۱۰ فیلم تماشایی با محوریت یگان ویژه تکاوران دریایی آمریکا - گیمفا
۱۰ فیلم تماشایی با محوریت یگان ویژه تکاوران دریایی آمریکا - گیمفا
۱۰ فیلم تماشایی با محوریت یگان ویژه تکاوران دریایی آمریکا - گیمفا
۱۰ فیلم تماشایی با محوریت یگان ویژه تکاوران دریایی آمریکا - گیمفا
۱۰ فیلم تماشایی با محوریت یگان ویژه تکاوران دریایی آمریکا - گیمفا
۱۰ فیلم تماشایی با محوریت یگان ویژه تکاوران دریایی آمریکا - گیمفا

۱۰ فیلم تماشایی با محوریت یگان ویژه تکاوران دریایی آمریکا

ایلیا عسگری
۱۶:۰۰ ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
۱۰ فیلم تماشایی با محوریت یگان ویژه تکاوران دریایی آمریکا - گیمفا

برخی از جذاب‌ترین فیلم‌های هالیوود با محوریت یگان ویژه تکاوران دریایی ساخته شده که نیروهایی توقف ناپذیر و مرگبار در جهان محسوب شده‌اند.

شاید که هالیوود در ساخته‌های سینمایی و تلویزیونی سعی داشته باشد تا مقوله فداکاری و میهن پرستی آمریکایی‌ها را بیشتر از آن چه که در واقعیت رخ داده، به معرض نمایش بگذارد و با درج نمودن “الهام گرفته از رویدادهای واقعی” بخواهد تا احساسات مخاطبین خود را جریحه‌دار نماید اما باید انصاف را رعایت نماییم و بگوییم که یگان ویژه تکاوران دریایی، جزو یکی از زبده‌ترین نیروهای روی کره زمین محسوب می‌شوند که ماموریت‌های بسیار سخت و وحشتناک را پشت سر می‌گذارند.

همانگونه که تکاوران غیور ارتش کشورمان در طول جنگ ایران و عراق تاثیر به سزا و فراموش نشدنی در حفظ اراضی و آزادسازی منطقه‌ای همچون خرمشهر داشته‌اند که با هیچ متر و معیاری نمی‌توان فداکاری‌هایشان را نادیده گرفت، در بحث بین‌المللی نیز یگان ویژه تکاوران دریایی ارتش ایالات متحده آمریکا ماموریت‌هایی را انجام داده که حتی فیلم‌های ساخته شده حول محورشان با وجود بزرگنمایی، می‌تواند هر بیننده‌ای را در بهت و حیرت فرو ببرد. نیروهایی مرگبار و بسیار حرفه‌ای که تنها زمانی وارد میدان می‌شوند که خطری دیوانه‌وار جهان را مورد تهدید قرار داده باشد.

حال امروز به سراغ معرفی ۱۰ فیلم جذاب و تماشایی با محوریت این نیروها رفته‌ایم که هر یک جنبه‌های مختلفی از زندگی و ماموریت آن‌ها را به معرض نمایش گذاشته و آسیب‌های روحی، روانی و جسمی‌شان را مورد کنکاش قرار داده است.

فیلم Act Of Valor محصول سال ۲۰۱۲

۱۰ فیلم تماشایی با محوریت یگان ویژه تکاوران دریایی آمریکا - گیمفا

یکی از معدود فیلم‌های هالیوود ساخته شده حول محور یگان ویژه تکاوران دریایی Act of Valor نام دارد که خود را بالاتر از بقیه فیلم‌ها ندیده و با تلاشی احمقانه سعی نمی‌کند تا قهرمان سازی کلیشه‌ای نماید.

