نقد و بررسی بازی Marvel vs. Capcom Collection - گیمفا
نقد و بررسی بازی Marvel vs. Capcom Collection - گیمفا
نقد و بررسی بازی Marvel vs. Capcom Collection - گیمفا
نقد و بررسی بازی Marvel vs. Capcom Collection - گیمفا
نقد و بررسی بازی Marvel vs. Capcom Collection - گیمفا
نقد و بررسی بازی Marvel vs. Capcom Collection - گیمفا

نقد و بررسی بازی Marvel vs. Capcom Collection

آرمان زرمهر
۱۸:۳۰ ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
نقد و بررسی بازی Marvel vs. Capcom Collection - گیمفا

در طی این مقاله قصد داریم کالکشن جدید کمپانی کپکام یعنی Marvel vs. Capcom Collection را زیر ذره‌بین گذاشته و ببینیم آیا پکیج ارزشمندی به شمار می‌آید یا خیر؟

فرنچایز Marvel vs. Capcom یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌های مبارزه‌ای کپکام به شمار می‌آید که می‌توان گفت در کنار Street Fighter توانسته است خودش را تا دوران مدرن بکشاند و همچنان آثار جدیدی دریافت کند. البته در اواسط دهه‌ی قبلی و زمانی که دپارتمان توسعه عناوین مبارزه‌ای کپکام در شرایط خوبی به سر نمی‌برد این کمپانی در کنار Street Fighter 5 نسخه‌ی MvC Infinite را به مخاطبان آثار مبارزه‌ای خود ارائه داد که به هیچ عنوان نتوانست جامعه‌ی مخاطب خود را راضی کند و از آن پس این مجموعه در خواب به سر می‌برد. در حالی که فرنچایز SF با نسخه‌ی ششم دوباره به اوج بازگشت، MvC و طرفداران آن همچون من همچنان شانس دوباره‌ای برای ورود به مسیری تازه پیدا نکردیم.

اما حالا با عرضه‌ی Marvel vs. Capcom Collection کورسوی امیدی به روی آینده‌ی این فرنچایز نمایان شده است و طرفداران نیز حسابی برای این کالکشن هیجان‌زده هستند. در ادامه به این مسئله خواهیم پرداخت که این مجموعه بازی به عنوان یک پکیج چه چیزی ارائه می‌دهد و همچنین آیا برخی از تاثیرگذارترین آثار مبارزه‌ای گذشته را به خوبی به دوران مدرن منتقل می‌کند یا خیر؟

بازگشت قهرمانان

نقد و بررسی بازی Marvel vs. Capcom Collection - گیمفا

قبل از آنکه به سراغ صحبت از این کالکشن بروم اجازه بدهید برای افرادی که شاید اطلاع نداشته باشند بگویم چرا عرضه‌ی این مجموعه برای بسیاری از اعضای جامعه‌ی بازی‌های مبارزه‌ای اتفاق بسیار بزرگی است؛ یکی از بزرگ‌ترین دلایل این مسئله عرضه‌ی دو نسخه‌ی ابتدایی MvC مخصوصا قسمت دوم است که برای بسیاری یکی از برترین آثار مبارزه‌ای تاریخ محسوب می‌شود چرا که برخی از این آثار دهه‌هاست که به صورت رسمی در دسترس نیستند. همچنین آی‌پی MvC امروزه یک IP بسیار گران قیمت برای کپکام به منظور سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود چرا که برخی از این کاراکترها نیازمند لایسنس دوباره هستند و مارول امروز، مارول دو دهه‌ی پیش نیست که کاراکترهایش را با قیمت‌های ناچیز در اختیار این کمپانی قرار دهد.

از همین‌رو عرضه‌ی این کالکشن به وضوح نشان می‌دهد که کپکام هنوز به فرنچایز MvC اهمیت می‌دهد و همچنین به خواسته‌های طرفدارانش طی یک دهه‌ی اخیر با استفاده از هشتگ‌هایی همچون “FREEMVC2” به منظور عرضه‌ی این آثار مخصوصا MvC 2 گوش فرا داده است و در واقع می‌توان عرضه‌ی این کالکشن را حاصل جامعه‌ی طرفداران خوش ذوق این مجموعه دانست. این آثار حتی اگر چندین دهه قدمت داشته باشند همچنان آثار مبارزه‌ای فوق‌العاده‌ای هستند که از لحاظ مکانیکال و سیستماتیک همچنان عالی جلوه می‌کنند و به نظر من MvC Collection گواهی بر این مسئله است.

