معرفی ۱۰۰ بازی جذاب ایرانی (قسمت اول)؛ مروری بر صنعت بازی در ایران
صنعت بازی در ایران علیرغم چالشها، سعی در گسترش و رشد داشته است. در طول زمان، توسعهدهندگان داخلی با تلاش، علاقه و خلاقیت خود دست به خلق آثار متنوع بسیاری زدهاند و البته، ممکن است حتی نام بعضی از این عناوین را نشنیده باشیم. در این مقاله سعی شده تا با معرفی ۱۰۰ بازی ایرانی بر روند تحول بازیهای ویدیویی داخل ایران، نگاهی داشته باشیم.
۱۰۰ – جنگ در خانه
- تولیدکننده: DAF Multimedia
- ناشر: DAF Multimedia
- تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۹/۲۶
در ساخت بازیهای FMV اغلب از ویدیوهای از پیش ضبطشده یا فوتیجهای لایو اکشن به جای مدلسازی سهبعدی و انیمیشنهای اختصاصی استفاده میشود. جنگ در خانه یک بازی در همین ژانر است که در سال ۱۳۸۰ توسط دی ای اف برای PC ساخته شد. این که در آن زمان چنین اثری وجود داشته عجیب و دور از انتظار است، با این وجود گیمپلی بازی شاید سرگرمکننده و حتی خندهدار بهنظر برسد.
۹۹ – داستانهای شاهنامه
- تولیدکننده: همکلاسی
- ناشر: همکلاسی
- تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۱۰/۲۱
مجموعه دوازده داستان شاهنامه، برای مخاطبان کودک و نوجوان تولید شده بود. در این محصول، ۱۲ ساعت متن به صورت تصویری و صوتی و با چهار زبان فارسی، انگلیسی، فرانسه و عربی در دسترس قرار میگرفت. همچنین انیمیشنهایی از چند نقطه تاریخی و معاصر ایران در آن وجود داشت.
۹۸ – نید فور اسپید با ماشینهای ایرانی
- تولیدکننده: پرویز رحمانی
- ناشر: پرویز رحمانی
- تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۵/۱۳
شاید بهتر باشد این بازی را یکی از عناوین مدلسازی شده ایرانی به حساب آورد. بازی نید فور اسپید با ماشینهای ایرانی توسط یک دانشآموز خلاق مشهدی و بر پایه بازی Need For Speed 7 مدلسازی شده بود و اتوموبیلهای داخلی از جمله پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵، زانتیا و رنو ۲۱ در آن به چشم میخورد.
۹۷ – پایان معصومیت
- تولیدکننده: هنرهای پویا
- ناشر: پردیس گیم
- تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۶/۲۷
پایان معصومیت، اولین قسمت از مجموعهای با نام کوئست آو پرشیا، داستان دو شخصیت ارشک و لیلا را روایت میکرد. ارشک طی جنگ ایران و عراق دوست خود را از دست میدهد و در حین فرار از نیروهای عراقی، با لیلا که باستانشناس است آشنا میشود. لیلا در پی یافتن رازهای بناهای تاریخی ایران بود و ارشک تصمیم میگیرد به او کمک کند، اما در همین حین با نیروهای عراقی درگیر میشوند. این بازی اولشخص ۲۱ مرحله جذاب را شامل میشد.
۹۶ – رانندگی در تهران
- تولیدکننده: سمیع رایان پرداز
- ناشر: سمیع رایان پرداز
- تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۱۰/۱۹
رانندگی در تهران همانطور که از نامش پیداست یک بازی رانندگی و البته داستانی بود که احتمالاً با شخصیتهای آن آشنا باشید. در این بازی، سیا و هوتن به دیدار با شخصی در کافه لاله میروند. در آنجا بحث بالا میگیرد و سیا محل را ترک میکند. اولین مرحله بازی در جادههای منتهی به تهران آغاز میشود. در طول مسیر، با انواع مختلف موانع روبهرو میشوید و بازی از همان ابتدا سعی میکند دشوار بودن خود را به نمایش بگذارد.
۹۵ – مبارز
- تولیدکننده: های وی یو
- ناشر: –
- تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۱/۸
بازی مبارز، محصول سال ۱۳۸۴، یک اثر مبارزهای با دوربین آزاد بود. شخصیتهای ایرانی از هسته اصلی بازی به شمار میرفتند. در طول مبارزات، آموزش هم در اختیار بازیکن قرار میگرفت تا بهتر با دنیای اثر تعامل داشته باشد.
