بنیانگذار ناتی داگ دلیل فروش استودیو به سونی را توضیح میدهد
یکی از بنیانگذاران ناتی داگ ادعا میکند که فروش این استودیو به سونی تصمیم درستی بوده است. این فرد بعد از ۲۰ سال، معامله مذکور را یک سناریوی بُرد بُرد میبینند.
اندرو گَوین (Andrew Gavin) در مصاحبه اخیر خود گفت که ساخت یک بازی در اوایل دهه ۸۰ میلادی تنها به ۵۰ هزار دلار بودجه نیاز داشت. بعدها و در بازه سالهای ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ با Crash Bandicoot، این رقم به بیش از یک میلیون دلار و با ساخت عنوان Jak and Daxter در سال ۲۰۰۱ هزینهها از کنترل خارج شد و به بیش از ۱۵ میلیون دلار رسید.
فروش استودیو به سونی فقط برای تضمین آینده مالی Naughty Dog نبود و با نگاه به گذشته میبینیم که یک تصمیم درست محسوب میشود.
Naughty Dog باید توسط سونی خریداری میشد تا با بودجه بالا، به ساخت آثار خلاقانه خود ادامه دهد. ایشان ادامه میدهد که این مشکل سیستماتیک در دو دهه گذشته بر تمام توسعهدهنگان AAA تاثیر گذاشته است.
امروز استودیوی Naughty Dog با تمام افتخاراتش فقط به دلیل خرید سونی است که وجود دارد. جزئیات دقیق این معامله مشخص نیست، اما تخمین زده میشود که این معامله در سال ۲۰۰۱ بین ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار برای سونی هزینه داشته است.
پر بحثترینها
- ۱۰ حقیقت تلخ که گیمر ها نمیخواهند به آنها اعتراف کنند
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- روابط عاطفی در The Witcher 4 معنای عمیقتری خواهند داشت
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
- کارگردان Silent Hill 2 Remake از علاقه خود به ساخت یک بازی در ژانر وحشت با اقتباس از Lord of the Rings میگوید
- استراتژی ریسکی Xbox که ۱۰ سال آینده آن را تعریف خواهد کرد
- شایعه: Xbox در سال ۲۰۲۵ بازیهایی خواهد داشت که هنوز رونمایی نشدهاند
- فهرست نامزدهای بهترین بازی های سال ۲۰۲۴ گیمفا
نظرات
واقعَنم برد برد بود دیگه
یادت باشه همیشه خریدار برندهاس(تیکه کلام املاکیها:)
😂
اگه دست و بالم باز بود خودم اینو می خریدم🗿(تیکه کلام تقریبا تمام فروشنده ها:)
برا داداشمم بردم راضیه🗿
این پرفروش ترین جنسمونه هم جزو این این تیکه کلاما هست
ما ی دور میزنیم دوباره میاییم
هر کی برده پس نیاورده و مشتری شده🗿
🤣🤣🤣🤣ولی عجب خریدی کرده سونی!🤣🤣🤣🤣
جنس کار عالیه
۲۰سال پیش با پول ساخت یه بازی،یه استودیو کاملو خریدن!🥶
Naughty Dog on top✌️✌️
for ever
الان جعبه فنا میگن Naughty dog is dead 🤡ا
منظورت استودیو جایزه بگیره دیگه 😂
بهترین اتفاق بود پیوستنشون به پلی استیشن
این همه افتخار و اعتباری که ناتی داگ کسب کرد بدون سونی ممکن نبود و برعکسش
رمدی هم دقیقا مثل ناتی داگ ، نیاز به یه بودجه گنده داره تا بتونه کولاک کنه
یه گیم انلاین با محوریت گیم پلیه کنترل رسما میتونه بازارو بگیره تو مشت
مشکل رمدی بودجه نیست وگرنه Alan Wake 2 با ۷۰ میلیون دلار بودجه ساخته شد و تونست یکی از بهترین بازی های سال ۲۰۲۳ بشه مسئله مارکتینگ ضعیف و خاص پسند بودن های بازی های رمدی هستش که باعث شده اونطور که باید فروش نکنند البته اگر مکس پین رو فاکتور بگیریم چون مکس پین نسبت به آلن ویک و کنترل عامه پسند تره شاید ریمیک های مکس پین باعث بشه ورق برگرده البته که بودجه بازی توسط راکستار داره داده میشه و هرچی فروش کنه سودش تقسیم میشه
در کل امیدوارم همین سبک بازی های خودشون رو بسازن و صد البته دخل و خرجشون تناسب داشته باشه
اگه هم فروخته شدن به یه ناشر بازم به سبک خودشون ادامه بدن و به خاطر فروش کم مجبور نشن سراغ بازی های عامه پسند بیان
من هم امیدوارم همینطور باشه، من خودم به شخصه ترجیحم بر اینه که همینطور مستقل به کار خودشون ادامه بدن چون رمدی با وجود فروش کم بازیاش اگر جزو زیر مجموعه یک کمپانی بزرگ چه سونی چه مایکروسافت چه الکترونیک آرتس و… بشه مطمئنا تو کار سم لیک و تیمش دخالت خواهد کرد و این ها هم مجبور میشند که به دستور مدیران رده بالا عمل کنند و بازی هاشون رو طوری طراحی کنند که درآمد و سود موردنیاز رو به کمپانی برسونند خالق هایی مثل سم لیک، کوجیما که بازی های خاص پسندی میسازند فقط باید مستقل به کار خودشون ادامه بدند و نیازهاشون رو مثل بودجه، تجهیزات و… به صورت قراردادی با این شرکت ها تامین کنند
رمدی مشکل بودجه هم داره.
