رئیس سابق پلی استیشن: شاهد فروپاشی خلاقیت در صنعت بازی هستیم - گیمفا
رئیس سابق پلی استیشن: شاهد فروپاشی خلاقیت در صنعت بازی هستیم - گیمفا
رئیس سابق پلی استیشن: شاهد فروپاشی خلاقیت در صنعت بازی هستیم - گیمفا
رئیس سابق پلی استیشن: شاهد فروپاشی خلاقیت در صنعت بازی هستیم - گیمفا
رئیس سابق پلی استیشن: شاهد فروپاشی خلاقیت در صنعت بازی هستیم - گیمفا
رئیس سابق پلی استیشن: شاهد فروپاشی خلاقیت در صنعت بازی هستیم - گیمفا

رئیس سابق پلی استیشن: شاهد فروپاشی خلاقیت در صنعت بازی هستیم

امین رحیمی
۲۰:۲۱ ۱۴۰۳/۰۷/۲۶
رئیس سابق پلی استیشن: شاهد فروپاشی خلاقیت در صنعت بازی هستیم - گیمفا

شان لیدن (Shawn Layde)، مدیر سابق پلی استیشن، از وضعیت فعلی صنعت بازی انتقاد کرده است. او با تاکید بر کم‌رنگ شدن خلاقیت در عناوین بازی، هشدار داد که اتکای بیش از حد به ساخت بازی‌های بلاک‌باستری منجر به نابودی صنعت خواهد شد. در گیمزکام آسیا، او در گفت‌وگویی با گوردون ون دایک (Gordon Van Dyke)، بنیان‌گذار Raw Fury، از افول استودیوهای AA ابراز تاسف کرد. همچنین، با یادآوری زمانی که خلاقیت نسبت به کسب درآمد در توسعه بازی‌ها اولویت بالاتری داشت، اشاره کرد که در گذشته استودیوها ریسک‌پذیر بودند.

شان لیدن در این باره گفت:

امروزه توسعه یک بازی AAA نیازمند سرمایه‌گذاری چند صد میلیون دلاری است. در نتیجه، ریسک‌پذیری کاهش می‌یابد. استودیوها بر روی دنباله‌ها و بازی‌های تکراری متمرکز می‌شوند، چرا که تحلیل‌گران مالی استدلال می‌کنند اگر Fortnite در یک بازه زمانی خاص این مقدار پول به دست آورده، می‌توان با تقلید از Fortnite به همین هدف دست یافت. ما شاهد فروپاشی خلاقیت در صنعت هستیم که ناشی از ادغام استودیوها و هزینه بالای تولید است.

علاوه بر این، شان لیدن اظهار داشت که “عناوین AA از بین رفته‌اند” و آن را “تهدیدی برای اکوسیستم” توصیف کرد. البته، او باور دارد که به لطف پیشرفت ابزارهای توسعه، کیفیت بازی‌های مستقل به طرز چشمگیری افزایش داشته است. شان لیدن در ادامه افزود:

اگر می‌توانیم بازی‌های کم‌هزینه، اما بسیار خلاقانه و منحصر به فرد را محبوب‌تر کنیم، دوست دارم بیشتر از این نوع بازی‌ها ببینیم. تکیه بر عناوین بلاک‌باستر یک بن‌بست برای صنعت است.

رئیس سابق پلی استیشن معتقد است که بازی‌های AA علاوه بر این که روند توسعه بسیار سریع‌تری نسبت به عناوین AAA دارند، می‌توانند مفاهیم نوآورانه را به خوبی تعریف کنند. مهم این است که به جای کسب درآمد بر اصالت تمرکز شود.

اگر می‌خواهید بازی AA خود را به من معرفی کنید و در دو صفحه اول تنها بر مدل‌های درآمدزایی تمرکز دارید، من علاقه‌ای به آن ندارم. در وهله اول باید شرح دهید چرا چنین عنوانی “باید” ساخته شود. من می‌خواهم اشتیاق را ببینم، نمی‌خواهم حسابدار ارشد تیم به من نحوه درآمدزایی از بازی را شرح دهد.

