مجموعه جزئیات Star Wars Episode IV A New Hope: بخش دوم
سری Star Wars توانسته با عناوین قدرتمند و داستانی پیچیده و جذاب در جهانی Canon، توجه بسیاری از تحلیلگران سینمایی را به خود جلب کند؛ یکی از لذتبخشترین بخشهای تماشای این فرنچایز، بررسی نکات پنهان آن است.
دو هفته پیش، مطلبی با محوریت جزئیات حاضر در عنوان Star Wars Episode IV A New Hope نوشتم. در آن مقاله سعی کردم تمامی دیتیلهای مربوط بخش اولیه فیلم را مورد بررسی قرار دهم. همانطور که قبلاً اشاره کرده بودم فیلمهای جهان Star Wars بدون شک یکی از پرجزئیاتترین آثار دنیای سینما هستند. هر قسمت از این مجموعه را میتوان به چند بخش گسترده تقسیم کرد. در صورتی که به کسب اطلاعات بیشتر درباره ۴۰ دقیقه اول فیلم علاقه دارید، وارد این لینک شوید. حالا نوبت به آن رسیده تا نگاهی عمیقتر به ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه دیگر فیلم بیندازیم. A New Hope عنوانی بود که داستان و جهان محبوب ما را آغاز کرد. با این وجود همانطور که در مطلب گذشته اثبات کردم، این اثر اشارات بیشماری به عناوین جدیدتر و حتی داستانهای جهان کمیک بوکها دارد. بدون شک تماشای یک اثر از سری Star Wars در حالی که لحظه به لحظه فیلم را مورد بررسی قرار میدهیم، حقیقتاً هیجان انگیز است.
من به شخصه پیشنهاد میکنم پیش از مطالعه این مطلب و قسمت قبلی آن، حتماً فیلم اصلی را تماشا کنید. در نظر داشته باشید که مقاله من لحظات کلیدی بسیاری را اسپویل خواهد کرد. تمرکز تحلیل و بررسی من روی جهان Canon خواهد بود. تنها در صورت نیاز به دنیای فاقد اعتبار Legends خواهم پرداخت. آخرین بخشی که در مطلب گذشته مورد بررسی قرار گرفت، صحنه مشاهده قتل عام جاواها/Jawas بود. اوبی وان به این موضوع اشاره کرد که استورم تروپرهای امپراطوری/Imperial Stormtroopers دقت تیراندازی بسیار بالایی دارند. در مطلب قبلی، دلیل اصلی تیراندازی غلط تروپرها را بیان کردم. اما علت دیگری نیز وجود دارد که در این فیلم به آن اشاره خواهد شد. متاسفانه با گذر زمان این شخصیتهای منفی به نقطه تمسخر فرنچایز Star Wars تبدیل شدند. میمهای بیشماری تاکنون در این باره ساخته شده است و طرفداران در ویدیوهای متعددی این حفره داستانی/plot hole احتمالی را مورد بحث قرار دادهاند.
از خداحافظیهای دردناک تا بازجویی از پرنسس داستان
رایان جانسون و جی جی آبرامز از کودکانه بودن Star Wars، در بسیاری از مصاحبهها، برای توصیف اشتباهات بیشمار سهگانه خود یاد کردند. اما صحنه بعدی خلاف این مصاحبهها را اثبات میکند. چند فیلم و کارتون کودکانه میتوانید نام ببرید که در آنها جسدهای سوخته و اسکلتهای عمو و زن عموی شخصیت اصلی به نمایش گذاشته میشوند؟ بدون شک مسئولیت به قتل رساندن و سوزاندن عمو اوئن و زن عمو برو به عهده اینسینریتور استورم تروپرها/Incinerator Stormtroopers بوده است. این سربازهای وحشتناک برای اولین بار در سریال The Mandalorian داخل جهان Canon قرار گرفتند. البته شخصیتهای مذکور در بازی Force Unleashed معرفی شده بودند. سربازهای سیاهپوشی که در صحنه بعد کنار دارث ویدر/Darth Vader قرار گرفتهاند، دث استار تروپر/Death Star Trooper نام دارند. این اشخاص به صورت اختصاصی تنها در ایستگاه فضایی امپراطوری مستقر شده بودند.
