چگونه Lies of P به سازندگان آثار سولزلایک درس الهام گرفتن می‌دهد - گیمفا
چگونه Lies of P به سازندگان آثار سولزلایک درس الهام گرفتن می‌دهد - گیمفا
چگونه Lies of P به سازندگان آثار سولزلایک درس الهام گرفتن می‌دهد - گیمفا
چگونه Lies of P به سازندگان آثار سولزلایک درس الهام گرفتن می‌دهد - گیمفا
چگونه Lies of P به سازندگان آثار سولزلایک درس الهام گرفتن می‌دهد - گیمفا
چگونه Lies of P به سازندگان آثار سولزلایک درس الهام گرفتن می‌دهد - گیمفا

چگونه Lies of P به سازندگان آثار سولزلایک درس الهام گرفتن می‌دهد

مصطفی زاهدی
۱۷:۲۶ ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
چگونه Lies of P به سازندگان آثار سولزلایک درس الهام گرفتن می‌دهد - گیمفا

چگونه Lies of P، می‌تواند منبع الهام آثار سولز لایک در آینده باشد؟

الهام گرفتن، در صنعت بازی‌های ویدیویی پدیده‌ای پرتکرار و رایج است و حقیقت این است که ترند‌ها، ژانر‌ها و نیمه ژانر‌های محبوب و المان‌های محبوب، جهت‌دهی کلی این صنعت را تغییر می‌دهند و در همین دو نسل اخیر، به کرات شاهد این تغییرات در ساختار کلی بازی‌های ویدیویی بوده‌ایم. در یک برهه بتل رویال‌ها و عناوین لایو سرویس به مانند طوفان این صنعت را منقلب و زیر و رو کردند و در دوره‌ای دیگر، اضافه شدن المان‌های نقش‌آفرینی به تک تک آثار امروزه به منبع الهام بزرگی برای سازندگان و ناشران تبدیل شدند.

در چند سال اخیر و به خصوص پس از موفقیت‌های سه گانه Dark Souls و عنوان Bloodborne، آثار هاردکور که غالبا آن‌ها را شبه سولز یا Soulslike می‌دانیم، شروع به رشد کردند و به سرعت، بخش قایل توجهی از سازندگان AA رو به ساخت آثار خاص خودشان، با الهام گیری از آثار فرام سافتور کردند. نتیجه؟ با طیف وسیعی از بازی‌های سولزلایک و هاردکور مواجه شده، هستیم و خواهیم شد که اصول این ژانر را با مفاهیم شخصی خود ترکیب کرده و تجارب مختلفی را ارائه می‌دهند. اما متاسفانه با وجود این که غالبا آثار سولزلایک الهام گرفته شده از فرام سافتور، سرگرم‌کننده هستند، فرسنگ‌ها با کیفیت، خلاقیت و ظرافت آثار میازاکی فاصله دارند.

چگونه Lies of P به سازندگان آثار سولزلایک درس الهام گرفتن می‌دهد - گیمفا
اگر تاکنون موفق به تجربه‌ی این اثر نشده‌اید، ذره‌ای درنگ نکنید

نه اشتباه نکنید، هدف مقایسه مستقیم کیفیت این آثار نیست، هدف شرح این نکته است که صرفا برداشتن یکسری المان و Design Choice، موفقیت یک اثر را تضمین نمی‌کند. اگر من به عنوان سازنده، صرفا محدودیت‌های گیم‌پلی مثل محدود بودن استقامت (Stamina)، از دست دادن ارز داخل بازی هنگام مرگ، فاصله زیاد Checkpoint‌ها و موارد مشابه را از آثار فرام سافتور تقلید کنم و به ظرافت‌های طراحی و هدفمند بودن مکانیزم‌ها اهمیتی ندهم، نخواهم توانست عنوانی با کیفیت و در خور توجه را خلق کنم.
بزرگ‌ترین ایراد و انتقاد وارده به سازندگانی که از آثار فرام الهام می‌گیرند نیز همین نکته است. الهام و تقلید، در فلسفه‌ی کلی بی‌ایراد و مفید است، اما به شرطی که سازندگان و طراحان، تک تک بخش‌های بازی را معنادار طراحی کنند و تجربه‌ی کلی اثر، جذاب از آب در بیاید. در طول دهه گذشته شاهد آثار سولزلایک زیادی بوده‌ایم. از آثار غربی‌ای مثل The Surge گرفته تا آثار شرقی مثل Code Vein و Nioh. برخی کیفیت متوسطی داشته‌اند و برخی دیگر مانند Nioh در بعضی زمینه‌ها از آثار فرام سافتور نیز بهتر عمل کردند.