در حالی که داستان بسیار بزرگ‌تری درباره‌ی چگونگی ایجاد جنبش‌های مختلف توسط برخی از افراد تاثیرگذار ژانر وجود دارد اما بهتر است در صورت علاقه خودتان به سراغ یافتن این داستان‌ها بروید چرا که متاسفانه مقاله‌ی ما ظرفیت کافی برای پرداختن به مسیری که امروز ما را به MvC Collection می‌رساند وجود ندارد، اما چیزی که باید بدانید آن است که شاید عرضه‌ی این آثار برای بسیاری از مخاطبان تازه‌تر ژانر صرفا یک عرضه‌ی دوباره جلوه کند اما برای طرفداران قدیمی‌تر یک اتفاق مهم و جشنی بزرگ است.

نقد و بررسی بازی Marvel vs. Capcom Collection - گیمفا

و اما بهتر است به سراغ Marvel vs. Capcom Collection برویم؛ اولین چیزی که باید درباره‌ی این کالکشن بدانید آن است که این مجموعه شش عنوان مبارزه‌ای عالی و یک اثر Beat’em Up خاطره‌انگیز را به پلتفرم‌های جدید می‌آورد که عبارتند از:

  • X-MEN CHILDREN OF THE ATOM
  • MARVEL SUPER HEROES
  • X-MEN VS. STREET FIGHTER
  • MARVEL SUPER HEROES vs. STREET FIGHTER
  • MARVEL vs. CAPCOM: CLASH OF SUPER HEROES
  • MARVEL vs. CAPCOM 2 New Age of Heroes
  • THE PUNISHER

در بین این آثار، دو نسخه‌ی MvC شخصا برای من از ارزش بالایی برخوردارند چرا که این سری یکی از مجموعه‌های مبارزه‌ای مورد علاقه‌ی من به شمار می‌آید و این مسئله که حالا به شکلی آسان در دسترس هستند بسیار خوش‌حال کننده است. یک مورد قابل توجه که باید به آن اشاره کنم آن است که هر یک از این بازی‌ها شامل نسخه‌ی انگلیسی و ژاپنی خود هستند و کسانی که با این آثار آشنا هستند احتمالا می‌دانند که برخی از آن‌ها دارای خصوصیات متفاوتی در ابعاد گیم‌پلی یا حتی ارائه و Presentation دارند بنابراین در این مجموعه این آزادی عمل وجود دارد که بین آن‌ها انتخاب کنید.

نقد و بررسی بازی Marvel vs. Capcom Collection - گیمفا

مسئله‌ی قابل توجه آن است که بسیاری از این آثار همانطور که از نام کامل این کالکشن نیز مشخص است پورت Romهای آرکید این آثار هستند بنابراین ما برای آثاری همچون MvC 2 شاهد پورت نسخه‌های Dreamcast یا PS2(که از قضا بدترین پورت این اثر نیز محسوب می‌شود) نیستیم! دلیل اهمیت این مسئله آن است که نسخه‌ی آرکید بسیاری از این آثار هرگز تا به امروز روی هیچ پلتفرمی پورت نشده است که در نتیجه این کالکشن را در این زمینه متمایز می‌کند.

هر یک از عناوین حاضر در این مجموعه برخی بهبودها و تغییرات تازه، مخصوصا در جزئیات دریافت کردند که اگر بخواهم به تک‌تک آن‌ها بپردازم قطعا زمان و ظرفیت زیادی از مقاله را تسخیر می‌کنند بنابراین در ادامه‌ی نقد شخصا بیشتر از تغییرات و بهبودهای بزرگ‌تر صحبت می‌کنم. یکی از بزرگ‌ترین بهبودهایی که این کالکشن به خود دیده است آن است که تمامی آثار حاضر در آن از قابلیت بازی آنلاین با استفاده از Rollback Netcode را دارند! حتی اثری همچون The Punisher حالا به صورت آنلاین و Coop قابل تجربه است و حتی قابلیتی به نام Coop Spectate نیز دریافت کرده است.

شخصا طی زمانی که برای تجربه‌ی این بازی داشتم با وجود تلاش‌های بسیار متاسفانه موفق به پیدا کردن افراد آنلاین دیگر برای تست بخش آنلاین این کالکشن نداشتم که مسلما دلیل آن دردسترس بودن بسیار محدود بازی در فاز بررسی پیش از عرضه است و قطعا در روز عرضه سرورها پر خواهند شد.