شان لیدن همچنین اظهار داشت که هوش مصنوعی منجی توسعه بازی‌ها نیست:

هوش مصنوعی از همان ابتدا تا امروز، همواره بخشی از روند توسعه بازی‌ها بوده است. در حال حاضر، هیاهویی که پیرامون استفاده از آن شکل گرفته برای من جالب به‌نظر می‌رسد. درست است که کاربردهای منحصر به فردی دارد، ولی نباید فراموش کرد که در نهایت یک ابزار بوده و قرار نیست کار سرنوشت‌سازی انجام دهد. می‌توان آن را هم‌رده با Excel دانست؛ تنها کمک می‌کند تا در انجام وظایف مختلف نظم و سرعت بیشتری داشته باشید.

شان لیدن، از سال ۱۹۸۷ در سونی مشغول به کار شد و از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ به عنوان رئیس بخش سرگرمی‌های تعاملی این شرکت فعالیت کرد. او از سپتامبر ۲۰۲۲ به عنوان مشاور استراتژیک در Tencent فعالیت می‌کند.

Mohammadmilad saFizzySynapseZabiPr_TheBestWolfدیس دهنده برترboy gamerDARKSIRENAMOGUSPayaCast𝐓𝐡𝐞 𝐆𝐮𝐚𝐫𝐝𝐢𝐚𝐧 𝐀𝐧𝐠𝐞𝐥𝑆𝑖𝑙𝑘𝑆𝑜𝑛𝑔SkeeterمجیدMMDv-alkalineARSHIAAAAred-eyed Banished Knightحاج کریتوسKURD WARRIORmore

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

رئیس سابق پلی استیشن: شاهد فروپاشی خلاقیت در صنعت بازی هستیم - گیمفا
رئیس سابق پلی استیشن: شاهد فروپاشی خلاقیت در صنعت بازی هستیم - گیمفا
رئیس سابق پلی استیشن: شاهد فروپاشی خلاقیت در صنعت بازی هستیم - گیمفا
رئیس سابق پلی استیشن: شاهد فروپاشی خلاقیت در صنعت بازی هستیم - گیمفا
رئیس سابق پلی استیشن: شاهد فروپاشی خلاقیت در صنعت بازی هستیم - گیمفا
رئیس سابق پلی استیشن: شاهد فروپاشی خلاقیت در صنعت بازی هستیم - گیمفا
رئیس سابق پلی استیشن: شاهد فروپاشی خلاقیت در صنعت بازی هستیم - گیمفا
رئیس سابق پلی استیشن: شاهد فروپاشی خلاقیت در صنعت بازی هستیم - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Lone_wild گفت:

    فقط صنعت گیم در خطر نیست سینما هم به لجن کشیده شده !

    OMEGAکفتر گیمینگPr_TheBestWolfدیس دهنده برترboy gamerAMOGUSPayaCastRezaMahan
  • Meti55 گفت:

    فوق العاده راست گفته
    و این موضوع واقعا غمناکه

    Pr_TheBestWolfدیس دهنده برترboy gamerAMOGUSPayaCastMahan
  • ما هم امیدواریم این صنعت برگرده به زمانی که تو ساخت عناوین از خلاقیت استفاده می‌شد نه سیاست

    R_minPr_TheBestWolfدیس دهنده برترboy gamerAMOGUSPayaCastRezaMahanSkeeterNimamore
  • حرفاش راجع به هوش مصنوعی رو دوست داشتم واقعا درست میگه (هوش مصنوعی یک ابزاره تنها کمک می‌کند تا در انجام وظایف مختلف نظم و سرعت بیشتری داشته باشید) قرار نیست جایگزین نیروهای اصلی بشه و کار شاخی انجام بده و صفر تا صد یک بازی رو بسازه بعد خیلی از کاربرای نخبه اینجا معتقدن نه ببین هوش مصنوعی قراره آینده صنعت گیم رو متحول کنه قراره همه کارکنان اخراج بشن خودش به تنهایی بازی بسازه خودش هم بیاد در خونمون تحویل بده 😏

    Pr_TheBestWolfدیس دهنده برترPayaCast
  • NIGHTGAMING80 گفت:

    درست ترین حرف این روزها که توسط شرکت های ویدیو گیم زده شد

    Pr_TheBestWolfدیس دهنده برترboy gamerPayaCast
  • ALIREZA0111 گفت:

    به نظرم صنعت بازی نیاز داره به انقلاب هایی مثل زلدا ۲۰۱۷ ، دیمن سولز و ویچر ۳
    بازی هایی که بتونن یه چیز جدیدی به این صنعت اضافه کنن تا بازی های دیگه ازش الهام بگیرن (الهام گرفتن از یه بازی درجه ۱ واقعا خوبه ولی به شرطی که نمکش زیاد نشه)
    فرمول یوبیسافتی که هرکجای نقشه از برج بری بالا تا نقشه باز شه یا ماموریت فرعی های یوبیسافتی یا فچ کوئست های اسکایریم
    هرکدوم در دوره خودشون عالی بودن
    اون زمان همه دهنشون وا مونده بود چطور میشه ماموریت های اسکایریم تموم نشه
    یا زلدا چطور میشه یه مپ به این بزرگی بزاری ولی ۳ الی ۴ برابر ماموریت اصلی صرفا ماموریت فرعی و جانبی بزاری به طوری که اصلا تکراری نشه (بدون علامت سوال و تعجب، بدون راهنمایی، خوده بازیکن باید مسیر رو پیدا کنه)

    ولی وقتی پشت به پشت بازی های مختلف از همین فرمول زلدا استفاده کنن اینم تبدیل میشه به یه فرمول یوبیسافتی دیگه

    برای همینه که بازی های امروزی نیاز دارن که راه جدیدی بهشون نشون داده بشه و هر یه مدت انقلاب در سبک های مختلف رخ بده
    نیازه که فرمول های جهان باز و خطی گسترش پیدا کنن
    کی فکرشو میکرد ماموریت های درجه ۱ ویچر ۳ به یه بازی نیمه خطی مثل گاد رگناروک راه پیدا کنه
    چنین ماموریت های فرعی باید در تمام بازی ها گسترش پیدا کنه

    یکی از بهترین بازی هایی که این صنعت رو یه تکون اساسی داد، دیمن سولز و دارک سولز ۱ بودن که باعث شد سالانه کلی بازی ببینیم که در سبک سولز لایک ساخته میشن
    موفقیت بازی های روگ لایک در بازی های ایندی باعث شد که در این سبک بازی های بیشتری ببینیم و حتی پاشون به بازی های AAA مثل ریترنال باز شد
    مطمئن باشید موفقیت بالدورز گیت ۳ باعث میشه که سبک بازی های نوبتی و CRPG دوباره زنده شه

    شاید این حرفم به مزاق بعضی ها خوش نیاد ولی پابجی هم یه انقلاب بود
    انقلابی که یه جون دوباره به صنعت بازی داد (میدونم دورانی که بازی های مختلف با الهام از پابجی و فورت نایت پشت به پشت بتل رویال منتشر میکردن ولی اگه به این دوران نگاه کنید میبینید که چه قدر تعداد گیمرا به لطف همین پابجی و فورت نایت افزایش پیدا کرد)

    به طور کلی این صنعت نیاز داره که حداقل سالی یکبار یه بازی منتشر شه که راه جدیدی باز کنه
    نیاز نیست همه بازی ها انقلابی باشن، غیر ممکنه
    ولی امکانش هست که کمی با خلاقیت بتونن بازی های تاثیرگزار منتشر کنن تا یه مسیر جدید باز شه

    (در اخر یه اشاره به نینتندو خسیس بکنم که رفت Ultra hand زلدا TOTK رو ثبت اختراع کرد تا کسی ازش استفاده نکنه، ممنون که انقدر به فکر صنعت گیمی تا دیگران پیشرفت نکنن، اگه با ultra hand اشنایی داشته باشید متوجه میشید این قابلیت میتونست چه قدر خوب باشهباشه ، اگه اشتباه نکنم جز این یه قابلیت دیگه رو هم ثبت اختراع کرد)

    Pr_TheBestWolfAMOGUSPayaCastA,,shSkeeterv-alkalineNimaARSHIAAAAکفتر گیمینگHannibalmore
      • ALIREZA0111 گفت:

        الترا هند یه قابلیتی بود که زلدا با نسخه TOTK معرفی کرد
        حالا کارش چیه؟
        میتونی با امکاناتی که محیط در اختیارت میزاره وسایل مختلفی بسازی (و حتی امکاناتی که فراتر از محیط هستن و خودت از قبل جمع کردی)
        مثلا ده تا سنگ جمع میکنی، ده تا چوب جمع میکنی و یه باطری
        میای به صورت ریل تایم، با خلاقیت خودتون اینا رو بهم وصل میکنی
        ربات میسازی، اتومبیل میسازی، قایق میسازی و هر چیزی که تو ذهنت داری میتونی پیاده کنی
        با قابلیت کرفت کردن در بازی های مختلف خیلی تفاوت داره
        پیشنهاد میدم تو یوتیوب سرچ کنید zelda ultra hand
        این قابلیت اگه در بازی های مختلف مخصوصا سبک RPG تلفیق می شد میتونست یه بعد کاملا جدید به گیمینگ اضافه کنه ولی نینتندو اینو به نام خودش ثبت اختراع کرده تا بقیه ازش استفاده نکنن