در همین سکانس است که ما دروید جدیدی را مشاهده میکنیم. نام این دروید واحد بازجویی آیتی-او/IT-O Interrogation Unit است و مسئولیت شکنجه و دریافت اطلاعات مورد نیاز امپراطوری را به عهده دارد. سکوت کامل حاضر در این صحنه از قانون خارقالعاده “به من نگو، نشانم بده” پیروی میکند. مخاطب تنها از میمیک صورت کری فیشر وحشت را مشاهده میکند. البته این صحنه حفره داستانی نسبتاً بزرگی را در خود دارد که در مطلب مربوط به Return of the Jedi، آن را مورد بررسی قرار میدهم. در سکانس بعد ما اوبی وان کنوبی را مشاهده میکنیم که مشغول سوزاندن اجساد جاواها میباشد. سریال Obi-Wan Kenobi با ایجاد کردن رابطهای خاص میان این شخصیت و موجودات مذکور، معنای تازهای به این صحنه دردناک میدهد. شاید تیکا/Teeka هم میان این اجساد قرار دارد.
از رسیدن به موس آیسلی تا آشنایی با صاحب کانتینا
ما برای اولین بار با شهر موس آیسلی/Mos Eisley آشنا میشویم. این شهر با گذر زمان به یکی از افسانهایترین مکانهای جهان Star Wars تبدیل شده است. جدیدترین حضور آن را در بازی Star Wars Outlaws مشاهده کردیم. موجود دایناسورمانندی که در مسیر رسیدن به کانتینا/Cantina میبینیم، رانتو/Ronto نام دارد. این موجودات قدی میان ۴ تا ۵ متر دارند. صحنه بررسی شدن اوبی وان و لوک توسط استورم تروپرها، یکی از معروفترین سکانسهای سهگانه اوریجینال است. اولین نکتهای که باید به آن اشاره کرد، قانون مایند تریک جدایها/Jedi Mind Trick میباشد. یک جدای تنها در صورتی میتواند فرد مورد نظر را فریب دهد که آن شخص از ضریب هوشی نسبتاً پایینی برخوردار باشد. بعدها در عناوین بسیاری به این موضوع اشاره خواهد شد.
صحنه کانتینا یکی از پرجزئیاتترین سکانسهای موجود در این عنوان است. تعداد بیشماری از نژادهای حاضر در جهان Star Wars، اولین حضور خود را در همین صحنه تجربه کردند. من لحظه به لحظه این سکانس را مورد بررسی قرار دادم تا بتوانم تمامی جزئیات حاضر در آن را به شما ارائه دهم. پس بیاید نگاهی عمیقتر به تمامی موجودات حاضر در این مکان افسانهای بیندازیم. در نظر داشته باشید که صحنه کانتینا ادای احترامیست به فیلم A Few More Dollars، ساخته سرجیو لئونه. نام صاحب این کانتینا ووهر/Wuher میباشد. دلیل نفرت او از درویدها و بن شدن آنها در کتاب Star Wars From a Certain Point of View برای جهان Canon، شرح داده شد. این کتاب به مناسبت سالگرد ۴۰ سالگی Star Wars منتشر گشت. گروهی از نویسندگان افسانهای، داستانهای مذکور را نوشتند و به جنبه متفاوتی از این جهان پرداختند. ووهر مادر و پدر خود را در نبرد با بتل درویدها/Battle Droids و در جنگ کلونها/Clone Wars از دست داد.
این شخص تا حدی از درویدها نفرت دارد که اگر دقت کنید، میتوانید سر یک دروید آیجی-۸۸/IG-88 را ببینید که به عنوان یک منبع نوشیدنی مورد استفاده قرار گرفته است.
