Call of Duty Black Ops 6 می‌تواند فرنچایز را به اوج بازگرداند - گیمفا
Call of Duty Black Ops 6 می‌تواند فرنچایز را به اوج بازگرداند - گیمفا
Call of Duty Black Ops 6 می‌تواند فرنچایز را به اوج بازگرداند - گیمفا
Call of Duty Black Ops 6 می‌تواند فرنچایز را به اوج بازگرداند - گیمفا
Call of Duty Black Ops 6 می‌تواند فرنچایز را به اوج بازگرداند - گیمفا
Call of Duty Black Ops 6 می‌تواند فرنچایز را به اوج بازگرداند - گیمفا

Call of Duty Black Ops 6 می‌تواند فرنچایز را به اوج بازگرداند

امیر فتحی
۱۷:۲۹ ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
Call of Duty Black Ops 6 می‌تواند فرنچایز را به اوج بازگرداند - گیمفا

استودیوهای Treyarch و Raven Software پس از ۴ سال غیبت، امسال با Black Ops 6 بازگشته‌اند تا زمام Call of Duty را در دست بگیرند. در این ۴ سال، اتفاقات عجیبی برای سری افتاده و حال Black Ops 6 وظیفه بازگرداندن اعتماد مخاطبین را دارد. آیا Treyarch و Raven Software می‌توانند با Black Ops 6، فرنچایز Call of Duty را به اوج بازگردانند؟ برای پاسخ به این پرسش با ما همراه باشید.

ساده‌ترین توضیح و انتظار از یک بازی Call of Duty، «یک پکیج کامل بودن» است. در دورانی که سازندگان بازی‌های شوتر بخش آنلاین آثار خود را رایگان یا با قیمت پایین‌تر از دیگر بازی‌ها منتشر می‌کنند، اکتیویژن باید از مونوپولی خود دفاع کند. سری Call of Duty با سخت‌تر شدن پروسه ساخت بازی‌ها، به خاطر عرضه سالیانه‌اش آسیب دیده و سازندگان مجبور بودند بخشی از اهداف خود را برای رسیدن به تاریخ عرضه فدا کنند. Black Ops Cold War، تنها در ۱۸ ماه توسعه یافته بود و نتیجه نهایی یک اثر نیمه‌تمام و غیربهینه بود. بخش Spec Ops بازی Modern Warfare 2019 در هنگام عرضه عملا غیر قابل تجربه بود و حتی Modern Warfare 2 نیز مشکلات فنی متعددی داشت. دو بازی استودیوی Sledgehammer هم که احتیاجی به توضیح ندارند و همه مخاطبان سری از فاجعه بودن آن‌ها مطلع هستند.

یک پکیج کامل بودن Call of Duty، تبلیغی است که در چند سال اخیر دو استودیوی Infinity Ward و Sledgehammer برای بازی‌هایشان استفاده می‌کنند. در مراسم Summer Games Fest سال گذشته، کارگردان خلاق استودیوی Sledgehammer عنوان Modern Warfare 3 را «کامل‌ترین Call of Duty» نامیده بود، اکنون پس از عرضه آن بازی، سخنان و تبلیغات اکتیویژن و Sledgehammer بسیار خنده‌دار هستند.

Call of Duty Black Ops 6 می‌تواند فرنچایز را به اوج بازگرداند - گیمفا

استودیوی Treyarch نیازی به تحقیق زیاد برای یافتن کامل‌ترین Call of Duty ندارد، چرا که آن‌ها خودشان در گذشته کامل‌ترین آثار را توسعه داده بودند. دو نسخه نخست Black Ops تا به امروز الگو و نماد یک Call of Duty غنی هستند که در هر سه بخش داستان، مولتی‌پلیر و Zombies به مخاطب احترام می‌گذاشتند. استودیوهای سازنده COD در نسل هشتم همگی به دنبال تکامل فرمول Black Ops 2 بودند که متاسفانه نتیجه این تلاش‌ها، سری را به بی‌راهه برد.