        این قابلیت در سبک های مختلف مخصوصا سروایو و RPG میتونست انقلاب کنه
        تصور کن با هر ایتمی که در محیط بازی های RPG پیدا میکنی بتونی شمشیر بسازی، لباس بسازی، ماشین بسازی
        نه اینکه مثل قابلیت craft کردن بندازی شون تو گونی یهو تبدیل به شمشیر بشه XD
        بلکه با خلاقیت خودت درستش کنی
        ولی نینتندو اومد به زلدا محدودش کرد 🙂
        حتما تو یوتیوب به وسایل مختلفی که با ultra hand ساخته شد نگاه کنید

        در اخر فقط برای اینکه روشن تر شه تفاوت Ultra hand با craft رو خیلی ساده توضیح میدم
        کرفت : چند تا ایتم با قابلیت از پیش تعیین شده قاطی میکنی تا یه ایتم به دست بیاری.. مثلا بازی بهت میگه دوتا سنگ و دوتا چوب قاطی کن تا شمشیر به دست بیاری و این از پیش تعیین شدس و غیر قابل تغییره

        الترا هند : از پیش تعیین شده نیست و کاملا به خلاقیت خودت ربط داره مثلا بازی بهت دوتا سنگ میده و دوتا چوب، اصلا بهت نمیگه حتما بیا شمشیر بساز.. میتونی این دوتا چوب رو وصل کنی و یه قایق بسازی، یه شمشیر بسازی، یه گرز بسازی یا هر چیز دیگه ای
        اونم به صورت ریل تایم، خودت باید بچسبونی، فیزیک وسیله رو خودت تعیین میکنی
        مثلا وقتی با این وسایل قایق ساختی، اگه بادبان رو جای درستی نزاری باعث میشه که نتونی به خوبی حرکت کنی و حتی تو اب غرق شی

  • Pop_Star گفت:

    برادر اگر کمی به سمت جایی که قبلا در اون کار میکرد نگاه میکرد کل قضیه رو متوجه میشد،سونی به عنوان یکی از قطب های صنعت رو آورده به ریمستر و ریمیک و عناوین AA خودشو در نطفه خفه میکنه مثل Concrete Genie و Dreams که باعث شده بقیه سازندگان با مشاهده فروش ریمستر ها دیگر به آثار جدید رقبتی نداشته باشن و ارتشی متشکل از بازسازی های بعضا بی دلیل بازار رو به اشباع برسونن.از سوی دیگر با مشاهده درآمد بالای سرویس محور ها،سازندگان به فکر فرو رفتن که ما چرا بازی هایی بسازیم که خودمون دوست داریم در حالی که بازیکنان میل به خرج در بازی های رایگان اما سرویس محور دارن

    Pr_TheBestWolfاحسان بی طرفیه گیمر سادهSkeeterARSHIAAAAAQUARIUSحاج کریتوسShark Gamerبدون‍ تعصبGod of war
    • Tom گفت:

      ناشری که میگی امسال استروبات رو عرضه کرده
      داره لگو هورایزن رو عرضه میکنه
      Ip بعدی مدیا مولکول هم تو راهه
      تا وقتی مردم از یه بازی پشتیبانی کنن ناشر هم پشتیبانی میکنه
      خود پیکسل اوپوس هم اسم بازیشونو یادشون نیست 😂
      دریمز هم وقت استودیوی خلاق مدیا مولکول رو میگرفت
      بازی خوبی بود ولی مدیا مولکول نباید درگیر پشتیبانی از اون بشه

      احسان بی طرفHajEsisilent-man( 💔Metro VR)ARSHIAAAAحاج کریتوسAQUARIUSRƎZA.GAmsc
      • Mahdi Sam گفت:

        البته در مدت مشابهی که یک عدد بازی خلاقانه منتشر کرد، چنتا ریمیک و ریمستر منتشر کرد؟ سونی رسما خلاقیت استدیوهاش رو خفه کرده، همین آستروباتی هم که می بینی استدیوش بزرگ تر و ریسک پذیرتر بود، بلادبورن و ایکو و لست گاردین و گرویتی راش می ساخت ولی …