اما مشکل این جاست اکثریت این آثار، فاقد روح، کیفیت و ارزش لازم هستند و تفکرات درستی پشت ساخت آن‌ها وجود ندارد. به عنوان مثال تقریبا تمامی این آثار، سخت‌تر و چالش برانگیز‌تر از بازی‌های میازاکی هستند، گویی سخت‌تر بودن خود را یک دستاورد تلقی می‌کنند و متاسفانه اکثر اوقات سختی آن‌ها نه به خاطر نبوغ طراحی، بلکه به خاطربرخی محدودیت‌های احمقانه‌ با المان‌ها غیر بالانس و بیرحمانه است و هیچ خلاقیت و ظرافتی در آن‌ها دیده نمی‌شود. در حالی که آثار میازاکی، سختی بی‌رحمانه ندارند و بعد از کمی تجربه و آزمون و خطا، یک چالش منطقی را ارائه می‌دهند. به عنوان کسی که هر ساله آثار سولزلایک زیادی تجربه می‌کند باید بگویم این مسئله به خوبی مشهود است که سازنده‌های دیگر، در زمینه بالانس کردن سختی آثارشان، بسیار دچار مشکل هستند و حالتی سردرگم دارند و به ندرت شاهد مبارزات و باس‌فایت‌های کاملا بالانس در این آثار الهامی هستیم.

چگونه Lies of P به سازندگان آثار سولزلایک درس الهام گرفتن می‌دهد - گیمفا
بخش Weapon Assembly بازی Lies of P طراحی فوق‌العاده‌ای دارد

در بین آثار متعددی که با الهام از آثار میازاکی ساخته شده‌اند، یکی از بهترین و جذاب‌ترین آثار را باید Lies of P دانست. عنوانی که هم از لحاظ فضاسازی و اتمسفر و هم از لحاظ مبارزات، ساختار و باس فایت‌ها، کاملا از آثار فرام سافتور الهام گرفته است. اما چیزی که Lies of P را از اکثریت آثار الهام گرفته شده‌ متمایز می‌سازد و این اثر را یک سر و گردن و چه بسا بیشتر بالاتر از آثار دیگر این ژانر قرار می‌دهد، کیفیت فوق‌العاده بالای این اثر است. بازی Lies of P تقریبا در تمامی دپارتمان‌ها و بخش‌های خود به عنوان یک بازی ویدیویی، عملکردی فوق‌العاده دارد. مبارزات بازی بی‌نهایت نرم، روان و لذت‌بخش هستند و استاندارد بودن انیمیشن‌ها و فیزیک بازی نیز در این زمینه بسیار تأثیرگذار بوده است.

سیستم ترکیبی ساخت سلاح یا Weapon Assembly فوق‌العاده است و تنوع سلاح‌های بازی، باعث وجود سبک‌های مختلف مبارزاتی می‌شود. از طرف دیگر بازی از لحاظ هنری و بصری بی‌نهایت چشم نواز است و در عین حال بهینه‌سازی بسیار مطلوبی نیز دارد.

