نگاهی به دموی بازی ایرانی Blood of Mehran - گیمفا
نگاهی به دموی بازی ایرانی Blood of Mehran - گیمفا
نگاهی به دموی بازی ایرانی Blood of Mehran - گیمفا
نگاهی به دموی بازی ایرانی Blood of Mehran - گیمفا
نگاهی به دموی بازی ایرانی Blood of Mehran - گیمفا
نگاهی به دموی بازی ایرانی Blood of Mehran - گیمفا

نگاهی به دموی بازی ایرانی Blood of Mehran

امیر فتحی
۱۵:۳۲ ۱۴۰۳/۰۷/۲۹
نگاهی به دموی بازی ایرانی Blood of Mehran - گیمفا

در این مقاله قصد داریم نگاهی اجمالی به دموی عنوان جدید استودیوی ایرانی Permanent Way Game Co یعنی Blood of Mehran داشته باشیم.

داستان بازی Blood of Mehran با الهام از افسانه‌های هزار و یک شب، زندگی شخصیتی به نام مهران را روایت می‌کند. مهران که جنگجویی جوان است، به منظور انتقام از خلیفه‌ای عرب و سربازانش که همسر و فرزندش را به قتل رسانده‌اند، وارد مسیری خطرناک و پر از دشمنان افسانه‌ای می‌شود.

در نخستین مرحله بازی، مهران موفق به شکست خلیفه سلیم ابن الصمد و محافظانش می‌شود اما پیش از این که او را بکشد، بازی ما را به ابتدای داستان مهران و روز کشته شدن خانواده‌اش می‌برد. سربازان عرب روستای زندگی مهران را به آتش کشیده‌اند و همسرش پروانه، و دخترش هانیه را یافته‌اند. مهران تلاش می‌کند به خلیفه حمله کند، اما توسط جادوگری زمین‌گیر شده و قتل خانواده‌اش را می‌بیند. در صحنه بعدی، مهران را در سیاه‌چال یک زندان می‌بینیم. او موفق به آزاد کردن خودش شده و پس از کشتن نگهبان، زره و سلاحش را گرفته و پس از چندین سری درگیری، موفق به فرار از زندان می‌شود.

نگاهی به دموی بازی ایرانی Blood of Mehran - گیمفا

بازی Blood of Mehran علی‌رغم داشتن یک پلات نسبتا جذاب، قربانی نحوه روایت و ریتم آن می‌شود. تقریبا هیچ‌کدام از بخش‌های بازی به روایت خدمت نمی‌کنند و این در حالی است که سازنده به شکل واضحی روی داستان تمرکز دارد. در کات‌سین‌ها با وجود لحن بزرگسالانه اتفاقات، آرت‌استایل و گرافیک صورت‌ها باعث می‌شوند حس کشته شدن انسان‌های بیگناه یا لذت انتقام به مخاطب منتقل نشود. گیم‌پلی نیز به واسطه ریتم ضعیف، جلوی ارتباط مخاطب با داستان را می‌گیرد. در مرحله اول و دوم، ما به سرعت اتفاقاتی را می‌بینیم که نقشی بسیار مهم در داستان دارند اما سرعت پرداختن به آن‌ها باعث می‌شود بازیکن به قتل خانواده مهران اهمیت چندانی ندهد. سناریوی کشته شدن خانواده و عطش انتقام، کلیشه‌ای است و اگر شخصیت‌پردازی خوبی با آن همراه نشود، شاهد پایه‌ای فراموش‌شدنی هستیم، اما همان‌طور که گفتم سرعت بالای این دو مرحله، فرصت شخصیت‌پردازی را نمی‌دهد. جدای فرصت کوتاه، شخصیت‌ها در معدود دیالوگ‌های خود هم قادر به جلب توجه بازی‌باز نیستند. دیالوگ‌های کلیشه‌ای در کنار صداپیشگی بدون حس، مکالمات را حوصله سر بر کرده‌اند. در ابتدا فکر می‌کردم سازندگان روی زبان فارسی تمرکز کرده‌اند اما بازی در دمو حتی از زیرنویس و منوهای فارسی هم پشتیبانی نمی‌کرد.

نگاهی به دموی بازی ایرانی Blood of Mehran - گیمفا

مرحله سوم و پایانی دمو، برخلاف دو ماموریت قبلی، با حداقل داستان و تعامل برگزار می‌شود. مهران پس از آزاد کردن خودش، در یک کات‌سین صحبت‌های نگهبانان را می‌شنود و خاطره‌‌ای بسیار کوتاه را به یاد می‌آورد. مرحله سوم با داشتن ۲۵ دقیقه از ۴۵ دقیقه دمو، بازی را از Pacing سریع روایت وارد یک خلاء می‌کند. طی ۲۵ دقیقه بازیکن در اکثر مواقع از یک اتاق به اتاقی دیگر می‌رود و هیچ تعاملی صورت نمی‌گیرد. تنها تعامل داستانی این مرحله فاقد پیش‌زمینه (Context) است و اهمیت پیدا نمی‌کند. به طور کلی دموی Blood of Mehran می‌تواند امید یک پلات کلی خوب و سفری جذاب برای انتقام بدهد، اما انتظار ندارم که این داستان را از طریق خود بازی تجربه کنم و باید به منوها و خواندن زندگی‌نامه شخصیت‌ها مشغول شوم. سازندگان می‌توانستند با معرفی یک راوی (خصوصا از این نظر که داستان بازی برگرفته از قصه‌های هزار و یک شب است) و کشش بیشتر معرفی، افتتاحیه‌ای جذاب‌تر بسازند.

