۱۰ سال از انتشار دموی قابل بازی .P.T گذشت
۱۰ سال قبل و در تاریخ ۱۲ اوت ۲۰۱۴، هیدئو کوجیما (Hideo Kojima) با همکاری گیلرمو دل تورو دموی قابل بازی .P.T را برای پلی استیشن ۴ منتشر کرد.
.P.T یک دموی قابل بازی از عنوان جدیدی از سری Silent Hill بود. پس از لغو شدن این پروژه، شرکت کونامی (Konami) دموی قابل بازی را از فروشگاه پلی استیشن حذف کرد و این تصمیم انتقادات گسترده طرفداران را در پی داشت. از .P.T به عنوان یکی از برترین بازیهای ترسناک نام برده میشود و به دلیل رویکرد آن در کارگردانی و معماها مورد ستایش قرار گرفته است.
نورمن ریداس (Norman Reedus) قرار بود شخصیت اصلی بازی جدید Silent Hill باشد و هیدئو کوجیما برای ساخت .P.T از Fox Engine استفاده کرد. P.T در رویداد Gamescom 2014 به عنوان یک نسخه آزمایشی از یک بازی ترسناک معمایی معرفی شد. این دمو در تاریخ ۱۲ آگوست ۲۰۱۴ در شبکه پلی استیشن و برای پلی استیشن ۴ منتشر گردید. کوجیما به جای اعلام رسمی یک بازی جدید Silent Hill تصمیم گرفت .P.T را به عنوان یک دموی قابل بازی منتشر کند. سونی در سپتامبر ۲۰۱۴ و در کنفرانس مطبوعاتی قبل از برگزاری Tokyo Game Show 2014 اعلام کرد که .P.T بیش از یک میلیون بار دانلود شده است.
کوجیما اخیراً با انتشار تصویر زیر در توییتر به ۱۰ سالگی عرضه .P.T اشاره کرده است.
پر بحثترینها
- ۱۰ حقیقت تلخ که گیمر ها نمیخواهند به آنها اعتراف کنند
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- روابط عاطفی در The Witcher 4 معنای عمیقتری خواهند داشت
- استراتژی ریسکی Xbox که ۱۰ سال آینده آن را تعریف خواهد کرد
- کارگردان Silent Hill 2 Remake از علاقه خود به ساخت یک بازی در ژانر وحشت با اقتباس از Lord of the Rings میگوید
- Indiana Jones and the Great Circle بهترین بازی سال Gamescom از دید مخاطبین شد
- شایعه: Xbox در سال ۲۰۲۵ بازیهایی خواهد داشت که هنوز رونمایی نشدهاند
- بنیانگذار ناتی داگ دلیل فروش استودیو به سونی را توضیح میدهد
- ۱۰ بازی ناامیدکننده سال ۲۰۲۴
- چرا GTA IV بهترین ساخته راکستار است؟
نظرات
فقط میشه افسوس خورد.
الآن فکر می کنم بعضیا PS4ی که این روش نصب باشه رو با طلا عوض می کنن 😂😂
لازم نیس با طلا عوض کنن
چون رو همه ps4 های کپی خور قابل نصبه این دمو!
جدیدا هم که ورژن یازده کپی خور شد!
