موتور بازیسازی چیست و چطور کار میکند؟
این مقاله به ماهیت موتور گرافیکی بازیهای ویدیویی اختصاص دارد و همچنین به معرفی اجمالی چند موتور بازیسازی مشهور خواهد پرداخت.
وقتی صحبت از موتور بازیسازی میشود، تصویرهای بسیاری به ذهن افراد معمولی میرسد. برخی فکر میکنند با یک جعبهی فیزیکی طرف هستیم که داخلش پر از سیمکشی است، برخی دیگر فکر میکنند چیزی مانند یک کِیس بزرگ است که داخلش پر از اطلاعات است، بعضیها هم شاید فکر کنند چیزی در حد یک نرمافزار رندرینگ است. افرادی که اطلاعات بیشتری دارند، میدانند که این موتور در واقع یک سیستم یا چارچوب نرمافزاری است که بخشهای مختلفی دارد. برای راحتی کار توسعه، شرکتهای بازیسازی بزرگ معمولاً بر اساس نیاز خود، یک موتور بازیسازی میسازند و بازیهای خود را با استفاده از آن موتور روانهی بازار میکنند. بسیاری از بازیسازان نیز از موتورهای معروف و آماده مانند Unreal Engine و Unity بهره میبرند.
این مقاله در واقع یک مقالهی آموزشی در سطح مبتدی است که قرار است طی آن شما را بیشتر با ساز و کار یک موتور بازیسازی آشنا کنیم. پس در صورتی که به پشتپردهی بازیسازی علاقه دارید یا میخواهید کار توسعهی بازی ویدیویی را استارت بزنید، این مقاله میتواند نقطهی شروع خوبی برای شما باشد.
موتور بازیسازی چیست؟
موتور بازیسازی دقیقاً مثل آشپزخانهی یک سرآشپز حرفهای است؛ همهی ابزارها، مواد اولیه و دستورالعملها را آماده کرده تا شما بتوانید یک خروجی خوب خلق کنید. از ساخت گرافیک و انیمیشن گرفته تا طراحی صدا و تعاملات، موتور بازیسازی همهی این کارها را برای شما آسانتر میکند. به زبان ساده، اگر میخواهید یک بازی بسازید و از صفر شروع نکنید، موتور بازیسازی بهترین دوست شماست. این نرمافزارها همهی ابزارهای اساسی برای ساخت بازی را در یک پکیج آماده به شما میدهند. بدون موتور بازیسازی، باید برای هر جزء، از گرافیک گرفته تا هوش مصنوعی، یک نرمافزار جداگانه بنویسید، که واقعاً کار طاقتفرسایی است.
حالا برویم به گذشته و نگاهی به تاریخچهی موتور بازیسازی بیندازیم. اولین روزهای بازیسازی در دههی ۷۰ و ۸۰ میلادی، خبری از موتورهای بازی نبود. توسعهدهندگان مجبور بودند برای هر بازی، یک موتور اختصاصی طراحی کنند. مثلاً اگر به بازیهایی مثل Pac-Man یا Donkey Kong فکر کنید، این بازیها با کدهای دستساز و بسیار ساده خلق شدند. اما همهچیز با ظهور موتورهای قابلاستفادهی مجدد در دههی ۹۰ تغییر کرد. موتور id Tech 1، که برای بازی افسانهای Doom طراحی شد، یکی از اولین موتورهایی بود که توسعهدهندگان دیگر میتوانستند از آن برای ساخت بازیهای خود استفاده کنند. این اتفاق، مفهوم موتور بازیسازی را به عنوان یک ابزار چندمنظوره معرفی کرد.
در طول زمان، موتورهای بازیسازی پیشرفتهای چشمگیری کردند. از رندرینگ گرافیک سهبعدی واقعی گرفته تا اضافهشدن قابلیتهایی مثل فیزیک پیشرفته و هوش مصنوعی، موتورهای مدرن واقعاً شگفتانگیز هستند. تصور کنید در دههی ۹۰، بازیهای سهبعدی مثل Quake تازه وارد صحنه شدند و مردم را شگفتزده کردند، اما حالا موتورهایی مثل Unreal Engine 5 میتوانند دنیایی بسازند که به سختی میشود آن را از واقعیت تشخیص داد. حتی موتورهایی مثل Unity یا Godot به توسعهدهندگان مستقل کمک کردهاند تا بدون نیاز به تیمهای بزرگ، بازیهای خلاقانهای خلق کنند.