نگاهی به دموی بازی ایرانی Blood of Mehran - گیمفا

گیم‌پلی بازی Blood of Mehran از مکانیک‌های آشنای آثار اکشن و ماجراجویی چند سال اخیر بهره می‌برد. مبارزات پایه‌ای از حملات عادی و سنگین به همراه Parry ،Block و Dodge تشکیل شده‌اند که با وجود عملکرد عجیب‌شان در برخی مواقع، قابل قبول ظاهر می‌شوند. انیمیشن‌های حملات و قرار گرفتن‌شان پشت سر هم، جذاب است و از برخی عناوین اکشن و ماجراجویی‌ پر ادعای امسال که تجربه کردم بهتر هستند.

استودیوی Permanent Way Game Co، بازی Blood of Mehran را اثری با مبارزات هک اند اسلش معرفی می‌کند و اوج این مبارزات را ما در مرحله نخست و در باس‌فایت خلیفه می‌بینیم. اگر پیش از مبارزه به منوی مهارت‌ها بروید و الگوی برخی از حملات را یاد بگیرید، می‌توانید یک مبارزه جذاب را اداره کنید. در مرحله سوم اما مهران بدون هیچ قدرتی به مبارزه می‌رود. یکی از دو ایراد بزرگ گیم‌پلی دمو، نشان ندادن Progression است، بازی دو ارز را در کنار برخی آیتم‌ها به بازیکن معرفی می‌کند اما فرصت استفاده از آن‌ها را نمی‌دهد. طی دمو ما تعاملی با درخت مهارت‌ها نداریم و به همین دلیل نمی‌توانیم به شکل عمیقی به گیم‌پلی بپردازیم. بازی تنها در مبارزه با خلیفه گیم‌پلی کامل خود را نشان می‌دهد و بعداً از آن‌جایی که استفاده پلیر از قابلیت‌ها محدود شده، احساس آزادی عمل در مبارزات از بین می‌رود و زود خسته‌کننده می‌شود.

نگاهی به دموی بازی ایرانی Blood of Mehran - گیمفا

دیگر مشکل کشنده دمو همان مشکل همیشگی عناوین اکشن و ماجراجویی مدرن است، دوربین و Lock On. در هنگام شروع بازی و مبارزه با خلیفه این مشکل به چشم نمی‌آید، چون در حال نبرد با تنها یک دشمن هستید و سالن مبارزه به قدری بزرگ است که در گوشه‌ها گیر نمی‌کنید. اما در مرحله زندان، مشکلات دوربین به شدت اعصاب خرد کن هستند. سیستم Lock On پس از کشته شدن هر دشمن به نفر بعدی وصل نمی‌شود و تعویض قرار گیری آن میان دشمنان بسیار طاقت‌فرساست. همچنین در صورت استفاده از Lock On، حملات شما تنها بر یک دشمن تاثیر می‌گذارند. اگر دو نفر در کنار یکدیگر باشند و شما شمشیر خود را از بدن هر دو رد کنید، تنها دشمنی که Lock On شده ضربه می‌خورد.

در مجموع، گیم‌پلی و مبارزات دموی Blood of Mehran نوید یک بازی اکشن و ماجراجویی خوب را می‌دهند. دو مشکل ذکر شده به همراه عملکرد عجیب برخی از مکانیک‌های پایه‌ای، مشکلاتی حل نشدنی‌ای نیستند و استودیوی Permanent Way Game Co می‌تواند تا زمان عرضه بسیاری از آن‌ها را برطرف کند.

نگاهی به دموی بازی ایرانی Blood of Mehran - گیمفا

بازی Blood of Mehran به لطف موسیقی فوق‌العاده ایرانی، توانسته اتمسفری جذاب خصوصا در مرحله دوم داشته باشد. به گفته سازندگان، آن‌ها با ترکیب موسیقی سنتی ایرانی با موسیقی الکتریکی مدرن، قصد داشته‌اند به مکان‌های بازی حسی زیبا و مناسب داستان بدهند و خوشبختانه توانسته‌اند به هدف خود برسند.

جمع‌بندی

دموی بازی Blood of Mehran شاید در مقایسه با دیگر عناوین نام‌آشنای اکشن و ماجراجویی حرف چندانی برای گفتن نداشته باشد، اما در میان بازی‌های ایرانی و برای استودیوی Permanent Way Game Co، قدم بسیار بلندی است. با وجود برخی ایرادات مهم در روایت، دموی بازی Blood of Mehran نیم‌نگاهی مناسب به گیم‌پلی و مکان‌های جذاب ارائه می‌دهد. امیدوارم سازندگان بتوانند با بهینه‌تر کردن گیم‌پلی و ارائه یک پلات داستانی جذاب، تجربه‌ای دوست‌داشتنی برای گیمرهای ایران و جهان به وجود بیاورند.

