۸ بازی داستانی تک نفره که توسعه آن‌ها توسط EA لغو شد - گیمفا
۸ بازی داستانی تک نفره که توسعه آن‌ها توسط EA لغو شد - گیمفا
۸ بازی داستانی تک نفره که توسعه آن‌ها توسط EA لغو شد - گیمفا
۸ بازی داستانی تک نفره که توسعه آن‌ها توسط EA لغو شد - گیمفا
۸ بازی داستانی تک نفره که توسعه آن‌ها توسط EA لغو شد - گیمفا
۸ بازی داستانی تک نفره که توسعه آن‌ها توسط EA لغو شد - گیمفا

۸ بازی داستانی تک نفره که توسعه آن‌ها توسط EA لغو شد

امیر فتحی
۲۰:۰۸ ۱۴۰۳/۱۱/۱۵
۸ بازی داستانی تک نفره که توسعه آن‌ها توسط EA لغو شد - گیمفا

شرکت EA طی سال‌های پایانی نسل هفتم و در تمام نسل هشتم گیمینگ، توانست خودش را به عنوان یکی از منفورترین ناشران صنعت تبدیل کند. جنجال Battlefront 2 و لوت‌ باکس‌هایش، گرفتن آزادی از استودیوها و تحمیل پروژه به آن‌ها، اجبار استفاده از موتور گرافیکی Frostbite تنها گوشه‌ای از رفتارهای شیطانی EA هستند و تمام این موارد نقش در اتفاقاتی که در این مطلب می‌خواهیم به آن‌ها بپردازیم دارند. EA طی سال‌ها عناوین تک‌نفره متعددی را لغو کرده و عناوینی که در این مطلب درباره‌شان صحبت می‌کنیم، تنها گوشه‌ای از قبرستان ایده‌ها و خلاقیت توسعه‌دهندگان این شرکت هستند. حوصله‌تان را با یک مقدمه طولانی سر نمی‌برم، بیایید نگاهی داشته باشیم به ۸ بازی تک‌نفره که به دست EA لغو شدند.

Mercenaries 3: No Limits

۸ بازی داستانی تک نفره که توسعه آن‌ها توسط EA لغو شد - گیمفا

نسخه سوم فرنچایز Mercenaries تحت نام رمز Project Y، توسط استودیوی Pandemic تا هنگام تعطیلی استودیو، در حال توسعه بود. Pandemic که آن زمان با سری Mercenaries، Destroy All Humans و Star War Battlefront شناخته می‌شد، محبوبیت زیادی میان گیمرها داشت و در سال ۲۰۰۷ در کنار بایوور (BioWare)، به EA فروخته شد. پس از این خرید، Pandemic ساخت دو پروژه جدید را شروع کرد که Mercenaries 3: No Limits، یکی از آن‌ها بود. اطلاعات زیادی از این پروژه به جز خبر لغو شدنش وجود ندارد و گیمرها حتی پس از تعطیلی Pandemic متوجه شدند که چنین اثری در دست ساخت قرار دارد. البته کمی بعد ویدیویی از گیم‌پلی یکی از مراحل نسبتا کامل بازی منتشر شد. در این مرحله که در کوبا روایت می‌شد، شخصیت اصلی عملیاتی را برای مافیای روس انجام می‌داد.

پس از تعطیلی Pandemic، بسیاری از توسعه‌دهندگان به استودیوی ۳۴۳ پیوستند و روی ریمستر Halo Combat Evolved و بازی Halo 4 مشغول به کار شدند. دیگر اعضا در استودیوهای Infinity Ward، Treyarch و Respawn، که چند سال بعد توسط EA خریداری شد، به فعالیت خود ادامه دادند.

