گزارش: Riot ،EA و Activision هوش مصنوعی را جایگزین برخی شغلها کردهاند
به نظر میرسد که روند جایگزینی استعدادها با هوش مصنوعی به طور گسترده در شرکتهایی مانند Activision و EA شروع شده است.
هوش مصنوعی مولد (Creative AI) در چند سال گذشته موضوع داغ فناوری بوده است و به نظر نمیرسد که تب فراگیر این پدیده به این زودیها پایان یابد. مدیران ناشران بزرگ بازیهای AAA، آن را راهی کم دردسر برای کاهش هزینههای نیروی کار میدانند، در حالی که هنرمندان، طراحان، برنامهنویسان و در کل افرادی که پشت بازیهای مورد علاقه ما هستند، آن را تهدیدی برای معیشت خود مینامند.
گزارش جدید از وبسایت WIRED نشان میدهد که چگونه ناشرانی مانند Riot ،EA و Activision در حال حاضر موقعیتهای شغلیای را که با اخراج کارکنان کاهش دادهاند با هوش مصنوعی مولد جایگزین و همچنین کسانی را که از پروژههای خود عقب ماندهاند، مجبور به استفاده از آن برای تمامکردن کارها میکنند.
این گزارش شامل نظرات و تجربیات تعدادی از توسعهدهندگان است که ظاهراً هیچ یک از آنها در وهله اول نمیخواستند از هوش مصنوعی مولد استفاده کنند. این اتفاق، تصویری شفافتر از نحوه مدیریت نوین در صنعت بازیسازی را نشان میدهد که تنها مزایای کوتاهمدت کاهش هزینههای مدلهای هوش مصنوعی مولد را میبیند که میتوانند هنر مفهومی و چیزهایی را ایجاد کنند که «به اندازه کافی خوب» هستند، حتی بدون توجه به اینکه اصلاً آیا استفاده از هوش مصنوعی در تولید بازی از لحاظ قانونی درست است یا خیر.
این گزارش همچنین ادعا میکند که Blizzard و Riot دو ناشری هستند که در حال حاضر روی ساخت مدلهای هوش مصنوعی برای استفاده داخلی خود، کار میکنند. این که آیا آنچه این مدلها تولید میکنند «فقط برای استفاده داخلی» باقی میماند یا خیر، خود جای سؤال دارد.
در اوایل سال جاری وبسایت PSU نیز با چند توسعهدهنده مستقل صحبت کرد که قبلاً همه نگرانیهای ذکر شده در گزارش WIRED را بیان کرده بودند. اما این که میبینیم هوش مصنوعی مولد توسط بزرگترین ناشران بازی بیشتر و بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد، مأیوسکننده و باعث از بین رفتن امید به آینده این صنعت میشود.
لازم به ذکر است وبسایت WIRED در گزارشی مرتبط، از اخراج حدود ۱۱ هزار توسعهدهنده بازیهای ویدیویی فقط در سال ۲۰۲۳ خبر داده بود که آن را بیربط به میل جدید شرکتهای بزرگ در استفاده از هوش مصنوعی نمیداند.
پر بحثترینها
- اینترگلکتیک، کانکورد، ناتی داگ؛ در اتاق فکر سونی چه میگذرد؟
- گزارش: طراحی سختافزار پلی استیشن ۶ برخلاف نسل بعدی ایکس باکس، به پایان رسید
- حساب توییتر پلی استیشن باعث ترند شدن دوباره Bloodborne Remake شده است
- یوشیدا: Horizon Forbidden West در حد انتظارم نفروخت
- یوشیدا: اگر خواهان بازی های انحصاری جدید PS5 هستید، بهتر است از ریمسترها حمایت کنید
- منبع داخلی: PS6 در سال ۲۰۲۷ عرضه خواهد شد + اطلاعات بیشتر
نظرات
من فکر میکنم با این روندی که شرکت های غربی پیش گرفتن در آینده شرکت های ژاپنی جایگاه بالاتری در ذهن مخاطب داشته باشن
هه هه (کارگردان ترمیناتور)
بزار تا از این پدیده نوظهور یعنی AI هم اینقدر سواستفاده بکنن تا آخر گَندش در بیاد 😶
استفاده و اجبار استفاده از هوش مصنوعی فقط برای سود بیشتر ناشر هاست و در نهایت نتیجه این کار جز بیکار شدن ده ها هنرمند و بی ارزش شدن هنر هیچ نتیجه ای برای این صنعت نداره.