موجودات بیشماری که در سری Star Wars با صحنه کانتینا معرفی شدند
لیست موجودات حاضر در کانتینا به شرح زیر میباشد:
- شیستاوانن/Shistavanen: نژادی گرگمانند که با حضور شخصیت لاک سیوراک/Lak Sivrak به دنیای Star Wars معرفی شد.
- آدووزی/Advozse: نژادی عجیب با یک شاخ در وسط سر که با حضور شخصیت بام ویمدین/Bom Vimdin معرفی شد.
- آرکونا/Arcona: نژادی حشرهمانند که هم دیزون/Hem Dazon به آن تعلق دارد.
- استینیز شیفتر/Stennes Shifter: کاراکتر باراکانر باکیسکا از این نژاد است.
- دوروز/Duros: نژادی با پوست آبی و چشمهای قرمز؛ شخصیتهای چاچی دی مال/Chachi De Maal و کد بین/Cad Bane از این نژاد هستند.
- گوتال/Gotal: این نژاد بدون شک جالبترین نکته صحنه کانتینا بود. موجودی عجیب با ظاهری شبیه به بز که در جهان Legends شناسایی نشده بودند. اما در جهان Canon به جایگاهی محبوب و دوستداشتنی میان طرفداران دست پیدا کردند. این موجودات به سیاره لوثال/Lothal تعلق دارند و در سریالهای The Clone Wars و Rebels حضور داشتند.
- گیوین/Givin: نژادی از موجوداتی وحشتناک با چهرهای شبیه به اشباح که الیس هلرات/Elis Helrot متعلق به آن است.
- ساکیان/Sakiyan: نژادی که جاس پور/Djas Puhr به آن تعلق دارد.
- لامپروید/Lamproid: شخصیت دایس ایبگان/Dice Ibegon از این نژاد است.
- ساورین/Saurin: تاجر دروید معروف، هرچک کال فاس/Hrchek Kal Fas به این نژاد تعلق دارد.
- دوارونیان/Devaronian: نژادی محبوب و شناخته شده در جهان Star Wars که شباهت زیادی به شیاطین دارند و در عناوین و سریالهای بیشماری حضور داشتهاند.
- چادرا-فن/Chadra-Fan: این نژاد شباهت زیادی به خفاشهای زمینی دارد. موجودات این نژاد در جهان کمیک بوکها، بازیها و سریالهای انیمیشنی Star Wars خوش درخشیدهاند.
مهمترین جزئیات حاضر در کانتینا به موزیسینهای آن و دو خلافکار کهکشانی تعلق دارند. بندی که موسیقی معروف Cantina Band را مینوازد، فیگرین دا’آن و مودال نودز/Figrin D’an and the the Modal Nodes نام دارند. دو شخصی که به لوک حمله میکنند دکتر کورنلیوس اوازان/Cornelius Evazan و پوندا بابا/Ponda Baba هستند. پوندا بابا عضوی از نژاد آکوئیلیش/Aquilish است. این دو کاراکتر پیشینهای حقیقتاً وحشتناک دارند که در بررسی جزئیات Rogue One به آنها خواهم پرداخت.
از آغاز سنتی ماندگار تا ظاهر اوریجینال و وحشتناک هان سولو
اوبی وان در جواب حمله کورنلیوس اوازان و پوندا بابا، دست پوندا را قطع میکند. این صحنه بعدها به سنتی در فرنچایز Star Wars تبدیل شد. تنها مکانی که مشاهده یک جدای و قطع شدن عضوی از بدن یکی از مشتریان اصلاً عجیب نیست، کانتینای تاتوئین است. اشخاص حاضر در این مکان تا حدی خلافکار هستند که هیچ یک از آنها اقدامی برای مطلع کردن مقامات امپراطوری نمیکند. اگر بخواهیم منطق رئالیستیک جهان Star Wars را مورد نقد قرار دهیم، صحنه قطع شدن دست پوندا بابا ایرادی بسیار بزرگ دارد. سلاح جدایها، لایتسیبر/Lightsaber، از پلازما ساخته شده است. اشعه پلازما حرارت بسیار بالایی دارد. در صورت قطع شدن یکی از اعضای بدن توسط اشعه پلازما، خونریزی صورت نمیگیرد و نقطه مذکور کاملاً میسوزد.
