نقد و بررسی عنوان Starfield: Shattered Space - گیمفا
نقد و بررسی عنوان Starfield: Shattered Space - گیمفا
نقد و بررسی عنوان Starfield: Shattered Space - گیمفا
نقد و بررسی عنوان Starfield: Shattered Space - گیمفا
نقد و بررسی عنوان Starfield: Shattered Space - گیمفا

نقد و بررسی عنوان Starfield: Shattered Space

آرمین مکاری
۱۹:۳۰ ۱۴۰۳/۰۷/۱۶
نقد و بررسی عنوان Starfield: Shattered Space - گیمفا

در دنیایی زندگی می‌کنیم که استودیوی سی‌دی پراجکت با بسته‌های الحاقی خود می‌تواند بازی شکست خورده را به رستگاری برساند و از سوی دیگر بتسدا فرصتی در اختیار دارد تا Starfield را به اسکایریم بعدی تبدیل کند. قطعاً در چنین موقعیتی، انتشار یک DLC که مدت‌هاست وعده داده شده و برچسب قیمت ۳۰ دلاری دارد، تمامی نگاه‌ها را به Starfield جلب می‌کند. اما آیا واقعاً Shattered Space توانسته از پس وظیفه سنگین خود بر بیاید؟

داستان Shattered Space در سیاره Va’ruun’kai و شهر Dazra روایت می‌شود، جایی که باید در میان فرقه‌ای مذهبی، منشاء فاجعه‌ای علمی که طی یک آزمایش شکست خورده به بار آمده است را بیابید. در ابتدا، زمینه داستانی این دی‌ال‌سی جذاب به نظر می‌رسد و انتظار می‌رفت که با روایت مناسب بتواند بهانه بازگشت به Starfield را به گیمرها بدهد، اما مشکل همینجاست، داستان این DLC و پیچش‌هایی که دارد، پخته نیستند. تقابل عده‌ای که طبق رسوم خود، مار عظیم (Great Serpent) را به عنوان خدای خود می‌پرستند و کسانی که در پی توجیهات علمی اتفاقات‌اند، می‌تواند بسیار جالب‌تر از جر و بحث‌های محدود به دیالوگ باشد. شخصیت‌پردازی‌ها طی داستان، بسیار معمولی است و خبری از کاراکترهای چند لایه و مرموز نیست. در واقع چند روز بعد از اتمام داستان، شخصیت‌ها به دلیل پرداخت سطحی نویسندگان، در ذهن بازیکن کم رنگ و کم رنگ‌تر می‌شوند.

starfield shattered space

Shattered Space می‌توانست در قالب یک اتمسفر تاریک‌تر و ترسناک‌تر روایت شود و بار گناه انتخاب‌های شیطانی شخصیت اصلی تنها به خشم همراه‌هانش ختم نشود. همین انتخاب‌هایی که در داستان انجام می‌دهیم، در پایان چندان موثر به نظر نمی‌رسند و گویی فقط تصمیمات پایانی سرنوشت این سیاره را رقم خواهند زد و این چیزی نیست که از جدیدترین دستپخت تاد هاوارد انتظار داشتم.

با به‌روزرسانی‌های متعدد جهت حل مشکلات بازی و افزودن قابلیت‌هایی مانند وسیله نقلیه و نقشه سطوح سیارات قبل از عرضه DLC، به شخصه می‌خواستم موفقیتی در سطح Cyberpunk 2077 Phantom Liberty را برای Starfield ببینم، اما نه تنها این بسته الحاقی در بخش روایت ناکام مانده، بلکه مشکلات فنی، باگ‌های متعدد و افت فریم گریبان‌گیر آن شده است.

starfield shattered space
زیباست! نه؟

در حالت عادی روی نسخه ایکس باکس سری اس افت فریم‌های گاه و بی‌گاه مشاهده می‌شوند که حداقل به خاطر نسخه اصلی بازی به آن‌ها عادت کرده بودم. اما کافیست در محیط باز، هنگامی که چند نفر درحال تیراندازی به شما هستند، از آیتمی مانند اسپری AMP استفاده کنید که سرعت دویدن را افزایش می‌دهد، اینجاست که به عمق فاجعه پی می‌برید و نرخ فریم به زیر ۱۰ می‌رسد! حالا به این عملکرد فنی، دیر لود شدن بعضی تکسچرها و باگ‌های کلاسیک بتسدایی را هم اضافه کنید.

