نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش اول - گیمفا
نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش اول - گیمفا
نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش اول - گیمفا
نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش اول - گیمفا
نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش اول - گیمفا
نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش اول - گیمفا

نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش اول

علی محمدپناه
۱۶:۰۰ ۱۴۰۳/۰۵/۲۱
نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی

صداپیشه‌های برجسته و بااستعدادی مسئولیت برخی از نمادین‌ترین صداهایشخصیت‌های کارتونی را برعهده داشتند.

برخی از شخصیت‌های کارتونی نمادین به دلیل داشتن صداهای خاص و به‌یادماندنی، توانستند خودشان را در ذهن مخاطبان ماندگار کنند. با گذشت زمان، صداپیشه‌ها صداهای ظریف‌تری را ارائه کردند که کاملاً تجسم شخصیت‌ها بودند. گاهی اوقات این صداها بر اساس بازیگران مشهور یا دوستان و اعضای خانواده نزدیک به صداپیشه ساخته می‌شد و گاهی اوقات نیز کاملاً خلاقانه و فوق‌العاده عجیب و غریب بودند. در نتیجه آن نیز برخی از به‌یادماندنی‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی شکل گرفتند.

برخی از صداها آن‌قدر معروف هستند که مردم کلمات پیش پا افتاده‌ای را در ذهن خود فقط با صدای یک شخصیت خاص می‌شنوند. تقریباً همه شخصیت‌های بامزه انیمیشن‌های لونی تونز یا سیمپسون‌ها ارزش نام بردن دارند. چه انیمیشن سریالی مورد بحث برای بزرگسالان باشد و چه برای کودکان، نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی در ذهن مخاطبان ماندگار شده‌اند. از برخی از اولین تولیدات دیزنی گرفته تا جدیدترین آثار پخش شده، بهترین صداهای شخصیت‌های کارتونی برای همه طرفداران قابل شناسایی هستند.

۳۰. شخصیت اسکوبی دو

نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی

در حالی که شخصیت اسکوبی دو همانند دیگر شخصیت‌ها زیاد صحبت نمی‌کند اما نمی‌توان صدای اسکوبی دو را نشنیده گرفت، صدایی که فوراً قابل تشخیص و برجسته است. به‌عنوان سگی که قادر به صحبت کردن است، لهجه او چندان روان نیست و او عبارات جالبی دارد که منحصربه‌فرد خودش هستند که شامل عبارت Ruh-roh Shaggy است. صداپیشه‌ای که مسئولیت صداپیشگی نقش اسکوبی دو بوده، در اصل دان مسیک بوده است.

دان مسیک صداپیشگی چندین شخصیت محبوب را در طول کارنامه هنری خودش برعهده داشته است که شامل بام بام در انیمیشن The Flintstones، سگ آسترو در The Jetsons، ماتلی در کارتون‌های Hanna Barbara، بو بو بیر در The Yogi Bear Show و پاپا اسمورف در انیمیشن‌های The Smurfs است. دان مسیک به دنبال یک سکته مغزی بازنشسته شد و فرانک ولکر که نقش فرد جونز را در انیمیشن‌های اسکوبی دو برعهده داشته بود، مسئولیت صداپیشگی نقش اسکوبی دو را در دست گرفت. در سال ۲۰۱۶، فرانک ولکر به‌خاطر تمام کارهایش به‌عنوان صداپیشه جایزه یک عمر دستاورد امی را کسب کرد.

۲۹. شخصیت بارت سیمپسون

نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی

در حالی که قابل تشخیص‌ترین صدا در انیمیشن سریالی The Simpsons به وضوح شخصیت پدر یعنی هومر سیمپسون است اما شخصیت پسر یعنی بارت سیمپسون نیز یکی از شناخته شده‌ترین صداها را در تاریخ این کارتون دارد. آنچه که درباره صداپیشه نقش بارت بسیار تأثیرگذار است، این است که او یک زن است و نانسی کارترایت صدای بارت را ارائه کرده است. کارترایت همچنین صداپیشگی چندین شخصیت زن و مرد از جمله رالف ویگام، تاد فلندرز، نلسون مانتز و مگی سیمپسون را در این اثر برعهده دارد.

