نقد سریال داریوش | اثر صدا و سیمایی در نمایش خانگی
سریال داریوش یکی از آثار جدید نمایش خانگی است که به تازگی قسمت پایانی آن منتشر شد تا مجموعا در سیزده قسمت به انتها برسد.
سریال داریوش قبل از پخش با تبلیغات و حواشی بسیاری توجه عده زیاد و خوبی از مخاطبین را به خود جلب کرد. حضور افرادی نام آشنا از تهیه کننده گرفته تا کارگردان و لیست بازیگران و شباهت عوامل سریال با سریال پوست شیر به عنوان اثری محبوب در نمایش خانگی، باعث شد تا عده زیادی منتظر پخش سریال داریوش بوده و انتظار تماشای سریالی خوب را داشته باشند. سریال داریوش اما ابدا آنچه که تصور میشد، نبود. سریال بجز همان تبلیغات و هیاهوی پیش از پخش و تقریبا سه قسمت ابتدایی موفقیت خاصی نداشت و از قسمت چهارم به بعد رفته رفته در سراشیبی سقوط قرار گرفت که حتی پایانی بسیار ساده و بدون ریسک برای عامه مخاطبین نیز آن را نجات نداد.
شاید سریال داریوش به میزان ضعفی که داشت مورد خشم و غضب مخاطبین قرار نگرفت؛ بزرگترین دلیل این اتفاق وجود بازیهای استاندارد و قابل قبول در سریال بود. مخاطب در مواجه با بازیگران و تصویری که از آنان در جلوی دوربین میدید حس بدی نداشت و این بازیها باعث شدند تا داریوش به میزان لیاقتش نکوهش نشود. از طرف دیگر در میان بازیهای استاندارد، داریوش یک بازی بسیار خوب هم داشت که متعلق به محسن قصابیان در نقش کاراکتر بهرام است. بازی قصابیان و ساخته شدن کاراکتر بهرام از معدود نکات مثبت سریال داریوش است.
بزرگترین و اساسیترین مشکل سریال داریوش به فیلمنامه آن برمیگردد. فیلمنامه داریوش به شدت ضعیف، گیج و نامنسجم است. در بخشی از سریال طلاها اهمیت زیادی دارند، ناگهان در قسمت بعد طلاها هیچ اهمیتی ندارند، در قسمت پس از آن طلاها دوباره مهم میشوند. این گیج بودن فیلمنامه مخاطب را نیز گیج میکند و او را به این سوال وادار میکند که اصلا قصه سریال داریوش درباره چه بود؟ اگر بنا بود ما شاهد دوئلی بین دو کاراکتر داریوش و بهرام باشیم، سریال ابدا در ساخت این دوئل موفق نبوده چرا که این دو کاراکتر ابدا در یک سطح ساخته و پرداخته نشدند و بهرام بسیار از رقیب خود جلوتر است.
در بحث شخصیتپردازی فقط کاراکتر بهرام از میان تمام کاراکترهای مهم و نیمه مهم سریال ساخته میشود. سریال داریوش موفق است تا به معنای واقعی کلمه یک ضد قهرمان یا بدمن بسازد که حتی شخصیتی لایق یک اسپین آف است. شاید اسپین آف کاراکتر بهرام به مراتب بهتر از سریال داریوش باشد. از آن سمت شخصیتپردازی کاراکتر اصلی سریال یعنی داریوش بسیار نحیف و ضعیف است. داریوش تنها ترسو است و شخصیت او بیش از این نیز پیش نمیرود.
ترسو بودن داریوش در همان قسمت اول به مخاطب القا میشود اما روند ساخت کاراکتر او در همین نقطه تا انتهای سریال گیر میکند. در اولین مواجه با شخصیت داریوش و ترسو بودن او، انتظار میرفت که در طول سریال در فیلمنامه او رفته رفته با طی کردن سیری منطقی دچار تحول و تغییر شخصیتی شده و مسیر شخصیتپردازی او تکمیل شود. اما این اتفاق در سریال رخ نداده و داریوش ناگهان در قسمت پایانی جرئت پیدا میکند تا در برابر بهرام بایستد که البته سریال حتی به همین حرکت خود نیز پایبند نبوده و کمی جلوتر در سکانس بیابان، داریوش بازهم ترسیده و فرارکنان اسلحه خود را به سمتی پرت میکند که پلانی کودکانه و خندهدار است.
