۱۰ بار که اکتیویژن بلیزارد همه را عصبانی کرد - گیمفا
۱۰ بار که اکتیویژن بلیزارد همه را عصبانی کرد - گیمفا
۱۰ بار که اکتیویژن بلیزارد همه را عصبانی کرد - گیمفا
۱۰ بار که اکتیویژن بلیزارد همه را عصبانی کرد - گیمفا
۱۰ بار که اکتیویژن بلیزارد همه را عصبانی کرد - گیمفا
۱۰ بار که اکتیویژن بلیزارد همه را عصبانی کرد - گیمفا

۱۰ بار که اکتیویژن بلیزارد همه را عصبانی کرد

امیر فتحی
۱۹:۴۵ ۱۴۰۳/۰۵/۲۶
۱۰ بار که اکتیویژن بلیزارد همه را عصبانی کرد - گیمفا

داستان ۳۰ ساله اکتیویژن بلیزارد هیجان‌انگیز و در عین حال غم‌انگیز است. دو شرکت که با اشتیاق بی‌اندازه کارکنان و موسسان خود رشد کردند، اما در نهایت به دام طمع مالکان افتادند. در این مقاله نگاهی کوتاه به تاسیس این دو شرکت خواهیم داشت و به اشتباهاتی می‌پردازیم که باعث لکه‌دار شدن اعتبار چند ده ساله آن دو شد.

اکتیویژن در سال ۱۹۷۹ در سانی‌ویل ایالات کالیفرنیا توسط کارکنان قدیمی Atari تاسیس شد. در ابتدا اکتیویژن صرفا توسعه‌دهنده بود اما پس این که بروس دیویس (Bruce Davis) مدیریت شرکت را بر عهده گرفت، اکتیویژن به ساخت و انتشار دیگر نرم‌افزارها نیز مشغول شد، تصمیمی که پس از مدتی شرکت را با بدهی‌ رو به رو کرد.

در سال ۱۹۹۱، گروهی از سرمایه‌گذاران به همراه بابی کوتیک (Bobby Kotick) شرکت اکتیویژن را خریداری کردند. کوتیک تغییراتی گسترده در ساختار اکتیویژن اعمال کرد تا سوددهی بیشتری داشته باشند. او همچنین دفتر مرکزی را از سانی‌ویل به لس آنجلس منتقل کرد. پس از این که بدهی‌ها پرداخت شدند، اکتیویژن چندین استودیو برای ساخت IPهای اختصاصی خرید. Infinity Ward، Treyarch و Raven Software سه مورد از این خریدها بودند که هم‌اکنون از پول‌سازترین استودیوهای صنعت بازی به شمار می‌روند.

در سال ۱۹۹۱، فارغ التحصیل دانشگاه لس آنجلس شرکتی به نام Silicon & Synapse تاسیس می‌کنند. پس از خریداری شدن توسط یک هولدینگ نرم‌افزار، سازندگان نام شرکت را به Chaos Studios و سپس به بلیزارد (Blizzard) تغییر می‌دهند. نخستین بازی بلیزارد Warcraft: Orcs & Humans بود که موفقیتی فوق‌العاده برای آن‌ها به شمار می‌رفت.

در سال ۲۰۰۸، اکتیویژن شرکت مادر بلیزارد یعنی Vivendi Games را تصاحب کرد، در سال ۲۰۱۳ الباقی سهام آن نیز توسط اکتیویژن خریداری شد. پس از این تصاحب، کوتیک برخی تغییرات را در سیاست‌های بلیزارد اعمال کرد، اما مدیریت شرکت برعهده موسس قدیمی آن، مایک مورهیم (Mike Morhaime)، باقی ماند.

پس از این تصاحب، اکتیویژن بلیزارد سقوطی تدریجی را تجربه کرد و با اتفاقات چندسال گذشته این روند بسیار سریع‌تر هم شده است. این دو شرکت که زمانی با بازی‌های فوق العادشان شناخته می‌شدند، حال در کسب اعتماد بازیکنان عاجز مانده‌اند. در این مطلب قصد داریم ۱۰ تصمیم اکتیویژن بلیزارد که نارضایتی همگان را به همراه داشت بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