این فیلم در رویکردی متفاوت، سعی می‌کند تا روایتی واقع‌گرایانه و به دور از دروغ را نمایش دهد تا واقعیت جنگ‌های نوین را در برابر مخاطب مرگبار جلوه نماید. پس از آن که سفیر ایالات متحده آمریکا و چند کودک معصوم در یک مدرسه ترور می‌شوند، گروهی زبده از تکاوران دریایی به کشور کاستاریکا فرستاده شده تا در عین نجات یکی از اعضای سازمان سی‌آی‌ای، عاملین حمله تروریستی را نیز به سزای عملشان برسانند. ماموریتی که برخلاف برنامه ریزی و نقشه پیش رفته و منجر به بروز درگیری مرگباری می‌شود که Act of Valor را به فیلمی سرگرم‌کننده تبدیل کرده است. نکته حائز اهمیت درباره این فیلم به نظارت مستقیم ارتش آمریکا مربوط می‌شود که سبب گشته تا نهایت واقع‌گرایی را شاهد باشیم گویی که در حال تماشای یک مستند نظامی در بستری از روایتی هالیوودی هستید.

فیلم G.I. Jane محصول سال ۱۹۹۷

۱۰ فیلم تماشایی با محوریت یگان ویژه تکاوران دریایی آمریکا - گیمفا

پیش از آن که ریدلی اسکات کمیت را فدای کیفیت کند، آثاری را تولید می‌کرد که هر سینما دوستی را انگشت به دهان می‌گذاشت. کارگردانی که عملاً خود را وابسته به هیچ ژانری نکرده بود و حتی در حوزه نظامی نیز فیلم‌های ارزشمندی نظیر G.I. Jane و Black Hawk Down را کارگردانی کرده است.

در این مقاله به سراغ فیلم G.I. Jane با نقش آفرینی تماشایی و منحصر به فرد دمی مور می‌رویم تا به مقوله حضور زنان در ارتش بپردازد. اثری با محوریت زنی به نام جوردن اونیل که توسط یک سناتور آمریکایی مجوز راهیابی به یگان ویژه تکاوران دریایی را پیدا کرده تا تحت آموزش‌هایی طاقت‌فرسا قرار گرفته و عیارش مشخص شود. در حالی که همگان تصور می‌کنند او خیلی زود تسلیم شده و از دستورات سرپیچی خواهد نمود، جوردن اونیل با عزمی راسخ استوار مانده و نشان می‌دهد که خدمت برای کشور جنسیت نمی‌شناسد. اگر که المان‌های وطن پرستی کلیشه‌ای هالیوودی را نادیده بگیریم، G.I. Jane اثری جذاب به شمار می‌رود که می‌تواند مفهوم تسلیم ناپذیری حتی در بدترین شرایط ممکن را به بینندگانش یادآور شود.

فیلم ۱۳ Hours: The Secret Soldiers of Benghazi محصول سال ۲۰۱۴

۱۰ فیلم تماشایی با محوریت یگان ویژه تکاوران دریایی آمریکا - گیمفا

رویداد سقوط لیبی و کنترل این کشور توسط شبه نظامی‌ها و تندروها یکی از وحشتناک‌ترین وقایع عصر حاضر به شمار می‌رود که منجر به حمله همه‌جانبه‌ای بر علیه سفارت آمریکا شده است. رویدادی واقعی و دردناک که مایکل بی با الهام از آن فیلم نادیده گرفته شده ۱۳ Hours: The Secret Soldiers of Benghazi را کارگردانی کرده است.

در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۱۲ میلادی حملات شبه نظامیان به مناطق مختلفی از کشور لیبی شدت گرفت تا حدی که احتمال سقوط سفارت آمریکا مطرح شد. احتمالی که دولت مردان این کشور را مجاب کرد تا پیش از مداخله همه‌جانبه ارتش، ۶ مامور کارکشته و حرفه‌ای را به صورت مخفی وارد لیبی کرده تا از جان سفیر و همراهانش محافظت نمایند. ماموریتی که به شکست منجر شد و نه تنها سفیر آمریکا خارج از مرزهای کشور برای دومین‌بار در تاریخ کشته می‌شود، بلکه شرایط حمله به سفارت نیز مهیا گشته و تا زمان رسیدن نیروهای کمکی، جنگی نابرابر میان این ۶ نفر و ده‌ها شبه نظامی درمی‌گیرد که با فداکاری‌های بسیاری از سویشان خاتمه پیدا می‌کند. قاعدتاً به لطف حضور مایکل بی در قامت کارگردان شاهد سکانس‌های اکشن ناب و تکرار نشدنی هستیم که ۱۳ Hours: The Secret Soldiers of Benghazi را به فیلمی هیجان انگیز تبدیل کرده است. فیلمی که به طرز جالب توجهی بی‌رحمی دولت مردان را نسبت به دفاع از جان سربازان و کارکنان سفارتشان نیز نمایش داده که در زمان اکران حسابی جنجالی ظاهر شده بود.