ما هان سولو/Han Solo را مشاهده میکنیم که خودش را کاپیتان سفینه میلنیوم فالکن/Millennium Falcon خطاب میکند. جورج لوکاس نقشهای افتضاح برای شخصیت سولو داشت. این کاراکتر قرار بود موجودی عظیمالجثه، سبز رنگ و بدون دماغ باشد. شخصیت چوباکا/Chewbacca از سگ دوران کودکی لوکاس الهام گرفته است. نام این حیوان خانگی ایندیانا/Indiana بود. بخشی از مکالمه اوبی وان با کاراکتر سولو مربوط به شهرت سفینه اوست. طرفداران و دانشمندان با گذر زمان این صحنه را مورد تمسخر قرار دادهاند. دلیل تمسخر مربوط به استفاده از پارسک میباشد. بسیاری از طرفداران و متخصصها باور داشتند که این استفاده غلط است. همه چیز با انتشار عنوان Solo A Star Wars Story تغییر کرد. اثر مذکور ایرادهای بیشماری دارد. اما دلیلی فوقالعاده برای حفرهای داستانی فراهم کرد.
از شرح منطقی کسل ران تا اولین دیدار با Jabba the Hutt
در انتشار اوریجینال A New Hope به نظر میرسد که سولو از عبارت پارسک برای توصیف واحد زمان به جای مکان استفاده میکند. این موضوع حفرهای داستانی بود که تا پیش از Solo هیچ دلیلی برای آن وجود نداشت. در فیلم مذکور ما متوجه شدیم که سولو با استفاده از میانبری پیچیده، دشوار و مرگبار توانست مسیر کسل ران/Kessel Run را با مسافتی کوتاه شده (کمتر از ۱۲ پارسک) طی کند. در صحنه بعدی، ما با شخصیت گریدو/Greedo آشنا میشویم. این شکارچی جایزه از نژاد رودیان/Rodian است. درگیری میان کاراکتر او و سولو بدون شک یکی از جنجال برانگیزترین لحظات سری میباشد. میم “Who Shot First/چه کسی اول شلیک کرد” از اینجا آغاز شد. در نسخه اورجینال، سولو تنها کسی بود که شلیک میکند. با گذر زمان لوکاس تصمیم گرفت که شخصیت قهرمان او نباید بیرحمانه دشمن خود را به قتل برساند. در آخرین نسخه این فیلم سولو و گریدو به صورت همزمان شلیک میکنند.
ما باری دیگر ویدر را در حین مکالمه با تارکین مشاهده میکنیم. به گفته ویدر، لیا توانسته در مقابل دروید بازجویی مقاومت کند. بعدها و با انتشار فیلمهای بیشتر ما دلیلی نسبتاً منطقی برای این موضوع پیدا میکنیم. با تماشای صحنه گریز لوک و اوبی وان از نیروهای امپراطوری، ظاهراً حفره داستانی دیگری را مشاهده میکنیم. اگر نگاهی دقیقتر به این صحنه بیندازیم، گریدو را سالم و زنده میبینیم. در نسخه اوریجینال A New Hope، خبری از حضور جابا/Jabba the Hutt نیست. تنها با عرضه بازنشرهای لوکاس بود که نسخه سیجیآی/CGI این کاراکتر و شخصیت بوبا فت/Boba Fett به فیلم اضافه شدند. در همین صحنه است که ما متوجه میشویم گریدو مرده و رودیانی که مشاهده کردیم تنها یکی از مزدورهای جابا بود.