کارترایت این نقش را برعهده گرفت و به نمادین شدن آن کمک کرد. نقل قول معروف بارت سیمپسون یعنی « Eat my shorts» نیز از آن زمان توانسته به یکی از محبوب‌ترین دیالوگ‌های تاریخ این انیمیشن سریالی تبدیل شود. این صداپیشه به‌خاطر صداپیشگی شخصیت بارت سیمپسون برنده جایزه امی شد و کل صداپیشه‌های این انیمیشن سریالی نیز ستاره‌ای در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود به دست آوردند. این صداپیشه همچنین شرح حالی به نام My Life As A Ten-Year-Old Boy نوشته که عنوان آن به شخصیت بارت سیمپسون اشاره دارد.

۲۸. شخصیت بوجک هورسمن

نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی

چیزی که باعث شده تا صدای شخصیت بوجک هورسمن بسیار به‌یادماندنی باشد، لهجه آرام و یکنواختی است که صداپیشه ویل آرنت از آن استفاده می‌کند. اکثر طرفداران ویل آرنت را به‌خاطر بازی در نقش گاب بلوث در سریال Arrested Development می‌شناسند و او توانسته صداپیشگی بسیار خوبی در انیمیشن سریالی BoJack Horseman داشته باشد. این شخصیت، یک اسب انسان نما در انیمیشن سریالی بزرگ‌سالانه‌ای است که از مشکلات روانی متعددی رنج می‌برد و یکی از اصلی‌ترین آن‌ها نیز افسردگی است.

صداپیشگی ویل آرنت به خوبی توانسته یک ستاره تلویزیونی سابق و افسرده را تداعی کند. صداپیشگی ویل آرنت وقتی که بوجک به آینه خیره می‌شود و با خودش صحبت می‌کند و توضیح می‌دهد که چقدر زندگی‌اش وحشتناک است، واقعاً عالی است. آرنت توانسته این گویش را با تسلط فراوان اجرا کند و این در حالی است که ویل آرنت صداپیشگی LEGO Batman را نیز برعهده داشته که تفاوت بسیار زیادی با شخصیت بوجک هورسمن دارد.

۲۷. شخصیت پیتر گریفین

نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی

صداهای آشنای زیادی در انیمیشن سریالی Family Guy حضور دارند و بسیاری از آن‌ها نیز توسط یک شخص اجرا شدند. خالق این انیمیشن سریالی یعنی ست مک‌فارلین نه تنها صداپیشگی استویی و سگ خانواده برایان را برعهده دارد بلکه صداپیشه پدر خانواده گریفین یعنی پیتر گریفین نیز است. او همچنین صداپیشگی شخصیت گلن کواگمایر را نیز برعهده دارد و همین نیز سبب شده تا ست مک‌فارلین برخی از نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌ها را در کل این مجموعه ارائه کند. با این حال، پیتر گریفین بهترین صداپیشگی وی محسوب می‌شود.

ست مک‌فارلین گفته که ایده صدای پیتر را با گوش دادن به صحبت چند تا محافظ امنیتی وقتی که در مدرسه بوده، به ذهنش خطور کرده است. ست مک‌فارلین گفته که من افراد زیادی شبیه به پیتر گریفین در نیوانگلند می‌شناسم، کسانی که قبل از صحبت کردن فکر نمی‌کنند. بدون شک، صدای شخصیت پیتر گریفین یکی از نمادین‌ترین صداها در دنیای انیمیشن و کارتون است.

۲۶. شخصیت پورکی پیگ

نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی

در حالی که باگز بانی ستاره اصلی مجموعه کارتون‌های Looney Tunes و Merrie Melodies کمپانی برادران وارنر است اما شخصیت پورکی پیگ نیز یکی از نمادین‌ترین و یکی از شناخته‌شده‌ترین صداهای کارتونی تاریخ به شمار می‌رود. این شخصیت در سال ۱۹۳۵ میلادی خلق شده و عمدتاً یک شخصیت فرعی و دوست باگز بانی بوده اما ویژگی‎‌های بسیار جالبی دارد که باعث شده تا با صدای خودش، به شخصیتی به‌یادماندنی تبدیل شود. این مسئله بیشتر از طریق لکنت شدید پورکی نشان داده شده است.

با اینکه مل بلان اولین حضور پورکی پیگ را صداپیشگی نکرده بود اما در ادامه توانست نام خودش را با صداپیشگی این شخصیت و همچنین دیگر شخصیت‌های لونی تونز برای دهه‌های بعدی بر سر زبان‌ها بیندازد. او صداپیشه این شخصیت از سال ۱۹۳۷ تا ۱۹۸۹ میلادی بوده است. این صداپیشه توانست شخصیت پورکی پیگ را به محبوبیت بسیار زیادی برساند.

