چرا فیلم Joker: Folie a Deux شکست خورد؟ - گیمفا
چرا فیلم Joker: Folie a Deux شکست خورد؟ - گیمفا
چرا فیلم Joker: Folie a Deux شکست خورد؟ - گیمفا
چرا فیلم Joker: Folie a Deux شکست خورد؟ - گیمفا
چرا فیلم Joker: Folie a Deux شکست خورد؟ - گیمفا
چرا فیلم Joker: Folie a Deux شکست خورد؟ - گیمفا

چرا فیلم Joker: Folie a Deux شکست خورد؟

علی محمدپناه
۱۶:۰۰ ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
فیلم joker folie a deux

دلایل متعددی وجود دارند که فیلم سینمایی و مورد انتظار Joker: Folie à Deux با شکست مواجه شده است.

اعداد و ارقام فروش فیلم سینمایی «جوکر: جنون مشترک» در گیشه منتشر شده و به نظر می‌رسد که این دنباله برای فیلم کمیک بوکی اصلی تاد فیلیپس از نظر مالی با شکست مواجه شده است. سازندگان برای ساخت این اثر سینمایی بودجه‌ای در حدود ۲۰۰ میلیون دلار را در نظر گرفتند و این بدون در نظر گرفتن هزینه‌های تبلیغاتی است و این در حالی است که در زمان نگارش این مطلب، این اثر در هفته ابتدایی اکرانش تنها به فروش ۱۲۱ میلیون دلاری دست پیدا کرده است. کاملاً مشخص است که فیلم سینمایی «جوکر ۲» در باکس آفیس شکست خورده و به جمع دیگر فیلم‌های کمیک بوکی شکست خورده سال ۲۰۲۴ از جمله فیلم Madame Web پیوسته است و دلایل متعددی برای این شکست وجود دارند.

فیلم «جوکر: جنون مشترک» ادامه اتفاقات فیلم قبلی را در پیش می‌گیرد که در آن، آرتور فلک در بیمارستان ایالتی آرکهام زندانی شد و این در حالی بود که او منتظر محاکمه برای جنایات خودش به‌عنوان جوکر است. او در آنجا با لی کوئینزل با بازی لیدی گاگا آشنا می‌شود، کسی که به او الهام می‌بخشد تا بیشتر به هویت دلقکی خودش متمایل شود و در عین حال، خشونت‌های بیشتری را تحریک می‌کند. بسیاری از مخاطبان با تماشای فیلم «جوکر» انتظار چیزی بسیار متفاوت از آنچه که فیلم ارائه کرده بود را داشتند و همین نیز یکی از دلایل شکست آن به شمار می‌رود.

۱۰. در تضاد قرار گرفتن با موفقیت فیلم اول

فیلم joker folie a deux

اولین فیلم سینمایی «جوکر» طرفداران غیرمعمولی به دست آورد که تا حدودی بحث‌برانگیز بود، به طوری که بسیاری از اینسل‌ها از فیلم لذت بردند و این در حالی بود که کارگردان تاد فیلیپس علاقه آن‌ها نسبت به فیلم را به دلایل اشتباه توصیف کرد. بسیاری از افراد اولین فیلم «جوکر» را به دلیل ترویج نوع خشم رانده شده توسط شخصیت اصلی‌اش مورد انتقاد قرار دادند، فیلمی که چیزی شبیه به یک جامعه سمی از پیروان فرقه‌ای را به دست آورده بود.

خواه توصیه و نظر این طرفداران موجه باشد یا خیر، به نظر می‌رسد که کارگردان تاد فیلیپس به طور هدفمند انتظارات این مخاطبان خاص را از طریق بسیاری از تصمیمات داستانی در فیلم سینمایی «جوکر: جنون مشترک» زیر سؤال برده است. به نظر می‌رسد این فیلم کسانی که در فیلم اول آرتور فلک را به یک نماد برجسته کردند، مورد تحقیر قرار می‌دهد و آرتور فلک را در طول داستان بیش از همیشه ناتوان می‌کند.