چه فرقایی با ورژن ۹ داره؟
هیچ فرقی کپی خوری ورژن یازده واس کنسولایی بود ورژنشون بالای ۹ بود و نمیتونستن کپی خور کنن ولی الان میتونن. تا ورژن یازده ن بالا تر
بزرگوار با دسته میشه رو ی PC هم بازی کرد . خودم بازیش کردم و کلی هم حال کردم باهاش . تنها گیمه ژانر ترسناک بود که تا مرز …. منو برد
چون توسط کوجیمای اعظم توسعه داده شده بود گرافیک خفنش در حد انحصاری های پلی استیشن بود
نگران نباشید الانم داره ب ی اسم دیگه میسازتش
🔶 کونامی یک تیشه برداشت زد تو سر خودش هم کاری کرد کوجیمایی که اعتبار و مغز متفکر این کمپانی بود بزاره بره هم فرصت احیای سایلنت هیل رو گرفت طوری که الان مجبور شده کیلو کیلو نسخه ازش برون سپاری کنه متال گیر و کسلوانیا هم که دیگه بماند، اول کونامی متولد شد بعد کلمه منفور ساخته شد
🔸دارم فکرمیکنم یک دمو باعث شد اینطور کولاک کنه و بشه الهام خیلی از بازی سازا اگر یک بازی کامل میشد چه اتفاقی میوفتاد یعنی زمانی که آخر بازی نورمن از خونه زد بیرون رفت تو شهر فکم افتاده بود از فضاسازی و جزییات شهر سایلنت هیل، به جزییات چهره نورمن دقت کنید بعد ۱۰ سال هنوز هم از خیلی از بازی های الان بالاتره، کلا یک مغز فضایی باید داشته باشی که بتونی همچین شاهکاری بسازی، تجربه این دمو بدون هدست
و چراغ خاموش حرام است
خدایی کونامی حق داشت با کوجیما قطع همکاری کنه
کوجیما کلی از بودجه کونامی رو برای ساخت موتور بازی سازی fox engine استفاده کرد ولی از حق نگذریم موتور خیلی خوبی هم هست ولی طراحی بشدت پیچیده ای داره طوری که اگه بخوای باش بازی بسازی خیلی سخته الآنم fox engine عملا بدون استفاده شده با استفاده ازش بازی نمی سازن فکر کن ۱۵۰ میلیون دلار هزینه کنی یه موتور بازی سازی بسازی در آخر بدون استفاده بمونه
البته کوجینا اصلا ادم بزینس منی نبود
اینقدر سر یه سری که تازه ۶۰ میل شد خرج کرد
داداش کونامی ناشر مورد علاقه من تا قبل نسل ۸ بود
بهترین فرنچایز عمرم یعنی سایلنتهیل و بهترین بازی عمرم یعنی سایلنتهیل۲ مال کونامین
حتی متالگیر۳ که تا قبل فاینالفانتزی۱۶، سومین بازی برتر عمرم بود هم مال کونامیه
بهترین بازی ورزشیای که بازی کردم pes 2013 هستش که اونم مال کونامیه
Castlevania مخصوصا نسخه های lords of shadow از بهترین هایی هستن که تجربه کردم(این دو نسخه یکی از بهترین هکانداسلش هان)
نمیدونم یادته یا نه ولی کونامی روی ps2، لاکپشت های نینجا هم منتشر میکرد که من واقعا اونارو دوست داشتم
نمیدونم چه بلایی سر کونامی اومد که اینطوری شد. این همه آیپی طلا داری چرا اینطوری میکنی آخه
🔶 ببین شایان جان کونامی گیر طمع و سود افتاد، معمولا وقتی یک خالق از یک شرکت میزنه بیرون علتش اینه که مجبور بوده اون چیزی رو بسازه که فقط سود داشته باشه و آزادی عمل هم بهش نمیدادن مثل میشل آنسل خالق ریمن، بیاند گود اویل، و جید ریموند یکی از خالقای اساسین کرید که از یوبی سافت رفتن مثل گلن اسکافیلد خالق دد اسپیس که از EA رفت چون میگفت EA از من خواسته بود دد اسپیس ۳ رو ببرم سمت اکشن میگه اون یار همراه رو هم اینا منو مجبور کردن بزارم بعد که عرضه شد و فروشش مورد تایید نبود استودیو Visceral Games رو بستن خالقش هم رفت برای خودش استودیو تاسیس کرد