در نهایت Raven Software و Treyarch توانستند با عنوان Black Ops Cold War و ادامه مسیری که Infinity Ward با Modern Warfare 2019 هموار کرده بود، به پایه‌های اصلی سری Black Ops بازگردند. اما به دلیل توسعه بسیار کوتاه، فشار اکتیویژن بر سازنده‌ها و پشتیبانی ضعیف پس از عرضه، این عنوان نتوانست در رقابت با Modern Warfare 2019 پیروز شود و نظر بازیکنان را به خود جلب کند. خوشبختانه با به هم ریختن برنامه توسعه Call of Duty در سال ۲۰۲۱، استودیوی Sledgehammer و Modern Warfare 3 قربانی شدند تا Black Ops 6 تبدیل به نخستین بازی سری با توسعه ۴ ساله شود.

در این مطلب قصد داریم به تحلیل اخبار و تریلرهای Black Ops 6، بررسی احتمال‌ها و این که نسخه جدید سری Black Ops چگونه می‌تواند Call of Duty را به اوج برساند بپردازیم. پیش از مطالعه، پیشنهاد می‌کنم سری به مطالب زیر بزنید.

ورقی از تاریخ، به روایت Black Ops

Call of Duty Black Ops 6 می‌تواند فرنچایز را به اوج بازگرداند - گیمفا

شب بخیر، کریسمس بر تمام مردم کشور بزرگمان مبارک!

در چند ماه گذشته ما شاهد یکی از بزرگترین اتفاقات قرن بیستم بودیم، پایانی تاریخی بر نظام دیکتاتوری اتحاد جماهیر شوروی و آزادی مردم این کشور. در حالی که در این روز آزادی و امید کریسمس را جشن می‌گیریم، فکر می‌کنم مهم است که چند دقیقه به تحلیل عواقب این اتفاق و تاثیر آن بر کشورمان اختصاص دهیم. در ۴۰ سال گذشته، ایالات متحده رهبری غرب در برابر کمونیسم و تهدیدی که بر ارزش‌هایمان داشته برعهده گرفت. این تنش‌ها، زندگی تمام آمریکایی‌ها را تحت تاثیر قرار داد، طی این سال‌ها مردم زیر سایه تهدید حمله اتمی بوده‌اند. این تهدید اکنون به پایان رسیده، تهدید اتمی با این که از بین نرفته اما شدیدا کم‌تر شده. اروپای شرقی اکنون آزاد است، و اتحاد جماهیر شوروی دیگر وجود ندارد. این یک پیروزی برای دموکراسی، آزادی و ارزش‌های ماست و تمام آمریکایی‌ها می‌توانند به این پیروزی افتخار کنند. بوش

اتحاد جماهیر شوروی پس از ۷ دهه پرتلاطم در ۲۶ دسامبر ۱۹۹۱ منحل شد. در آن سال میخائیل گورباچف، رهبر وقت شوروی، کریسمس را با وعده آزادی بیشتر شروع و اعلام کرد که شوروی اکنون در جهانی جدید است. او که پس از فاجعه اتمی چرنوبیل در سال ۱۹۸۶، دیدگاه متفاوتی نسبت به حکومت پیدا کرده بود، برخلاف رهبران پیشینش قصد داشت تغییراتی اساسی در سیستم ایجاد کند. اقتصاد کشور نیز علی‌رغم جلوه زیبا، بر اثر تحریم‌های رونالد ریگان فلج شده بود.

گورباچف در نتیجه اعمالش و اعطای آزادی به مردم، به وسیله سوسیالیست‌ها حبس و کودتای ناموفقی بر علیه رژیمش رخ داد. در نهایت اتحاد جماهیر شوروی با وجود نارضایتی گورباچف منحل شد. او به طور داوطلبانه، قدرت را به نخستین رئیس جمهور روسیه منتقل کرد و تا آخر عمرش از صحنه سیاست به دور ماند.

