کن لوین، خالق BioShock؛ از آرمان‌شهری ویران تا سفر در زمان - گیمفا
کن لوین، خالق BioShock؛ از آرمان‌شهری ویران تا سفر در زمان - گیمفا
کن لوین، خالق BioShock؛ از آرمان‌شهری ویران تا سفر در زمان - گیمفا
کن لوین، خالق BioShock؛ از آرمان‌شهری ویران تا سفر در زمان - گیمفا
کن لوین، خالق BioShock؛ از آرمان‌شهری ویران تا سفر در زمان - گیمفا
کن لوین، خالق BioShock؛ از آرمان‌شهری ویران تا سفر در زمان - گیمفا

کن لوین، خالق BioShock؛ از آرمان‌شهری ویران تا سفر در زمان

امیرحسین رهنورد
۱۷:۱۰ ۱۴۰۳/۰۷/۰۶
کن لوین، خالق BioShock؛ از آرمان‌شهری ویران تا سفر در زمان - گیمفا

در این نوشته قرار است ابتدا مروری کوتاه به زندگی Ken Levine افسانه‌ای و سپس نگاهی به سبک روایی و نحوه نگرش او داشته باشیم.

پیش‌گفتار

کن لوین یک بازی‌ساز برجسته آمریکایی است که بیشتر به‌عنوان خالق سری بازی‌های BioShock شهرت دارد. او متولد سال ۱۹۶۶ است و تحصیلات خود را در رشته فیلم‌نامه‌نویسی در دانشگاه وسلیان به پایان رسانده است. پس از مدتی فعالیت در صنعت سینما، به دنیای بازی‌های ویدیویی روی آورد.

در سال ۱۹۹۷، او به استودیو Irrational Games پیوست و یکی از مهم‌ترین پروژه‌های اولیه او بازی System Shock 2 بود که به دلیل طراحی داستان عمیق شناخته می‌شود. اما موفقیت بزرگ او با خلق BioShock در سال ۲۰۰۷ رقم خورد. این بازی به خاطر ترکیب عناصر علمی-تخیلی، فلسفه سیاسی، و مسائل اخلاقی در محیطی آرمان‌شهری، بسیار مورد تحسین قرار گرفت. موضوعات عمیقی همچون فردگرایی (در ادامه بیشتر با این مفاهیم آشنا خواهیم شد) و عینیت‌گرایی در بازی مطرح می‌شوند که الهام گرفته از فلسفه آین رند هستند. BioShock Infinite که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، یکی دیگر از موفقیت‌های بزرگ او بود و داستانی پیچیده درباره قدرت و چندجهانی را ارائه داد. لوین به دلیل خلاقیت‌های نوآورانه و طراحی داستان‌های پیچیده و تأمل‌برانگیز، تأثیر بسزایی بر صنعت بازی‌سازی گذاشته است.

سفر به اعماق ذهن؛ سم لیک، خالق Max Payne و Alan Wake

آیا ممکن است لوین از یک اثر الهام گرفته باشد؟ بله! برای درک بهتر موضوع باید از همین منبع الهام کار خود را آغاز کنیم.

عینیت‌گرایی

کن لوین در خلق آثار خود، به خصوص بازی BioShock، به وضوح از مفاهیم مطرح شده در کتاب اطلس شانه‌هایش را بالا انداخت تأثیر پذیرفته است. این اثر فلسفی که توسط آین رند نوشته شده، حول ایده‌های فردگرایی۱، و ارزش‌های سرمایه‌داری می‌چرخد.