۲۵. شخصیت استرلینگ آرچر

نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی

انیمیشن سریالی Archer که اولین بار در سال ۲۰۰۹ از شبکه اف ایکس پخش شد، یک انیمیشن سریالی بزرگ‌سالانه است که در مورد یک سازمان جاسوسی به رهبری مالوری آرچر و پسرش استرلینگ آرچر است. بیشتر شخصیت‌های حاضر در این انیمیشن سریالی صداهای متمایزی دارند و بازیگران برجسته‌ای همچون جسیکا والتر در نقش مالوری و آیشا تایلر در نقش لانا کین در آن صداپیشگی می‌کنند. با این حال، اچ جان بنجامین توانسته با صداپیشگی شخصیت استرلینگ آرچر توجهات را به خودش جلب کند. صدای او مملو از شیطنت است و مقدار زیادی خودشیفتگی دارد.

صداپیشگی او به قدری عالی بود که فقط شنیدن صدای آرچر برای طرف‌داران خاطرات را زنده می‌کند، حتی زمانی که اچ جان بنجامین صداپیشگی شخصیت‌های دیگری را در آثار دیگر یا پیام‌های تبلیغاتی برعهده داشته بود. خالق این انیمیشن سریالی یعنی آدام رید، این شخصیت را بر اساس جیمز باند ساخته اما بنجامین توانسته این شخصیت را مال خودش کند.

۲۴. شخصیت بتمن

نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی

برای یک نسل کامل از طرفداران بتمن، شخصیت شوالیه تاریکی کریستین بیل، مایکل کیتون یا بن افلک نیست بلکه برای آن‎ها، کوین کانروی بتمن است. کانروی صداپیشگی بتمن را در انیمیشن سریالی Batman: The Animated Series در سال ۱۹۹۲ میلادی برعهده داشت و در سه دهه آینده نیز صداپیشگی این شخصیت را در چندین انیمیشن سریالی، فیلم و حتی بازی ویدیویی برعهده داشت. بسیاری از افراد بتمن را با صدای کانروی می‌شناسند و این در حالی است که این بازیگر حتی فرصت پیدا کرد تا این نقش را در سریال لایو اکشن Batwoman بازی کند.

متأسفانه کوین کانروی در سال ۲۰۲۲ میلادی در گذشت و مطمئناً پس از او، صداپیشه برجسته و نمادینی برای نقش بتمن وجود نخواهد داشت. مارک همیل که صداپیشگی شخصیت جوکر را در آثار مختلف برعهده داشته، بیان کرده که او دیگر این نقش را صداپیشگی نخواهد کرد چراکه بدون کوین کانروی در نقش بتمن این کار اصلاً معنایی ندارد و همین نیز اهمیت صداپیشگی کوین کانروی در نقش بتمن را نشان می‌دهد.

۲۳. شخصیت ریک سانچز

most iconic cartoon character voices

شخصیت ریک سانچز نه تنها یکی از شناخته‌شده‌ترین صداها را در کارتون‌های امروزی دارد بلکه تغییری در صداپیشه آن رخ داد و این باعث کاهش محبوبیت آن نشد. ریک یک دانشمند دیوانه است و بر اساس شخصیت داک براون از Back to the Future و رید ریچاردز از The Fantastic Four است. با این حال، چیزی که او را از آن دو دانشمند برجسته متمایز می‌کند، این است که او در اغلب اوقات از خود بی خود است و همین نیز باعث شده تا صدای او واقعاً نمادین‌تر باشد.

یکی از خالقان انیمیشن سریالی Rick and Morty یعنی جاستین رویلند در ابتدا صداپیشگی ریک سانچز را به همراه شخصیت‌های مختلف دیگر در این مجموعه انیمیشن بزرگ‌سالانه برعهده داشته بود. با این حال، او این پروژه را ترک کرد و به جای او نیز ایان کاردونی وظیفه این صداپیشگی را برعهده گرفت. پس از این تغییر نیز شخصیت ریک سانچز همچنان همان نگرش طعنه‌آمیز، انکارآمیز و درخشان خودش را همانند قبل حفظ کرده است.

۲۲. شخصیت د بِرین

نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی

 وقتی که کمپانی برادران وارنر انیمیشن The Animaniacs را خلق کرد، صداپیشه‌های برجسته و نمادینی در آن حضور داشتند. با این حال، یکی از صداهای برجسته این مجموعه کارتونی نیز دو شخصیت‌های پینکی و برین بود. این بخش از کارتون حول محور دو موش بود که پینکی یک موش کم هوش و دوستانه بود و این در حالی است که برین موشی فریبنده و حیله‌گر بود که می‌خواست تا دنیا را تسخیر کند. این یک شخصیت دانشمند دیوانه است که توسط موریس لامارش صداپیشگی شده است.