صدها سال پیش، پادشاه جوانی در خاورزمین حکم‌رانی می‌کرد. او می‌خواست متفاوت از دیگر پادشاهان، و به شیوه انسانی‌تری حکومت کند. او از مردان خردمندی در این باره پرسید. خردمندان ۱۰ سال به تحقیق پرداختند و در نهایت ۲۰ ارابه پر از کتاب برای او آوردند. پادشاه گفت با مشغله سنگین حکومت، من چگونه این همه کتاب را بخوانم. ۱۰ سال گذشت و خردمندان تنها ۱۰ کتاب برایش آوردند. پادشاه باری دیگر گفت که نمی‌تواند این اندازه کتاب را بخواند. ۵ سال دیگر هم گذشت، پادشاه در بالین مرگ بود که یکی از خردمندان با تنها یک کتاب پیش او آمد. مرد که وضع پادشاه را دید، کتاب را در جیب گذاشت و به او گفت تمام این‌ها در یک جمله خلاصه می‌شود: مردم به دنیا می‌آیند، زجر می‌کشند، و در آخر می‌میرند. گورباچف

Call of Duty Black Ops 6 می‌تواند فرنچایز را به اوج بازگرداند - گیمفا

انحلال شوروی، پایان جنگ سرد، جنگ خلیج فارس و انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۹۲ ایالات متحده، اتفاقات تاریخی مهمی هستند که Black Ops 6 قصد پرداخت به آن‌ها را دارد و در تریلر بخش داستانی نیز به آن‌ها اشاره شده است. بازی دنباله‌ای مستقیم بر وقایع فلش‌بک‌های Black Ops 2 محسوب می‌شود، فرانک وودز (Frank Woods) پس از زخمی شدن توسط رائول منندز (Raul Menendez)، از صحنه عملی خارج شده و در سایه‌ها سکنی گزیده است. به گفته سازندگان، Black Ops 6 قصد دارد تصویری جدید از زندگی او ترسیم کند. همچنین طی تصمیمی با توضیح «انتخاب درست از نظر روایی»، سرنوشت الکس میسون (Alex Mason) در پایان Black Ops 2 را تغییر داده‌اند و اکنون در خط اصلی داستان، میسون مرده است.

داستان بازی Black Ops 6 در سال‌های ۱۹۹۱ و ۱۹۹۲ (و شاید ۱۹۹۳) روایت می‌شود. تعیین دقیق تاریخ داستان بازی کار سختی است چون تریلر به اتفاقاتی اشاره می‌کند که در فاصله با یکدیگر رخ داده‌اند. جنگ خلیج فارس در ژانویه ۱۹۹۱ به پایان رسید، انحلال شوروی در دسامبر ۱۹۹۱ نهایی شد و انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب بیل کلینتون به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده در سال‌های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ رخ دادند. پس احتمالا شاهد داستانی کشیده از منظر وقایع هستیم و ترکیب این موضوع با طولانی‌تر بودن مدت زمان کمپین، به روایت اجازه می‌دهد که کار خود را به درستی پیش ببرد.

استودیوهای Treyarch و Raven Software بر خلاف دیگر سازندگان Call of Duty، همواره احترام خاصی نسبت به وقایع تاریخی داشته‌اند ۲ نسخه اول Black Ops و Cold War، تنها عناوین Call of Duty هستند که میزبان شخصیت‌های تاریخی مهمی مانند جان اف. کندی، فیدل کاسترو و میخائیل گورباچف بوده‌اند. همچنین این آثار، سعی کرده‌اند داستان‌ها و شخصیت‌هایی خاکستری روایت کنند و بر قطار «غرب قهرمان و شرق شیطانی» سوار نشوند. Black Ops 6 نیز قصد دارد به این راه ادامه دهد. در این بازی، شخصیت‌های نام آشنای سری برای نخستین بار در مقابل ایالات متحده قرار می‌گیرند، چرا که سطوح بالای دولت دچار فساد شده و برای اصلاح آن، راهی جز مبارزه وجود ندارد.

میسون، بهم گوش کن؛ ما وقت زیادی نداریم دوست من. آیا به رهبرانت اعتماد داری که اون رو نابود کنن؟ یا فکر می‌کنی که ازش استفاده می‌کنن؟ پرچم‌ها شاید متفاوت باشن ولی روش‌های یکسانن. اون‌ها از تو سواستفاده می‌کنن، همون طور که از من سواستفاده کردن. تو باید تصمیم بگیری، تصمیم بگیری که چه چیزی ارزش جنگیدن داره. رزنوف

