سازندهی سری Yakuza: دوران بازیهای بزرگ رو به اتمام است
توشیهیرو ناگاشی، خالق سری بازیهای Yakuza، معتقد است که دوران بازیهای بزرگ به پایان نزدیک میشود.
در مصاحبهای با Famitsu، ناگاشی توضیح داد که بازی اول استودیویی که اخیراً تاسیس کرده است یک اکشن-ماجراجویی خواهد بود و همچنین متذکر شد وسعت و گستردگی بازیها به اندازه گذشته اهمیت ندارد. ناگاشی در این باره گفت:
من میخواهم بازیای بسازم که تجربه آن لذتبخش و سرگرمکننده باشد، اما در عین حال پر دردسر نباشد. امروزه بازیهای اورجینال زیادی وجود ندارد و اگر عناوین خارجی را هم در نظر بگیرید، تجربه همه آنها غیرممکن است. با نگاهی به وضعیت فعلی، فکر میکنم تعداد بازیهای کنسولی در زندگی یک گیمر معمولی ممکن است کمی بیش از حد باشد. هنوز هم عناوین زیادی عرضه میشوند، اما احساس میکنم عصر بازیهایی که گستردگی آنها دلیل فروششان است به پایان رسیده.
ناگاشی سه سال پیش استودیوی جدید خود را تاسیس کرد، اما هنوز اولین بازی این تیم رونمایی نشده است. پس از بیان نظرات خود در مورد بازیهای بزرگ، ناگاشی به Famitsu گفت که هماکنون تلاش میکند نقشه بازی جدید خود را کوچکتر کند. او در این باره توضیح داد:
ما باید به زودی وارد مرحله تولید انبوه مواد اولیه و Assetهای بازی شویم، بنابراین زمان تصمیمگیری در مورد برآورد حجم نهایی اثر فرار رسیده، اما من همچنان در مورد اینکه آیا واقعاً این پروژه به اندازه کافی خوب است یا خیر فکر میکنم. ما نقشه کُلی را طراحی کردهایم، اما نسخه فعلی آن بسیار بزرگ است، تقریباً بیش از حد بزرگ! ابتدا در کنار تحقیق پیرامون بازیهای موجود، با ساختن یک نقشه نسبتاً بزرگ و جادهها و بزرگراهها کار خود را آغاز کردیم. اکنون در حال کوچک کردن تدریجی آن هستیم و بهترین تعادل ممکن را برای بازی بررسی میکنیم.
خبرنگار Famitsu در پاسخ گفت که داشتن یک نقشه بزرگ خوب است، اما محتوای آن باید متراکم باشد. ناگاشی حرف او را تایید کرد و گفت:
این یک نکته کلیدی است. میتوانید آن را با برخی عناصر پر کنید تا حس تراکم ایجاد شود، اما تکرار تجربیات مشابه در یک نقشه هرچند بزرگ چندان مطلوب و مدرن نیست. فکر میکنم برای اتصال صحیح مقیاس نقشه با میزان سرگرمکنندگی آن، مهم است که نوعی جهانبینی را طراحی کنیم و توضیح دهیم بازیکن به عنوان شخصیت اصلی چه کاری در این دنیا انجام میدهد. احساس میکنم زمان تصمیمگیری در مورد اندازه مناسب پروژه نزدیک است.
ناگاشی مدتی پیش به وبسایت VGC گفته بود که بازی جدید او طرفداران قدیمی Yakuza را ناامید نخواهد کرد:
بدیهی است که ما چیزی دقیقاً یکسان نخواهیم ساخت، اما میدانم مردم انتظارات مشخصی از من دارند. آنها میخواهند سلیقه و شخصیت من را در بازیهای جدیدم ببینند. من به طرفدارانم خیانت نخواهم کرد. من چیزی با درونمایههای قبلی و نزدیک شخصیت خودم خلق خواهم کرد.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
یعنی آینده اکثرا متعلق به AAها و indieهاست ؟!
یکی از معدود استودیوهای مطرحی که چشماندازش حداقل در ۱۰ سال معلومه که به این سمت نمیره بتسداست (حتی به سونی هم باید با دید تردید سر این مسئله نگاه کرد و حتی مایکروسافت و البته نینتندو که بحثش متفاوته)
نیک حالت انقد با خودت صحبت نکن…یه وقت بگیر برو پیش تراپیست دوره درمانتو شروع کن
بیزعلی ، نظرشو گفته ،این تراپی رو جدیدن یاد گرفتید مث همون سیبیل گذاشتناتون .