۱۰. الزام استفاده از نام واقعی برای فروم

۱۰ بار که اکتیویژن بلیزارد همه را عصبانی کرد - گیمفا

در سال ۲۰۱۰ بازی World of Warcraft در اوج محبوبیت قرار داشت، طبق آمار رسمی در آن سال به طور میانگین ماهانه ۱۲ میلیون کاربر به تجربه World of Warcraft می‌پرداختند. بسته‌الحاقی Wrath of the Lich King نیز در همان سال منتشر شده بود و توانسته بود رکورد متاکریتیک برای یک بسته‌الحاقی را از آن خود کند. با این محبوبیت بسیار بالا و تعداد زیاد کاربران، رفتارهای سمی و نامتعارف نیز به شکل قابل توجه‌ای افزایش پیدا کردند، به همین خاطر بلیزارد به دنبال راهی برای مبارزه با این گونه رفتارها بود.

در ژوئن ۲۰۱۰، شرکت بلیزارد از Real ID برای فروم و بازی‌هایش رونمایی کرد. Real ID بازیکنان را ملزم می‌کرد تا به جای یک نام کاربری، از نام و نام خانوادگی خود استفاده کنند. بلیزارد در آن زمان علت این سیاست را پیدا کردن آسان‌تر دوستان معرفی کرده بود، اما علت اصلی برای همگان مشخص بود.

Real ID آن طور که بلیزارد انتظار داشت جلوه نکرد، چرا که معرفی آن موجی از واکنش‌های منفی را به دنبال داشت. اما بلیزارد قصد تغییر این سیاست را نداشت و تضمین می‌داد که Real ID مشکلات امنیتی‌ای به دنبال نخواهد داشت. یکی از مدیران کامیونیتی بلیزارد برای این که اعتماد بازیکنان را جلب کند، داوطلبانه نام و نام خانوادگی‌اش را در فروم قرار داد. بلافاصله پس از این کار، یک نفر اطلاعات شخصی او مانند آدرس خانه، شماره تلفن، عکس‌های شخصی و حتی اسامی اعضای خانواده‌اش را در سطح اینترنت قرار داد.

پس از چندین روز جنجالی برای شرکت، مایک مورهیم، مدیرعامل وقت بلیزارد، اعلام کرد که ایده Real ID به طور کامل کنار گذاشته شده است.

۹. فرستادن نامه توقف و انصراف برای مادسازان عناوین کلاسیک Call of Duty

۱۰ بار که اکتیویژن بلیزارد همه را عصبانی کرد - گیمفا

با پول‌سازی سالیانه Call of Duty، اکتیویژن ادامه پشتیبانی از عناوین قدیمی سری را ضروری نمی‌بیند و با عرضه یک Call of Duty جدید، انتشار محتوا برای نسخه قبلی تقریبا به پایان می‌رسد. اتمام پشتیبانی، راه را برای متقلبان و هکرها در این آثار بازتر می‌کند، هم‌اکنون هیچ‌کدام از Call of Dutyهای قبل از Modern Warfare 2019 بخش چندنفره امنی ندارند. هکرها می‌توانند با متصل شدن به لابی بازیکنان، اطلاعات شخصی افراد را به دست آورده و حتی کدهای بازی را برای آن‌ها دستکاری کنند.

xLabs و sm2 دو ماد برای بازی‌های قدیمی سری Call of Duty بودند که با بازگرداندن برخی از ویژگی‌های امنیتی قدیمی و ارائه آنتی‌چیت، از بازیکنان در مقابل هکرها حفاظت می‌کردند. سازندگان این پروژه‌ها برنامه‌های بسیاری برای گسترش مادهای خود داشتند و می‌خواستند از بازی‌های بیشتری پشتیبانی کنند، که این اتفاق هیچ‌گاه رخ نداد.

در مه ۲۰۲۳، سازندگان مادهای xLabs و sm2 در شبکه اجتماعی توییتر اعلام کردند که اکتیویژن بلیزارد برای آن‌ها نامه توقف و انصراف (Cease and Desist، سندی برای جلوگیری از فعالیت) فرستاده است. با این کار، سازندگان مجبور به توقف پشتیبانی از مادهای خود شدند و تنها راه تجربه امن بازی‌های قدیمی سری Call of Duty، از بین رفت.

اقدام اکتیویژن بلیزارد علیه مادسازان، تعجب بسیاری را به دنبال داشت، چرا که کار این مادها هیچ‌گونه ضرری از نظر مالی به این شرکت وارد نمی‌کرد و بازیکنان برای تجربه عناوین همچنان بایستی آن‌ها را خریداری می‌کردند. عده‌ای حدس می‌زدند که اکتیویژن بلیزارد قصد دارد نسخه‌های قدیمی را در قالب یک کالکشن عرضه کند، که البته با گذشت یک سال از این اتفاق، هنوز چنین معرفی‌ای صورت نگرفته است.