کن لوین با الهام گرفتن از این کتاب، دنیای Rapture را در BioShock خلق کرد؛ شهری زیرآبی که توسط اندرو رایان، شخصیتی که به فلسفه فردگرایی معتقد است، تأسیس شد. او شهری بنا می‌کند که در آن هر فرد بر اساس استعداد و توانایی‌های خود پیشرفت می‌کند و از هرگونه محدودیت‌های بیرونی آزاد است. این شهر اما، به مرور زمان با پیامدهای این مسئله افراطی روبرو و در نهایت به فروپاشی می‌رسد. این سقوط نشان‌دهنده نقدی است که لوین از دیدگاه رند ارائه می‌دهد؛ اینکه آزادی مطلق و بی‌قید و شرط نیز می‌تواند به تباهی و فساد منجر شود. شخصیت اندرو رایان به وضوح بازتاب‌دهنده ایده‌های شخصیت‌های اصلی در اطلس شانه‌هایش را بالا انداخت است. او باور دارد که نبوغ و توانایی‌های فردی باید اولویت اصلی باشند و هرگونه محدودیتی در این مسیر خیانت به طبیعت انسانی است. اما همان‌طور که در کتاب رند، جهان بدون نخبگان دچار فروپاشی می‌شود، در BioShock نیز رپچر بدون کنترل و تعادل به دنیایی از هرج و مرج و خشونت تبدیل می‌شود.

تأثیرات این فلسفه نه تنها در شخصیت‌ها بلکه در طراحی دنیای بازی نیز قابل مشاهده است. شهر رپچر با معماری باشکوه و فضای خاص خود، نمادی از دستاوردهای بشر و توانایی‌های خلاقانه او است. اما هم‌زمان، این شهر به یک مکان فاسد و متروکه تبدیل شده که نشان‌دهنده شکست ایده‌آلیسم۲ افراطی و عواقب نادیده گرفتن جنبه‌های انسانی و اخلاقی است. لوین به عنوان یک نویسنده و طراح بازی، توانست ایده‌های فلسفی پیچیده‌ای مانند آنچه در کتاب رند مطرح شده را به صورت عملی و ملموس در قالب یک بازی ویدیویی درآورد. او نه تنها داستانی سرگرم‌کننده روایت می‌کند، بلکه بازیکن را به تفکر درباره مفاهیمی همچون قدرت و اخلاق وادار می‌سازد. BioShock با بهره‌گیری از الهام‌های فلسفی و ارائه نقدی هوشمندانه به این دیدگاه‌ها، به یکی از تأثیرگذارترین بازی‌های تاریخ تبدیل شده است.

در آرزوی یک آرمان شهر

در سری بازی‌های BioShock، آرمان‌شهر۳ به شکلی نمادین به تصویر کشیده شده است، که به بررسی عمیق ایده‌های جامعه ایده‌آل و پیامدهای عملی آن‌ها می‌پردازد. شهر Rapture که توسط شخصیت اندرو رایان ساخته شده، نماد یک آرمان‌شهر فردگرایانه است؛ جامعه‌ای که در آن هر فرد می‌تواند بدون محدودیت به کمال فردی برسد. این جامعه در ظاهر آرمانی است؛ جایی که خلاقیت و توانایی‌های شخصی بالاترین ارزش محسوب می‌شوند. اما در واقعیت، این آرمان‌شهر به کابوسی فروپاشیده تبدیل می‌شود. فردگرایی مطلق در BioShock به‌عنوان نقدی بر ایده‌هایی مانند عینیت گرایی آین رند و باور به جامعه‌ای مبتنی بر رقابت بی‌حد و مرز، نمایش داده می‌شود. اندرو رایان به عنوان نمادی از این فلسفه، باور دارد که انسان‌ها باید تنها به خود متکی باشند و دولت یا نهادهای اجتماعی نباید در خلاقیت آن‌ها دخالت کنند. در نتیجه، Rapture به شکلی نمادین به‌عنوان جامعه‌ای تصویر می‌شود که بر اساس این ایده‌ها ساخته شده، اما در نهایت از درون دچار فساد و سقوط می‌شود.