همونطور که خود رمدی ، دلیل استفاده از کات سین های واقعی به جای موشن کپچر رو نداشتن بودجه کافی میدونه.
من نمیگم رمدی الان بده. رمدی اتفاقا کارشو خوب داره انجام میده و مدیریت سرمایه خوبی داره.
حرف من اینه که رمدی اگر بودجه گنده پشتش باشه ، کولاک میکنه
ببینید من میدونم رمدی مشکل بودجه هم داره و مثلا میاد از Tencent وام ۱۵ میلیون یورویی میگیره اما واقعا الان مسئله بودجه مطرح نیست مسئله همونطور که عرض کردم خاص پسند بودند و مارکتینگ هستش زمانی میتونیم بگیم مشکل بودجه وجود داره که بازی به علت نبود بودجه کافی بی کیفیت باشه درست پولیش نشده باشه فلان بخش از بازی حذف شده باشه و مواردی از این قبیل که Alan Wake 2 یا Control همچین مشکلاتی نداشتند
شما میگید «رمدی اگر بودجه گنده پشتش باشه، کولاک میکنه» منظور شما از کولاک میکنه رو حقیقتا متوجه نمیشم واقعا، چون کولاک کردند میشه همون بازی با کیفیت دادند رمدی هم که دوتا بازی با کیفیت پشت سرهم داده که جفتشون کاندید بهترین بازی سال شدند چندتا جایزه هم دریافت کردند کنترل هم که فروش خوبی رو تجربه کرده دیگه نمیدونم قراره چه اتقاقی بیوفته که شما میگید بودجه گنده پشتش باشه کولاک میکنه
یکی از مواردی که کمبودش تو بازی های رمدی حس میشه ، موشن کپچره و این نیاز به بودجه داره برای تامینش.بله رمدی الان هم بدون اون میتونه کارو در بیاره ولی اگر موشن کپچر داشته باشند ، بسیار بسیار بهتر میشه.
خیر کنترل فروش خوبی رو تجربه نکرده.فروشی که حقشه رو نداشته.بعد از ۵ سال ، ۴.۵ میلیون نسخه اونم برای کنترل بسیاااار کمه.کاری ندارم که بازی به سوددهی رسیده یا نه.حرفم اینه که این بازی باید زیاد فروش میداشت
https://gamefa.com/1100556/control-has-sold-over-4-5-million-units/
_________________________________
منظور بنده از کولاک اینه که :
رمدی الان داره بازی با کیفیت میسازه.شما فرض کن اگر بودجه داشته باشه ، چه بازی هایی میسازه.من چیزی به ذهنم نمیرسه ولی میدونم که رمدی با اون خلاقیتشون میتونن چنین کارهایی بکنن.
اینکه بگیم نداشتن بودجه زیاد ، تاثیری رو بازی هاشون نمیذارن ، اشتباهه.قطعا تاثیر میذاره و محدودشون میکنه.