شخصیت داریوش ابدا پخته و کامل نشده و به شکلی مصنوعی و شعاری تغییر میکند. بنظر میرسد که سریال داریوش اگر شخصیت اصلی خود را بهرام فرض میکرد و همه چیز از زاویه دید او به عنوان کاراکتر منفی روایت میشد، احتمال موفقیت بسیار بیشتری داشت. کاراکتر داریوش به عنوان یک کاراکتر اصلی تا پایان سریال شخصیتی توسری خور، ترسو و بزدل است و دل بستن و همراهی با او سخت است. اگر سیر درستی برای شجاع شدن و تغییر داریوش در قصه وجود داشت چنین حسی به مخاطب القا نمیشد اما داریوش تا پایان همانگونه میماند و حتی در مقابل درخواست بهرام برای دخترش در نهایت پس از چند قلدر بازی توخالی سکوت میکند. (سکانسی که بنا بود تا حالتی کمدی به سریال اضافه کند، اما کمدی جای خودش را دارد و ابدا در آن لحظه مناسب نبود).
از طرف دیگر ارتباط بین کاراکترها نیز بسیار سست و کم جان است. تمامی روابط موجود در سریال بسیار سطحی بوده و در حد برچسب باقی میمانند. در حالی که در دو یا سه قسمت ابتدایی شاهد ارتباط داریوش با دختر، نوهاش و کاظم بودیم، اما از قسمت پنجم این ارتباطات تماما محو شده و این کاراکترها برخورد خاصی با یکدیگر نداشتند. در قسمتهای ابتدایی بنظر میرسید سریال میتواند ارتباط بسازد، اما هر چه جلوتر رفتیم مشخص شد سریال در این زمینه نیز بسیار ناتوان است.
تمام ارتباطها در سریال در حد اسم باقی میمانند. ما میدانیم که لیلا دختر داریوش است اما در سریال ابدا چیزی به اسم رابطه پدر دختری ساخته نمیشود. این موضوع در رابطه لیلا با سینا و رابطه عاشقانه او با وحید و همچنین ارتباط و علاقه بین ساقی و داریوش نیز صدق میکند تا باعث شود همه ربط و برخورد کاراکترها در حد یک ویترین باقی بمانند. اگر بنا بود تا کاراکتر کاظم در سریال تا این حد مهم باشد، به چه دلیلی به میزان زیادی از اثر محو شد و تقریبا در هفتاد درصد سریال حضور موثر و مهمی نداشت؟ این اتفاق باعث شد تا او کاراکتری خام باقی مانده و رفاقتش با داریوش نیز خام و سطحی باقی بماند تا در نهایت در قسمت پایانی و انتقام گیری او شاهد یک سانتیمانتال باشیم که در ادامه بیشتر درباره قسمت پایانی صحبت خواهیم کرد.
فاصله بین سانتیمانتال و به دام آثار هندی افتادن با یک اتفاق درست دراماتیک و پر از حس از یک تار مو باریکتر بوده و چند تفاوت در سریال میتواند هر کدام از این دو را رقم بزند. در سریال داریوش با توجه به اینکه تمام روابط سطحی و خام هستند در نتیجه پایان بیشتر به یک پایان سانتیمانتال شبیه است تا یک پایان دراماتیک. هنگامی که سریال شخصیت کاظم و رفاقت او با داریوش را با عمق مناسب نساخته است، در نتیجه آن لحظه فلش بک به کلاس رزمی کاظم و استفاده از آن فن توسط داریوش بر روی بهرام در قسمت آخر، بسیار لوس و بیمزه میشود.
