اکتیویژن فایلی ۲۵ صفحهای درباره SBMM و چگونگی عملکرد آن در بازیهای Call of Duty منتشر کرد
فایل مذکور با نام «سری مچمیکینگ: نقش مهارت در مچمیکینگ» سیستم SBMM که در چند سال اخیر میان بازیکنان Call of Duty منفور شده را به طور کامل مورد بررسی قرار داده است.
مچمیکینگ بر اساس مهارت (Skill Based Matchmaking) یا SBMM، بحثی داغ میان کامیونیتی Call of Duty است. این سیستم مچمیکینگ که در سال ۲۰۰۷ و با Call of Duty 4: Modern Warfare معرفی شده بود، پس از بازی Call of Duty Modern Warfare 2019 به شدت مورد انتقاد بازیکنان قرار گرفت. شرکت اکتیویژن و استودیوهای سازنده سری تا پیش از فایل ۲۵ صفحهای مذکور، از صحبت درباره این سیستم خودداری میکردند.
در نخستین بخش فایل، به مهارتهایی که برای مچمیکینگ بررسی و استفاده میشوند پرداخته شده است. به طور کلی، سه مهارت و نوع آمار مورد بررسی قرار میگیرند:
- تعداد Kill در هر Match
- نسبت Kill به Death یا K/D
- کشته شدن به دست دشمن
نکته آخر بسیار هوشمندانه است، چرا که بعضی بازیکنان به منظور گول زدن SBMM، در هر Match خودکشی میکنند تا رقم K/D خود را پایین بیاورند.
به گفته اکتیویژن، در سال ۲۰۲۴ آزمایشی روی بازیکنان Modern Warfare 3 صورت گرفت. بازی در برخی از Matchها، تاثیر SBMM را کاهش میداد تا واکنش بازیکنان بررسی شود. نتیجه این اتفاق جالب است، چرا که در این Matchها “نرخ بازگشت بازیکنان” در ۹۰ درصد مواقع کاهش یافته است.
اگر گزارش اکتیویژن را بخواهیم سادهتر کنیم، زمانی که لابیها بر اساس مهارت نباشند، بازیکنان سریعتر بازی را رها میکنند و بازگشت آنها طولانیتر است. همچنین ۸۰ درصد بازیکنان مورد آزمایش بیشتر Match را ترک کردند. بنابراین در صورت عدم حضور SBMM، بازیکنان زودتر از بازی خسته میشوند.
اکتیویژن البته یادآوری کرد که اولین اولویت مچمیکینگ مکان بازیکن است، به این شکل که شخص ابتدا در یک لابی بزرگ با بازیکنان نزدیک به خود قرار میگیرد و سپس بر اساس مهارت وارد لابی اصلی میشود. همچنین تنظیمات مربوط به کنترل در پروسه مچمیکینگ نقش دارند.
در بخشی از فایل منتشر شده مثالی برای چگونگی مچمیکینگ دو شخص همراه یکدیگر مطرح شده است:
فرض کنید دو بازیکن به اسمهای آلیس و باب در یک Party قرار دارند. باب یک بازیکن متوسط با درصد مهارت ۵۰ و آلیس بازیکنی ماهر با درصد مهارت ۹۹ است. اگر مچمیکینگ عملکرد و مهارت باب را مدنظر قرار دهد، بدون شک آلیس بهترین بازیکن لابی خواهد بود، این در حالی است که اگر او تنها وارد یک Match میشد، این تضمین وجود نداشت. اگر مچمیکینگ مهارت آلیس را مبنا بگذارد، به طور قطع باب بدترین بازیکن لابی میشود. به همین خاطر ما آنها را در یک لابی متوسط قرار میدهیم تا همه بازیکنان فرصت درخشش داشته باشند.
فایل کامل منتشر شده توسط اکتیویژن را در این نشانی میتوانید مطالعه کنید.
