نامزدهای غزال زرین دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر مشخص شدند
بنیاد ملی بازیهای رایانهای نامزدهای دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر را در دستههای مختلف معرفی کرد.
در ادامه، فهرست نامزدها را مطالعه میکنید:
سبک کلمهای و اطلاعات عمومی
چاره
گمانچی – بازی آنلاین حدس کلمات
کوییز مستر
فینگیلیش
سبک استراتژی و شبیهسازی
تکنیک تسخیر
شورش پادشاهیها
ماکتل
سبک اکشن، اکشن ماجرایی
بازگشت داوود خسته
رئیسعلی دلواری: نبرد با استعمار
پاییز ۲
مدال ذوالفقار – حلقه سیاه
سبک ماجرایی
زندان شیطان
قلبهای نیمه تاریک ۲
حفرهای در اتاق من
جک بد
سبک پازل
ذهن افزار
زاغ : روایت اول
کارآگاه علوی
معمای بمب گاوصندوقی
سبک تفننی
عاشقباشی
از طرف ایوا
چیلکس
بایک تو ماین
سبک سکوبازی
شب افروز
لاکی ماکارون
بهترین دستاورد فنی
از طرف ایوا
بایک تو ماین
شورش پادشاهیها
مدال ذوالفقار – حلقه سیاه
بهترین دستاورد طراحی
حفره ای در اتاق من
شورش پادشاهیها
از طرف ایوا
تکنیک تسخیر
بهترین دستاورد هنری و زیبایی شناسی
جک بد
حفرهای در اتاق من
پاییز ۱
از طرف ایوا
بهترین دستاورد موسیقی
شورش پادشاهیها
مدال ذوالفقار – حلقه سیاه
حنظله
بهترین دستاورد صدا و افکت صوتی
رئیسعلی دلواری: نبرد با استعمار
زندان شیطان
حفرهای در اتاق من
مدال ذوالفقار – حلقه سیاه
بهترین دستاورد روایت و داستان
مدال ذوالفقار – حلقه سیاه
از طرف ایوا
پاییز ۲
بهترین دستاورد فرهنگی
زاغ : روایت اول
مدال ذوالفقار – حلقه سیاه
از طرف ایوا
حنظله
این جشنواره در تاریخ ۱۷ بهمن در بلوار کشاورز، خیابان حجاب، سالن همایشهای حجاب برگزار خواهد شد.
پر بحثترینها
- بازی Intergalactic ناتی داگ را زود قضاوت نکنید
- گزارش: بازی بعدی God of War با محوریت اساطیر مصر در دست ساخت قرار دارد [بهروزرسانی شد]
- کارگردان Ori: پلی استیشن بهزودی استراتژی چندپلتفرمی ایکس باکس را دنبال خواهد کرد
- فیل اسپنسر: بازیهای بیشتری از Xbox برای پلتفرمهای دیگر عرضه خواهند شد
- شایعه: لیان کندی شخصیت اصلی Resident Evil 9 خواهد بود
- فیل اسپنسر: Starfield انحصاری Xbox باقی نخواهد ماند
نظرات
وقتی وارد بازار جهانی شدن و حرفی برای گفتن داشتن میشه یه نگاهی بهشون انداخت.
فعلا تنها بازی موفق ایران در بازهای جهانی children of morta بوده
باعث خجالت دنیا این بازی رو تمجید کرد متا بازی ۸۰ شد یعنی برای بازی سازی ایران افتخار بزرگی رو آقای فصیحی و تیمش رغم زدن ولی بنده خدا فقط یک سال درگیر دادگاه بود سر این بازی که شیطان پرستی چرا اسامی اینجوری چرا خانم کاراکتر پیکسلی روسری سرش نیست(اینو کجای دلمون بزاریم)و…البته مشخص چون هدف وقتی کشور و افتخار در سطح جهان باشه کاری که چین کرد و حمایتشون میشه و شرکتها بزرگی مثل تنسنت نت ایز در بازار غرب هم تازه نفوذ دارن اون اگه از هر چی بگه درسته چون دغدغه کشور افتخار ملت تاریخ کهن خودشو داره ولی اینجا متأسفانه دغدغه ملی نیست و نشون دادن تاریخ کهن ما ادبیات …اسامی رو ببینی متوجه میشی و اینکه موتور انریل انجین نباید بازی باهاش ساخته بشه اگه به جشنواره میخواد معرفی بشه این یعنی اینا اصلا الفبای جشنواره بازی سازی نمیدونن هیچ اصلا از استانداردهای جهانی خبر ندارن در این حوزه مثل تمام حوزه ها همه جا انگار باید کشور مارو یکطرف قرار بدن و گیمرها در حسرت دنیا هم مقابل ما قرار بدن ما هم نگاه کنیم با حسرت دنیا رو جشنواره ها پیشرفت های ترکیه و مالزی کره و چین تا چند وقت دیگه هم کشورهای عربی که بازی سازهای خوبی دارن همه فهمیدن باید با دنیا ارتباط گرفت برای تجارت جهانی ارز آوری نیازه اینا هم میدونن ولی دغدغشون میگم ملی بودن تاریخ ادبیات و پیشرفت جهانی ایران نیست والا چهارتا آدم دلسوز کاربلد رو میزاشتن داور یا کارشناس مسئول این جشنواره ها
بنظرم بیشترین آسیب برای کشور ما فرار مغزها (نیروی انسانی کارآمد)است. در اکثر استودیوهای آمریکایی و اروپایی اسامی ایرانی دیده می شود …ما هم می توانستیم با حفظ متخصصین این صنعت همانند کشور لهستان یک cd projekt red داشته باشیم که به آن افتخار کنیم.