۹۴ – مسابقات خیابانی
- تولیدکننده: نوین پندار
- ناشر: نوین پندار
- تاریخ انتشار: ۱۳۸۵/۶/۷
مسابقات خیابانی، محصول سال ۱۳۸۵ و توسعه یافته توسط نوین پندار، یک بازی شبیهساز رانندگی بود که تمرکز اصلی خود را روی انتقال حس رانندگی با ۳۵ اتوموبیل مختلف قرار داده بود. همچنین، امکان شخصیسازی اتوموبیلها در آن وجود داشت.
۹۳ – نجوم برای همه
- تولیدکننده: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
- ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
- تاریخ انتشار: ۱۳۸۶/۶/۱۸
نجوم برای همه بیش از این که در دسته بازیها قرار بگیرد، به عنوان یک نرمافزار جامع برای آشنایی با مفاهیم کلی مبحث نجوم مورد استفاده قرار میگرفت؛ نرمافزاری که البته بسیار سرگرمکننده بود. این محصول در سال ۱۳۸۶ و توسط کانون پرورشی فکری کودکان تهیه و منتشر شد.
۹۲ – حسنی و لوبیای سحرآمیز
- تولیدکننده: کوثر نگار رایانه
- ناشر: قرن ۲۱
- تاریخ انتشار: ۱۳۸۶/۱۰/۱
احتمالاً نام بازی حسنی و لوبیای سحرآمیز به گوشتان خورده باشد. این بازی در سال ۱۳۸۶ توسط قرن ۲۱ منتشر شد و کوثر نگار رایانه آن را توسعه داده بود. داستان بازی از آنجایی شروع میشود که حسنی تنبل برای دنبال کردن سیبها از خانه بیرون میآید و در ادامه ماجرایی دور از انتظار رخ میدهد. از مهمترین ویژگیهای این اثر میتوان به فضای سهبعدی متفاوت و منحصر به فرد آن اشاره کرد.
۹۱ – لطفعلی خان زند
- تولیدکننده: هنرهای پویا
- ناشر: پردیس گیم
- تاریخ انتشار: ۱۳۸۶/۱۰/۱
بازی لطفعلی خان زند به عنوان دومین قسمت از سری کوئست آو پرشیا در سال ۱۳۸۷ منتشر شد. در آن زمان، وجود چنین اثری در صنعت بازی ایران نقطه عطف مهمی به حساب میآمد. مراحل بازی متشکل از مبارزات شمشیری سومشخص و پازلها بود و در مجموع، میتوان گفت که کیفیت نسبتاً قابل قبولی را ارائه میداد.
۹۰ – بیداری
- تولیدکننده: صنوبر (امپرور)
- ناشر: صنوبر (امپرور)
- تاریخ انتشار: ۱۳۸۷/۷/۲۱
بازی ایرانی بیداری را میتوان به عنوان اثری روانشناختی به حساب آورد. در هنگام شروع بازی، شخصیت اصلی خود را در مکانی ناشناخته مییابد، در حالی که هیچ چیز را به یاد نمیآورد. مراحل بازی با حل معما، پازل و بررسی سرنخها به جلو میرفت.
۸۹ – عصر پهلوانان
- تولیدکننده: رسانا افزار شریف
- ناشر: نیوتک
- تاریخ انتشار: ۱۳۸۷/۱۲/۱۲
بازی مشهور عصر پهلوانان بر اساس شاهنامه فردوسی طراحی شده بود. بیش از ۲۳ شخصیت کلیدی در این بازی حضور داشتند و ممکن بود به صورت کلی با ۹۴ شخصیت برگرفته از اسطوره نمادین ایرانی روبهرو شوید. داستان بازی در چندین سرزمین افسانهای روایت میشد.
۸۸ – کشتی خاموش
- تولیدکننده: هنرکده پویا نمایی سرزمین آینده
- ناشر: دنیای بازی های غرب
- تاریخ انتشار: ۱۳۸۸/۱/۱۸
کشتی خاموش یک اثر ترسناک از استودیوی فیوچرلند بود. داستان این بازی اولشخص در یک کشتی ممنوعه در کیش جریان داشت. در طول مسیر مقابل انواع مختلفی از دشمنان عجیب و غریب قرار میگرفتید و در عین حال باید پرده از راز این کشتی مخوف، که حالا راهی برای خروج از آن وجود نداشت، برمیداشتید.
