هر آنچه درباره The Blood of Dawnwalker، بازی جدید سازندگان سابق The Witcher 3، باید بدانید
شب گذشته استودیوی Rebel Wolves و شرکت باندای نامکو (Bandai Namco)، از عنوان The Blood of Dawnwalker رونمایی کردند. این استودیوی لهستانی که از توسعهدهندگان کهنهکار CD Projekt Red تشکیل شده، اطلاعات بسیاری درباره لور و فضای جهان Dawnwalker به اشتراک گذاشتند که در این مطلب به آنها میپردازیم.
اما پیش از این که به The Blood of Dawnwalker بپردازیم، بیایید نگاهی به تیم توسعهدهنده آن داشته باشیم. استودیوی Rebel Wolves در ژانویه ۲۰۲۲ در پایتخت لهستان توسط Konrad Tomaszkiewicz تاسیس شد. آقای Tomaszkiewicz کار خود را در صنعت بازی در سال ۲۰۰۴ و با The Witcher شروع کرد. در آن زمان تیم CD Projekt Red چیز زیادی درباره توسعه بازی نمیدانست. Tomaszkiewicz ابتدا به عنوان تستر استخدام شد اما کمی بعد به تیم طراحان پیوست. او در توسعه The Witcher 2 Assassins of King نقش مهمی داشت و در سمتهای طراح ارشد گیمپلی و مراحل مشغول به کار بود. پس از موفقیت The Witcher 2، او به راس هرم توسعه رسید و کارگردان ارشد The Witcher 3، بستههای الحاقی آن و Cyberpunk 2077 شد.
پس از عرضه ناموفق Cyberpunk 2077، آقای Tomaszkiewicz به همراه بسیاری دیگر از اعضای تیم، CD Projekt Red را ترک کردند. او پس از چندین ماه سکوت، به همراه برخی از همکاران پیشینش Rebel Wolves را به جهان معرفی کرد. هدف اصلی استودیو، ایجاد فضایی مناسب برای تمام کارکنان بود تا با آزادی عمل و رضایت کامل به توسعه بازیها مشغول شوند.
از دیگر اشخاص شناخته شده که در استودیوی Rebel Wolves حضور دارند به Przemysław Wójcik، رئیس بخش تضمین کیفیت بازیهای The Witcher 2 و The Witcher 3 و تهیهکننده اجرایی Cyberpunk 2077 و Thronebreaker که به عنوان تهیهکننده اجرایی مشغول به کار است و Jakub Szamałek، از نویسندگان The Witcher 3، Cyberpunk 2077 و Thronebreaker که کارگردان روایی و نویسنده اصلی بازی The Blood of Dawnwalker است اشاره کرد. برای جزئیات بیشتر تیم ۱۲۰ نفره Rebel Wolves، میتوانید به وبسایت رسمی استودیو مراجعه کنید.
به گفته آقای Tomaszkiewicz، او Rebel Wolves را تاسیس کرد چرا که به نظر او ژانر اکشن و نقش آفرینی جهان باز هنوز فضا برای نوآوری و ایدههای تازه دارد و برای رسیدن به این اهداف، توسعهدهندگان نیازمند استقلال و آزادی هنری هستند.
تریلر رونمایی
تریلر سینماتیک منتشر شده که نقش کاتسین ابتدایی The Blood of Dawnwalker را نیز خواهد داشت، وقایع دو سال پیش از شروع بازی را روایت میکند. تریلر ما را به سال ۱۳۴۷ میلادی، سال نخست شیوع طاعون سیاه و در جایی میان کوههای کارپات میبرد. در نخستین صحنه با کوئن (Coen) آشنا میشویم، پروتاگونیست بازی The Blood of Dawnwalker که به همراه خواهرش لونکا (Lunka) در حال فرار از دست سربازان است. این سربازان که دستور دارند تمام قربانیان طاعون را بکشند، کوئن را اسیر کرده و قصد دارند خواهرش که نشانههایی از طاعون را دارد، از بین ببرند.
خوشبختانه داستان به اینجا خاتمه نمییابد، کوئن و خواهرش توسط گروهی از خونآشامها نجات مییابند و شخصی که به نظر رهبر آنهاست، خواهر کوئن را از طاعون رها میسازد.
من زندگی هستم، من مرگ هستم و هر آنچه میان این دو تا وجود دارد نیز هستم. من روستای کوچک شما را تماشا کردهام؛ آفت، قحطی، کشتار، خون به مانند آب در آن جا روان شده است. حالا اوضاع تغییر خواهد کرد.