هرگز این اتفاق نمیوفته تا روزی که بازی هایی نظیر رد دد و الدن رینگ و بالدورز گیت و گاد آو وار و زلدا و جی تی ای و ویچر و سایبرپانک و کال آو دیوتی به فروش های چنین فوق العاده میرسن. دنیای گیم به تمام بخش هاش نیاز داره و هیچ قسمتش نباید به پایان برسه حتی بازی های خوبه لایوسرویس
دقیقا
شما فکر کن مثلا تو فال اوت نیو وگاس اون حس سفر مپ بزرگ به وگاس نبود
یا ویچر مثلا
کلا بازی های از پی جی برای اینکه بتونن حس یک ماجرا جویی طولانی بدن باید مپ بزرگ داشته باشن، مثل رانندگی تو مسافرت ،
اسب سواری تو رد دد۲
بالاخره یه حرف درست تو عمرت زدی
ولی تو همین یبارم نزدی 😂 شوخی میکنم 🌹
این کلا میره میگرده به همه میگه یه حرف درست تو عمرت زدی … انگار خودش اتوماتیک ۲۴ ساعته داره حرف درست و حق میزنه که در حقیقت جز فنبوی بازی چیزی نمیگه
یه گاد افزار هم تو بازی ها گفت که مثلا بگه اسم سونی هم آوردم . انچارد و است و گوست و ……کمتر از سایبرپانکن که اسمشان نمیاری ها .
آخه فن بوی تو چقدر حقیری
بی اندازه توانایی ذهنیت پایینه یا اینکه سنت خیلی خیلی کمه که امیدوارم دومیش باشه.
چیکار کنم بری؟
اینجا که زشته رووم نمیشه بگم از این حرفها داری باید توو خصوصی بگی جیگر.
حالا هم بدو بدو، بدو نبینمتا
جالبه این تیپ صحبت ها فقط از استودیو ها و توسعه دهنده هایی بیرون میاد که تو نسل ۹ دارن بازی با کیفیت نسل ۷ میسازن!
بزارید راکستار و ناتی داگ و… بازی هاشونو عرضه کنن تا بفهمید برعکس با کنار رفتن محدودیت های سخت افزاری دوران بازیهای بزرگ شروع شده!
اما فکر سودآوری سریع و بی دردسر باعث شده بازی های بزرگ نبینیم😉
دقیقا. حکایت گربه دستشون به گوشت نمیرسه هستش.
طرف خودش نمیتونه بازی بزرگ بسازه ، نسخه برای کل صنعت گیم میپیچه
درست میگه
دورانی که هر استودیو یا ناشری میتونست بازی بزرگ AAA بسازه به اتمام رسیده
شرکت های کوچیکی مثل سونی که حتی ارزش مارکت کپ اونا حتی به یک تریلیون دلار هم نمیرسه دیگه توانایی بودجه ساخت بازی های بزرگ AAA رو در آینده نخواهند داشت نمونش هم دیدیم که داد مدیران سونی از بودجه گیمی مثل اسپایدرمن ۲ که فقط ۳۰۰ میلیون دلار بود در اومده بود
۱۰ سال دیگه گیمای بزرگ حداقل ۶۰۰ میلیون دلار بودجه احتیاج خواهند داشت که شرکت های کوچیکی مثل سونی قادر به پرداختش نیستن
از این به بعد تنها جاگرنات های صنعت گیم مثل مایکروسافت و تنسنت و اپل فقط قادر به ساخت همچین گیمایی خواهند بود.