از توضیح دقیق هایپر اسپیس تا LEGO Star Wars
جاسوس امپراطوری که در حال تعقیب اوبی وان و لوک است، گاریندان از زاوور/Garindan Ezz Zavor نام داشته و به نژاد کوباز/Kubaz تعلق دارد. ما تاسهایی طلایی را در میلنیوم مشاهده میکنیم که متعلق به هان سولو هستند. عنوان Solo A Star Wars Story به این پراپ جذاب پرداخت. در صحنه فرار میلنیوم فالکن از امپراطوری، ما شاهد اولین اشاره به هایپر اسپیس/Hyper Space هستیم. هایپر اسپیس را میتوان به عنوان ورود به خط پرسرعت فضا توصیف کرد. در این حالت سفینه سریعتر نشده بلکه وارد مسیری جدید در فضا میشود. سفینهها با استفاده از موتور هایپر اسپیس خود وارد خط هایپر/Hyperlane میشوند. این رسیدن به سرعت نور/Lightspeed است که سرعت سفینه را افزایش میدهد. لیا از سیاره دانتوئین/Dantooine برای فریب تارکین استفاده میکند.
این سیاره در داستانهای بیشماری از جهان Canon حضور داشته است. دانتوئین پیش از تشکیل امپراطوری، یکی از یاران اصلی جمهوری کهکشانی/Galactic Republic بود. حتی در نسخههای اولیه Force Awakens، این دانتوئین بود که به پایگاه نظامی فضایی استارکیلر/Starkiller Base تبدیل شد.
اوبی وان کنوبی پس از انفجار و نابودی آلدران/Alderaan مرگ میلیونها موجود هوشیار را از طریق جریان فورس احساس میکند. این قابلیت در طول تاریخ فرنچایز Star Wars بارها مشاهده شده است؛ از Star Wars Jedi Fallen Order گرفته تا Star Wars Episode III Revenge of the Sith. هان پس از تماشای تمرین و تست عجیب اوبی وان، به این موضوع اشاره میکند که هیچ اعتقادی به فورس و قدرتهای جادویی آن ندارد. با گذر زمان و در فیلم The Force Awakens، ما مشاهده میکنیم که شخصیت سولو پس از ماجراجوییهای خود و تماشای حقیقت کهکشان، او به فورس باور پیدا کرده است. آر۲ دی۲ در حال بازی کردن شطرنج با چوباکا است که به ذات خشن ووکیها/Wookiees پی میبرد. به گفته سولو اعضای این نژاد، پس از عصبانی شدن، دستهای رقبای خود را از بدنشان جدا میکنند.
سالها بعد و با انتشار سریال The Book of Boba Fett بود که ما برای اولین بار شاهد صحنهای بودیم که این موضوع را به تصویر میکشید. البته چوباکا در بازی LEGO Star Wars به عنوان حرکت پایانی، این بلا را سر دشمنان خود میآورد.
از شطرنج هولوگرامی تا ارتباط قدرتمند فورسی میان ویدر و کنوبی
جدا از خشونت ووکیها، بازی که آرتو و چوباکا در حال انجام آن هستند شطرنج هولوگرامی/Holochess نام دارد. لوک با مشاهده پرواز یک تای فایتر/TIE Fighter به سمت دث استار، این ایستگاه فضایی را با یک ماه کوچک اشتباه میگیرد. البته این موضوع اصلاً دور از ذهن نیست چرا که عرض دث استار برابر با ۱۶۰ کیلومتر میباشد. نکته جالب اینجاست که ساخت ایستگاه نظامی مذکور برابر با یک تریلیون کردیت کهکشانی هزینه برده است. لوک در این صحنه یکی از معروفترین سخنان Star Wars را به زبان میآورد؛ I have a bad feeling about this در تمامی آثار سینمایی، انیمیشنی، کمیک بوکی و گیمینگ Star Wars در جهان Canon به کار رفته است. اشعهای که اکثر ایستگاههای فضایی از آن برای جذب و دستگیری سفینههای دیگر استفاده میکنند، اشعه تراکتور/Tractor Beam نام دارد. ابعاد و استفاده حرفهای از ماکتهای خارقالعاده، صحنههای فضایی و حماسی این فیلم را تحسینبرانگیز میکنند. در سال ۱۹۷۷ هیچ فیلمی همانند Star Wars وجود نداشت.