starfield shattered space

توزیع آیتم‌ها و مهمات در طول مراحل به خوبی انجام شده و سخاوتمندی و سخت‌گیری بیش از حد خوشبختانه به چشم نمی‌خورد. در بحث طراحی مراحل، زور DLC تا اواسط داستان می‌رسد اما رفت و آمد‌های بیهوده از A به B و سپس بازگشت به B به همراه مسیرهای نه چندان هموار برای وسیله نقلیه، حس تکراری بودن ماموریت‌ها را به بازیکن القا می‌کند. ابعاد عرفانی داستان Shattered Space می‌توانست چالش‌های خلاقانه‌تر و مراحل خوبی را حتی مانند مراحل توهم دیداری مرسوم در Far Cry جلوی پای ما بگذارد. از این قضیه استفاده شده اما صد حیف که بتسدا با عجله خود، تنها قطره‌ای از این دریا را به ما می‌رساند.

starfield shattered space

طراحی دشمنان جدیدی که به بازی اضافه شده‌اند با جزئیات مناسبی انجام شده و تنوع نسبتاً خوبی برای یک تجربه ۶ الی ۸ ساعته در داستان دارند. سیاره Va’ruun’kai تماماً به صورت دستی طراحی شده است و مکان‌های متفاوتی برای کاوش در آن وجود دارد. تکمیل کردن ماموریت‌های فرعی و کاوش مکان‌های به خصوص این سیاره، حدودا ۱۰ الی ۱۵ ساعت جدا از داستان اصلی، می‌تواند گیمر را برای ۱۰۰ درصد کردن سرگرم کند. اما مسئله اینجاست که اگر عاشق کاوش در دنیای Starfield نباشید، این DLC پاداش خاصی در قبال تکمیل کردن ماموریت‌های فرعی نمی‌دهد.

starfield shattered space
Photo Mode

می‌رسیم به پررنگ‌ترین نقطه قوت این بسته‌الحاقی، یعنی طراحی سیاره و گرافیک هنری. چه طی اکتشاف یک محیط بسته و چه در مورد محیط‌های باز، نتیجه کار تیم طراحی هنری می‌تواند بارها شما را حیرت زده کند. با وجود این که چندان علاقه و ذوقی در استفاده از حالت عکاسی یا همان فوتو مود (Photo Mode) در اکثر بازی‌ها ندارم، اما باید اعتراف کنم که محیط جذاب این سیاره برای مدتی طولانی من را سرگرم عکاسی با فوتو مود کرد!

starfield shattered space

در بحث صداگذاری و موسیقی، این بسته‌الحاقی پاسخگوی انتظارات است و حتی از نقاط قوت آن محسوب می‌شود. اگرچه در طول داستان با دیالوگ‌های سطحی زیادی برخورد می‌کنیم اما کار صداگذاران در بیان آن‌ها بی‌نقص بوده و توانسته‌اند نتیجه را به بهترین شکل تحویل دهند. طراحی ظاهر شخصیت‌ها و حس و حال چهره آن‌ها به خوبی بازی اصلی پیاده‌سازی شده و در حین دیالوگ‌ها حس خشک بودن حرکات NPCهای Fallout را حتی از جانبی‌ترین شخصیت‌ها دریافت نمی‌کنید.