Batman: The Dark Knight

۸ بازی داستانی تک نفره که توسعه آن‌ها توسط EA لغو شد - گیمفا

بازی دوم این لیست نیز به استودیوی Pandemic تعلق دارد. توسعه عنوان Batman: The Dark Knight در سپتامبر ۲۰۰۶ آغاز شد و پس از خریداری Pandemic، ساخت بازی به این استودیو انتقال یافت. این بازی قرار بود اثری اکشن و مخفی‌کاری در قالب جهان باز باشد. در آن زمان، هیچ عنوان جهان آزادی بر پایه DC منتشر نشده بود. همان طور که از نام بازی پیداست، منبع الهام اصلی این عنوان نیز فیلم کریستوفر نولان بود و استودیوی Pandemic به منظور توسعه، به فیلمنامه کامل دسترسی پیدا کرد. همچنین قرار بود بازیگران فیلم برای ایفای نقش‌هایشان در بازی حضور داشته باشند.

شرکت EA پس از چراغ سبز فیلم The Dark Knight، حقوق مربوط به ساخت بازی از بتمن را دریافت کرد و ایده اصلی بازی از همان ابتدا بازسازی داستان فیلم بود. بازی اولین بار توسط گری اولدمن (Gary Oldman) در مارس ۲۰۰۸ و بدون اطلاع EA رونمایی شد. این رونمایی زودهنگام، فشار زیادی بر توسعه‌دهندگان وارد کرد و به دنبال آن EA مجبور شد تا تیم سازنده را گسترده‌تر کند. در نهایت اما بازی به دلیل نرسیدن به Deadline موردنظر EA، در اکتبر ۲۰۰۸ لغو شد.

به گفته برخی توسعه‌دهندگان، محدودیت‌های سخت‌افزاری نسل هفتم باعث شد بسیاری از ایده‌های مهم بازی عملی نشوند. طبق برخی تخمین‌ها، EA در صورت انتشار Batman The Dark Knight می‌توانست سودی ۱۰۰ میلیون دلاری به دست بیاورد، اما این شرکت پس از لغو بازی حقوق ساخت بازی از بتمن را تمدید نکرد. کمی بعد Warner Bros با به دست آوردن تمام حقوق مربوطه، توسعه سری Batman Arkham را آغاز کرد.

Dante’s Purgatory

۸ بازی داستانی تک نفره که توسعه آن‌ها توسط EA لغو شد - گیمفا

دنباله بازی Dante’s Inferno که وجودش در ابتدا توسط EA و استودیوی Visceral تکذیب شده بود، سال‌ها صرفا یک تئوری میان طرفداران بود. از آن جایی که بازی اصلی با یک Cliffhanger و داستانی نیمه‌کاره به پایان می‌رسید، بسیاری معتقد بودند که دنباله‌ آن بر اساس شعر دوم کمدی الهی، یعنی Purgatorio، و با نام Dante’s Purgatory ساخته خواهد شد. در سال ۲۰۱۰ آقای Zach Mumbach در مصاحبه‌ای با Joystiq گفت اگر طرفداران خواستار ادامه داستان باشد، آن را خواهیم ساخت، اما تصمیم‌گیری با ما نیست.

شایعات مربوط به بازی پس از اظهارات جاشوآ روبین (Joshua Rubin)، نویسنده بازی Assassin’s Creed II، قوت بیشتری گرفت. او در نوامبر ۲۰۱۱ گفت برای نویسندگی اثری استخدام شده که به شدت به بازی Dante’s Inferno شباهت دارد. این آخرین باری بود که یک توسعه‌دهنده یا کارمند EA درباره دنباله بازی Dante’s Inferno به طور رسمی صحبت کرده است.

سرانجام با تعطیل شدن استودیوی Visceral در سال ۲۰۱۷، تمام امیدها برای ادامه روایت Dante’s Inferno از بین رفت. طی سال‌ها گزارشات متعددی درباره لغو شدن این دنباله به گوش می‌رسید و در سال ۲۰۱۸ رسانه Polygon اعلام کرد از طریق گفت‌وگو با برخی از توسعه‌دهندگان سابق Visceral، اطلاعاتی درباره بازی به دست آورده است. این دنباله که با نام Purgatorio در میان توسعه‌دهندگان شناخته می‌شد، بازینامه و داستان کاملی داشت و حتی نخستین Chapter آن قابل بازی بود. همچنین بازی به منظور بالا رفتن از کوه برزخ، دارای یک سیستم پارکور و کوه‌نوردی بود. به گفته این توسعه‌دهندگان، فروش پایین Dante’s Inferno باعث شد توسعه دنباله آن پیش از معرفی لغو شود.