اما جذابیت موتورهای بازیسازی فقط در قدرتشان نیست، بلکه در دسترس بودن آنها هم هست. در گذشته، ساخت بازی نیازمند منابع مالی زیادی بود و فقط استودیوهای بزرگ میتوانستند بازی بسازند. ولی حالا با موتورهایی مثل Unity که رایگان هستند، هر کسی میتواند وارد دنیای بازیسازی شود. به لطف این موتورهای دوستداشتنی، بازیسازی از یک صنعت انحصاری تبدیل به یک هنر در دسترس شده است. همین الان ممکن است یک نفر در گوشهای از دنیا با استفاده از همین ابزارها، شاهکاری خلق کند که هیچکس انتظارش را ندارد.
موتور بازیسازی از چه اجزایی تشکیل شده است؟
اکنون که متوجه شدیم موتور بازیسازی چیست و چگونه به وجود آمده است، زمان آن رسیده تا به جزئیات بیشتری بپردازیم و ببینیم این ابزارهای کاربردی از چه بخشهایی تشکیل شدهاند. هر موتور بازیسازی دارای اجزای اصلی و مهمی است که هر کدام وظیفهای خاص بر عهده دارند و در کنار یکدیگر، دنیای بازی را خلق میکنند. در ادامه، بخشهای مختلف یک موتور بازیسازی را بررسی میکنیم:
رندرینگ (Rendering): این بخش همانند یک دوربین فیلمبرداری در دنیای بازی عمل میکند. تمام آنچه بر روی صفحهنمایش میبینید، از شخصیتها و محیطها گرفته تا نورپردازی و سایهها، توسط سیستم رندرینگ موتور بازی نمایش داده میشود. موتورهای پیشرفتهای مانند Unreal Engine از فناوریهایی نظیر Ray Tracing استفاده میکنند که نورپردازی را بهصورت دقیق و مشابه دنیای واقعی شبیهسازی مینماید. این فناوری همان عاملی است که باعث میشود بازیهایی مانند Cyberpunk 2077 یا Hogwarts Legacy ظاهری سینمایی و چشمنواز داشته باشند. بهطور خلاصه، سیستم رندرینگ مسئولیت زیبایی بصری بازی را بر عهده دارد.
فیزیک (Physics Engine): سیستم فیزیک یکی از حیاتیترین اجزای یک موتور بازیسازی است که بدون آن، بازی حالتی غیرواقعی و مصنوعی پیدا میکند. برای مثال، تصور کنید که شخصیتی از ارتفاعی بلند به پایین بپرد اما هیچ تأثیری از جاذبه در بازی دیده نشود، یا خودروها با یکدیگر برخورد کنند ولی هیچ اتفاقی نیفتد. موتور فیزیک قوانین طبیعت را در بازی شبیهسازی میکند. از سقوط اجسام و برخوردها گرفته تا شبیهسازی مایعات و حرکت پارچه، همگی وظایف این بخش هستند. موتورهایی نظیر Havok یا سیستم Chaos در Unreal Engine از برجستهترین نمونهها در این حوزه هستند.
سیستم صوتی: بازی بدون صدا همانند فیلمی بدون دیالوگ است؛ بیروح و کسلکننده. موتورهای بازیسازی یک سیستم صوتی قدرتمند دارند که وظیفه مدیریت صداهای محیط، دیالوگها، موسیقی پسزمینه و افکتهای صوتی را بر عهده دارد. برای مثال، صدای قدمهای کاراکتر بر اساس سطح زمینی که روی آن حرکت میکند تغییر میکند، یا وقتی وارد غاری میشوید، صدای پژواک را میشنوید. ابزارهایی نظیر FMOD و Wwise در این زمینه شناختهشده و کاربردی هستند و به بازیها حس زنده بودن میبخشند.