اصلا هم مشخص نیست . کامنتت کپی پیست بود. خودت که عقل و قدرت تحلیل و تفکر نداری. کپی پیست کن. دی
اسپایدرمن که اسم می بری همون سه ماه اول به سود دهی رسید دیدی توی زمینه مربوط به بازی حرفی برای گفتن نداری رفتی دست به دامن ارزش شرکتا شدی
اگر انقدر راحت به سود دهی رسیده چرا داد مدیرای سونی مثل توتوکی در اومده بود؟ :دی
خیلی چیز ساده ای طبق آخرین خبر اگه اشتباه نکنم فروش بازی به ۱۳ میلیون رسیده که قطعا الان ۱۵ رو رد کرده و حتی اگه تمام فروش رو نسخه ۷۰ دلاری بازی در نظر بگیریم میشه ۹۱۰ میلیون دلار هزینه ساخت هم ۳۰۰ میلیون بوده پس بازی به سود دهی خوبی رسیده تازه من ۱۳ میلیون فروش رو در نظر گرفتم ( فروش بازی قطعا الان خیلی بیشتر شده )حتی باندل و نسخه دیلاکس رو حساب نکردم
صدای توتوکی هم در نیومده درمورد سود بیشتر حرف زده نه سود ده نبودن بازی ها
پسر جان خبر نداری که سونی بابت فروش هر نسخه بازی باید کلی به مارول پورسانت بده
درآمد این بازی از اون چیزی فکر میکنی برای سونی خیلی کمتر بوده
اون پولی که به مارول میده جزو همون ۳۰۰ میلیون حساب میشه
کاری به بحثتون ندارم ولی خیر، دیزنی بابت هر نسخه فروش از بازی پورسانت دریافت میکنه و تازه بستگی به آی پی ایی که در اختیار گذاشته یک حداقل فروش تعیین میکنه و اگر بازی به اون حد فروش نرسه ضرر و زیان رو باید ناشر بده، یکی از دلایلی هم که ایکس باکس ایندیانا جونز رو حتی قبل از عرضه و در شوکیس خودش اعلام کرد که پس از تعطیلات کریسمس و در سال جدید برای ps5 میاد هم همین بوده که بتونه بسرعت به حداقل فروش تعیین شده برسه. اون سیصد و پانزده میلیون دلار هم صرفا هزینه دولوپمنت و مارکتینگ خود بازی اسپایدرمن دو بوده. دیزنی رو یه مشت ماش بدی دستش یدونه ش زمین نمیریزه.
وقتی توان ساخت بازی بزرگ نداری ولی نمیخای کم بیاری و این سبک بازیارو میکوبی
سلیقه جوون های این دوره کلی چیزی نیست که یکی مثل من بپسنده و همین باعث میشه گیم ها روز به روز ترش تر از دیروز میشن.بچه های این دوره بازی مثل call ofو فورتنایت میخوان.چمیدونن بازی یعنی چه. بازی یعنی نو آوری چیزی که از هر ۱۰ بازی قدیمی حداقل ۷ ۸ تاش داشتن.
دیدگاهه عقب افتاده ای داری (کلشو بخون )
میدونم دیس لایک میگیرم ولی خب اینم سلیقس مامان بابای خودت بهت نمیگفتن بازیا چیه میکنی ؟(به عنوان یه دهه نودی)دقیقا همینه این تغییر نسل همیشه هست الان من خودمم ترجیح میدم بازیای انلاین بازی کنم تا داستانی بخوام داستانیم برم یه بازی ایندی میرم نمیرم لست اف اس بازی کنم (حالا لست مثال بود)
از اسم کاربریت مشخصه چه قدر سنت کمه پاتریک !! همین امثال شماها با افکار مسخره دارید لطمه میزنید به صنعت بازی. برو باب اسفنجیتو ببین
باشه همین تو صدمه نزدی عالیه
هر کی سلیقه ای داره منم احترام میذارم ولی در کل گیم آنلاین به جی خود.آفلاین هم به جای خود.
منم همینو میگم هر کی یچی دوست داره اما افراد میخوان نظرشونو تحمیل کنن و من گفتم که هر کسی یا نسلی یا گروهی یا …. نظر خودشونو دارن🫂
(به عنوان یه دهه نودی) نظر شما هیچجوره قابل قبول نیست دوست من. چون که این عقیده داره خلاقیت استدیو هارو از بین میبره.
من درباره گیم افلاین نظری نمیدم ولی این که میگن گیم انلاین داره لطمه میزنه و اینا چرت و پرته
اگه لطمه نمیزد اکتیویژن با سالیانه کالاف دادن و تمرکز رو وارزون اسم و رسمشو خراب نمیکرد. اگه لطمه نمیزد راکستا ۱۲ سال نمیومد شیردوشی جیتیای انلاینو بکنه. اگه لطمه نمیزد الان کل بازیا به سمت آنلاین شدن نمیرفتنو پول و بتل پس هارو اولویت قرار نمیدادن و بازی های خلاق انقدر میساختن.