        احسان بی طرفARSHIAAAAAQUARIUSحاج کریتوس
        • Tom گفت:

          مشکل ریمیک و ریمستر چیه؟ ریمیک و ریمستر یه راه اسون تر برای پول در اوردنه که وقت استودیو رو نمیگیره
          در کنارش بازیای خلاقانشم میسازه
          کلی ip جدید تو راهه
          روی کلی استودیوی کوچیک سرمایه گذاری کرد

          کل چیزی که میگین فقط اسم ژاپن استودیوئه
          نمیدونین اخرین بازیاشون با چه متایی عرضه شده و چقدر طرفدار داشته
          بلادبورن بدون فرامسافتور هیچ وقت بلادبورن نمیشد
          سازنده ایکو و سایرن از استودیو رفت
          گراویتی راش هم اخرین تلاششون برای استودیوی خوب موندن بود که در بهترین حالت بازی متوسط بود
          اخرین بازیاشونم نک بود با متای ۵۰
          استودیو تجزیه شد
          پولیفونی دیجیتال و تیم اسوبی ازش جدا شدن
          الان یکیشون بهترین ریسینگ سیم رو میسازه
          یکیشونم پلتفرمری که نماد ps شده

          احسان بی طرفsilent-man( 💔Metro VR)RezaARSHIAAAAAQUARIUSحاج کریتوسامیرحسین نصرتیAmsc
          • ThunderDoom گفت:

            ریمیک و ریمستر رمانی خوبه که همراش بازی جدید بده
            که فعلا اینطوری نیست

            Motinاحسان بی طرفARSHIAAAAAQUARIUSحاج کریتوس
          • Mahdi Sam گفت:

            ریمیک و ریمستر واضح ترین نمادهای عدم خلاقیت تو صنعت گیم هستن، knack 2 هم چه خوب چه بد بازی خلاقانه ای بود، پولیفونی هم از ژاپن استدیو جدا نشده، من نمی دونم شما چه فنی هستی که نه مهم‌ترین بازی های سونی رو بازی می کنی نه می دونی مهم ترین استدیوهاش کی بودن، کی شدن

            احسان بی طرفARSHIAAAAAQUARIUS
            • Tom گفت:

              نه
              ریمستر و ریمیک یه راه برای رسیدن به سود بیشتره که وقت زیادی از استودیو نمیگیره

              نک رو بازی کردی؟ از نزدیکش رد شدی؟ خلاقانه؟
              پولیفونی اول یکی از اعضای ژاپن استودیو بود
              چون کارشون خوب بود سونی جداشون کرد و بهشون سرمایه داد
              چون فن ps هستم باید یه استودیوی شکست خورده رو جزو مهم ترین استودیو هاش بدونم؟

              احسان بی طرف
              • Mahdi Sam گفت:

                وقت زیادی از استدیو نمی گیره ولی ناتی داگ الان ۴ سال از آخرین بازیش گذشته، خبری هم از بازی جدیدشون نیست ولی امسال سومین ریمیک/ریمستر سه سال اخیر رو ساخت،

              • Mahdi Sam گفت:

                پولی فونی هم از سال ۱۹۹۶ (۳ سال بعد از تاسیس ژاپن استدیو) استدیوی مجزایی بوده،

              • Mahdi Sam گفت:

                از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ میشه ۶ سال؟ الان ۴ سال گذشته و حتی یه تیزر هم از بازی نداریم، لابد مثل گاد ۲۰۱۸ قراره نصف مشکلات بازی رو گردن تایم «کوتاه» ساخت بندازین؟

                • Tom گفت:

                  طبق گفته استودیو ساخت قسمت دوم لست از ۲۰۱۴ بعد dlc لفت بیهایند شروع شده
                  سونی تو نسل ۹ بازیاشو ۶ ماه قبل عرضه معرفی میکنه که اتفاقی که برای لست ۲ افتاد دوباره تکرار نشه
                  گاد ۲۰۱۸ بجز مشکلات خورده ریزه گیم پلی مشکل دیگه ای نداشت
                  قرار نیست بازی با مشکل عرضه بشه

              • Mahdi Sam گفت:

                مشکلات خرد ریزه گیم پلی مثل عدم تنوع انمی و سلاح و هوش مصنوعی احمق و باس فایتای متوسط یا ضعیف؟ چی موند از گیم پلی دیگه؟