Star Wars: Mandelorian FPS

۸ بازی داستانی تک نفره که توسعه آن‌ها توسط EA لغو شد - گیمفا

در فوریه ۲۰۲۴، رسانه معتبر Insider Gaming خبر از توسعه یک عنوان شوتر اول شخص Star Wars با محوریت گروه Mandalorians داد. این بازی که توسط استودیوی Respawn و توسط محمد علوی، توسعه‌دهنده سابق Infinity Ward و کارگردان مراحل نسخه‌های اصلی Modern Warfare و Modern Warfare 2، کارگردانی می‌شد، داستان یک عضو جایزه‌بگیر Mandalorian را روایت می‌کرد.

گیم‌پلی بازی بسیار «پرتحرک» توصیف شده بود و با توجه به سابقه Respawn با سری Titanfall و به لطف تجهیزات گروه Mandalorian که توجیه داستانی خوبی به وجود می‌آورد، این بازی شوتر می‌توانست پیشرفت چشم‌گیری در فرمول Titanfall و به طور کلی شوترهای پرتحرک ایجاد کند.

متاسفانه هیجان طرفداران چندان دوام نیاورد؛ دو هفته پس از انتشار گزارش اصلی، تام هندرسون (Tom Hederson) اعلام کرد توسعه این اثر توسط EA لغو شد. شرکت EA که حدود ۵ درصد از تمام کارکنانش را اخراج کرده بود، طی فرایند بازسازی شرکتی، تصمیم گرفت تا تمرکز بر بازی‌هایی که از طریق آیپی‌های لایسنس شده ساخته می‌شوند را کمتر کند و به دنبال آن، توسعه بازی جذاب استودیوی Respawn به پایان راهش رسید.

پس از لغو شدن بازی، هندرسون گزارشی اختصاصی درباره جزئیات این اثر منتشر کرد. این اطلاعات توسط توسعه‌دهندگان Respawn ارائه شدند که البته نامشان افشا نشد. گویا به نظر کارکنان استودیو و تسترها، این بازی فوق‌العاده بوده و نظرات بسیار مثبتی را به همراه داشته است. سازندگان طراحی مراحل خطی را برای بازی انتخاب کرده بودند و مبارزات آن به واسطه جت‌پک‌ها، بسیار سرعتی توصیف شده بود. دشمنان اصلی استورم تروپرها (StormTroopers) بودند و می‌شد آن‌ها را با TakeDownهایی کم و بیش مشابه سری DOOM، از بین برد. سازندگان اضافه کردند با وجود این که بازی فاصله زیادی تا عرضه داشت، هنگام لغو شدن بسیاری از مراحل کامل و قابل بازی بودند.

Star Wars: Project Ragtag

۸ بازی داستانی تک نفره که توسعه آن‌ها توسط EA لغو شد - گیمفا

پروژه Ragtag، عنوان اکشن ماجراجویی از سری Star Wars بود و EA با لغو آن، میخ آخر را بر تابوت استودیوی Visceral کوبید. این اثر به مدت ۴ سال با کارگردانی ایمی هنیگ (Amy Hennig)، خالق سری بازی‌های Uncharted، Jak and Daxter و Legacy of Kain، کارگردانی می‌شد.