Call of Duty Black Ops 6 می‌تواند فرنچایز را به اوج بازگرداند - گیمفا

از منظر گیم‌پلی و طراحی مراحل، استودیوی Raven Software قصد دارد کلکسیونی از متنوع‌ترین مراحل را که هر کدام در مناطق مختلف جهان روایت می‌شوند بسازد. طبق اطلاعات منتشر شده در شوکیس بازی‌های ایکس باکس، Black Ops 6 مراحلی در کاخ سفید، قصر صدام حسین، صحرای عراق، کازینویی در اروپا و سالن کمپین انتخاباتی بیل کلینتون خواهد داشت. به گفته سازندگان، بازیکنان آپشن‌های بسیاری در هنگام مبارزات و داستان خواهند داشت و می‌توانند تصمیمات متفاوتی در طی کمپین بازی بگیرند. انتخاب داشتن در طی بخش داستانی یک بازی Call of Duty از سال ۲۰۱۲ و بازی Black Ops 2، آرزوی بسیاری از طرفداران بوده و به نظر می‌رسد که Raven Software می‌خواهد با الهام از آن بازی، تجربه‌ای چندشاخه و تکرارپذیر خلق کند.

Call of Duty Black Ops 6 می‌تواند فرنچایز را به اوج بازگرداند - گیمفا

یکی از بخش‌های کمپین بازی Cold War که مورد توجه بازیکنان قرار داشت، Safehouse بود. در این مکان، بازیکنان می‌توانستند ماموریت‌های بعدی را انتخاب کنند، به حل پازل بپردازند، با شخصیت‌ها مکالمه داشته باشند و یا حتی تلویزیون تماشا کنند! بازی Black Ops 6 باری دیگر این مکان را معرفی خواهد کرد. در این عنوان، Safehouse‌ گسترده‌تر شده و در اصل خانه‌ای قدیمی در کنار دریا است، این خانه در دهه ۵۰ و ۶۰، یکی از مراکز سازمان KGB بوده که اکنون تبدیل به پناهگاهی برای شخصیت‌های بازی شده است.

تعادل، تنها راه نجات مولتی‌پلیر

Call of Duty Black Ops 6 می‌تواند فرنچایز را به اوج بازگرداند - گیمفا

طرفداران Call of Duty در چند سال اخیر نظرات بسیار متفاوتی نسبت به بخش چندنفره داشته‌اند. Modern Warfare 2019 طراحی یک‌طرفه‌ای در نقشه‌ها و Loadoutها داشت که برگ برنده را به کمپرها و اسنایپرها می‌داد. Cold War هیچ تعادلی در Scorestreakها نداشت و در زمان عرضه شدیدا غیربهینه و دارای محتوای کم بود. Vanguard جرئت آن را داشت که بعد از ۱۷ عرضه سری، هیچ‌گونه استایل و فکشنی نداشته باشد. Modern Warfare 2 مشکلات فنی متعددی و متای (Meta) کمپر Modern Warfare 2019 را بازگردانده بود و Modern Warfare 3، که Modern Warfare 3 است! به طور خلاصه، هر Call of Duty طی ۵ سال گذشته مشکلاتی داشته که در بهترین حالت علاقه و اشتیاق بخش بزرگی از فن‌بیس را برای صرف مدت زمان طولانی در بخش چندنفره از بین برده است.

فرصت ۴ ساله Treyarch برای توسعه که دو سال آن صرف تست بازی بوده، تا حدودی می‌تواند خیال مخاطبین را از مبحث تعادل Loadoutها و Scorestreakها (که دو مشکل اصلی تعادل در بازی قبلی Treyarch بودند) راحت بکند، اما در نظر داشته باشید که سازندگان COD، بسیار غیر قابل پیش‌بینی هستند! با پیش‌تازی SBMM طی سال‌های اخیر، حتی کوچک‌ترین اعداد اهمیت دارند و از آن جایی که استودیوهای سازنده در طی فصول لایوسرویس از برقراری تعادل عاجز هستند، ایجاد تعادل در گیم‌پلی در هنگام عرضه اصلی، بسیار حیاتی و مهم است.

سوای تعادل در مواردی مانند رقم‌ها، بهینگی Movementها و چگونگی استفاده بازیکنان از آن‌ها، موضوع داغی میان مخاطبان است و نقشی کلیدی بر Meta حاکم در بازی‌ها دارد. استودیوی Treyarch نیز قصد دارد با ارائه OmniMovement، یک بار برای همیشه به درگیری‌های میان بازیکنان درباره سیستم‌های حرکتی پایان دهد.