موریس لامارش قبلاً صداپیشگی کارآگاه گجت و همچنین شخصیت ایگون اسپگلر از Ghostbusters را برعهده داشته بود. پینکی و برین متفاوت هستند چراکه برین یک خلاقیت اورجینال است. موریس لامارش صدای برین را بر اساس اورسن ولز ساخته است. صدای برین بسیار شناخته شده و متمایز است و هر کسی که این مجموعه را دیده باشد، بلافاصله این صدا را تشخیص می‌دهد.

۲۱. شخصیت جیک

نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی

برای ۱۰ فصل و ۲۸۳ قسمت، انیمیشن سریالی Adventure Time یکی از محبوب‌ترین و تحسین شده‌ترین انیمیشن سریالی در شبکه Cartoon Network بود. این کارتون همانند چیزی از گذشته نبود و در آن نیز فین و سگی به نام جیک به ماجراجویی‌های در سرزمین‌های اطراف سرزمین پسا آخرالزمانی اوو می‌رفتند. با اینکه صدای نمادین متعددی در این انیمیشن سریالی وجود دارند که شامل شخصیت فین با صداپیشگی جرمی شادا است اما صداپیشگی جان دیماجیو در نقش جیک شناخته‌شده‌ترین و نمادین‌ترین صدای این مجموعه است.

این نباید جای تعجب داشته باشد چراکه جان دی ماجیو در طول حرفه درخشان خودش صداپیشگی شخصیت‌‎های متفاوتی را برعهده داشته است. او شخصیت بندر در انیمیشن سریالی Futurama و دکتر دراکن در انیمیشن Kim Possible را صداپیشگی کرده است. با این حال، او در نقش جیک توانسته لحنی تنبل و به ظاهر بی‌علاقه را به کار ببرد، لحنی که بارها می‌تواند به کنجکاوی و ناامیدی تبدیل شود.

۲۰. شخصیت بیویس و بات‌هد

نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی

با اینکه شخصیت بیویس و بات‌هد دو شخصیت جداگانه هستند اما هر دوی آن‌ها صداهای کارتونی نمادین و برجسته‌ای به شمار می‌روند. صداپیشگی این دو شخصیت برجسته از این انیمیشن سریالی از دهه ۹۰ میلادی را خالق آن یعنی مایک جاج برعهده داشته است و هر دوی آن‌ها نیز به‌عنوان نوجوان‌های خندان و بداخلاقی با ضریب هوشی پایین و مایل به شوخ طبعی صداپیشگی شدند. مایک جاج اخیراً این مجموعه را ریبوت کرده و بار دیگر صداپیشه همین شخصیت‌ها بوده است.

با اینکه صداپیشه این دو شخصیت یک نفر است اما صدای آن‌ها بسیار متفاوت است. مایک جاج برای شخصیت بیویس از پشت گلویش با صدای بلندتر، کمدی پررو و با لجبازی استفاده کرده است. البته او چیز زیادی نمی‌گفت و بیشتر می‌خندید و جملاتش به ندرت بیش از سه کلمه می‌شد. در طرف مقابل نیز شخصیت بات‌هد بسیار پرحرف‌تر بود و او نیز همیشه می‌خندید اما چیزهای بیشتری برای گفتن داشت و صدایش عمیق‌تر بود.

۱۹. شخصیت وینی د پو

نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی

شخصیت پو یک شخصیت کارتونی دوست‌داشتنی است که حتی به پروانه‌ای که روی بینی‌اش باشد، آسیب نمی‌زند و یکی از به‌یادماندنی‌ترین صداها را در بین شخصیت‌های کارتونی دارد. صدای این شخصیت توسط صداپیشه افسانه‌ای استرلینگ هالووی انجام شده که قبلاً صداپیشه گربه چشایر در Alice in Wonderland، ماریبه ناک کا در انیمیشن The Jungle Book، آقای استورک در انیمیشن Dumbo، ادالت فلاور در انیمیشن Bambi و صداپیشه تبلیغات Purina Puppy Chow بوده است.