🔸 کوجیما هم همینطور شد مصاحبه هاش رو بخون چه حرف قشنگی زده این برای هر استودیو و کمپانی که طمع کنه صدق میکنه (اگر فقط به سودی که در جلوی شما قرار دارد تمرکز کنید، زمانه شما را ترک میکند و غیرممکن است که بتوانید دوباره به آن برسید) این لینک مصاحبشه اگر خواستی بخونی داداش
https://gamefa.com/288300/%DA%A9%D9%88%D8%AC%DB%8C%D9%85%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D8%AC%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D9%88%D9%86%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%AF/
🔸 این حرف کوجیما یعنی چی؟ یعنی که یک سازنده باید در وهله اول اون چیزی رو بسازه که دوسش داره علاقه بهش داره نه چیزی رو که فقط سود داشته باشه شما چیزی رو که دوست داری بساز سود و پول خودش به سمتت میاد ولی وقتی چیزی رو که میخوای بسازی هیچ علاقه ای بهش نداشته باشی و فقطو فقط بخاطر سود باشه احساس خوبی نداری اصلا زده میشی از اون کار شاید باور نکنی حتی اون گیمر هم احساس خوبی از بازی نداره لذتی نمیبره چون متوجه میشه که این اثر فقط محض خاطر پول ساخته شده هیچ علاقه درش به کار نرفته و سازنده انگار به زور اون رو ساخته، من خودم اینطوریم من حاضرم کاری رو بکنم که بهش علاقه دارم صبحا بخاطر اون پاشم از خواب انگیزه داشته باشم نه اینکه کاری رو بکنم که ازش خوشم نمیاد هرچقدرم بخواد بهم سود بده اینطوری هیچوقتم آرامش نداری شما برو شرکت های مختلف کار کن یک سریا رو اگر دقت بکنی یک سره غر میزنن انگار کلافه ان چرا چون علاقه ای به این کار ندارن
🔸 کوجیما بخاطر همین گذاشت رفت و بهترین کار رو کرد از یه طرف ناراحتم که سایلنت هیل رو کامل نکرد هر چند خود OD وایب همون رو میده فقط حیف مبتنی بر کلاود از یه طرف خوشحالم چون اگر نمیرفت ما هیچوقت شاهد خلق آثاری مثل دث استرندینگ، OD، Physint و… نمیبودیم الان دیگه مستقل شده هیچکسم بالاسرش نیست مجبورش کنه چیزی رو بسازه که دوست نداره یعنی دوست دارم هر خالقی اینطوری باشه استودیو مستقل خودش رو داشته باشه
قشنگ بود
خوشبین باشید در آینده ساخته میشه
کاش نسخه کاملش میومد
۱۰ سال پیش کونامی جلوی بازیی که میتونست بهترین سایلنت هیل باشه رو گرفت
🔶 فقط بهترین سایلنت هیل نه میتونست بهترین بازی ترسناک تاریخ بشه، خیلی از اونایی که تجربش کردن انتقاد کردن بهش نه بخاطر اینکه بگن کیفیتش پایینه نه بخاطر اینکه میگفتن چرا انقدر ترسناکه، دیگه مگه میشه این حرف رو بشنوی و ایستاده برای کوجیما دست نزنی
نسل ۸ کونامی بخش گیمینگشو تخته کرد
الان که دیده بازیا گرون شدن و فروش بازیا زیاد شده افتاده به ریمیک کردن
من خودم طرفدار کوجیما هستم. و البته نگاهی هم بر آثار سینمای کوتاه دارم. PT بازسازی کامل یک فیلم کوتاه ترسناک ژاپنی بود فیلمی که دقیقا به همین صورت و در یک خانه ژاپنی بصورت حلقه وار و اول شخص فیلمبرداری شده. بازسازی فیلم بهPT کار حقی هم بود. کلا کوجیما همه آثارش الهامات مستقیم از مدیوم سینما داره.
به علاوه ما میدونیم که یک بازیساز یا فیلمساز برای جذب سرمایه و اعتبار اول یک پیش نمایش از اثرش میسازه، این پیش نمایش باید جذاب و میخکوب کننده باشه، که بود.
ولی کسی چه میدونه که این اثر اگر فرای این پیش نمایش میخواست بره، برنامش چی بود؟
لُب کلامم اینه که حسرت ساخته نشدن این بازی بی مورده، و رابطه ای که اینجور خراب شد دیگه هیچوقت بصورتی که ما میخوایم شکل نمیگیره. نه کوجیما میشه کوجیمای کونامی، و نه کونامی بی آبرو و سودجو برمیگرده به دوران طلایی خودش.