در مورد قضیه مارکتینگ هم این باز برمیگرده به کمبود بودجه.اگر بودجه کافی داشته باشند ، میتونن بازی هاشونو به اندازه کافی تبلیغ کنن
ببینید شما موردی رو بهش اشاره میکنید که وجودش داخل یک بازی الزامی نیست موشن کپچر تکنولوژی ای نیست که بگیم اگر نباشه اون بازی بی کیفیت در میاد این موضوع جزو جزییات فرعی یک بازی تلقی میشه نه جزو مولفه های اصلیه یک بازی استاندارد، بودنش درسته که باعث میشه کاراکترهای بازی واقع پذیر تر بشن و حرکاتشون نرم تر باشه اما نبودش هم باعث نمیشه به کیفیت بازی ضربه بخوره وگرنه ما بازی هایی داریم که بدون این تکنولوژی ساخته شدند و فوق العاده عمل کردند، در مورد فروش بازیاش هم عرض کردم بای های خاص پسند فروششون در همین حدوداس مارکتینگ ضعیف هم که دیگه بماند این یک مطلب
مطلب دوم خب طبیعیه یک استودیو وقتی بودجه بالا و نیروهای زیادی داشته باشه میتونه بازی های بزرگتری بسازه من میدونم منظور شما از مطرح کردن یک بودجه گنده اینه که رمدی توسط کمپانی های بزرگ خریداری بشه تا حمایت بشه ولی این مورد رو از ذهنتون بیرون کنید که استودیو رمدی اگر بره زیر نظر یک کمپانی بزرگ کیفیت بازیاش همچنان مثل سابق بمونن هیچ تضمینی بابت این قضیه وجود نداره، در مورد مارکتینگ هم اینو که دیگه شما باید بدونید بودجه مارکتینگ رو ناشر تقبل میکنه نه استودیو که برای Control کمپانیه ۵۰۵ Games ناشرش بوده برای Alan Wake 2 هم کمپانی Epic Games
حقیقتا من خیلی دوست دارم این استودیو زیر مجموعه سونی بشه.
منظورم این نیست که آیپی های الانشون انحصاری بشه.
زیر مجموعه سونی بشه تا آیپی انحصاری جدید بسازه.نه اینکه آیپی های حال حاضرشو انحصاری کنه
یکی از مهم ترین دلیل عدم فروش خوب آلن ویک ۲ عدم عرضه نسخه پیسی رو استیمه به جاش رو اپیکور گیمز استور منتشر شد و فروش بازی خیلی خوب نبود
عدم عرضه رو استیم، حذف نسخه فیزیکی و اومدنش پس از یکسال از انتشار عرضه جهانی، عرضه کردن بازی در ماهی به شدت شلوغ، مارکتینگ ضعیف و… همه اینا مواردی هستند که باعث شد بازی از لحاظ تجاری ضربه شدیدی بخوره خاص پسند بودن خود بازی هم که دیگه بماند
رمدی مشکل بودجه نداره
بزرگ ترین مشکل رمدی فشار ناشرا و تبلیغات ضعیف و فاصله زیاد بین بازیاشه
خیلی دوست دارم سونی بخرتش
اینجوری استودیو ازاده که بدون اهمیت به سود و ضرر بازیشو بسازه و عرضه کنه . دیگه مجبور نیست به خاطر سود بیشتر بازیو تیکه تیکه عرضه کنه (dlc)
بیشترین فروش بازیاشم روی ps هست
واقعا! بعضی استدیوها فرقی نمی کنه چه سطح بودجه ای داشتن در هر صورت موفق بودن مثل ژاپن استدیو (یا همین تیم آسوبی) یا استدیوهای داخلی نینتیندو ولی بعضی استدیو بدون بودجه هدر می رفتن مثل راک استار یا ناتی داگ
واقعا ترسناک هست که فکر کنی استودیو Naughty Dog از سال ۱۹۸۴ وجود داشته و بعد گذشت ۴۰ سال تنها دستاوردشون فقط ۲ تا آیپی معروف بوده
کرش رو که دیگه ندارن جک و دکستر هم رفته زیر خاک
حالا کپکامو ببین این همه آی پی داره و نصفشون رو بهش میرسه و بقیه رو فراموش کرده
لیترلی اینا از راکستار هم قدیمی ترن ولی حتی راکستار که به دیر بازی دادن معروفه بیشتر از اینا آیپی مشهور داره
در واقع ترسناک بودنش اینجاس که ناتی داگ با همین دوتا آیپی تونسته لقب پرافتخارترین استودیو بازی سازی رو یدک بکشه پس لازمه که این نکته رو هم در نظر بگیرید