استرلینگ هالووی تا سال ۱۹۷۷ صدایی ملایم و اندکی غمگین این خرس دوست‌داشتنی را ارائه کرده بود اما از آن زمان به بعد، دو بازیگر دیگر یعنی هال اسمیت و جیم کامینز با وفاداری به لحن اصلی استرلینگ هالووی، صداپیشگی این شخصیت را برعهده داشتند. درست یک سال قبل از مرگش در سال ۱۹۹۲ میلادی، استرلینگ هالووی به اولین صداپیشه‌ای تبدیل شد که به‌عنوان رسمی Disney Legend دست پیدا کرد.

۱۸. شخصیت داریا

نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی

انیمیشن سریالی Daria نسخه‌ای فرعی از انیمیشن Beavis and Butt-head بود که برای پنج فصل از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۲ میلادی از شبکه MTV پخش شد. این انیمیشن سریالی داستان دختری دبیرستانی به نام داریا مورگندورفر را دنبال می‌کند که یک چیز مشترک با هم‌کلاسی‌های خندان خودش داشت و آن انسان گریزی است. از همه جهات، او در تضاد با آن دو شخصیت قرار داشت چراکه بسیار باهوش بود و در شوخ طبعی تند و طعنه‌آمیز ظاهر می‌شد و این در حالی است که صدای نمادینی داشت.

تریسی گرانداستف که نویسنده این انیمیشن سریالی بوده، صداپیشگی این شخصیت را با لحنی خسته‌کننده ارائه کرده که نشان می‌دهد او چقدر تحت تأثیر دنیای اطرافش قرار نگرفته است. این صداپیشگی کاملاً با چهره وی مطابقت داشت، چهره‌ای که او وقتی صحبت می‌کرد، به ندرت تکان می‌خورد.

۱۷. شخصیت آپتیموس پرایم

نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی

صداپیشه کانادایی پیتر کالن اولین صداپیشه شخصیت آپتیموس پرایم در انیمیشن سریالی Transformers دهه هشتاد میلادی بود و برای بسیاری از بینندگان، او تنها صدای شناخته شده برای آپتیموس پرایم است چراکه او یکی از نمادین‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین صداها را به این آتوبات داده بود. صداپیشگی او به‌عنوان رهبر آتوبات‌ها چندان احساسی نیست اما به اندازه کافی ملایم و دلسوزانه است که باعث می‌شود تا نه تنها دیگر آتوبات‌ها بلکه طرفداران و بینندگان نیز به تحسین او بپردازند.

ظاهراً پیتر کالن ایده صدای آپتیموس پرایم را از برادر خودش گرفته است، کسی که در جنگ ویتنام مبارزه کرده و دانشی از رهبری آرام را داشته است. این صداپیشه برجسته و بااستعداد همچنین صداپیشگی شخصیت کارتونی معروف دیگری را نیز برعهده داشته که شخصیت دوست الاغ و افسرده وینی د پو یعنی ایور است.

۱۶. شخصیت جوکر

نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی

مارک همیل تنها به‌خاطر ایفای نقش لوک اسکای‌واکر در فرنچایز جنگ ستارگان مورد علاقه طرفداران نیست بلکه به‌عنوان صداپیشه جوکر در مجموعه انیمیشن‌های مختلف نیز شناخته می‌شود. این بازیگر یکی از به‌یادماندنی‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی را خلق کرده که با انیمیشن سریالی Batman: The Animated Series در سال ۱۹۹۲ میلادی شروع شد.

مارک همیل که در آن زمان به خاطر ایفای نقش لوک اسکای‌واکر شناخته می‎‌شود، از این واهمه داشت که برای صداپیشگی شخصیت دشمن بتمن توسط استودیو و سازندگان جدی گرفته نشود. با این حال، او تمام تلاشش را کرد و مشخص شد که او برای صداپیشگی این نقش انتخاب شده است. صداپیشگی مارک همیل به طور مناسبی توانسته حماقت، دیوانگی و همچنین خنده‌های دیوانه‌وار و متفاوت جوکر را در موقعیت‌های مختلف ارائه بدهد. او اخیراً در انیمیشن سینمایی Batman: The Killing Joke و بازی‌های ویدیویی Arkham صداپیشگی جوکر را برعهده داشته است.


منبع: screenrant

ollie????Mr.Doorv-alkalineMahdikarma(دازای)اسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)UnknownBADMANپروفسور بی سواد

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش اول - گیمفا
نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش اول - گیمفا
نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش اول - گیمفا
نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش اول - گیمفا
نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش اول - گیمفا
نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش اول - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش اول - گیمفا