پس از خریداری لوکاس فیلم توسط دیزنی در سال ۲۰۱۳، بخش توسعه بازی این شرکت تعطیل شد و EA توانست حقوق مربوط به آن را به دست بیاورد. Ragtag جزو نخستین موج بازی‌های Star Wars ساخته شده توسط EA بود و توسعه آن در سال ۲۰۱۳ آغاز شده بود. یک سال بعد و به دنبال تغییر موتورگرافیکی، فرایند توسعه با مشکل مواجه شد. همچنین هنیگ که پیش‌تر قصد داشت روایتی غیرخطی برای بازی بسازد، با ریبوت پروژه، آن را تبدیل به یک اثر خطی روایت محور با رویکردی نسبتا مشابه Uncharted کرد.

البته این ریبوت کمک چندانی به مشکلات توسعه نکرد، چرا که موتور Frostbite برای عناوین سوم شخص ماجراجویی مناسب نبود و کارگردانان و عوامل دیزنی در تعیین اهداف هنری بازی توافق نظر نداشتند. EA نیز در سال ۲۰۱۵ با اخراج برخی از مدیران Visceral و تغییر ساختار استودیو، تلاش کرد تا به مانند ناتی داگ، کنترل بیشتری به کارگردانان خلاق بدهد. در آن زمان، تنها ۳۰ نفر روی Ragtag مشغول به کار بودند و تا پایان آن سال، ۷۰ نفر دیگر به تیم ملحق شدند.

پس از عرضه موفق Star Wars Battlefront در نوامبر ۲۰۱۵، شرکت EA که پتانسیل بیشتری در دنباله آن می‌دید، به تدریج توجه کمتری به Ragtag نشان داد و به دنبال آن، بودجه و نیروهای پروژه، دیگر به مانند گذشته نبودند. EA حتی در اوایل ۲۰۱۶ چندین نفر از توسعه‌دهندگان Visceral را اخراج کرد و برخی دیگر از اعضای کلیدی با دیدن اوضاع، استودیو را ترک کردند. با انتشار یک دمو از Ragtag در مراسم E3 همان سال که با رضایت مدیران و طرفداران مواجه شد، استودیوی EA Vancouver به تیم اصلی توسعه ملحق شد.

در اواسط اکتبر ۲۰۱۷ دموی دیگری از Ragtag به EA ارائه شد، اما با وجود رضایت مدیران از دموی چند ماه گذشته، تنها چند روز پس از انتشار دمو، شرکت EA در ۱۷ اکتبر ۲۰۱۷ از لغو شدن Star Wars Ragtag و تعطیلی استودیوی Visceral خبر داد.

تعطیلی Visceral شوک بزرگی به جامعه گیمینگ وارد کرد. EA که زمانی وظیفه انتشار برخی از مهم‌ترین آثار تک‌نفره را بر عهده داشت، یکی از محبوب‌ترین و بااستعدادترین استودیوهایش را تعطیل کرده بود. این ناراحتی پس از اظهارات مدیر ارشد مالی درباره پایان دوران بازی‌های تک‌نفره بیش‌تر هم شد.

۲ سال پس از تعطیلی Visceral و لغو شدن Ragtag، هنیگ استودیوی Skydance New Media را تاسیس کرد. در سال ۲۰۲۲، از همکاری‌ این استودیو با لوکاس فیلم گیمز برای توسعه عنوانی در جهان Star Wars رونمایی شد. به گمان بسیاری، این پروژه احتمالا ایده‌های Ragtag را عملی خواهد کرد.

Star Wars: Project Orca

۸ بازی داستانی تک نفره که توسعه آن‌ها توسط EA لغو شد - گیمفا

پس از لغو شدن Ragtag و تعطیلی Visceral، استودیوی EA Vancouver که در اواخر توسعه آن پروژه نقش محوری‌تری داشت، وظیفه ریبوت بازمانده‌های Ragtag و تبدیل آن از یک عنوان خطی روایت محور به یک بازی جهان باز را برعهده گرفت. نام رمز پروژه نیز به Orca تغییر پیدا کرد.