Catalystموز خندان(خدانگهدار👋👋)AMIR WAZOWSKIDiannaهایزنبرگnimaunknownBenyaminامیرحسین رهنوردماریاerfankarimicactusHaj kratos(در انتظار ریمیک سه گانه قدیمی)Old fashion GAMERWeeW00RezaCPT PRICE141خدای سابق (اک دوم🗿)RoyalknightBLACK GOKUmore

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نگاهی به دموی بازی ایرانی Blood of Mehran - گیمفا
نگاهی به دموی بازی ایرانی Blood of Mehran - گیمفا
نگاهی به دموی بازی ایرانی Blood of Mehran - گیمفا
نگاهی به دموی بازی ایرانی Blood of Mehran - گیمفا
نگاهی به دموی بازی ایرانی Blood of Mehran - گیمفا
نگاهی به دموی بازی ایرانی Blood of Mehran - گیمفا
نگاهی به دموی بازی ایرانی Blood of Mehran - گیمفا
نگاهی به دموی بازی ایرانی Blood of Mehran - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Pc??? گفت:

    خب اینجور که متن رو خوندم انگار متاسفانه حرفی برای گفتن در سطح جهانی نداره ، ولی بازم یه پیشرفته ، گرافیک خوبه گیمپلی قابل قبوله ، داستان هم چیزیه که میشه در نسخه های بعدی حلش کرد ، امیدوارم حداقل در آینده بتونن یه بازی بسازن که در جهان سر و صدا به پا کنه

    arian90موز خندان(خدانگهدار👋👋)AMIR WAZOWSKIهایزنبرگnimaSeraHaj kratos(در انتظار ریمیک سه گانه قدیمی)شهروزکفتر گیمینگدیژاووووmore
    • درسته ، در سطح جهانی نیست ، اما گیم در کشور ما اول کاره و هنوز خیلی کار داره تا رسیدن به سطح جهانی .
      این گیم با برطرف کردن ایراداتی که به چشم میان و اضافه کردن دوبله یا زیر نویس فارسی علاوه بر یه مارکتینگ خوب ، میتونه گام بلندی برداره و با موفقیتش ، سایر استودیو ها رو هم ترغیب کنه به بلند پروازی و تعریف استاندارد های جدید در گیم های ایرانی ، چه بسا کل جهان ( در آینده )

      majedneysiموز خندان(خدانگهدار👋👋)AMIR WAZOWSKIمحمد جوادهایزنبرگnimaPc???کفتر گیمینگخدای سابق (اک دوم🗿)
      • erfankarimi گفت:

        متاسفانه ساخت گیم در کشورما اول کارش نیست و قدمت بیش از ۲۰ سال داره. ۱۰ سال پیش هم میگفتیم صنعت گیم توی ایران تازه کاره هنوز هم میگیم و این نشون میده که داریم درجا میزنیم و هیچ پیشرفتی نمیکنیم. این گرافیک معمولی هم که شاهدش هستیم به لطف پیشرفت موتورهای بازی سازی صورت گرفته که نسبت به قبل رندرینگ را راحت تر کرده و ربطی به پیشرفت فنی تیم های بازی ساز ایرانی نداره.

        موز خندان(خدانگهدار👋👋)AMIR WAZOWSKInimaSera
    • CPT PRICE141 گفت:

      باز هم ی بازی دیگه با داستان خود تحقیری فقط تاریخ بیگانه رو تبلیغ میکنن که برا کمتر کسی جذابیت و کشش داستانی داره.
      این همه داستان و ماجرای بزرگ تاریخی داریم.
      حساب کن داستان پردازی این گیم رو درباره جنگ امپراتوری ساسانی با روم شرقی میساختن و شاهد کاتافراکت ها، گارد جاوید و ایمورتال ها با لژیونر های رومی بودیم اونوقت چه لذتی داشت بازی کردنش
      متاسفانه چسبیدن به ی تاریخ با پتانسیل صفر

      mahommad1587@gmail.com♤Kiarash Morgan♤nima
  • شاید حرفم توهین و تحقیر باشه ولی نه یه نقد دوستانس
    بازی خیلی مشکل داره توی انیمیشن ، گرافیک و داستان ولی طورین که اگه یکی دو سال روش بیشتر کار کنن رفع میشن
    و قطعا باید فارسی هم اضافه کنن بازار اصلیشون اینجاس دیگه

    SUKUNAموز خندان(خدانگهدار👋👋)AMIR WAZOWSKIهایزنبرگnimaکفتر گیمینگBLACK GOKUThe World EnderRDRTVهالک ایرانی(🥦vegetarian)more
  • Porfosor گفت:

    به نسبت بودجه و سطح صنعت ویدیو گیم تو ایران خیلی خوبه

    mahommad1587@gmail.comموز خندان(خدانگهدار👋👋)AMIR WAZOWSKIهایزنبرگnimatothegametime پیج رسمی اینستاگرامPooyaHaj kratos(در انتظار ریمیک سه گانه قدیمی)کفتر گیمینگWeeW00more
  • Ahmad_bk گفت:

    اینجانب خوشم نیومد اصلا
    اگه احیانا ناراحت نمیشین من فقط نظرمو گفتم

    Diamontorموز خندان(خدانگهدار👋👋)هایزنبرگnimaRDRTVهالک ایرانی(🥦vegetarian)lul-bookHajEsiALNOaria900more
  • BULLY19 گفت:

    اگر بودجه کافی در اختیار بازی سازای ایرانی میزاشتن و به صنعت گیم اهمیت میدادن هزاران ایرانی هستن که استعداد خیلی زیادی واسه بازی سازی دارن

