۷ بازی مخفیکاری با پیشرفتهترین هوش مصنوعی دشمنان
ارائه هوش مصنوعی بیعیب و نقص در بازیهای مخفی کاری، مدتهاست که یکی از بزرگ ترین چالشهای فنی و تعادلی در توسعه این آثار شمار میرود. امروز قصد داریم به ۷ بازی مختلف مخفیکاری بپردازیم که ضمن نگه داشتن تعادل در سختی، دقیق بودن هوش مصنوعی و رسیدن به تکامل حداکثری از لحاظ فنی، توانستهاند تجربهای منحصر به فرد را به بازیکنان ارائه دهند.
Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty -۷ – انقلابی در هوش مصنوعی دشمنان
اگر بخواهیم با استانداردهای حال حاضر صنعت گیمینگ MGS2 را بسنجیم، شاید نتوان آن را جزو بهترین بازیهای مخفیکاری با هوش مصنوعی پیشرفته دانست؛ اما به عقیده بسیاری، زمانی که Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty در سال ۲۰۰۱ عرضه شد، هوش مصنوعی آن به درجاتی از واقعگرایی در رفتار دشمنان رسیده بود که باعث شد استانداردهای جدیدی در ژانر خود و برای عناوین بعدی سری Metal Gear بنا کند.
همچنین، Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty از اولین عناوینی بود که با متخصصان نظامی واقعی برای طراحی دشمنان باورپذیر و هوشمند استفاده کرد. این توجه به جزئیات، با برخی موارد بسیار ریزبینانه مانند ارتباط دشمنان با یکدیگر و واکنشهای واقعگرایانه آنها به اعمال بازیباز، به اوج خود رسیده بود.
Hitman 3 -۶ – دشمنان ساده لوح اما پیچیده
فرنچایز Hitman، معمولاً با نبوغ هوش مصنوعی دشمنان خود شناخته نمیشود. در واقع، رفتار دشمنان و شخصیتها در این سری، همواره موضوع اصلی شوخیها و جوکهای طرفداران بوده است. اما اگر از زاویه فنی به این سری، خصوصاً عنوان Hitman 3، نگاهی بیندازیم متوجه بسیاری از دستاوردهای جالب توجه خواهیم شد.
طراحی هوش مصنوعی دشمنان در بازی Hitman 3، با توجه به گیمپلی متنوع که بر اساس اعمال بازیکن و اتفاقات محیطی تغییر میکند، از لحاظ فنی امری دشوار به حساب میآید. اعطای آزادی عمل به بازیکنان برای انجام مأموریتهای مختلف به روشهای گوناگون، نیازمند دشمنان بسیار هوشمندی است که با توجه به انتخابهای بازیکن و شرایط محیطی، در عین قابل پیشبینی بودن، قادر باشند به واقعگرایانهترین شکل ممکن واکنش نشان دهند. عناوین معدودی موفق به طراحی چنین هوش مصنوعی شدهاند و Hitman 3 یکی از آنهاست.
The Last of Us Part 2 -۵ – دشمنان واقعگرایانه
در حالی که نمیتوان The Last of Us Part 2 را به طور کامل یک اثر در ژانر مخفیکاری تلقی کرد، این اثر به دو دلیل در فهرست ما قرار گرفته است؛ اول اینکه مخفیکاری بخش مهمی از گیمپلی این عنوان محسوب میشود و دومین دلیل، هوش مصنوعی منحصر به فرد بازی است.
برخلاف دیگر بازیها، دشمنانی که شما در The Last of Us Part 2 با آنها مواجه میشوید، نوعی ارتباط احساسی میان یکدیگر را به نمایش میگذارند. کشتن هر کدام از دشمنان، باعث عصبانیت همرزمهایش شده که برای انتقام گرفتن از شما، دست به انجام هر کاری میزنند. حتی در برخی مواقع، شما میتوانید ناراحتی یا ابراز خشم آنها به دنبال از دست دادن دوستانشان را بشنوید. همچنین، دشمنانی که تجربه آموزشهای رزمی را دارند، از تاکتیکهای مختلف و حیلههای گوناگون مانند تلهگذاری یا جستوجو برای مقابله با شما استفاده میکنند که باعث واقعگرایانهتر و باورپذیرتر شدن هرچه بیشتر رفتار آنها میشود.
Middle-Earth: Shadow of War -۴ – دشمنانی که حافظه دارند
هوش مصنوعی بازی Middle-Earth: Shadow Of War به لطف سیستم خارقالعاده Nemesis، بدون شک از دیگر عناوین ژانر خود یک سر و گردن بالاتر است. این سیستم، نوعی از طراحی پیشرفته دشمنان محسوب میشود که به آنها از «حافظه» بهرهمند میکند. این ویژگی، اجازه میدهد تا دشمنان اعمال و دیالوگهای گذشته بازیکن را بهخاطر سپرده و بعداً از آنها استفاده کنند. برای مثال، دشمنی که قبلاً از او شکست خوردهاید، در برخورد مجدد با شما ضمن اشاره به آخرین نبردتان و نحوهای که در مقابلتان به پیروزی رسیده بود، به شما طعنه خواهد زد.
این سیستم انقلابی متأسفانه در اداره اختراعات و حق نشر آمریکا توسط کمپانی برادران وارنر به ثبت رسیده و دیگر بازیها اجازه استفاده از آن را ندارند. این نوآوری، دشمنان را از موجوداتی فراموششدنی که فقط وظیفه پرکردن نقشه را دارند، به شخصیتهای مهم و پویا تبدیل میکند و اگر استودیوهای دیگر میتوانستند از آن استفاده کنند، امروزه شاهد بهبود و آپگرید معنادار آن میبودیم.
