بازی های کامیک بوکی امروزی از عدم خلاقیت رنج میبرند
عناوین کامیک بوکی قبلاً جزو خلاقانهترین و نوآورانهترین بازی های ویدیویی محسوب میشدند، اما اکنون به دلیل عدم خلاقیت، کاملاً ابتدایی و ساده به نظر میرسند.
بسیاری از مخاطبان در سراسر جهان به خواندن کامیک بوکها و تجربه بازیهای ویدیویی بر اساس آنها علاقهمند هستند. بازیهای مبتنی بر کامیک بوکها همچنان نیز مورد توجه عده زیادی از گیمرها قرار میگیرند. با این حال، این آثار در سالهای اخیر به شدت با مشکل عدم خلاقیت و نوآوری مواجه شدهاند. این ژانر به دلیل افزایش بودجه بازیهای ویدیویی به سطوح نجومی، راکد و ساکن شده است. به همین دلیل، توسعهدهندگان از منطقه امن خود خارج نمیشوند و برای خلاقیت ریسک نمیکنند.
بازیهای ناامیدکننده اخیر
ابتدا با Marvel’s Avengers شروع میکنیم. اثری که به عنوان یک بازی سرویس محور از عناوین کامیک بوکی معرفی و با شکست بزرگی مواجه شد. استودیوی راکستدی نیز با اثر سرویس محور و بحثبرانگیز Suicide Squad: Kill the Justice League ناامیدکننده ظاهر شد و پروژههایی مانند Gotham Knights نیز عملکرد قابل قبولی نداشتند. این در حالی است که بازیهایی خوبی مانند Guardians of the Galaxy و Marvel’s Midnight Suns مورد توجه مخاطبان قرار گرفتند.
استودیوها با بودجههای هنگفت در منطقه امن خود میمانند
بازیهای کامیک بوکی اصولاً در منطقۀ امن خود باقی میمانند و سعی نمیکنند از مکانیکها و المانهای جدید متحولکننده استفاده کنند. بهترین مثال در این مورد Marvel’s Spider-Man 2 است. علیرغم اینکه عنوان مذکور یک بازی خوب و با کیفیت محسوب میشود، اما پتانسیل این را داشت که کارهای بیشتری بر روی آن انجام شود. توسعهدهندگان بیشتر به فرمول و گیمپلی بازی اصلی پایبند بودند و در عین حال، یک داستان جدید خلق کردند.
طبق گزارشهای منتشر شده، بازی Marvel’s Spider-Man 2 از یک بودجه ۳۰۰ میلیون دلاری برخوردار بود. بنابراین استودیوی Insomniac Games میخواست تجربهای آشنا و نزدیک به بازی اول ارائه دهد. با این حال، ارائه همان فرمول به طور مکرر منجر میشود که برخی از بازیکنان احساس خستگی و تکرار کنند.
در اینجا میخواهیم به بازی Spider-Man: Web of Shadows اشاره کنیم که در نسل هفتم منتشر شد. این اثر دارای مبارزات و پیمایش نوآورانه بود و شخصیتهایی همچون Wolverine در آن حضور داشتند و به طور کلی یک بازی خلاقانه به شمار میرفت.
سیستم مبارزات Spider-Man: Web of Shadows تا حدودی شبیه به Devil May Cry بود و قدرت بالای مرد عنکبوتی را در بهترین حالت خود نشان میداد. همچنین عنوان Spider-Man: Shattered Dimensions نیز از آنجایی که مفهومی شبیه به Spiderverse را ارائه میدهد، شایسته تقدیر بود.
ایجاد تغییرات و نوآوری در بازیهای کامیک بوکی با عناوین Batman Arkham آغاز شد. بازی Batman: Arkham Asylum اثر فوقالعادهای بود که یک سیستم مبارزهای ریتمیک جدید را در کنار داستانی جذاب ارائه داد. بازیهای بعدی این مجموعه نیز به همان اندازه عالی بودند، زیرا بر پایه و اساس Arkham Asylum گسترش و بهبود یافتند.
همچنین میتوان به X-Men ،TMNT و سایر عناوین کلاسیک کامیک بوکی اشاره کرد. حتی اولین بازی Injustice یک نمونه عالی از عنوانی خلاقانه بود. استودیوها و توسعهدهندگان باید پروژههای آزمایشی بیشتری مانند این را امتحان کنند.