فیلم Without Remorse محصول سال ۲۰۲۱

۱۰ فیلم تماشایی با محوریت یگان ویژه تکاوران دریایی آمریکا - گیمفا

تام کلنسی یکی از برترین نویسندگان تاریخ آمریکا محسوب می‌شود که روایت‌های نظامی پرجزئیاتی را خلق کرده و مسبب تولید انواع و اقسام فیلم، سریال و بازی‌های ویدیویی بوده است. یکی از این آثار به اقتباس سینمایی Without Remorse با نقش آفرینی مایکل بی. جردن تعلق می‌گیرد که در مقاله امروز جای گرفته است.

فیلمی انتقام محور درباره سرباز برجسته‌ای به نام جان کلی که همسر باردار و گروهی از دوستانش توسط یک قاتل بی‌رحم روسی به قتل می‌رسند و او مجاب می‌شود تا از تمام تجربیات به دست آمده از میدان جنگ برای گرفتن انتقام بهره گرفته و این قاتل را پیدا نماید. ماموریتی که او را با حقایق پشت پرده روبرو کرده و متوجه می‌شود که شرایط بسیار فراتر از صرفاً یک قتل ساده بوده است. Without Remorse پروسه تولید پرفراز و نشیبی را طی کرد که بارها و بارها تا مرز لغو کامل پیش رفت و با این حال بالاخره نجات پیدا نمود تا یکی از بهترین اقتباس‌ها از رمان‌های تام کلنسی را به ارمغان آورده و قهرمانی را پدید آورد که بتوان او را درک کرد و در مسیر انتقام با وی همراه شد.

فیلم Tears of the Sun محصول سال ۲۰۰۳

۱۰ فیلم تماشایی با محوریت یگان ویژه تکاوران دریایی آمریکا - گیمفا

بروس ویلیس دوست داشتنی پیش از آن که به کهولت سن و زوال عقل دچار شود، ستاره نمادین ژانر اکشنی بود که با هر فیلم خود می‌توانست طرفداران سینما را به وجد بیاورد. بازیگری که یکی از بهترین فیلم‌های جنگی به نام Tears of the Sun را پدید آورده است.

یکی از ویژگی‌های جالب توجه یگان ویژه تکاوران دریایی در این است که اصولاً برای انجام ماموریت‌های خود هیچ حد و مرزی نداشته و حتی می‌توانند در اعماق قاره آفریقا نیز اهداف خود را عملی نمایند. رویکردی که آنتوان فوکوآ را مجاب کرد تا فیلم تماشایی و تاثیر گذار Tears of the Sun را کارگردانی نماید. در این فیلم پس از انجام کودتا بر علیه رئیس جمهور کشور نیجریه و قتل وی، شاهد به راه افتادن نسل‌کشی و آشوبی هستیم که جان یک پزشک را در خطر قرار داده و به همین سبب نیز ارتش آمریکا دخالت کرده و گروهی را به رهبری ستوان واترز راهی ماموریت برای نجات این زن می‌کند تا بتوانند او را از مخمصه نجات دهند. با این حال تلاش برای نجات این پزشک زن سبب بروز درگیری مرگباری بین نیروهای تکاوران و ارتش یاغی نیجریه شده و لحظات درام نابی را پدید می‌آورد که به لطف شیمی عالی بین بروس ویلیس و مونیکا بلوچی، می‌تواند تجربه‌ای فراموش نشدنی را برای شما به ارمغان بیاورد.

فیلم The Abyss محصول سال ۱۹۸۹

۱۰ فیلم تماشایی با محوریت یگان ویژه تکاوران دریایی آمریکا - گیمفا

در مقاله که با محوریت فیلم‌های اکشن و تا حدودی برگفته از رویدادهای واقعی جریان دارد، حضور اثری تحت عنوان The Abyss با المان‌های علمی تخیلی می‌تواند شما را متعجب نماید.