۸۷ – راه افتخار
- تولیدکننده: تبیان
- ناشر: های وی یو
- تاریخ انتشار: ۱۳۸۸/۶/۱۰
این بازی شما را در نقش آرش نوجوان قرار میداد که قصد داشت در مسابقات حرفهای قایقرانی شرکت کند. جهان باز بودن این اثر از ویژگیهای عجیب آن به شمار میرفت و حتی روی جلد بازی، از سری جی تی ای به عنوان منبع الهام یاد شده بود. شخصیت اصلی در طول داستان و با انجام ماموریتهای مختلف ارتقا مییافت تا با شکست حریفان به آرزوی دیرینۀ خود دست پیدا کند.
۸۶ – مامور ویژه ۲
- تولیدکننده: تبیان
- ناشر: تبیان
- تاریخ انتشار: ۱۳۸۸/۶/۱۰
مامور ویژه ۲ دنبالهای بر عنوانی با همین نام است. این بازی در سال ۱۳۸۸ و توسط تبیان منتشر شد. دو حالت کلی داستانی و مسابقهای در بازی گنجانده شده بود و انواع مختلفی از اتوموبیلهای ایرانی و خارجی در آن به چشم میخورد. قابلیت شخصیسازی اتوموبیلها نیز وجود داشت.
۸۵ – منطقه تاریک
- تولیدکننده: رایان پارسه
- ناشر: رایان پارسه
- تاریخ انتشار: ۱۳۸۸/۵/۳۱
منطقه تاریک به عنوان یکی از اولین عناوین ترسناک ایرانی شناخته میشود. بازیکن از دید اولشخص در جریان بازی قرار میگرفت و باید هر طور که شده، از موانع و دشمنان پیش رو گذر میکرد.
۸۴ – تگ و وی در سیاره میترا
- تولیدکننده: رسانا افزار شریف
- ناشر: لوح زرین نیکان
- تاریخ انتشار: ۱۳۹۰/۶/۸
تگ و وی در سیاره میترا یکی از اولین بازیهای ایرانی بود که به صورت جهانی برای ایکس باکس نیز عرضه شد. داستان از جایی شروع میشود که تگ توسط یک ربات غول پیکر که سیارهاش را تصرف کردهاند، زندانی میشود. وی به نجات او میآید تا فرار کنند. در طول این بازی معمایی با پازلهای زیادی برخورد میکنید.
۸۳ – عصر پهلوانان ۲
- تولیدکننده: رسانا افزار شریف
- ناشر: پردیس گیم
- تاریخ انتشار: ۱۳۸۹/۳/۱
دومین قسمت از فرنچایز عصر پهلوانان با نام رویین تنی در سال ۱۳۸۹ منتشر شد. شخصیتهای بازی برای دستیابی به گنجینهها، این بار از سرزمینهای مختلفی گذر میکردند و با اشخاص زیادی روبهرو میشدند. بازیکن میتوانست با استفاده از نیروهای ماورایی و انواع مختلف سلاحها، مسیر خود را برای پیشبرد روایت باز کند.
۸۲ – رانده شده
- تولیدکننده: دانش بانک
- ناشر: دانش بانک
- تاریخ انتشار: ۱۳۸۹/۱۰/۴
بازی ایرانی و معمایی رانده شده در سال ۱۳۸۹ منتشر شد که توسط دانش بانک توسعه یافته بود. طبق توضیحات رسمی داستان بازی، بازیکن در نقش یک ناجی قرار میگیرد تا فرزندان پیرمردی که به اسارت شیطان درآمدهاند را نجات دهد. در طول بازی با حل معماهای مختلف به محل اختفای شیطان نزدیک میشوید و سرانجام فرزندان پیرمرد را نجات خواهید داد.
۸۱ – گرشاسب: گرز ثریت
- تولیدکننده: دد میج (فن افزار شریف سابق)
- ناشر: لوح زرین نیکان
- تاریخ انتشار: ۱۳۸۹/۸/۴
بازی اکشن و سومشخص گرشاسب: گرز ثریت بر اساس اساطیر ایرانی ساخته شد و خیلی زود به محبوبیتی قابل توجه دست یافت. در آن زمان، به عنوان شاهزاده ایرانی یا خدای جنگ ایرانی نیز شناخته میشد. گرشاسب در این بازی به دنبال انتقامجویی کشته شدن برادرش است و در مسیر خود با انواع مختلف هیولاها روبهرو میشود.