ما استورم تروپرهای امپراطوری را مشاهده میکنیم که در حال رژه رفتن به سمت بندر اصلی ایستگاه هستند. مدل دروید کوچک و سیاهی که مقابل سربازها در حال حرکت است دروید موشی/Mouse Droid نام دارد. دارث ویدر رابطه بسیار عجیبی با اوبی وان داشته که به او قابلیت حس کردن کنوبی را میدهد. بعدها در فیلم Rise of Skywalker پی بردیم اشخاصی که این قابلیت را دارند، فورس دایاد/Force Dyad هستند. دلیل نادیده گرفته شدن اوبی وان توسط ویدر مربوط به سریال Obi-Wan Kenobi است. در این اثر دارث ویدر وسواس ذهنی خود به استاد سابقش را کنار میگذارد. سولو، اسکای واکر و کنوبی از اتاقکی کوچک در راهروی فالکن برای پنهان شدن استفاده میکنند. این اتاقک بعدها در فیلم The Force Awakens نیز مورد استفاده قرار گرفت.
از خداحافظی کنوبی تا آشنایی با نژاد دایوناگا
در صحنه خداحافظی اوبی وان از لوک، یکی دیگر از سخنان معروف و شناخته شده جهان Star Wars را میشنویم؛ “May the Force be with You. Always.” در سکانس بعدیست که ما دلیل پروتاگونیست بودن لوک را مشاهده میکنیم. این پسر میتواند با استفاده از علاقه سولو به ثروت، او را وادار به کمک کردن کند. دیالوگ “نمیتوانم هیچ چیزی از داخل این کلاهخود ببینم” اسکای واکر جوان به نظر بیاهمیت میآید. اما همین حرف ظاهراً بیارزش نیز در جهان Canon معنا و مفهومی عمیقتر پیدا میکند. دلیل این مشکل لوک، سیستم حفاظتی و امنیتی زرههای امپراطوری است. ظاهراً این کلاهخودها به گونهای طراحی شدهاند که در صورت سرقت، سیستم امنیتی آن فعال میشود. این سیستم اجازه مشاهده واضح فضای خارج از کلاهخود را به سارق نمیدهد. افسر ارتباطات/Communications Officer بخش زندان دث استار با “چیز/Thing” خطاب کردن چوباکا، نژادپرستی امپراطوری را به تصویر میکشد.
مکالمهای که سولو با مسئول دوربینهای امنیتی بخش زندان دارد کاملاً فیالبداهه بوده و هریسون فورد حقیقتاً نمیدانست چه بگوید. سلولی که لیا در آن زندانی شده بلوک ۲۱۸۷ است. این عدد اشارهای به یکی از فیلمهای محبوب جورج لوکاس با همین نام میباشد. با تماشای عنوان کوتاه ۲۱۸۷، میتوانیم مشاهده کنیم که کانسپت و طرح کلی فورس از یکی از لاینهای همین اثر آمده است. لیا با گفتن اینکه لوک برای یک استورم تروپر، قد کوتاهی دارد، جهت تخریب شخصیت او تلاش میکند. اما این بازیگر لیا، کری فیشر، بود که بخاطر قد کوتاه وی برای حضور در اکثر صحنهها نیاز به جعبه داشت. در همین صحنه است که ما مشاهده میکنیم لیا اوبی وان را با نام بن کنوبی نیز میشناسد. تارکین در مکالمه خود با ویدر به انقراض جدایها اشاره میکند. البته این واقعه مربوط به فیلم Revenge of the Sith است. ویدر در این صحنه قدرت حقیقی خود را به نمایش میگذارد و به جای اجازه گرفتن از تارکین، تنها به او اطلاع میدهد که باید با کنوبی تنها مبارزه کند.
در حین فرار از نیروهای امپراطوری، قهرمانان داستان ما وارد فشردهساز زباله/Trash Compactor دث استار میشوند. در این مکان است که ما با موجودی یک چشم و وحشتناک آشنا میشویم. نام این نژاد دایوناگا/Dianoga است.
