بهترین فیلم‌ها بر اساس داستان‌های کوتاه - گیمفا
بهترین فیلم‌ها بر اساس داستان‌های کوتاه - گیمفا
بهترین فیلم‌ها بر اساس داستان‌های کوتاه - گیمفا
بهترین فیلم‌ها بر اساس داستان‌های کوتاه - گیمفا
بهترین فیلم‌ها بر اساس داستان‌های کوتاه - گیمفا
بهترین فیلم‌ها بر اساس داستان‌های کوتاه - گیمفا

بهترین فیلم‌ها بر اساس داستان‌های کوتاه

علی محمدپناه
۱۶:۰۰ ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
بهترین فیلم‌ها بر اساس داستان‌های کوتاه

داستان‌های کوتاه متعددی وجود داشتند که موفق شدند تا به فیلم‌های بسیار خوب و جذابی تبدیل شوند،‌ فیلم‌هایی جزو بهترین فیلم‌ها بر اساس داستان‌های کوتاه هستند.

داستان کوتاه نوعی داستان است که روایتی تلخ را در مقیاس کوچک‌تر بیان می‌کند. مهم است که کاراکترها و طرح داستان کوتاه در مدت زمان محدودی به درستی تثبیت و توسعه داده شوند تا تأثیر آن‌ها همچنان باقی بماند. برخی از بزرگترین نویسندگان تاریخ نیز داستان‌های کوتاه مهمی تولید کرده‌اند که شامل ادگار آلن پو، اچ پی لاوکرافت و نویسنده ژانر وحشت استیون کینگ است.

نوشتن یک داستان کوتاه همیشه آسان نیست چه برسد به ساخت یک فیلم داستان بر اساس روایتی که در عرض چند دقیقه تمام می‌شود. این چالشی است که باعث نشده تا جلوی ساخت فیلم‌های عالی گرفته شود. نکته مهمی که باید به آن توجه کرد، این است که داستان‌های کوتاه با رمان‌ها متفاوت هستند و معمولاً باید بین ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کلمه باشند (اگرچه در برخی موارد این مقدار می‌تواند به ۲۰۰۰۰ کلمه برسد) تا واجد شرایط جوایز مختلف داستان‌های کوتاه شوند و این یعنی فیلم‌هایی همچون فیلم The Mist، فیلم The Birds و فیلم Arrival از نظر فنی جزو این دسته نیستند. با در نظر گرفتن این تمایز، این‌ها بهترین فیلم‌های مبتنی بر داستان‌های کوتاه هستند که کمی نوشتار را می‌طلبند و باید دنیای خودشان را گسترش بدهند.

۱۰. فیلم Sleepy Hollow – محصول سال ۱۹۹۹

فیلم sleepy hollow
فیلم Sleepy Hollow

فیلم «اسلیپی هالو» اثری از کارگردان تیم برتون است و داستان نمادینی از هدلس هورسمن با بازی ری پارک را روایت می‌کند، مزدور سابقی که در طول جنگ انقلابی آمریکا از طریق بریدن سر کشته شد و اکنون زنده شده تا شهر را به وحشت بیندازد. مسلماً، مشکلاتی در این اثر سینمایی وجود دارد اما به طور قابل توجهی، این اثر سینمایی دست کم گرفته شده و این در حالی است که با هنرنمایی درخشان ستاره‌‎های خودش از جمله کریستینا ریچی، میراندا ریچاردسون و جانی دپ همراه شده است.

لازم به ذکر است که فیلم «اسلیپی هالو» اقتباسی آزاد از یک داستان نوشته واشنگتن ایروینگ است و دقیقاً همه جنبه‌های داستان را دنبال نمی‌کند. با این حال، فضای گوتیک را کاملاً میخکوب کننده ارائه کرده و شخصیتی را بررسی می‌کند که نسبتاً مشهور است اما به ندرت در اثری سینمایی به تصویر کشیده می‌شود. فیلم «اسلیپی هالو» همچنان یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک دهه ۹۰ میلادی است که تا حدی به خاطر قدرت کارگردانی تیم برتون و همچنین طراحی تولید وهم‌آور و در عین حال زیبایش است.

۹. فیلم The Curious Case of Benjamin Button – محصول سال ۲۰۰۸

فیلم the curious case of benjamin button
فیلم The Curious Case of Benjamin Button

فیلم «مورد عجیب بنجامین باتن» با هنرنمایی برد پیت در نقش مردی به نام بنجامین است که با فیزیولوژی یک پیرمرد ۸۰ ساله به دنیا آمده و بر عکس شروع به جوان شدن می‌کند. پرونده او ظاهراً به طور مرموزی به ساعت سازی گره خورده است که به عمد ساعتی ساخته است که به امید معکوس کردن زمان، به عقب حرکت می‌کند. این درام دوست‌داشتنی در واقع بر اساس داستان کوتاهی به همین نام از اف اسکات فیتزجرالد است که بیشتر به خاطر رمان مهمش یعنی The Great Gatsby شهرت دارد.