من انلاین پلیر که از این وضع اکتیویژن و راکستار راضبم
شما راضی هستید دوست عزیز نگاه به اون جمعیت ناراضی هم بندار که تعدادشون خیلی بیشتره از شما. اگه واقعا اهمیت میدادید از این وضع راضی نبودید.
درسته که نظرت چرته
اما به عنوان سلیقه شخصیت قابل قبوله.
سلیقه شخصی خودته
به کسی مربوط نیست
عزیز وقتی یک تجارت شکل میگیره و بزرگ میشه این طبیعیه که داخلش هی نوآوری اتفاق بیوفته چون قبلش تجارت و صنعتی نبوده که بخوان درونش ایده بدن، هرچه بیشتر اون مسیر فرگشت پیدا میکنه بازم طبیعیه که نوآوری ها کم و کمتر بشن مگر اینکه تغییر انقلابی تکونولوژی ممکنش بکنه. الان همینکه بازی ها ایده های قبلی رو هرچه بیشتر تراش و صیقل بدن و یکی دوتا ایده نوی کوچیک هم چاشنیش کنن کافیه بنظر من. من الدن رینگ باز نیستم اما طبق مقالاتی که راجع بهش خوندم مثال مناسبی بنظر میاد.
کسی که میگه “بچه های این دوره بازی هایی مثل کالاف میخوان” قطعا ی گیمر بی هویته
برگرد به سال ۲۰۰۸ همه ی گیمر های جهان منتظر انشتار mv2 هستن که قبل از اون اثار دیوانه کننده ای مثل mv1 و ww1 رو پلی داده بودن و تا چند سال بعد تعریف کردن تجربه گیمپلی چندتا بازی از جمله کالاف دیوتی وِرد زبون همه گیمرا بود وقتی توی هر مجلسی همدیگه رو میدیدن.
خودم یادمه تو مدرسه یا جمع های فامیلی مدام تجربه هامونو از کالاف تعریف میکردیم
اون دوران رو تجربه نکردی و نفهمیدی که حتی کسایی که گیمر نبودن هم کالاف رو پلی دادن و ازش لذت بردن.
همسایمون اهل بازی نبود اما وقتی دید داشتم کالاف ۶ بازی میکردم اینقدر خوشش اومد که رو کامپیوتر خودشم نصبش کرد و تا چند سال فقط و فقط کالاف بازی میکرد نه بازی های دیگه
این یعنی اصالت که هر گیمی ندارش و کسی که میگه کالاف مال بچه های این دورانه قطعا ی گیمر بی هویته.
هیچ ادم دهه ۶۰ و ۷۰ رو پیدا نمیکنی که پای کامپیوتر نشسته باشه و از کالاف خاطره نداشته باشه اصالت یعنی این
Call of duty 2 بله تجربش کردم و واقعا خوب بود.همین طور cod modern warfare…اما منظور من از codکه حتی در ادامه گفتم fortniteهم منظور این سری های آخری opsو خود warzone هست که واقعا افتضاح به تمام معنا هستن.منظور من این گیم هاس که فقط سبک بکش بکش و بدون هویت هستن.
نه این واقعیت ندارد نه واقعیت ندارد … 😂😂😂
برو بابا
چرت میگه در آینده احتمالا تمام کار های بازیسازی به هوش مصنوعی سپرده میشه، شما فرض کن سرعت کاری هوش مصنوعی حداقل ده برابر انسانه و کرانچ کاری یا خستگی براشون معنی نداره فرض کنید مثلا یه بازی در مقیاس و جزئیات GTA ضرف یک سال و شایدم کمتر ساخته بشه.
یک سال چیه، اون روزی رو میبینم که بزرگترین بازی ها و بلاک باسترهای هالیوودی در عرض چند روز با هوش مصنوعیه تبدیل متن و گفتار به بازی/فیلم ساخته بشن.
اونی که شما مد نظرته یه سی چهل سالی باهاش فاصله داریم البته خب من این مدل توسعه که گفتم مال بازی های الانه بازی های سی چهل ساله دیگه حتی از تخیل ما فراتره شاید هوش مصنوعی نتونه اونقدر سریع که شما فکر میکنی توسعه بده.