۸۰ – کوهنورد
- تولیدکننده: تبیان
- ناشر: های وی یو
- تاریخ انتشار: ۱۳۹۰/۴/۲۹
کوهنورد یکی از موفقترین عناوین سکوبازی ایرانی به شمار میرود. موضوعی که این بازی را از اکثر عناوین هم ژانر خودش متمایز کرده، مسیر پیشروی بازی تلقی میشود که در نوع خود، به خوبی با مفهوم داستان بازی عجین شده است. فاد، شخصیت اصلی بازی، که سعی دارد تبدیل به امدادگری ماهر شود، در مسابقه بینالمللی کوهنوردی شایسته شرکت میکند. گیمپلی بازی بیش از اینکه به مسیرهای افقی متکی باشد، روی پشت سر گذاشتن مسیرهای عمودی متمرکز شده تا حس کوهنوردی را به همراه سختیهایش به خوبی القا کند.
۷۹ – میرمهنا
- تولیدکننده: اسپریس پویانما
- ناشر: اسپریس پویانما
- تاریخ انتشار: ۱۳۹۰/۳/۲۹
میرمهنا یک بازی ایرانی در سبک شوتر اولشخص بود که کتاب «بر جادههای آبی سرخ» را منبع خود قرار داد. بازی در دورانی که هلند، انگلیس و هند شرقی بر جزایر جنوبی ایران سلطه داشتند، روایت میشود.
۷۸ – شیطنتهای علیمردان خان
- تولیدکننده: رسانا شکوه کویر
- ناشر: عصر بازی
- تاریخ انتشار: ۱۳۹۰/۶/۲۰
در سال ۱۳۹۰، رسانا شکوه کویر بازی علیمردان خان را منتشر کرد. بازی به صورت کلی روایت را در اولویت قرار میداد و بازیکن میبایست با حل انواع معما و پازل در داستان پیشروی میکرد.
۷۷ – شتاب در شهر
- تولیدکننده: سرزمین رایانه
- ناشر: سرزمین رایانه
- تاریخ انتشار: ۱۳۹۱/۳/۳۱
شتاب در شهر در سال ۱۳۹۱ برای رایانههای شخصی در دسترس قرار گرفت. قابلیت رانندگی آزادانه در شهر، به عنوان یکی از مهمترین ویژگیهای بازی تبلیغ شد. بازیکن همچنین میتوانست با پیروزی در مسابقات شهری، راه خود را به سوی مسابقات برون شهری هموار کند.
۷۶ – گربه بازیگوش
- تولیدکننده: یگانه افزار پویا
- ناشر: عصر بازی
- تاریخ انتشار: ۱۳۹۱/۶/۲۸
داستان بازی گربه بازیگوش حول محور گربهای در جریان است که در پی یافتن غذا آسیب میبیند و هوشیاری خود را از دست میدهد. گربه بعد از به هوش آمدن، خود را در دنیایی عجیب مییابد. بازیکن با پیشروی در مراحل، گربه را از دنیای عجیب و غریبی که در آن گرفتار شده بود، نجات میداد. این بازی فکری در سال ۱۳۹۱ و توسط یگانه افزار پویا منتشر شد.
پر بحثترینها
- اینترگلکتیک، کانکورد، ناتی داگ؛ در اتاق فکر سونی چه میگذرد؟
- گزارش: طراحی سختافزار پلی استیشن ۶ برخلاف نسل بعدی ایکس باکس، به پایان رسید
- حساب توییتر پلی استیشن باعث ترند شدن دوباره Bloodborne Remake شده است
- یوشیدا: Horizon Forbidden West در حد انتظارم نفروخت
- یوشیدا: اگر خواهان بازی های انحصاری جدید PS5 هستید، بهتر است از ریمسترها حمایت کنید
- شایعه: اطلاعات فاش شده از GTA 6 توسط کاربری که ادعا میکند چندین ساعت از گیمپلی را دیده است
نظرات
ایشالا که به سطح جهانی برسیم
🟢 به سطح جهانی میرسیدیم، اگر این همه محدودیت و سد در راه سازندهها ایجاد نمیکردن …
✅ بجای حمایت کردن، فقط محدودیت گذاشتن !!!
😑 جدا ازین، باور کنید گرشاسپ حقش رتبه ۸۱ نیست !