۸. انحصار بخش Spec Ops بازی Modern Warfare 2019 برای پلی استیشن ۴

۱۰ بار که اکتیویژن بلیزارد همه را عصبانی کرد - گیمفا

از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۳، سری Call of Duty قراردادی انحصاری با شرکت سونی و پلی استیشن برای عرضه محتوای انحصاری روی کنسول‌های سونی داشته است. این محتواها عموما به اسکین، چالش‌ها با دسترسی زودهنگام به بتای عمومی محدود می‌شدند و با وجود این که سیاست‌های انحصارگرانه برای طرفداران Call of Duty در ایکس باکس و رایانه‌های شخصی ناخوشایند بودند، صدای اعتراض‌ها هیچ‌گاه بلند نمی‌شد چرا که محتواهای انحصاری محدود بودند و پس از مدتی برای سایر پلتفرم‌ها عرضه می‌شدند.

البته این سکوت بازیکنان با معرفی از بخش Spec Ops بازی Modern Warfare شکسته شد. بخش Spec Ops که نخستین بار در Modern Warfare 2 معرفی شده بود، پس از ۷ سال غیبت سرانجام به سری بازگشته بود، اما در تصمیمی بسیار عجیب، اکتیویژن اعلام کرد که این حالت به مدت یک سال (یعنی تا عرضه نسخه بعدی سری) در انحصار کنسول سونی خواهند ماند.

همان طور که حدس می‌زنید، طرفداران به هیچ وجه از این تصمیم رضایت نداشتند. بخش‌های PvE سری Call of Duty در عمل یک سوم تمام محصول به شمار می‌رفتند و عدم عرضه آن برای ایکس باکس و رایانه‌های شخصی به این معنا بود که کاربران این پلتفرم‌ها، تمام اثر را دریافت نمی‌کردند. بسیاری از کاربران برای نشان دادن اعتراض خود، پیش‌خرید بازی را لغو کردند.

۷. پایان ندادن به عرضه سالیانه Call of Duty

۱۰ بار که اکتیویژن بلیزارد همه را عصبانی کرد - گیمفا

سری Call of Duty از سال ۲۰۰۴ تا به امروز هر سال عرضه جدیدی داشته است. این موضوع در نسل هفتم برای طرفداران مشکل به حساب نمی‌آمد، هر سال Call of Duty بازیکنان را به نقاط مختلف جهان و دوره‌های زمانی متفاوت می‌برد و در سرگرم‌ کردن آن‌ها موفق بود. اما با شروع نسل هشتم بازی‌ها و پیچیده‌تر شدن پروسه توسعه، شرایط متفاوت‌تر شد.

نقطه شروع نارضایتی طرفداران از Call of Duty را می‌توانیم  Modern Warfare 3 بدانیم، اثری که در آن زمان غیرضروری تلقی می‌شد. بخش چندنفره تنها به اصلاح مشکلات Modern Warfare 2 خلاصه می‌شد و کمپین باوجود روایت داستانی نفس‌گیر و جذاب، نتوانسته بود از نظر گیم‌پلی جهشی به مانند Black Ops 2 داشته باشد.

پس از Modern Warfare 3 و Black Ops 2 (که بسیاری از آن به عنوان آخرین Call of Duty بی‌نقص یاد می‌کنند)، هیچ‌کدام از نسخه‌های جدید با وجود دارا بودن پتانسیل بالا، نتوانستند به سطح کیفی پیشین برسند. مشکلی که راه حل آن پایان دادن به عرضه سالیانه Call of Duty بود، تصمیمی که اکتیویژن همچنان از گرفتنش خودداری می‌کند.

۶. عرضه Diablo 3

۱۰ بار که اکتیویژن بلیزارد همه را عصبانی کرد - گیمفا

توسعه Diablo 3 بسیار طولانی و پر از مشکل بود. پس از عرضه نسخه دوم، Blizzard North ساخت بازی سوم را شروع کرد. تا سال ۲۰۰۸، بازی ۳ بار به طور داخلی ریبوت شد و آرت‌استایل آن تغییر کرد. در نهایت پس از ۱۱ سال، Diablo 3 در مه ۲۰۱۲ برای رایانه‌های شخصی منتشر شد.