یکی دیگر از موارد جذاب در حین گشت‌وگذار در Shattered Space، حباب‌های ضد جاذبه است که علاوه بر طراحی بصری زیبا و کمک به صعود بازیکن از صخره‌های بلند، تنوع جالبی در محیط ایجاد می‌کنند. همینجا با یکی دیگر از فرصت‌های از دست رفته روبه‌رو هستیم. بتسدا می‌توانست حس اکتشاف بازیکن را با جای‌گذاری جوایز و حتی ایستر اگ‌های (Easter Egg) مختلف در این سیاره و استفاده از همین حباب‌ها برای رسیدن به آن‌ها تحریک کند.

starfield shattered space

لباس‌ها، زره‌ها و اسلحه‌هایی که در Shattered Space به بازی اضافه شده‌اند تنوع و طراحی بسیار خوبی دارند و خون تازه‌ای در این زمینه به بازی تزریق کرده‌اند. اما متاسفانه مکانیزم جدیدی در گیمپلی یا مهارت تازه‌ای نیست که بگوییم این دی‌ال‌سی توانسته راه خود را از بازی اصلی جدا کند. به همین دلیل است که برخی این بسته را تنها قسمتی برش داده شده از بازی اصلی می‌دانند.

خوشبختانه همانطور که انتظار داشتم، سازندگان دو همراه جدید برای استخدام در خدمه سفینه در نظر گرفته‌اند که به خدمت گرفتن آن‌ها کاملاً به تصمیمات بازیکن در طول داستان اصلی دی‌ال‌سی بستگی دارند. به شخصه هر دو کرکتر را دوست‌داشتنی می‌دانم و نحوه تعامل آن‌ها برای استخدام در سفینه رضایت‌بخش است.

اگر بخواهیم Shattered Space را به کوتاه‌ترین شکل ممکن خلاصه کنیم، یک فرصت و پتانسیل هدر رفته است که می‌توانست تجربه‌ای منحصربه‌فرد در یک محیط فوق‌العاده باشد. اگر از طرفداران پر‌وپاقرص Starfield هستید، تجربه این DLC می‌تواند تجربه خوبی را برای شما رقم بزند، اما متاسفانه نتوانسته گیمرهای جدید یا بازیکنانی که با بازی اصلی ارتباط نگرفتند را به دنیای وسیع Starfield بکشاند. در صورتی که می‌خواهید Shattered Space را تجربه کنید، پیشنهاد می‌دهم فعلاً برای خرید آن دست نگه دارید، زیرا به به‌روزرسانی‌هایی برای تجربه روان‌تر نیاز دارد و با تخفیف‌های احتمالی، ارزش خرید بیشتری نسبت به قیمت فعلی پیدا خواهد کرد. اگر بتسدا بخواهد با همین روند به انتشار بسته‌های الحاقی Starfield ادامه دهد، چیزی جز خستگی و تکرار برای بازیکنان در بر ندارد.


  • طراحی هنری جذاب و زیبا
  • موسیقی و طراحی صدای گوش‌نواز
  • اسلحه‌ها و آیتم‌های جدید
  • تنوع خوب دشمنان
  • خدمه جدید
  • مشکلات فنی متعدد و افت فریم آزاردهنده
  • شخصیت‌پردازی و روایت داستان جذاب نیست
  • قیمت ۳۰ دلاری در قبال محتوای ارائه شده
  • طراحی مراحل تکراری
  • کاوش در سیاره Va’ruun’kai جذاب نیست
  • عدم وجود مکانیزم یا مهارت جدید در گیمپلی

این بسته‌الحاقی روی ایکس باکس سری اس تجربه و بررسی شده است

نقد و بررسی عنوان Starfield: Shattered Space - گیمفا

محسن رضوی فراسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)B-manDanyal123Black SwordsmanAhmad_bkhander16greatRJoel MorganJavad𝐍𝐢𝐠𝐡𝐭𝐥𝐢𝐠𝐡𝐭boy gamer𝐓𝐡𝐞 𝐆𝐮𝐚𝐫𝐝𝐢𝐚𝐧 𝐀𝐧𝐠𝐞𝐥TES fanبدون‍ تعصبمحمد حسین کریمی