اروپایی به رهبری خونآشامها
در قرن چهاردهم میلادی، اروپا در دوران بسیار تاریکی به سر میبرد. پس از شروع طاعون سیاه در سال ۱۳۴۷ و همراه شدن آن با جنگهای متعددی که در اروپا شکل گرفته بود و وضعیت اقتصادی آن دوره، مرگ و میر و قحطی به شکل بیسابقهای بالا رفت. در نهایت تخمین زده میشد که نزدیک به نیمی از مردم اروپا جان خود را بر اثر طاعون از دست دادند.
در دنیای Dawnwalker، اوضاع کمی متفاوتتر خواهد بود. خونآشامها که چندین سده در تاریکی به سر بردهاند، در این اوضاع نابسامان فرصت را غنیمت شمرده و به دستور رهبرشان برنسیس (Brencis)، از سایهها بیرون آمده و با کنار گذاشتن اربابان، وارد قلعهها شدهاند.
رهبری خونآشامها یا اربابان فئودالی، تصمیم سیاه و سفیدی نیست. طی دوران طاعون، سربازان اروپایی در برخی موارد تمام ساکنین روستاها را به منظور جلوگیری از شیوع طاعون به قتل رساندند اما خونآشامها همان طور که تریلر سینماتیک دیدیم، به کوئن و خواهرش کمک کردند. در رهبری خونآشامها، مردم مالیات خود را با خونشان پرداخت میکنند.
برنسیس به منظور حکمرانی بر مردم خرافاتی اروپای قرن ۱۴، با دست بردن در متون مذهبی خود را به عنوان یک موجود الهی در میان مردم معرفی کرد و سپس قوانین خودش را پایهگذاری کرد. طبق سنتهای جدید، تمام مردم باید هر هفته در کلیسای شهر یا روستایشان جمع شوند و خون خود را به اربابان خونآشام اهدا کنند. تمام جزاها نیز با خون پرداخت میشوند، دزدان و قاتلان حالا به جای اعدام با طناب، با دندانهای خونآشامان میمیرند. مردم در نگاه خونآشامها فرقی با گاو ندارند، از آنها مراقبت میکنند و جلوی مریضیشان را میگیرند تا در نهایت از خون آنها استفاده کنند.
در نهایت تصمیم میان خونآشامها و اربابان به دست کوئن و بازیکنان میافتد؛ آیا حاضرید به ازای سلامتی و امنیت جانتان، تبدیل به برده و اموال خونآشامها شوید؟
کوئن و Dawnwalker
کوئن به گفته کارگردان روایی بازی، به واسطه بیتجربه بودنش از دیگر پروتاگونیستهای بازیهای اکشن فاصله میگیرد. او به مانند گرالت (Geralt) قادر به اظهار نظرهای یک خطی طنز نیست و نگاهی احساسانهتر به جهان اطرافش دارد.
پس از خیزش خونآشامها، آنها خانواده کوئن را به همراه بسیاری دیگر از مردم به اسارت میگیرند و کوئن به دنبال آزاد کردن آنها میافتد. کوئن به واسطه کار کردن در معادن و قرار گرفتن در کنار نقره، نمیتواند به خونآشام تبدیل شود، اما پس از ملاقات با برنسیس، یک Dawnwalker میشود.
Dawnwalkerها به گفته استودیوی Rebel Wolves تعریف پیچیده و چندلایهای دارند اما به زبان ساده، Dawnwalkerها موجوداتی هستند که میان انسان و خونآشام قرار میگیرند. آنها در طی روز رفتار انسانگونه دارند اما در شب رفتارها و عادات خونآشامها را نشان خواهند داد. این موضوع برای کوئن هم موهبت است و هم نفرین، چرا که او به مانند دیگر مردم مورد هدف خونآشامها قرار نمیگیرد اما به مانند خونآشامها نیازمند خون است. در بازی The Blood of Dawnwalker، سیستمی به نام Blood Hinger برای نوشیدن خون وجود خواهد داشت، به این شکل که کوئن هر چقدر کمتر و دیرتر خون بنوشد، کنترل خود را از دست میدهد و ممکن است به دوستان و همراهانش حمله کند. این سیستم تاثیر بسیاری بر روابط شخصیت اصلی با دیگر شخصیتها و ماموریتهای بازی خواهد داشت.
کوئن در طول بازی با وارد شدن به ساختار قدرت و حکومت خونآشامها و نزدیک شدن به یاران برنسیس، تلاش میکند تا خانوادهاش را نجات دهد. البته زمان به نفع او و بازیکن نیست، هر فعالیتی در The Blood of Dawnwalker فرصت کوئن برای نجات خانوادهاش را کمتر میکند و او تنها ۳۰ روز و ۳۰ شب مهلت دارد.
روز و شب
چرخه روز و شب نقش بسیار مهمی در روایت و گیمپلی بازی The Blood of Dawnwalker دارد. در شب، کوئن قابلیتهای خونآشامیاش را به دست میآورد و از آنها در قسمتهای مختلف گیمپلی و مبارزات استفاده خواهد کرد، این در حالی است که در طول روز او به شمشیرش محدود میشود و حتی ضعیفترین سربازان نیز میتوانند او را از پای دربیاورند.