اگر استودیوها از منطقه امن و راحت خود خارج شوند، میتوانند به خلاقیت و نوآوری بازگردند. بودجههای هنگفت و ارائه جدیدترین تکنولوژی برای یک بازی عالی ضروری نخواهد بود. ایدههای عالی جایگاه مهمی داشته و در صنعت بازی استعداد کافی وجود دارد. حتی تنها یک داستان عالی میتواند تغییرات زیادی ایجاد کند. بازیهای Walking Dead استودیوی تلتیل به خوبی نشان میدهد که چگونه میتوان این کار را انجام داد. روایت عمیق، شاخهای و احساسی آنها مخاطب را درگیر خود نگه میدارد.
بازیهایی نیز وجود دارند که ژانرهای مختلف را با یکدیگر ترکیب میکنند. فرنچایزهای Infamous و Prototype برداشتی عالی از بازیهای ضدقهرمانی را به تصویر میکشند که به بازیکنان اجازه میدهند تا همه نیروی تخریب خود را آزاد کنند. کامیک بوکها به قدری متنوع هستند که نمیتوانند به بازیهای خاص محدود شوند و خوشبختانه به نظر میرسد امید بیشتری به آینده وجود دارد.
در حال حاضر چندین بازی ابرقهرمانی از کامیک بوکها شامل Iron Man ،Wonder Woman ،Black Panther ،Blade و Wolverine در دست توسعه قرار دارند. تواناییهای مختلف هر شخصیت و استودیوهایی که این پروژهها را رهبری میکنند، باعث میشوند که این عناوین منحصر به فرد باشند. Iron Man میتواند رویای بازیکنان را برای پرواز با سرعت بالا در یک جهان باز گسترده برآورده کند. Wonder Woman نیز با جهان ویژه خود و سیستم نمسیس سری Middle-Earth میتواند بازی هیجانانگیزی باشد.
علاوه بر این رویکرد کلاسیک استودیوی Arkane نسبت به Blade میتواند برای این آیپی شگفتانگیز ظاهر شود. در هر صورت، آینده بازیهای کامیک بوکی بهتر از گذشته به نظر میرسد و باید منتظر ماند و دید تا این ژانر به کجا خواهد رفت.
پر بحثترینها
- کانیه وست، رپر آمریکایی اعتقاد دارد که The Last of Us: Part II بهترین بازی تاریخ است
- کامنتهای هفته ۲۸؛ هیتلر: The Last of Us Part 2 بهترین بازی تاریخ است
- کامنتهای هفته ۲۹؛ بَک تو بَک
- تریلر جدید فصل دوم سریال The Last of Us شخصیت ابی را نشان میدهد
- شایعه: کنسول نسل بعدی Xbox در سال ۲۰۲۶ با نام Xbox Prime عرضه خواهد شد [بهروزرسانی شد]
- کارگردان Alan Wake 2: رمدی میخواهد نسخه اروپایی ناتی داگ باشد
- دل نوشتههای یک گیمر خسته؛ نگاهی به حواشی پیرامون The Witcher 4
- ۱۵ بازی بزرگ خاطرهانگیز گیمرهای ایرانی
- کارگردان استودیوی بازی Helldivers 2 المانهای DEI را مورد نقد قرار داد
- از کنترلر جدید Xbox با طرح DualSense رونمایی شد
نظرات
گاتهام نایت در مقابل سوسیس کالباس و اونجرز شاهکار به حساب میاد با اینکه خودشم متوسط بود
✅ سوسیس کالباس؟! 🤔🙄😏
سوساید اسکواد میگم سوسیس کالباس 😂
سوساید اسکوادو میگه🤣🤣
✅ هرچی فکر کردم، متوجه نشدم منظورش چی بود 🤣🤣👍🏻
ارکهام واقعا عالی بود اسپایدرمن های جدیدم خوبن گاتهام نایتس متوسط رو به خوب و گاردینز اف گلکسی هم خوب ود بقیه رو حال نکردم ممنورم رو نسل ۸ و ۹ ولی روی نسل ۷ خیلی بازیای ابر قهرمانی خوب داشتیم بازی هایی که شبیه ابر قهرمانی بودن اینفیمس واقعا خفن بود
گاتهام نایتس جدی بد بود
مشکل ارکهام نایت چی بود؟ تا اونجایی که یادمه ۳ تا مشکل داشت یکی اینکه زیادی بت موبیل داشت دو اینکه باس فایت خیلی خوب نداشت و سه اینکه موقع عرضه مشکل داشت ولی انصافا بقیه چیزای بازی خیلی خوب بودن که:/
دقیقا فایت با اون ماشینا با بت موبیل رو مخ بود و باس فایتاش به نظرم کم بود وگرنه مشکل دیگه ای نداشت
جسارتا داره میگه گاتهام نایتس. اشاره به بازیای که تو ۲۰۲۲ منتشر شد دارن.