به مانند فرایند توسعه، انتشار Diablo 3 سرشار از مشکل بود. برای ورود به بازی، بازیکنان بایستی اتصال اینترنت داشته باشند و سرورهای افتضاح بلیزارد، تجربه را برای بسیاری غیرممکن کرده بودند. همچنین ارور منفور ۳۷ اجازه وارد شدن به حساب را نمی‌داد.

عرضه بد Diablo 3 با واکنش بسیاری از سازمان‌های دولتی همراه بود. سازمان UFC-Que Choisir که از حقوق مشتریان در فرانسه دفاع می‌کند، در تنها ۴ روز بیش از ۱۵۰۰ شکایت از اکتیویژن بلیزارد دریافت کرد. سازمان FTC اکتیویژن بلیزارد را متهم به نقض کردن حقوق مشتریان در کره جنوبی کرد. این سازمان خواستار بازگشت بی قید و شرط پول خریداران شد. اکتیویژن بلیزارد در ابتدا با این درخواست مخالفت کرد، اما با پیگیری‌های مشتریان، این شرکت در نهایت ریفاند را قبول کرد.

یکی از دیگر انتقاداتی که به Diablo 3 وارد شده بود، امکان مزایده آیتم‌های درون بازی با پول واقعی بود. این کار پیشرفت در بازی را بی‌معنی می‌کرد، چرا که همه می‌توانستند با هزینه کردن، تمام آیتم‌ها را به دست بیاورند.

۵. Overwatch 2

۱۰ بار که اکتیویژن بلیزارد همه را عصبانی کرد - گیمفا

معرفی از Overwatch 2 در BlizzCon 2019 صورت گرفت. بسیاری طرفداران نمی‌دانستند درباره این دنباله چه فکری کنند، Overwatch عنوانی پولی و با جامعه بازیکنان رو به رشد بود و ساختن دنباله برای چنین اثری منطقی به نظر نمی‌رسید. علاوه بر این، توسعه Overwatch 2 باعث شده بود که پشتیبانی نسخه اول به پایان برسد.

پیش از عرضه Overwatch 2، بلیزارد تمرکز بالایی بر بخش داستانی یا PvE آن داشت. طرفداران از زمان عرضه بازی اول در سال ۲۰۱۶ خواستار انتشار محتوای داستانی بودند و معرفی رسمی از آن با استقبال گسترده مواجه شد. بلیزارد گفت که با Overwatch 2 می‌خواهد درک مخاطبین از دنباله‌ها را دوباره تعریف کند.

در سال ۲۰۲۲، بلیزارد اعلام کرد که بخش چندنفره زودتر از کمپین عرضه می‌شود. همچنین تایید شد که برخلاف Overwatch، نسخه دوم رایگان خواهد بود. سرانجام در اکتبر ۲۰۲۲، بخش چندنفره عرضه شد. با وجود لذت‌بخش بودن بازی، برخی مشکلات مربوط به تعادل و مودها در بازی وجود داشتند، اما بدترین بخش آن، پرداخت‌های درون برنامه‌ای بود. بسیاری از اسکین‌ها که در بازی نخست ساده به دست می‌آمدند، حال نیازمند ساعت‌ها تلاش بودند. طبق حساب و کتاب بازیکنان، برای باز کردن یک اسکین باید ۸ ماه به تجربه بازی پرداخت و برای به دست آوردن تمام آیتم‌هایی که در بازی نخست وجود داشتند، باید ۳۲۷ سال بازی کرد!

آتش خشم طرفداران در مه ۲۰۲۳ شدیدتر هم شد. بلیزارد اعلام کرد که توسعه محتوای داستانی Overwatch 2 لغو شده و دیگر شاهد بخش داستانی کامل برای جهان بازی نخواهیم بود. در همان سال Overwatch 2 به استیم آمد و تنها طی ۱ روز پس از انتشارش توانست رکورد بدترین بازی آن فروشگاه را از آن خود کند.

۴. جنجال Blitzchung

۱۰ بار که اکتیویژن بلیزارد همه را عصبانی کرد - گیمفا

در سال ۲۰۱۹، مردم هنگ کنگ به خاطر لایحه استرداد هنگ کنگ که در همان سال تصویب شده بود، تظاهرات گسترده‌ای علیه چین شروع کردند و طولی نکشید که این تظاهرات به خشونت کشیده شد.