من واقعا ناتی داگ رو دوست دارم ولی پر افتخارترین؟ بنظرم نه
بنده عرض نکردم بهترین استودیو بازی سازی تاریخ گفتم پرافتخارترین استودیو بازی سازی پرافتخارترین یعنی تعداد جوایزی که کسب کرده از هر استودیو یا کمپانی دیگه ای بیشتره اینم نظر شخصیم نیست بلکه فکته
ناتی داگ با ۹۰۶ جایزه پر افتخار ترین استودیو تاریخ
پرافتخارترین استودیو الان فرام سافتور هست که تو ۱۵ سال اخیر ۵ تا آیپی محبوب خلق کرده و حتی گیماش هم تنوع بیشتری داره تا فیلم سینمایی های ناتی داگ
این شدت از فشار خوردن تو از ناتی داگ و بازی های هم ترسناکه
با همون ۲ تا آی پی زندگیتو به گریه انداخته 😂
اتفاقا هم اصلا تصمیم درستی نبوده…وگرنه امروزه شاهد انتشار تمام بازیهای ناتی داگ روز عرضه روی پی سی و استیم و پلی استیشن و نینتندو و ….همه پلتفرمها بودیم……😮💨😮💨😮💨😮💨مثل کرش بندیکوت که افتاد دست اکتیویژن و البته قبلش برا یونیورسال و serra هم بود ولی درنهایت وقتی افتاد دست اکتیویژن همه پلتفرمها تونستن کرش بندیکوت و تجربه کنن و چقد بهتر هم شد؟؟؟؟؟ سونی زورگوائه و بیرحم بخداقسم
هزینه پشمه؟ یکی باید از لحاظ مالی تأمینشون کنه یانه؟ اگر خریداری نمیشدن مطمئن باش نمیتونستن لست و آنچارتد رو بسازن.
با این همه شاهکاری که تحویل داده معلومه یه معامله دوسر برد بوده دیگه
بچه ها توجه کردین با شروع دی و امتحانات فن تعصبیا دیگه نمیان سایت؟😂💔
من هنوز منتظرم اینا بیان خوراکیامو بیارم دعوای اینارو تماشا کنیم…
نکته ظریفیه.💀
تقریبا ناتی داگ قسمت مهمی از موفقیتش بخاطر همین پیوستن به سونیه…
نمیخوام تعصبی بازی دربیارما ولی سونی بخاطر سابقش اکثر استودیو هایی که بهش ملحق شدن موفق شدن
خوب یا بد مسئله این است؟
البته منم تایید میکنم خوب بود چون ممکن بود اگه خریده نمیشد خلاقیتش تو خفا میموند بخاطر مسائل مالی دقیقا مثل بعضی از جوونای ایرانی
توهین نباشه به بقیه دوستان، ولی منطقی ترین ایکس باکس فنی هستی که دیدم👌
نیل دراک من❌️ نیل دارک من✅️
فقط The Last of Us 3 رو بده سگ شیطون!
وااااااای. اسمشو نیار که دیوونه میشم 😣
بهترین خریدی که ps انجام داد
بعد کرش ۳ تا ip خفن تحویلش داد
۲ تا گوتی
۴ تا بیگ وینر
۳ بار رکورد بیشترین جایزه رو زده
رکورد دار بیشترین جایزه گیم اوارد
اگه خریده نشده بود احتمالا داشت تا الان برای اکتیویژن کرش بندیکوت میساخت (اگه تعطیل نمیشد)
تو کامنتت هر چیزی رو آوردی جز اونی که بیشتر از همه برای سونی اهمیت داره یعنی پول
بهترین خرید اونی هست که بیشترین پول رو در بیاره حتی اگر یکدونه جایزه هم برنده نشه
سونی نجاتش داد واقعا
آقا جاتون خالی. توی یه دورهمی که اقوام هم بودن، داشتم لست۲ میزدم. یعنی همه میخکوب تلویزیون شده بودن😂 اینقدر خشن و پر سر و صدا بازی کردم که نگو. یعنی طرف ۶۰ سالش بود ، داشت بهم تاکتیک میداد که اینو اول بزن و … همه تا یه مین میذاشتم و یکی میرفت روش و تیکه تیکه میشد ، آی و ووی میکردم😂 انگار داشتن فیلم سینمایی میدیدن. خیلی خوب بود. طرفو با شاتگان زدم پاهاش رفت ، همچین داشت جیغ میزد که بقیه سکته زدن. هی مامان بزرگم از الی تعریف میکرد و به ترکی میگفت اینو دختره شیرزنه😂 اونجا بود که قدرت ناتی داگ رو درک کردم. همه سن مخاطب و حتی کسی که تا به حال گیم نزده و میتونه مجذوب خودش کنه🔥