نکته‌ی بسیار ارزشمند این است که سازندگان Lies of P، صرفا به الهام و تقلید کورکورانه از آثار فرام سافتور نپرداخته‌اند و عمق زیادی به اثر خود بخشیده‌اند. مکانیزم‌ها و موارد منحصر به فرد بسیار زیادی وجود دارد که این اثر را از آثار بزرگ این سبک متمایز می‌سازند. موردی که در بسیاری از آثار تقلیدی این سبک دیده نمی‌شود. مکانیزم Grindstone بسیار عمق زیادی به مبارزات بخشیده است، Weapon Assembly به کلی سیستم مبارزات را دگرگون ساخته است، Wishstone‌های متفاوت به استراتژی‌های متفاوتی ختم می‌شوند و مهم‌تر از همه، Lies of P بر خلاف اکثر آثار این ژانر، روایتی بسیار مستقیم و مشخص دارد.

چگونه Lies of P به سازندگان آثار سولزلایک درس الهام گرفتن می‌دهد - گیمفا
اثر سولزلایک مورد علاقه شما در بین آثار غیر فرام سافتور چه اثری است؟

روایت مستقیم و آشکار داستان بازی و پرداخت مناسب شخصیت‌های بازی به همگان نشان داد که لزوما آثار سولز لایک نباید داستانی پیچیده و مرموز داشته باشند که صرفا به صورت محیطی روایت شوند و سازندگان می‌توانند یک داستان جذاب، با تعلیق بالا و عمق مناسب را به خوبی در قالب یک اثر هاردکور و سولزلایک پیاده‌سازی کنند و به هیچ کدام از بخش‌های دیگر بازی، خللی وارد نشود.

در واقع شجاعت سازندگان بازی در تجربه و پیاده‌سازی مکانیزم‌ها و تصمیمات ساختاری جدید و بعضا ساختارشکنانه، کاملا جواب داد و با اثری آشنا و در عین حال بسیار خاص و منحصر به فرد طرف هستیم. در واقع Lies of P، بر خلاف آثار مشابه دیگر، صرفا سختی بالا، محدودیت‌های مبارزه و یا ساختار پیوسته آثار میازاکی را تقلید نمی‌کند بلکه آن قدر در زمینه هویت سازی موفق عمل می‌کند که ترکیب المان‌های وام گرفته شده از آثار فرام سافتور با ایده‌های جدید سازندگان، خروجی‌ای بسیار دلچسب و با کیفیت را رقم زده‌اند.

در پایان بگویم هیچ ایراد و اشکالی در الهام گرفتن و حتی تقلید وجود ندارد؛ اما مشکل این جاست که برخی سازندگان تصور می‌کنند که صرفا قرار دادن چند ویژگی خاص از یک عنوان موفق، می‌تواند ضامن موفقیت اثرشان باشد که متاسفانه سخت در اشتباه هستند. یک بازی ویدیویی موفق، در نهایت باید در بخش‌های مختلف کیفیت مطلوبی داشته باشد و انتظارات مخاطبان را برآورده سازد.

قصابVandadstudioB-manاسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)MHNگیمرِ روان شناسBLACK GOKUred-eyed Banished KnightA0seyed0Aهالک ایرانیامیرحسین رهنوردjohn117NimaHELLO.BROTHERSAEO3doتنها اکانت رسمی ( شب دشنه های بلند )محمد حسین کریمیSinCbgLone_wildmore

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

چگونه Lies of P به سازندگان آثار سولزلایک درس الهام گرفتن می‌دهد - گیمفا
چگونه Lies of P به سازندگان آثار سولزلایک درس الهام گرفتن می‌دهد - گیمفا
چگونه Lies of P به سازندگان آثار سولزلایک درس الهام گرفتن می‌دهد - گیمفا
چگونه Lies of P به سازندگان آثار سولزلایک درس الهام گرفتن می‌دهد - گیمفا
چگونه Lies of P به سازندگان آثار سولزلایک درس الهام گرفتن می‌دهد - گیمفا
چگونه Lies of P به سازندگان آثار سولزلایک درس الهام گرفتن می‌دهد - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Soul گفت:

    سولز لایک یه سبک بازی نیست بلکه شیوه زندگیست

    VandadstudioSaeedsilent-man(Metro edition)Nin(در انتظار ghost of Tsushima2)اسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)Zabimammad morganarshia.ya.mokravinoffarminmore
  • FunDark گفت:

    به شخصه به زیر ژانر سولز لایک علاقه چندانی ندارم.(البته به جزء بازی هایی که الهام میگیرن و تفاوت خاص خودشون رو دارن)
    آثار فرام در لول دیگه ای از طراحی و دیزاین هستند، و این مهم چیزی هست که حتی میتونه اونا رو به صدر لیست بهترین بازی های هر فردی برسونه.