از طرف دیگر پایان بندی سریال داریوش بسیار قابل پیشبینی و بدون هیچگونه حرکت اضافهای بود. پایانی که بسیار کم ریسک و بسیار شبیه به آثار تلویزیونی صدا و سیما بود. این در حالی است که قطعا انتظار میرود اثری در نمایش خانگی حداقل یک لول از آثار صدا و سیما فراتر باشد. پایان سریال داریوش هیچگونه تعلیق و هیجانی نداشت و تا انتها و آخرین لحظه همه چیز در آن روشن بود. در واقع ما تمام آنچه که از قبل میدانستیم را فقط تماشا کردیم. هنگامی که کاراکتر سیفی اسلحه را به دست میگیرد، کاملا مشخص است که قصد کشتن چه کسی را دارد و ابدا حسی از استرس و نگرانی در مخاطب ساخته نمیشود.
در بحث پایان بندی کاراکترها نیز سریال داریوش وضعیت جالبی ندارد. کاراکتری مثل مرتضی کاملا در سریال فراموش شد و اگر از ترکیه به ایران نمیاد نیز با کمی تغییرات، فرقی در سریال ایجاد نمیشد. کاراکتری مثل رامین نیز انتظار میرفت تا پایان بندی نتیجه بهتری داشته باشد اما تصویر نهایی که از میبینیم، تماشای او در حال خرید سیگار است. سهراب نیز در بین کاراکترها همین وضعیت را دارد؛ او و رامین کاملا در سریال ناقص رها شده و کمبود یک اتفاق یا اقدام مهم در شخصیتپردازی این دو به شدت احساس میشود.
در پایان باید گفت که سریال داریوش اثری در سطح بسیار معمولی برای پخش از تلویزیون و آن هم به صورت هر شب بود و این فیلمنامه بدون پرداخت و بدون مایه ابدا مناسب نمایش خانگی و سیزده قسمت نبود. شاید سریال داریوش با تعداد قسمت کمتر و ریتمی سریعتر میتوانست موفقتر باشد اما اکنون تبدیل به سریالی شده است که حتی در بحث سرگرمکننده بودن نیز چندان موفق نیست و حداقل دو سوم میانی سریال حوصله سربر و بلا استفاده مانده است. شخصیتها و ارتباط بین آنها به شدت یک خطی و لاغر است و به طور خلاصه در کارگردانی نیز استفاده بیش از حد از نماهای بسته و لنز تله بدون هیچگونه دلیلی از ایرادات مهم این اثر میباشد. داریوش یک سریال ضعیف دیگر در نمایش خانگی است که تنها بازیهای خوب و یک ضد قهرمان درست و حسابی دارد.
پر بحثترینها
- ۱۰ حقیقت تلخ که گیمر ها نمیخواهند به آنها اعتراف کنند
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- روابط عاطفی در The Witcher 4 معنای عمیقتری خواهند داشت
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
- کارگردان Silent Hill 2 Remake از علاقه خود به ساخت یک بازی در ژانر وحشت با اقتباس از Lord of the Rings میگوید
- استراتژی ریسکی Xbox که ۱۰ سال آینده آن را تعریف خواهد کرد
- شایعه: Xbox در سال ۲۰۲۵ بازیهایی خواهد داشت که هنوز رونمایی نشدهاند
- فهرست نامزدهای بهترین بازی های سال ۲۰۲۴ گیمفا
نظرات
🟢 خب چون یه سکانس رقص از سحر دولتشاهی داشت، کلی ماجرا برای این سریال درست شد !!!