پر بحثترینها
- FromSoftware در یک نظرسنجی به عنوان بهترین توسعه دهنده در صنعت بازی انتخاب شد
- بررسی تفاوت بازی سازی در غرب و شرق
- تحلیلگر: پلی استیشن در ماه سپتامبر میزبان یک شوکیس برای معرفی PS5 Pro خواهد بود
- به بهانه Call of Duty Black Ops 6؛ نگاهی به وقایع جنگ خلیج فارس
- رسمی: Call of Duty: Modern Warfare 3 فردا به گیم پس اضافه خواهد شد
- سازنده سابق راکستار: GTA 6 ممکن است عدهای را ناامید کند
- گپفا ۲۳؛ تریلر سینماتیک مورد علاقه شما در گیمینگ
- مقایسه PS5 و Xbox Series | هر آنچه که باید در مورد این دو کنسول محبوب بدانید
- Capcom به منظور افزایش تنوع نژادی و جنسیتی، مدیران زن و غیر ژاپنی بیشتری استخدام خواهد کرد
- خالق God of War میگوید طراحی شخصیتهای Concord فاجعه است
نظرات
والا من که متوسطی تو طول زمانی که پلی میدادم(از مدرن وارفیر ۲ جدیده ول کردم و پاک کردم گیمش رو)ندیدم،یا من خیلی نوب بودم یا شما داری دروغ میگی هرکی بازی استارت کنه با توجه به درجه مهارت و kd و سبک بازیش گیم پیدا میکنه،حالا من نمیدونم این سیستم جدیده مچ میکینگه یا همون قدیمی است ؟
SBMM تقریبا با هر بازی سری آپدیت میشه و احساس میکنم به مرور زمان پس از عرضه تاثیرش کاهش پیدا میکنه. البته این که اکتیویژن بخشی از واقعیت رو پنهان کنه ممکنه، چون به هرحال میخوان وجود این سیستم رو توجیه کنن. شخصا فکر میکنم این که تنها ۳ استت برای تعیین اسکیل استفاده میشه دروغ محضه. به خاطر دارم زمان عرضه Cold War مچهایی بازی میکردم که تیم مقابل رو انگار از Esport بلند کردن اوردن. با KD تقریبا ۰.۲ بازی میکردیم. همون موقع مشخص شد که بازی تا فیها خالدون کارهایی که میکنید رو در نظر میگیره، چقدر ریلود میکنید، اسلاید میزنید، هدشات میزنید، میپرید، یا اینکه چه پرکها و سکندریهایی انتخاب کردید. واقعا خجالت آوره یکی از پردرآمدترین سریهای تاریخ گیمینگ نمیتونه مشکلی که ۲۰ سال پیش توسط CS و Halo CE برطرف شده رو اصلاح کنه.
البته SBMM به تنهایی باعث این شکاف مهارتی در لابیها نیست، اگر گیمپلی و مومنت مولتیپلیر متعادل و با حداقل exploit باشه مچها بسیار عادلانهتر میشن.
بنظرم منم خیلی روراست نیستند در این رابطه،چون اصلا جور در نمیاد،چون تعداد پلیر ها زیاده،خیلی واسشون ظاهراً خرج برمیداره سیستمی طراحی کنند که واقعا تو لابی متوسط بین بازیکن قوی و ضعیف بندازه،و البته اینم بگم این خودش یک سیاسته،بازی از قصد چند دست لابی های واقعا سخت میندازه اشک طرف دربیاد،بعدش تو یک لابی میندازه که برنده بشه از بازی زده نشه،اینجوری میشه که پلیر ترای هارد دیوونه میشه بیشتر پلی میده(سود به نفع کمپانی)پلیر ضعیف هم بخواد نخواد مجبوره تو این چرخه بره تا در حدی قوی بشه،مشکل دیگه این که اسلحه ها اگر مولتی پلیر بازی نداشته باشی قشنگ باید وقت بزاری تا بتونی به لول مطلوب برسونی،از قصد هم اسلحه هایی باف و متا میشن که عملا نمیشه اصلا تو خود وارزون لول آپ کرد تا پلیر مجبور بشه مولتی پلیر بازی(که یک سال فقط اعتبار و عمر داره )بخره تا زجر نکشه،درکل سیاستشون مثل اینه به یکی چند وقت مواد مجانی بدی بعدش بگی خوب حالا با قیمت چند برابر باید پول بدی جز منم کسی نیست همچین جنسی بده مجبوری پا پس بکشی و تسلیم حرف من باشی
تنها چیزی که کالاف باید برای مچ میکینگ در نظر بگیره پینگ هست
خوشمم میاد صفحه اول و اولین چیزیه که نوشته شده
“As the community will attest, Ping is King. Connection is the most critical and heavily weighted factor in the match making progress”
پینگ مهم ترین فاکتور نیست از دید اکتیویژن این یه دروغه.
پینگ فدای “فاکتور” های دیگ میشه و تجربه پلیر خراب میکنه. چندین نفر تست کردنش توی مدرن وارفر ۳
کل تیم حریف KD 0.1 داشته باشن پینگ اونا ۴۰ باشه تو با KD 4 و پینگ ۱۳۰ ۱۵۰ ۲۰۰ نمیتونی ببری و ناعادلانه است
باقی نوشته های صفحه اول و ۲۴ صفحه بعدی اهمیتی ندارن و چرتن و دلیلی برای خوندنشون نمیبینم.
تنها جایی که SBMM بدرد میخوره توی رنک هست
اونم نهایتش بخوان اورج دمیج KD اکیورسی و درصد هدشات هارو در نظر بگیرن و پینگ اولین و مهم ترین چیز باشه طوری که باقی چیز ها فدای پینگ بشن حتی اگه ناعادلانه به نظر بیاد برای اونایی که سطح مهارت کمتری دارن نوک که بشن خودشون میفهمن یا باید توی بازی بهتر بشن یا رنک مال اونا نیست
مهم نیست چه چیز های دیگه ای اکتیویژن در نظر میگیره همشون چرتن و بیمعنی
حتی اگه توی رنک باشی اگه پایین ترین پینگ ممکن برای پلیر مچ پیدا نکرد نباید مچ استارت بشه. مهم نیست اگه نیم ساعت طول کشید مچ میکینگ اگه به خاطر پینگ ببازی و رنکت بیاد پایین بدترین حس ممکن رو داره.