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی عنوان Starfield: Shattered Space - گیمفا
نقد و بررسی عنوان Starfield: Shattered Space - گیمفا
نقد و بررسی عنوان Starfield: Shattered Space - گیمفا
نقد و بررسی عنوان Starfield: Shattered Space - گیمفا
نقد و بررسی عنوان Starfield: Shattered Space - گیمفا
نقد و بررسی عنوان Starfield: Shattered Space - گیمفا
نقد و بررسی عنوان Starfield: Shattered Space - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • طبق معیار های گیمفا قابل قبوله
    امیدوارم ترولا تا حد اشغال پایینش نیارن

    آریااسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)Danyal123SarumanAhmad_bkMotinXbox خداست🗿🫷احسان بی طرفboy gamerبدون‍ تعصب
  • آپدیت ۲.۰ رایگان سایبرپانک با دی ال سیش تبدیل به تجربه جدید شد ، صد البته که هر کس پلی داده میدونه چقدر دی ال سی عظیم و خفنه برا قیمتش ، این دی ال سی رو به صورت رایگان شاید قبول میکردم

    آریااسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)Danyal123Black SwordsmanMotinhander16greatRJoel MorganAREFMax22more
  • TES fan گفت:

    طبق نقد ها میشه گفت بدترین دی ال سی بتسداست.
    فقط Mothership zeta فالوت ۳ شاید ازش ضعیف تر باشه.

    آریااسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)Danyal123Motinhander16Joel MorganMax22محمد حسین کریمی
  • وضعیت کُلی مخاطبین گیمینگ در سرتاسر جهان اسفناکه، گویا تضعیف استودیوهای بازیسازی به سرگرمی بخش عمده‌ای از گیمرها تبدیل شده و پوینت کلیدی برای جنگ کنسولی. در صورتی که همین استودیوها هستن که هر کدوم گوشه‌ای از گیمینگ رو به دوش میکشیدن طی نسل ششم و هفتم و حس هایی که گیمرها علاقه داشتن تجربه کنن رو تامین میکردن. نمیدونم چطور حس «طرفدار و هوادار بودن یه شرکت» با تضعیف استودیوهای جبهۀ مقابل میتونه ارضاء بشه.

    با این که شخصاً خیلی طرفدار بتسدا و آثارش نیستم اما امیدوارم با TES 6 هر طور شده برگرده و بتونه قدرت خودش رو حفظ کنه. مایه نگرانیه وضعیت بتسدا، راکستدی، آرکین، بانجی و یوبیسافت و … نمیدونم چطور میشه خروجی این استودیوها رو دید و خوشحالی کرد و لوده بازی در آورد حتی اگر فن خروجی هاشون نبودیم.

    نکتۀ مهم دیگه‌ای که چندان امیدوارکننده نبود، تعریف و تمجید بیخودی اعضای ارشد بستدا و نادیده گرفتن یک سری موارده، اولین قدم در پیشرفت، پذیرفتن FLOP کنونی شماست، اگر نمیتونی بپذیری که این اثر در کنار آثار دیگرت قرار نمیگیره از حیث کیفی، منم نمیتونم امیدوار باشم به آینده‌ات.

    آرمین مکاریUNESISMDatkknightآریااسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)levineFunDarksattarzadehDanyal123Ahmad_bkmore
  • Chadcord گفت:

    این بتسدا، اون بتسدایی که من میشناسم نیست.
    بااینکه تو گیم پلی هایی که دیدم، واقعا تو زمینه زیبایی شناسی سلیقه به خرج داده بودن ولی اون اصل چیزی که ما از بتسدا توقع داریم(داستان چند لایه با دیالوگ های عمیق) توی این dlc واقعا به چشم نمی‌خورد.
    حیف شد، حقیقتا من هم مثل آقای مکاری توقع داشتم از این dlc یه چیزی مثل phantom liberty دربیاید…

    آریاDanyal123Motinhander16Joel MorganMax22
  • اگه قیمتش زیاد نبود قطعا هیت نمی گرفت . واقعا برای این دی ال سی ۳۰ دلار زیاده.