هوش مصنوعی (AI): بخش هوش مصنوعی بهنوعی مغز شخصیتهای غیرقابلبازی (NPCها) محسوب میشود. اگر دشمنان در بازی تنها ایستاده باشند و هیچ واکنشی نشان ندهند، تجربه بازی بسیار خستهکننده خواهد شد. هوش مصنوعی باعث میشود شخصیتهای غیرقابلبازی رفتارهای واقعی داشته باشند؛ مثلاً به دنبال شما بگردند، واکنش نشان دهند یا حتی استراتژیهای پیچیدهای به کار ببرند. بازیهایی مانند The Last of Us یا Metal Gear Solid V از هوش مصنوعی پیشرفتهای بهره میبرند که تعامل با این شخصیتها را شبیه به واقعیت میکند.
اسکریپت نویسی: این بخش همان چیزی است که روح را به بازی میبخشد. اسکریپتنویسی قسمتی از موتور بازیسازی است که به توسعهدهندگان امکان میدهد با استفاده از زبانهای برنامهنویسی، منطق بازی را طراحی کنند. برای مثال، تعیین میکند که با فشار دادن یک دکمه، درب باز شود یا شکست دادن یک دشمن منجر به دریافت پاداش شود. زبانهایی مانند C# در Unity یا Blueprint در Unreal Engine، اسکریپتنویسی را سادهتر کردهاند و حتی افراد مبتدی نیز میتوانند از آن بهرهمند شوند.
مدیریت منابع (Asset Management): تصور کنید که در حال ساخت یک بازی بزرگ هستید و با حجم عظیمی از فایلها مانند مدلهای سهبعدی، تکسچرها، صداها و انیمیشنها سروکار دارید. مدیریت این منابع یکی از چالشهای اصلی است. موتور بازیسازی با استفاده از سیستم مدیریت منابع، به توسعهدهندهها امکان میدهد تا این فایلها را دستهبندی کرده و بهینه از آنها استفاده کنند. این بخش بهویژه در بازیهای سنگین اهمیت بسیاری دارد تا بازی روان و بدون نقص اجرا شود.
پشتیبانی از چند پلتفرم: یکی از ویژگیهای برجسته موتورهای مدرن این است که امکان خروجی گرفتن بازی برای پلتفرمهای مختلف را فراهم میکنند. بهعنوان مثال، میتوانید بازیای طراحی کنید که روی رایانه شخصی، کنسول و حتی گوشیهای هوشمند اجرا شود. Unity و Unreal Engine در این زمینه پیشرو هستند و فرآیند انتشار بازی برای پلتفرمهای مختلف را بسیار ساده کردهاند.
حالا که با اجزای مختلف موتور بازیسازی آشنا شدید، بیایید نگاهی هم به ساز و کار این موتورها داشته باشیم.
موتور بازیسازی چطور کار میکند؟
موتورهای بازیسازی بهعنوان مغز اصلی یک بازی عمل میکنند. زمانی که شما یک بازی طراحی میکنید، در حقیقت دارید به موتور بازیسازی دستور میدهید که چگونه تمامی اجزای بازی، از جمله گرافیک، فیزیک، و هوش مصنوعی، بر روی صفحه نمایش نمایش داده شوند و به چه شکلی تعامل کنند. در ابتدای فرآیند، باید منابعی که قرار است در بازی استفاده شوند، مانند مدلهای سهبعدی، تکسچرها، صداها، انیمیشنها و غیره، به موتور معرفی شوند. موتور بازیسازی این منابع را بارگذاری کرده و آنها را آماده استفاده در مراحل بعدی فرآیند توسعه میکند.