✅ دیگه چه برسه به اینکه بخواد از صدا و سیما پخش بشه 😂
حاجی چرا اخرش شخمی تموم شد 😐 داریوش تبدیل شد به نعیم ریدن قسمت اخر تکلیف رامین چیشد خانواده کاظم چیشد رفیقش گرفتن چیشد😐😑
حاجی خودتی 😏😂
🟢 احتمال داره که بخواد فصل دوم بسازه
✅ به هرحال پایان فیلم و سریال ایرانی همیشه داغونه😞
چی بگم والا 😐🥲
بدون بهرام فصل دو دیگه معنی نداره
👍🏻💚 موافقم
واقعا جناب قصابیان باعث شد که این سریال رو بتونیم ببینیم و شخصا بخاطر بازی خوب ایشون ادامه دادم،اصولا سریال روی دور تند بود تا فقط سکانس های ایشون رو ببینم،حجازی فر هم هیچوقت از سطح بازیگریش خوشم نیومد،صدیقیان مثل همیشه عاشق پیشه و لوس،دولتشاهی هم چیزی نداشت برای ارائه،شاهی هم ک نگم بهتره،امیدوارم پیروی فرمایش منتقد گرامی یک اسپین اف خوب از شخصیت بهرام بسازن ب نظرم لایقش هست.
تا حمایت از یه اثر نسباتا خوب مثل این نشه و بی دلیل بکوبیدش اثر شاهکاری در راه نیست
تبریک میگم! به دوره ای رسیدیم که ۹۹.۹٪ سریال/فیلم های نمایش خانگی (چه برسه صداوسیما!) ارزش دیدن ندارن 👏🥰
اگه به داریوش میگی سریال بسیار ضعیف به سریال های گردن زنی و سرگیجه و عقرب عاشق و… چی میگی!
حاجی داریوش قسمت اخر دقت کنی تو کل سریال از بهرام وحشت داشت یهو تبدیل شد به نعیم خدای صدرحمت به گردن زنی بهرام کشتن 😐
خب برای دراماتیک شدن داستان بود شاید
بلاخره رفیق صمیمیشو کشته بود به دخترش نظر داشت کلی بلا سرش آورده بود بلاخره سیب زمینی هم باشه یه رگی از خودش نشون میده😁😂
از سیب زمینی بدتر بود ندیدی با لباس حموم ریش نصف فرار کرد خونه پسر 😂 بهرام خدایی هندی کشتنش
بلاخره داستان باید به نفع اینا تموم میشد دیگه تو جای کارگردان بودی چیکار میکردی؟
واقعا زباله بود
تنها نکته مثبت سریال شخصیت پردازی اون یارو بهرام بود
به نظرم اسم سایت رو از Gamefa به Filmfa تغییر بدید
خواهشا اگر هم، محتوای فیلم (اعم از ایرانی و غیر ایرانی) در سایت بارگذاری میکنید، خواهشا از هر ۱۰ مطلبِ (((گیم)))، یه چیز دیگه (فیلم یا هر چیز غیر مرتبطی) قرار بدید
ممنون.
مگه زورت کردن مطلبی که دوسش نداری رو صفحشو باز کنی بیای بخونیش؟ خبر گیمینگ دوست داری همونارو بخون
چشم
مشکل اینه بعضی خبر های گیم رو یا پوشش نمی دن یا دیر پوشش می دن.نصف خبر هارو کردن برا فیلم
سر همین بلاد اف مهران زوم.جی ۳ هفته قبلش خبر رو کار کرد ولی گیمفا دیروز
خدایا یعنی نمیشه بودجه ای که برای ساخت این اراجیف صرف میشه رو باهاش یه سریال یا سینمایی درخور راجب تاریخ ایران باستان بسازن؟ واقعا سریالی با موضوع جنگ های ایران و یونان ساخته داوود میرباقری چه شود. سکانس های مربوط به تخریب آتن با هنری که ایشون تو آثارشون از خودشون نشون دادن شاهکار میشه🔥 کاش جای اینکه این همه سال واسه سلمان فارسی وقت گذاشت همچین چیزی میساخت تا عموم بدونن ایران چه پتانسیلی داره
سلمان فارسی هم یکی از همون اسطوره های ایرانیه
اما…
کی میگه سلمان فارسی اسطوره ی ایرانی هست؟