    آریاParsaDanyal123Motin
  • تنها با کلمه شاهکار میشه توصیفش کرد

    آریاA0seyed0A
  • Motin گفت:

    بیاید امیدوار باشیم ، بتسدا از اشتباهات استارفیلد و دی‌ال‌سیش درس میگیره
    برای TES VI و دی‌ال‌سی های (احتمالی بعدی) استارفیلد اون اشتباهات رو تکرار نمی‌کنه
    این تنها کاریه که میشه کرد
    نقد هم خیلی خوب بود باتشکر

    آریااسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)FunDark
  • Jimmy گفت:

    استارفیلد نمیشه گفت بازی بدرد نخوریه
    بازی خیلی خوبیه ولی خب شاهکار نیست
    اونطوری که می گفتن می خواد یه انقلابی به پا کنه و.. خب واقعا نیست
    وگرنه اگه صادق باشیم ، یسری ها واقعا الکی ازش نمره کم کردن
    کسی نمیگه بازی ایراد نداره ، به هیچ عنوان
    ولی بعضی ها واقعا دیگه کل بازی رو زیر سوال بردن

    MotinآریاParsaViboro
  • دیگه اگ نویسنده جعبه فن بوی همچین نمره ای داده
    واقعا اوضاع خرابه

    MotinA0seyed0AJimmy
    • Jimmy گفت:

      واقعا یعنی چی نویسنده جعبه فن بوی ؟
      اینکه ایشون روی سری اس این بازی رو بررسی کرده اشتباه کرده ؟
      اتفاقاً درستش همینه که همیشه روی یک پلتفرم بررسی نشه تا نگن طرف فن بوی بوده

      ParsaA0seyed0A(jonatanreid) Ethan Mars
    • بالا بدن میگین چون فنبوین نمره بالا دادن
      پایین بدن اینو میگین (بگذریم که طبیعتا اگه یه منتقد واقعا فنبوی بود نمره بالا میداد ولی خب طبق سطح هوشی این فنبیس نمیشه انتظار درک این موضوعو داشت )
      در نهایت اگه استارفیلد فقط یه دستاورد داشته باشه فشاری کردن امثال توعه :‌)
      بعد یکسال هنوز مثل مور و ملخ زیر پستاشن lol

      Motinمحمد حسین کریمی
  • قیمت ۳۰ دلاری رو احتمالا به خاطر این گذاشتن تا یه مقداری از هزینه خود بازی اصلی که ناشی از قرار دادنش رو گیم‌پس بوده جبران بشه چون شاید بازی اصلی اونقدری که می باید سودآور نبوده !

    Motinآرمین مکاری
  • خب مثل اینکه بتسدا فرصتتو از دست داد که بتونه مثل سایبر کامبک بزنه
    هرچند سایبر لانچ فاجعه بارش توی تاریخ حک میشه و استارفیلد خیلی زمان لانچ پولیش تر بود
    فرقشون اینه که سی دی پراجکت چندین بار عذر خواهی کرد و قول دادن تمام تلاششونو بکنن که گیمو بهبود بدن و موفق هم شدن ولی بتسدا (همونطور ک اقای کریمی اشاره کرد) اعضای ارشدش حرفایی زدن که گیمرارو کلا نسبت با خودش دشمنش کرد
    حتی خود تاد با اون مصاحبه که گفت سیستمتونو ارتقا بدین اگه مشکل دارین D‌:
    با اینکه خوندم این dlc از چند جهت بهتر از گیم اصلی ظاهر شده توی یه سری موارد ضعیف تره (مخصوصا باگ که خیلی عجیبه)
    در نهایت ازونجایی که من بشخصه ۷۰ درصد بخاطر سری الدراسکرولز فن بتسدام هرچی بیشتر به بتسدا فشار بیارن و انتقادش کنن خوشحال تر میشم (البته نه دلقک هایی ک بخاطر کنسول وار ریختن توی سایت(ماشالا کم هم نیستن))
    بتسدا یه چند نفر بخصوص رو اخراج کنه و یکم بروز بشه (انجین مشکلی نداره به حرف یه عده گوش ندین) و از استودیو هایی مثل لارین واسه المان های rpg الهام بگیره برمیگرده به اوج

    Motinمحمد حسین کریمی
نقد و بررسی عنوان Starfield: Shattered Space - گیمفا