ایمی هنیگ برای مدتی به EA برای ساخت Orca کمک کرد، اما نهایتاً در سال ۲۰۱۸ از پروژه جدا شد. هنیگ Orca را یک اثر کاملا متفاوت از Ragtag توصیف کرد و گفت این پروژه تمرکز بسیار بیشتری بر ارائه یک جهان آزاد داشت.

اما به مانند Ragtag، پروژه Orca مورد بی‌محبتی سازندگان و EA قرار گرفت و کمتر از ۱ سال پس از شروع ساخت، لغو شد. به گفته جیسون شرایر، EA می‌خواست هرچه سریع‌تر یک بازی Star Wars را منتشر کند و Orca مدت زمان زیادی تا انتشار فاصله داشت. به همین دلیل تمرکز اصلی EA Vancouver از Orca به یک اثر بسیار کوچک‌تر منتقل و در نهایت توسعه آن به طور کامل متوقف شد. در سال ۲۰۱۹ بازی Star Wars Jedi: Fallen Order توسط استودیوی Respawn و EA معرفی و عرضه شد و به عقیده بسیاری، این بازی برخی المان‌های Ragtag و Orca را عملی کرده بود.

Star Wars Battlefront: Project Viking

۸ بازی داستانی تک نفره که توسعه آن‌ها توسط EA لغو شد - گیمفا

و سرانجام به آخرین اثر از سه‌گانه لغو شده Star Wars از EA می‌رسیم. پروژه Viking، همان بازی کوچک‌تری بود که استودیوی EA Vancouver پروژه Orca را فدایش کرد. Viking یک اسپین‌آف از سری Battlefront بود که به مانند Orca از مواد اولیه باقی مانده Ragtag استفاده می‌کرد.

Viking هم به سرنوشت Orca دچار شد؛ EA وقتی فهمید که این پروژه برای عرضه در سال ۲۰۲۰ آماده نمی‌شود، توسعه آن را متوقف کرد. پیش از لغو شدن، تیم EA Criterion نیز به توسعه Viking ملحق شد به امید این که بازی به تاریخ مشخص شده برسد، اما به گفته شرایر، این کار تنها باعث شد فرایند توسعه شلخته‌تر بشود. داستان EA و سری Star Wars یکی از پر فراز و نشیب‌ترین اتفاقات نسل هشتم گیمینگ بوده است. جدای از لغو شدن عناوین مذکور، EA با عرضه جنجالی Battlefront 2 که مدیران شرکت را به دادگاه‌های ایالات متحده کشاند، ضربه بزرگی به جلوه خود میان گیمرها زد.

The Ripper

۸ بازی داستانی تک نفره که توسعه آن‌ها توسط EA لغو شد - گیمفا

The Ripper پروژه دیگری از استودیوی Visceral بود که هیچ‌گاه به طور رسمی رونمایی نشد. نخستین گزارش از وجود این بازی در سال ۲۰۰۹ به گوش رسید و گویا تعدادی از فعالان صنعت برای تست به استودیو دعوت شده بودند. به گفته برخی سازندگان، توسعه بازی The Ripper در سال ۲۰۰۸ آغاز شد و تا سال ۲۰۱۱ ادامه داشت و هنگامی که پروژه لغو شد، نزدیک به ۹۵ درصد فرایند توسعه تمام شده بود، اما EA تخمین می‌زد که The Ripper فروش چندانی نخواهد داشت و اگر بازی را لغو کنند حداقل برای بازاریابی و عرضه ضرر نمی‌کند.

همان‌طور که گفتیم، EA به طور رسمی از بازی The Ripper رونمایی نکرد، اما چند سال پیش رسانه Polygon در مصاحبه با چندین توسعه‌دهنده سابق Visceral، کانسپت‌ها و ایده‌های بازی را به اشتراک گذاشت.