در اکتبر ۲۰۱۹ استریم مراسم مسابقات Esport بازی Hearthstone توسط بلیزارد در تایوان برگزار شد. طی مصاحبه با Blitzchung، بازیکن هنگ کنگی این مسابقات، او شعار «آزاد باد هنگ کنگ» که در تظاهرات مردم به کار می‌رفت را در استریم گفت. این استریم لحظاتی پس از گفتن شعار قطع شد. روز بعد، بلیزارد اعلام کرد که Blitzchung به مدت یک سال از شرکت در مسابقات محروم شده و مبلغ جایزه او را دیگر پرداخت نخواهند کرد. این شرکت همچنین کارکنانی که مسئول پخش استریم بودند را اخراج کرد.

علت واکنش سریع و خشن بلیزارد به رابطه این شرکت با چین باز می‌گردد. بخش عظیمی از بازیکنان بازی‌های بلیزارد ساکن کشور چین هستند و به همین خاطر، این شرکت مجبور است برای حفظ روابط با شرکای چینی خود با جنجال‌هایی مانند Blitzchung برخورد کند. البته بلیزارد پس از انتشار اطلاعیه ادعا کرد که برخورد شدیدشان با Blitzchung ربطی به ارتباط این شرکت با چین ندارد.

بن شدن Blitzchung واکنش همگان را برانگیخت. هشتگ Boycott Blizzard در شبکه‌ اجتماعی توییتر ترند شد و بسیاری از کارکنان ارشد شرکت مانند مارک کرن (Mark Kern) نیز به این اتفاق واکنش نشان دادند. حتی اعضای کنگره ایالات متحده درباره این ماجرا تحقیق کردند. سناتورها نامه‌ای رسمی به بابی کوتیک فرستادند و از او خواستند تا با ملایمت بیشتری با Blitzchung برخورد کنند.

۵ روز پس از این اتفاق، جی الن برک، مدیرعامل وقت بلیزارد، اطلاعیه‌ای جدید منتشر کرد و گفت که پس از بررسی شرایط، تصمیم گرفته‌اند بن Blitzchung را از یک سال به ۶ ماه کاهش داده و جایزه مسابقات را به او بدهند.

۳. Warcraft 3 Reforged

۱۰ بار که اکتیویژن بلیزارد همه را عصبانی کرد - گیمفا

بازی Warcraft III: Reign of Chaos یک اثر RTS ساخته بلیزارد بود که در سال ۲۰۰۲ منتشر شد و توانست ستایش همگانی مخاطبان و منتقدان را به دست بیاورد. این اثر ۱ میلیون نسخه در اولین ماه عرضه‌اش فروخت و توانست رکورد سریع‌ترین فروش را میان بازی‌های PC در آن زمان بشکند.

در سال ۲۰۱۷، بلیزارد یک بخش اختصاصی برای ریمستر کردن بازی‌های قدیمی خود تاسیس کرد. اولین پروژه این تیم، Warcraft 3 Reforged بود. بلیزارد در تبلیغات این ریمستر گفته بود که بیش از ۴ ساعت کات‌سین جدید و محتوای داستانی جدید در نسخه Reforged وجود خواهند داشت. اما در هنگام عرضه، هیچ‌کدام از محتوای جدید تبلیغ شده در بازی نبودند.

Warcraft 3 Reforged در ژانویه ۲۰۲۰ منتشر شد و با واکنش بسیار منفی طرفداران و منتقدان مواجه شد. این نسخه بسیاری از ویژگی‌های بازی اصلی را حذف کرده بود. همچنین مشکلات فنی بسیاری معرفی شده بود و کیفیت گرافیک بصری به شکل قابل توجه‌ای از تریلرها پایین‌تر بود. بلیزارد همچنین نسخه اصلی را از فروشگاه‌ها حذف و برای دارندگان آن به‌روزرسانی اجباری‌ای منتشر کرده بود که بازی را به نسخه Reforged می‌آورد.

Warcraft 3 Reforged در کمتر از یک هفته توانست رکورد پایین‌ترین User Score وبسایت متاکریتیک را بشکند، که البته دو سال بعد این رکورد توسط دیگر بازی بلیزارد، Diablo Immortal، شکسته شد. بلیزارد در ابتدا از ریفاند پول خریداران خودداری می‌کرد اما پس از واکنش شدید بازیکنان، مجبور شد که پول خریداران را پس دهد. به گفته جیسون شرایر، از همان ابتدای توسعه این ریمستر، بی‌توجهی مدیریت اکتیویژن بلیزارد و بودجه اختصاصی پایین، مشکلات زیادی برای کارمندان بخش مربوط به وجود آورده بود.