Wildfire -۳ – هوش مصنوعی انعطافپذیر
بیتردید، Wildfire یکی از مهمترین عناوین دستکم گرفته شده مستقل است. در ابتدا دشمنان حاضر درون جهان Wildfire، بسیار ساده و معمولی به نظر میرسند، اما پس از پیشرفت شما در داستان و دستیابی به مهارتهای مختلف، متوجه تطابق و تکامل باورنکردنی آنها با پیشروی شما خواهید شد.
دشمنان نسبت به اعمال بازیکن و ابزار او واکنش نشان میدهند و باید با بهکارگیری تاکتیکهای خاص، ترساندن، فراری دادن و به تله انداختن، مقابلشان ایستاد. این انعطافپذیری، به بازیکن امکان انجام مأموریتها با استفاده از استراتژیهای مختلف را میدهد.
Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain -۲ – هوش مصنوعی پیشرفته با قابلیت یادگیری و تکامل
برای سالهای طولانی، سری Metal Gear Solid به کارگردانی هیدئو کوجیما، به عنوان یکی از سردمداران عناوین ژانر مخفیکاری به شمار میرفت. از میان بازیهای جذاب این سری، Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain با داشتن پیشرفتهترین هوش مصنوعی دشمنان، تجربهای چالشبرانگیز را به بازیکن ارائه میدهد. در واقع، حتی پس از گذشت ۹ سال از عرضه اولیه و ناتمام ماندن مراحل توسعه آن، همواره ویژگیهای جدیدی توسط بازیکنان از محیط و هوش مصنوعی بازی کشف میشود.
در این نسخه از سری Metal Gear، دشمنان به شکلی پویا با عملکرد بازیکن تطابق پیدا میکنند. برای مثال، اگر بازیکن سربازان زیادی را در یک پایگاه از بین ببرد، پایگاههای مجاور سربازان بیشتری را برای محافظت به کار خواهند گرفت. یا به همین شکل، اگر بازیکن زیاد از سلاحهای دوربرد استفاده کند، پس از مدتی سربازان از لباسهای ضدگلوله برای مقابله با شما استفاده میکنند. این هوش مصنوعی تکاملی و پیشرفته، باعث میشود دشمنان با هوشیاری بالا، به نحوه بازی شما پاسخ داده و در واقعگرایانهتر شدن جنبههای مختلف گیمپلی، تأثیر شایانی داشته باشد.
Echo -۱ – یک هوش مصنوعی به باهوشی بازیکن
Echo، هوش مصنوعی پیچیده خود را از دیگر عناوین مخفی کاری، نه با نوشتن کدهای پیشرفتهتر، بلکه با استفاده از ایدهای خلاقانه متمایز میکند. این عنوان که توسط استودیوی Ultra Ultra توسعه یافته است، رفتارهای بازیکن را مانند یک آیینه تکرار میکند. زمانی که چراغهای درون محیط بازی روشن است، هوش مصنوعی دشمنان تکتک اعمال شما، نظیر تیراندازی، جابهجایی، عبور از موانع یا حتی باز کردن قفل درها را زیر نظر گرفته و پس از یک دوره خاموشی و روشنشدن مجدد چراغها، اعمالی که از شما یاد گرفته است را بر علیهتان به کار خواهد برد.
این سیستم خلاقانه، باعث میشود تا ضمن اجبار به در نظر داشتن احتمال کپی هر حرکت توسط دشمن، بازیکن به نوآوری متقابل برای زنده ماندن روی بیاورد.
عنوان Echo، به عقیده بسیاری، با توجه به اینکه توسط گروه کوچکی از توسعهدهندگان تولید شده، لیاقت حمایت بیشتر از سوی گیمرها را دارد. در حالی که دیگر عناوین، سعی در پیشرفته کردن هوش مصنوعی دشمنان با استفاده از پیچیدهتر کردن کدها را دارند، Echo با اجازه دادن به بازیکن در تمرین هوش مصنوعی دشمنان با استفاده از مشاهده اعمال و رفتار، این مانع فنی را با خلاقیت تمام، پشت سر میگذارد.