سیستم OmniMovement به طور خلاصه، قابلیتی دویدن، پریدن و لیز خوردن در هر جهت را به بازیکن می‌دهد. سازندگان هدف خود از طراحی چنین سیستمی را ارائه واقع‌گرایانه‌ترین مکانیک‌ها و به وجود آوردن حس یک قهرمان اکشن به بازیکن عنوان کرده‌اند.

نظر دادن درباره OmniMovement در حال حاضر کار سختی است. Call of Duty طی ۲۰ سال حضورش، ایده‌های جذابی داشته که در عمل چندان موفق عمل نکرده‌اند و این عدم موفقیت بیشتر به چگونگی استفاده از مکانیک‌ها توسط بازیکنان برمی‌گردد. آیا OmniMovement درمانی بر حرکت‌های مضحک کنونی در Warzone و Modern Warfare 3 است، یا با معرفی Exploitهای جدید تجربه‌ای طاقت‌فرساتر به وجود می‌آورد؟ این سوال مهمی است، همان طور که پیش‌تر گفتیم با دیکتاتوری SBMM بر تجربه مخاطب، مواردی که شاید در یک بازی چندنفره دیگر اهمیت چندانی نداشته باشند ممکن است به طور کامل یک عنوان Call of Duty را نابود کنند. خوشبختانه، با نزدیک بودن به بتای Black Ops 6، می‌توانیم با تجربه آن بررسی عمیق‌تر و واضح‌تری از آن داشته باشیم.

Call of Duty Black Ops 6 می‌تواند فرنچایز را به اوج بازگرداند - گیمفا

یکی از بهترین اتفاق‌های بخش چندنفره Black Ops 6، بازگشت سیستم Progression قدیمی سری یا همان Prestige است. در بازی‌های اخیر، Prestige با ریست شدن در هر فصل، برای بسیاری از جمله من اشتیاق بازی کردن بخش چندنفره را از بین برده و سیستمی بدون ریسک و کم‌اهمیت بود. با بازگشت Prestige قدیمی، بازیکنان در هر رده می‌توانند انتخاب کنند که در Prestige کنونی بمانند، یا تمام دست‌یافته‌های خود را از بین ببرند و وارد Prestige بعدی شوند. سیستم Prestige به طور کامل در روز عرضه در دسترس بازیکنان قرار خواهد داشت.

در هنگام عرضه، Black Ops 6 دارای ۱۶ نقشه تماما جدید خواهد بود. هر ۱۶ نقشه در حالت‌های ۶ در برابر ۶ استفاده می‌شوند و ۴ تای آن‌ها در حالت‌های ۲ در برابر ۲ حضور دارند. به گفته سازندگان، الگوی ۳ شاخه‌ای کلاسیک که در طراحی نقشه‌های قدیمی سری استفاده می‌شده، نقشی کلیدی در Black Ops 6 خواهد داشت. البته طراحان اضافه کردند که محیط‌های چندشاخه‌تر و پیچیده‌تر در نقشه‌ها وجود دارند که این موضوع بازیکنان را مجبور می‌کند بر خلاف نقشه‌های جدید، در انتخاب مسیر خود تصمیم‌گیری‌های مهمی انجام دهند و تکتیکال‌تر فکر کنند.

مردگان، همگی به نوبت!

Call of Duty Black Ops 6 می‌تواند فرنچایز را به اوج بازگرداند - گیمفا

بخش زامبی بازی‌های Call of Duty، همیشه برای طرفداران خاص بوده است. این بخش نخستین بار با World at War توسط Treyarch ساخته شده بود. این استودیو در آن زمان، قصد داشت بخشی لذت‌بخش به منظور رقابت با مرحله هواپیما در بازی Modern Warfare بسازد. ایده زامبی‌های نازی توسط جسی اسنایدر مطرح شد و به گفته او این ایده به صورت تصادفی به ذهنش خطور کرده بود. Treyarch در ابتدا قصد داشت مرحله‌ای برگرفته از عملیات Overlord (نبرد نورماندی) اما از دید آلمانی‌ها بسازد که این ایده چندان مورد تایید کارکنان قرار نگرفت. اسنایدر در وبلاگش نوشته یک روز به همراه یکی از همکارانش انیمیشن حرکت کردن یک سرباز ژاپنی را تماشا می‌کردند که یک نفر حرکت آن سرباز را با زامبی‌ها مقایسه کرد. این تشبیه، ایده بخش زامبی را در ذهن اسنایدر روشن کرد. جالب است بدانید که مدیران استودیوی Treyarch نخستین باری که ایده اسنایدر را شنیدند، به خاطر «واقعی نبودن» ردش کردند.