البته چرخه شب و روز تنها بر مبارزات تاثیر ندارد، ماموریتها و تعاملات مختلف کوئن با شخصیتها و جهان بازی در طول شب بسیار پیچیدهتر از روز است. گشت و گذار در شب برخوردهای منحصر به فردی خواهد داشت و به طور کلی جهان Dawnwalker به مانند کوئن، در شب رفتار متفاوتی خواهد داشت. برخی از خونآشامها و هیولاها تنها در شب و یا روز پدیدار میشوند و به همین خاطر پیشروی در طول بازی، نیازمند تعامل مناسب بازیکنان در زمانهای مختلف روز است.
طرفداران Fallout 2، به پا خیزید!
به گفته کارگردان روایی بازی The Blood of Dawnwalker، عناوین cRPG کلاسیک (Computer Role Playing Game) مانند Fallout 2 که در سال ۱۹۹۸ منتشر شده بود از منابع الهام مهم این عنوان هستند. سازندگان آزادی عمل مثالزدنی این آثار کلاسیک را بسیار مهم دانستند و این آزادی را هدف اصلی در طراحی سری Dawnwalker قرار دادهاند. بازی The Blood of Dawnwalker میخواهد یک اثر سندباکس در روایتش (Narrative Sandbox) باشد و به بازیکنان آزادی مطلق در تصمیمگیری و شکلگیری داستان داده شود. در این عنوان چیزی به نام ماموریت فرعی و اصلی وجود ندارد، تمام ماموریتها میتوانند نقش مهمی در شکلگیری سرنوشت شخصیتها داشته باشند.
آقای Tomaszkiewicz در تکمیل سخنان کارگردان روایی گفت که The Blood of Dawnwalker یک میراثدار آثار cRPG کلاسیک خواهد بود و با آوردن آزادی عمل این آثار و ترکیب آن با استانداردهای مدرن صنعت و ژانر، قصد دارد یک تجربه نقش آفرینی تمام عیار باشد.
انتشار و رونماییهای بعدی
بازی The Blood of Dawnwalker امسال وارد سومین سال توسعه خود میشود و به گفته استودیوی Rebel Wolves، معرفی شب گذشته تنها شروع کار بوده است. در تابستان سال ۲۰۲۵ از مکانیکهای مختلف گیمپلی بازی رونمایی خواهد شد و طی چند ماه پیشرو شاهد معرفیها ریز و درشت از سوی تیم سازنده خواهیم بود. مجله بعدی رسانه PC Gamer به بازی The Blood of Dawnwalker نیز خواهد پرداخت.
اما درباره تاریخ انتشار بازی، اطلاعاتی نداریم. به گفته مدیر بخش بازاریابی استودیو، تیم سازنده هنوز آماده اعلام جزئیات زمان انتشار نیست. البته پیشتر و طی مراسم شب گذشته گفته شد که بازی برای عرضه روی پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس/اس و رایانههای شخصی برنامهریزی شده است.
پر بحثترینها
- ۱۵ بازی که بیشترین حق انتخاب را به مخاطب میدهند
- گزارش: شرکت Sweet Baby Inc نقش فعالی در پروژه معرفی نشده Remedy دارد
- بازی Assassin’s Creed Shadows بار دیگر تاخیر خورد
- برترین و داغترین اخبار و حواشی گیمینگ در سال ۲۰۲۴
- گزارش: بازیهای Hellblade 2، Gears of War 1 و Age of Mythology امسال برای پلی استیشن ۵ عرضه خواهند شد
- سیدی پراجکت همکاری با Sweet Baby را رد کرد: «ما حتی نام آنها را هم نشنیده بودیم»
- گزارش: نسخه پلی استیشن بازی Forza Horizon 5 احتمالا بهزودی منتشر میشود
- شایعه: راکستار درحال آمادهسازی یک اطلاعیه جدید است
- گزارش: Halo: The Master Chief Collection و Flight Simulator 2024 امسال به PS5 و Switch 2 خواهند آمد
- RTX 5090 بدون DLSS عنوان Black Myth: Wukong را با نرخ ۲۹ فریم بر ثانیه اجرا میکند
نظرات
خیلی جذاب میزنه. مخصوصا اون بخشی که راجع عمق سیستم های RPG ش حرف میزنن. خود CDPR که بیشتر داره میره سمت اکشن. اون سیستم روزانه و مدت زمان توی داستان ممکنه برای خیلی از پلیرای کژوال جالب نباشه ولی بنظرم به داستان و تصمیمات پلیر عمق میده. قاعدتا باید تصمیم های سختی رو بگیری و نمیتونی همه چیز و همه کار رو همزمان انجام بدی