با اینکه مشخص نیست قصد تاد فیلیپس از انجام این کار چه بوده اما صحبت‌ها و واکنش‌های منفی به سرعت در بین طرفداران فیلم اول که مشتاقانه منتظر تماشای فیلم دوم این مجموعه بودند، گسترش پیدا کرد. به این ترتیب، فیلم «جوکر: جنون مشترک» در کنار فیلم‌های نادری همانند فیلم The Matrix Resurrections قرار می‌گیرد که به نظر می‌رسد تقریباً وجود خودشان را تحقیر می‌کنند.

۹. شبه موزیکال تفرقه‌برانگیز

فیلم joker folie a deux

از زمانی که اعلام شد فیلم سینمایی «جوکر: جنون مشترک» یک موزیکال خواهد بود، این فیلم به خاطر تغییر ناگهانی ژانر خودش مورد توجه قرار گرفت. فیلم‌های موزیکال زیرمجموعه‌ای خاص از فیلم‌ها هستند و فقط برای مخاطبان خاصی جذاب هستند و به جرأت می‌توان گفت که تنها زیر مجموعه کوچکی از طرفداران موسیقی نیز به فیلم‌های کمیک بوکی علاقه‌مند هستند.

بسیری از طرفداران سرسخت فیلم اول «جوکر» ممکن است اساساً با ایده موزیکال بودن فیلم دوم آن مخالف بوده باشند که مسلماً تغییر شدیدی از درام ساده فیلم اول در سال ۲۰۱۹ بوده است. برای کسانی که از موزیکال‌ها خوششان می‌آید نیز به نظر می‌رسد که فیلم «جوکر ۲» نتوانسته جذاب باشد. نمایش‌های کلی در اصل داستان کاری انجام نمی‌دهند و اساساً فانتزی‌های فرعی و شیک آرتور و لی هستند و همین نیز باعث می‌شود تا در همان وهله اول به سختی فیلم را به‌عنوان موزیکال تلقی کرد.

این در حالی است که بسیاری از منتقدان متمایل به موسیقی نیز چندان اشتیاق زیادی به صدای آوازخوانی واکین فینیکس در این فیلم ابراز نکردند. این در حالی است که به ستاره بااستعداد پاپ یعنی لیدی گاگا به وضوح گفته شده که استعدادهای خودش را کنترل کند تا به حس واقع‌گرایی فیلم پایبند باشد.

۸. عدم استقبال طرفداران جدید

فیلم joker folie a deux

از آنجا که کاملاً آشکار است که تا چه اندازه فیلم «جوکر: جنون مشترک» توهین آشکاری برای علاقه‌مندان و دوستداران فیلم اول بوده است، اصلاً جای تعجب ندارد که نمی‌توان روی پول این طرفداران برای تماشای این فیلم در سینماها حساب باز کرد. این در حالی است که این فیلم علاوه بر راندن طرفداران فیلم اول، داستان و جذابیت کافی برای جذاب مخاطبان و طرفداران جدید نیز ندارد.

این مسئله با توجه به قدرت نسبی جوکر و داستان‌های گاتهام به‌عنوان یک آی‌پی، واقعاً تعجب‌آور است. با این حال، این فیلم جدای از تحقیر پر سروصداترین طرفداران خودش، هیچ پایه و اساسی به اندازه کافی قوی ندارد که بتواند خودش را از نظر تجاری موفق کند.

با این حال، به نظر می‌رسد که تاد فیلیپس سعی داشته تا آنچه که محبوبیت نادرست فیلم اول می‌داند را در این فیلم تازه رد کند اما بدون داشتن ایده جدید برای جایگزین کردن و پیدا کردن مخاطبان تازه، جای تعجب ندارد که این فیلم از نظر فروش با مشکل مواجه شده است. در پایان، این سؤال که مخاطب هدف فیلم «جوکر: جنون مشترک» کیست، بی‌پاسخ می‌ماند و خود فیلم نیز پاسخی برای آن ندارد.