متاسفانه فقط یک سخن ناراحت کننده در جواب سخن شما دارم اینکه وقتی مملکت می خواد همه چیز رو خودش بسازه و به حساب خودش خود کفا بشه ولی شرایطش رو نداره یا بخاطر چهارتا لاخ مو که از سر یک خانومی در اومده توی بازی ایرانی اینقدر داد و بیداد راه می اندازند و مثل قضیه سفارت عربستان کم مونده روی استودیو های داخلی اجرا کنن دیگه چه انگیزه ای برای همون نیروی کاربلد و ماهر می مونه چون با خودش میگه چرا اینجا بمونم و با این همه تحقیر و مسخره شدن کنار بیام وقتی خود مردم هم کم ازم همایت می کنند.
بازی هایی مثل شبگرد یا شتاب در شهر ۲ رو بازی کردم(البته شتاب در شهر بعد از تموم شدن کلا برام باگ بر می داره بازی و کلا منوی بازی برام قاطی میشه.)ولی حیف که تبلیغات درستی نشد براشون مثلا یادم میاد در حد چند دقیقه اون هم تو تلویزیون صدا و سیما برای شبگرد تریلرش معرفی شد و فقط یک تریلر ۳۰ ثانیه ای بود انگاری که بچه بودم یعنی میشه گفت ۶ سالم بود که یک شخص مومیایی طور با کلاه چرمی رو دیدم خیلی از نظرم جذاب بود و خوب اون زمان تبلیغ کنسول امپراتور هم بود که انگاری بدنه کنسول ۳۶۰ بود و با کنترل وی ترکیبش کردند ولی اونقدر تبلیغ های قشنگی براشون نشد یکجورایی احساس می کردم تو اون دوران بچگیم که این بازی ها خیلی شبیه به بازی های ساده هستند و آنچنان خفن نیستند مثلا فکر کن داری شبیه ساز بازی می کنی و با فرمون به حالت ایستاده داری ماشین های ایرانی مثل(پراید و پیکان و نیسان آبی رو کنترل می کنی)که بیشتر بحث در بارش شاید سم باشه بخصوص الانه.
کسی که بخواد کاری کنه میتونه کسی هم که بخواد از کشور بره میره بهترین کار اینه که روی کسی که وطنش رو دوست داره حساب باز کنیم نه کسی که لحضه شماری میکنه از ایران بره
بازی سازی ایران چیزی که نیاز داره پوله اول باید بازی ساخته بشه که دیده بشه در سطح جهانی و باید براش بازاریابی هم بشه نه اینکه برن بازی بسازن برا عمشون .بعد کسی حاضر میشه سرمایه گذاری کنه متاسفانه تقریباً همه پول مملکت داره خرج فوتبالیستی میشه که نه اخلاق داره و نه مهارت و نه تمرین تنها چیزی که داره غرور وسهامدارایی که میخوان دیده بشن اگه پولی که تو فوتبال خرج میشد عادلانه بود مثل ورزش های دیگه بقیش وارد بخش های دیگه میشد. باید مشکل رو گفت و جامعه بپذیرن بعد اونایی که به فکرن میتونن یه کاری کنن.
