی تر از نسخه ی PC بازی هست)
امیدوارم سازندگان برای عرضه ی این بازی روی PC هم برنامه ریزی کنن. 😐
تشکر بابت ترجمه ی خبر. :yes:
یعنی 😐 من که کلا باگ یاد ندارم از تامب رایدر دوبارم تمومش کردم نمی دونم حالا چه باگی می گین… من به شخصه مشکل باگ و تکسچر یاد ندارم دیده باشم…
نسخه ی PS4 قویتر از PC؟ زمان انتشاراشونم حساب کنید! اومدن صورت لارا رو طوری بازسازی کردن که شما فکر کنی کل بازی تغییر کرده! تو محیط بازی هم تغییر ایجاد نکردن نسبت به نسخه PC. هیچ نوآوری خاصی نداره و فقط نمایش این عنوان برای کنسول داراست وگرنه من تریلرشو دیدم انگار تریلر PC… این خانومه هم والا من نمیدونم چی میگه چون هرچی گفت، ما قبلا تجربه کردیم! از تو بوته رد میشین تکون میخوره بوته ها!!! چه اتفاق بزرگی یا وقتی میرین تو دریاچه، آبش پخش میشه اینور اونور 😐 تو کانترم همینجوریه 😀 :yes:
انقدر تعریف هاش وسوسه کننده بود که آدم دوست داره دوباره بخره
واقعا دم کنسول نسل بعد گرم واقعا ترکوند
:yes:
خب اگه این مقدار تغییر رو توش نمیدادن که کسی نمیرفت سراغه این بازی
زیاد با این نسخه اخری حال نکردم !!! شاید برا xbox one گرفتمش ! :-))