پر بحثترینها
- واکنش ایلان ماسک به اظهارات نژادپرستانه کارگردان Avowed
- نقد و بررسی بازی STALKER 2: Heart of Chornobyl
- مدیرعامل ناتی داگ: بازی بعدی هیجانانگیزترین پروژهای است که روی آن کار کردهایم
- شایعه: پورت PS5 بازی Forza Horizon 5 آماده است اما تاریخ عرضه مشخصی ندارد
- مشکلات متعدد بهینهسازی STALKER 2 روی ایکس باکس سری ایکس؛ رسیدن به نرخ فریم صفر در مکانهای شلوغ
- اطلاعات جدیدی از مذاکره میان سونی و شرکت مادر FromSoftware منتشر شد
- رسمی: فروش پلی استیشن ۲ از ۱۶۰ میلیون واحد عبور کرد
- تحقیقات جدید FTC علیه مایکروسافت آغاز شده است
- سهگانه Batman Arkham؛ آغاز، اوج و پایان یک افسانه
- تماشا کنید: Light of Motiram معرفی شد، کپی بیشرمانه از Horizon Zero Dawn
نظرات
هوش مصنوعی لست آو آس ۲ که خیلی طبیعی بود، یعنی اگر کاور گرفته باشی بعد پشت کاور خشاب عوض کنی دشمنا اگر بهت نزدیک باشن صداتو میشنون. حتی سگ های دشمن هم اسم دارن تو بازی. مثلا وقتی دشمن داره رد میشه و شما میخوای از زاویه ی ۹۰ درجه یا از پشت سر دشمن رد بشی، ممکنه دشمن سرش بچرخه، اینجوری نیس مثه بعضی بازیای دیگه دشمن مثه دسته ی بیل رد بشه و تو زاویه ۴۵ درجه هم کور باشه
مورد اولی که گفتی تو لست ۱ هم بود ولی تو لست ۲ یچیز جدیدی که بود این بود که اگه تیر میزدی در حالی که خشاب تفنگت خالی بود بخاطر صدای متفاوتش دشمنا متوجه میشدن و یکیشون داد میزد که تیرامون تموم شده و برای همین اونایی که سلاح melee داشتن یه دفعه بدون ترس هجوم میوردن سمتت البته مطمئن نیستم این تو ریمیک لست یکم بود یا نه
اینو متال گیرسالید ۲ هم داشت و قبل از است بازی I am alive هم داشت
تو ریمیکهم بود
تو بازیای قبل ناتیداگ هم بود ( از انچارتد ۲)
ولی بعدش رفتارشون تغییر نمیکرد
تو لست ۲ این خیلی خفن بود
تو انچارتد مگه میشه عین لست گروگان گرفت؟
نه نمیشه چطور؟
هیچی دو تا پیام رو قاطی کردم فکر کردم رو یکی دیگه ریپلای کردی
یه بازی خیلی خاص از طرف سلطان نابود کننده ایده های خوب هست به اسم I Am Alive
خیلی جالب تفنگ خالی می گرفتی طرف دشمن اگر می فهمید خالی بهت حمله می کرد
این بازی پتانسیل بالایی داشت
حیف که یوبی سافت اصلا ایده و بازی جذاب براش این روزها مهم نیست و فقط شده کارخانه چاپ پول از روی فارکرای و اساسینز کرید
خبر جدیدم اینه که هر شش ماه یک اساسینز کرید بده بیرون
I Am ALive یادش بخیر فوق العاده و آندرریتد بود بازیه چالشی ای بود طوری که باید گلوله هات رو به جا و درست استفاده میکردی بطری های آب هم همینطور نوار استقامتش هم که دیگه بماند چقدر استرس به آدم میداد، بازی فضاسازی و اتمسفر سنگین و بی نظیری هم داشت منو یاد Silent Hill مینداخت پایان غم انگیزی هم داشت طوری که هم اشکمو درآورد هم به فکر فرو برد
دقیقا پتانسیل بالایی داشت میتونستند نسخه های بعدیش رو هم بسازن مثلا از دید یک شخصیت دیگه با یک داستان بخصوص دیگه منتها با همون دیزاین و فضاسازیه فوق العادش حیف واقعا یک سری بازی ها که باید ادامه داشته باشن ول میکنن تا خاک بخورن اونوقت یک سری بازی ها که تاریخ انقضاشون دیگه گذشته ول نمیکنن امثال یوبی سافت نه فقط به ما بلکه به خودشون هم ظلم میکنن
بیشتر میشه گفت این حس زنده بودن و واقعی بودن هوش مصنوعی بابت اینکه ، همون پیام اصلی بازی در خصوص انتقام رو بهتر جلوه بده ( اینجا دیگه نمیشه گفت دشمن یا هوش مصنوعی باید گفت شبه انسان که با دلیل محکم وپویاتری برای رسالت پیام بازی جلوی ما قرار میگیرند و ما باید با لحن بازیمون سرنوشت اونا رو قضاوت کنیم )
دقیقا برعکس گوست آف سوشیما که از جلوی دشمن رد میشی یارو نمیبینتت که حتی به عنوان ضعف یاد شده این تو بازی
هم کلیکرها و هم انسان ها هوش مصنوعی خیلی بالایی داشتن
The Last of Us Part II رو درجه سختی Grounded تبدیل به کابوس هر گیمری میشه من به سختی تمومش کردم هنوزم نمیدونم چطور تمومش کردم واقعا سخته هوش مصنوعی دشمنا رو چند برابر بالاتر میبره UI تجهیزاتت از کنار صفحه برداشته میشه یعنی شما نمیتونی بفهمی که چندتا گلوله داری چقدر از خونت مونده انگار میشه مثل رزیدنت اویل های کلاسیک یعنی باید یک سری دشمنا رو نکشی و به صورت مخفی کاری ازشون عبور کنی مخصوصا Infected هارو تصور کنید به یک سری کلیکر برخورد میکنید اما نمیدونید چقدر گلوله دارید، واقعا عجیب سخته رو این درجه بازی کردن
ولی اینطوری خیلی خفن میشه.قشنگ حس میکنی تو آخرالزمانی.تیر کم داری ؛ یه سری هارو نباید بکشی و فقط باید رد شی و…
صدردصد همینطوره من اگر یک درصد فکرمیکردم که قراره درجه Grounded لذت بازی رو کمتر کنه اصلا تجربش نمیکردم همون نیم ساعت اول بازی رو ول میکردم، من فقط از میزان سختیش صحبت کردم یک سری بازی ها هستن که با آخرین درجه سختی در واقع شمارو غرق اون بازی میکنن و یک جورایی به شما ثابت میکنن که به عنوان مثال زندگی کردن تو یک دنیای آخرالزمانی یعنی چی و چه سختی هایی به همراه داره زندگی کردن تو یک دنیای فانتزی یعنی چی، زندگی کردن تو غرب وحشی یعنی چی لست او آس، رزیدنت اویل، گاد او وار، رد دد ردمپشن و… چیزی که به شخصه برای من لذت بازی رو دوچندان میکنه فضاسازی و اون دنیاییه که داخل این بازی ها وجود داره هستش
همیشه بازی هایی که ادم عاشقش اگر بار اول هم رو حالت نرمال رفت
باید یه بار دیگه رو حالت سخت بره تا دلچسبتر بشه
واقعا ایده نابی و اینکه باعث می شه دائم ذهنت درگیر جو و اتمسفر بازی بشه و یه بخش از مغز درگیر محاسبات عددی بشه که چقدر مهمات مونده ، شلیک کنم یا نکنم ، بهترین مسیر عبور چیه
به نظر من هیتمن ابسولیشن هم هوش مصنوعی پیشرفته و در عین حال عجیبی داشت طوری که برعکس تو ذوق میزد یعنی اینقدر دشمنان در یک سری وضعیت ها سریع متوجه هویت پلیر میشدن که ترجیح میدادی بازی رو با زد و خورد پیش ببری تا مخفی کاری !!