    MamadZabiItsMobinA0seyed0ADanganronpaNima
    • FunDark گفت:

      درود خدمت آقای زاهدی عزیز
      سعی کردم موضوع رو خلاصه بیان کنم و زیاد وارد جزئیات نشم که طولانی نشه.
      داخل مقاله زیاد به الهام موفق lies of p اشاره نشده، بلکه بیشتر مقاله مختص موضوع “بالانس در بازی های سولز لایک” هست.
      موضوع بالانس بحث پیچیده ای هست و نمیشه راحت از اون عبور کرد.
      پس بزارید باهاتون مخالفت کنم
      با یک مثال ساده شروع میکنم به نظرتون بالانس ترین بازی میازاکی چی بود؟ قطعا سکیرو بود
      حالا چرا
      با توجه به تجربه خودم از گیمینگ
      “گوناگونی” بزرگ ترین دشمن بالانس محسوب میشه هرچه این مورد بیشتر بشه موضوع بالانس سخت تر، پیچیده تر و چالش بر انگیز تر برای سازنده میشه.
      (منظور از گوناگونی چیه؟ منظور هر سیستم که به طور مستقیم بر گیمپلی تأثیر گذار باشه مثل هوش مصنوعی، لول آپ، حالات لول آپ، تنوع اسلحه، تنوع سبکی، شیوه مبارزه، حالات جنگی(حتی برای دشمنان) و و و… این موارد در ابعاد بزرگ بودن و زیر شاخه ها و موارد بسیار جزئی نیز تأثیرگذار هستند)
      خوب حالا سطح گوناگونی lies of p رو چه میزان میدونید؟ من چیزی کمتر از سکیرو میدونم و حتی گوناگونی سکیرو نداره و محدود تره.
      شما بیشتر تمرکزتون روی بالانس مبارزه بود اما نکته مهم که به طور ویژه بالانس یک فایت رو پیچیده میکنه اینه که تنوع حرکات دشمنان و آزادی ما در پیش روی و مبارزه چه میزان هست؟
      به نظرم در lies of p موارد محدود بودن موضوع بالانس حتی در Weapon Assembly به صورت دقیق رعایت نشده بود.
      کامنتم رو دیگه طولانی تر نمیکنم فقط یک نکته دیگه بگم به نظرم در lies of p حتی مبارزی به پیچیدگی Iudex Gundyr از Dark souls 3 رو نداشت.
      در نهایت به نظرم بهترین اثر سولز لایک نسخه یک nioh بود که حتی در برخی موارد می تونست با بازی های فرام رقابت کنه و به صورت خود کفا تغییرات خوبی رو اجرا کرده بودن.

      قصاب
  • SinCbg گفت:

    اثره مورد علاقه ام بازی Mortal shell هست، واقعا نمی‌فهمم چرا یک سولز لایک مشابه این بازی ساخته نمیشه!
    بازی سازها ایده های پوچی به خرج میدن و اصلا چیزی درحد عناوین فرام سافتور نیستن، بنظرم فقط مورتال شل میتونه به جایگاهی نزدیک به اثاره میازاکی قرار بگیره
    حقیقتش رو بخاید من لایز آف پی رو تجربه نکردم چون از نظرم نمیتونه اون بعد مریض و تاریک سولزبورن رو نشون بده، صرفا یه بازی هاردکور که خیلی هم سعی کرده از سری سولز الهام بگیره، اما یه اثره مریض و تاریک نیست

    قصابB-manMalekNin(در انتظار ghost of Tsushima2)crashA0seyed0Aگیمرِ روان شناسjohn117DanganronpaDelta 4more
  • Nuala گفت:

    تو این سبک ها بدترینش ولانگ بود انگار داشتی جومونگ میدیدی 🤣🤣

    B-manAli-RexaZabiSinCbgA0seyed0A
  • Lone_wild گفت:

    فقط Hack and slash و بهترین گیم های تاریخش Devil may Cry 3 و God of War lll

    VandadstudioAli-Rexaub fancrashFunDarkmammad morganItsMobinkravinoffarminA0seyed0Amore
  • aidin گفت:

    یک آیتم های کمی در اختیار گیمر قرار میده نه مثل الدن رینگ پر از آیتم های مزخرف بدرد نخور
    دو خطی بودن بازی
    و… اینا متفاوتش کرده بازی رو

    Nin(در انتظار ghost of Tsushima2)FunDarkarminA0seyed0A3do
  • به به یکی ازبهترین بازیهای سولزهمینlies of pهست پیشنهادمیکنم اگربازیش نکردیدهنوزبریدتجربه کنیدارزش چندباربازی کردنوداره.

    Nin(در انتظار ghost of Tsushima2)A0seyed0Aگیمرِ روان شناس
  • Kuros گفت:

    بعد از نیو ۲ بهترین بازی سولزبورنی هست که به دست میازاکی و فرام سافتور ساخته نشده…
    واقعا بازیش فوق العاده بود ..
    کاش دی ال سی میساختن یا همین الان ساخت نسخه بعدی رو استارت میزدن ..
    اگه کلیپ انتهایی بازی مال دی ال سی نباشه نسخه دوم با شخصیت جدید بازی میکنیم…

    A0seyed0Aگیمرِ روان شناسjohn117
  • 3do گفت:

    من تنها سولز ک تونستم بازی کنم تموم کنم همین lispبود

  • hatamoto گفت:

    لایز اف پی به راحتی بهترین سولز لایکیه که میازاکی نساخته واقعا سولز لایک خفیه اونم به عنوان اولین ساخته استودیویی که هیچ تجربه طولانی نداشته

  • Dastan گفت:

    غول مرحله‌ آخر بازی یعنی نمسیس پاپت یک روز گرفتارش بودم ، زدمش ، باید گارد رو قوی کنی ، جون اولش رو با پرتابی بزن ، جون دوم هم با فیبل آرت بزن ،
    کشتن توی این بازی خیلی حال میده

  • بازی قشنگی بود بعد از تجربه بلادبورن،الدن رینگ و دارم سولز سه،رسیدم ب لایز اف پی،بسیارخوب بود،و امیدوارم نسخه یا نسخه های بعدیش هم موفق باشه

  • DMCMRK گفت:

    آثار سولز لایک مورد علاقه من دو شماره nioh و دو شماره the surg هست .

  • مورچه چه است که کله پاچه ی آن چه باشد؟!
    مگر آثار سولز لایک چه هستند که آثار الهام گرفته از آنها چیزی باشند؟
    تنها بازی سولز لایکی که سرش به تن اش می ارزد همان (سکیرو) است آن هم به خاطر مکانیک های (بازی کردن) فوق العاده و اعتیاد آور بازی است و فاصله گرفتن از ژانر مضخرف (نقش آفرینی)!

  • Arash گفت:

    رو پی سی بازی کرد لایز اف پی رو متاسفانه با دسته رو تارگت لاک نمیکرد خیلی ضد حال بود یکم بازی کردم مجبور شدم ولش کنم

  • ZC گفت:

    وقتی این گیمو تجربه کردم یه چیزی جلب توجه میکرد ۳ تا چپتر بیشتر نرفتم باس فایت هاش کاملا کپی هم بود خوب این بازیکنو نصف راه خسته میکرد :/

  • واقعا یک بازی عالی از نظر داستانی
    تنوع سلاح
    تنوع باس است
    یک بازی سولز لایکی که آدم رو تا آخرش میخ کوب می کند
    حتما اگه بازی نکردید بازیش کنید

    FunDarkNin(در انتظار ghost of Tsushima2)
چگونه Lies of P به سازندگان آثار سولزلایک درس الهام گرفتن می‌دهد - گیمفا