پس از آمادهسازی منابع، مرحله ساخت بازی آغاز میشود. در این مرحله، اسکریپتنویسی وارد عمل میشود. شما با نوشتن کدهایی به زبانهای برنامهنویسی نظیر C# یا Blueprint به موتور بازیسازی دستور میدهید که چگونه بازی بهطور دقیق رفتار کند. بهعنوان مثال، شما میتوانید تنظیم کنید که زمانی که شخصیت بازی به یک درب نزدیک میشود، درب باز شود. این مرحله جایی است که منطق بازی پیادهسازی میشود. موتور بازیسازی سپس این دستورات را پردازش کرده و رفتارهای مختلفی مانند واکنشهای دشمنان یا عملکرد سایر اجزای بازی را اجرا میکند.
در نهایت، موتور بازیسازی تمامی این مراحل را بهطور همزمان و با بالاترین عملکرد ممکن اجرا میکند. برای مثال، زمانی که شخصیت شما در حال دویدن در محیط بازی است، موتور باید بهطور همزمان وظایف مختلفی را انجام دهد: رندر کردن محیط، شبیهسازی فیزیک، پخش صدای قدمها و واکنشهای دشمنان. تمام این فرایندها باید بدون هیچ تأخیری و بهصورت روان و بدون مشکل اجرا شوند تا تجربه بازی برای کاربر بهطور مطلوبی رقم بخورد. موتور بازیسازی از ابزارهای بهینهسازی برای اطمینان از اجرای روان و بدون مشکل بازیها استفاده میکند تا حتی سنگینترین بازیها نیز بتوانند بدون هیچگونه افت فریم یا تأخیری روی دستگاههای مختلف اجرا شوند.
موتورهای نامآشنا!
شرکتهای بسیاری هستند که موتور انحصاری خودشان را دارند، اما در میان این همه نام مختلف، میخواهیم به چند موتور بازیسازی اشاره کنیم که در سالهای اخیر زیاد نامشان به گوشمان خورده است. در این قسمت مقاله شاید بهتر متوجه شوید که چرا همهی شرکتها از یک موتور واحد استفاده نمیکنند و هر کدام موتور خودشان را میسازند!
RE Engine (کپکام): نام این موتور کپکام را در سالهای اخیر زیاد شنیدهایم. RE Engine یک موتور بازیسازی است که با هدف ساخت بازیهای ترسناک و هیجانانگیز توسعه داده شده. قدرت این موتور را در محصولاتی مانند Resident Evil 2 Remake یا Devil May Cry 5 میتوان مشاهده کرد. RE Engine قدرت این را دارد که شبیهسازیهای فیزیکی دقیق و محیطهای واقعی را بهطور زنده پردازش کند، از نورپردازیهای سینمایی گرفته تا مدلهای شخصیت که مثل آدمهای واقعی حرکت میکنند.
RAGE (راک استار): تبحر راک استار در چیست؟ آفرین! در ساخت بازیهای جهان باز که به این زودیها نمیتوان همهجای آن را کشف کرد! به خاطر این موتور است که بازیهای Grand Theft Auto و Red Dead Redemption در سطح دیگری از کیفیت قرار دارند. این موتور طوری طراحی شده که بتواند دنیای باز (open world) را بهطور خیلی نرم و روان شبیهسازی کند. هزاران NPC، ماشین، و موجودات دیگر در یک دنیای وسیع که هرکدام رفتار خاص خودشان را دارند، همه بهصورت همزمان و بدون هیچ تأخیری پردازش میشوند. با RAGE، راکاستار توانسته محیطهای بزرگ و پرجزئیاتی بسازد که حس زندگی در دنیای بازی را به شکلی بینظیر به گیمر منتقل میکند.
CryEngine (کرایتک): موتور CryEngine توسط شرکت کرایتک توسعه یافته است و قادر است گرافیکهای خیرهکننده و محیطهای طبیعی را در بازیها شبیهسازی کند. زمانی که بازیهایی مانند Crysis را تجربه میکنید، بهوضوح متوجه میشوید که این موتور چه قدرتی دارد. گرافیک این موتور حتی قادر است جزئیات دنیای طبیعی را بهطور شگفتانگیز نمایش دهد و رندر کردن محیطهای طبیعی همچون جنگلها، برف، باران و دیگر عناصر طبیعی را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.