                • Tom گفت:

                  گاد ۲۰۱۸ نزدیک ۱۵ مدل دشمن مختلف داشت با ۲ مدل اسلحه که انقدر قشنگ اجرا شده بود هیچ وقت خسته کننده نمیشد

                  باسفایتای ۲۰۱۸ عالی بود
                  هوش مصنوعی؟ مثلا نسخه های قدیمی گاد دشمناش هوش مصنوعی داشتن؟ یا دشمنای بازیای سولز هوش مصنوعی دارن؟
                  تو چی بازی کردی؟ هیچی از شاهکار نفهمیدی

              • Mahdi Sam گفت:

                اگه سه گانه کلاسیک رو یا حتی رگناروک رو بازی کردی و ۲۰۱۸ رو خوب می دونی اصلا جای بحث کردن باهات نیست،

                در ضمن دشمنی که رنگش و مقاومت هاش عوض شده یه نوع دشمن جدید نیست یه ورینت از همون دشمن قبلیه، باس فایتای بازی عالی بود؟ کدومشون؟ اژدها یا فایت اول بالدر یا گولم یا اوگر؟ یکی از یکی ضعیف تر و بی کیفیت تر، بازی کلا دوتا باس فایت خوب (نه عالی) داشت یکی والکری کویین [اگه حرکاتش ۹۰ درصد تکراری نبود عالی میشد]، یکی هم فایت مودی و مگنی

                • Tom گفت:

                  مطمئن شدم بازی نکردی
                  ۱۵ مدل دشمن متفاوت با روش های مختلف حمله و روش های مختلف مقابله
                  تو فقط تغییر رنگ دیدی؟

                  اره باس فایتاش خیلی خوب بود
                  متاسفانه به کسی که بازی نکرده نمیتونم توضیح بدم باس فایتاش چجوریه و نقاط قوتش چیه

          • Reza گفت:

            اگه واقعا تا الان نفهمیدی مشکل ریمستر و ریمیک چیه پس طبیعتا ازین به بعد هم نخواهی فهمید

            Mahdi Samاحسان بی طرف
            • Tom گفت:

              ریمستر و ریمیک یه راه برای رسیدن به سود بیشتره که وقت زیادی از استودیو نمیگیره

              قراره بازی بعدی یه استودیو ۶ سال طول بکشه؟ خب سال سوم ‌یه ریمستر میده
              یا میتونه ۶ سال تو سکوت بازی بسازه که قطعا شما ها یه مدل دیگه ناراضی میشین

              برای گیمر چه فایده ای داره؟ بازیی که دوست داشته رو با کیفیت و قابلیت های بیشتر تجربه میکنه

              حالا چه ضرری داره؟ مثلا اگه لست پارت ۱ یا پارت ۲ ریمستر ساخته نمیشد ناتیداگ امسال بازی جدید میداد درحالی که بازی قبلیشون ۶ سال طول کشیده؟
              یا هورایزن امسال ریمستر نمیشد گوریلا گیمز بازی جدید میداد؟ نه
              تو یا میتونی تو این مدت ریمستر رو تجربه کنی . یا ۶ سال خشک بشینی تا بازی بعدی استودیو عرضه بشه

              احسان بی طرف
              • ThunderDoom گفت:

                مشکل همینه خب ریسمتر نه خیلی ولی ریمیک وقت زیادی میگیره اگه درست حسابی باشه
                مثل همین ریمیک های رزیدنت اویل یا سایلنت هیل
                اینا خیلی وقت گیرن دیگه

                MotinMahdi Sam
                • Tom گفت:

                  سایلنت هیل ۲ ریمیک تو ۳ سال زیر نظر یه استودیو ۱۰۰ نفره درست شد
                  ریمیک های کپ کام هم نزدیک به همن چون کارمنداش زیاده
                  ریمیکایی مثل لست یا دد اسپیس هم مدت زیادی از استودیو نمیگیره

      • Pop_Star گفت:

        بازی هایی که گفتی خوبه ولی هورایزن ریمستر و آنتیل داون ریمیک چه نیازی بوده که ساخته شدن؟چطور به این نتیجه رسیدی که تا وقتی مردم پشت یه آیپی باشن پس پشتیبانی میشه؟پس بلادبورن و دیزگان چی شدن؟پیکسل اوپوس اسم بازیشون یادشون نیست چون تعطیل شدن.دریمز اگه بازی خوبی بود پس باید پشتیبانی میشد نه اینکه برای فراق بال سازندگان کنار گذاشته بشه البته منظورم این نیست که بازی بدیه،منظورم اینه که سونی اهمیتی برای آثار غیر بلاک باستری‌اش نمیده

        ARSHIAAAAحاج کریتوس
        • Tom گفت:

          حالا اگه ساخته نمیشد چی میشد؟ استودیو بازی جدید میداد؟ چرا یکی باید از بازی کردن بازیی که دوست داشته با کیفیت بیشتر بدش بیاد
          انتیل داون یه ریمیک بده که به خاطر فیلمش ریمیک شد .