تقریبا کلا هیتمن همینه
اونقدر مخفی کاریش سخته که اکشن میخوای بریش ولی نمیتونی
اصلا فاز گیم جوری بود که خودم بیشتر دوست داشتم که همرو بکشم ، حال و هوای جنگی داشت ، اما توی ۳ گانه دوست نداشتم جنگ راه بندازم ،
بازی max payne 3 رو جا انداختین
هوش مصنوعی Enemy ها تو Red dead redemption 2 هک فوقالعاده بود
نمیدونم چرا اسمش تو لیست نیست
تعجب کردم
رد دد مخفی کاری بود مگه
مخفی کاری نقشی نداشت توی اون بازی
هوش مصنوعی دشمنای رددد تو مخفی کاری خوب نیست
ولی موقع مبارزه چرا
حقیقتا تو لست دو هوش مصنوعی دشمنان واقعا عالی بود انگار بعضی اوقات حتی دشمنا پشت سرشون چشم داشتن مخصوصا اگه سگی هم کنارشون بود پیشنهاد من تو این مواقع فقط کمانه باورت کردن شیشه بطری خالی یااجر وتق خودم اینجور بازیو رد کردم…
اینقدر بحث و حدیث در مورد هوش مصنوعی و سیستم Nemesis بازی Middle-Earth: Shadow Of War هست که میشه گفت خیلی صنعت گیم رو با ثبت اختراع شدنش عقب روند .
واقعا ادم با خودش مونده چرا باید همچین تصمیمی گرفته بشه وقتی خود وارنر اونو توی بازی هاش استفاده نمیکنه.
حداقل نسخه بعدی رو بسازید پیشرفتشو ببینیم
سیستم نمسیس قراره تو بازی واندروومن استفاده شه
یکی نینتندو با ثبت اختراع التراهند و یکی هم سیستم نمسیس
میتونستن خیلی به بازی های مختلف در ژانرهای مختلف کمک کنن
سیستم التراهند که شبیه ساخت و ساز بود!
چه جوری انحصاری شده؟
شبیه نیست واقعا
سیستم ساخت و ساز از پیش تعیین شدس
یعنی بازی براتون تعیین میکنه ۲ تا چوب و سنگ جمع کن تا شمشیر بسازی ، درست؟ این میشه سیستم crafting یا همون ساخت و ساز
وسایل میندازی تو گونی یهو تبدیل به یه شمشیر میشه ، غیر قابل تغییره
ولی الترا هند اصلا مجبورتون نمیکنه که با همون ۲ تا چوب و سنگ بیای شمشیر بسازی ، از قبل تعیین شده نیست
شما ازادی هر کاری بکنی اونم به صورت ریل تایم
یعنی وسایل رو وارد گونی نمیکنی یهو تبدیل به شمشیر نمیشه
بلکه خودت باید اجزای مختلف رو بچسبونی، تبدیل به شمشیر، قایق، ربات، پل،اتومبیل یا هر چیز دیگه ای و خودتم فیزیک وسیله رو تعیین میکنی
به وسایلی که با الترا هند ساخته شده در یوتیوب نگاه کنید واقعا ادم متعجب میشه از این همه خلاقیت بازیکنا
سازنده بازی براتون تعیین نکرده چیزی بسازی یا نیازی
کاملا ازادی
مهم ترین تفاوت سیستم کرفتینگ و التراهند بحث ریل تایم بودن و ازادی عمله
آره میدونم اگه دقت میکردین گفتم شبیه اما بگذریم من با انحصاری شدن مشکل دارم آخه یک سیستم هست که از واقعیت الهام گرفته.