از دلدرد استورم تروپر امپراطوری تا رهبر طلایی اوریجینال سری Star Wars
در صحنهای که استورم تروپرها وارد اتاق سی-۳پیاو و آر۲ دی۲ میشوند، سر یکی از آنها به چهار چوب در اصابت میکند. بسیاری از طرفداران بر این باورند که دلیل این واقعه، بینایی ضعیف کلاهخودهای سربازهای امپراطوری است. البته علت حقیقی آن مشکلات روده و دلدرد بازیگر در روز فیلمبرداری بود. دیدار و نبرد ویدر و کنوبی با الهام از مبارزههای ساموراییها در آثار آکیرا کوروساوا ساخته شد. پس از به قتل رسیدن توسط ویدر، تنها چیزی که از اوبی وان به جا میماند لباسهای اوست. با انتشار عناوین متعدد، این اتفاق به عنوان سمبل تغییر فرد موردنظر به یک فورس گوست/Force Ghost تبدیل شده است. ما در این صحنه متوجه میشویم که دلیل دیگر خطای تیراندازی استورم تروپرها، دستورات فرماندهان آنها میباشد. برای مثال: ویدر جهت پیدا کردن مقر مخفی ربلها/Rebels به نیروهای خود دستور داده تا هیچ یک از آنها را به قتل نرسانند.
پایگاه مخفی ربلها در سیاره یاوین/Yavin توسط نژاد بردهای به نام ماساسی/Massassi ساخته شده است. در داستانهای Legends، گفته شده که نژاد مذکور به درخواست ناگا ساداو/Naga Sadow (یک سیث لرد/Sith Lord) این معبد را بنا کردند. با این وجود، در جهان Canon داستانی که به آن اشاره شد، افسانهای بیش نیست. هیچکس نمیداند که ریشه حقیقی نژاد منقرض شده ماساسی و دلیل بنای این معبد چیست. افسر ربل پیری که مشغول بررسی نقشه دث استار بوده، جن دودونا/Jan Dodonna است. این کاراکتر در سریال Rebels نیز حضور دارد. ایکس وینگها/X-Wings و وای وینگهای/Y-Wings حاضر در این فیلم متعلق به دوران Clone Wars یا ربوده شده از ضایعات امپراطوری هستند. رهبر طلایی/Gold Leader ربلها مسئولیت حمله به دث استار را به عهده داشت. اما ویدر، که سالها پیش لقب رهبر طلایی جمهوری کهکشانی را داشت، تمامی اسکادرانهای ربلها را به قتل میرساند.
از اشاره به هویت حقیقی ویدر تا مدالی که در سری Star Wars فراموش شد
کشته شدن چند اسکادران کامل به دست ویدر میتواند اشارهای پنهان به هویت حقیقی او باشد. تنها بهترین استار پایلوت کهکشان میتواند به سادگی اسکادرانهای کامل را نابود کند. ابتدا اسکادران آبی نیز بخشی از این حمله گسترده بود. اما به دلیل ایجاد اختلال میان رنگ آبی سفینهها و پرده آبی جلوههای ویژه، لوکاس تصمیم به حذف آنها گرفت. جالب اینجاست که این اسکادران در فیلم دیگری از جهان Star Wars حضور دارند. یکی از اشتباهات بزرگ فیلم A New Hope متعلق به صحنهای است که بیگز در آن میگوید “من این بار نمیتوانم به تو کمک کنم، لوک”. این دیالوگ متعلق به صحنه حذف شدهایست که تلاش اول ربلها برای نابودی دث استار را به مخاطب نشان میداد. لوکاس و همسر او پس از حذف صحنه مذکور، دیالوگ مربوط به آن را فراموش کردند.