    موز خندان(خدانگهدار👋👋)هایزنبرگnimaکفتر گیمینگRDRTVYasinSamuraiهالک ایرانی(🥦vegetarian)lul-booktothegametime پیج رسمی اینستاگرامmore
    • قبلا هم گفتم،فقط ۱٪ بودجه یه فوتبالیست دسته ۶/۷ هم رو به صنعت ویدیوگیم اختصاص بدن،وضعیت از اینی که هست خیییلی بهتر میشه
      اما متأسفانه بازی های ویدئویی ذهنو خراب و انسانو چاق و بی سواد میکنه،و مانع پیشرفت کشور میشه🤡
      اصلا ویدیوگیم بخوره تو سرشون،همین کشتی که ورزش سنتی ماست رو یذره بهش فک کنن
      البته هرچی بگیم باز هم اوضاع همینه
      و خب اینکه فوتبال چه کمکی به پیشرفت کشور میکنه رو هم فقط یسری افراد پیشونی کبودِ از خدا بی خبر میدونن
      تیم‌ملی فوتبال که یه دفه از (اگه اشتباه نکنم،فوتبالی نیستم نمیدونم) مقدماتی جام‌جهانی بالاتر نرفته،هر دفعه هم شکست پشت شکست
      اماپهلوون‌های بی‌نظیر ایرانی مثل حسن یزدانی،با وجود مصدومیت،باز هم تا پای جونشون ادامه میدن تحمل میکنن
      حالا یه فوتبالیستی میاد ناخن انگشت کوچیک پا سمت راستش یکم خون میاد،تا دیه کامل ورزشی نگیره ول کن نیست😂

      موز خندان(خدانگهدار👋👋)nima𝒜𝓇𝓉𝒽𝓊𝓇 M𝓇𝑔𝒶𝓃WeeW00خدای سابق (اک دوم🗿)
  • واقعاً حیفه این همه داستان و اساطیر غنی که یه گوشه خاک بخورن ایشالا که این گیم حداقل بتونه ذره‌ای از این پتانسیل رو به جهانیان نشون بده

    موز خندان(خدانگهدار👋👋)هایزنبرگnimaکفتر گیمینگخدای سابق (اک دوم🗿)RDRTVهالک ایرانی(🥦vegetarian)lul-booktothegametime پیج رسمی اینستاگرامGOLmore
  • ازشون انتظار بالا و غیر منطقی داشته باشیم ظلمه
    صنعت بازی سازی تو ایران چندان راه نیوفتاده
    خسته نباشن

    هایزنبرگnimaخدای سابق (اک دوم🗿)RDRTVNimaهالک ایرانی(🥦vegetarian)lul-bookGhostباراکا اساسینtothegametime پیج رسمی اینستاگرامmore
    • منتقد براش مهم نیست وضعیت موقع ساخت چطور بوده (شاید یکم تاثیر بزاره ولی چندان درنظر نمیگیره)
      خروجی براش مهمه
      و اگر محتوای بازی تاریخ مصرف گذشته و بی‌کیفیت باشه
      بهای زیادی بهش نمیده

      هایزنبرگnimaRDRTVNimalul-bookMR147Amirgameraria900tothegametime پیج رسمی اینستاگرامAhmad_bkmore
    • .Unknown. گفت:

      تا کی دیگه،
      چندین ساله هی میگیم بودجه ندارن فلان ندارن بهمان ندارن،

      مگه نمیگین ایرانیا تو بازیسازی خدان؟
      خوب چرا خودشون یه حرکتی نمیزنن؟

      (دقت کنید اصلا نمیگم بازیسازای ایرانی بدن، خیلیی هم خوبن، اما وقتی انقدرررر تعریف میکنید که خوبن خوبن خب معلومه اونها هم میگن اگه بودجه داشتیم… و حرکت خلاقانه ای نمیزنن

      هایزنبرگnimaReza(jonatanreid) Ethan MarsRDRTVYasinlul-bookAmirgamerMR147aria900more
    • Amirgamer گفت:

      داداش ربطی نداره با همین بودجه و تیم برن سراغ بازی های ایندی چ گیریه بازی aa و aaa بسازن سوم شخص داستانی گرافیکی ببین بازی از لحاظ انیمیشن چهره و حرکات تو دیواره و فقط محیط بازی قشنگه این نشد ک میتونن ی چی مثل پرنس لاست کرون بسازن ولی گیر دادن به مسائلی ک قشنگ نقطه ضعفشونه اینجور بازی ها تیم انیماتور خلاق و خفن با بودجه بالا میخاد نمیشه ک سفیر عشق و ساختند گند زد و مختار دادن گند زد خب چ کاریه برن سراغ ی ژانر دیگه حتما اکشن ادونچر آخه!!!!!!

    • مشکل کسی نیست میتونن کار سبک تر کار کنن

  • Lady Apran گفت:

    گرافیکش واقعا خوبه ولی کاش بیشتر و اول گیمپلی رو تقویت کنن و اولویت شون باشه.