حله من حواسمون نبود گاتهام رو ارکهام دیدم شرمنده
گفته گاتهام نایت ارکام نایت که شاهکاره مرد مومن
میدونم سید اشتباه خوندم شرمنده
داداش ارکهامو که اول گفتم اونجا منظورم گاتهام نایتز بود
حله فکر کردم اون یکی رو میگی
نه ارکهاما همشون حتی اوریجینز شم شاهکارن گاتهام نایتزم بدک نیست
اوریجینز واقعا خوب بود مخصوصا به عنوان یه بازی که مثل سکیرو واسه پر کردن فاصله بین دو بازی عرضه شده واقعا نو آوری ها و شخصیت ها و باس فایت های خفنی داشت
اسپایدرمن ۲۰۱۸ تو سبک خودش خداست.اون زمان داشت با ردد و گاد آف وار رقابت می کرد.مگر نه اگه یه سال دیگه ای بود احتمال گوتی شدنش خیلی بالا بود.مثلا ۲۰۲۱ می اومد که هیچ رقیب خاصی جز it takes two نداشت
چرا انقدر جدی گرفته میشه
من بازی کردم ازش لذت هم بردم ولی در بهترین حالتم باز یه بازی معمولیه
میدونی چرا؟داستانش رو برو بخون متوجه میشی.که چقدر فوق العاده است و بسیار پایان بندی بی نظیری داشت.سطح مبارزه خیلی خوبی داشت.نیویورک زیبا و دیدنی داشت.صداگذاری نسبتا خوبی مخصوصا برای پیتر پارکر که حتی نامزد بهترین صدا هم شده بود و چند دلیل دیگه
هنوزم آرزو تجربه رو دلم مونده🙂💔
میخواستم بگیرمش ولی همه جا با نسخه مایلز یه جا میدن
در حال حاضر بازی های ابرقهرمانی زیادی در دست توسعه هستن
از ولورین تا مارول بلید به شخصه راضی هستم
به نظرم ژانر ابرقهرمانی اینده درخشانی داره به شرطی که مولتی پلیر و کواپ نسازن که خداروشکر بازی هایی که فعلا معرفی شدن همه سینگل پلیر بودن
به ولورین، مرد اهنی و مارول بلید خیلی امید دارم
سابقه این ۳ استودیو خیلی درخشانه
سابقه درخشان.. یک شبه میشه از دست داد مثل راسکتدی … مارول فقط اسپایدی داره و هیچ گیم ابرقهرمانی رو چشم بروویی نداشته.. دی سی هم گند زده با این سیاست های ووکش بودجه هم نداره برای ساخت گیم ابرقهرمانی حداقل تا ۶سال دیگه به خاطر همینه فیلم هاش تاخیر میخورن پس هیچ اینده درخشنای در کار نیست
واندر وومن هم دارن با سیستم فوق العاده نمسیس میسازن
ولی نباید گیم پلی شبیه به شادو اف موردور یا وار باشه، گیم پلی خوبی دارن ولی به وندر وومن نمی خوره بیشتر باید شبیه به پرتوتایپ باشه.