🔶 (ولی کسی چه میدونه که این اثر اگر فرای این پیش نمایش میخواست بره، برنامش چی بود؟ لُب کلامم اینه که حسرت ساخته نشدن این بازی بی مورده)
🔸عذرمیخوام این حرف شما رو اینطور برداشت میکنم که فکرمیکنی اگر بازی کامل میشد موفق عمل نمیکرد؟ منظور اینه؟ چون واضح توضیح ندادی من فعلا با این منظور میرم جلو و جواب میدم اگر منظورت چیز دیگه ای بود و اشتباه فهمیدم عزیز بعدن تصحیح میکنم
🔸اگر منظور این باشه که فکرمیکنم شما کوجیما رو با یک خالق دیگه اشتباه گرفتی عزیز کوجیما تا الان اثر بد نداشته شما همین دمو رو ببین یک دمو کوتاه چجوری شده منبع الهام یک سری بازیساز میدونی چقدر تحسین شد و خیلیا هنوزم که هنوزه اخبار رو چک میکنی ناراحت هستن از لغوش این بازی مطمئنا مثل سایلنت هیل چهار قرار بود از دو حالت اول شخص و سوم شخص استفاده کنه یعنی داخل مکان ها اول شخص بیرون سوم شخص آخر بازی وقتی نورمن بیرون اومد مشخص بود که حالت دوربین سوم شخص میشه بایدم اینطور باشه نمیشد تو شهر به این بزرگی اول شخص رفت جلو و از دشمنا فرار کرد
🔸کوجیما انقدر بزرگه که اسمش یک برند محسوب میشه اعتبار میاره برای اون شرکتی که بخواد همچین شخصیتی جزو مجموعش باشه شما کونامی رو به قبل و بعد از کوجیما تقسیم کن ببین الان به کجا رسیده
🔸من به شخصه حسرت نمیخورم که رابطه کونامی و کوجیما خراب شد خوشحالم که مستقل شد خراب شدن این رابطه فقط به ضرر کونامی تموم شد و اصلنم به این فکرنمیکنم که یک روزی دوباره رابطشون شکل بگیره چون محاله کوجیما همچین اشتباهی مرتکب بشه هرچقدرم کونامی بخواد پول بده چون کوجیما پولکی نیست اگر پولکی بود هیچوقت دعواش نمیشد و مستقل نمیشد ما حسرتمون بخاطر ساخته نشدن بازی بود وگرنه خوشحالم که کوجیما مستقل شد و الان اونطور که میخواد بازی میسازه و مطمئن هم هستم با OD ثابت میکنه که اگر P.T یا همون Slient Hills کامل میشد چه اتفاق بزرگی تو صنعت گیم رخ میداد
ممنون از توضیحات جامع و دقیقت.
منظور من این نیست که اگر بازی ساخته میشد، نتیجه بدی داشت. برعکس، این بازی پتانسیل تبدیل شدن به بهترین نسخه از سری سایلنت هیل، و حتی شاید یکی از بهترین آثار ترسناک را داشت. اما نکتهای که میخواستم بگویم این است که چیزی بیش از آن دموی مشهور که دیدیم، اصلاً ساخته نشده بود که حالا بخواهیم حسرت عدم انتشارش را بخوریم.
شکی نیست که اگر این بازی ساخته و موفق میشد، میتوانست ژانر ترسناک را به سطح جدیدی برساند. اما همانطور که خودت اشاره کردی، کونامی ناگهان تصمیم گرفت به سمت بازیهای موبایلی برود و هرگز اجازه شروع کار را نداد. اینطور اگر و مگرها در تاریخ زیاد است؛ مثلاً اگر مغولها به ایران حمله نمیکردند، ما هرگز سلسلههای پس از مغول را نداشتیم و شاید دانشی که میتوانست کشور را متحول کند، از بین نمیرفت. این نمونهها بیشمارند و تاریخ پر از چنین لحظات حسرتبار است.
به نظر من، این اتفاق یک تراژدی بود. اما در این تراژدی، تنها بازنده واقعی کونامی است؛ گیمرها چیزی را از دست ندادند که بخواهند برایش حسرت بخورند.