سییییی چهل سااال؟؟؟؟؟؟؟ نع بابایا اگر مشکل قانونی نباشه تا پنج شیش سال آینده براحتی ممکن میشه، برو همین الان ببین sora یا AI های دیگه به چه دقت و کیفیتی متن رو تبدیل به فیلم و انیمیشن میکنن، سی چهل سال چیه عزیز ما در سال ۲۰۵۰ یعنی ۲۵ سال دیگه به نقطه تکینگی علم و تکنولوژی میرسیم، از ۲۰۵۰ به بعد مسیر به خدایی رسیدن انسان(به کتاب انسان خداگونه نوح هراری مراجعه شود) آغاز میشه و دیگه ساخت فیلم و بازی با هوش مصنوعی ساده ترین کاریه که در عرض چند دقیقه انجامش میده، جاودانی و درمان پیری، بدست گرفتنه ژنتیک انسان بطور کامل و تغییر دادنش به خواست خودمون، تولد نوزادان در استخرهای ژنتیکی بجای بارداری بدوی، ساخت نانوربات هایی که به بدن تزریق میشن و مانع از بروز هرگونه بیماری میشن و درمان تماااام بیماری های موجود و تغییر دی ان ای و ساخت ربات های بیولوژیک با روش هایی نظیر کریسپر و….. در نهایت ساخت کره دایسون و تسخیر منظومه شمسی و پروژه های زمینی سازی سیارات و قمرها. توقعت از علم و تکنولوژی خیلی پایینه ها..
مسیر به خدایی رسیدن انسان!!! دوست عزیز ما حداقل دویست سال فاصله داریم تا به تمدن نوع یک برسیم که تازه به سیاره خودمون مسلط بشیم و اون چیزی شما بهش فکر میکنی تمدن نوع چهاره که یه چند میلیون سالی باهاش فاصله داریم که اگه تا اون موقع خودمونو نابود نکرده باشیم، اون حرفات راجب نانو ربات هایی که گفتی منظورت جاودانگی دیگه! اگه آره که با اونم حدود صد هزار سال فاصله داریم چون به همچین دانشی تو تمدن نوع۳(تمدن کهکشانی) بهش خواهیم رسید.
سه خط اخرتو نخونده بودم که راجب کره دایسون اطلاع داری، پس شما هم راجب گونه های تمدن مطالعه کردی.
داشتم به نظر قبلیت میخندیدم که به این نظرت رسیدم و بیشتر خندیدم مرسی واقعا
سعی کن مطالبی رو بخونی که در سطح سواد و درکت باشه که متوجه بشی خب عزیزجان
من خودم طرفدار بازیهای آرکیدی هستم و خیلی هم حوصله بازیهای بزرگ یا طولانی رو ندارم، اما بازیهای AAA بخاطر بار تبلیغات و سر صدایی که ایجاد میکنه، فکر نمیکنم دورانش به این زودیا تموم بشه.
برای حل این مشکل بازی ها باید این تغییرات را داشته باشند مثل کاهش ساعات گیم پلی همراه کاهش قیمت . ریسک پذیری و محافظ کارانه شدن استودیو ها مثل توجه نکردن به جنبش های اجتماعی امروزی . توجه بیشتر به گیم پلی به جای داستان ، مولتی پلیر و گرافیک و پایین اومدن توقعات گرافیکی گیمر ها و در آخر خلق آیپی های جدید مثل نسل شش و هفت به جای دنباله ها و ریمیک ها . این همه پول سیستم دادم ولی یک بازی هم تا حالا باهاش نکردم که یکی از دلایلش هم دلسردی از بازی های امروزی بود واقعا نا امید کننده بود . این نکته هم اضافه کنم حجم بازی ها هم مشکلی شده به ویژه برای ایرانی ها
بهونه نیار مرد ، میدون رو خالی نکن همش که AAA نیست که راه های زیادی برای خلق ایده اورجینالت هست
ترمز نسل ۹ گسستگی اعضای تحتانی بازی ساز هاست✅
اخیرا این توشیهیرو ناگاشی چقدر حرف میزنه.
سرتو بنداز پایین یاکوزاتو بساز دیگه مرد.