لیست بر اساس سال نشره
🟢 به این دقت نکردم
✅ تشکر که گفتی 🙏🏻💚
اتفاقا ۸۱ هم زیادشه… برو نظرات و کامیونیتی هاب بازیو تو استیم ببین…غیر اینکه آبرمون رفته چیزی نیست… بخاطر چی؟ در بدو ورود به منو بازی به نرم افزار های نیازه که مال عهد دقیانوسه و با نرم افزار ها و سیستم های امروزی اصلا سازگار نیست! تمامی نظرات و تاپیک ها هم در همین مورده که ملت نمی تونن وارد بازی بشن! وقتی اقایون سازنده خواب بودن یه کاربر روس پچی رو داد که اون قسمت رو کلا پاک میکرد و شما خودجوش می رفتی تو بازی…! درسته بازی خیلی قدیمیه اما انتظار می رفت که وقتی تو پلتفرمی مثل استیم بازیو میزاری که کل جهان می تونن ببینن باید پشتیبانی درست کنی! الان n تعداد بازی هست که همچین مشکلی داشتن و سازنده اومد پچ داد مشکل برطرف شد! نمونش XCOM Enemy Unknown
🟢 تو استیم رو درجریان نیستم
اما به هرحال بازی ارزشمندی بود
که خوب تونسته بودن از پسش بر بیان
درسته پشتیبانی ضعیفی داشت
اما این علتی نمیشه که بگیم
خیلی ضعیف و مسخرست
رتبه بندی بر اساس امتیاز نیست
تا زمانی که کپی رایت درست و حسابی برای محصولاتمون نداریم توقع پشتیبانی خیلی زیادیه…
کپی رایت بحثش جداست! پشتیبانی هم بحثش جداست!! این دوتا موضوع به هیچ وجه بهم ارتباطی ندارن تو بحث ما پسر خوب… توسعه دهنده بازی وقتی بازیو در اختیار ناشر قرار میده برای انتشار دیجیتالی تو پلتفرم بزرگی مثل استیم یسری باید ها و نباید هارو قبول کرده… و موظف هستش که تعهدات خودشو انجام بده و اگر انجام نده از طرف پلتفرم براش یسری ضمانت اجراها مثل محدود و بلاک شدن قسمتی از سود فروش بازی،غیرفعال شدن صفحه فروش بازیاش در یه تایم مشخص شده و در اخر قطع همکاری دائمی رو به همراه داره…پس اینجا به این نتیجه می رسیم که سازنده محترم خارج از تعهداتش عمل کرده و هم وجهه ناشر بازیو که واسطه بوده تا بیاد تو استیم خراب کرده هم اسم کشورو!! شما برو steamdb تعداد ریفاند هارو نگاه کن… هرچند متاسفانه اینجور چیزا تو کشور ما عادیه… شرکت دیمو اومد ۶ ماه گوشی فروخت به ملت کیفیت محصول هم از جنس درجه ۳ چینی بدتر سر سال نشده گوشی مشکل پیدا میکرد…شما زنگ میزدی کارخونه برای گارانتی طرف میگفت اینجا شده کارخونه یخ سازی دیمو نیست دیگه! حالا اون آبرو ریزی داخلی بود امثال این بین الملیه… این شیشه خورده داشتن و عدم مسئولیت پذیری هم وطن های ما چه ربطی به کپی رایت داره که شما قیاسش کردی واقعا جای سواله… یه بازی انتشار پیدا کرده و سازنده باید تا وقتی بازیش قابل خرید هست تو پلتفرم ازش پشتیبانی کنه… این توقع زیادی نیست! حق مسلم خریداره.
وقتی دارن محصولی رو که براش سالها زحمت کشیده شده رو مفت و مجانی کپی میکنن و هیچ سودی برای سازنده و ناشرش نداره جایی برای تعهد و پشتیبانی نمیمونه…
مگه صندوق خیریست… نه جانم بیزینسه و جایی که سود نده باید درش تخته شه…
حرفت درست..ولی توی استیم که کپی و رایت سیدی وجود نداره..پس اونجا دیگه حداقل کپیرایت معنی نداره..