سرمایه گذاری مهم هست ولی بازی هایی بودن با حداقل بوجه بهترین عملکرد رو داشتن مثل angry bird بازی ساده ای که با یه ایده خوب موفقیت چشمگیر داشت .عکس این قضیه هم بوده باز یهایی با بوجه های چند صد میلیونی (concord) بودن که عملکرد خوبی در بازار نداشتن. یک بازی موفق نیاز به نیروی متخصص داره .یادآوری می کنم کوجیما metal gear 1 را به تنهایی ساخته (شاهکار صنعت گیم)
برای همین گفتم اول باید توی چند تا کشور دیده بشه بازاریابی بشه و توجه ها رو جلب کنه مهمه که بازار هدف داشته باشه برای مثال باید از یه جای در دسترس شروع کنه تا اینکه بخواد به جایی که کلی بازی خودشون دارن فکر کنه هدف گیری مهمه اگه حمایت داخلی رو هم میخواد باید به داخل هم فکر کنه نه اینکه بره بازی بسازه که حتی تو تنظیماتش یه زبان فارسی هم نیست
منبعی هست که فقط اخبار مربوط به بازی های ایرانی رو بزاره؟
وب سایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای
گیمین
متاسفانه تعداد اندک شمارند یا اگر سر جمع همشون رو جمع کنی بیشترینشون قدیمی هستند یا گرافیک منسوخی دارند مثل سری شتاب در شهر یا شب گرد یا گرشاسب که دیگه خیلی قدیمی هستش یعنی گرافیک در حد گاد آف وار یک هستش دوربین همون رو هم داره و خوب تو نظراتی که بهش داده بودند بیشتر می گفتند کپی گاد آف واره.
خیلیاشون حتی عکسم ندارن😐
آقا یه عکسی ، یه تریلری چیزی از بازیهای ایرانی بزارین بزارند ببینیم بیکار ننشسته اند بعد وانگهی جشنواره میزارند نمیدونیم کی به کیه
یکی دو سال پیش یه مقاله از کریمی دیدم که راجب پوشش دادن بازی های ایرانی تو گیمفا بود
الان پیداش نکردم شاید حذف شده باشه ولی استنباط من ازش این بود که بی مایه فتیره بیاید سر کیسه رو شل کنید
از Nobody’s Left هم حرف زده بود تو اون مقاله
یک متن قبلا نوشته بودم، گفتم اینجا بفرستم چون مرتبطه:
نگاهی بر دلایل پیشرفت نکردن صنعت بازیسازی در ایران؛
.
امروزه کشورهای زیادی سعی دارند به دلایل مختلف، با تدابیر متفاوت صنعت بازی سازی خود را ارتقا دهند. ایران نیز به ظاهر جز این دسته است، اما چرا در حال حاضر این سرزمین در زمینه بازیهای ویدئویی حرفی برای گفتن ندارد؟
.
« عدم وجود نیروی متخصص»
همه ما میدانیم که ساخت بازی فرایندی زمانبر و نیازمند تلاش و کوشش بسیار است. طی کردن این فرایند بدون حضور نیروی با سواد و متخصص امکانپذیر نیست. به ندرت دیده میشود که در ایران هنرمندی بتواند در حوضه بازیهای ویدئویی فعالیت کند یا فردی بازی محور برنامه نویسی کند. معمولا طراحان بازی ایرانی دانشی در مباحثی مانند طراحی مرحله، گیمپلی و… ندارند و دید سطحی آنها علاوه بر نبود نیروی با سواد و با تجربه یکی از دلایل پیشرفت نکردن این صنعت در این سرزمین است.
.
«نبود امکانات و هزینه زیاد ابزار»
از قیمت بسیار زیاد سیستمهای رندرینگ گرفته، تا قیمتهای عجیب تبلتهای گرافیکی، و یا حتی نرم افزارهای مورد نظر، همگی دست به دست هم باعث شدهاند که امکانات و تجهیزات برای توسعه دهندگان ایرانی به حداقل برسند و افرادی که سرمایه ندارند مسیر سختی را پیش رو داشته باشند.
.
«نبود آموزش صحیح و حرفهای»
از آنجایی که بسیاری از مردمان ایران به زبان انگلیسی تسلط ندارند، نمیتوانند از آموزشهای بروزی که توسط توسعهدهدگان تنظیم شدهاند بهرهای ببرند. در نتیجه چارهای جز استفاده از منابع محدود داخلی ندارند و در مباحثی مانند کار با انجین، برنامه نویسی، مدلسازی و… تحت آموزشی اصولی قرار نمیگیرند.
.
«عدم هدف قرار دادن بازارهای خارجی»
تقریباً هیچ بازی ایرانی وجود ندارد که در سطح جهانی مطرح باشد. توسعه دهندگان ایرانی بازار ایران را مورد هدف قرار دادهاند و حتی اگر آن بازی حرفی برایگفتن داشته باشد، درآمد ریالی و تعداد کم مخاطبین مانع از دسترسی به سرمایه و پیشرفت تیم میشود.
.