در نهایت، باید به یکی از بزرگترین برداشتهای غلط طرفداران فیلم Star Wars Episode IV A New Hope اشاره کنم. بسیاری از طرفداران بر این باورند که در حالی که لوک و سولو مدال گرفتند، شخصیت چوباکا برای فعالیتهای شجاعانه و از خود گذشتگی خود مدالی دریافت نکرد. این یکی از اشتباهات رایج در مورد جهان Canon است. شاید کاراکتر چوباکا در داستانهای Legends مدالی دریافت نکرده باشد. اما مینی سری رسمی مارول (به نام Chewbacca) نشان میدهد که داستان در دنیای Canon کمی متفاوت است. ما مشاهده میکنیم که این شخصیت، پس از ماجراجویی هیجانانگیز خود با دختر بچهای به نام زارو/Zarro، مدالی که برای شرکت و فعالیت در نبرد یاوین دریافت کرده بود را به او هدیه میدهد.
امیدوارم که از تحلیل کامل دو قسمتی فیلم Star Wars Episode IV A New Hope لذت برده باشید و توانسته باشم به بهترین شکل اطلاعات جدیدی را در اختیارتان قرار دهم. در صورتی که به جهان مارول و فیلم Iron Man علاقه دارید، مقاله جزئیات این اثر را هم با استفاده از این لینک مشاهده کنید.
منبع: گیمفا
پر بحثترینها
- ۱۵ مشکل بزرگ سری GTA که طرفداران سرسخت نمیخواهند به آنها اعتراف کنند
- مدیرعامل مایکروسافت: به عرضه بازیهای خود برای پلتفرمهای دیگر ادامه خواهیم داد
- ویدیو: مقایسه Call of Duty Black Ops 6 روی PS5 و Xbox Series X/S [زیرنویس فارسی]
- نقدها و نمرات بازی Dragon Age: The Veilguard منتشر شدند
- رسمی: سونی دو استودیوی Neon Koi و Firewalk، سازنده Concord، را تعطیل کرد
- حقوق مدیر عامل مایکروسافت پس از اخراج ۲۵۰۰ نفر از کارکنان بخش گیمینگ، به ۷۹ میلیون دلار افزایش یافت
- کوجیما: میخواهم بازیهایی خلق کنم که فضاییها از آنها لذت ببرند
- نقدها و نمرات بازی Call of Duty: Black Ops 6 منتشر شدند
- بیش از ۸۰ بازی برای PS5 Pro بهینه شدهاند
- سیستم مورد نیاز Horizon Zero Dawn Remastered اعلام شد
نظرات
فکر کنم بشه گفت تا ده سال بعد از فیلمای این سری فیلمی در این سطح جلوه ویژه نبود
بسیاری از تکنیکهای جلوه های ویژه ایی که در فیلم Star Wars: A New Hope 1977 مورد استفاده قرار گرفتن، مثل: نحوه حرکت سفینه ها در فضاء ، ۹ سال قبل تر از Star Wars در فیلم “۲۰۰۱: اودیسه فضایی” ساخته سال ۱۹۶۸ به کارگردانی “استنلی کوبریک” مورد استفاده قرار گرفته بودن.
واقعا فوق العاده مثل قسمت اول
دو هفته منتظر بودم 😂
لطفا این تحلیل هارو ادامه بدید
ممنون! خیلی خوشحالم که دوست داشتید! حتماً ادامه میدم!
بنظرم افتضاح بودن استورم تروپر ها توی تیراندازی فقط کمبود خلاقیت بوده
توی return of the jedi هم وقتی به سیاره ewok ها حمله کردن رسما به هیچکس حتی ewok ها چیزی شلیک نشد
حالا کاری به تصمیمات غلط لوکاس ندارم. در جهان داستاننویسی ما برای یک چیز دو دلیل داریم؛ Real Life Reason که مربوط به دلیل حقیقیه که به گفته شما کمبود خلاقیته. دلیل دوم In-Universe Reason که مربوط به دلیل وجودش توی جهان داستانه. مثلاً هان سولو نمیتونه به لوک بگه دلیل اینکه Ewokها زنده موندن کمبود خلاقیت نویسنده و خالقه.