نقد و بررسی بازی Marvel vs. Capcom Collection - گیمفا

با وجود آن که شخصا موفق به تجربه‌ی بخش آنلاین این کالکشن نشدم با توجه به تجربه‌ای که از بخش آنلاین آثار مبارزه‌ای پیشین کپ‌کام مخصوصا SF6 که یک اثر نسبتا تازه است داشتم می‌توانم بگویم به احتمال خیلی بالا به لطف Rollback Netcode کپ‌کام کیفیت تجربه‌ی آنلاین این کالکشن نیز بسیار مطلوب خواهد بود اما مسلما از آن جایی که شخصا آن را تجربه نکردم، این بخش یک عامل خنثی در نمره نهایی این کالشکن خواهد بود..

مسئله‌ی دیگری که بد نیست بدانید آن است که آثار حاضر در این مجموعه همگی در گذشته از ورژن‌های مختلفی برخوردار بودند که تغییرات و حتی المان‌های متفاوتی دارند بنابراین در همین راستا باید اشاره کنم که تقریبا تمامی این بازی‌ها از جمله X-Men vs. Street Fighter ورژن نهایی این عناوین هستند. به عنوان مثال، این مسئله برای اثری همچون X-Men vs. Street Fighter بدان معناست که کمبوهای Corner Infinite که در واقع به پلیرها اجازه می‌دادند رشته کمبوهای طولانی را با گیر انداختن حریفشان در گوشه‌ی تصویر انجام دهند در این نسخه حاضر نیستند. در حالی که به طور کلی این یک امر منفی نیست اما برخی از این نسخه‌های «نهایی» برخی ابعاد نه چندان بالانس اما سرگرم‌کننده و “Fun” بازی را حذف می‌کنند که ممکن است برای برخی پلیرهای قدیمی ناخوش‌آیند باشد.

البته لازم به ذکر است که تقریبا تمامی آثار مبارزه‌ای کلاسیک کپ‌کام آثار بسیار نامتعادل و آنبالانسی هستند بنابراین ما همچنان شاهد برخی از این ابعاد در این کالکشن هستیم و حتی برخی از گلیچ‌های جالبی که در گذشته پلیرها از آن‌ها در این عناوین بهره می‌بردند همچنان حاضر هستند که برای چنین بازی‌هایی به هیچ عنوان یک امر منفی محسوب نمی‌شود چرا که حتی استفاده از برخی از این گلیچ‌ها نیازمند مهارت است.

نقد و بررسی بازی Marvel vs. Capcom Collection - گیمفا

اما یکی از بزرگ‌ترین خصوصیات مثبت این کالکشن و تک‌تک آثاری که در آن حضور دارند دردسترس بودن بیشتر نه تنها در ابعاد قانونی و کلی بلکه در ابعاد مکانیکال و برای پلیرهای جدید است. به عنوان مثال شما در تمامی آثار این کالکشن توانایی شخصی‌سازی دکمه‌ها و حتی مشخص کردن تک دکمه‌ها برای انجام برخی اعمال و حرکات هستید! برای اینکه این مسئله و اهمیت کلی آن را کمی بهتر توضیح بدهم بد نیست از یک مثال استفاده کنم؛ شما در نسخه‌ی اورجینال برخی از این آثار مبارزه‌ای برای انجام یک حرکت “Dash” نیازمند فشردن دو یا حتی سه دکمه و دستور ورودی در یک فریم بودید اما حالا به راحتی می‌توانید برخی از این دستورات را در یک دکمه خلاصه کنید که در نهایت تجربه‌ی این آثار را برای تمام مخاطبان بهتر و جذاب‌تر می‌کند.

بنابراین می‌توان گفت Marvel vs. Capcom Collection در ابعاد Mobility و جابه‌جایی، بهبودهای هدفمندی را بوجود آورده است که پلیرهای بیشتری بتوانند از آن لذت ببرند اما همچنان اگر از پلیرهای هاردکور قدیمی هستید حتما حافظه‌ی ماهیچه‌ای، شما را از نیازمندی به این امکانات بی‌نیاز خواهد کرد.

یکی دیگر از بزرگ‌ترین تغییراتی که همراه این کالکشن به این آثار می‌آید امکان بازی با کاراکترهای مخفی گذشته از همان ابتدا و همچنین اضافه شدن برخی کاراکترهای غیر قابل بازی که تا پیش از این تنها با هک کردن Romهای برخی از این عناوین امکان تجربه‌ی آن‌ها وجود داشت! به عنوان مثال شما حالا می‌توانید در نقش Juggernaut و Magnito در عنوان X-MEN CHILDREN OF THE ATOM و کاراکترهایی همچون Doctor Doom، Thanos و Anita در بازی MARVEL SUPER HEROES خواهید بود. همچنین یکی از جذاب‌ترین کاراکترهایی که تا به امروز به هیچ شکل رسمی قابل بازی نبود، کاراکتر Cyber Akuma بود که حالا به طور رسمی در بازی MARVEL SUPER HEROES vs. STREET FIGHTER قابل بازی است!