Naughty Dog Game Engine (ناتی داگ): نقطه تمایز ناتی داگ با دیگر کمپانیها این است که داستانسرایی در اکثر بازیهای این کمپانی حرف اول را میزند. این موتور قادر است انیمیشنهای پیچیده و جزئیات فراوانی از حرکات شخصیتها، واکنشهای صورت و رفتارهای هوش مصنوعی را به شکلی طبیعی و واقعی به نمایش بگذارد. در این موتور، هر جزئیات از جمله حرکتها و واکنشها با دقت شبیهسازی میشود تا تجربهای سینمایی و غنی برای گیمر به ارمغان آورد. بازیهای Uncharted و The Last of Us بهترین خروجیهای این موتور هستند.
Frostbite (الکترونیک آرتس): موتور Frostbite که توسط شرکت الکترونیک آرتس (EA) توسعه یافته است، در بازیهایی مانند Battlefield و FIFA به کار گرفته میشود. این موتور توانایی خلق محیطهای تخریبپذیر و شبیهسازی دقیق تعاملات دنیای جنگی و ورزشی را داراست. Frostbite میتواند تغییرات در محیطها را به سرعت و با جزئیات بسیار بالا پردازش کند، بهطوری که گیمر میتواند تجربهای واقعگرایانه از تخریب و تعاملات محیطی داشته باشد.
Unreal Engine (اپیک گیمز): معروفترین موتور بازیسازی حال حاضر جهان که به بسیاری از علاقهمندان کمک کرده به بازیسازی روی بیاورند. Unreal Engine یکی از پرکاربردترین موتورهای بازیسازی است که توسط اپیک گیمز طراحی شده است. این موتور در بازیهایی همچون Fortnite و Gears of War مورد استفاده قرار گرفته است و از قدرت زیادی برای خلق گرافیکهای سینمایی، شبیهسازیهای فیزیکی دقیق و اجرای بازیها روی پلتفرمهای مختلف برخوردار است. Unreal Engine با ابزارهایی قوی و قابلیتهای متنوعی که دارد، هم برای بازیسازهای بزرگ و هم برای توسعهدهندگان مستقل مناسب است.
Unity (یونیتی): در نهایت، Unity یکی از محبوبترین موتورهای بازیسازی است که بیشتر برای ساخت بازیهای موبایل و بازیهای مستقل به کار میرود. این موتور به دلیل دسترسی آسان و قابلیتهای فراوانی که برای ساخت بازیهای دوبعدی و سهبعدی فراهم میآورد، به یکی از پرطرفدارترین ابزارها در بین سازندگان بازی تبدیل شده است. از ویژگیهای برجسته این موتور، توانایی اجرا بر روی پلتفرمهای مختلف مانند موبایل، PC، کنسولها و حتی VR است.
جمعبندی
موتورهای بازیسازی ابزارهای پیچیده و قدرتمندی هستند که فرآیند خلق بازیهای ویدیویی را سادهتر و سریعتر میکنند. این موتورها از مجموعهای از ابزارها، فریمورکها و فناوریهای پیشرفته تشکیل شدهاند که به بازیسازان امکان میدهند گرافیکهای خیرهکننده، فیزیک واقعگرایانه، هوش مصنوعی پیچیده و تعاملات محیطی جذاب ایجاد کنند. موتورهایی چون Unreal Engine و Unity محبوبترین و در دسترسترین گزینهها برای توسعهدهندگان هستند، در حالی که موتورهای اختصاصی مانند RE Engine و Frostbite ویژگیهای خاص خود را برای بازیهایی با تمرکز خاص مانند گرافیک سینمایی یا تخریبپذیری محیطی دارند. به طور کلی، موتورهای بازیسازی نقش مهمی در پیشرفت صنعت بازیها ایفا میکنند و باعث میشوند بازیها هر روز جذابتر و واقعگرایانهتر از گذشته به نظر برسند.