          نه دیزگان و نه بلادبورن بازیای محبوب ps نبودن
          بلادبورن چندساله سرو صداش زیاد شده
          تا چند سال پیش هیچ خبری ازش نبود
          حالا که مردم میخوان، احتمالا نسل بعد ریمیک بشه
          هورایزنی که میگی چرا ریمستر شده ۲۴ میلیون فروخته
          دیزگان چقدر فروخته؟ ۷ میلیون
          به نظرت کدوم بهتره ریمستر بشه
          همه چیز به پشتیبانی مردم بستگی داره

          پیکسل اوپوس اگه میتونست بازی خوب بسازه و نظر مردم رو جلب کنه که تعطیل نمیشد . خودتم قطعا بازیشونو پلی ندادی

          گفتم همه چیز به پشتیبانی پلیرا بستگی داره
          دریمز پلیراش کم بود . سروراشو بستن
          چرا از بازی که مردم نمیخوان پشتیبانی کنن؟

          نمونه اهمیت دادن میشه استروبات . بازی باکیفیت بود . مردم دوست داشتن . خریدن . پس یه dlc رایگان میده . قسمت بعدیشو میسازن . ریسینگشو میسازن . نسخه vr رشو پورت میکنن .

  • انصافا حرفش حسابه بازی‌ها کلا نوآوری ندارن

    یه گیمر سادهARSHIAAAAکفتر گیمینگحاج کریتوس
  • به طور خلاصه، عمده دلیل از بین رفتن خلاقیت در صنعت گیم، «پول» هست.
    ناشران، تنها هدفشون درآمدزایی هست (طبیعیه) اما از همه بدتر، کارمندانی هستند که پول تنها هدفشان به کار کردن در استودیو و حوزه گیم هست.

    وقتی پول، از motivation به هدف تبدیل بشه، خلاقیت و نوآوری از بین میره.

    یه گیمر سادهSkeeterARSHIAAAAcrashحاج کریتوسMotinGod of war
  • Ali.B گفت:

    “امروزه توسعه یک بازی AAA نیازمند سرمایه‌گذاری چند صد میلیون دلاری است”
    هوش مصنوعی به زودی در چند سال آینده این مورد رو حل میکنه چه از نظر زمانی چه از نظر هزینه ها👍😊
    “تکیه بر عناوین بلاک‌باستر یک بن‌بست برای صنعت است.”
    ما والا تکیه ای بر این عناوین ندیدیم 🤔 کل عناوین واقعی بلاک باستر از اول نسل تا الان که چند سال شده از تعداد انگشت های دست کمتره!

    در کل حرفش اصلا قابل قبول نیست وقتی با ۴۳ میلیون دلار Black Myth: Wukong میشه ساخت چرا هزینه چند صد میلیون دلاری باید بشه برای بازی های به مراتب بی کیفیت تر؟! مخاطب که نباید تاوان ریخت و پاش بیش از حد استودیو هارو بده برای آوردن فلان بازیگر یا مدل یا تبلیغات افراطی یا هزار چیز دیگه!
    بعدم یکی نیست بگه شما بازی بلاک باستر رو بیشتر هزینه میکنی میسازی ۷۰ دلارم داری میفروشی! دو تا ۳ برابر قیمت اون بازی های کم بودجه و بدون ریسک!

    elzaTheyCallMeSamاحسان بی طرف
  • چون هزینه توسعه بازی زیاد شده ، توسعه دهندگان از ریسک می ترسن
    علاوه بر اون توسعه دهنده ها وقتی می بینن فلان گیم معروف و پر درآمده سعی می کنن از روش کپی کنن و به همین دلیل نوآوری از بین میره

  • یعنی میشه صنعت گیم برگرده به دوران اوج یعنی سال های ۲۰۱۰تا ۲۰۱۸.خدایی عجب سال هایی بود ولی الان…..