بخش دردناک ماجرا اینجاست جوکر ارکهام هیچ وقت نمیخواست به بتمن صدمه بزنه دوست داشت تا کارهاش با بتمن سهیم شریک باشه …چون سال بعد برای حمایت از ووک اسلحه دادن دست هارلی و…………
بهدنظرم بعد اسپایدرمن ۲ و بتمن ارخام نایت گیمای این دو تا شخصیت به اوج خودش رسید و باید تمرکزو بزارن روی بقیه شخصیتا
یه نکته دیگم نبود کیو تی ای توی گیمای ابرقارمانیه جدیده
به نظرم میتونن برش گردونن ولی جای صحنه های احمقانه ( مثل میمه معروف اسپایدرمن ۳ ) بشه از طریق همین کیو تی ای پانلای نمادین کمیک هارو بازسازی کرد
و بازیهای کمیک بوکی گذشته، از عدم خلاقیت لذت می بردند 😉
این روزا بازی کمیک بوکی با کیفیتم خیلی کم پیدا میشه چه برسه دنبال خلاقیتم بخوایم باشیم، بنظرم دلیل اصلیش یجورایی مخاطب سنی اینجور بازیاست مثلا توی اسپایدرمن ۲ واقعا من حس کردم خیلی جا ها از حاشیه امنشون عبور نکردن تا به درجه سنی بازی لطمه نخوره و اونقدرا نتونست بازی دارک و خشنی بشه هر چند برای مخاطبین خودش و عاشقان اسپایدرمن بازی فوق العاده ای بوده، بین اینا واقعا بتمن یه استثنا بود جای خالی راک استدی واقعا حس میشه، ارکام نایت واقعا یکی بهترین بازیای عمرم بوده
دیگه اسپایدرمن زیادی دارک شه معنیشو از دست میده
تم اصلیش روی از دست ندادن امید توی شرایط بده اسپایدرمن
ببین
کلا شخصیت های مثل سوپرمن و مرد عنکبوتی که خودشون نمادی از امید هستن باید برعکس بیشتر مورد فشار روحی قرار بگیرن تا معلوم بشه می تونن هنوز با وجود اون درد ها لبخند بزنن و امیدشون رو حفظ کنن؟
همین مارول اسپایدرمن توی آخر بازی اول قشنگ پتانسلیب این رو داشت که از درون بشکنه ولی بهش نپرداختن مثلا مرگ عمه می می تونست فشار روحی خیلی شدیدی روی پیتر بزاره
پیتر آخر بازی اول نه کار و پول درست درمون داشت نه هیچ کدوم از اعضای خانواده زنده بودن این در کنار اختلاف نظراتی و بحث های که در ادامه با مری جین و مایلز پیش نیومد می تونست اون رو در فشار روحی خیلی بیشتری بزاره
یه جورایی که به ونوم پناه ببره از سر تنهایی
می تونستن عذاب وجدان ها و فشار های روحی بیشتری توی بازی قرار بدن ولی طفره رفتن
اگر اینطوری نگاه بکنی متوجه میشی مارول اسپایدرمن از خود آرکام بتمن پتانسیل خیلی بیشتری برای شکست روحی روانی و عذاب وجدان داشت حتی به تقلید از بتمن ارکام نایت می تونستن فلش بک های بیشتری بزنن تا مثلا نشون بدن پیتر با اعتماد به اکتاوویوس چقدر اشتباه کرد یا اینکه با بخشیدن و نکشتن مستر نگاتیو دفعه ی اول چقدر بدبختی کشید بعدش
مرد عنکبوتی این بازی اشتباهات زیادی داره ولی برای هیچ کدوم مواخذه نشده حتی همین تنها رفتن ام جی تو پایگاه دشمن می تونست یه بار گیر بیوفته و بار روحی شدید ترس روی پیتر بندازه
من اگه جای کارگردان بودم پیتر رو خیلی خیلی افسرده تر توی بازی نشون می دادم
تقریبا اکثریت بازی های سوپر هیرویی سعی میکنن از فرومول موفق بازی های برتر ژانر خودشون استفاده کنن
اینجوری هم تو جذب مخاطب کارشون راحت تر میشه
هم به سادگی نظر منتقدین رو جذب بازیشون میکنن
بیشتر خلاقیت تو ساختار مراحل بازی خودشون رو نمایان میکنن
یا مکانیزمهایی ک اون ابرقهرمان داره
مثلا بازی اسپایدرمن دو که داشتم بازی میکردم گرافیک واقعا پیشرفت کرده بود و تار زنی خیلی لذت بخش تر و سریعتر شده بود ولی مبارزات بازی حتی انمیشین جدید بهش اضافه نشده بود مدت زمان حضور ونوم حتی ۵ ساعتم نمیشد با اینکه تمام تریلرا تمرکز رو ونوم بود و مراحل فرعی عین نسخه های قبل فاقد جذابیت بالایی بودن بنظرم اگه یکم نو اوری بیشتری داشتن شاید دیگه یه شاهکار کامل میشد
از دنیای کمیک نمیان یک اثر کوچک بسازن و وقتی میشه یه بازی بزرگ با بودجه کلان مثل نود درصد بازی های دیگه سعی میکنن صرفا از فرمول های برنده استفاده کنن ، محتاط میشن و خلاقیت زیادی به خرج نمیدن و قسمت جالبش دقیقا همین اینجاست که دنیاهای کمیک و اینجور چیز ها هسته ی اصلیش فانتزی و خلاقیت هستش که مخاطبش رو سرگرم میکنه.