اما بازم ما تو خیلی از بازی های کرفتینگ میتونیم با آزادی کار رو پیش ببریم مثلاً خونه ساختن معمولاً از آزادی بالایی برخوردار هست
به نظرت اینکه یک تیکه چرخ رو به چوب متصل کنیم یا تکه های چوب رو داخل یک بازی کرفتینگ برای ساخت یک خونه تفاوت زیادی داره؟
تو بازی های مختلف تفاوت هست مثلاً یکی از اجزای کوچیک بهت آزادی میده یکی از اجزای بزرگ اما التراهند اجازه میده یک چرخ رو خودتون به صورت دستی بسازید؟
در هر صورت انحصاری شدنش برام عجیب و جای سوال هست
***به نظرت اینکه یک تیکه چرخ رو به چوب متصل کنیم یا تکه های چوب رو داخل یک بازی کرفتینگ برای ساخت یک خونه تفاوت زیادی داره؟***
این فقط یه مثال کوچیکه
با التراهند کارای عجیب و غریب زیادی میشه کرد که در هیچ بازی قابل مشاهده نیست
مثال هم زدم تو زلدا میتونی به صورت ریل تایم اتومبیل بسازی یا هرچیز دیگه ای
به هر حال در بازی های دیگه استفاده نشده بود که نینتندو تونست ثبت اختراع کنه
شاید شبیه به سیستم کرفتینگ باشه ولی تفاوت های اساسی هم داره مثل ریل تایم بودن
تصورکن سیستم التراهند در یه بازی مثل الدر اسکرولز پیاده می شد
چه قدر بازی رو تغییر میداد
به شخصه علاقه داشتم این سیستم در بازی های RPG که مدام با منابع مختلف سروکار داریم پیاده می شد، به گیم پلی بازی میتونست خیلی عمق بده
به شخصه علاقه زیادی به بازی های کرفتینگ دارم و زمان زیادی رو صرف این جور بازی ها کردم
خوب من هم مثال کوچیک زدم نینتندو فقط همون کار رو تو ابعاد بزرگتری انجام داد و وارد جزئیات کوچیک تر شد و آزادی رو تا حدی افزایش داد.
الان بررسی کردم مدرکی بر انحصاری کردن این سیستم توسط نینتندو پیدا نکردم و فکر نکنم اون رو انحصاری کرده باشه وگرنه جنجال و سر صدا زیادی حداقل داخل رسانه ها ایجاد میکرد و مقاله هایی حول این موضوع وجود داشت.
***الان بررسی کردم مدرکی بر انحصاری کردن این سیستم توسط نینتندو پیدا نکردم و فکر نکنم اون رو انحصاری کرده باشه***
قسمتی از متن خبر :
در ماه جولای و آگوست سال ۲۰۲۳ نینتندو مجموعه زیادی از ثبت اختراع را برای بازی The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom پروندهسازی کرد. این پروندهها، برای حافظت برخی از مکانیکهای بازی و کپی نشدن آنها توسط شرکتهای رقیب بود، مثلاً نحوهی واکنش لینک وقتی روی سطوح در حال حرکت ایستاده تا نحوهی خاص اجرای قابلیت Ultrahand او. رویهمرفته، نینتندو ۳۲ حق اختراع برای این بازی، از ۱۰ جولای تا ۴ آگوست ۲۰۲۳ ثبت کرد.
خوپم دوباره خبر رو چک کردم دیدم ۳۲ حق اختراع از این بازی ثبت کرده که التراهند فقط یکیش بود XD
لینک خبر از سایت یورو گیمر :
https://www.eurogamer.net/nintendo-patents-links-tears-of-the-kingdom-abilities-and-the-loading-screen
خیلی ها از وجود قابلیت و همچنین ثبت اختراع شدنش اطلاع ندارن
ممنون از لینکی که گذاشتی
ولی این چی بود من دیدم؟
نوشته صفحه لودینگ، مکانی که قراره صفر بهش انجام بشه رو نشون میده بعد همچین مسئله مسخره ای رو هیچ سازنده ای نمیتونه انجام بده؟
موندم با اینهمه ثبت اختراعی که نینتندو میکنه اصلاً اجازه الهام هم کسی داره؟
پس چطور بازی palworld اصلا ساخته و عرضه شد با اینکه خیلی از سیستم های بازی های نینتندو استفاده کرده.(بماند که تا حدی به نظرم کپی بود) یا همین بازی یوبیسافت که از زلدا الهام گرفته بود
فکر کنم ثبت اختراع مشکلی زیادی با الهام نداره و فقط اگه کپی صد درصدی باشه نینتندو میتونه جلوی سازنده بایسته
کاری که نینتندو کرد با وارنر متفاوته؟
چرا انحصار نمسیس تاریخ انقضاء داره ولی مال نینتندو نه؟
***پس چطور بازی palworld اصلا ساخته و عرضه شد با اینکه خیلی از سیستم های بازی های نینتندو استفاده کرده.***
به همین خاطر نینتندو شکایت کرده دیگه و اگه در دادگاه پیروز بشه هم سرورای بازی خاموش میشن و هم غرامت باید بپردازن XD
خبر شو خوندید؟ سرچ کنید میاد
***چرا انحصار نمسیس تاریخ انقضاء داره ولی مال نینتندو نه؟***
چه سیستم نمسیس و چه التراهند هردو ۲۰ سال تاریخ انقضا دارن و بعد از ۲۰ سال تمام شرکتا میتونن از این قابلیت ها استفاده کنن
یک بحث در مورد ثبت اختراعات در دنیای بازی داخل ردیت دیدم
یکی در جواب به فردی گفته بود ممکنه ثبت اختراعات باطل بشه توسط دادگاه
نظرتون راجع بهش چیه
“I also want to point out that it can also be ruled to broad after the patent has already been granted.
IIRC there was a cell phone manufacturer that filed a patent for a technology that was the precursor to NFC that was granted a patent for all wireless communication faster than 3G speed. And when phones started coming out with 4G capabilities, they sued, and the other manufacturer counter sued, and the judge ruled that the patent was invalid because it was too broad.