پر بحثترینها
- بازی Intergalactic ناتی داگ را زود قضاوت نکنید
- گزارش: بازی بعدی God of War با محوریت اساطیر مصر در دست ساخت قرار دارد [بهروزرسانی شد]
- کارگردان Ori: پلی استیشن بهزودی استراتژی چندپلتفرمی ایکس باکس را دنبال خواهد کرد
- فیل اسپنسر: بازیهای بیشتری از Xbox برای پلتفرمهای دیگر عرضه خواهند شد
- شایعه: لیان کندی شخصیت اصلی Resident Evil 9 خواهد بود
- فیل اسپنسر: Starfield انحصاری Xbox باقی نخواهد ماند
نظرات
دوستان ما داریم روی یه گیم در سطح جهانی کار میکنیم
اکه با برنامه نویسی خصوصا با انریل یا هر انجین دیگه ای تخصص دارید خوشحال میشیم کمک کنید
موفق باشین👍🏻
زولا ۲ در راه است !
یه بنده خداییم بود چند وقت پیش توی توییتر دیدمشون و داشتن روی بازی رستم کار میکردن. شما ایشون نیستی؟
نه …..
من بلدم…موضوع بازیت چیه؟….چند نفرین؟
پیام خصوصی لطفا
یه راه ارتباطی بده
استعدادت چیه داش ؟
شخصی پیام بده
یکی از ایراداتی که موتور های بازی سازی حداقل برای ما ایرانی ها داره اینه که هیچ آموزش سر راستی براش یا وجود نداره یا خیلی کوتاهه.و مشکل اینجاست که تا موتور رو نصب میکنی جدای از پلاگین های به شدت زیاد مخصوصا تو یونیتی با حجم عظیمی از آپشن ها گزینه ها و محتویات روبرو میشی که عملا میترسی.خب من الان از کجا شروع کنم.این اولین سوالیه که شخص کاملا مبتدی باهاش روبرو میشه.تا به یه مشکل بر میخوره به خاطر نبود آموزش گام به گام و با جزئیات عملا دلسرد و بیخیالش میشه.
من خودم یکی از اون اشخاص بودم که وقتی یونیتی رو نصب کردم فقط میتونم بگم تا یک ساعت هنگ بودم چرا انقدر گزینه داره.یکم با آموزش پیش رفتم و به چند تا ارور خوردم و کامل بیخیالش شدم.البته داستان مال ده سال پیش.یکم گذشت و بیشتر اطلاعات کسب کردم و کمی جلو رفتم ولی بازم نتونستم کاری کنم.
چند وقتیه بعد از اینکه بازی های arco و balatro منتشر شدن با موتور LÖVE آشنا شدم که از زبان Lua پشتیبانی میکنه.جالب اینجاست که با VScode هم میشه راحت برنامه رو نوشت.قشنگی ماجرا اینجاست با بلد بودن جاوا اسکریپت میتونید خیلی راحت کد های Lua رو بنویسید.خیلی خیلی به هم نزدیکن.البته با کمی تغییر.
برای کسانی که مستقل میخوان شروع کنن LÖVE گزینه مناسبیه.البته در کنارش میتونن یونیتی رو با دید بازتری جلو ببرن و یاد بگیرن.
این تجربیات من بود.قطعا میتونه اشتباه هم توش وجود داشته باشه.
موفق باشید.
البته اینم یادم رفت بگم
با اومدن هوش مصنوعی واقعا کار خیلی خیلی راحت شده.من تو این چند وقته کار نکردم.ولی هوش مصنوعی تو یادگیری خیلی خیلی میتونه ساده توضیح بده.حتی مشکل داشته باشی عکس بگیری و مشکلتون بهت بگه.
همین LÖVE هم هیچ آموزش درست درونی نداره.ولی چون تا حدودی سادست هوش مصنوعی خیلی راحت توضیح میده همه چیزو.کسایی که علاقه دارن و ایده خیلی خیلی خیلی خیلی خوبی دارن (دقت کنید ایده خیلی خیلی خیلی خوب.نه صرفا یه ایده داشته باشید بخواید وقتتونو صرفش کنید.واقعا کلی زحمت میطلبه.نمونه Balatro که به گفته سازنده که تنها توسعه داد چهار سال توسعه طول کشید البته دمو داد خوششون اومد و تکمیلش کرد.) میتونن با همین موتور شروع کنن.