    هایزنبرگnimaNiyou7𝐓𝐡𝐞 𝐆𝐮𝐚𝐫𝐝𝐢𝐚𝐧 𝐀𝐧𝐠𝐞𝐥SamuraiJason_rkdasterloDota2حاج کریتوسGod of warmore
  • Troy Legend گفت:

    خیلی ممنون بابت مقاله جناب فتحی، بازی Blood of Mehran در مقایسه با بازی های ایرانی دیگه تو لول بالاتری قرار داره مخصوصا از حیث گرافیک هنری و بصری پیشرفت خوبی داشتن اما در مقایسه با بازی های جهانی هم تا حدودی میتونست رقابت کنه اگر گیم پلی، مبارزات و فیزیک بازی رو بر مبنای استانداردهای نسل الان یا حتی نسل قبل طراحی میکردن، متاسفانه گیم پلی و مبارزات و حتی فیزیک بازی من رو یاد نسخه های کلاسیک پرنس او پرشیا میندازه این سبک از گیم پلی و مبارزات تقریبا منسوخ شده و برای نسل حاضر جوابگو نیست برای گیمرهای قدیمی شاید خوب باشه اما گیمرای نسل حاضر اینطور نیست و تو ذوقشون میخوره بازم میگم بازی خوب ساخته باشه زحمت کشیدن اما میتونست بهتر باشه البته این یک نسخه دمو هستش و تا بازی کامل بشه قاعدتا یکی سری مشکلاتش رو حل میکنن

    به طور کلی مشکل استودیوهای بازیسازی ما اینه که از همون اول قدم هاشون رو بزرگ برمیدارن و میخوان با بازی های AAA جهانی رقابت کنن نمیدونن که همون سازنده اون بازی ها از بازی های کوچیک و یا پلتفرمر شروع کردن نمونش ناتی داگ از کرش، جک و دکستر شروع کرد الان به آنچارتد و لست او آس رسیده، اینسامنیاک گیمز با رچت و رزیستنس شروع کرد الان به اسپایدرمن و ولورین رسیده و… اگر از بازی های کوچیک شروع کنن و قدم به قدم تجربه کسب کنن بیان بالا خب مسلما میتونن بازی های بزرگتر و بهتری بسازن البته اینم درک میکنم که مشکلات مالی و تحریم ها سنگ بزرگی هست که رد شدن ازش خیلی دشواره

    هایزنبرگnimaRDRTVAmirgamerGOLAhmad_bkdasterloحاج کریتوسGod of war
  • ایکاش واقعا توجه کنن ب نظرات منتقدها
    اگر با این وضعیت راهی پلی استیشن و ایکس باکس بشه
    در بهترین وضعیت متا زرد نسیب میشه

    اون بازی هندیه (اسمش یادم رفت ی عدد۹داخلش داش)
    ک همونم از روی اساطیر هندی ساخته بودن
    با این ک گرافیک و مبارزات و در کل، چندین پله از این بازی بالاتر بود ی متای فاجعه گرفت گیمفا هم ۳داد بهش

    هایزنبرگMR147اُستادAhmad_bkdasterloحاج کریتوس
  • Lone_wild گفت:

    به عنوان یک گیم ایرانی ازش حمایت میکنم تولید ملی و هر وقت منتشر شد نسخه کرک شده PC پلی میکنم 🙂

    هایزنبرگRoyalknightگمنامRDRTVAmirgamer🍗Tinier🍖Samuraiaria900آرش𝑴𝒔.𝑯𝒐𝒍𝒎𝒆𝒔more
  • Ninja theorey گفت:

    ” از Pacing سریع روایت وارد یک خلع می‌کند” منظور خلاء هست یا همون خلع باید باشه؟

  • چرا از روی اسم شخصیت اصلی و نوع گیم پلی فکر کردم اسپین آف سفیر عشقه. بازی ساز های ایرانی خیلی سریع میخوان بازی های AAA بسازن با بودجه ناچیز. خب معلومه خروجی چیزی که انتظار دارن نمیشه. با این وجود اینهمه بازی ایندی با گیم پلی و داستان خاص داریم که بدون اینکه بخوان از بازی های سطح اول کپی کنن، راه خودشون رو میرن. چرا بازی ساز های ایرانی این کار رو نمیکنن؟

    RDRTVGhostGOLdasterlotothegametime پیج رسمی اینستاگرامحاج کریتوس
  • دوستان یه سوال،این بازی رو چه پلتفرم های عرضه میشه؟

  • AEO گفت:

    یک استودیویی هست داخل اینستا ریلز میزاره و بازی دارن میسازن
    که درباره زمان هخامنشیان یا ساسانیانه (دقیقا یادم نیست)دنبال اسپانسر میگردن لطا اگر در توانتون هست ازشون حمایت کنید

    AmirPrهایزنبرگRDRTVGhostاُستادdasterloحاج کریتوس
  • Yosof گفت:

    خیلی دوست دارم صنعت گیم ایران پیشرفت کنه خودمم دارم حرفه ای انیمت تمرین میکنم کنم که یه روزی به این آرزو برسم

  • amiranathema گفت:

    به نظر من بازی نسبت به آخرین گیم ایرانی که هم سبکش بوده یعنی سفیر عشق که اونم خیلی وضعیت خرابی داشت هیچ پیشرفتی نداشته کافیه برید ۱۰ دقیقه اول بازی سفیر عشق بازی کنید بعد ۱۰ دقیقه اول اینم بازی کنید حتی سازنده های این بازی مرحله اول بازیو مثل اون تیکه که کارکتر میره تو گذشته و خاطرات با یه سری موجود شنی میجنگه کاملا شبیه ۱۰ دقیقه اول سفیر ساختن ، گرافیکم که در همون لوله جفتشون انریل هستن حتی انیمیشن دویدن کارکتر و ضربه زدنش هم داخل خود انریل به صورت اماده هست و دقیقا شبیه سفیر عشقه ! حالا یک سری از دوستان فاز حمایتی دارن که آقا این بازی ایرانیه باید حمایت شه 😐 بازی زبان فارسی نداره !! حالا شاید تو نسخه کامل گذاشته باشن اما من بعید میدونم حداقل تا یک سال اول انتشار داشته باشه وگرنه براشون کاری نداشت تو همین دمو ۱۰ تا دیالوگی که کلا بازی داره زیرنویس کنند بزارن ، پس مشخص میشه هدفشون این بوده ک تمرکزشون رو همون انگلیسی باشه و شاید کلا فارسی نزارن دقیقا مثل نو بادیز لفت ! حالا باز یک سری از دوستان میگن خب بازی هدفش بازار جهانیه باید انگلیسی داشته باشه خب بسیار عالی منم با این موافقم پس منم بازیو با بازی های خارجی مقایسه میکنم و بازی از پرینس اف پرشیای فورگاتن سندزس که برا ۱۱ ۱۲ سال پیشه ضعیف تره تازه اونجا فارسی هم حرف میزدن ! خدایش شما به عنوان یه مخاطب خارجی اصلا نگاه این بازیم میکنید ؟ خیلی از دوستان که نظر کارشناسی میدن اصلا بازی نکردنش فقط تو عکس دیدن ، گیم بسیار ضعیفه کلا وضعیت گیمینگ ایران خیلی خراب شده من یادمه سال ۸۸ ۸۹ بازی ایرانی که میومد مثل لطف علی خان زند و اینا یا گرشاسب یا … نمیخوام بگم خیلی خفن بودن ولی انقدرم نسبت به بازی های خارجی عقب نبودن و سرگرم کننده بودن حداقل دوبله داشتن و خدایش نسبت ب زمان خودشون خوب بودن ولی الان شما همین گیمو نسبت به گرشاسب سال ۸۹ مثلا مقایسه کن چه پیشرفتی داشته ؟ بلکه پسرفت بوده فقط جز گرافیک ک اونم به لطف موتور انریل انجینه ک یک مقداری از گرشاسب بهتره وگرنه از نظر انیمیشن طراحی محیط کرکتر سازی و … هیچ پیشرفتی نکرده و ضعیف ترم هست

    من شخصن به بازی ایرانی احترام میزارم که به من احترام بزاره وقتی یک بازی فاز بازار جهانی میگیره منم با بازی های خارجی مقایسش میکنم !

    ایراد بعدی بازی های ایرانی اینه همه میخوان گاد اف وار بسازن 😐 آقا بیخیال مگه حتما باید این سبک بازی بسازید خب برید چه میدونم بازی شهرسازی بسازید بازی مدیریتی بسازید این همه سبک وقتی میبینید موفق نیستید این سبکی بسازید مگه مجبورید ، اون نو بادیز لفت هم نمیدونم چرا تلاش داره لست آف آس بسازه واقعا موقع بازی کردنش انگار شکنجم میدادن انقدر بد بود ! شبگرد بازی بهتری بود والا . خلاصه اینم نظر من بود بدون تعصب و کاملا منطقی ، من ادمیم نیستم که از بازی ایرانی حمایت نکنم اکانت هیولای من پر بازی ایرانیه ک حتی بازی هم نکردم فقط رفتم خریدم برای حمایت

    mahommad1587@gmail.comArthur MorganThunderDoom
  • خیلی مشکل داره اما همینم که یه همتی کردن یه چیزی درست کردن باید خدامونم شکر کنیم
    اولین مشکلی که تو این بازی باید حل بشه پشتیبانی از زبان فارسیه که خیلییی مهمه
    دومیش پر و بال دادن به شخصیت ها و داستان و گیم پلی بازیه یعنی یه معارفه از شخصیتا داشته باشیم
    سوم تغییر توی روند بازیه مثلاً میتونن یه بخشی از بازی قبل از قتل خانواده مهران باشه که ما با خانواده اون ارتباط بگیریم و بعد از قتل اونا برای انتقام یه انگیزه داشته باشیم مثلا چندتا مأموریت با خانواده بریم که بدونیم چیکار میکنن کجا هستن بعد یهو تو یه مأموریت بهمون حمله کنند که جذاب تر میشه و پلیر بیشتر جذب میشه
    یعنی بخوام به زبون ساده بگم اینه که بفهمیم واسه چی و کی داریم آدم میکشیم و انتقام میگیریم چون فعلا واسه هیچ‌ و پوچه چون چیزی راجب خانواده مهران نمیدونیم😐😂🤝
    و بخش فرار کردن و تو زندان افتادن و اینا جز گیم پلی باشه و مثلاً وسط اینکه می‌خواییم خلیفه رو بکشیم یه سری داستان پیش بیاد مثلا یه ارتشی حمله کنه یه چیزی بشه یکم از افسانه های ایرانی کمک بگیره مثلا یه مأموریت داشته باشه لونه سیمرغو پیدا کنیم و ازش‌ کمک بگیریم(دقیق یادم نیست سیمرغ توی هزار و یک شب بود یا نه ولی بازم اگه یکم با چاشنی افسانه ایرانی باشه جذاب تره)
    من خیلی نظر راجب این بازی و ارتقاش دارم ولی حیف اینجا جا نمیشه🗿😂💔