    یه گیمر ساده
  • GrandWarden گفت:

    نسل ۶ و ۷ یادتونه چقدر بازی زیاد بود؟ اگر خوب بازار رو میگشتین میتونستین بازی لایسنسی که در مورد شما ساخته شده رو پیدا کنید. البته که درصد بالایی از اون بازی ها کیفیت خوبی نداشتن ولی از بین اون ها، خیلی بازی های نابی پیدا میشد که خیلی وقته دیگه از اونا نمیبینیم. The saboteur، Lost planet و بازی های از این دست که شاید شاهکار نبودن ولی هنوز اون خاطرات خوش توی ذهن بازیکن ها مونده. خیلی از افراد معتقدن صنعت بازی هم میره که راه سینما رو در پیش بگیره که متاسفانه حقیقته…

    Oracleیه گیمر سادهSkeeterNimaARSHIAAAAکفتر گیمینگcrashحاج کریتوسKURD WARRIORجیمز از تپهٔ خاموش 🔦more
  • فعلا همه جا خرابه.. ایکس باکس، پی سی، سونی
    باید یکم این ایده های کلیشه ای و ریمیک رو جمع کنن یعنی تعدادشو کمتر کنن و بجاش ایده های جدید، داستانای جدید، گیم پلی متفاوت و اینا وارد بازار کنن

    Motin
  • crash گفت:

    بهترین نسل صنعت گیم نسل ۶ بود اینقدر بازی شاهکار عرضه شد که تک تک اون بازی ها اگه ریمیک بشن بهتربن بازی های این نسل میشن

    احسان بی طرف
  • علی گفت:

    اکثر استودیو ها دارند از یک فرمول تکراری و کسل کننده استفاده می‌کنند
    به نظرم راهکار اول اینکه که دنیای بازی ها باید محدود تر بشه و به جای اینکه بازی ها به سمت جهان باز برند خطی تر بشند وقتی بازی جهان باز میشه خلاقیت به طور معناداری از هرجهت کاهش پیدا میکنه ( البته استسنائاتی مثل رد دد هم هست)
    بازی ها باید باید مثل ده سال پیش خطی تر بشند واقعیت اینکه دست سازنده خیلی باز میشه و میشه هر ایده ی جذابی تو بازی پیاده بکنند

  • انزوا گفت:

    خلاقیت توی خیلی از صنعت های دیگه کم شده
    نسل ۶ و ۷ اوج خلاقیت بود چون از ایده ها به خوبی استفاده میشد ولی الان هر بازی باید یه سری چیزا داشته باشه یه سری چیزا هم نه انگار که تو بازی سازی باید یه چیزایی رو جا بدی نمیدونم و نمیتونم توصیفش کنم فک کنم گرفتید چی میگم یعنی باید بازی که میسازی اینو داشته باشه اونو نه

  • یادش بخیر مهره کلیدیی برای سونی بود با رفتنش خیلی چیزها هم باهاش رفت

    احسان بی طرف
  • خلاقیت های سونی هم به نظرم خیلی کم شده
    بازی های جدیدش همه انگار شکل همن فقط سلاح عوض شد با داستان و به علاوه یه سری مکانیک های جدید از ۲۰۱۷ به بعد همین شد

    احسان بی طرف
  • Oracle گفت:

    حق پرومکس گفتی

    دنیا شده پول

  • X41 گفت:

    تا وقتی جعبه هست خلاقیتی نمی‌مونه

    MotinNin(the ghost of yotei)
  • یکم دیگه کامنتای این مقاله پیش بره تو سایت جنگ جهانی بین، سونی فنا، ایکس باکس فنا، پی سی گیمرا درست میشه کار به فش و کتک کاری می‌کشه🗿😂💔

  • Saeed گفت:

    حقو
    واقعا راست میگه.دیگه مثل نسل های قبلی خلاقیتی وجود نداره
    برای مثال الان دیگه یوبیسافت و امثالش دنبال پول هستن تا خلاقیت ولی همزمان برای خودشون حاشیه هم درست میکنن و جایگاهشون بین گیمرها بسیار ناچیز و بی ارزش میشه

  • OMEGA گفت:

    فقط فروپاشی خلافیت نیست سیاست هم بازیسازی رو به گند کشیده

رئیس سابق پلی استیشن: شاهد فروپاشی خلاقیت در صنعت بازی هستیم - گیمفا