به همین دلیل نیز تصمیم به معرفی فیلمی ساخته شده توسط جیمز کامرون گرفتیم که یگان ویژه تکاوران دریایی را در برابر تهدیداتی لاوکرفتی قرار داده است. فیلمی من باب غرق شدن یک زیردریایی اتمی کشور آمریکا که آن‌ها را در رقابت با روسیه برای پیدا کردن لاشه‌اش قرار داده و تلاش یک ستوان نظامی و سربازانش سبب می‌شود تا با چیزی در اعماق دریا مواجه شوند که خطرناک‌تر و وحشتناک‌تر از از هر گونه درگیری نظامی میان ۲ ابرقدرت جهانی عمل خواهد کرد تا حدی که ماموریت پیدا کردن این لاشه به جنگی برای بقا و نجات از سمت این تهدید منجر می‌شود. The Abyss فیلمی متفاوت و عجیب و غریب محسوب می‌شود که به مانند همیشه از جادوی جیمز کامرون برخوردار بوده و با گذشت ۳۵ سال ذره‌ای از عنصر شگفت انگیزی خود را از دست نداده است.

فیلم Under Siege محصول سال ۱۹۹۲

۱۰ فیلم تماشایی با محوریت یگان ویژه تکاوران دریایی آمریکا - گیمفا

استیون سیگان یکی از رزمی کاران قدیمی سینما محسوب می‌شود که بهترین فیلم کارنامه بازیگری وی Under Siege نام داشته است؛ اثری که ۲ نامزدی در جشنواره اسکار را نیز تجربه کرده است.

اگر کلیشه‌های احمقانه فیلم را نادیده بگیریم، از لحاظ سرگرم‌کنندی می‌تواند به هدف خود برسد. فیلمی با محوریت ناو بزرگ و دریایی یواس‌اس میزوری که تحت حمله تروریست‌ها قرار گرفته تا به کشور نامعلومی انتقال داده شود. با این حال استیون سیگال در قامت یک نظامی سابق و آشپز فعلی این ناو (!) وارد میدان شده تا مانع این کار شده و ناو آمریکایی را از چنگال تروریست‌ها نجات دهد. نکته جالب ماجرا در این است که Under Siege به مدت ۴ سال پس از فیلم نمادین Die Hard ساخته شد و الهامات متعددی از آن گرفت که تماشای آن را برای دوست داران فیلم‌های اکشن حائز اهمیت کرده است.

فیلم Lone Survivor محصول سال ۲۰۱۳

۱۰ فیلم تماشایی با محوریت یگان ویژه تکاوران دریایی آمریکا - گیمفا

افغانستان را می‌توان جهنمی غیرقابل تصور برای آمریکایی‌ها خطاب کرد تا حدی که منجر به مرگ چندین هزار نفر از سربازان این کشور شده است. جهنمی که وقایع آن منجر به خلق فیلم بقا محور Lone Survivor شده است.

فیلمی حول محور ماموریت فاجعه‌بار “عملیات بال‌های سرخ” که در آن ۴ تکاور زبده نیروی دریایی آمریکا راهی منطقه‌ای نزدیک ولایت کنر شده تا از پایگاه و تحرکات طالبان عکس‌برداری کرده و بر سربازانشان نظارت داشته باشند. با این حال قصور آن‌ها در مخفی نگه داشتن پوشش خود سبب می‌شود تا جنگی نابرابر میان این ۴ نفر و سربازان پرشمار طالبان شکل گرفته و نه تنها ۳ نفر از آن‌ها کشته شوند، بلکه شینوک پشتیبانی آن‌ها نیز مورد اصابت آرپی‌جی‌۷ قرار گرفته و ۸ تکاور دیگر نیز کشته شده و در دره سقوط نمایند. مارک والبرگ ایفای نقش تنها تکاور باقی مانده از این عملیات وحشتناک را بر عهده دارد که مارکوس لوتریل نام داشته است. Lone Survivor نمایش وحشتناک و دلخراشی از ۴ سرباز بخت برگشته می‌باشد که بدون شناخت کافی از محیط در دام طالبان افتاده و یکی پس از دیگری سلاخی می‌شوند تا نفر آخر با هزار بدبختی و مکافات از شانس نجات برخوردار باشد.