Basically patents are a justification for a lawsuit but not a guaranteed outcome.“
***ممکنه ثبت اختراعات باطل بشه توسط دادگاه***
بله امکانش هست ولی به ابعاد اون بستگی داره
مثلا یه بازی مثل palworld امکانش هست که در دادگاه شکست بخوره و اصلا گستردگی اجتماعی نداره
این شخص که از ردیت دراین مورد توضیح داده حرفش درسته ولی تفاوت بزرگی بین بازار 3g 4g و گیمینگ وجود داره
بازار موبایل بخاطر وضعیت اجتماعی ، جمعی و گستردگی عظیمی که داره دادگاه تشخیص داد که این تکنولوژی بخاطر گستردگی که در بازار داره باید باطل شه
قابل مقایسه با یه پتنت گیم که اصولا طرف دعوا فقط یه شرکت خاص هستش احتمال شکست بالاست (چون اصلا گستردگی و دید اجتماعی بالایی نداره)
به همین خاطر شرکت های گیمینگ ترجیح میدن که وارد این قضایا نشن چون سریعا امکان شکایت وجود داره
ممنون بابت اطلاعات و امیدوارم این برد دو طرفه باشه
الان یک ساعت نیم از تایم خوابم گذشته پس سعی میکنم بحث رو جمع کنم.
“به همین خاطر نینتندو شکایت کرده دیگه و اگه در دادگاه پیروز بشه هم سرورای بازی خاموش میشن و هم غرامت باید بپردازن XD”
فکر نکنم سرور بازی بسته بشه بستگی به میزان بردی که نینتندو بدست بیاره داره.
مثلا شما فکر کن یک سازنده از پنتی که نینتندو برای عکس لودینگ که مربوط به مکان سفر میشه استفاده کنه نهایتش با کمی غرامت و حذف کردن سیستم عکس لودینگ قضیه بسته میشه.
اینجور پیگیری ها هم فقط در صورت ترند شدن یک بازی انجام میشه.
ما هم تشکر میکنیم از مجری برنامه جناب FunDark عزیز که با پرسیدن سوالات چالشی حسابی بحث رو هیجان انگیز کردن جوری که بینندگان چند بار به صفحه سر زدن تا روند برنامه رو ادامه بدن و همچنین یک خسته نباشید جانانه خدمت کارشناس محترم جنابALIREZA0111 که با فراست خاص خودشون و البته با منابع خیلی قوی و مطمعن جوابهای پرمغزی دادن که حسابی به معلومات ما اضافه کردن .
امیدواریم بازم بتونیم از این دست مطالب بهره کافی ببریم .
همچنین جا داره مجدد اسپانسر برنامه پشمک حاج کاظم در باغی فنرچمن آبادی و پسران با طعم بهار نارنج استوایی رو خدمت شما بزرگواران معرفی کنم و دلمون میخواد که لطف خودتون و خانوادتونو از خرید و چشیدن طعم این محصول کاملا ایرانی دریغ نکنید .
سبز و پاینده باشید
شب و روزگار همگی خوش ….
معذرت “شبیه نیست واقعا”
این قسمت رو ندیدم
والا تو خوده بازی بنظرم خوب بود، فرمانده ها خوب یادشون میموند که خفت کنن ادمو، ولی تو بازی دیگه ای ندیدم این سیستمو
The Last of Us Part 2 -۵ رو روی درجه سختی گراندد بذارید تا واقعی بودن عکس العمل و همچنین هوش دشمنان و بفهمید. بخصوص این سگ های لعنتی. لامصبا بو میکنن کم کم بهت نزدیک میشن و شروع میکنن پارس کردن. یادم میاد دو تا انمی بودن پیش هم یکیشونو با شات گان زدم ترکوندم خونش پاشید رو زمین دوستش یه دادی زد و یه حرس ترسی که صورتش نشست از کشته شدن دوستش انگار کاملا اون حس واقعی بود.
زیادی داری جو میدی انقدر هم عجیب نیست این مواردی که گفتی تو بعضی بازیای دیگه هم یافت میشه یه مثال نسبتا قدیمیش Mark of the ninja و متال گیر ۲
متالگیر ۲ اصلا هوش مصنوعیش همدیگرو نمیشناختن
فقط اگه یکی رو زمین بود میزدنش ببینن مرده یا زندست
تو لست ۲ با احساس رفتار میکنن
تو سری متالگیر وقتی جنازه میدیدن تایم جست و جو شون از ۳۰ ثانیه میشد ۶۰ ثانیه
تو لست ۲ بعد دیدن جنازه رفتارشون عوض میشه
اینا باهم فرق داره
داداش خدایی من بارها لست دو رو تجربه کردم بدون هیچ طرف گرفتنی هر چی گفت kingاونجور برااون زدم دقیقا بهترین تو عمرم که تجربه کردم است دو بوده اصلا یجوری واقعا زحمت کشیدن من همه لیستو زدم است بهترین هوش مصنوعی روداشت بدون طرف گرفتن
بله شما درست میگی یه سری ایده ها رو ما قبلا تو بازی های دیگه دیدیم و تو زمان خودشون عالی بودن مثل مثالی که زدی Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty اما بحث اینجاس که اون ایده چطور به تکامل برسه چطور خلاقیت رو چاشنیش کنن ناتی داگ تو The Last of Us Part 2 این کار رو انجام داده کاربر عزیز Tom هم به شما توضیح دادن که چطور به تکامل رسیده و چه فرقی با امثال بازی های دیگه داره، من مختصر توضیح دادم ولی این کامنت جناب کریمی کامل شمارو توجیح میکنه
https://gamefa.com/1095987/dragon-age-the-veilguard-dlc-has-been-ruled-out-as-bioware-turns-to-new-mass-effect/#comment-2753977
شوخی: در مورد Metal Gear Solid 2 هم که گفتید اون دیگه رسما نوستالژیکه چون ۲۳ سال از عرضش میگذره دیگه نمیشه بهش گفت نسبتا قدیمی D:
دقیقا منم رو حال سخت رفتم بخدا این که گفتین حق اصلا نمیدونم یه بازی رو چجور اینجور درست کردن وقتی یه آنمی رو میزنی آنمی که دوستشون میبینه اما تو رو نه یه حس تر زیاد رو چهرش مشخص
🟢 بازی Echo رو تجربه ندارم ازین لیست.