۷. الهام نگرفتن از کمیک‌ها

فیلم joker folie a deux

فیلم «جوکر» و فیلم «جوکر: جنون مشترک» بر اساس شخصیت شرور و مشهور دنیای دی‌سی و دشمن بتمن است که عملاً باعث شده تا یک فیلم کمیک بوکی باشند. با این حال، جدای از چندین مورد نام آشنا، محیط شهر گاتهام و حضور کوتاهی از بتمن جوان، فیلم «جوکر» چندان الهامی از منبع اصلی خودش نگرفته است.

فیلم «جوکر: جنون مشترک» نیز به نظر می‌رسد که بیشتر از خاستگاه ابرقهرمانی خودش فاصله گرفته است و ظاهراً از وضعیت فعلی خودش به‌عنوان یک اقتباس کمیک بوکی شرم دارد. با این حال، این اثر سینمایی یک نسخه از هارلی کوئین به نام لی کوئینزل با بازی لیدی گاگا و همچنین یک نسخه جدید از هاروی دنت را معرفی می‌کند.

جدای از آن، داستان فیلم کاملاً اورجینال است و کم و بیش نسبت به دنیای دی‌سی بی‌اهمیت است. اگر به خاطر برخی از نام‌های آشنا و همچنین هویت خود شخصیت جوکر نبود، فیلم «جوکر: جنون مشترک» را می‌توان یک فیلم غیر کمیک بوکی دانست.

۶. عدم گسترش داستان فیلم اول

فیلم joker folie a deux

هیجان‌انگیزترین جنبه هر دنباله، پتانسیل گسترش و بهبود نسخه اصلی است. فیلم «جوکر: جنون مشترک» می‌توانست مسیرهای مختلفی را طی کند که شامل ادامه دادن داستان به شهرت رسیدن آرتور فلک به‌عنوان جوکر تا معرفی نسخه‌ای از بتمن در سال‌ها بعد است.

اما در عمل، فیلم سینمایی «جوکر: جنون مشترک» چیز زیادی برای افزودن به روایت کلی فیلم «جوکر» سال ۲۰۱۹ میلادی ندارد. فیلم اول کسالت تاریک شهر گاتهام و بی‌عدالتی‌های رقت‎باری که درون آن اتفاق می‌افتاد را نشان داد اما فیلم «جوکر: جنون مشترک» به سادگی و بدون ایجاد تم‌های جدید و واقعی، این دنیای رو به زوال را به تصویر می‌کشد.

جنبه‌های موزیکال این اثر سینمایی نیز در مقایسه با فیلم اول کاملاً بدیع نیست چراکه وضعیت آرتور به‌عنوان یک راوی غیر قابل اعتماد در فیلم اول به خوبی نشان داده شده بود. از آنجایی که این اثر سینمایی تازه چیزی برای اضافه کردن به فیلم قبلی از نظر موضوعی ندارد، احتمالاً همین یکی از دلایل شکست آن در گیشه است.

۵. عدم استفاده از صحنه‌های تریلرها

فیلم joker folie a deux

تریلرهای ابتدایی منتشر شده برای فیلم «جوکر: جنون مشترک» فیلم را کاملاً مثبت ترسیم کردند که با استقبال خوبی مواجه شدند و ظاهراً به تماشاگران مردد اطمینان دادند که این دنباله روند بسیار خوبی را طی کرده است. اینکه این اثر سینمایی در پی این تبلیغات و بازاریابی‌ها با شکست در گیشه مواجه شده، واقعاً حیرت‌انگیز است.

در حقیقت، این ممکن است به این خاطر باشد که تریلرها تقریباً بیش از حد موثر بودند و چندین لحظه گیرا و جذاب را درون خودشان داشتند که در هیچ کجای نسخه نهایی فیلم دیده نمی‌شوند و همین نیز باعث شده تا از خود فیلم پیشی بگیرند. یکی از همین لحظات قابل توجه در تریلر که به‌عنوان صحنه‌ای کلیدی به تصویر کشیده شده و در فیلم وجود ندارد، صحنه مشترک پلکان جوکر و هارلی کوئین است، جایی که این دو روی پلکان در حال رقصیدن هستند و معترضان اطراف آن‌ها را فرا گرفتند.