«کپیهای بی ارزش و نبود خلاقیت»
بدون تعارف، ۹۹ درصد بازیهای ایرانی کپیهایی مضحک و فاقد خلاقیت هستند و چیزی برای ارائه ندارند. شاید یکی از دلایل مورد هدف قرار دادن بازار ایران این باشد که اثار ایرانی در بازارهای خارجی بیشتر clone محسوب میشوند تا اثری جدید. اما به هر حال، خلاقیت و اجرای ایدههای نو یکی از مهمترین عوامل پیشرفت است.
.
به امید پیشرفت صنعت بازی سازی ایران..
اکیه
هروقت برق و گاز واسه صنایع مادر فراهم کردن به فکر این موارد هم میافتن
😂😂😂
بازی امپراطوری های قلابی خلاقیت داشت
همه این مواردی که گفتید درسته اما یک مورد مهم رو بهش اشاره نکردید اونم بحث کم طاقتیه مردم ماست متاسفانه مردم ما دلشون میخواد وارد هر صنفی که میشن یک شب ره صد ساله رو برن صبر و تحملشون خیلی کمه بازیسازی یک حرفه ایه که صبر و تحمل زیادی میخواد چند سال تمام وقت باید رو پروژه کار بشه اونم به صورت گروهی که متاسفانه تو ایران هم که کار گروهی آنچنان پایدار نیست کافیه به یک چالش بخورن همه چیز رو بهم میریزن و یکی یکی جدا میشن اینکار افرادی رو میخواد که واقعا عاشق این کار باشن
ببینید بازیسازی در ایران مشکلات خیلی زیادی داره مهم ترین موردش اینه که کشور ما خیلی دیر ورود کرد به این صنعت یعنی زمانی که بهترین شوترها، بهترین ترسناک ها، بهترین نقش آفرینی ها، بهترین پلتفرمرها، بهترین ریسینگ ها، بهترین فایتینگ ها و… خلق و وارد بازار شدن میدونین الان مثل چی میمونه مثل این میمونه که شما وارد یوتیوب یا اینستاگرام بشید و بخواید محتوا بسازید چنل ها و پیج های مختلف رو نگاه میکنید و با خودتون میگید اوه از شیر مرغ تا جون آدمیزاد همه چی هست هر مدل محتوا با دیتل های مختلف پس من چی بسازم الان؟
الان در حال حاضر تو صنعت گیم پیدا کردن ایده جدید و خلاقیت مثل سوزن تو انبار کاه میمونه که خیلی از استودیوهای غربی و شرقی خودشون توش موندن چه برسه به استودیوهای ما کشور ما در حال حاضر تنها کاری که فعلا میتونه بکنه اینه که تمرکزش رو بزاره رو بازی های AA و کوچیک که اینکار مساویه با بودجه کمتر، زمان کمتر، ریسک کمتر اما در عوض نوآوری و خلاقیت بیشتر الانم که همه چی نسبت به قدیم ساده تر شده و نرم افزار و انجین های پیشرفته ای اومده که راحت تر میشه اینکارو کرد
گیم اوارد مناطق محروم ولی جدی خوبه که به فکر بازیای ایرانی هستن
بازی ایرانی؟
اکثرشون زیر ۱۰ هزار نصب دارن از هر دسته یه بازی رو برنده میکردن باز بهتر بود
اوج فاجعه رو باید برید ببینید فقط بنیاد 😂
بازی ایرانی فرزندان مورتا رو نسخه اندروید رو رفتم دانلود کنم نوشت این در کشور شما مجاز نیست بعد حالا با هر زوری بود دانلود کردم بازی الان چند ماهه اومده روی پلی استور ولی توی مارکت داخلی خیر آخرم که نصب کردم حرکت کردن کارکتر کلی مشکل داره بعد بازی چند جا باگ میخوره و فیریز میشه مجانی هم نیست تازه این یک نمونه کوچک از عدم پاسخگویی بازی ساز داخلی هست بازی خوبی هم بود هم دوبله هم داستان تازه این خوبشونه طرف معلومه دفعه دیگه نمیاد بابت اینا پول بده.تازه بازی ساز ایرانی قناعت و وفاداری رو به مردم کشورش و فرهنگش کم داره.
متاسفانه یکی درباره این بازی بالا توضیح داده که این بازی وقتی موفق بوده با متا ۸۰ تو کشور با هزار جور مسخره بازی سازندش روبرو شده بوده خوب طبیعتا شاید نتونه اونطور که می خواد بازی رو به خوبی فیکس کنه بخصوص اینکه این بازی حمایت کمی شده و هی توسط یکسری ها ایراد گرفته میشده در زمان خودش.