🔶 متوجه شدم عزیز و موافقم، ممنون بابت توضیحات و شفاف سازی کامنت قبلیت ❤️
موتور fox engine رو کوجیما توسعه داد و بعد ها کونامی ازش به عنوان موتور اصلی استفاده میکرد و باهاش pes میساخت
کوجیما یه دمو درست کرد که باعث شد ترسناکترین بازی های تاریخ درست بشن(از یه دمو)
این بازی ها هم madison و visage هستن که طبق تحقیقات، بیشترین میزان ترس در بدن رو در کنار alien isolation درست میکنن(رتبه اول madison، رتبه دوم visage و رتبه سوم alien isolation)
دفعه بعدی هر گیمر تازه کاری خواست بگه که چرا شما کوجیما رو دوست دارین اول به این موضوعات توجه کنه بعد بگه
بجرعت میتونم بگم تنها گیمی که میتونست اوت لستو بزنه این گیم بود ولی واقعاااااا کونامی دهنتو…..دموی عجب چیزی بود اون لوپ عجیبو غریب که مغزتو یواش یواش میخورد اوف.درسته دموش گیم نمیشه ولی خالی از لطف نیست و واقعا خفنه
این قافله عمر عجب میگذرد...
تیتر رو که خوندم واقعا شوکه شدم
انگار همین دیروز بود این دمو منتشر شد !
وجدانا کی شد ۱۰ سال
من هم تیتر رو خوندم شوکه شدم نفهمیدم چه طوری ۱۰ سال گذشت
واقعا ای کاش الان منتظر نسخه ی بعدی سایلنت هیل با حضور نورمن ریداس بودیم تا Death stranding 2.
ترسناک ترین بازی تاریخ!
منی ک کنسولم کپی خوره و میتونم هر لحظه دانلودش کنم: 😂😂😂
چه کردی کونامی یک استاد که سی سال سابقه کار داشت رو به جای اینکه مدیر کل شرکت کنی اخراجش کردی بزرگترین ای پیت از کوجیما هست .امیدوارم کوجیما اخبار خوبی داشته باشه ولی بعید میدونم چون الان همزمان دث استرندینگ دو مراحل اخر پروژشهست از اونور اعلام کرد یک ای پی جدید جاسوسی واسه پلی استیشن کار میکنه که احتمالا تازه سندش تهیه شده اول راه اونم کوجیما که به گفته نیروهاش و کارمندان تیمش پوست میکنه برای ساخت بازی تا ریز ترین جزییاتشدیدا رو حرکات دوربین و کاراکترها هم وسواس داره و تکنیک های سینمایی و فنی مخصوص خودش لامصب دث استرندینگ ۲ عجب چیز هیولایی بود از نظر فنی و سینمایی گرافیکش انجین دسیما گوریلا گیمز هست که دو سال پیش بهترین انجین شناخته شد جالب مارک سرنی معمار پلی استیشن میگفت سر پروژه دث استرندینگ یک سال ۲۰۱۵ برای انتخاب انجین و تست سخت افزار پوستمون رو کوجیما کند انقدر استودیوهای مختلف تست انجین گرفتیم اخر انجین دسیما رو انتخاب کرد خیلی سخت گیره میگفت اون زمان دنبال سخت افزار سالها جلوتر بود و ایده هایی که امروز تازه تازه داره ساخته میشه ببین کونامی چقدر بی لیاقت بود
پسر یعنی اگه کوجیما میموند چه شاهکار های میدیدیم
میتونستیم نسخه کامل فانتوم پین رو ببینیم
یا حتی تصور بازی کامل pt مو های تنمو سیخ میکنه
ای خدا لعنتت کنه کونامی
در کنار همه معایت و اشتباهات کونامی، اینکه این شرکت به کوجیما اجازه نداد تا پایانی شایسته برای فرنچایز تکرارنشدنی متال گیر بسازه، مستحق همه فحش و ناسزاهایی که نثارش میشه!
چند وقت پیش دوباره یه سر دمو رو رفتم هر بار میرم باز میترسم
وقتی یه شخصی چندین سال توی یک شرکت بزرگ کار میکنه و تجربه های زیادی داره اون شرکت باید مواظب بهترین کارمندانش باشه اشتباه کونامی این بود که گذاشت کوجیما بره اگه کوجیما این بازی رو درست میکرد سود خیلی خوبی رو واسه کونامی می آورد مقصر فقط کونامی هست
سازندش کوجیماست ها….. همونی که جعبه فنا هیتش میکنن. دقت کنید همه جای دنیا حسرت میخورن چرا کنسل شد.
خیلی خیلی حیف شد