میتونید سرچ هم کنید و ببینید چه بازی هایی با این موتور ساخته شده و ببیند که چقدر خوبه.
درود. اشتباه اکثر افراد در ایران که میخوان بازیسازی رو شروع کنن اینه که میرن سمت آموزشهای داخلی که اصلا بدرد نمیخورن، یا اینکه اگرم میرن سمت آموزش خارجی ویدئوهای یوتیوب رو انتخاب میکنن. که اصلا موثر نیست و مفهومی چیزی یاد نمیگیرن. تا اونجایی که من میدونم اکثر انجینهای مطرح مثل Unity، Gdevelope، Godot و… یک Manual دارن و همه چیز رو از مفاهیم اولیه تا مفاهیم پیشرفته توضیح میدن. فقط فرد باید به زبان انگلیسی تسلط داشته باشه تا بتونه ازشون استفاده کنه. موفق باشید.
حتی اگه به انگلیسی هم تسلط نداشته باشه با فرستادن متن به هوش مصنوعی خیلی دقیق تر از برنامه های مترجم ترجمه روون انجام میشه
کلا بنظرم نمیشه بازی ساخت چون زیرساخت وجود ندارد. الآن بودجه ساخت کجاست؟ دوبلور خارجی کو؟ موزیسین کو؟ هزینه تبلیغات کو؟ اصلاً بودجه برای رهبری یک تیم کجاست؟ شرکتی هم نیست. دیروز داشتم شرکت square Enix رو میدیدم کلا تو یه لول خاصی بود. قشنگ عین یک شرکت تجاری فول امکانات. خوب هزینه اینها رو چطوری کسی که تازه میخواد بازی بسازه دربیاره؟ راستش من علاقه دارم برم سمت این کار ولی می بینم شرکت خاصی وجود ندارد وگرنه اگه یک شرکت مثل همین شرکت تو ایران بود همون چهار سال پیش شروع می کردم به بازی سازی. بنظرم باید سرمایه گذاری عظیم خیلی عظیم روی این قضیه بشه تا به امید خدا استارتش زده بشه وگرنه که هیچ
مسئله پیش زمینس یعنی کسی که میخواد شروع به کار کنه باید دانش و تجربه اولیه رو داشته باشه و حداقل با محیط کاربری آشنا باشه چه تو بحث برنامه نویسی چه تو بحث طراحی یعنی اصول اولیه رو بدونه و قبلش با نرم افزارها مختلف کار کرده باشه و همینطور تا حدودی زبان بلد باشه و بتونه ترجمه کنه اگر به زبان مسلط باشید آموزش های خارجی خیلی بدردتون میخورن این موردی که شما بیان کردید «با حجم عظیمی از آپشن ها گزینه ها و محتویات روبرو میشی که عملا میترسی» در واقع یک مورد طبیعیه منم مثل شما همون حدودای ۱۰ سال پیش با یونیتی کار کردم اما چون دفعه اولم بود فوری خودم رو باختم و بیخیال شدم
اما الان اوضاع فرق میکنه چون تخصص و تجربش رو پیدا کردم اونم نه با انجین های بازیسازی منظورم نرم افزارهای طراحیه یعنی اگر برم سراغ انجین های بازیسازی دیگه مثل سابق اون وهم رو ندارم و نکته ای که وجود داره اینه که شما قرار نیست با همه گزینه های اون نرم افزارهایی که میبینید کار کنید خیلیاشون رو میبینید که اصلا احتیاجی بهشون ندارید و در حین کار مشخص میشه که به کدوم ها احتیاج دارید به کدوم ها نه من اون اوایل اینکارو میکردم یعنی تمام ابزارها رو اول یاد میگرفتم بعد شروع به کار میکردم بعد در حین کار فهمیدم که خیلی از ابزارها اصلا نیازی بهشون نیست بنابراین روشمو تغییر دادم
Godot چی؟
میگم دوستان اگه انجین یونیتی رایگان پس درآمد این شکرت از کجاست.