Ai و آسیبی که می تونه به هنر و هنرمند بزنه خیلی خیلی بیشتر از سودیه که به رشد این صنعت میرسونه در واقعه سودش فقط جیب ناشر ها افراد بالا دستی رو پر پول تر میکنه
نمونه فردی که مفهوم هوش مصنوعی رو از فیلم های علمی تخیلی یاد گرفته و هیچ درک واقعی ازش نداره
به عنوان برنامه نویسی که شغلش کار کردن روی هوش مصنوعیه بهتون قول میدم اکثر شما ها واقعا نمی تونید تفاوت اثری که با ai درست شده رو با اثر دست انسان متوجه بشید (شاید الان ai های ساخت تصویر به ذهنتون بیاد و بگید که تفاوتش رو متوجه می شید ولی باید بگم خیر چون ai ها از یک سبک مشخص استفاده می کنن می تونید تشخیص بدید ولی اگه سبک و نوع پاسخ گوییشون رو عوض کنن قدرت تشخیصتون رو از دست می دید)
اینجا واقعا بحث قدرت تشخیص A.I مطرح نیست! از لجاظ کیفی بله، میتونه سرعت کار خیلی بالا ببره و خروجی در حد آرتیست تولید کنه مخصوصا زیر دست کانسپت آرتیست ها ولی خب همین موضوع منجر به کاهش تعداد آرتیست ها تو این حوزه میشه (یه آرتیست با Midjourney میتون با سرعت ۱۰ تا آرتیست کار کنه!)و موضوع دیگه مبحث اخلاقی استفاده از مدل های هوش مصنوعی هست که اکثرا روی کارهای هنرمندان بدون اجازشون آموزش داده شدن و بدون هنر اون ها هوش مصنوعی هیچ وقت توان ایجاد اثر هنری با این کیفیت رو نمی داشت. در هر صورت این بحث فایده نداره وقتی هر کسی الان میتونه با Stabel Diff بدون نظارت راحت محتوا تولید کنه…
نمونه افراد بیلزارد فن + مایکروسافت فن :
بیلزارد فن هم داره؟
به تو هیچ ربطی نداره من از چه بازی هایی خوشم میاد
اگه جوابی داشتی هیچ وقت پایه مسائل دیگه رو وسط نمی کشیدی
حدس من درست بود جنابعالی حتی واقعا نمی دونی هوش مصنوعی چیه
سالی که نکوست از بهارش پیداست
همین که استفاده از هوش مصنوعی با اکتیویژن و EA شروع شه خدا بقیشو به خیر کنه
خدا میدونه قراره چند نفر بیکار شن
AI خیلی میتونه به درد بخوره تو این وضعیت بازیای رایانهای که پروسه ساخت بازی طولانی شده ولی اگه بشه کمک دست افراد حاضر و پروسه ساخت رو کوتاهتر کنه نه جایگزینشون ولی با این وضعیتی که این شرکتا میذارنش جای افراد همین حداقل کیفیتی که دارن از دست میره🤬🤬
چرا نباید بکنن؟ اینا که دنبال اشتغال زایی نیستند، کاپیتالیست اند و پول دوست دارن!
فردوسی این رو پیش بینی کرده بود 😉 که:
نهان گشت کردار فرزانگان
پراگنده شد کام دیوانگان
هنر خوار شد جادویی ارجمند
نهان راستی آشکارا گزند
انسان همیشه از پیشرفت و جهش میترسیده و بهش گارد داشته
تا کی می خواید ۱۰ سال برای یک بازی منتظر یاشید؟ تا کی می خواید به به خاطر خطاهای انسانی بازی پر باگ باشه؟ تا کی می خواید دیالوگ های یک کاراکتر در بازی ثابت باشه و هیچ تعاملی نشه باهاش کرد؟ تا کی می خواید عدم ریسک پذیری استودیو ها رو به خاطر هزینه های ساخت زیاد تحمل کنید؟
آینده ما با هوش مصنوعی گره خورده و با استفاده از اون می تونیم باعث جهش های بزرگی در بشریت بشیم
هوش مصنوعی انقلابی در توسعه بازی ها خواهد بود و هر چه سریعتر باید تمامی ناشر ها و شرکت ها ازش استفاده کنن
هم بودجه و هم زمان ساخت بازی کاهش پیدا میکنه و در کنارش کلی ایده جدید که تا قبل از این عملی نبود میشه تو بازی ها انجام داد نمونش اخیرا یک کاربری با هوش مصنوعی مادی ساخته که باعث میشد با NPC های اسکایریم به صورت واقعی از طریق میکروفون حرف زد و بینهایت دیالوگ جدید و متفاوت داشتن
ای ای بازی رو هفتاد دلار میفروشه بعد کلی سیزن پس و پرداخت درون برنامه ای و بتل پس هم توش می چپونه
جالبه بدونین طبق امار شرکت،تنها مدیر ای ای چند میلیون دلار پاداش دریافت کرده بوده حالا ببینید زیر دستاشون با پولایی که حقوق اخراجی ها بودن چقدر به خودشون پاداش دادن…
شرم آوره…