داستان بنجامین باتن در قالبی غیرخطی روایت می‌شود که او با جوان‌تر شدن سروکار دارد و این در حالی است که عشق زندگی‌اش به طور معمول پیر می‌شود. این فیلم همچنین از کارگردان مشهور دیوید فینچر است که بیشتر به خاطر فیلم‌های هیجان‌انگیز روان‌شناختی شهرت دارد. از نظر انتقادی، این اثر سینمایی ایراداتی داشت اما در کل بسیار خوب است و داستانی غم‌انگیز در عین حال دلگرم‌کننده از عشق و انزوا را روایت می‌کند که در آن، بنجامین سعی دارد تا در دنیایی زندگی کند که هرگز احساس جا افتادن در آن را ندارد.

۸. فیلم Candyman – محصول سال ۱۹۹۲

فیلم candyman
فیلم Candyman

فیلم «کندی‌من» بر اساس داستان کوتاهی از سال ۱۹۸۵ میلادی نوشته کلایو بارکر است که از افسانه‌های محلی کندی‌من الهام گرفته شده است که شبیه به افسانه بلادی مری است. این فیلم درباره یک دانشجوی فارغ‌التحصیل مشکوک به نام هلن با بازی ویرجینیا مدسن است که قبل از اینکه ناگزیر با افسانه کندی‌من آشنا شد، شروع به مطالعه اساطیر محلی و شهری می‌کند. به طور طبیعی، او تصمیم می‌گیرد تا آیین آینه حمام را خودش امتحان کند ولی نتیجه‌ای به دست نمی‌آورد اما این فقط ظاهر ماجرا است.

این فیلم در واقع نکته خوبی درباره خشونت نژادی دارد چراکه قاتل یعنی کندی‌من با بازی تونی تاد در قرن نوزدهم در یک جنایت خشونت‌آمیز و نفرت‌آمیز کشته شده است. این نه تنها یک فیلم اسلشر فوق‌العاده است بلکه بدون اینکه موارد زیادی را به ذهن مخاطبان بیاورد، نکته بسیار خوبی را نشان می‌دهد و همین نیز سبب شده تا این اثر سینمایی از سایر فیلم‌های هم نوع خودش متمایز باشد. در واقع، فیلم «کندی‎‌من» مملو از جنبه‌های اسلشر دهه نودی است اما همین حس نوستالژیک و جذاب آن و سرگرم‌کننده بودن آن است که باعث شده تا مردم این اثر سینمایی را دوست داشته باشند.

۷. فیلم The Illusionist – محصول سال ۲۰۰۶

فیلم the illusionist
فیلم The Illusionist

فیلم سینمایی «شعبده‌باز» فیلم خوبی است که تحت‌الشعاع اکران‌های محبوب‌تری در همان زمان قرار گرفته است. این اثر سینمایی بر اساس داستان کوتاهی از استیون میلهاوزر است و داستان شعبده‌بازی اتریشی به نام آیزنهایم با بازی ادوارد نورتن را دنبال می‌کند که عاشق یک نجیب‎زاده می‌شود. مشکل این است که این نجیب‌زاده با یک امپراتور سادیست در ارتباط است و بنابراین، آیزنهایم به توانایی‌های خودش متوسل می‌شود تا قلب این زن را به دست بیاورد.

این اثر سینمایی از نظر انتقادی بسیار موفق بود و به دلیل ماهیت گسترده‌اش نیز مورد ستایش قرار گرفت چراکه اهمیت قابل توجهی به داستان عاشقانه‌اش در مرکز داستانش می‌دهد. علاوه بر این‌ها، فیلم «شعبده‌باز» به خاطر جذابیت آن مورد ستایش قرار گرفت و مخاطبان را از همان ابتدا به سمت خودش می‌کشاند که کاملاً معکوس‌کننده وسوسه‌های آیزنهایم از معشوقش است. برای کسانی که به دنبال یک فیلم خوب درباره شعبده و معما هستند، این اثر سینمایی قطعاً از جمله از آثار دست کم گرفته شده‌ای است که باید به تماشای آن نشست.

۶. فیلم From Beyond – محصول سال ۱۹۸۶

فیلم from beyond
فیلم From Beyond

فیلم سینمایی «از فراسو» اثری سینمایی بر اساس یکی از داستان‌های ترسناک نوشته اچ پی لاوکرافت است، نویسنده‌ای که بیشتر به خاطر نگارش داستان کوتاه Call of Cthulhu شهرت دارد. این اثر سینمایی یکی از بهترین اقتباس‌ها از آثار این نویسنده به شمار می‌رود و جلوه‌های ماهرانه آن نیز با مهارت ساخته شده‌اند و جلوه‌های وحشتناک آن نیز کاملاً روح لاوکرافت را مجسم می‌کنند.