شرکت بلیزارد در نهایت تیم سازنده Warcraft 3 Reforged را اخراج کرد و تصمیم گرفت برای تضمین کیفیت ریمستر Diablo 2، عرضه آن را یک سال به تاخیر بیندازد.

۲. آزار و اذیت جنسی گسترده کارکنان زن

۱۰ بار که اکتیویژن بلیزارد همه را عصبانی کرد - گیمفا

در جولای ۲۰۲۱، دپارتمان حقوق مدنی کالیفرنیا (California Civil Rights Department) پس از چندین سری تحقیقات ۲ ساله پرونده‌ای بزرگ علیه اکتیویژن بلیزارد به راه انداخت. در شکایت نوشته شده که اکتیویژن بلیزارد تبعیض بسیاری نسبت به زنان قائل شده و این تبعیض در تمام بخش‌ها و درجات شرکت دیده می‌شود. طبق شکایت، بسیاری از کارمندان به آزار و اذیت جنسی کارمندان زن می‌پردازند و در یکی از موارد گفته شد که یکی از کارمندان زن در سفری که با سرپرست خود داشته تحت تاثیر آزار و اذیت‌های جنسی و پخش شدن تصاویر نامناسب از او خودکشی کرده است. اکتیویژن بلیزارد سال‌ها از ارتقای درجه کارمندان زن خودداری می‌کرده و با وجود ساعت کاری مشابه آن‌ها با کارکنان مرد، حقوق پرداختی به شکل قابل توجه‌ای پایین‌تر بوده است.

اکتیویژن بلیزارد بلافاصله تمام اتهامات را رد کرد و سخنگویان شرکت ادعا کردند که آن‌ها برای تمام کارکنان خود ارزش قائلند. البته این ادعاها پس از نوشته شدن نامه‌ای عمومی از طرف ۲۶۰۰ کارمند اکتیویژن بلیزارد باطل شدند. در دسامبر ۲۰۲۲، اکتیویژن بلیزارد از دپارتمان حقوق مدنی کالیفرنیا به دلیل اتهامات دروغین شکایت کرد. در این شکایت نوشته شد که این دپارتمان با همکاری با رسانه‌های خبری قصد تخریب شرکت را دارند.

می‌توان جنجالی‌ترین بخش این شکایت‌ها را دزدیده شدن شیر مادر در دفاتر شرکت دانست. در دسامبر ۲۰۲۱، یکی از کارکنان زن اکتیویژن بلیزارد در شبکه اجتماعی توییتر گفت که شیشه‌های شیری که در یخچال اتاق مخصوص مادران بوده، مدام توسط فردی ناشناس به سرقت می‌رفته است. این موضوع کمی بعد به یکی از داغ‌ترین خبرها در رسانه‌های گیمینگ تبدیل شد.

رسانه The Wall Street Journal اعلام کرد که بابی کوتیک از تمام آزار و اذیت‌ها مطلع بوده ولی کاری برای جلوگیری از آن‌ها انجام نداده است. همچنین این رسانه نوشت که کوتیک بارها کارکنان و منشی‌های خود را تهدید به مرگ کرده است. کوتیک در نهایت به این اتهامات پاسخ داد و ادعا کرد که هیچ اطلاعی از تخلفاتی که در دفاتر انجام می‌شدند نداشته، البته او به تهدید کردن کارکنان اعتراف و از آن‌ها عذرخواهی کرد.

در ژوئن ۲۰۲۲، اکتیویژن بلیزارد طی اطلاعیه‌ای اعلام می‌کند که تیمی تحقیقاتی استخدام کرده و طی تحقیقات آن‌ها، هیچ تخلفی در شرکت صورت نگرفته است.

این شکایت گسترده در نهایت با مجرم شناخته شدن اکتیویژن بلیزارد به پایان رسید و این شرکت موظف شد ۱۸ میلیون دلار به کسانی که تحت تاثیر قرار گرفته بودند بپردازد. البته چند ماه پس از پرداخت این پول، اکتیویژن بلیزارد توانست با عرضه Diablo Immortal تمام آن پول را دوباره به دست بیاورد. در طی پروسه شکایت، چندین نفر از افراد کلیدی اکتیویژن بلیزارد مانند مدیرعامل بلیزارد، مدیران بخش منابع انسانی و کارگردانان ارشد استودیوها خارج شدند.