✅ واجب شد برم سر وقت تجربه کردن 👌🏻
قطعا شگفت انگیز ترین مورد در خصوص هوش مصنوعی لست ۲، داشتن اسم متفاوت برای سگ ها و دشمنای مختلف بازیه جدای از اینکه در خدمت روایت داستان کمک میکنه تو گیم پلی هم یسری صحنه خیلی عجیب پیش میاره مثلا خودم تو تجربه خودم یکی از دشمنا رو کشتم بصورت مخفی جسدشم یجایی مخفی شد که معلوم نبود بعد یه چند دیقه اون یکی یارویی که داشت باهاش حرف میزد و رفته بود برگشتش دید طرف نیست اول هعی اسمشو یه چند باری صدا زد که ببینه کجاست بعد که دید جواب نداد بقیرو خبر کرد که دنبالش بگردن و حواسشون و جمع کنن
ممنون از نویسنده عزیز
به بازی های واقعا خوبی اشاره کردید
یادمه اولین باری که فنتوم پین رو تجربه کردم بخاطر هوش مصنوعی به شدت خوب بازی گیج بودم
نمیدونستم چطور مخفی کاری کنم تا دشمن منو پیدا نکنه XD
تا اینکه یواش یواش بازی اومد دستم و یه تجربه عالی برای من رقم زد
دشمنای بازی از دور دست هم شمارو میبینن، صدا پا شمارو میشنون (حتی اگه نشسته باشید) کل منطقه رو میچرخن تا شمارو پیدا کنن
الگو حرکتی جالبی دارن و در محیط بازی بسیار فعال هستن
هوش مصنوعی لست ۲ بسیار واقعگرایانه اما هوش مصنوعی فنتوم پین بسیار پیچیده و غیر قابل پیش بینی
برای اینکه کسی رو به قتل نرسونم از سلاح بی هوشی استفاده میکردم اما یواش یواش شروع کردن به پوشیدن زره یا حتی کلاهخود که تیر های بی هوشی بهشون نخوره
بخاطر اینکه زره میپوشیدن تیر های بی هوشی quiet هم بهشون نمیخورد و مجبور بودم از سگ استفاده کنم XD (متاسفانه اسم سگه رو بخاطر ندارم)
انتظار دارم در نسل ۹ و با عرضه شدن بازی های جدید ناتی داگ و راکستار پیشرفت خوبی در هوش مصنوعی ببینم
اگه از اسنایپر زیاد استفاده میکردی، سرباز بادی میزاشتن تا گولت بزنن، چون اگه تیر به اونا میخورد همه میفهمیدن خطر تو کمینشونه
اگه اسنایپر باشی باید اول با دوربین نگاه کنی، دوربین برات سربازای بادی رو با علامت سفید مشخص می کرد، حیف اون همه خلاقیت تو گیم پلی که سر تصمیم های عجیبی مثل تکرار مکرر مراحل حروم شد، تهش هم بازی با کلاه برداری متایی رو گرفت که می تونست بدون کلاه برداری هم بهش برسه
علیرضا من تعجب کردم که چرا بازی red dead redemption 2 توی لیست نیست
هوش مصنوعی NPCهاش خصوصا Enemy ها فوقالعاده بود
فکر میکنم چون لیست محدود به بازی های مخفی کاریه.