داستان این اثر سینمایی مربوط به دانشمندانی است که ماشینی به نام Resonator می‌سازند، ماشینی که به انسان‌ها اجازه می‌دهد تا فراتر از مرزهای فعلی واقعیت را مشاهده کنند. آزمایش‌ها با این ماشین بسیار موفقیت‌آمیز بوده اما با یک عارضه جانبی پیش‌بینی نشده همراه است و آن نیز افزایش ادراک به دانشمندان این امکان را می‌دهد تا موجوداتی را از بعد دیگری که در زمین زندگی می‌کنند را مشاهده کنند و در همین حین نیز یکی از آن‎‌ها، آن‌ها را در زمان و مکان می‌کشاند و به دنیایی ناآشنا می‌آورد. فیلم «از فراسو» از نظر روایی بسیار احشایی و از نظر بصری ناخوشایند است و با جلوه‌های عملی فراموش‌نشدنی خودش توانسته به اثری برجسته تبدیل شود.

۵. فیلم Brokeback Mountain – محصول سال ۲۰۰۵

فیلم brokeback mountain
فیلم Brokeback Mountain

فیلم «کوهستان بروکبک» بر اساس داستان کوتاهی از انی پرولکس است که البته نسبت به دیگر داستان‌های کوتاه از تعداد کلمات بیشتری برخوردار است. این اثر سینمایی عاشقانه و وسترن توسط کارگردان تحسین شده آنگ لی ساخته شده و داستان عاشقانه‌ای از عشق میان دو مرد را روایت می‌کند. فیلم رویکردی دارد که کلیشه‌های ماچوی اکثر فیلم‌های وسترن را به چالش می‌کشاند و داستان کابوی متفاوتی را برای بینندگان عصر مدرن ارائه می‌دهد.

جیک جیلنهال و هیث لجر فقید در این اثر سینمایی نقش دو گاوچران را بازی می‌کنند که نسبت به یکدیگر احساسات پیدا می‌کنند اما در عوض با زنان ازدواج می‌کنند. با این حال، آن‌ها در ۲۰ سال آینده رابطه خودشان را به صورت مخفیانه ادامه می‌دهند که شاهد فراز و نشیب‌های متعددی است. فیلم «کوهستان بروکبک» یکی از بهترین فیلم‌هایی است که کارگردان آنگ لی ساخته است چراکه اثری دلخراش و از نظر احساسی طنین‌انداز است.

۴. فیلم The Fly – محصول سال ۱۹۸۶

فیلم the fly
فیلم The Fly

فیلم «مگس» اثری ترسناک به شمار می‌رود که توسط استاد ژانر وحشت بدنی یعنی دیوید کراننبرگ ساخته شده و به طور گسترده‌ای نیز به‌عنوان اثر بزرگ وی شناخته می‌شود. این اولین فیلمی نیست که از این داستان ساخته می‌شود و در سال ۱۹۵۸ میلادی نیز بر اساس آن فیلمی ساخته شده بود. هر دو فیلم عالی هستند اما نسخه ۱۹۸۶ میلادی کمی بهتر است و برای مخاطبان مدرن دلپذیرتر است.

داستان این اثر سینمایی درباره دانشمندی به نام ست براندل با بازی جف گلدبلوم است که آزمایشی انجام می‌دهد که به شدت اشتباه پیش می‌رود و او را به موجودی نیمه مگس و نیمه انسان تبدیل می‌کند که شروع به وحشت انداختن محله می‌کند. داستان اصلی از نویسنده جورج لانگلان است و اولین بار در سال ۱۹۵۷ میلادی منتشر شد. این داستان توانست زمینه را برای ساخت دو فیلم مهیا کند که هر دو به‌عنوان بهترین فیلم‌های ترسناک دهه‌های خودشان شناخته می‌شوند.

۳. فیلم Rear Window – محصول سال ۱۹۵۴

فیلم rear window
فیلم Rear Window

فیلم «پنجره عقبی» اثری معمایی به کارگردانی آلفرد هیچکاک است که در سال ۱۹۵۴ میلادی اکران شد. این اثر سینمایی بر اساس داستانی از کورنل وولریچ است و داستان عکاسی را روایت می‎‌کند که به طور ناخواسته شاهد یک قتل است. ال بی جفریس با بازی جیمز استوارت پس از شکستن پایش در خانه خودش محبوس شده است و از پنجره آپارتمانش شاهد رویدادی است که به نظر او یک قتل است.