اروپا زیر دست خون اشام خلاقانه ترین طرحیه که تو عمرم دیدم
خیلی واسه این بازی هایپم
دوس دارم ببینم گیمپلی بازی تو روز و تو شب چ تفاوت هایی داره
اینکه میخوان ب صورت عمقی برن سراغ rpg خوشحال کنندست
گیم پلیش باید بیاد ببینیم چطوره اگه در طول روز ادم ضعیفیه پس باید یه جوری یا از یه کسایی مبارزه حرفه ای با شمشیر رو یاد بگیره دیگه تا بتونه فن های مختلف رو پیاده کنه تو روز یه شمشیر زن قهار تو شب همراه با قابلیت های خون اشامی داستان جالبی داره ولی خوشم اومد
همه چیز در توضیحات خوب پیش میرفت بخش انتخاب با ارباب فئودال بودن یا ارباب خون آشامان و بالا رفتن از سلسه مرابت قدرت و سیاست این دو و رسوندن خودت به نزدیکترین شخص راس هرم
اما اون چیزی که من رو کمی ازار میده یک مثل قدیمی فارسی هست به نام یک شب ره صد ساله رفتن هست که اینجا سی روزه و اینکه یک بازی نقش افرینی چطور میتونه اینو در بیاره تجربه شو ندارم . و به نظرم برای سازندگان حسابی چالش برانگیز و برای بازیکن تجربه اش بدجور استرس زا باشه
تنها چیزی که دوست دارم اینکه فقط جزو بخش اول داستانی باشه .
ی جور حرف میزنی انگار متخصصی چیزی هستی
ما از مجازی و اینا پناه آوردیم گیمفا ک از این چیزا نبینیم ولی همه جا باید ی دونه فاز همه چی دان باشه
خوشحالم که داره این بازی ساخته میشه و البته احساس میکنم که توقعات بالایی نباید ازش داشت.
به آیپی های تازه و استودیو های تازه تاسیس باید فرصت داد.
اگر این بازی ، متای ۸۰ هم بگیره ، من اینو یه موفقیت میدونم و مطمئنم در ادامه بازی هاشون پیشرفت بسیار میکنه و بازی های بهتری میسازن.
اگر به آیپی های جدید فرصت داده نشه و انتظار متای ۹۰ به بالا رو داشته باشیم ، حس ریسک پذیری از بین میره. استودیو های تازه تاسیس اصلا فرصت خودنمایی پیدا نمیکنن ؛ آیپی جدید خلق نمیشه و حتی استودیو های بازیسازی AAA هم به جای اینکه آیپی جدید خلق کنند ، به سمت ریمیک بازی هایی میرن که محبوب بوده.این یعنی مرگ هنر! (منظورم این نیست که ریمیک بده.منظورم اینه که تمرکز سازنده ها فقط بره سمت ریمیک و به خاطر ریسک شکست ، آیپی جدید نسازند ، بده!)
کامنتت رو باید قاب گرفت بعد کوبید تو صورت سهامدار های EA، یوبیسافت، Square enix و وارنر
مشکل square enix چیه؟ اون مشکلی نداره، اگه مشکلت ریمیک هست پس باید به کپکام هم گیر داد. Square اومد با فاینال ۱۶ ریسک کرد، کوبیدنش. ولی EA و یوبی و وارنر رو خوب گفتی. (البته من از بچگی طرفدار بازی های Square Enix بودم، پس ممکنه دیدم بش احساسی باشه.)
میتونی راجع گندکاری هاش و نابود کردن Edios Montreal و IP های ِDues Ex, Thief نگاه کنی
و گندکاری هاش با Avengers ،Forspoken و Babylon’s Fall
و اینکه هیچوقت از فروش FF ها هم راضی نبوده
یه مدت هم داشتن روی NFT های بیخود سرمایه گزاری میکردن
ریمیک های فاینال فانتزی ، الحق ریمیک هایی هستند که واقعا نیاز بودند و نسخه ریمیک در واقع یه بازی در مقیاس بزرگتر حساب میشه
به به عجب ارت ورک هایی
مخصوصا اون خونه های سنگی کوچیک
خیلی حس خوبی بهم میده :)
امیدوارم ازینجور لوکیشن ها زیاد داشته باشه …
امیدوارم بازی واقعا همینطوری جذاب باشه
خیلی وقته منتظر ی عنوان A-RPG با محوریت خون آشامام.
شایعات این بازی رو از سال پیش دنبال میکردم و بلاخره داره میاد.
هایپم واسش
شمشیرای گرالت دست احمد مهران فر چیکار میکنن قرار تو فصل جدید پایتخت از این شمشیرا استفاده کنن ؟ XD