باعث نصف بدبختی ی ایران برا اونه
واقعا براتون تاسف می خورم تاریخ کشور خودتون رو بلد نیستین و هرچی می گن باور می کنید😞
آدمای ضد عرب و نژاد پرست همیشه سلمان فارسی رو خائن میدونن، آره اسطوره بود، به اون ربطی نداره که چرا ایرانیا درباره تاریخ خودشون فیلم نمیسازن
اگه بدونی چیکار کرد از گور میکشیش بیرون و … البته اگه داستان و تاریخچه کشورت برات مهمه
نمیگم سریال خفنیه ولی نسبت به بقیه آثار صداو سیما و ایران این اثر انصافا خوبه.میدونم حالا مسخره میکنید ولی شخصیت پردازی بهرام بدک نبود و مخصوصا صداش خفن بود.اگر هم آشنا باشید میدونید که دوبلور هم بودن قبلا
نقد درستی بود ساید بهتر بود سریال اسمش میشد بهرام چون بیشتر مخاطب به دنبال او بود تا داریوش که شبیه یک نقش فرعی دست چندم بود کل جذابیت و بار فیلم رو دوش بهرام بازی خیلی خوب بازیگرش یود و ما هم جذب میشدسم تا ادامه داستان ببینیم بدتر از همه نقش سحر دولتشاهی بود ساقی که اصلا نه سیر مشخصی داشت نه معلوم بود هدفش چیه و قصه عشقی آبکی بین او و داریوش هم عملا درنیومد و کاملا سطحی و قابل پیش بینی بود و ترسو بودن و بزدل بودن داریوش رو مخ من بود از اول تا آخر سریال نقش اصلی یا باید ضد قهرمان خوب درست کنه یا قهرمان خوب که در هر دو ناموفق بود یک شخصیت کاملا خنثی و تو خالی و الکی
نمایش خانگی خودش چی هست که در مقایسه با صدا و سیما میخوای تخریبش کنی؟
میون کلام، صدا،سیما•••• که هیچی از سال سیصدو نَود کم کم براای ما تموم شد•••• الان هم ۱ در ۱۰۰۰ ممکن سریال خوب داشته باشه مثل سرنوشت••• اما سینما•• سینما نمایش خانگی* براای ما فرق میکنه••• مادرحد فیلم، سریالای آسیایی مانند هموون ترکها••• هند و پاکستان•• چین،تایلند،تایواان و••••••• دوستشداریم* اما نمیدونم شاید بعضی دوستان تَوقع فیلم،سریالای امریکایی انگلیسی آلمانی فرانسوی کره و ژاپن دارن اما توقع جالبی نیست ما در حال حاضر فرهنگموون کموبیش شبیه ترکیه هست پس عجیب نیست سینما سینمانمایش خانگی* ما هم شبیه سریالای اونا باشه•••••••
به نظر منم عین شما و بقیه بهرام بهترین شخصیت پردازیو بین باقیه شخصیت ها داشت و هادی حجازی فر هم فکر کنم اینو قبول داشت و واسه همین سره کارگردانی سکانس های بهرام هیجانو تنشو بالا میبرد و یا بولد تر نشون میداد مثل سکانس آتش زدن علیرضا.ولی میتونستن طوری بسازن که هم بهرام ببره و هم ببازه مثلا یکیشون اونیکی رو به سختی بکشه و دیگری از خونریزی زیاد همونجا بمیره.
حالا یه بار یه فیلم خوب ساختن که انقدر خوب بود منو یاد فیلم جنایی های کره ای مینداخت، حداقل آخرش، ما ایرانیا همیشه دنبال ایراد گرفتنیم، همیشه دوست داریم آخرش همه بمیرن، همچی سداند باشه، اینجوری همه میگن: وای چقدر خفن بود..) من که خیلی خوشم اومد از ایده های آخرش، آقای حجازی فر ایول داره، حالا یه عده اومدن دارن اینجا فراستخواه بازی درمیارن، حداقل نکته های مثبتشو بگید
من که ندیدم ولی از عکس و پوستر معلومه دوریال هم نمی ارزه.