فیلم «پنجره عقبی» نه تنها یکی از بهترین فیلم‌های هیچکاک محسوب می‌شود بلکه یکی از بهترین فیلم‌های هیجان‌انگیز و روان‌شناختی‌ای است که تاکنون ساخته شده و شاید حتی یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ محسوب می‌شود. این فیلم تمام فتنه‌ها و تنش‌های بالای طرفداران ژانر معمایی را دارد و همراه با سبک و سیاق خاص آلفرد هیچکاک در ژانر معمایی و مهیج است و همین نیز باعث شده تا این اثر سینمایی در همه بخش‌ها عالی باشد.

۲. فیلم It’s a Wonderful Life – محصول سال ۱۹۴۶

فیلم it's a Wonderful Life
فیلم It’s a Wonderful Life

فیلم «چه زندگی شگفت‌انگیزی» اثری کریسمسی محبوبی است. این اثر سینمایی در دیگر آثار سینمایی به دفعات ارجاع داده شده و هنوز هم در فصل تعطیلات پخش می‌شود. در واقع، تماشای این اثر سینمایی به بخش جدایی‌ناپذیری از تعطیلات کریسمس برخی مخاطبان تبدیل شده است. این اثر بسیار محبوبی است که احساس بسیار خوبی دارد و روی زیبایی زندگی و قدردانی که باید از زندگی خود داشته باشید، حتی در تاریک لحظات ناامیدی تأکید دارد.

این اثر سینمایی داستان بانکداری به نام جورج بیلی با بازی جیمز استوارت را دنبال می‌کند که احساس می‌کند زندگی‌اش در حال فروپاشی است. با این ایده که اگر مرده بود، راحت‌تر بود، با کلارنس با بازی هنری تراورز آشنا می‌شود که به او واقعیتی فرضی را نشان می‌دهد که در آن، جورج هرگز در آن وجود نداشته است و همین نیز به او کمک می‌کند تا قدر همه چیزهایش را بداند.

این داستان کوتاه توسط فیلیپ ون دورن استرن تنه در حدود پنج صفحه است و به صحنه‌های مربوط به ملاقات کلارنس با جورج می‌پردازد. همه چیز قبل و بعد آن توسط فیلمسازان خلق شده اما این به تأثیر احساسی داستان افزوده است. فیلم «چه زندگی شگفت‌انگیزی» یک اثر کلاسیک کریسمسی است که هرگز به فراموشی سپرده نشده و اثری است که به خوبی در بینندگان روحیه ایجاد می‌کند.

۱. فیلم All About Eve – محصول سال ۱۹۵۰

فیلم all about eve
فیلم All About Eve

فیلم «همه چیز درباره ایو» در زمان مناسبی به نمایش در آمد، درست وقتی که انتقاد از صنعت سرگرمی و به طور کلی صنعت عادی شده بود. این اثر سینمایی بر اساس داستان کوتاهی نوشته مری اور است و داستان یک ستاره سالخورده برادوی به نام مارگو با بازی بته دیویس را دنبال می‌کند که با یکی از طرفدارانش به نام ایو با بازی آن باکستر برخورد می‌کند، کسی که خودش را به درون زندگی مارگو، روابط وی و همچنین حرفه در حال نزولش می‌کشاند.

فیلم «همه چیز درباره ایو» یک اثر شوخ‌طبع و از نظر احساسی ویران‌کننده و در عین حال کمی خنده‌دار است که توانسته توجه ویژه‌ای به رقابتی بکند که بین هالیوود و برادوی در آن زمان وجود داشت. اغلب این اثر سینمایی را با فیلم Sunset Boulevard مقایسه می‌کنند که در همان سال منتشر شد، فیلمی که تصویری چشمگیر و ماندگار از ماهیت بیش از حد رقابتی و بی‌رحمانه تجارت نمایش ارائه کرد. فیلم «همه چیز درباره ایو» تقریباً از هر نظر باشکوه است و آن را به بهترین فیلم بر اساس یک داستان کوتاه تبدیل کرده است.


منبع: collider

Rose

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین فیلم‌ها بر اساس داستان‌های کوتاه - گیمفا
بهترین فیلم‌ها بر اساس داستان‌های کوتاه - گیمفا
بهترین فیلم‌ها بر اساس داستان‌های کوتاه - گیمفا
بهترین فیلم‌ها بر اساس داستان‌های کوتاه - گیمفا
بهترین فیلم‌ها بر اساس داستان‌های کوتاه - گیمفا
بهترین فیلم‌ها بر اساس داستان‌های کوتاه - گیمفا
بهترین فیلم‌ها بر اساس داستان‌های کوتاه - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهترین فیلم‌ها بر اساس داستان‌های کوتاه - گیمفا