هیچکدوم از گیمای لیست قابل بازی هم نیستن چه برسه به اینکه گیمای خوبی باشن
اون گرشاسب رو یادمه یوتیوبر معروف خارجی چارلی تو یکی از ویدیو هاش اسمش رو آورده بود به عنوان کلون گاد آف وار
اولین گیم ایرانی هم هم بود که گیم اسپات نقدش کرد بهش ۵ داد
بنظرم اگه ریبوت یا ریمیک بازی هایی مثل گرشاسب ، عصر پهلوانان ۱و۲ به صورت سولزلایک بسازن خیلی عالی میشه ، یا حتی ساختن بازی سولز لایکی هفت خوان رستم و اسفندیار هم میشه نبود بازی های سولز لایک تو بازی های ایرانی خیلی به چشم میاد
نمیرسیم
نه با این محدودیت ها
و نه با این کیفیت های مزخرف
صنعت عقبه خیلیم عقبه
خیلی دلم میخواد یه بازی تو تم اساسین از دوران قاجار بسازن
البته یه مادم داشته باشه که توش خائن هارو کی اف سی کنیم …. ( سر ماجرای زند به مغزم رسید )
دوران قاجار؟
دوره بهتری مد نظرت نبود؟
باید حتما مزخرف ترین دوره ی ایرانو بگی؟
همون دوره حسن صباح بهتره چون کلا اولین اساسین ها از اون دوره ان
درود بر گیمفا که از بازی سازان ایرانی حمایت میکند 👏
از بین همشون کوهنورد فوق العادس و اگه تجربش نکردین حتما بازیش کنین. کیفیتش مث بازی های پلتفرمر دو بعدی در سطح جهانه!
گرشاسب کیفیتش در حد گاد اف وار یک هستش ولی نه به خوبی اون. انگار گاد اف دار ۱یوبیسافتی
خوبی داداچ
تو اینستا گرام تا الان دو سه تا استودیو کوچک دیدم که دارن رو بازی های بر اساس تاریخ ایران کار میکنن که از حق نگذریم واقعا بازیهاشون خوب به نظر میرسید با خودم فکر میکردم اگه یه سرمایه گذار حتی خوده دولت بیاد اینا رو جمع کنه و استودیو بزرگ تاسیس کنه و با یه ناشر خارجی ببنده قشنگ میتونن بازی های در سطح جهانی تولید کنن اما خب نه دولت علاقه ای به این موضوع داره نه سرمایه گذاران؛ حق هم دارند کشوری که به این گونه تحریمه چجور میخواد با یه ناشر ببنده و اطمینان داشته باشه برای اجازه فروش محصولش؛ مخصوصا که تو خوده کشور هم باید کلی اصلاحیه های مسخره انجام بده که اصلا برای یه گیمر حتی داخلیش هم قابل قبول نیست و واقعا چقدر استعداد های ما نه تنها تو گیم دارن برای همچین موضوعات مسخره ای بدون استفاده هدر میرم😔
دقیقا کامنتت حق حیف واقعا حیف این موضوع واقعا دردناک ….👍👍👍👏
اگه منظورت اوناییه که میان مثلا ایران باستان (هخامنشیان) و اساطیر ایرانو کار کنن.. زیاد دل نبند به نتیجه کارشون. من یه مدت تو گروهاشون بودم. از نزدیک میشناسم شون. چندتا پسر پرادعان که نشستن سر آنریل انجین ۴ و ۵ و با یه مشت asset آماده و یک دوتا مدلسازی ناقص سعی دارن god of war و assassins درارن. (بلف نمیزنم.. واقعا چنین ادعایی دارن. اگر باورتون نمیشه چون از نزدیک باهاشون همکلام نشدین) سنشون اونقدرا هم زیاد نیست. بزرگ تریناشون (۲۸ ۲۹) رو دارن و متاسفانه هنوز تو رویا و خیال دست و پا میزنن.
وقتی بهشون میگی تو نمیتونی اصلا هیچ جوره چنین چیزی رو دربیاری و کارت تماما با asset های آماده و یکی دوتا عکس png درفش های هخامنشی که از تو گوگل دانلود کردی پیش نمیره، شاکی میشن و بدترین توهین ها رو که در شان خودشونه بهت میکنن.
آقا.. حتی ساخت یه اثر side scroller 2D نیازمند یه دانش فنی قوی و حضور چندین هنرمند تو بخش های مختلف و بودجه حداقلی مناسبه. اینکه بری یوتیوب با چارتا ویدیو و نصب آنریل انجین و چندتا است آماده بخوای GOD و AC دراری که جوک محضه!