بخش زامبی Black Ops 6 پس از ۴ سال حالت راندمحور (Roundbased) را بر می‌گرداند. نبودن این حالت در Vanguard و Modern Warfare 3، خود گویای این است که به چه اندازه استانداردهای این بخش در سال‌های اخیر پایین آمده‌اند. این بخش در هنگام عرضه دارای دو نقشه تماماً جدید است و سیستم OmniMovement نیز در آن قابل استفاده می‌باشد. این سیستم می‌تواند راه‌هایی جدیدی برای گول زدن گله زامبی‌ها و فرار از آن‌ها به وجود بیاورد، این مورد به همراه وجود ۲ نقشه در عرضه، تکرار پذیری زامبی را به حد قابل توجه‌ای بالا می‌برد. طی شوکیس بازی‌های ایکس باکس و دایرکت اختصاصی، جزئیات چندانی از بخش زامبی اعلام نشد و احتمالا در شهریور، شاهد انتشار اطلاعاتی بیشتری خواهیم بود.

سخن پایانی

طی ۲۰ سال عرضه بازی‌های Call of Duty، هیچ‌گاه به اندازه الان استانداردها برای یک عنوان سری پایین نبوده‌اند. با فشار اکتیویژن بر استودیوی Sledgehammer در سال گذشته که به انتشار فاجعه Modern Warfare 3 انجامید، کار Treyarch و Raven Software چندان سخت نیست، چرا که اگر Black Ops 6 یک اثر متوسط هم باشد، مورد توجه تمام مخاطبین قرار می‌گیرد. این اتفاق در اوایل نسل هشتم با عرضه Advanced Warfare رخ داده بود. اما به نظر می‌رسد که سازندگان Call of Duty امسال، می‌خواهند از انجام تمام اشتباهات Modern Warfare 3 خودداری کنند و این موضوع از نحوه ارتباط برقرار کردن سازندگان با مخاطب مشخص است. بیش از نیمی از دایرکت Black Ops 6 به ارائه جزئیات بخش داستانی تخصیص یافته بود و در حرف‌های دولوپرها، کنایه‌های بسیاری به Sledgehammer و Infinity Ward و بازی‌های آن‌ها شنیده می‌شد.

Treyarch با عرضه Black Ops Cold War در سال ۲۰۲۰، نشان داد که به تفکر سال ۲۰۱۲ بازگشته است که متاسفانه این هدف تحت تاثیر توسعه کوتاه مدت بازی، نتوانست آن طور که باید محقق شود. حال با داشتن طولانی‌ترین پروسه ساخت میان تمام عناوین سری، Black Ops 6 می‌تواند باری دیگر Call of Duty را به اوج بازگرداند.

Ashen undead the bearerAEOgeraltBahadorپروفسور بی سواد_Alex_Spider-Manمحسن رضوی فرامین رحیمیموز خندان(مامور ۴۷ مناطق موزی)elza

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

Call of Duty Black Ops 6 می‌تواند فرنچایز را به اوج بازگرداند - گیمفا
Call of Duty Black Ops 6 می‌تواند فرنچایز را به اوج بازگرداند - گیمفا
Call of Duty Black Ops 6 می‌تواند فرنچایز را به اوج بازگرداند - گیمفا
Call of Duty Black Ops 6 می‌تواند فرنچایز را به اوج بازگرداند - گیمفا
Call of Duty Black Ops 6 می‌تواند فرنچایز را به اوج بازگرداند - گیمفا
Call of Duty Black Ops 6 می‌تواند فرنچایز را به اوج بازگرداند - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Call of Duty Black Ops 6 می‌تواند فرنچایز را به اوج بازگرداند - گیمفا