۱. Diablo Immortal

۱۰ بار که اکتیویژن بلیزارد همه را عصبانی کرد - گیمفا
?dO yOu GuYs NoT hAvE pHoNeS

Diablo Immortal از همان ابتدا واکنش منفی کاربران را به خود جلب کرده بود.  طرفداران Diablo مدت زیادی منتظر نسخه جدید سری بودند و بالاخره پس از گذشت ۶ سال از انتشار Diablo 3، بلیزارد طی BlizzCon 2018 از بازی Diablo Immortal که تنها برای تلفن‌های همراه عرضه می‌شد، رونمایی کرد. پس از مشاهده واکنش منفی طرفداران حاضر در سالن مراسم، Wyatt Cheng، کارگردان بازی گفت «مگر شما گوشی ندارید؟». رونمایی از Diablo Immortal چنان افتضاح پیش رفت که یک روز پس از BlizzCon شرکت بلیزارد در اطلاعیه‌ای از طرفداران عذرخواهی کرد و ساخت یک نسخه اصلی از سری تایید شد.

بازی در ژوئن ۲۰۲۲ عرضه شد و بلافاصله توانست رکورد بدترین بازی تاریخ متاکریتیک را از Warcraft 3 Reforged بگیرد. Immortal دارای یکی از حریصانه‌ترین پرداخت‌های درون برنامه‌ای تاریخ صنعت است، بازیکنان برای رسیدن به لول آخر یک شخصیت در تنها یک فصل از بازی می‌بایست نیم میلیون دلار هزینه کنند. بلیزارد با Immortal نشان داد که غیرقانونی بودن سیستم لوت‌باکس‌ها بر بازی‌هایشان تاثیری ندارد و آن‌ها توانایی خلق سیستمی پول‌پرستانه‌تر و حریص‌تر را دارند. دسترسی به Diablo Immortal در هنگام عرضه به خاطر پرداخت‌های درون برنامه‌ای بی حد و اندازه‌اش در دو کشور بلژیک و هلند مسدود شد.

Diablo Immortal در نخستین هفته خود توانست موفق‌ترین عنوان سری از نظر مالی شود. به گزارش برخی رسانه‌ها، Immortal تنها در دو هفته ۲۴ میلیون دلار سودآوری داشته و پس از Hearthstone، دومین رکورد مالی شرکت بلیزارد را از آن خود کرده است.


در ژانویه ۲۰۲۲، مایکروسافت از خریداری اکتیویژن بلیزارد خبر داد. این خرید، باری دیگر به طرفداران بازی‌های این شرکت امید داد، شاید با نبودن دیوی مانند بابی کوتیک استعدادی که زمانی در این شرکت وجود داشت شکوفا شود. اما حقیقت این است که وجود یک شخص دلیل تمام مشکلات نیست. بازی‌سازان استودیوهای این شرکت طی سال‌های گذشته تصمیمات بسیار عجیبی گرفته‌اند که ریشه آن‌ها به بابی کوتیک نمی‌رسد. تفکر سرد و بی‌رحم شرکتی به تمام گوشه و کنارهای اکتیویژن بلیزارد نفوذ کرده و به این سادگی‌ها قصد رفتن ندارد.

A0seyed0ATa Specterub fanDota2Rhaenyraیه گیمر سادهjohn117هادیسعید پرهیزیred-eyed Banished KnightHELLO.BROTHERSجان قماربازپروفسور بی سوادKامیرحسین رهنورد

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

۱۰ بار که اکتیویژن بلیزارد همه را عصبانی کرد - گیمفا
۱۰ بار که اکتیویژن بلیزارد همه را عصبانی کرد - گیمفا
۱۰ بار که اکتیویژن بلیزارد همه را عصبانی کرد - گیمفا
۱۰ بار که اکتیویژن بلیزارد همه را عصبانی کرد - گیمفا
۱۰ بار که اکتیویژن بلیزارد همه را عصبانی کرد - گیمفا
۱۰ بار که اکتیویژن بلیزارد همه را عصبانی کرد - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

۱۰ بار که اکتیویژن بلیزارد همه را عصبانی کرد - گیمفا