اینا فقط دنبال بازخورد مثبت تو سوشال هستن. و اگه پیج شون رو نگاه کنید حتی یه قالب و فونت جذاب هم برای معرفی ویدیوهاشون در نظر نگرفتن و تنها چیزایی که میزارن از راه رفتن و دویدن یه کاراکتر تو یه جنگله (اغلب هم محیط ها همیشه جنگلی ان چون اغلب asset های آماده است پوشش های گیاهیه)
این بندگان خدا حتی انقد چشم شون رو روی واقعیت باز نمیکنن که از استعدادشون (اگه واقعا داشته باشن وگرنه عمه بزرگ منم میتونه بلوپرینت راه رفتن کاراکتر تو آنریل رو از یوتیوب یاد بگیره) تو ساخت یه بازی کوچیک تر و خوش ساخت تر 2D و ساید اسکرول، یا داستان محور یا… استفاده کنن. همیشه اینطورین که.. نهههههه.. ما باید god of war ایرانی بر اساس زندگی کوروش کبیر و اساطیر ایرانی رو بسازیم. اونقوت اطلاعات شون درین حده که هخامنشیا با رومی ها میجنگیدن 🤣
برا همین میگم باید جمعشون کنن و با تشکیل یک تشکیلات بزرگ و بودجه مناسب شروع به کار کنم وگرنه برای یه بازی تاریخی فقط یه گروه برای تحقیقات تاریخی نیاز داری چه برسه به باقی امور
حتی در اون صورت هم نمیشه. اول اینکه اکثر این عملا بازیساز نیستن. صرفا آدمای متوهم پرمدعایی هستن که دوست دارن بقیه «زیر دستشون» کار کنن نه خودشون زیر دست بقیه یا همراه بقیه. این رو حتی اگه مستقیم باهاشون در ارتباط نباشید از چند روش میتونید متوجه بشید. ۱- وقتی ازشون انتقادی میشه به تندی جواب میدن. ۲- صرفا دنبال ساخت یه بازی اوپن ورد بزرگ هستن (توهم) ۳- تلاش سفیهانه شون تو ساخت یه گیم از ایران باستان و اساطیر و شاهنامه و غیره. فکر میکنید کسی که داره بازی از شاهنامه میسازه یه صفحه کامل شاهنامه یا تاریخ ایران رو خونده؟ «نه!» اونا دست رو این موضوعات میذارن چون فیدبک بهتری تو سوشال میگیرن و ایگوی شکننده شون تقویت میشه. من نمیگم همه باید شاهنامه خون یا تاریخ شناس باشن. ولی کسی که ادعاش میشه مدلسازی و آنریل و صدتا حرفه بلده، و رسالتش ساخت یه گیم با این مضمون سنگینه.. دیگه خوندن منبعی که میخواد ازش اقتباس کنه نباید حرکت چندان سختی باشه؛ نه؟ چنین آدمایی نمیتونن تو یه گروه روی یک پروژه کار کنن. مسئله بعد ساختار ایرانه. کشور پتانسیل ساخت یک گیم بزرگ تریپل ای رو نداره. باز هم به خیلی دلایل. اولیش اینکه ما چین نیستیم که تو بخش های اصلی صنایع و تکنولوژی مثل خودروسازی و غیره به رشد قابل توجه رسیده باشیم که حالا دولت بخواد سرمایه گذاری کلان روی بخش سرگرمی داشته باشه. (ابدا اتفاق نمیفته) سرمایه گذاری خصوصی هم اتفاق نمیفته چون اصلا صنعتی وجود نداره که بخواد معاملات چند صد یا چند هزار میلیاردی درش اتفاق بیفته. و اگر هم میبینید فلان انیمیشن های به نسبت با کیفیت مثل بچه زرنگ و غیره ساخته میشن.. یا سریال های عظیم مثل سلمان.. اینا منابع چرب و نرم پولشویی برا یه عده خاصن. و شاید اصلا کارکرد اصلیشون همینه چون سوددهی خاصی نه تو بخش هنری نه اقتصادی ندارن. دو.. زیرساخت هاش موجود نیست. ما به بازار جهانی کوچکترین دسترسی که نداریم هیچ.. که محدودیت ها علیه کشور وحشتناک زیاد اعمال شده. سه.. بازار فروش داخلی وجود نداره. محدودیت های داخلی هم زیاده. سان.سور. نبود کپی رایت. فروشگاه های عرضه. دسترسی مستقیم به کالا و هزارتا دلیل دیگه.
پس ب نظرم بهتره اصلا خودمون رو گول نزنیم. حتی اگه خیلی تلخ به نظر برسه. چنین بازی بزرگی فقط تو رویا و خیالات کودکانه ی همین بچه هایی که توهم توسعه دهنده ی بازی بودن زندن اتفاق میفته.
نه بابا!