نقد و بررسی بازی Marvel vs. Capcom Collection - گیمفا

یکی دیگر از ابعاد جدیدی که به تمامی این بازی‌ها افزوده شده است مود Training یا همان بخش تمرینی با بسیاری از ابزار کارآمد است که در نسخه‌های سابق وجود نداشتند. این بخش تمرینی به شما اجازه می‌دهد فریم‌ها و Inputهای هر یک از حرکات را در آثار مختلف مشاهده و با توجه به آن کمبو و تیم خود را بهینه‌سازی کنید.

همچنین Hit Boxهای تمامی کاراکترها نیز در این بخش به نمایش درمی‌آید تا درک بهتری نحوه دفاع و حمله به کاراکترهای مختلف پیدا کنید. بسیاری از ابزار استاندارد بخش‌های Training امروزی از جمله شخصی‌سازی Dummy در این بخش و یا حتی تعیین میزان Delay اینترنت نیز در این بخش دردسترس قرار گرفته است که به راستی یک بهبود عظیم برای این آثار محسوب می‌شود.

به طور کلی می‌توان به جرات گفت از لحاظ محتوایی با یک کالکشن بسیار غنی روبه‌رو هستیم که تعداد بسیار مطلوبی از بهبودها و تغییرات هدفمند را دریافت کرده است. اما این تمام خصوصیات خاص و تغییرات این مجموعه نیست؛ در بخش بعدی کمی بیشتر به بهبودهای فنی خواهیم پرداخت. همچنین باید اشاره کنم که یکی دیگر از بهبودهایی که طی جمع‌آوری این کالکشن توسط کپ‌کام اعمال شده است، کاهش بسیار مناسب Input Delay در این آثار نسبت به پورت‌های سابق آن‌هاست به طوری که شخصا در طول تجربه حس بسیار خوبی از بازدهی بازی نسبت به ورودی‌هایم داشتم.

بهتر از همیشه

نقد و بررسی بازی Marvel vs. Capcom Collection - گیمفا

در همین ابتدا باید بگویم کپکام یک امکان بسیار مفید را به تمامی آثار مبارزه‌ای این کالکشن اضافه کرده است و آن هم امکان کاهش فلش تصویر و یا همان Screen Flash است که تقریبا در تمامی این تجربه‌ها به شکلی افراطی پیاده‌سازی شده بود و از همین رو موجب آزار شدید چشم‌ها در هنگام تجربه‌ی آن‌ها بود مخصوصا برای افرادی که نسبت به فلش حساس هستند. حالا این امکان به تنظیمات تک‌تک این آثار اضافه شده است که اجازه می‌دهد میزان فلش و نور حاصل از آن‌ها را تغییر دهید.

با این وجود یکی از معدود ضعف‌ها یا مشکلاتی که در بین آثار این کالکشن نسبت به پورت‌های سابق آن مشاهده کردم در بازی MvC 2 بود و آن هم وجود برخی مشکلات Aliasing است که در برخی از استیج‌های بازی مشاهده می‌شود در حالی که این مسئله در پورت PS3/Xbox 360 این عنوان وجود نداشت. همچنین حالا که صحبت از استیج‌ها شد بد نیست اشاره کنم که برخی از استیج‌ها در قسمت ابتدایی MvC دست‌خوش تغییرات شده‌اند.

ما شاهد تنظیمات تصویر گسترده از جمله تنظیمات ابعاد صفحه و امکان انتخاب حالت Wide Screen در کنار شخصی‌سازی کادر هستیم، همچنین طیف گسترده‌ای از فیلترهای تصویری مختلف برای شخصی‌سازی استایل کلی بازی موردنظرتان در این بازی تعبیه شده است که به شما اجازه می‌دهد حالاتی همچون تصویر تلویزیون‌های CRT قدیمی را انتخاب کنید و یا حتی می‌توانید فیلترهایی را انتخاب کنید که پیکسل‌ها را کمی Smooth کرده و خطوط اسکن را روی صفحه ایجاد کند که باعث می‌شود حس‌وحال ظاهری کلاسیک این آثار را بازسازی کنند!

نقد و بررسی بازی Marvel vs. Capcom Collection - گیمفا

از دیگر خصوصیات Quality of Life این مجموعه می‌توان امکان شخصی‌سازی درجه سختی هر یک از بازی‌ها و همچنین امکان ذخیره‌سازی بازی در هر نقطه‌ای از تجربه است که انعطاف‌پذیری بسیار خوبی در راستای شخصی‌سازی تجربه‌ی بازی ایجاد می‌کند.