    Lone_wild
  • لطفاً، game developer های ایرانی اگر بودجه یا دانش کافی ندارند، نسبت به ساخت بازی هایی مشابه عناوین AAA خودداری کنند.
    من دیگه با این عذر و بهانه ها که بودجه نداریم، امکانات نداریم و فلان و فلان، قانع نمیشم.
    به جای این که جا پای غول های صنعت گیم نظیر سانتامونیکا بذارید، می‌تونید ابعاد پروژه رو کاهش بدید و یه بازی 2D پلتفرمر توسعه بدید ولی سنگ تموم بذارید!

    این بازی هم محکوم به شکسته تا شاید درس عبرتی بشه برای دیگر توسعه دهندگان ایرانی.

    MHNThunderDoomRDRTVAmirgamerNiyou7𝐓𝐡𝐞 𝐆𝐮𝐚𝐫𝐝𝐢𝐚𝐧 𝐀𝐧𝐠𝐞𝐥ALNO
  • Hunter گفت:

    نسبت به بقیه بازی های ایرانی خوبه ولی گیمپلیش خیلی ایراد داره ضربات اصلا وزن نداره انگار داری به هوا میزنی گرافیکش متوسطه ولی مشکل اینجاست که خود بازی رو ایرانی ها ساختن درباره اساطیر ایران هستش ولی دوبله و حتی زیر نویس فارسی نداره اگه اضافه نکنن بنظرم ارزش حمایت نداره

  • HomeBanger گفت:

    فقط من اینطور فکر میکنم یا واسه شما هم مسخره‌س که زبان فارسی نداره؟

    هایزنبرگRDRTV
  • من که میخرمش من که خیلی خوشم اومد از اتمسفر بازی

  • aminll گفت:

    من‌ نمی فهمم واقعا چه اصراری بر الهام و کپی از آثار AAA دارن. وقتی شما میای بازی تو اینجوری میسازی خواه ناخواه با با آثار با کیفیت و پرخرج شرق و غرب مقایسه میشه و قطعا بودجه و مهارت فعلی توان رقابت ندارید. چرا سراغ آثار دو بعدی و دو و نیم بعدی نمیرن. اثری مثل HOLLOW KNIGHT با بودجه ۵۰ هزار دلاری ساخته شد و اینقدر محبوب شد. تا وقتی بازیسازان ایرانی بخوان صرفا یه کپی ضعیف از آثار محبوب صنعت، بدون کمترین خلاقیتی داشته باشن هیچ پیشرفتی در ایران در این زمینه دیده نخواهد شد.

  • امید گفت:

    همه چی عالی ولی خیلی تم عربی گرفته

  • Perfect-2 گفت:

    استودیو های بازی سازی ایرانی کلا سه بعدی ساز خوبی نیستن بشینن همون دو بعدیشونو بسازن موفق هم میشن نمره هم میگرن، الان این ویدئو هایی که من از این بازی دیدم تو متا فکر نکنم حتی بتونه متای زرد بگیره.

  • این فقط نظر شخصی خودمه،اینکه بگیم بودجه ندارن برای من قابل قبول نیست بنظرتون limboیا blasphemous چقدر بودجه داشتن که اینطور ترکوندن؟

  • navid313714 گفت:

    اگر زبان فارسی بزارند ارزش پیدا میکنه

  • Xerexplay گفت:

    همینکه تلاش کردن واسم کافیه
    امیدوارمم موفق شن

    𝐓𝐡𝐞 𝐆𝐮𝐚𝐫𝐝𝐢𝐚𝐧 𝐀𝐧𝐠𝐞𝐥
  • ازتون ممنونم که این بازی رو رها نکردید و گیم پلیش رو بررسی کردید ، امیدوارم اخبار بعدیش رو هم پوشش بدید و بهش اهمیت بدید
    از نظر گرافیکی که انصافا خیلی خوبه ، سوپرایز شدم
    ولی در کل هر تعریفی که بکنیم ، داریم نسبت به یه گیم ایرانی در موردش نظر میدیم ، ایرانی که هنوز گیمش پیشرفت زیادی نکرده و اول کاره . در مقایسه با گیم های این سبک خارجی روز دنیا شاید حرف زیادی برای گفتن نداشته باشه . پس نباید انتظارات زیادی ازش داشته باشیم ، اگه این موفق بشه ، بازی های بعدی بودجه بیشتری دریافت می کنن و کم کم سایر استودیو ها بلند پرواز میشن و رقابت بین شون شکل میگیره و همینجوری صنعت گیم توی کشور ما هم رونق میگیره
    در مورد این بازی هم ، به نظرم ایراداتی داره و اونقدر گیرا نیست که در نگاه اول بخریش ، به نظرم باید از همین الان به نقد ها توجه کنن و ایرادات رو بر طرف کنن و حتما حتما دوبله یا حداقل زیرنویس فارسی رو بهش اضافه کنن
    شاید با همین ها و یه مارکتینگ خوب ، گیم خوب و موفقی از آب در بیاد و راه رو برای گیم های بعدی هموار کنه