این فروپاشی نشان‌دهنده نقدی عمیق به آرمان‌شهرهای افراطی است که بر ایده‌های ایده‌آلیستی و کامل بودن انسان‌ها بنا شده‌اند. BioShock از طریق نمادگرایی و استفاده از عناصر فلسفی، نشان می‌دهد که حتی بهترین نیت‌ها و زیباترین آرمان‌ها می‌توانند وقتی در دنیای واقعی پیاده شوند، به فاجعه منجر شوند. آرمان‌شهر رایان، که هدف آن آزادی کامل برای همه بود، در نهایت به جایی تبدیل می‌شود که اخلاق و انسانیت در آن جایگاهی ندارند و افراد تنها به منافع شخصی خود فکر می‌کنند. در ادامه، بازی BioShock Infinite نیز به بررسی یک آرمان‌شهر دیگر، شهر Columbia، می‌پردازد. این بار آرمان‌شهر بر پایه‌ی ناسیونالیسم۴ بنا شده است. Columbia به‌عنوان یک جامعه نژادی خالص به تصویر کشیده می‌شود که باز هم نماد یک جامعه ایده‌آل از دید گروهی خاص است. اما همانند Rapture، این جامعه نیز در زیر سطح خود دارای ناعدالتی، سرکوب و فساد است. نمادگرایی۵ در این بازی به خوبی نشان می‌دهد که هر آرمان‌شهر می‌تواند به نوعی به یک دیکتاتوری یا سیستم فاسد تبدیل شود، چرا که ارزش‌های افراطی، به‌ویژه وقتی با قدرت همراه می‌شوند، می‌توانند به جایگاه‌های خطرناک منجر شوند.

  • بسیاری از ارجاعات معماری برای کلمبیا از عکس‌های اوایل سال ۱۹۰۰ آمریکا بدست آمده.
کن لوین، خالق BioShock؛ از آرمان‌شهری ویران تا سفر در زمان - گیمفا
باید بد ترین فانوس را اتخاب کرده باشم که این چنین سیاه بخت شده ام

آنچه می‌بینم حقیقت است؟

BioShock و BioShock Infinite به طور عمیقی به مسائل متافیزیکی۶ می‌پردازند. این بازی‌ها نه تنها به مسائل اجتماعی و فلسفی نظیر فردگرایی، ناسیونالیسم و آزادی می‌پردازند، بلکه در بطن خود با مفاهیمی مانند جبر و اختیار۷، جهان‌های موازی و سرنوشت درگیر هستند که همگی مباحث متافیزیکی مهمی هستند.
در BioShock، یکی از مهم‌ترین مسائل متافیزیکی که مطرح می‌شود، رابطه بین اختیار و جبر است. بازیکن در طول بازی به نظر می‌رسد که قدرت انتخاب دارد، اما در نهایت این انتخاب‌ها در محدوده‌ای از پیش تعیین شده قرار دارند. یکی از صحنه‌های کلیدی بازی زمانی است که شخصیت اصلی متوجه می‌شود که دستورات اندرو رایان را بدون هیچ‌گونه مقاومتی اجرا کرده است، زیرا تحت تاثیر یک عبارت کنترل‌کننده بوده: آیا لطفاً. این مفهوم به فلسفه جبرگرایی نزدیک است بازی این پرسش را مطرح می‌کند که آیا انسان واقعاً اختیار دارد یا صرفاً محصول نیروهای محیطی و ناخودآگاه خود است.

فانوس به عنوان یک نماد متافیزیکی در جهان بازی، تجلی بخش جستجو برای حقیقت و درک عمیق‌تر از وجود انسانی است. این سازه، که در دل تاریکی می‌درخشد، نمایانگر مسیری است که هر فرد در زندگی‌اش باید طی کند؛ مسیری پر از انتخاب‌ و ناشناخته‌ها. فانوس به ما یادآوری می‌کند که در هر لحظه‌ای از زندگی، نور هدایتگر درون وجود دارد که ما را به سوی شناخت عمیق‌تر هدایت می‌کند.

این نور به عنوان نماد امید و کشف، در واقع می‌تواند به سوالات بنیادی درباره ماهیت انسان، سرنوشت و آزادی ارتباط داشته باشد. هر بار که به فانوس نزدیک می‌شویم، به نوعی با خودمان مواجه می‌شویم و انتخاب‌های خود را بازنگری می‌کنیم.