در حالی که نسخه نهایی فیلم از پله‌ها استفاده کرده اما این لحظه مورد انتظار درون فیلم وجود نداشته است و این تنها صحنه از تریلرها نیست که در فیلم اصلی وجود ندارد. همین نیز می‌تواند نشان دهنده وعده‌های دروغین بازاریابی فیلم باشد که منجر به آن شده تا فیلم عملکرد ضعیفی در گیشه داشته باشد.

۴. فیلم دیگری از اسکورسیزی برای تقلید وجود نداشت

فیلم joker folie a deux

اولین فیلم «جوکر» الهامات و تأثیرات کاملاً مشهودی از دیگر آثار سینمایی داشت. از فیلم Taxi Driver تا The King of Comedy، کاملاً واضح است که فیلم «جوکر» به دشت تحت تأثیر فیلموگرافی مارتین اسکورسیزی قرار گرفته که شامل جلوه‌های بصری، موضوعی و طرح داستان آن فیلم‌ها است. این الهام و تأثیرپذیری حتی از اولین تریلرهای فیلم اول نیز آشکار بود و منجر به هجوم بینندگانی شد که به شدت کنجکاو بودند که برداشت تاد فیلیپس از ارزش‌های کلاسیک مارتین اسکورسیزی در فیلم‌سازی را شاهد باشند.

فیلم «جوکر: جنون مشترک» چنین مزیتی را نداشته است و بیشتر سعی کرده تا روی چشم‎انداز منحصربه‌فرد خودش متمرکز شود. متأسفانه این طور به نظر می‌رسد که ایده‌های اورجینال تاد فیلیپس برای این فرنچایز برای برانگیختن علاقه طرفداران دنیای سینما کافی نبوده است. به نظر می‌رسد که تاد فیلیپس چشم‌انداز روشنی برای فیلم «جوکر ۲» نداشته و همین نیز منجر به فروش ضعیف این فیلم شده است.

۳. خود تاد فیلیپس هم فکر می‌کرد ساخت دنباله فیلم جوکر لازم نیست

فیلم joker folie a deux

بخشی از دلایلی که فیلم «جوکر: جنون مشترک» نتوانست به طور معناداری به داستان فیلم اول اضافه کند را می‌توان در وهله اول به مفهوم نادرست فیلم نسبت داد. فیلم اول پایانی کاملاً قاطع دارد که لزوماً زمینه‌ساز دنباله‌ای نیست و صعود دیوانه‌وار آرتور فلک به شخصیت شرور جوکر را به شکلی کاملاً رضایت‌بخش نشان می‌دهد.

چندی پیش بود که خود تاد فیلیپس در مصاحبه‌های خودش اعلام کرده بود که دنباله فیلم «جوکر» اصلاً ساخته نخواهد شد. پس از اکران فیلم اول، تاد فیلیپس ایده ساخت دنباله آن را نادرست دانست و این احتمال را به‌عنوان یک فرضیه اشتباه رد کرد.

با این حال، پنج سال بعد، فیلم «جوکر: جنون مشترک» روی پرده سینماها اکران شده و امیدوار است که تماشاگران تردید خود کارگردان و نویسنده یعنی تاد فیلیپس نسبت به این مجموعه فیلم را فراموش کرده باشند. به نظر می‌رسد که بی‌تفاوتی تاد فیلیپس به دنباله فیلم «جوکر» سبب شده تا بینندگان نیز با توجه به فروش این فیلم در گیشه، تصمیم بگیرند تا آن را تماشا نکنند.

۲. پایان ناخوشایند

فیلم joker folie a deux

برای هر فیلمی مهم است که اگر نه از لحاظ مضمونی بلکه حداقل به صورت روایی، همه چیز را در اوج تمام کند و تأثیری ماندگار در ذهن تماشاگران در هنگام خروج از سینما بگذارد. فیلم «جوکر» محصول سال ۲۰۱۹ به خوبی این مسئله را درک کرد و سرنوشت گاتهام را به طور نامطمئنی در دستان اوباش و آشوبگرانی قرار دارد که از اقدامات آرتور فلک الهام گرفته بودند. با این حال، فیلم «جوکر: جنون مشترک» با پایان تلخ خودش طعم ترشی را در دهان بسیاری از بینندگان به جای گذاشت. پایان‌بندی این اثر سینمایی مطمئناً برای بسیاری از بینندگان ناامیدکننده خواهد بود وگرنه اگر پایان‌بندی این اثر برجسته می‌بود، بینندگان دهان به دهان از جذابیت و خوبی این فیلم می‌گفتند.