فیلم American Sniper محصول سال ۲۰۱۴

۱۰ فیلم تماشایی با محوریت یگان ویژه تکاوران دریایی آمریکا - گیمفا

فیلم American Sniper اثری بیوگرافی حول محور یک قهرمان ملی کشور آمریکا محسوب می‌شود که بهترین نقش آفرینی کارنامه بازیگری بردلی کوپر را به لطف کارگردانی استادانه کلینت ایستوود رقم زده است.

اثری که ۶ نامزدی در جشنواره اسکار را به نام خود ثبت کرد و حول محور تک تیرانداز نخبه نیروی دریایی یعنی کریس کایل جریان داشته است. سربازی که تلاش وی برای حفظ جان هم‌سنگری‌هایش منجر می‌شود تا با سلاح خود شلیک‌های مرگباری را انجام داده و اگرچه به عنوان یک قهرمان و افسانه در میدان جنگ به شهرت می‌رسد اما زندگی‌ شخصی‌اش به آشوب دچار شده و تاثیرات جنگ، روح و روان وی را تحت تاثیر قرار می‌دهد تا در نهایت تراژدی دلخراشی را تجربه نماید که تمام آمریکایی‌ها را در بهت و حیرت فرو برده است. American Sniper به سبب نمایش متفاوتی از جنگ عراق با جنجال‌های بسیاری روبرو شد که نقش آفرینی بردلی کوپر را بیش از پیش در نزد مخاطبین چشمگیر جلوه نمود.

فیلم Zero Dark Thirty محصول سال ۲۰۱۲

۱۰ فیلم تماشایی با محوریت یگان ویژه تکاوران دریایی آمریکا - گیمفا

در نهایت این مقاله را با فیلم Zero Dark Thirty به پایان می‌رسانیم که یکی از دلهره‌آورترین ماموریت‌های تاریخ بشر حول محور نابودی بدنام تروریست جهان را به تصویر کشیده است.

در حالی که بخش اعظمی از این فیلم حول محور شخصیت‌های سازمان سی‌آی‌ای جریان دارد اما ۱/۳ پایانی به تکاوران نیروی دریایی و ماموریت دیوانه‌وار آن‌ها اختصاص یافته که هر بیننده‌ای را بر سر جایش میخکوب خواهد کرد. ماموریتی برای کشتن اسامه بن لادن، مغز متفکر حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر که منجر به مرگ بیش از ۳ هزار انسان بی‌گناهی شد که زنده زنده در آتش سوخته و کشته شدند. Zero Dark Thirty به جذاب‌ترین شیوه ممکن مهارت، دقت، تسلیم ناپذیری و در عین حال بی‌رحمی خاص تکاوران دریایی آمریکا را به معرض نمایش گذاشته که فارغ از وظیفه همیشگی، این بار مامور انتقام خون هم‌وطنانی بوده‌‌ که توسط یک اهریمن قتل‌عام شده‌اند؛ اثری که اگرچه پایانی قابل پیش بینی دارد اما رسیدن به این پایان و رقم خوردن سکانس انجام ماموریت به حدی دلهره‌آور، هیجان انگیز و سراسر استرس و تنش بوده که یکی از بهترین فیلم‌های برگرفته از واقعیت را به لطف کارگردانی تحسین شده کاترین بیگلو به یادگار گذاشته است.


منبع: اسکرین‌رنت

nima_Alex_بهنامSkibidi toiletجان قماربازaliPorfosor

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

۱۰ فیلم تماشایی با محوریت یگان ویژه تکاوران دریایی آمریکا - گیمفا
۱۰ فیلم تماشایی با محوریت یگان ویژه تکاوران دریایی آمریکا - گیمفا
۱۰ فیلم تماشایی با محوریت یگان ویژه تکاوران دریایی آمریکا - گیمفا
۱۰ فیلم تماشایی با محوریت یگان ویژه تکاوران دریایی آمریکا - گیمفا
۱۰ فیلم تماشایی با محوریت یگان ویژه تکاوران دریایی آمریکا - گیمفا
۱۰ فیلم تماشایی با محوریت یگان ویژه تکاوران دریایی آمریکا - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

۱۰ فیلم تماشایی با محوریت یگان ویژه تکاوران دریایی آمریکا - گیمفا