یه ترول هم میتونه حق بگه😂
نظر من اینه که خروجی بازی مهمه، نه روند توسعه بازی، مهم نیست چقدر محدودیت وجود داشته یا چقدر شرایط ناپایدار بوده، مهم نتیجه است، اگر هر چقدر توسعهدهندگان فداکاری و تلاش کرده باشن، اما کیفیت مطلوب وجود نداشته باشه، خیلی راحت بازی فراموش میشه و این همون لحظه است که اون بازی میمیره. برام مهم نیست اون بازی یک بازی ایرانی با کلی محدودیت باشه یا STALKER2 با کلی مشکل در روند توسعه، اگر اون بازی خوب باشه، به شخصه ازش حمایت میکنم و میخرمش، اما اگر بی کیفیت باشه، هیچ مشکلی با تخریب کردنش ندارم. باید بازیهای ایرانی کیفیت مطلوب رو داشته باشن که ازشون حمایت بشه، پول به راحتی به دست نمیاد و شرایط طوری نیست که بخوایم برای آثار ایرانی که متاسفانه خیلیاشون ایدههای تکراری و کپیهای بیارزش هستن پول خرج کنیم.
به امید پیشرفت صنعت بازیهای ویدئویی ایران.
میفهمم چی میگی، و صد در صد موافقم با حرفت.
ولی ملت نمیگن حمایت چون میخوان از بنجل حمایت کنن، میگن حمایت چون یک همدلی پنهانی تو همه ما وجود داره راجع به این قضیه. خلاصه اش اینه که شما از نوشتن رمان گرفته تا فیلم و انیمیشن و سریال باید با ده دویست تا مانع که هممون میدونیم چیان و چقدر دردناکن بجنگی بری جلو. اینا رم بچینیم کنار اوضاع اقتصادی میبینیم که واقعا بازی سازی کار سختیه.
من آدم هایی که بازی های شکست خورده تو ایران ساختن رو میشناسم، همشون همین نظر تو رو دارن و دوست دارن مثل راک استار و ناتی داگ باشن. ولی نمیشه. دلایلشم واضحه، ما خیلی اوضاع خوبی در این کشور نداریم.
من که خودم منتظر ناصر سان آف من هستم و بیاد حتما الکی هم شده میخرمش، ولی قصه ی پر غصه صنعت سرگرمی این مملکت همچنان ادامه داره و من سعی میکنم با آدمایی که سعی میکنن رویاهاشون رو پی بگیرن (و عموما شکست میخورن) همذات پنداری کنم.
عجب حس نوستالژی داره این پست! حتی اگر خیلی از این بازی ها رو هم تجربه نکرده باشیم ولی دیدن این باکس آرت ها برای من خیلی ناراحت کننده هست؛ هم به دلیل اینکه بازیسازی غیر موبایلی در ایران تقریبا منسوخ شده و هم اینکه از اون روزهای خوب دور شدیم… افرادی که از زمان نسل هشتم گیمر شدن و نسل های قبلی رو تجربه نکردن و توی اون حال و هوای اخبار و خرید بازی ها و کلا تجربه کردنشون نبودن متاسفانه یکی از بهترین چیزها رو از دست دادن…
راستی دیدم به نیدفور اسپید ماد شده در پست اشاره شده cj در ایران فراموش نشود 😀
چون بازی ها بر اساس سال لیست شدن، فکر کنم اولین بازی ایرانی فراموش شده یا شناخته نشده:
بازی دیو و دلبر یا Beauty and the Beast برای کمودور ۶۴ در سال ۱۳۷۴ در شرکت ۳ نفره سیستم ۳ ایران تولید شد.
تو اینترنت سرچ کنید حتما، چیزهای جالبی پیدا میکنید.
چه جالب کمودور ۶۴
۴۱۱۴۸
داداش اون رو موبایله اینا برای پی سیه که دارن میگن
روی کامپیوتر هم هست. برای pc هم پورت شده
حله نمیدونستم
سطحو نگا
تمام این ها بازی های خوبی هستن و سازنده ها هم با بزرگ ترین مشکلات اینا رو ساختن
سطح کسیه که برای پیشرفت کشورش تلاش نمیکنه
وقتی زیر ساخت نیس بهتره نسازن
دست رو دست بذاریم تا گیم کلا تو ایران فراموش بشه؟
داداش شما پول بده زیر ساخت هم میاد، فکر کردی زیر ساخت گیم های غیر سینمایی چیزی بیشتر از کامپیوتر و چند تا سروره؟
بجا اینکه یقه منو بگیری میتونی بری به استدیو های بازی سازی و سرمایه گزار گیر بدی
موافقم
ولی خب نمیشه بگیم چون ایرانین خوبن
چون ایرانین نمیگم
اونایی که میشناسم بازیای خوبین
ولی بازم سطح پایینه …..