۱. فیلم جوکر ۲ به دلایل خودخواهانه ساخته شد

فیلم joker folie a deux

با چنین زمینه‌های روایی متزلزل و تغییر ناگهانی ژانر به تئاتر موزیکال، واقعاً شگفت‌انگیز است که فیلم «جوکر: جنون مشترک» به مرحله ساخت رسیده است. با اینکه فیلم اول این مجموعه تنها چیزی در حدود ۶۰ میلیون دلار هزینه داشت، فیلم «جوکر ۲» بیش از دو برابر این مبلغ هزینه داشته است ولی در مقایسه با فیلم اول که فروش بالای یک میلیارد دلار داشت، این دنباله نتوانست فروش چندانی داشته باشد.

به نظر می‌رسد که وجود این فیلم را می‌توان به‌عنوان پروژه‌ای خودخواهانه برای تاد فیلیپس، لیدی گاگا و واکین فینیکس توصیف کرد. از بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری فیلم، حداقل یک چهارم پول تولید به فینیکس، لیدی گاگا و تاد فیلیپس داده شده است.

فیلم «جوکر: جنون مشترک» به خاطر تمایل تاد فیلیپس و واکین فینیکس برای کسب تمجید و تحسین‌های بیشتر و نه سودآوری در گیشه، به جای یک اثر سینمایی بیشتر به‌عنوان یک نمایشنامه برادوی تصور می‌شد و به همین خاطر نیز نتوانست در بین مخاطبان و طرفداران موفق باشد.


منبع: screenrant

noct for gamefaNimaB-man

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

چرا فیلم Joker: Folie a Deux شکست خورد؟ - گیمفا
چرا فیلم Joker: Folie a Deux شکست خورد؟ - گیمفا
چرا فیلم Joker: Folie a Deux شکست خورد؟ - گیمفا
چرا فیلم Joker: Folie a Deux شکست خورد؟ - گیمفا
چرا فیلم Joker: Folie a Deux شکست خورد؟ - گیمفا
چرا فیلم Joker: Folie a Deux شکست خورد؟ - گیمفا
چرا فیلم Joker: Folie a Deux شکست خورد؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • عجیبه این مقاله قبلنقد اومد
    پس بلاخره اومد

    MadcapKev
  • ahmad rg گفت:

    فیلم واقعا بد تموم شد و تا لحظه آخر منتظر یک پایان باز بودم ولی خب …

    واقعا افتضاح بود و حیف اون دقایق و تخمه هایی که پای این فیلم حروم شد

    noct for gamefaMadcapKev
  • یکی از مهم ترین دلایل”فیلم دیگری از اسکورسیزی برای تقلید وجود نداشت”و اینکه عرضه کپی پیست فیلمی مثل سویینی تاد رو نداشت هست
    واینکه به صراحت می تونم بگم تاد فیلیپس یک کارگردان نهایتا دسته دومی یا سومی هست که اصلا حالیش نمیشه داره چیکار میکنه.
    همونطور که توی مقاله هم گفته شد اگر اسم این فیلم جوکر نبود و اسم چند شخصیت مثل کمیک ها و نام اشنا نمی بود. هیچ کس متوجه نمی شد این فیلم جوکره و واقعا برام سواله چجوری این فیلم یک فیلم کمیک بوکی حساب میشه

    MadcapKev
  • MadcapKev گفت:

    انتظارات بالا در صورتی ک حتی اشاره ای هم ب بتمن نمیشه در صورتی ک بتمن کلا مکمل جوکره ( بچس اصن هنوز بتمن نشده!!!) و نداشتن چیز جدیدی برای ارائه(تازه بازی گاگا رو فاکتور گرفتم)

چرا فیلم Joker: Folie a Deux شکست خورد؟ - گیمفا