یاد اسپایدرمن ۲ ps2 بخیر. فقط خدا میدونه چند ساعت از زندگیمو پای اون سیستم web-swimming محشرش گذاشتم.
مشکل اینجاس هر شخصیتی پتانسیل گیم نداره .بتمن و اسپایدرمن کلا خاصن
متاسفانه ۲ marvels spider man نسبت به نسخه های قبلی خودش ،تو خیلی چیزا هیچ تغییری نکرده بود
هیچوقت این نظر رو درک نکردم که تغییری نکرده
انتظار داشتید اسپایدرموبیل توی اثر باشه؟
نویسنده خجالت بکش با اون تیترت عکس بتمن آرکاهامو زدی
باید عکس بتمن ارکام نایت رو میزد بینظیر تر میشد
بابا برای تیترش که میگه کمبود خلاقیت بتمن آرکهام نایتو زده خو اشتباهه چرا دیس میدین
واقعا بتمن ارکام اسایلم و مخصوصا ارکام نایت و ارکام اوریجینز شگفت انگیز ترین و تکرار نشدنی ترین و بهترین و زیبا ترین و فوق العاده ترین و عالی ترین و با کیفیت ترین بازی هایی بودن از سری بسیار پر طرفدار بتمن اما جدیدا اصلا چنین مکانیک هایی رو در مخصوصا جدیدترین سری از بتمن یعنی سوییسد اسکواد نمیبینیم حتی تیم سازنده هم خودشون گفتن که اصلا گم و گیچ بودن برای ساخت چنین بازی ای بنظر من باید مپ شهر عشق من یعنی گاتهام سیتی رو از بتمن ارکام نایت کپی میکردن و یکم پیشرفته تر ش میکردن و همون و بهترین موسیقی های بتمن رو میزاشتن بنظر من حالا که واقعا امیدوارم شرکت سازنده بتمن ارکام نایت که الآنم اسمش یادم نمیاد واقعا سرش با سوییسد اسکواد به سنگ خورده باشه و یکجوری با یکسری بهانه های خیلی منطقی بتونه اون داستان چرت و پرت و الکی حاکمیت ذهنی کامل برنیاک بر رویه بتمن و سوپرمن و فلش رو منعکس کنه و واقعا خیلی امیدوارم روزی بیاد که چنان بازی ای از سری بتمن بدن بیرون برای بار های بعد که واقعا عین بتمن ارکام نایت و حتی ۵ درصد شاهکار ترش بنظر من هم گاتهام نایت هم فوق العاده بود خیلی عالی بود شگفت انگیز و عالی و فوق العاده و زیبا بود اما خوب فقط و فقط در حد درجه خوب باقی موند یعنی حتی به درجه خیلی خوب هم نرسید ولی بنظر من خوب بود فقط خوب سوییسد اسکواد هم که کلا حرفی درباره ش نزنم سنگین ترو
دلیل موفقیت ارکام اسایلم نه تنها داشتن اقتباسی تمیز از کمیک بوک ها و روایت یه داستان ارجینال، کیفیت کلی بازی بود
من تا قبل از ارکام اسایلم گیم سوپر هیرویی ندیده بودم که کیفیت مطلوبی داشته باشه (درسته خیلیامون با چندتاشون خاطره داریم ولی باید قبول کنیم که بازی های متوسطی بودن) جدا از این هیچکدوم داستان ارجینالی نداشتن و صرفا موفقیت فیلمشون رو میخواست تو قالب ویدیو گیم تکرار کنن.
خلاصه اینکه دلیل اصلی موفیقت ارکام اسایلم بنظر بنده داشتن یه گیم پلی لذت بخش درکنار یه داستان زیباست، سیستم کامبت و مخفی کاری و حالت دتکتیو مود به اضافه المان های مترودینیایی خیلی خوب کنار هم قرار گرفته شدن
البته فضاسازی شاهکارش هم بی تاثیر نیست
بازی ابرقهرمانی که توش ابر قهرمان معنی کتک خور بده رو دوست ندارم