BioShock Infinite به شکلی بهتر این مسائل (متافیزیک) را نمایان می کند، به ویژه از طریق مفاهیم جهان‌های موازی و چندجهانی. بازی با استفاده از مفهوم لوتس‌ها، شخصیت‌هایی که قادر به سفر بین جهان‌های مختلف هستند، به بررسی این ایده می‌پردازد که در هر جهان ممکن، هر انتخابی که انسان انجام می‌دهد، می‌تواند به مسیرها و واقعیت‌های متفاوتی منجر شود. اما این مسئله تنها به آزادی و اختیار فرد ختم نمی‌شود. بازی به نوعی نشان می‌دهد که هرچند انتخاب‌ها ممکن است مسیرهای مختلفی را ایجاد کنند، همه این مسیرها به نوعی به یک سرنوشت مشابه ختم می‌شوند.


  1. فردگرایی: تأکید بر ارزش و حقوق فرد در مقابل گروه یا جامعه و اینکه فرد باید آزاد باشد تا اهداف و ارزش‌های خود را دنبال کند. ↩︎
  2. ایده‌آلیسم : فلسفه‌ای که بر این باور است که واقعیت، بیشتر ذهنی یا غیرمادی است و ذهن یا ایده‌ها اساسی‌ترین جنبه‌ی وجود هستند. ↩︎
  3. آرمان‌شهر (Utopia): به جامعه‌ای خیالی و ایده‌آل اشاره دارد که در آن همه‌چیز به بهترین شکل ممکن تنظیم شده است. در این جامعه، عدالت، برابری، و رفاه عمومی به اوج خود می‌رسد و مشکلات اجتماعی مانند فقر، جرم، و بی‌عدالتی وجود ندارند. آرمان‌شهر معمولاً به‌عنوان مدلی از دنیای کامل و بی‌نقص تصور می‌شود که در آن انسان‌ها با هماهنگی و آرامش زندگی می‌کنند. ↩︎
  4. ناسیونالیسم (Nationalism): ایدئولوژی سیاسی که بر وفاداری و تعلق به یک ملت خاص تأکید دارد و معمولاً خواهان خودمختاری یا حاکمیت ملی است ↩︎
  5. نمادگرایی (Symbolism): استفاده از نمادها برای نمایش مفاهیم یا ایده‌های پیچیده، به‌ویژه در هنر و ادبیات برای ارائه معنای عمیق‌تر یا معنوی. ↩︎
  6. متافیزیک (Metaphysics): شاخه‌ای از فلسفه که به مطالعه‌ی وجود، واقعیت نهایی و مفاهیم انتزاعی مانند وجود، زمان، و فضا می‌پردازد. ↩︎
  7. جبر و اختیار (Determinism and Free Will): بحث فلسفی درباره اینکه آیا رویدادهای زندگی تحت قوانین علت و معلول تعیین می‌شوند (جبر) یا انسان قدرت انتخاب آزادانه دارد (اختیار). ↩︎

محمدحسینDanielHDMI_DEUmilad saDIAHMOSTnobodyDARKSIRENSeraBehzad zargary𝐓𝐡𝐞 𝐆𝐮𝐚𝐫𝐝𝐢𝐚𝐧 𝐀𝐧𝐠𝐞𝐥Reversepointهایزنبرگ𝑆𝑖𝑙𝑘𝑆𝑜𝑛𝑔AAACEtommy vercettiامیر فتحیامین رحیمیمحمد حسین کریمیgreatRمحسن رضوی فرmore

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

کن لوین، خالق BioShock؛ از آرمان‌شهری ویران تا سفر در زمان - گیمفا
کن لوین، خالق BioShock؛ از آرمان‌شهری ویران تا سفر در زمان - گیمفا
کن لوین، خالق BioShock؛ از آرمان‌شهری ویران تا سفر در زمان - گیمفا
کن لوین، خالق BioShock؛ از آرمان‌شهری ویران تا سفر در زمان - گیمفا
کن لوین، خالق BioShock؛ از آرمان‌شهری ویران تا سفر در زمان - گیمفا
کن لوین، خالق BioShock؛ از آرمان‌شهری ویران تا سفر در زمان - گیمفا
کن لوین، خالق BioShock؛ از آرمان‌شهری ویران تا سفر در زمان - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

کن لوین، خالق BioShock؛ از آرمان‌شهری ویران تا سفر در زمان - گیمفا