علاوه بر این همچون بسیاری دیگر از کالکشن‌های کپکام ما شاهد یک بخش Museum یا همان موزه هستیم که تا حد زیادی مشابه به بخش Gallery در کالکشن اخیر Ace Attorney عمل می‌کند. در این موزه شما به بیش از ۵۰۰ تکه از طراحی‌های مفهومی هفت اثر موجود در کنار بسیاری از مستندات حول محور توسعه‌ی این آثار دسترسی خواهید داشت.

همچنین بیش از ۲۰۰ ترک موسیقی نیز وجود دارد که پلیرها و طرفداران می‌توانند به آن‌ها گوش فرا دهند، بد نیست اشاره کنم که ما شاهد برخی ترک‌های تازه نیز به صورت اختصاصی برای این کالکشن هستیم که همگی به خوبی با تم و استایل ساندترک گذشته‌ی این آثار، هم‌راستا هستند.


Marvel vs. Capcom Collection

می‌توان گفت در حالی که Marvel vs. Capcom Collection شاید در ظاهر صرفا یک مجموعه از بازی‌های مبارزه‌ای کلاسیک به نظر برسد، اما داستان‌های زیادی را از جامعه‌ی طرفداران و تلاش آن‌ها طی یک دهه‌ی اخیر را در خود حفظ کرده است. ما با کالکشنی غنی از برترین آثار مبارزه‌ای کلاسیک کپکام روبه‌رو هستیم که برخی از آن‌ها دهه‌ها بود به طور رسمی در دسترس نبودند. این مجموعه نه تنها تمام این آثار را دور یک‌دیگر جمع می‌کند بلکه با ایجاد تغییرات هدفمند و بهبودهای بسیار تاثیرگذار، تجربه‌ی تک‌تک این آثار را به بهترین تجربه‌هایی تبدیل می‌کند که هر یک از آن‌ها تا امروز ارائه داده‌اند. از اضافه شدن بخش تمرینی و افزایش بازدهی دکمه‌ها گرفته تا اضافه شدن برخی کاراکترهای قابل بازی که تا پیش از این وجود نداشتند، همگی می‌توانند برای طرفداران حسابی هیجان‌انگیز باشند. بنابراین، چه طرفدار قدیمی هستید و چه تازه با این مجموعه آشنا شده‌اید، این کالکشن چیزی برای ارائه دارد.


نکات مثبت:

  • اضافه شدن برخی مبارزان تازه که تا پیش از این به طور رسمی قابل بازی نبودند
  • ارائه‌ی نسخه‌های ژاپنی و انگلیسی بازی‌ها و امکان انتخاب بین آن‌ها
  • اضافه شدن بخش آنلاین برای تمامی آثار حاضر در این کالکشن
  • بهره‌گیری از Rollback Netcode
  • افزوده شدن بخش تمرینی به تمامی بازی‌ها
  • بهبود بازدهی و Input Delay
  • امکان شخصی‌سازی دکمه‌ها که به بهبود جابه‌جایی و حرکت منجر می‌شود
  • وجود تعداد زیادی از امکانات و تنظیمات شخصی‌سازی تصویر از جمله فیلترها، کادر و…
  • بخش Museum بسیار غنی و موسیقی تازه و اختصاصی عالی

نکات منفی:

  • ضعف کیفیت پس‌زمینه‌های MvC2 نسبت به پورت PS3/Xbox 360

۸.۹

این بازی بر اساس کد ارسالی ناشر (Capcom) و روی PC بررسی شده است

نقد و بررسی بازی Marvel vs. Capcom Collection - گیمفا

Moojy_Mاسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)KURD WARRIORاپوزوسیون گیمفاred-eyed Banished Knightراستین کوله𝗔𝗿𝗶𝗮.xdتنها اکانت رسمی ( شب دشنه های بلند )مصطفی زاهدی

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Marvel vs. Capcom Collection - گیمفا
نقد و بررسی بازی Marvel vs. Capcom Collection - گیمفا
نقد و بررسی بازی Marvel vs. Capcom Collection - گیمفا
نقد و بررسی بازی Marvel vs. Capcom Collection - گیمفا
نقد و بررسی بازی Marvel vs. Capcom Collection - گیمفا
نقد و بررسی بازی Marvel vs. Capcom Collection - گیمفا
نقد و بررسی بازی Marvel vs. Capcom Collection - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی Marvel vs. Capcom Collection - گیمفا