شرکت
تو سایت خود یونیتی در این مورد توضیحات لازم رو داده
بخوام کامل توضیح بدم کامنتم طولانی میشه فقط در همین حد بدونید که شرکت Unity Technologies تولیداتش فقط شامل انجین بازی سازی Unity نمیشه و فقطم تو صنعت گیم فعالیت نمیکنه تو بازیسازی شما تنها با انجین کار نمیکنین و همه چیز با اون ساخته نمیشه مثلا Unity Engine هسته اصلیه ولی برای اینکه بخواین این هسته رو کامل کنین باید از نرم افزارهای و جانبی این شرکت استفاده کنین که خیلیاشون پولی هستن و این یکی از راه های منبع درآمد برای این نوع شرکت هاست
درود. حقیقتا از این خوندن این مطلب لذت نبردم. همه چیز خیلی کلی بیان شده بودن و قضیه رو خیلی ساده جلوه میداد. اون بخش موتورهای نام آشنا هم انگار بیشتر برای طولانیتر شدن متن بود. ایده مطلب پتانسیل خیلی زیادی داره اما خیلی سطحی پیاده سازی شده. اما در کل ممنون بابت زحمتی که کشیدید.
درسته. اما فکر میکنم پست یه ذره به اصطلاح تبلیغاتی تره، از تایتل هم معلومه.وگرنه برای یک پست تخصصی تر میتونستن موضوعات تخصصی تری بیان کنن
خواهش میکنم و متاسفم که لذت نبردید. توی بخش مقدمه ذکر کردم که مطلب مقدماتیه. بیشتر برای کسانی که چیز زیادی در مورد خود انجین و نحوه عملکردش نمیدونن.
واقعا صنعتی هست که تکنفره واردش شدن خیلی کار سختیه و مهارت بالایی میخواد به دلیل اینکه سازنده باید تمامی مهارت های بالارو بلد باشه تا حداقل یک بازی معمولی ساخته بشه، مخصوصا کد نویسی که عملا بدون کد بازی اصلا کار نمیکنه!
اگر میخواهید وارد این صنعت بشید حتما سعی کنید با یک گروه سراغش برید، اگر هم گروهی نداشتید مشکلی نیست فقط خیلی زمان بیشتری باید صرف بازیتون کنید. من خودم الان دو ماه میشه که روی یک بازی صرف تمرین و یادگیری کار میکنم و واقعا میفهمم که چقدر دردناکه بازیسازی برای دفعه اول!
کاملا درسته تک نفره واردش شدن خیلی سخته و هم امکانات و سیستم زیاد میخواد هم منابع زیاد برای کدنویسی و یادگیری
البته که سرمایه خیلی خیلی کارو راحت میکنه
دوستان نظرتون درباره Godot چیه؟
Rage>>>
همه موتور ها توی یه چیزی قدرتمند هستن.مثلا ری انجین برای بهینه سازی فوق قدر از اون طرف آنریل با گرافیک خیره کننده.ولی هیچی هیچی هیچیییی ریج نمیشه.اصلا این موتور لامصب دنیای واقعی رو پیاده سازی میکنه لعنتی
تو موتور هایی که پابلیک منتشر میشن بنظرم unreal فوق العاده س و تو in house ها هم خودم شخصا RE کپکام رو خیلی دوست دارم واقعا پیشرفت فوق العاده ای داشته نسبت به MT Framework. کلا زمانی که تیم r&d خود شرکت پشت موتور باشه یجور کارها بهتر پیش میره.
واقعا عالی چقدر خوب میشد همیشه به صورت هفتگی یا ماهیانه یک مقاله آموزشی درباره آشنایی با بازی سازی اموزش آشنایی با قسمتها مختلف تیم توسعه بازی و اینکه چطور یک ایده رو به بازی تبدیل کنیم هر چیزی مرتبط به دانش بازی سازی میومد
یکی از خفن ترین موتور فیزیک هایی که دیدم Euphoria ( اگه اشتباه ننوشته باشم ) هه . فیزیک بازی های مثل مکس پین ۳ و جی تی ای ۴ با این موتور بوده . لامصب عجب چیزیه برا خودش .