آدم نظرات رو میخونه خندش میگیره… بدون اینکه حتی فهمیده باشن طرف چی گفته میان تعصبی نظر میدن…
دوران بازیهای بزرگ رو به اتمام است یعنی چی؟؟
یعنی شما دیگه بازی مثل مکس پین و ویچر ۳ نخواهید دید…
یعنی شما دیگه فرنچایزی مثل گاد اف وار و آنچارتد نخواهید داشت…
این وسط فقط یسری استودیو های مستقل یا قدیمی شاید یه بازی خوب بدن بعد چندسال…
ملت سال به سال با دل خوشی می رفتن فیفا می خریدن برای آلتیمیت تیمش از وقتی سری FC جایگزینش شده نفری که از سال ۲۰۱۱ هرسال تو آلتیمیت بود دراپش کرده…
یا بتلی که خودم از ۳.۴ .هاردلاین و شاهکار یکش بالای ۵۰۰.۶۰۰ ساعت پلی داشتم و ساعت ها میشستم فقط امبل میساختم یا داگ تگ های خاصو میگرفتم وقتی ۲۰۴۲ بازی کردم زیر ۱۰ ساعت پاکش کردم… بعدا می گید دوران بازیای بزرگ رو به اتمام نیست؟ از اینا بزرگتر چیاست رفقا؟ ویوو و لایک و کامنتی که فقط اپن پک های فیفا تو یوتیوب میگرفت از تعداد فروش خیلی از بازیای که شما توهم بزرگیشون رو می زنید و الان فشاری شدید براشون بیشتره… بله ما بازیهای مثل بالدور و الدن داشتیم تو این نسل اما اینکه فکر کنید با این وضعیت هچل هف این صنعت بازم قراره امثال اینارو ببنید فقط خوش خیالیه…
پ.ن درباره سری یاکوزا هم یسری حرفای زده شد که واقعا مضحک بود… مینی گیم های همین یاکوزای که دوستان اظهار داشتن بازیه نسل هفتیه از خیلی بازیای نسل نهمی شما محتواهاش بیشتره فقط مینی گیم هاش…!
وقتی Last 3 و Bloodborne 2 و God جدید منتشر بشه صنعت گیم سازی هیچ وقت تموم نمیشه ✅
من حدود ۳۵ ۳۶ ساله که گیمر هستم از زمان آتاری و کومودو گرفته تا الان….
به نظرم وقتشه یواش یواش بازی ها از روی صفحه مانیتور یا تلویزیون بیان برن تو مغزمون ( یه چیز تو مایه های فیلم ها علمی تخیلی)
اما در مورد بازیهای بزرگ
بعید میدونم
این بازی ها نباشن صنعت گیم لنگ میزنه
انگار شما بری باشگاه فقط جلو بازو کار کنی!!!
بازی های موبایلی
آنلاین
آفلاین و ….
همه لازمه. ی این صنعت هستن
به نظرم تا ۱۰ سال آینده هم همچین اتفاقی نخواهد افتاد
قشنگ یادمه حوالی ۲۰۱۴ میگفتن بازی AAA دیگه دوره اش تموم شد و خیلی از کارشناس ها هم تایید میکردن مخصوصا با ظهور اسمارت فون ها اما بعد از ۱۰ سال آدم میبینه تموم که هیچی ، تو یه سال مثل ۲۰۲۴ تقریبا ۱۰ تا AAA متای بالا میاد، دیگه ایندی و AAکه جای خود داره.
یه چیز دیگه هم اینه که خود همین آی پی یاکوزا سالی ۳ تا ازش میاد که اکثرا هم بازی های خوبی هستن هم فروش های خوبی دارن.
واکنش حقیقی ردد۲ بهترین گیم تاریخ از هر لحاظ و البته GTAVI که میاد :
دلیل نمیشه چون شرکتت نمیتونه بازیه بزرگی بسازه واسه کل صنعت گیم نسخه بپیچی
دوستان یه سوال داشتم بهترین نسخه سری بازیای yakuza کدوم هستش؟نسل هشت یا نسل ۹ فرق نمیکنه واسم چون میخوام رو pc شروعش کنم
سلام
برای شروع بهترین نسخه yakuza0 هستش
بعدش به ترتیب سری اصلی
Yakuza kiwami
Yakuza kiwami 2
Yakuza 3
Yakuza 4
Yakuza 5
Yakuza 6
Like a dragon
Like a dragon infinite wealth
اسپین آف های زیادی هم داره که ترتیب خاصی ندارن