ایده ساخت یک اثر بر پایه جک قاتل در آن زمان خیلی چیز جدیدی نبود، سال‌ها قبل بازی‌های کارآگاهی مختلفی بر اساس این شخصیت ساخته شده بودند. اما چیزی که The Ripper را منحصر به فرد می‌کرد این بود که جک پروتاگونیست بازی بود. این موضوع حتی کارمندان Visceral را شوکه کرد؛ قرار دادن یک قاتل واقعی به عنوان شخصیت اصلی، آن هم در دورانی که بازی‌های ویدیویی سعی داشتند از فشار شبکه‌های خبری و تهمت‌های مربوط به ترغیب گیمرها به خشونت خارج شوند، حرکت شجاعانه‌ای بود.

اما در The Ripper قرار نبود به کشتن انسان‌های بیگناه بپردازید. در این بازی، جک یک شخصیت ضدقهرمان بود که برخلاف نظر مردم عادی، به کشتن خون‌آشام‌های لندن مشغول بوده است. او بر اثر کشته شدن خانواده‌اش توسط خون‌آشام‌ها، به بیماری‌های روانی متعددی دچار شد. او بر اثر این دیوانگی، مرز بین حقیقت و توهماتش را گم می‌کند و گاهی همه اطرافیانش را به چشم خون‌آشام می‎‌بیند. پس از هر بار کشتن به این فکر می‌کند که شاید انسان‌های بیگناه را به قتل رسانده و این سوال را برای خودش و بازیکن به جا می‌گذارد.

توسعه The Ripper با ارائه دمویی از فصل نخست به EA شروع شد و بازی بودجه‌ای ۲۵ میلیون دلاری دریافت کرد. این پروژه به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها، با موتور بازی Dead Space ساخته شد اما در سال ۲۰۱۰ با تغییر اجباری موتور به Frostbite، اوضاع برای توسعه‌دهندگان سخت شد. با بدتر شدن روند ساخت و انتشار دموی نسخه Frostbite که سازندگان آن را افتضاح و ناتمام توصیف کردند، بازی The Ripper در سال ۲۰۱۱ به دست EA لغو شد. بخش‌هایی از آن برای توسعه Blood Dust، اثری چندنفره مورد استفاده قرار گرفت اما توسعه Blood Dust نیز مدتی بعد لغو شد.

توسعه‌دهندگان Visceral در مصاحبه مذکور بازی The Ripper را هیجان‌انگیزترین و لذت بخش‌ترین پروژه‌شان دانستند. به گفته‌ آن‌ها در حین توسعه The Ripper، نتیجه دقیقا همان چیزی بود که از ابتدا تصور می‌کردند و این میزان رضایت توسعه‌دهندگان، اتفاق نادری محسوب می‌شود. متاسفانه The Ripper به مانند شخصیت اصلی‌اش، در تاریخ ناپدید شد.

snake eaterعدالت کهکشانیWitcher(هیولا کش گیمفا)Obi wanFabulous Slayer𝐓𝐡𝐞 𝐆𝐮𝐚𝐫𝐝𝐢𝐚𝐧 𝐀𝐧𝐠𝐞𝐥ReversepointCambyses The Thirdپروفسور بی سوادساب زیرو ❄️fanboy hunterتنها اکانت رسمی ( شب دشنه های بلند )

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

۸ بازی داستانی تک نفره که توسعه آن‌ها توسط EA لغو شد - گیمفا
۸ بازی داستانی تک نفره که توسعه آن‌ها توسط EA لغو شد - گیمفا
۸ بازی داستانی تک نفره که توسعه آن‌ها توسط EA لغو شد - گیمفا
۸ بازی داستانی تک نفره که توسعه آن‌ها توسط EA لغو شد - گیمفا
۸ بازی داستانی تک نفره که توسعه آن‌ها توسط EA لغو شد - گیمفا
۸ بازی داستانی تک نفره که توسعه آن‌ها توسط EA لغو شد - گیمفا
۸ بازی داستانی تک نفره که توسعه آن‌ها توسط EA لغو شد - گیمفا
۸ بازی داستانی تک نفره که توسعه آن‌ها توسط EA لغو شد - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

۸ بازی داستانی تک نفره که توسعه آن‌ها توسط EA لغو شد - گیمفا