هوش مصنوعی رد دد ۲ هم عالی بود واقعا ولی این مقاله به بازی های مرتبط با مخفی کاری اشاره کرده برای همین رد دد ۲ حضور نداره
رد دد تمرکزی رو مخفی کاری نداره
ولی انصافا در تعامل با NPC ها و واکنشی که نسبت به رفتار شما میدادن شگفت انگیز بود (مثلا وقتی وارد یه مزرعه می شدی که برای یه ادمی بود، شما رو تهدید میکنه بیرون برید و چند بار تکرار میکنه، در صورتی که به حرفش گوش نکنید بهتون شلیک میکنه، همچنین اگه به سمت بیرون مزرعه برید اون NPC شما رو همراهی میکنه تا مطمئن شه از مزرعه خارج شدید )
آهان آره علیرضا جان
اصلا حواسم ب تیتر نبود ک روی سبک مخفی کاری تأکید داره
اسم سگ D-Dog بود، و باید به دست یا پاشون تیر اندازی می کردی یا البته صورت که خب چون دست و پا طول می کشید تا اثر کنه بهتر بود چون وقت داشتی به بقیه هم شلیک کنی و قبل اینکه بررسی نفر قبلی رو تموم کنن همه بی هوش بشن
یه کار جالب دیگه که میشه بکنی اینه که یه ناحیه وسط کمپ رو که کسی توش نیست بمباران کنی، اکثر نیرو های حاضر تو کمپ میرن برای بررسی و کمپ خلوت تر میشه
چند بار به صورت اتفاقی تیر به دست و پاشون خورد متوجه این موضوع شدم ولی ارزش شو نداشت
چون با یه ۱ یا ۲ تیر به سر سریع بی هوش می شدن و خفه کن هدر نمیرفت
اگه به دست و پا شلیک کنی باید کلی گلوله بزنی اخرشم خفه کن فقط برای ۳ ۴ نفر جواب میده و گلوله های بعدی کل منطقه خبردار می شدن
اگه رو سر دشمن تمرکز میکردی راحت میتونستی یه کمپ رو بی هوش کنی XD
اواخربازی D dog ارتقا دادم تا قابلیت بی هوش کردن دشمنا رو بدست بیاره وگرنه با quiet نمیشد مراحل رو طی کرد چون دشمنا کلاهخود داشتن
نه دیگه با یه تیر بی هوش می شدن ولی بیشتر طول می کشید که خودش اجازه می داد چند نفر رو بی هوش کنی بدون این که هیچ آلارمی زده بشه، خوبی بزرگ quiet این بود که دیگه دستت نمی لرزید، البته اگه کاستش رو هم پلی می کردی همین کار رو می کرد، هرچند در کل من بیشتر با D-Dog می رفتم یا تنها
اها شما اون اسلحه رو میگی XD
من SMG رو میگم که کنارش نوشته بود stun
با اون باید کلی تیر بزنی به دست و پا
ولی اگه به سر بزنی درجا بی هوش می شدن
متاسفانه اصلا اسمشون رو بخاطر ندارم
چون اون تفنگ تیر بیهوش کننده شلیک نمی کنه، گلوله پلاستیکی شلیک می کنه
حالا نمی دونم شاید اشتباه کنم ولی یادمه میگفتن هوش مصنوعی نخسه V نسبت به قبلی ها ضعیف تر شده!
در بعضی موارد اره
به عنون مثال یادمه متالگیر ۱ یا ۲ بود وقتی پاتون روی چاله اب میرفت یه ردپا خیس جا میذاشت که تا چندین قدم میموند و اگه دشمن اون ردپا رو میدید اونو دنبال میکرد تا پیداتون کنه xd
ولی خب این مورد تو نسخه پنجم نیست
این echo باری جالبی به نظر میرسه باید امتحانش کنم
هوش مصنوعی لست ۲ واقعا شاهکار بود چه بر روی انسان ها و چه بر روی کیلیکر ها واقعا عالی کار شده بود و آدم تو جاهای پر از دشمن استرس میگرفت که نکنه یک اشتباه کنه و یهو همه بریزن سرش از ی طرف هوش مصنوعی سگ ها هم تو لست ۲ عالی کار شده بود در کل من به شخصه مخفی کار توی سری بازی لست رو خیلی خیلی دوست دارم و خیلی مواقع وقتی مهمات کم میاوردم این مخفی کاری بازی بود که بهم کمک میکرد گیم پلی بازی هم با مخفی کار خیلی جفت و جو و لذت بخش بود
من یه هوش مصنوعی قوی که تو گیما دیدم a plague tale requiem بود که واقعا هوش مصنوعی فوق العاده ای داشت دشمن.میخاستی از دور یه سنگ پرتاب کنی بلافاصله میدیدنت و همینطور مثل ماست واینمیستادن و میومدن چک کنن.جالبیش اینجا بود برا چک کردن سرک هم نمیکشیدن و توی بوته هارو قشنگ میگشتن.و همینطور یکی از بهترین گیمای زندگیم هم بود.از هر لحاظ بگی گیم قوی بود.
دققیقا هوش مصنوعی خیلی خوبی. داشت و واقعا آدمو به چالش میکشید
اول به چشم یه لست آف آس کلون به سمتش رفتم ولی این بازی واقا منو مات و مبهوت خودش کرد از شدت زیباییش
همه چیز بازی خوب بود داستان عالی شخصیت پردازی عالی گرافیک عالی موسیقی عالی تنها مشکلی که داشت گیم پلی ساده اش بود که ایشالا تو نسخه ی جدید درستش میکنن
واقعا یک شاهکار بود
بله این گیمم عالی بود تو هوش مصنوعی
بازی fear
هرچقدر که سیستم نمسیس عالی بود هوش مصنوعی ارک ها در مقابله با مخفی کاری به شدت احمق بود، حالا stealth dominate و shadow strike و elven agility رو هم به این شوربای پرنمک اضافه کنین تا کوه نمک تحویل بگیرین، عملا از بین تمام کمپ های دشمن میشه به راحتی بدون کوچک ترین آسیب رد شد
از دید منم جاش توی اینلیست نبود سریه دئوس اکس واقعا حقش بود حداقل یکی از نسخه ها توی اینلیستباشه حس مخفیکاری عجیب باحاله
ایا در این لیست جایی برای دئوس اکس وجود ندارد؟
هوش مصنوعی تو لست ۲ فوق العادس. واقعا تو این بخش ترکوندن تیم سازندش
بهترین فقط تو هوش مصنوعی فقط یوبیسافت ( هر چی گشتم استیکر کاکاسنگی پیدا نکردم)
Middle earth:shadows of war
برای من یکی برترین بازی عمرمه به شکلی که حدود ۸۰۰ ساعت تایم پلی دارم توش و بازی رو رو هر درجه سختی یکبار تموم کردم.
سری متالگیر بی نظیر بود واقعا جای تاسفه که کوجیما از کونامی جدا شد و دیگه شاهد ادامه متالگیر نبودیم
Hello Neighbor ام میتونست تو این لیست باشه