  • اگه قرار پیشرفت کنن بایستی در هر زمینه ای چندین نفر متخصص افراد باتجربه در صنعت گیم کمک بگیرن یا استخدام کنن و گرنه بودجه بالا با همین نیروه تا ۵۰ سال دیگه هم پیشرفت نمیکنن
    در تمامی زمینه ها خیلی نا امید کننده بود
    نسخه پرنس پارسی ۲۰ سال پیش هم از همه لحاظ یه سرگردن از این بازی بهتر بود

    • اگه نیرو بود که اینا استخدام می‌کردن. شما پیش‌زمینۀ خاصی در مورد این تیم ندارید، ولی همینکه رئیس این شرکت، داره ۲۰ تا آدم بالغ که یه سریاشون زن و بچه دارن رو حقوق میده، نشون میده کار بزرگی از لحاظ مدیریتی داره انجام میشه.
      با این حال، همون متخصص های ایرانی‌ای که تو ایران هستن، چندتاشون بین اینان. ولی یه سری موضوعات، اصلاً متخصص و آدمش رو نداره. مثلاً کسی که مسئول sfx پروژه بوده، در اصل آهنگساز بوده و اصلاً با محیط آنریل آشنا نبوده، ولی تو پروسۀ ساخت پروژه های مختلف توی این تیم، تبدیل به یه نیمچه متخصصی شده.

      • اگه پول باشه نیرو که زیاد هست پس میشه گفت مشکل نیرو نداشتن مشکل مالی داشتنند
        منم دوست دارم زن بچشون نون بخورن فرقی نداره بازیشون در مقایسه با سایر بازیها آشغال باشه یا خوب باشه
        اگه میخوان موفق بشن زن بچه های زیادتری نون بخورن بایستی در تمامی زمینه ها افراد متخصص و با تجربه جذب کنن که افراد دیگه هم یاد بگیرن پیشرفت کنن
        اگه من شما مشکلات یه بازی نگیم فقط تعریف تمجیدد الکی از یه بازی کنیم فایده نداره معایب و مشکلات حل کردن باعث میشه خیلی سریعتر سر پای خودشون بایستن رقابت شروع کنن

  • Mahdi گفت:

    استودیو های ما کلا نمیتونن بازیایی شبیه به gow و the last of us بسازن چون نه بودجه رو دارن نه تکنولوژی
    ولی میتونیم بازیایی شبیه به بلسفمس و katana zero بسازیم که هم جذاب باشن هم خلاقیت داشته باشن

  • WeeW00 گفت:

    بنظر من برای پیشرفت صنعت گیم توی ایران باید یخورده با بازیای کوچیکتر شروع کرد و همچنین تمام بازیا درمورد ایران نباشن
    مثلا من به nobody’s left ایمان دارم چون درمورد تاریخ یا افسانه های ایران نیست و خارجی ها هم میتونن باهاش ارتباط بگیرن،ما خیلی داریم بلندپروازی میکنیم و بنظرم اگه فقط بازیایی رو بسازیم که برای رقابت با گاد اف وار و کالاف دیوتی ان به هیچجایی نمیرسیم

  • مشکل اینجاست که چون محیط آنریل انجین به طور پیش فرض سه بعدی هستش خیلی ساخت گیم سه بعدی درش راحت تره . من خودم با آنریل انجین کار میکنم و همیشه پروژم رو سه بعدی انجام میدم چون سریع تر و راحت تره . به نظرم یکی از دلایلی که سمت بازی دو بعدی و ایندی نمیرن همینه . گیم ایندی هم بالاخره خلاقیت میخواد و نباید یه کپی از یه بازی ایندیه خارجی باشه . در کل صنعت بازیسازی ایران هیچوقت قرار نیست با استانداردهای جهانی یکی بشه چون روز به روز بازی های جهانی بهتر میشن و وارد نسل های جدید بازیسازی میشیم ولی ما همچنان درگیر بازی های ضعیف و تکامل نیافته هستیم . بهترین کار ساخت یک بازی ایندی برای مثال در سبک Hades اما با داستانی درباره شاهنامه و اساطیر ایرانی و با مکانیک های جدید و خلاقیت در گیم پلی هستش .

  • شهروز گفت:

    گرافیکش که خوبه اگه گیمپلیش هم خوب باشه خیلی میتونه بازیه بمبی باشه

  • خلاصه بازی گیم پلی و انمیشن سفیر عشق بابهبود گرافیک سفیر عش بابهبود کلا سفیر عشقه با بهبود 😂🗿

  • Corvo Attano گفت:

    چرا بازی زبان فارسی نداره؟ بازی های ایرانی را هیچکس غیر ایرانی ها بازی نمیکنه.
    اول باید از داخل رشد کرد بعد پرید تو سطح جهانی. ولی سازندگان تنها چیزی که از سطح جهانی فهمیدن زبان انگلیسی هست!

  • صادقانه بگم ؟ ترکیب چیپ کپی یه سری از گیما

    هایزنبرگ
  • yasser e9 گفت:

    ایرانیا اگه برن سراغ بازی های ایندی و کوچیک و پرمحتوا، بیشتر تو سطح جهانی دیده میشن و قطعا بازی های بهتری هم درمیان ..نمونه خارجی هم که کم نیست..celect, coocon

نگاهی به دموی بازی ایرانی Blood of Mehran - گیمفا