صنعت بازی در ایران، با ورود سرمایه خصوصی در حال متحول شدن است
بازیسازی در ایران سابقهای حدودا ۱۰ ساله دارد. شروع بازیسازی با تعداد انگشت شماری گروههای سازنده شروع شد که امروزه به بیش از صد شرکت میرسد. از همان ابتدای شروع این صنعت تا کنون فراز و نشیبهای بسیاری را شاهد بودیم. با روی کار آمدن بنیاد ملی بازیهای رایانهای و حمایت از بازیسازان این صنعت کمی اوج گرفت و کمیت بازیها افزایش اما کیفیت بازیها آنچنان بهتر نشد. در سالهای اخیر به دلیل کمبود بودجه دولتی روند بازیسازی در ایران برای ادامه حیات خود راهی را انتخاب کرده که مدتها پیش باید انتخاب میکرد.
امروزه بسیاری از بازیسازانی که فعالیت میکنند و اصولا کیفیت بازیهایشان هم بسیار بهتر است، از سرمایهی خصوصی بهره گرفتهاند. با ورود سرمایهی خصوصی به صنعت بازیسازی و به وجود آمدن پدیدهای به نام ریسک سرمایه و اهمیت بازگشت آن به سرمایهگذار، بازیسازان با کیفیت بسیار بهتری کار میکنند.
حالا برخلاف سالهای گذشته، بسیاری از بازیسازان ایرانی به سراغ ساخت بازیهای کوچکتر برای دستگاههای هوشمند رفتهاند. بازیها کوچک شده اما کیفیت آنها به مراتب بالاتر رفته است به طوری که بسیاری از بازیهایی که اخیرا توسط ایرانیها ساخته شده قابلیت رقابت با عناوین خارجی را داراست.
بر فرض مثال استودیوی آنو، یکی از استودیوهایی است که با اتکا به سرمایهی خصوصی بازی تولید میکند. بازیهایی همچون «قهرمان ما»، «خاله قزی» و «مزرعه نانو» از جمله بازیهایی است که این استودیو با استفاده از جذب سرمایهی خصوصی تولید کرده است که از نظر کیفیت تمام این بازیها در سطح استانداردهای جهانی هستند.
با توجه به موجی که اخیرا در صنعت بازیسازی به وجود آمده، پیشبینی میشود در آینده سرمایهی خصوصی بیشتر و بیشتر وارد این صنعت شده که همین مسئله باعث امیدواری و پیشرفت این صنعت در کشورمان خواهد بود.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
باعث خوش حالیه من هم تا حدود ۴ تا ۵ سال دیگه شرکتم رو تاسیس میکنم 😀 😀 😀 😀 :rotfl: :yes: :yes: :yes: :yes: کاملا جدی بود 😐
ایشالله داداش .
ببینم چیکار میکنیا دلم میخواد پوزه نایتی داگو بزنی 😀
با اینکه مدت خیلی کمی هست؛ ولی شاهد پیشرفت به سزایی در کشورمون بودیم. :mean:
درود بر ایران و ایرانی! 😀
ممنونم بابت خبر :yes:
ما هم امیدواریم…… :yes:
اصولا همیشه کیفیت کاری که با سرمایه خصوصی ساخته میشه بهتره . خداکنه روزی بتونیم با بازی های بزرگ رقابت کنیم و روی کنسول ها هم شاهد بازی باشیم 😐
اخوی شک نکن اون روز هم میرسه
:yes:
سال ۹۲ ال بسیار خوبی برای گیم ایران بود.
امیدواریم این روند ادامه پیدا کنه چه به وسیله سرمایه گذاری دولتی چه خصوصی
به امید اینکه شرکت های خارجی برای آمدن به e3 یی که در ایران برگزار میشه خودشونو بکشن
من قبلا هم گفته بودم با بزرگ شدن نسل ۶۵ به اینور که الان حدود ۲۸ سال سن دارن باید منتظر وروود سرمایه خصوصی به این صنعت باشم چون به آدم ۴۰ ساله تو ایران هیچ تجربه ای از گیم نداره که بخواد دل بسوزونه.